Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105566 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #250 Gepost op: november 11, 2012, 10:36:41 pm »
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/318951_401737389899533_1539118370_n.png

In het journaal werd vermeld dat Israël een raket heeft afgevuurd op Syrië, de eerste sinds 1973. Maar horen we wel eens wat over de ernorme aantallen raketten die vanuit Gaza op Israël worden afgevuurd?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2012, 10:59:26 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: november 12, 2012, 12:05:44 am »

quote:

Adinomis schreef op 11 november 2012 om 22:36:
[afbeelding]

In het journaal werd vermeld dat Israël een raket heeft afgevuurd op Syrië, de eerste sinds 1973. Maar horen we wel eens wat over de ernorme aantallen raketten die vanuit Gaza op Israël worden afgevuurd?

Syrie heeft zelfs ook al grondgebied van israel beschoten en Syrische tanks hebben in israel gereden. Israel waarschuwt braaf, daar waar Turkije al onmiddellijk terugschoot met artillerie vuur, goed gekeurd door de wereld. We zullen zien wat de wereld doet als Israel moet terug gaan slaan.

We zien dat ook bij de aanslagen van Koerden op Turkije. Geen terroristen (geen burgerdoelen) maar guerrilla (op militaire doelen) en Turkije neemt wraak door hele gebieden uit te moorden van de Koerden begin dit jaar. En niemand hoor je, niet in de politiek en niet in de media. Het is nagenoeg dood gezwegen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: november 12, 2012, 12:14:19 am »
Woensdagavond is er een docu op tv over deze regio.
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: november 12, 2012, 12:10:08 pm »
Ik ben benieuwd hoe de wereld het zal opnemen, Israël heeft inmiddels schoten op Syrië afgevuurd als waarschuwing.

http://www.nu.nl/buitenla...en-af-richting-syrie.html

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: november 13, 2012, 12:07:21 am »
http://t.co/fCUfxENP
Voegt dat iets toe?
(nog niet helemaal gelezen :) )
« Laatst bewerkt op: november 13, 2012, 12:10:07 am door Riemer Lap »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: november 13, 2012, 06:32:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 november 2012 om 00:07:
http://t.co/fCUfxENP
Voegt dat iets toe?
(nog niet helemaal gelezen :) )
Deze antisemitische Anglicaans priester Jos Strengholt en zijn website is mij reeds bekend inderdaad. Is ook berucht als de drijfveer achter een brief naar vele kerkorganisaties, waarin hij oproept om terug te keren naar de vervangingsleer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: november 13, 2012, 07:07:06 pm »

quote:

learsi schreef op 08 oktober 2012 om 14:18:
[...]

Nu weet ik niet welke evangelische stroming dit was en er zijn uitzonderingen. Maar doorgaans is het begrip over de rol van Israël in evangelische kringen veel beter bekend dan in de traditionele. In onze eigen kerkgemeente heb ik daar ook veel gebedstijd en energie in moeten steken om de dominee te overtuigen.

Misschien dat de oudsten er daarom niet waren, omdat ze het al wel weten.
Bij nader inzien was er toch wel één, maar ik weet van plaatselijke evangelische gelovigen dat de vol evangelische gemeente er doorgaans niet veel mee heeft. Ze laten het onderwerp totaal ongemoeid. Er is vooral een klein clubje binnen die gemeente dat er er wel mee bezig is. Dat zal per gemeente wel verschillen, want het leeft wel bij de evangelische ezragemeente hier en bij de babtisten vooral. alleen die laatste gemeente groeit overigens. De andere twee krimpen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: november 13, 2012, 07:11:07 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 november 2012 om 00:14:
Woensdagavond is er een docu op tv over deze regio.
wie, wat waar, hoe laat?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: november 13, 2012, 11:06:27 pm »

quote:

[afbeelding]

Ja, dat was gisteren nog in het nieuws. Dat leverde gewonde soldaten op aan Israëls kant en een aantal doden aan de kant van gaza. daarin werd vermeld dat er een regelmatige aanval van raketten vanaf Gaza op Israël bestookt wordt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: november 14, 2012, 12:10:38 am »

quote:

NLD 2, Holland Doc, 20:25

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: november 14, 2012, 12:38:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 november 2012 om 19:07:
[...]

Bij nader inzien was er toch wel één, maar ik weet van plaatselijke evangelische gelovigen dat de vol evangelische gemeente er doorgaans niet veel mee heeft. Ze laten het onderwerp totaal ongemoeid. Er is vooral een klein clubje binnen die gemeente dat er er wel mee bezig is. Dat zal per gemeente wel verschillen, want het leeft wel bij de evangelische ezragemeente hier en bij de babtisten vooral. alleen die laatste gemeente groeit overigens. De andere twee krimpen.
Ja op de een of andere manier leeft het Israël punt veel bij Baptisten, wellicht doordat deze behoorlijk bijbeltrouw zijn.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: november 14, 2012, 06:25:07 pm »

quote:

ik ga kijken maar heb al een vermoeden welke richting het op gaat in die documentaire..

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: november 14, 2012, 11:20:14 pm »

quote:

[afbeelding]

Vandaag toevallig weer in het nieuws dat een palestijnse topfiguur van de Hamas door een raketaanval door Israël (gericht op hem) gedood is. Met als reden: Palestijnen vuren de afgelopen periode al honderden raketten af op Israëlische dorpen. De premier van Israël kreeg het woord op het nieuws, die daarin de boodschap meegaf dat als de palestijnen vrede willen ook vrede krijgen en wanneer ze oorlog voeren, dat Israël dan het land zal verdedigen.

Opmerkelijk dat het toevallig nu in het nieuws is :)
« Laatst bewerkt op: november 14, 2012, 11:21:21 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: november 14, 2012, 11:22:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 november 2012 om 18:25:
[...]

ik ga kijken maar heb al een vermoeden welke richting het op gaat in die documentaire..
Mijn vermoeden zegt dat je vermoeden verkeerd is :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: november 14, 2012, 11:25:39 pm »

quote:

learsi schreef op 14 november 2012 om 12:38:
[...]

Ja op de een of andere manier leeft het Israël punt veel bij Baptisten, wellicht doordat deze behoorlijk bijbeltrouw zijn.
Ik heb echt geen idee. Aan de hand van twee gemeentes kan ik het nog niet met zekerheid vast stellen. Het blad "christenen voor Israël" komt volgens ds. Pieter Boomsma vooral uit de gereformeerde bondshoek. Dat zei hij me na dat ik hem persoonlijk om zijn mening vroeg over het blad, omdat ik moeite had met hun omschrijvingen van de PKN. Hij gaf aan dat elke organisatie wel wat éénzijdig gericht is, daar ontkom je niet aan.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: november 14, 2012, 11:58:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2012 om 23:20:

Vandaag toevallig weer in het nieuws dat een palestijnse topfiguur van de Hamas door een raketaanval door Israël (gericht op hem) gedood is. Met als reden: Palestijnen vuren de afgelopen periode al honderden raketten af op Israëlische dorpen. De premier van Israël kreeg het woord op het nieuws, die daarin de boodschap meegaf dat als de palestijnen vrede willen ook vrede krijgen en wanneer ze oorlog voeren, dat Israël dan het land zal verdedigen.

Ja, ik heb het ook gezien.
Al die feiten hebben te maken met de eindtijd. Eindtijd is een ruim begrip, begon al in de bijbel. Maar we zien de situatie in het Midden Oosten escaleren.
De weeën nemen toe totdat de geboorte van het Koninkrijk plaatsvindt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: november 15, 2012, 01:23:46 am »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2012 om 23:22:
[...]

Mijn vermoeden zegt dat je vermoeden verkeerd is :)
mijn vermoeden bleek helaas juist

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: november 15, 2012, 05:32:52 pm »

quote:

[...]

De actie verdiend een schoonheidsprijs, klasse inlichtingen in combinatie met punctuele actie met alleen hoogstnoodzakelijke geweld. Top!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: november 15, 2012, 05:50:23 pm »

quote:

learsi schreef op 15 november 2012 om 17:32:
[...]

De actie verdiend een schoonheidsprijs, klasse inlichtingen in combinatie met punctuele actie met alleen hoogstnoodzakelijke geweld. Top!
Ja, dat vind ik ook :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: november 15, 2012, 05:54:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 14 november 2012 om 23:58:
[...]

Ja, ik heb het ook gezien.
Al die feiten hebben te maken met de eindtijd. Eindtijd is een ruim begrip, begon al in de bijbel. Maar we zien de situatie in het Midden Oosten escaleren.
De weeën nemen toe totdat de geboorte van het Koninkrijk plaatsvindt.

Het is hier trouwens ook heftiger aan het worden. Deze week werkte ik met twee poolse dames op het werk en met hen had ik het over hun verblijf hier. De ene was de schoonzus van de ander. Samen met haar man, kind en tante waren ze samen in één huis van het uitzendbureau voor een bepaalde tijd. Ik vroeg hen of het in Polen nog niet zo erg met de werkloosheid is als in Spanje, waarop ze zeiden dat het daar net zo erg is. Al de protesten nu op straat.

Hoe moet je een land met 50 procent werkloosheid onder de jongeren nu weer op de rails krijgen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: november 15, 2012, 05:55:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 november 2012 om 01:23:
[...]

mijn vermoeden bleek helaas juist
Hmmm, dat is me toch ook wat.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: november 15, 2012, 06:45:14 pm »

quote:

learsi schreef op 15 november 2012 om 17:32:
[...]

Tja, ik weet niet hoor... Fijn dat er blijkbaar nu geen burgers zijn omgekomen, maar toch wringt er iets bij mij. Misschien ben ik wat naïef, dat kan, maar ik had begrepen dat wij hier in het westen het een teken van beschaving vinden als men verdachten niet zomaar liquideert met raketten, maar gewoon arresteert en fatsoenlijk berecht, waarbij de verdachte zich volop kan (laten) verdedigen. Ook als hij of zij verdacht wordt van ernstige oorlogsmisdaden, zoals het schieten met raketten op onschuldige burgers. Zo hebben we bijvoorbeeld Milosevic toch ook een proces gegeven en niet meteen een standrechtelijke executie.

Maar Israël mag dat blijkbaar allemaal wel? En dan niet gewoon met een "keurige" kogel door een geheime agent of zo, maar gelijk met een raket, waardoor ook andere mensen gewond kunnen raken. Nu geloof ik wel dat beide partijen verkeerde keuzes maken en wandaden jegens elkaar plegen, dus Israël is niet veel erger hierin. Maar zolang we zulke daden blijven goedkeuren, of ze nu door Israëlieten of Palestijnen worden gepleegd, en zolang beiden dergelijke gewelddadige akties blijven legitimeren en wij als westerlingen partij blijven kiezen, hoe kunnen we dan verwachten dat er vrede zal komen daar?

Iémand zal die spiraal toch moeten doorbreken en als Israël meent het volk van God te zijn, zou zij daarin toch een voortouw kunnen nemen, lijkt mij zo. Wie zichzelf zo'n hoge positie aanmeet, is mijns inziens dan ook des te meer verantwoordelijk voor alles wat hij doet en wat hij niet had moeten doen. In het Oude Testament wist Israël misschien niet beter, omdat haar godsdienst nog in de tribale fase zat. Maar nu, meer dan tweeduizend jaar later, moet dat toch wel een keertje afgelopen zijn.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: november 15, 2012, 06:50:33 pm »

quote:

De premier van Israël kreeg het woord op het nieuws, die daarin de boodschap meegaf dat als de palestijnen vrede willen ook vrede krijgen en wanneer ze oorlog voeren, dat Israël dan het land zal verdedigen.

Ja. Wat nog wel eens wordt vergeten is dat de palestijen via democratische verkiezingen hun stem hebben gegeven aan de lijn van geweld van Hamas. Daarmee heeft de bevolking in democratie gekozen voor een confrontatie in geweld. Het verkiezen van een groepering die de oorlog en vernietiging voorstaat, is een keuze voor geweld. Een democratische keuze voor oorlog. Dat is dus geen zaak van alleen de verzetsstrijders van Hamas, maar een zaak van heel het Palestijnse volk.

De Palestijnse burgers zijn dus in meerderheid schuldig aan gevolgen van oorlogshandelingen en ook schuldiger dan de burgers van Irak, of welke andere staat ook waar geweld uitbreekt zonder voorafgaande democratische toestemming van de burgers.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: november 15, 2012, 08:00:00 pm »
ik vond de documentaire fragmentarisch, situaties gaven niet of onvoldoende de aanleiding aan. Net of je een foto ziet die het links en rechts niet registreert en daarmee wellicht een incomplete boodschap geeft.

gezien de ontwikkelingen vandaag heb ik wat kranten vergeleken. De volkskrant schrijft over hamas raketten die niets raken, over verdedigende raketaanvallen van hamas, tja....het is maar hoe je het bekijkt.

Dit is denk ik nog slechts een eenvoudig begin. Gebed voor alle onschuldigen en goedwillenden in dit conflict is op zijn plaats.Amerika staat nu achter Israël, maar ik denk dat dit veranderd wanneer Israël echt terug gaat slaan. Dan zullen woorden als disproportioneel gauw de overhand krijgen.
Het is een kruitvat die op springen staat.

Gelukkig is er een God, die vroeger vooruit ging in een wolkkolom. Hoe opmerkelijk is de naam van die ik zag passeren, Operatie wolkolom.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: november 15, 2012, 08:39:36 pm »
zie hoe ernstig de situatie is in Zuid Israël terwijl de reguliere media daarover zwijgt.
http://christenenvoorisra...n-verdediging-tegen-hamas

http://israeltoday.nl/hea...n-kinderen-in-zuid-israel

http://israeltoday.nl/hea...gonnen-tegen-gaza-terreur
« Laatst bewerkt op: november 15, 2012, 09:33:45 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: november 15, 2012, 08:44:49 pm »

quote:

Oogje schreef op 15 november 2012 om 18:45:
[...]

Tja, ik weet niet hoor... Fijn dat er blijkbaar nu geen burgers zijn omgekomen, maar toch wringt er iets bij mij. Misschien ben ik wat naïef, dat kan, maar ik had begrepen dat wij hier in het westen het een teken van beschaving vinden als men verdachten niet zomaar liquideert met raketten, maar gewoon arresteert en fatsoenlijk berecht, waarbij de verdachte zich volop kan (laten) verdedigen. Ook als hij of zij verdacht wordt van ernstige oorlogsmisdaden, zoals het schieten met raketten op onschuldige burgers. Zo hebben we bijvoorbeeld Milosevic toch ook een proces gegeven en niet meteen een standrechtelijke executie.

Maar Israël mag dat blijkbaar allemaal wel? En dan niet gewoon met een "keurige" kogel door een geheime agent of zo, maar gelijk met een raket, waardoor ook andere mensen gewond kunnen raken. Nu geloof ik wel dat beide partijen verkeerde keuzes maken en wandaden jegens elkaar plegen, dus Israël is niet veel erger hierin. Maar zolang we zulke daden blijven goedkeuren, of ze nu door Israëlieten of Palestijnen worden gepleegd, en zolang beiden dergelijke gewelddadige akties blijven legitimeren en wij als westerlingen partij blijven kiezen, hoe kunnen we dan verwachten dat er vrede zal komen daar?

Iémand zal die spiraal toch moeten doorbreken en als Israël meent het volk van God te zijn, zou zij daarin toch een voortouw kunnen nemen, lijkt mij zo. Wie zichzelf zo'n hoge positie aanmeet, is mijns inziens dan ook des te meer verantwoordelijk voor alles wat hij doet en wat hij niet had moeten doen. In het Oude Testament wist Israël misschien niet beter, omdat haar godsdienst nog in de tribale fase zat. Maar nu, meer dan tweeduizend jaar later, moet dat toch wel een keertje afgelopen zijn.

Inderdaad oogje, ben je erg naïef, terrorisme kan je niet op de manier die jij voorstaat bestrijden. Het is niet een gewone situatie, maar terrorisme is oorlog en dan zijn er (in het echt) geen regels. Dus dit is een nette liquidatie.

Maar heb je je ook gemeld toen Turkije begin dit jaar als wraak op de guerrilla aanval (is geen terrorisme, was op militaire doelen namelijk, meer dan 2.000 onschuldige Koerden heeft uitgemoord? Geen media aandacht was er en in de tweede kamer bleef het muisstil.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: november 15, 2012, 11:14:11 pm »
Deze overweging zat ik ook te maken. Het meest ideale is dat hij zou zijn opgepakt, maar aangezien dit een oorlog is, maakt dit de situatie anders.

Nou moet ik wel zeggen: ik heb grote moeite met oorlogen.
Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen als Nederland me verplichten zou om naar Syrië bijvoorbeeld te gaan en tegen een partij zou moeten strijden.
Ook niet als ik naar Israël gestuurd zou worden.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2012, 11:14:30 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: november 16, 2012, 08:46:30 am »

quote:

learsi schreef op 15 november 2012 om 20:44:
Het is niet een gewone situatie, maar terrorisme is oorlog en dan zijn er (in het echt) geen regels. Dus dit is een nette liquidatie.
Een nette liquidatie bestaat niet, volgens mij.

Het spreken over oorlog is relevant, omdat in een oorlog geen luxe bestaat om bekeuringen uit te schrijven, wielklemmen te plaatsen, en mensen met dagvaardingen voor een rechter te krijgen. Maar ook in oorlog zijn er regels van orde, en veroordeling, en omgang met menselijk leed, die normatieve getuigen zijn van rechtmatigheid en vredelievendheid.
Het spreken over oorlog is hier ook relevant omdat de burgers de oorlog willen. Maar oorlog is m.i. geen Christelijke zaak. En de oorlog in Israël is dus ook geen Christelijke strijd. De Christelijke strijd gaat niet over landen, maar over de strijd tussen de geesten; en de wapens zijn de woorden van God.

Jezus antwoordde:
Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld.
Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware,
zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben,
opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd;
maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: november 16, 2012, 09:27:33 am »
Tja, ik weet niet hoor... Kijk, als je op het slagveld staat en midden in een hevig gevecht de vijand doodt, dat is nu inherent aan oorlog, dat "hoort er nu eenmaal bij." Elke soldaat weet dat en zal het de ander ook niet bijzonder kwalijk nemen als diegene op hem schiet. Natuurlijk wel dat hij de vijand is en volgens de eigen propaganda dus slecht, maar het schieten zelf hoort erbij. Het zou me niets verbazen als twee soldaten die elkaar bevechten, er later in de hemel wel om kunnen lachen en een biertje met elkaar drinken.

Volgens de katholieke Kerk kan volgens strikte criteria een rechtvaardige oorlog dan ook wel gevoerd worden, maar dat is vooral theorie. In de praktijk gebeurd dat zeer zelden tot nooit, zodat de Kerk in de praktijk gewoon tegen oorlog is. Net zoals bij de doodstraf: ook daar kent ze enkele strenge criteria die het mogelijk maken iemand de doodstraf te geven, maar die criteria zijn zo streng, dat ze vooral erg theoretisch zijn. In geen enkel land ter wereld met de doodstraf wordt aan die criteria voldaan, zodat de Kerk in de praktijk de doodstraf alsnog afwijst.

Liquidaties hebben dan toch een ander karakter. Er is immers geen sprake van een daadwerkelijke gevechtssituatie. De ander wordt bewust opgezocht met hulp van geheime diensten terwijl hij (of zij) gewoon bezig is met diens werk en vervolgens gedood. Natuurlijk staan in de Schrift ook dergelijke complotten en liquidaties; het deuterocanonieke geschrift Judit gaat zelfs in het geheel over de liquidatie van een kopstuk, zodat het vijandelijk leger alsnog de benen neemt. Maar als we van Paulus leren dat de Schrift ons de zonde doet kennen, en als we van Christus zelf leren dat we de vijand lief moeten hebben, dan moeten we denk ik maar niet al te positief staan over zulke akties.

De reden dat ik juist hierover schrijf en niet over andere vreselijke akties in andere landen, is omdat Israël door sommige christenen nogal eens wordt bejubeld als het "volk van God" en omdat zij haar akties daardoor nogal eens net iets te vaak goedpraten of bagatelliseren. Zelf ben ik voor noch tegen Israël, ze is er nu eenmaal gewoon, maar ik beschouw haar wel als een volk als alle andere volkeren, met weliswaar een bijzondere geschiedenis, maar ook met dezelfde verantwoordelijkheid en dezelfde plichten jegens die andere volkeren.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: november 16, 2012, 10:18:17 am »

quote:

Oogje schreef op 16 november 2012 om 09:27:
Liquidaties hebben dan toch een ander karakter. Er is immers geen sprake van een daadwerkelijke gevechtssituatie. De ander wordt bewust opgezocht met hulp van geheime diensten terwijl hij (of zij) gewoon bezig is met diens werk en vervolgens gedood.

Het specifieke van de situatie is dus erg bepalend voor de (beleving van) rechtmatigheid.
Omstandigheden kunnen zijn:

- is er een veroordelend militair-rechterlijk vonnis aan voorafgegaan;
- is er een (rechtvaardige) overweging geweest van nut en noodzaak;
- is de geliquideerde een militair in functie;
- is de geliquideerde actief betrokken bij de oorlog.

Hiroshima en Nagasaki zouden op deze wijze bekeken ook oorlogsmisdaden kunnen zijn geweest. En inzet van gifgas kan zo ook een legitieme oorlogshandeling zijn.

Maar al deze overwegingen worden gemaakt door mensen die gaan kiezen voor geweld.
Dat maakt het minder geschikt als onderwerp op een christelijk forum.
Op een christelijk forum verwacht je eerder gesprekken over rechtvaardigheidverhogende, en liefdebijdragende, en vredebevorderende, en leedverminderende, zaken.

Recht is dat wie voor een oorlogsgezinde regering kiest, deze ook krijgt.
Recht is dat wie een oorlog verklaart, deze ook krijgt.
Liefde is dat het toegebrachte leed lijdzaam ondergaan wordt;
Maar liefde is ook dat het recht wordt verdedigd.
Liefde is dat de levens van jouw beminden worden beschermd met alle mogelijke middelen.
Schijnbaar vredebevorderend is middelen te kiezen die ook voor tegenstanders en niet-geinteresseerde buitenstaanders, gepast en redelijk zijn.
Schijnbaar leedverminderend is het noodzakelijke hard en zeker en zonder aarzeling te doen, en niet halverwege te rusten. Dat is het beginsel van de politiek. Machiavelli.

Maar wat werkelijk vredebevorderend of leedverminderend is, dat weet niemand.
Want als je wordt aangevallen door een gezond berenwelp dan kun je het ombrengen, of het kooien, of het verwonden en weer verzorgen. Je kunt het proberen te temmen. Maar welke van die zaken zin en nut en recht brengen hangt zeer nauw samen met je middelen van verzorging, en je middelen van temming, en je toekomstige middelen van controle, en de gezindheid van de berebaas.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: november 16, 2012, 07:09:41 pm »

quote:

small brother schreef op 16 november 2012 om 08:46:
[...]
Een nette liquidatie bestaat niet, volgens mij.

Vergelijk het maar eens met en moordpartij van het Mexicaanse drugskartel, dan weet je waarom ik het een heel nette liquidatie noem.

quote:

Het spreken over oorlog is relevant, omdat in een oorlog geen luxe bestaat om bekeuringen uit te schrijven, wielklemmen te plaatsen, en mensen met dagvaardingen voor een rechter te krijgen. Maar ook in oorlog zijn er regels van orde, en veroordeling, en omgang met menselijk leed, die normatieve getuigen zijn van rechtmatigheid en vredelievendheid.

Regels in oorlogen zijn bedacht door "nette burgers", maar elke militair (ook in Nederland) leert om daar in oorlogstijd vanaf te stappen. Door instanties als het Gerechtshof in Den-Haag die later de overtreders willen berechten, wordt uitgelokt dat tijdens conflicten NOG meer slachtoffers vallen, omdat elke getuige dient te worden opgeruimd.

quote:

Het spreken over oorlog is hier ook relevant omdat de burgers de oorlog willen. Maar oorlog is m.i. geen Christelijke zaak.

Bij terrorisme voeren de burgers zelf oorlog, dus kan ik nooit sprake zijn van burgerslachtoffers.

Citaat
En de oorlog in Israël is dus ook geen Christelijke strijd. De Christelijke strijd gaat niet over landen, maar over de strijd tussen de geesten; en de wapens zijn de woorden van God.]/quote]
In de Schrift staan voldoende aanwijzingen dat het in de eindtijd dus gaat om een enorme strijd om het fysieke Beloofde Land Israël en Jeruzalem. Uiteraard worden de tegenstanders van Israël door demonen gevoed en strijden ze voor de satan.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: november 16, 2012, 07:16:11 pm »
@ Oogje,

Israël voerde deze liquidatie niet uit vanwege wraak, maar ter voorkoming van meer laffe terroristische aanslagen. Dat is ook de reden dat de USA onlangs Bin Laden heeft omgelegd en niet gevangen heeft genomen. Dat had niets te maken met wraak en ook niet dat het onmogelijk zou zijn geweest om hem levend mee te nemen om hem te berechten, maar het was gewoon DE beste oplossing om deze terrorist op te ruimen en een enkeltje hel te bezorgen. Want de USA en Israël vertrouwen terecht dat linkse zooitje in Den-Haag niet.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: november 16, 2012, 07:38:38 pm »

quote:

learsi schreef op 16 november 2012 om 19:09:
Vergelijk het maar eens met en moordpartij van het Mexicaanse drugskartel, dan weet je waarom ik het een heel nette liquidatie noem.
Duidelijk; ik zie ook wel een verschil tussen een zelfmoordaanslag en een liquidatie. Maar als het was gegaan om een nette liquidatie vanuit een andere hoek; dan had je ook heel anders in dit verhaal kunnen staan. Want een liquidatie getuigt van een bewuste keuze voor geweld zonder gerechtelijke procedure en omgansgvormen van eer. Het getuigt van de wreedheden van een oorlog.

quote:

Regels in oorlogen zijn bedacht door "nette burgers", maar elke militair (ook in Nederland) leert om daar in oorlogstijd vanaf te stappen. Door instanties als het Gerechtshof in Den-Haag die later de overtreders willen berechten, wordt uitgelokt dat tijdens conflicten NOG meer slachtoffers vallen, omdat elke getuige dient te worden opgeruimd.

Als je militair was geweest had je kunnen getuigen dat dit een beetje anders ligt. In de oorlog moet je je steeds bewust zijn van een morele situatie. Het bevel-is-bevel-regime als rechtvaardigingsgrond biedt in onze tijd geen soelaas meer. Is op zich jammer omdat militairen in serieuze gewetensproblemen kunnen komen als later een moreel anders oordeel wordt geveld, dan zijzelf in de betreffende situatie meenden te moeten maken.
En als het gaat of vervolging: een van de slapste en moreel verwerpelijkste grondslagen om geen straffen te geven is de angst voor represailles en getuigenombrenging. Dan zou het ook vreselijk slecht zijn dat justitie is begonnen om de Italiaanse Mafia aan te pakken. Dan zou naast de soft-drus en de kleine criminaliteit ook de hard drugs en de zware criminaliteit uit de criminele sfeer gehaald moeten worden. Enfin; je begrijpt wel mijn lijn denk ik...

quote:

Bij terrorisme voeren de burgers zelf oorlog, dus kan er nooit sprake zijn van burgerslachtoffers.
Nou; dat is dus wat ik dei: als de burgers in meerderheid de guerilla steunen, of zelfs uit angst gedogen, dan kun je stellen wat je zegt. Maar terrorisme in het algemeen is natuurlijk uit de aard van de term een schrikbewind gebaseerd op de angst van de meerderheid voor het geweld van een minderheid.

quote:

In de Schrift staan voldoende aanwijzingen dat het in de eindtijd dus gaat om een enorme strijd om het fysieke Beloofde Land Israël en Jeruzalem. Uiteraard worden de tegenstanders van Israël door demonen gevoed en strijden ze voor de satan.

Meen je dat nou???
God zelf was in het merendeel van de gevallen van oorlogen tegen Israël, de tegenstander van Israël. Uiteraard is elke aanval tegen het volk van God een zaak voor het volk om zichzelf te vragen of zij God nog wel getrouw dienen. Dan te zeggen dat het niet God kan zijn; maar demonen die tegen God in opstand komen, lijkt mij in tegenspraak met de geestelijke realiteit achter de oppervlakte. Het volk moet niet zichzelf rijk rekenen met Gods Heil, en het gezag van God tegenstaan en misbruiken om het voor zichzelf in te zetten.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2012, 09:38:22 pm door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: november 16, 2012, 10:02:40 pm »
buiten enkelen om, zeker gezien de actuele ontwikkelingen, een pijnlijke stilte, opvallend en kenmerkend;

Voorstel: bidden voor de vrede van Jeruzalem, vrede en bekering voor Israël, bekering voor hun verblinde vijanden, vernietiging voor hen die Gods plan willen saboteren.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2012, 10:17:17 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: november 17, 2012, 12:36:13 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 16 november 2012 om 22:02:
buiten enkelen om, zeker gezien de actuele ontwikkelingen, een pijnlijke stilte, opvallend en kenmerkend;

Voorstel: bidden voor de vrede van Jeruzalem, vrede en bekering voor Israël, bekering voor hun verblinde vijanden, vernietiging voor hen die Gods plan willen saboteren.
Ik denk dan "bekering voor een ieder die Gods werk tegenwerkt", waarom zou je vernietiging (de eeuwige dood!) vragen terwijl bekering (het eeuwige leven!) veel meer biedt?

Los van die gedachten is het goed om in je gebed elke dag de mensen in gebieden van oorlog en haat op te dragen aan de Vader. (Ik denk ook aan Syrie bv).

Dus: handjes gevouwen!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: november 17, 2012, 09:51:47 am »

quote:

small brother schreef op 16 november 2012 om 19:38:

Meen je dat nou???
God zelf was in het merendeel van de gevallen van oorlogen tegen Israël, de tegenstander van Israël. Uiteraard is elke aanval tegen het volk van God een zaak voor het volk om zichzelf te vragen of zij God nog wel getrouw dienen. Dan te zeggen dat het niet God kan zijn; maar demonen die tegen God in opstand komen, lijkt mij in tegenspraak met de geestelijke realiteit achter de oppervlakte. Het volk moet niet zichzelf rijk rekenen met Gods Heil, en het gezag van God tegenstaan en misbruiken om het voor zichzelf in te zetten.

De opstand tegen Israël is in feite een opstand tegen de God van Israël. Die wordt wel door satan geregisseerd. Mensen - en dus ook de Isaëlieten - zijn zich doorgaans niet bewust van de krachten en machten in de hemelse gewesten die invloed op hen uitoefenen.

God was soms inderdaad een tegenstander tegen Israël om hen weer op het goede pad te leiden. Maar uiteindelijk komt Hij tot zijn doel met dit volk. Er staan waarschuwingen in de bijbel om je niet aan zijn volk te vertillen.

Jes. 54:9  Dit is Mij als in de dagen van Noach: zoals Ik gezworen heb, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen, zo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer toornig op u zal zijn noch u zal dreigen. 10  Want bergen mogen wijken en heuvelen wankelen, maar mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en mijn vredesverbond zal niet wankelen, zegt uw Ontfermer, de Eeuwige. 11 Gij, ellendige, door storm voortgedrevene, ongetrooste, zie, Ik leg uw stenen in blinkend erts, Ik grondvest u op lazuurstenen, 12 Ik maak uw tinnen van robijnen, uw poorten van karbonkelstenen en uw gehele omwalling van edelsteen. 13 Al uw zonen zullen leerlingen van de Eeuwige zijn, en het heil uwer zonen zal groot zijn; 14 door gerechtigheid zult gij bevestigd worden. Weet u verre van onderdrukking, want gij hebt niet te vrezen, en van verschrikking, want zij zal tot u niet naderen. 15 Valt men heftig aan, dan gaat dat van Mij niet uit; wie u aanvalt, zal over u vallen. 16  Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen. 17  Elk wapen dat tegen u gesmeed wordt, zal niets uitrichten, en elke tong die zich voor het gericht tegen u keert, zult gij in het ongelijk stellen. Dit is het deel van de knechten van de Eeuwige en hun recht van Mijnentwege, luidt het woord van de Eeuwige.

Zach.1:14 En de Engel, Die met mij sprak, zeide tot mij: Roep uit, zeggende: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Ik ijver over Jeruzalem en over Sion met een groten ijver.
 15 En Ik ben met een zeer groten toorn vertoornd tegen die geruste heidenen; want Ik was een weinig toornig, maar zij hebben ten kwade geholpen.'

Zach.121 De last van het woord des HEEREN over Israël. De HEERE spreekt, Die den hemel uitbreidt, en de aarde grondvest, en des mensen geest in zijn binnenste formeert.
 2 Ziet, Ik zal Jeruzalem stellen tot een drinkschaal der zwijmeling allen volken rondom; ja, ook zal zij zijn over Juda, in de belegering tegen Jeruzalem.
 3 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.  

Ook de verwoesting van Damascus is geprofeteerd in Jes. 15 en 49.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: november 17, 2012, 06:24:26 pm »

quote:

small brother schreef op 16 november 2012 om 19:38:

Als je militair was geweest had je kunnen getuigen dat dit een beetje anders ligt.
Ik ben militair (officier) geweest en heb als waarnemer voor de VN gewerkt  ;)

quote:

In de oorlog moet je je steeds bewust zijn van een morele situatie. Het bevel-is-bevel-regime als rechtvaardigingsgrond biedt in onze tijd geen soelaas meer. Is op zich jammer omdat militairen in serieuze gewetensproblemen kunnen komen als later een moreel anders oordeel wordt geveld, dan zijzelf in de betreffende situatie meenden te moeten maken.

Je beschrijft nu de situatie zoals het door "brave" burgers is bedacht en zoals men wil en wellicht ook denkt, dat het werkt. Maar de praktijk is werkelijk anders. Er bestaan geschreven regels in leerboeken, maar ook lessen (voor gevechtseenheden en niet de ondersteunende eenheiden) die niet in de boeken staan, maar meer rechtsgeldigheid bezitten dan de geschreven regels.

Men leert dus "zo wil de burgerpolitiek dat we het doen en dat staat in de boeken ,maar zo moet het worden gedaan en dat zal je in geen boek vinden. Leer hoe men wil dat het moet, zodat je altijd kunt getuigen conform hun wil. (Al is zwijgen de gouden regel) Wie het officieel zou willen aankaarten zal tegen een muur van ontkenning lopen en zijn toekomstige leven tegengewerkt zien.

quote:

En als het gaat of vervolging: een van de slapste en moreel verwerpelijkste grondslagen om geen straffen te geven is de angst voor represailles en getuigenombrenging. Dan zou het ook vreselijk slecht zijn dat justitie is begonnen om de Italiaanse Mafia aan te pakken. Dan zou naast de soft-drus en de kleine criminaliteit ook de hard drugs en de zware criminaliteit uit de criminele sfeer gehaald moeten worden. Enfin; je begrijpt wel mijn lijn denk ik...

Persoonlijk vind ik de vergelijking tussen criminele misdaad ter eigen verrijking totaal niet opgaan voor handelingen in een oorlog.

Nou; dat is dus wat ik dei: als de burgers in meerderheid de guerilla steunen, of zelfs uit angst gedogen, dan kun je stellen wat je zegt. Maar terrorisme in het algemeen is natuurlijk uit de aard van de term een schrikbewind gebaseerd op de angst van de meerderheid voor het geweld van een minderheid.

quote:

Meen je dat nou???
G'd was niet zozeer en tegenstander van Israël, als wel dat Hij Zijn vloeken na herhaaldelijke waarschuwingen heeft uitgevoerd, maar altijd weer met een belofte dat Hijzelf alles zal goedmaken, toch?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: november 17, 2012, 06:28:46 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 november 2012 om 09:51:
[...]

De opstand tegen Israël is in feite een opstand tegen de God van Israël. Die wordt wel door satan geregisseerd. Mensen - en dus ook de Isaëlieten - zijn zich doorgaans niet bewust van de krachten en machten in de hemelse gewesten die invloed op hen uitoefenen.

God was soms inderdaad een tegenstander tegen Israël om hen weer op het goede pad te leiden. Maar uiteindelijk komt Hij tot zijn doel met dit volk. Er staan waarschuwingen in de bijbel om je niet aan zijn volk te vertillen.

Jes. 54:9  Dit is Mij als in de dagen van Noach: zoals Ik gezworen heb, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen, zo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer toornig op u zal zijn noch u zal dreigen. 10  Want bergen mogen wijken en heuvelen wankelen, maar mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en mijn vredesverbond zal niet wankelen, zegt uw Ontfermer, de Eeuwige. 11 Gij, ellendige, door storm voortgedrevene, ongetrooste, zie, Ik leg uw stenen in blinkend erts, Ik grondvest u op lazuurstenen, 12 Ik maak uw tinnen van robijnen, uw poorten van karbonkelstenen en uw gehele omwalling van edelsteen. 13 Al uw zonen zullen leerlingen van de Eeuwige zijn, en het heil uwer zonen zal groot zijn; 14 door gerechtigheid zult gij bevestigd worden. Weet u verre van onderdrukking, want gij hebt niet te vrezen, en van verschrikking, want zij zal tot u niet naderen. 15 Valt men heftig aan, dan gaat dat van Mij niet uit; wie u aanvalt, zal over u vallen. 16  Zie, Ik ben het, die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen. 17  Elk wapen dat tegen u gesmeed wordt, zal niets uitrichten, en elke tong die zich voor het gericht tegen u keert, zult gij in het ongelijk stellen. Dit is het deel van de knechten van de Eeuwige en hun recht van Mijnentwege, luidt het woord van de Eeuwige.

Zach.1:14 En de Engel, Die met mij sprak, zeide tot mij: Roep uit, zeggende: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Ik ijver over Jeruzalem en over Sion met een groten ijver.
 15 En Ik ben met een zeer groten toorn vertoornd tegen die geruste heidenen; want Ik was een weinig toornig, maar zij hebben ten kwade geholpen.'

Zach.121 De last van het woord des HEEREN over Israël. De HEERE spreekt, Die den hemel uitbreidt, en de aarde grondvest, en des mensen geest in zijn binnenste formeert.
 2 Ziet, Ik zal Jeruzalem stellen tot een drinkschaal der zwijmeling allen volken rondom; ja, ook zal zij zijn over Juda, in de belegering tegen Jeruzalem.
 3 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen.  

Ook de verwoesting van Damascus is geprofeteerd in Jes. 15 en 49.

_O_

Ook Zacharia 14
3   Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: november 17, 2012, 08:24:52 pm »

quote:

learsi schreef op 17 november 2012 om 18:24:
Ik ben militair (officier) geweest en heb als waarnemer voor de VN gewerkt  ;)

Je beschrijft nu de situatie zoals het door "brave" burgers is bedacht en zoals men wil en wellicht ook denkt, dat het werkt. Maar de praktijk is werkelijk anders. Er bestaan geschreven regels in leerboeken, maar ook lessen (voor gevechtseenheden en niet de ondersteunende eenheiden) die niet in de boeken staan, maar meer rechtsgeldigheid bezitten dan de geschreven regels.

Men leert dus "zo wil de burgerpolitiek dat we het doen en dat staat in de boeken, maar zo moet het worden gedaan en dat zal je in geen boek vinden. Leer hoe men wil dat het moet, zodat je altijd kunt getuigen conform hun wil. (Al is zwijgen de gouden regel) Wie het officieel zou willen aankaarten zal tegen een muur van ontkenning lopen en zijn toekomstige leven tegengewerkt zien.
"Colonel Jessup; Did you or did you not, order a code red ?"  (H)
Ik zal het maar laten rusten; maar volsta met de verwijzing dat het oorlogsrecht een verdrag kent en ethiek en dat onze Hugo de Groot zich er al sterk voor maakte.

quote:

Persoonlijk vind ik de vergelijking tussen criminele misdaad ter eigen verrijking totaal niet opgaan voor handelingen in een oorlog.

Jij was het zelf die met het voorbeeld van de mexicaanse drugskartels kwam. En jij bent het ook die een oorlogshandeling meer morele vrijheid geeft dan een gewone criminele handeling.
Maar ik gebruikte de vergelijking omdat jij aanvoerde dat....

quote:

... door instanties als het Gerechtshof in Den-Haag die later de overtreders willen berechten, wordt uitgelokt dat tijdens conflicten NOG meer slachtoffers vallen, omdat elke getuige dient te worden opgeruimd.

Waarmee je dus lijkt aan te geven dat getuigen uit de weg ruimen valt onder het geaccepteerde oorlogsrecht. Wat precies hieraan is anders dan een gewone criminele actie tot het verkrijgen van eigen rijkdom? Het is moord tot redding van het eigen hachje zonder militair nuttig doel. In de lijn van landseer en landswijs zou het toch juist een martelaarslot zijn als het recht voor een gerechtshof wordt uitgekristalliseerd? Oorlog diende toch een legitiem doel??

Maar als je dit allemaal niet vindt; waarom zou je het dan zo verdedigen? Ik krijg de indruk dat je zicht sterk wordt scheefgetrokken door het door jou als gerechtvaardigd bestempeld doel. Maar misschien is dat doel ook wel gerechtvaardigd. Waarom zou je niet liever vertrouwen op woorden van recht en waarheid en niet iets meer geloof hebben in het moreel goede van de zaak?

quote:

Nou; dat is dus wat ik zei: als de burgers in meerderheid de guerilla steunen, of zelfs uit angst gedogen, dan kun je stellen wat je zegt. Maar terrorisme in het algemeen is natuurlijk uit de aard van de term een schrikbewind gebaseerd op de angst van de meerderheid voor het geweld van een minderheid.
Geheel mee eens :+

quote:

G'd was niet zozeer en tegenstander van Israël, als wel dat Hij Zijn vloeken na herhaaldelijke waarschuwingen heeft uitgevoerd, maar altijd weer met een belofte dat Hijzelf alles zal goedmaken, toch?
Nu heel even niet verslappen: Did He, or did He not; order a Code Red? Wordt het volk wel of niet onder de vloek van de zonde gebracht?
Als je broeder zondigt, zul je hem dan op zijn zonde wijzen? Is dat je taak? Is het je plicht om Gods Woord te brengen? Waarom doe je dat? Omdat God je broeder liefheeft, of omdat God je broeder haat? Maar waarom is er dan die beproeving van die broeder? Waarom de last die als een straf voelt?
Omdat God in je broeder gekend wil worden en eer wil krijgen.

Welnu, als je broeder zondigt en verkeerde wegen gaat, dan zal hij God op zijn weg tegenkomen. En jij ziet dat. Wat zeg je dan? Kom maar ik bescherm je wel tegen het kwaad? Kom maar schuilen bij mij, want God houdt van jou? Of zul je je broeder wijzen op Gods liefde en Gods toorn, en op Gods vraag om gehoorzaamheid, en op Gods tekenen van beproeving om hem op het goede pad te brengen??

Juist omdat je God kent, zul je alle daden van je broeder toetsen en je broeder wijzen op wegen van Gods heil. Wanneer je broeder God verlaat dan bestraf je hem Wanneer je broeder God zoekt, prijs je hem. En daarvan helemaal los staat dat God met hem een plan heeft. Want God heeft ook een plan met jou. En God heeft een plan met elke generatie opnieuw. En de zonde van deze generatie zal nog enige geslachten doorwerken alvorens God zal omzien naar de genade van veel eerdere generaties.

Daarom past ontzag voor Gods Plan, en een continue betrokkenheid in broederschap die soms dwingt tot afstand en vermaning en soms tot nabijheid en versterking.

Het volk Israël heeft God verworpen. Verworpen in de wet. Verworpen in Christus. Nu wil het geval dat er een verbondswoord is uitgegaan waardoor ook het volk Israël nog tekenen van Gods plan en Gods verbondenheid zal zien. Maar  is het aan de mens om daar een voorschot op te nemen en alvast Gods heilsweg te gaan vervullen? Met kruistochten van Jeruzalem-gangers? Zie de film "Kingdom of Heaven". Of juist met vervolgingen in pogroms?

Of denk eens aan de profeten die de ballingschap predikten van het volk. Zou jij je dan ook tegen die profeten gekeerd hebben met jouw wijsheid dat God altijd naar zijn volk zal blijven omzien? Dat de demonen van babelonië niet zullen winnen van Gods Volk?

Of wat dacht je van Jezus van Nazareth die begon te spreken dat indien wij in Zijn woord blijven, wij ook waarlijk Zijn discipelen zullen zijn; en de waarheid zullen verstaan, en door de waarheid vrijgemaakt zullen worden? Antwoorden wij dan ook dat wij het volk zijn van God, en dat God ons al heeft bevrijd, of nog zal bevrijden? En kan het land Israël dat antwoorden?

De redding is voor elke generatie de weg van het Woord. En God gaat ondanks de wegen van de verschillende generaties Eigen wegen van Heil. Daar mag de mens geen voorschot op nemen of zelfgebaande wegen. In het bijzonder mag de mens niet handelwijzen verheffen of heiligen, die God zelf heeft afgewezen en onder een vloek genomen? Maar de belofte van heil mag de mens wel stemmen tot troost en volharding. Volharding om niet te verslappen, maar gewoon de Wil van God te blijven doen.

Ik geloof dat het terecht is om een bijzondere band en een bijzonder lijn en een bijzonder verbondswoord te zien voor Israël. Paulus spreekt erover als een verborgenheid. Maar ik geloof dat het een erg klassieke en erg oude fout is om dat te verplatten en er een aards werk in ongeloof en ongeestelijkheid te maken. Al vanaf Adam en Eva werd het volk geleid en gedrild in geestelijkheden. Dat gaat nu echt niet anders zijn. Het volk van God zal God tegenkomen op elke weg van geloof en elke weg van ongehoorzaamheid. En de mens dient zich te onderwerpen aan Gods Wil.
Dat is redding zoeken en prediken, in Christus alléén.

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: november 17, 2012, 11:46:52 pm »

quote:

3   Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.
Ah, we krijgen weer een paar fijne kruistochten? Ik dacht dat die niet mochten en dat de katholieke Kerk daarop zo werd afgerekend. Maar de joden mogen dat weer wel? Of zal het dan misschien gebeuren dat de Heer door zijn Kerk het strafgericht zal voltrekken, daar de Kerk immers zijn Lichaam is? Nee, ik geloof daar niet echt in. God zal het kwaad bestrijden, maar de jood zal net zo aan de beurt zijn als de griek. Maak je daarover maar geen zorgen... of juist wel natuurlijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: november 18, 2012, 01:36:45 am »

quote:

Adinomis schreef op 17 november 2012 om 09:51:
[...]

De opstand door de Hammas wel, maar als ik zo volg hoe de regering van Israël denk aan oplossingen en het Westen denkt aan oplossingen, dan lijkt dat ongeveer op één lijn te zitten. Alleen Israël gebruikt iets meer het geweld, daar waar het westen liever wil thee drinken met de Hamas.

Zo zie ik dit allemaal nog als Gods plan, want zo lang Israël God niet trouw dient, zullen ze daar de gevolgen ook van ondervinden. Ik geloof dat er nog een keerpunt gaat komen in de toekomst.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2012, 01:37:41 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: november 18, 2012, 01:43:54 am »

quote:

Oogje schreef op 17 november 2012 om 23:46:
[...]

Ah, we krijgen weer een paar fijne kruistochten? Ik dacht dat die niet mochten en dat de katholieke Kerk daarop zo werd afgerekend. Maar de joden mogen dat weer wel? Of zal het dan misschien gebeuren dat de Heer door zijn Kerk het strafgericht zal voltrekken, daar de Kerk immers zijn Lichaam is? Nee, ik geloof daar niet echt in. God zal het kwaad bestrijden, maar de jood zal net zo aan de beurt zijn als de griek. Maak je daarover maar geen zorgen... of juist wel natuurlijk.

Volgens mij doelt hij op het gebeuren na de opname van de gemeente en wat er dan gebeurd tussen de heidenen en de kleine schare ware joden. De rest van de joden die niet aan Gods kant staan zullen zich dan bij de heidenen voegen.

Echter geloof ik zelf eigenlijk dat die opname er ook is voor de ware joden, omdat ze ook hun Messias zien komen op de wolken. De strijd tegen de heidenen zal wel de laatste slag zijn als de engelen en God de oordelen over de aarde zal laten komen.

Zo iets.

Des al niet te min: als jij de premier van Israël nu zou zijn, zou je dan de hamas je land ongestoord met honderden raketten per jaar laten bestrijden?
Zou Israël met een leger dat gelijkend is aan dat van Nederland het ook maar een jaar uit houden? Zou het Gods wil zijn als Jordanië, Palestina of Iran zonder pardon het hele gebied zou innemen en de christenen en joden zwaar zou onderdrukken?
In het verleden stond God dat niet toe, tenzij Israël God de rug toe keerde.
Wat denk je: zou God niet ingegrepen hebben door Duitsland in de oorlog te laten verliezen om zo een overgebleven groep Joden o.a. te redden?
Heeft de staat die voor deze groep is ontstaan niet iets te maken met Gods plan?
Hij bezit immers alle volken? Hebben de legers van de VS en Europa niet een bepaalde rol ingespeeld? Zelfs de kruistochten, omdat de Britten daardoor het in handen kregen en het weer aan de joden konden geven?
Er is maar één land ter wereld dat zonder oorlogsgeweld is ontstaan en dat is India.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2012, 01:54:37 am door gaitema »

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: november 18, 2012, 11:42:53 am »
Tja, we leven inderdaad in een gebroken wereld en oorlog moet zo af en toe inderdaad gevoerd worden. Zoals ik al zei erkent de katholieke Kerk dat ook, ook omdat de overheid de plicht heeft haar onderdanen te beschermen tegen verdrukking en vijandelijk gevaar. Maar we moeten ons wel blijven realiseren dat oorlog slechts een tijdelijke oplossing biedt en nooit echte vrede zal brengen.

Kijk maar naar onze Tweede Wereldoorlog, die leeft nog steeds in onze harten en sommigen hebben nog altijd geen vrede ermee gesloten. En zie ook het gegeven dat ook de geallieerde misdaden hebben begaan tijdens onze bevrijding, zoals het verkrachten van Duitse vrouwen. We moeten daarom wel altijd kritisch blijven en niet zomaar partij kiezen in een oorlog die wij niet kennen. Vergeet ook niet dat onze broeders en zusters daar veel te lijden hebben, óók door de Israëlieten die hen beschimpen en bespuwen. Maar daar hoor je maar weinigen over.

Wij als buitenstaanders hebben nauwelijks benul van wat er leeft in de harten van de mensen daar. Dat kan ook niet anders, want het enige wat wij te horen krijgen is wat de overheden daar zeggen en vinden. Net zoals wij in de Schrift ook enkel te lezen krijgen wat de Israëlische koningen en kopstukken zeiden en vonden. Er zijn echter ook verhalen bekend over dat gewone burgers aan beide zijden eigenlijk best prima samen kunnen leven, als ze daarin niet zo gehinderd werden.

We moeten mijns inziens dit altijd in het achterhoofd houden. Doen we dat niet en kiezen we tóch partij, dan laat de Schrift ons pijnlijk duidelijk zien wat je dan krijgt: medogenloze uitroeiïng en het zwartmaken van vele volkeren in Gods naam, omdat zij anders geloofden. We hebben het hier wel over mensen van vlees en bloed, die Christus misschien niet kennen en daarom ons nodig hebben. En Christus brengen wij niet met het zwaard, maar met het goede dat wij mogen doen namens Hem.

Laat ik het zo zeggen. Stel dat Israël de wapens zou neerleggen en voortaan alleen maar goede dingen zou doen voor de Palestijnen. Dat ze hen ruimte zouden geven om een goed bestaan op te bouwen, dat ze hun armen zouden voeden, hun zieken zouden genezen, dat ze voor onderwijs zouden zorgen, et cetera. Dus dat ze zo echt Gód brengen en echt als Gods volk namens Hém handelen. Zouden de Palestijnen dan nog reden hebben om de Israëlieten te haten? Zouden zij dan een reden hebben om hun God te haten, als deze zijn kinderen alleen maar goede, vreedzame dingen laat doen?

Zouden de oudtestamentische volken zich misschien bekeerd hebben als Israël heel vreedzaam en liefdevol zou zijn geweest, vol genade en barmhartigheid? Als Israël écht anders was geweest? Waarschijnlijk had dat toen nog niet gekund, daar zij nog een kind in het nog verse geloof was. Maar nu, vijfduizend jaar later en met de openbaringen van Christus, zou dat toch anders moeten zijn. Hoe treurig is het dan om te zien dat er weinig veranderd is, zelfs ook niet binnen de Kerk, en dat christenen nog steeds meegaan in dat oorlogsgebeuren. Christus vroeg het zich al af: "Hoeveel geloof zal Ik nog vinden bij mijn terugkomst?" Maar moeten wij ons dan maar berusten in die tragiek?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: november 18, 2012, 12:41:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 november 2012 om 01:36:
De opstand door de Hammas wel, maar als ik zo volg hoe de regering van Israël denk aan oplossingen en het Westen denkt aan oplossingen, dan lijkt dat ongeveer op één lijn te zitten. Alleen Israël gebruikt iets meer het geweld, daar waar het westen liever wil thee drinken met de Hamas.

Zo zie ik dit allemaal nog als Gods plan, want zo lang Israël God niet trouw dient, zullen ze daar de gevolgen ook van ondervinden. Ik geloof dat er nog een keerpunt gaat komen in de toekomst.
Denk je dat Israël God minder trouw dient als Nederland? Ook Nederland kan gevolgen ondervinden van de afval van geloof. Het groeiende percentage Messiaanse Joden (die dus Jezus als Verlosser hebben aanvaard) zal ongeveer gelijk zijn aan het percentage bijbelgetrouwe christenen in ons land. De andere Joden vallen nog steeds onder het eeuwige verbond dat God met Abraham heeft gesloten.

We zongen het vandaag nog in de kerk uit Psalm 105, waarin het verbond met Abraham genoemd wordt als een eeuwig verbond en ook de landsbelofte die eeuwig geldt:

8 Hij gedenkt Zijns verbonds tot in der eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft, tot in duizend geslachten;9 Des verbonds, dat Hij met Abraham heeft gemaakt, en Zijns eeds aan Izak; 10 Welken Hij ook gesteld heeft aan Jakob tot een inzetting, aan Israël tot een eeuwig verbond,  
11 Zeggende: Ik zal u geven het land Kanaän, het snoer van ulieder erfdeel.
12 Als zij weinig mensen in getal waren, ja, weinig en vreemdelingen daarin;
13 En wandelden van volk tot volk, van het ene koninkrijk tot het andere volk;
14 Hij liet geen mens toe hen te onderdrukken; ook bestrafte Hij koningen om hunnentwil, zeggende:
 15 Tast Mijn gezalfden niet aan, en doet Mijn profeten geen kwaad
.

Het gaat hier over "weinig in getal" en zeker het volk is in de vernietigingskampen sterk teruggebracht in aantal. Ze zwierven onder allerlei volken.

Maar ook hier de waarschuwing: doe hen geen kwaad!
Uiteindelijk zullen de Joden ook Jezus aannemen. Nadat de periode van verblinding voorbij is en ze Jezus zullen zien die ze doorstoken hebben. Als Hij verschijnt op de Olijfberg, als alles verloren schijnt. Dan zullen ze berouw hebben en Hem aanvaarden.

Hebben jullie de ambassadeur van Israël Haim Divon in Nieuwsuur gehoord? Israël gaat al jaren gebukt onder een regen van raketten. Iedere keer moeten de mensen hun bed uit, hun werk of school verlaten om dekking te zoeken in de schuilkelders. De goede beveiliging door het raketschild zorgt ervoor dat raketten onderschept worden en dat mensen op tijd dekking kunnen zoeken. Dat maakt dat het aantal slachtoffers gering is. De regering zorgt voor zijn bevolking!
Maar wat een angst iedere keer, wat een leven dat ontregeld wordt. En, zo zei de ambassadeur, we hebben ons steeds maar ingehouden.

Het feit dat er meer slachtoffers vallen bij de Palestijnen heeft ook er ook mee te  maken dat militaire gebouwen en wapenopslag plaatsen midden in woonwijken of soms naast scholen zijn gebouwd. Als Israël militaire doelen wil ontmantelen vallen er onvermijdelijk slachtoffers onder de burgerbevolking, hoewel men dat tracht te voorkomen. De Palestijnse bewindslieden zorgen wat dat betreft niet goed voor hun onderdanen. Ze sturen scheldende kinderen op soldaten af in de hoop dat de soldaten ze aanpakken en ze weer een mooi plaatje kunnen schieten om de wereld in te sturen.
De Palestijnse slachtoffers worden met de beste zorg in de Israëlische ziekenhuizen behandeld.

De ambassadeur vertelde ook dat Israël 'omwille van de vrede' Gaza had "teruggegeven". Het resultaat was helemaal geen vrede, maar voortdurende raketaanvallen. De grenscontroles zijn uitsluitend bedoeld om de invoer van wapens in Gaza te voorkomen. Het is allemaal bedoeld om het eigen volk veiligheid te bieden. Dat is een houding die elke regering aan zijn bevolking verplicht is.

Natuurlijk is het zo dat de Palestijnse bevolking een goede plaats moet hebben om te wonen. Ook daarvoor moeten oplossingen bedacht worden. Maar het gaat om de strijd om het land dat God aan Israël beloofd heeft en de hoofdstad Jeruzalem die door de Islam geclaimd wordt.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2012, 12:45:02 pm door Adinomis »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: november 18, 2012, 01:05:19 pm »

quote:

Oogje schreef op 18 november 2012 om 11:42:
Laat ik het zo zeggen. Stel dat Israël de wapens zou neerleggen en voortaan alleen maar goede dingen zou doen voor de Palestijnen. Dat ze hen ruimte zouden geven om een goed bestaan op te bouwen, dat ze hun armen zouden voeden, hun zieken zouden genezen, dat ze voor onderwijs zouden zorgen, et cetera. Dus dat ze zo echt Gód brengen en echt als Gods volk namens Hém handelen. Zouden de Palestijnen dan nog reden hebben om de Israëlieten te haten? Zouden zij dan een reden hebben om hun God te haten, als deze zijn kinderen alleen maar goede, vreedzame dingen laat doen?
Voor zover ik weet is dit ook de bedoeling van Israël. Ze gebruiken de wapens zonodig voor verdediging van eigen bevolking. De reden om Israël te haten is een religieuze reden, die ontkracht je niet met goede bedoelingen. Grondgebied wat tot de Islam heeft behoord mag nooit meer onder een andere godsdienst vallen. Jeruzalem is het doel. Het moet Al Quds worden, omdat Mohammed vanuit deze stad zijn hemelreis gemaakt zou hebben.

quote:

Maar nu, vijfduizend jaar later en met de openbaringen van Christus, zou dat toch anders moeten zijn. Hoe treurig is het dan om te zien dat er weinig veranderd is, zelfs ook niet binnen de Kerk, en dat christenen nog steeds meegaan in dat oorlogsgebeuren. Christus vroeg het zich al af: "Hoeveel geloof zal Ik nog vinden bij mijn terugkomst?" Maar moeten wij ons dan maar berusten in die tragiek?
Nee, we moeten deze tragiek in Gods hand leggen. Dat is iets anders dan erin berusten. Het gaat niet buiten het geopenbaarde Woord van God om. Het is geprofeteerd dat het zo zou gaan. We weten dat het Gods strijd is.  We moeten niet zelf naar politieke macht en oorlogsmachinerie grijpen. Het is Gods strijd. Onze wapens zijn geloof en gebed en van daaruit liefde voor de mens die door God geschapen is. Dus ook het goede zoeken voor Arabisch/Palestijnse medemensen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: november 18, 2012, 01:12:35 pm »

quote:

quote:

3 Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.
Er staat dat de Here het zal doen....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: november 18, 2012, 01:42:05 pm »

quote:

Oogje schreef op 18 november 2012 om 11:42:
Tja, we leven inderdaad in een gebroken wereld en oorlog moet zo af en toe inderdaad gevoerd worden. Zoals ik al zei erkent de katholieke Kerk dat ook, ook omdat de overheid de plicht heeft haar onderdanen te beschermen tegen verdrukking en vijandelijk gevaar. Maar we moeten ons wel blijven realiseren dat oorlog slechts een tijdelijke oplossing biedt en nooit echte vrede zal brengen.

Kijk maar naar onze Tweede Wereldoorlog, die leeft nog steeds in onze harten en sommigen hebben nog altijd geen vrede ermee gesloten. En zie ook het gegeven dat ook de geallieerde misdaden hebben begaan tijdens onze bevrijding, zoals het verkrachten van Duitse vrouwen. We moeten daarom wel altijd kritisch blijven en niet zomaar partij kiezen in een oorlog die wij niet kennen. Vergeet ook niet dat onze broeders en zusters daar veel te lijden hebben, óók door de Israëlieten die hen beschimpen en bespuwen. Maar daar hoor je maar weinigen over.

Wij als buitenstaanders hebben nauwelijks benul van wat er leeft in de harten van de mensen daar. Dat kan ook niet anders, want het enige wat wij te horen krijgen is wat de overheden daar zeggen en vinden. Net zoals wij in de Schrift ook enkel te lezen krijgen wat de Israëlische koningen en kopstukken zeiden en vonden. Er zijn echter ook verhalen bekend over dat gewone burgers aan beide zijden eigenlijk best prima samen kunnen leven, als ze daarin niet zo gehinderd werden.

We moeten mijns inziens dit altijd in het achterhoofd houden. Doen we dat niet en kiezen we tóch partij, dan laat de Schrift ons pijnlijk duidelijk zien wat je dan krijgt: medogenloze uitroeiïng en het zwartmaken van vele volkeren in Gods naam, omdat zij anders geloofden. We hebben het hier wel over mensen van vlees en bloed, die Christus misschien niet kennen en daarom ons nodig hebben. En Christus brengen wij niet met het zwaard, maar met het goede dat wij mogen doen namens Hem.

Zouden de oudtestamentische volken zich misschien bekeerd hebben als Israël heel vreedzaam en liefdevol zou zijn geweest, vol genade en barmhartigheid? Als Israël écht anders was geweest? Waarschijnlijk had dat toen nog niet gekund, daar zij nog een kind in het nog verse geloof was. Maar nu, vijfduizend jaar later en met de openbaringen van Christus, zou dat toch anders moeten zijn. Hoe treurig is het dan om te zien dat er weinig veranderd is, zelfs ook niet binnen de Kerk, en dat christenen nog steeds meegaan in dat oorlogsgebeuren. Christus vroeg het zich al af: "Hoeveel geloof zal Ik nog vinden bij mijn terugkomst?" Maar moeten wij ons dan maar berusten in die tragiek?
Zo zou het wel moeten, maar ik vrees dat het dan nog niet kan, omdat de Hames, Iran en Jordanië ook niet vredelievend hierom is. Ik geloof dat ze dan Israël nog de oorlog zou verklaren. Dat denk ik echt. Israël kan dat risico niet nemen. Daarbij: Israël is niet christelijk. Het jodendom kent een voorbeeld aan een God die in oorlogen hen de overwinning gaf of liet verliezen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: november 18, 2012, 02:09:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 18 november 2012 om 12:41:

Denk je dat Israël God minder trouw dient als Nederland? Ook Nederland kan gevolgen ondervinden van de afval van geloof.  

Over Nederland maak ik me meer zorgen dan over Israël. Israël gaat de goede kant op, dat komt wel goed. Nederland gaat alleen maar achteruit. Ik hoop dat het vooruit zal gaan. Dat er veel gebeden wordt en mensen echt geholpen gaan worden op de weg naar Jezus toe.

quote:

Het groeiende percentage Messiaanse Joden (die dus Jezus als Verlosser hebben aanvaard) zal ongeveer gelijk zijn aan het percentage bijbelgetrouwe christenen in ons land. De andere Joden vallen nog steeds onder het eeuwige verbond dat God met Abraham heeft gesloten.

Ik vraag me af of het 1/10de deel van de orthodoxe joden ook zijn mee geteld die geloven dat Jezus de messias is. Het gaat daar inderdaad goed met het geloof in Jezus. Echter heb ik het idee dat ook ontzettend veel joden niet geloven in God en enkel eventueel een traditie volgen. Die indruk krijg ik ook iedere keer wanneer ik de Nederlandse joodse omroep op tv volg. Ik las al eens het getal 70 procent, meen ik. Des al niet te min gaat het goed met de aantal Godvrezende joden. Toch is het land niet heilig. Je noemde zelf al de abortuswetgeving daar.
Ook het geweld die christenen ondervinden wat Oogje noemde. Dat is niet goed.

Ik denk aan de toch uit Egypte. God haalde ze allemaal uit Egypte. Maar de meesten vonden vroegtijdig de dood, vanwege hun ontrouw. Niemand mocht uiteindelijk het beloofde land zien, behalve dan één, in een hemelvaart.
Deze zware tocht vergelijk ik met de situatie van nu. God is nog niet klaar met ze.

quote:

Maar ook hier de waarschuwing: doe hen geen kwaad!

Dat geld echter ook van hen. Wie immers één van de minste broeders van Jezus kwaad doet, die doet Jezus kwaad.

quote:

De ambassadeur vertelde ook dat Israël 'omwille van de vrede' Gaza had "teruggegeven". Het resultaat was helemaal geen vrede, maar voortdurende raketaanvallen. De grenscontroles zijn uitsluitend bedoeld om de invoer van wapens in Gaza te voorkomen. Het is allemaal bedoeld om het eigen volk veiligheid te bieden. Dat is een houding die elke regering aan zijn bevolking verplicht is.

Dat doen ze ook wel goed. Heilig zijn ze echter nog niet. Het is als met een dimlicht. Zolang Jezus de knop niet voluit heeft gedraaid, is het nog niet voluit licht. Hij draait de knop bewust langzaam. De joden moeten ook leren om God te gaan zoeken. Voor ons geld dat ook. We leven nog niet volop in het licht.

quote:

Natuurlijk is het zo dat de Palestijnse bevolking een goede plaats moet hebben om te wonen. Ook daarvoor moeten oplossingen bedacht worden. Maar het gaat om de strijd om het land dat God aan Israël beloofd heeft en de hoofdstad Jeruzalem die door de Islam geclaimd wordt.

groots gezien is het de strijd tussen Jezus en de god van deze wereld. Je zou kunnen zeggen dat Jezus via Israël de god van deze wereld verslaat.
De stok die in de woestijn met de slang om hoog werd gehouden.

http://harald-blatand.com/blog2/media/2/201011021939.jpg

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: november 19, 2012, 02:19:16 pm »

quote:

[...]

Ah, we krijgen weer een paar fijne kruistochten? Ik dacht dat die niet mochten en dat de katholieke Kerk daarop zo werd afgerekend. Maar de joden mogen dat weer wel?

G'd mag dat Oogje, en die heeft dat gedaan en zal dat doen voor de Joden en inderdaad niet voor de katholieken (of andere christelijke stromingen).

G'd heeft het gedaan voor de Joden. De Katholieken hebben het uit eigen idee gedaan. G'd heeft het beloofd voor de Joden weer te doen enniet voor de katholieken (of andere christelijke stromingen)

quote:

Of zal het dan misschien gebeuren dat de Heer door zijn Kerk het strafgericht zal voltrekken, daar de Kerk immers zijn Lichaam is? Nee, ik geloof daar niet echt in. God zal het kwaad bestrijden, maar de jood zal net zo aan de beurt zijn als de griek. Maak je daarover maar geen zorgen... of juist wel natuurlijk.

Het kruisoffer van Christus was in beginsel voor de Jood....
G'd vertelt het ons toch echt anders in de bijbel.

Jeremia 31
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE.  Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken

Jeremia 33
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden  vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

Ezechiel 36
33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: november 19, 2012, 02:21:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 november 2012 om 01:36:
[...]

Dat keerpunt zal pas zijn NA de grote verdrukking van het volk Israël door de wereld middels de anti-christ, geholpen door de misleide "christelijke" kerk als hoer van Babylon. Wanneer Jezus als Messias wederkomt naar de aarde om Israël te bevrijden uit deze grote verdrukking. Het zal dus alleen maar erger gaan worden, helaas.  ;(