Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105571 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #400 Gepost op: november 25, 2012, 11:06:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2012 om 22:41:
[...]

Nee, nee, dat bedoel ik helemaal niet. GEEN vervangingstheologie!!
Maar TOEbrengen is, samenvoegen met die kudde die Hij in vers 4 UIT de stal heeft geleid.
Daarom citeer ik ook de King James. :)

Samenbrengen is samen iets nieuws, toebrengen is de een bij de nader voegen, in dit geval de Christenen uit de heidenen naar de Joden en niet andersom.
Toevoegen is een vorm van samenbrengen, maar samenbrengen is niet automatisch toevoegen.
Een mens kan bij het koken zout aan water toevoegen, maar geen water aan zout.

[...]

quote:

Dat lijkt me erg laat. :) Ieder die tot geloof komt, heeft de stem van de herder gehoord. NU zijn ze al één kudde!

Je begrijpt het nog niet, sorry.
De Joden die nu nog het evangelie afwijzen zoals G'd dat wil volgens Zjn Plan, zullen pas tot geloof komen bij Jezus Wederkomst als Messias als heel Israël massaal uit de dood wordt opgewekt. (Ezechiel 37). Dit gaat over de Joden dus en niet over de Christenen.
De Opname is voor ware Christenen en Zijn Wederkomst is voor Israël, om hen uit de grote verdrukking te halen van de eindtijd.

quote:

(En dat zegt niets over hoe ik kijk naar het Joodse volk NU in deze tijd, die zullen ook hun zegen krijgen, hun aardse zegen zoals is beloofd! Niks geen vervangingstheologie!

Een milde vorm van vervangingsleer is ook al wanneer de christen meent dat de Jood een christen moet worden om te worden gered door Jezus.
Wel moet deze geloven in Jezus, wat zal geschieden bij de Wederkomst van Jezus als Messias in Jeruzalem, Israël.

quote:

Als ik ergens bij mag horen, ben ik er WEL samen één mee hoor!! Wat een kunstmatig onderscheid zit je hier te maken.
Dat komt ervan als je ons persé Joods wil hebben... :)

Nee een christen moet zeker geen Jood worden, een Jood niet perse christen.
Het christendom is dan wel afgedwaald van Jeruzalem naar Rome, maar wij christenen zijn niet uitverkoren door G'd om als Jood geboren te zijn. Anders waren we wel als Jood geboren. ;)

Als het niet zo belangrijk was dan zou G'd in de Schrift wel erfgenamen hebben laten zetten, toch? Ipv mede-erfgenamen. Joden zijn de erfgenamen, wij christenen zijn de mede-erfgenamen.

Dus:
Israel zijn de kinderen en erfgenamen en wij christenen zijn dan als het ware de stiefkinderen (staat niet zo in de Schrift, dat weet ik, maar om het te verduidelijken. Nu heeft de Vader des huizes aangegeven dat ook de stiefkinderen mede-erfgenamen zijn van Zijn eigen kinderen.

quote:

Maar 'wij' zijn heiden -af, en die in Jezus gelovende Jood is in DEZE tijd, de genade tijd, gewoon ook een gelovige in Jezus geworden. (Als je het woord christen niet wil gebruiken? OK) We behoren nu tot de GEMEENTE van Jezus.

Het gaat juist ook om de nog niet in Jezus gelovende Jood.
De in Jezus gelovige Jood is een Christen en zal als zodanig behandeld worden.
De niet in Jezus gelovende Jood zal dus pas bij Jezus Zijn Wederkomst als Messias heel Israël uit de dood opwekken, hen de Geest van geloof geven en dan zullen ook zij Jezus als Messias herkennen.  
[...]

quote:

Ja, maar dat ligt toch ietsje anders, ik kan mijn sexe niet opgeven.
Maar in deze tijd zijn er voor God drie soorten mensen:
Jood
Heiden
De Gemeente...
Dat lees je bv in

[...]

En als je bv de aanhef leest van de brief aan de korinthiers:

Ja, maar ook de Joden zijn de gemeente als Jood. Zie hoe vaak Israël als gemeente wordt genoemd.

Lev 4:21   
Daarna zal hij dien var tot buiten het leger uitvoeren, en zal hem verbranden, gelijk als hij den eersten var verbrand heeft; het is een zondoffer der gemeente.
Veel meer voorbeelden.
http://www.biblija.net/bi...set=10&q1=1&qall=0&qids=1
Maar ja er zijn Joden (erfgenamen), Christenen (mede-erfgenamen) en ongelovigen (niet erfgenamen).

quote:

Deze vraag: Wie worden er dan bedoeld met 'de gemeente Gods?
Zou je die nog voor me willen beantwoorden? Ik ben gewoon benieuwd hoe jij dat dan ziet.
Ja, maar ook de Joden zijn de gemeente als Jood. Zie hoe vaak Israël als gemeente wordt genoemd. De gemeente zijn dus de Joden en de Christenen,
http://www.biblija.net/bi...set=10&q1=1&qall=0&qids=1
« Laatst bewerkt op: november 25, 2012, 11:10:07 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #401 Gepost op: november 25, 2012, 11:11:53 pm »

quote:

learsi schreef op 25 november 2012 om 18:08:
[...]

Eigenlijk wijs ik puur op de vele verzen in de Schrift waar G'd ons dat Zelf zegt, dat Hij Zelf heel Israël zal reinigen van hun zonden en er niet meer aan zal denken. Wie zijn wij dan om dat te blijven ontkennen? Omdat het ons (mij ook niet) nooit is geleerd in de kerk?

[...]

Maar de Joden (het volk Israël) zullen na hun dood wel eerst in een dodenrijk verblijven in afwachting van Jezus Zijn Wederkomst als Messias om hen te redden.
Pas dan zal G'd hen alles vergeven.

Maar wij christenen (ik ook) hebben in de kerk onterecht geleerd dat alleen wij gered worden door Christus en dat de Joden als wij moeten worden om ook in aanmerking te komen. Wij zijn mede-erfgenamen van de Joden inzake de Genade.
De G'd van israel is OOK de G'd van de christenen uit de heidenen dankzij Jezus.
Maar Hij was en IS en blijft dus nog steeds de G'd van Israël en de Joden.

Het staat dus allemaal gewoon in de Schrift en is niet mijn eigen verzinsel.

Negeer je dan echt telkens alles wat ik citeer dan? Ik vraag je naar de uitleggingen van al die teksten wat ik aanhaalde over Gods oordeel dat komt over de joden, maar je negeerd het nu al minstens 4 keer achter elkaar.
De Gehenna heb ik letterlijk al drie keer achter elkaar aan je laten zien in de teksten en "het oordeel" ook al minstens net zo vaak achter elkaar laten zien, maar je blijft oneerlijk er in. Je laat telkens zien dat je het niet kan aannemen wat ik telkens aan jou vanuit de bijbel voorleg.
Dat is mij volledig een raadsel.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #402 Gepost op: november 25, 2012, 11:14:42 pm »

quote:

dingo schreef op 25 november 2012 om 19:23:
@learsi: Daar gaan we weer, het is jouw uitleg van wat er in de Schrift staat en daarmee 100% jouw verzinsel. Bovendien is het ook nog eens fragmentarisch bijbelgebruik.

Jammer genoeg heb je helemaal gelijk.
Maar goed, hij mag gerust Gods Woord framenteel lezen als hij dat wil,
al zie ik dat zelf als een gemiste kans om de waarheid van God echt te doorgronden.
Zonde van de tijd.
Zonde van alle inspanningen.
Zonde is het.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #403 Gepost op: november 25, 2012, 11:15:30 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 25 november 2012 om 22:55:
[...]

Ik zou zeggen: laten we eens bidden voor de Palestijnen. Die hebben het harder nodig.

Die hebben vergeving en bekering nodig en inzicht dat G'd van Israel de Enige G'd is en niet allah. En dat vader G'd het beloofde land israel met de onverdeelde hoofdstad Jeruzalem, Sion heeft geschonken voor Eeuwig aan de Joden en nooit aan "palestijnen".

Daar zou je nog voor kunnen bidden.
En voor degenen die geen "palestijn" zijn en weten dat alles een leugen is, zij die door Hamas ernstiger worden vermoord dan dat er omkomen door de precisie bombardementen. De meeste slachtoffers van deze bombardementen vallen omdat de islam moeders hun kinderen op offeren aan allah voor een plekje in allah's "hemel". (hel). Ook daarvan heb ik een filmpje geplaatst.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #404 Gepost op: november 25, 2012, 11:25:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 november 2012 om 23:11:
[...]

Negeer je dan echt telkens alles wat ik citeer dan? Ik vraag je naar de uitleggingen van al die teksten wat ik aanhaalde over Gods oordeel dat komt over de joden, maar je negeerd het nu al minstens 4 keer achter elkaar.
De Gehenna heb ik letterlijk al drie keer achter elkaar aan je laten zien in de teksten en "het oordeel" ook al minstens net zo vaak achter elkaar laten zien, maar je blijft oneerlijk er in. Je laat telkens zien dat je het niet kan aannemen wat ik telkens aan jou vanuit de bijbel voorleg.
Dat is mij volledig een raadsel.
Beste gaitema, je hebt iets geschreven, maar helaas niets uitgelegd, daarom kan ik nog niets met je woord gehenna. , sorry.
Wat betreft een oordeel over de Joden, G'd heeft vaker aangegeven toornig te zijn op de Joden en hun te straffen. Dat is ook gebeurd, kunnen we lezen in de Schrift en leert ons de geschiedenis van de Joden.

maar altijd is er weer die prachtige Belofte van G'd dat Hij Zelf heel het volk Israël zal redden, hen zonden zal wegdoen, hen zal wassen etc.

Als je op deze geciteerde tekst doelt uit Romeinen 2

quote:

Ook de citaat die ik eerder aanhaalde:
1 Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen. 2 Wij weten echter, dat het oordeel Gods onpartijdig gaat over hen, die zulke dingen bedrijven. 3 Rekent gij wellicht hierop, o mens, die oordeelt over hen, die zulke dingen bedrijven, en ze zelf doet, dat gij het oordeel Gods ontgaan zult? 4 Of veracht gij de rijkdom van zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid, en beseft gij niet, dat de goedertierenheid Gods u tot boetvaardigheid leidt? 5 Maar in uw weerbarstigheid en onboetvaardigheid van hart hoopt gij u toorn op tegen de dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods, 6 die een ieder vergelden zal naar zijn werken: 7 hun, die, in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven; 8 maar hun, die zichzelf zoeken, der waarheid ongehoorzaam en der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, wacht toorn en gramschap. 9 Verdrukking en benauwdheid (zal komen) over ieder levend mens, die het kwade bewerkt, eerst de Jood en ook de Griek; 10 maar heerlijkheid, eer en vrede over ieder, die het goede werkt, eerst de Jood en ook de Griek. 11 Want er is geen aanzien des persoons bij God.

Dit gaat over zondigen en welke consequenties daarbij horen, toch?
Voel jij je dan als Christen aangetrokken tot deze consequenties mbt de genoemde zonden?

Waarschijnlijk beroep je je op Jezus Christus die jou zal redden en vergeven.

Nu, de Joden worden ook vergeven door G'd heb ik je laten zien, alleen (veel) later pas bij de Wederkomst van Jezus Christus als Messias.

Dus ik zie echt niet waar je met dit vers naartoe wilt...... Sorry.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #405 Gepost op: november 25, 2012, 11:38:52 pm »
Dat zie je kennelijk inderdaad niet, tot mijn volste verbazing. Ik kan je verder niet verder helpen vrees ik.
Ik zou zeggen, beroep je op Jezus' hulp.
Hij openbaard de waarheid.

Wikipedia geeft het ook aan, ik citeer:

Gehenna

Dal van Hinnon, waar Gehenna van is afgeleid.
Gehenna (Hebreeuws: גהנום, גהנם, Grieks γέεννα, Aramees גִהַנָא) is afgeleid van de naam van het smalle, rotsachtige Dal van Hinnom (Hebreeuws: Gej Hinnom, een afkorting van גיא בן הינום, Gej Ben-Hinnom, het dal van de zonen van Hinnom), ten zuiden van Jeruzalem en wordt ook wel in het Nederlands vertaald als hel.

Tijdens het koningschap van Salomo werd in de vallei Moloch vereerd met het brengen van kinderoffers.[1] Het betrof hier eerstgeboren kinderen die levend in het vuur werden geworpen. In de Bijbel werd dit een gruwel genoemd en werd gezegd dat God woedend werd op Salomo en hem vervloekte. De details werden echter niet opgeschreven, maar zijn bekend van de geschiedschrijving van de Ammonieten.

Om die reden werd het later de plaats waar vuilnis werd verbrand. Afval, vuil en lijken van dieren en verachte misdadigers werden geworpen in het vuur van gehenna, ofwel het Dal van Hinnom. Gewoonlijk werd al wat in dit dal werd geworpen door vuur vernietigd, volledig opgebrand. Het vuur werd dag en nacht brandend gehouden met behulp van fosfor en de geur was van verre te ruiken.

Inhoud
 1 Vermeldingen in de Tenach
 2 Vermeldingen in het Nieuwe Testament
 3 Vermeldingen in de islam
 4 Gehenna in de huidige tijd
 5 Externe link

Vermeldingen in de Tenach

De plaats wordt op verschillende plekken in de Tenach genoemd. In 2 Kronieken wordt vermeld dat de latere koningen Achaz en Manasse daar hun zonen hadden geofferd.[2][3] De plaatsnaam komt ook voor in Jeremia waar God herhaalde dat hij wat daar had plaatsgevonden nooit geboden, nooit gezegd en nooit gewild had.[4][5][6] Tijdens het bewind van koning Josia werd de verering van Moloch verboden en liet hij de offerplaats Tofet ontwijden.[7]

Vermeldingen in het Nieuwe Testament

Vanwege datgene wat in het Dal van Hinnom gebeurde, gebruikte Jezus in het evangelie volgens Matteüs het woord gehenna, hetgeen vertaald werd als hel, om het lot van verstokte zondaars te beschrijven en het had betrekking op een plaats op aarde en niet op een concept.[8] De Bijbelse term Hades (Hebreeuws: sheol), die ook vertaald wordt als hel en voornamelijk in de Tenach wordt gebruikt, refereert daarentegen wel aan het concept.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 01:30:34 am door gaitema »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #406 Gepost op: november 26, 2012, 01:07:51 am »

quote:

learsi schreef op 25 november 2012 om 23:15:
[...]

Die hebben vergeving en bekering nodig en inzicht dat G'd van Israel de Enige G'd is en niet allah. En dat vader G'd het beloofde land israel met de onverdeelde hoofdstad Jeruzalem, Sion heeft geschonken voor Eeuwig aan de Joden en nooit aan "palestijnen".

Daar zou je nog voor kunnen bidden.
En voor degenen die geen "palestijn" zijn en weten dat alles een leugen is, zij die door Hamas ernstiger worden vermoord dan dat er omkomen door de precisie bombardementen. De meeste slachtoffers van deze bombardementen vallen omdat de islam moeders hun kinderen op offeren aan allah voor een plekje in allah's "hemel". (hel). Ook daarvan heb ik een filmpje geplaatst.
Suggereer jij niet te gemakkelijk dat wanneer islamieten over Allah spreken het niet om dezelfde gaat als wanneer jij G'd schrijft? Het lijkt me dat dat op zich een discussie zou kunnen opleveren. Maar dat wordt hier te off-topic.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #407 Gepost op: november 26, 2012, 02:12:03 am »

quote:

learsi schreef op 25 november 2012 om 15:13:
Misschien dat harry k of small brother hier over meer achtergrondkennis en talenkennis hebben?? Of een andere forum deelnemer?

Ik ben geen expert in bijbelse talen of zo.
Ik gebruik bij het uitzoeken van woorden altijd de concordantie van Strong.
Vaak in combinatie met de (Engelstalige) King James bijbelvertaling.
En dan kom je vaak een heel eind.

Er wordt verwezen naar Matt. 23:33. Daar staat (zo letterlijk mogelijk):
"Slangen, kinderen van slangen (meestal vertaald als "addergebroed"), hoe zouden jullie kunnen ontsnappen aan de veroordeling naar de Gehenna."

Oorspronkelijk verwijst "Gehenna" naar het dal van Hinnom (in de NBV het "Ben-Hinnomdal").
Dit lag ten zuiden van Jeruzalem.
Ten tijde van de Koningen werden in dat dal offers gebracht aan afgoden.
Bijvoorbeeld koning Achaz die daar zijn zonen offerde (2 Kronieken 28:3).
En dan lees je in Jeremia 7:30-32:
"De Judeeërs hebben immers gedaan wat slecht is in mijn ogen - spreekt de HEER.
Ze hebben de tempel waaraan mijn naam verbonden is, met gruwelijke afgodsbeelden ontwijd,
en in het Hinnomdal de offerplaats Tofet gebouwd om er hun zonen en dochters te verbranden.
Ik heb dat nooit geboden, ik heb dat nooit gewild.
Daarom - spreekt de HEER -, de dag zal komen dat er niet meer gesproken wordt over Tofet of het Hinnomdal, maar over het Moorddal. Men zal de doden in Tofet begraven tot er geen plaats meer is."

Het verhaal van de afvalverbranding heb ik vaker gehoord,
maar ik houd me liever bij de gegevens die ik uit de bijbel zelf kan halen.
En dat beeld van kinderoffers aan afgoden lijkt me erger dan het verbranden van afval.

Als Jezus het over de Gehenna heeft, wil hij dit beeld voor ogen halen:
mensen die worden verbrand, maar NIET voor God.
Maar Jezus heeft het niet over deze letterlijke plek, want Hij zegt op gegeven moment:
"Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de ziel kunnen doden.
Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna."
(Matt. 10:28).
En in iets andere woorden: "Ik zal jullie zeggen voor wie je bang moet zijn. Wees bang voor hem die de macht heeft om iemand niet alleen te doden maar ook in de Gehenna te werpen." (Lucas 12:5).
Gehenna is voor Jezus een (de) plek waar de mens totaal (lichaam en ziel) omkomt.
Dat is niet louterend. Dat is letterlijk einde verhaal. Overgegeven aan de dood. Niet meer bij God.

Als we het hebben over "de hel", denken we meestal aan het beeld van Openbaring 20 (vanaf vers 10):
"En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid. Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk (Hades) stonden hun doden af.
En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid."

Een vuurpoel van vuur en zwavel, en iedereen die niet in het "boek van het leven" staat, wordt daarin gegooid.
Oneindig.
Dit ligt in het verlengde van wat Jezus zegt.

In het verhaal van de rijke man en de bedelaar Lazarus (Lucas 16 vanaf vers 19) wordt ook iets duidelijk over 'de hel'. De rijke man komt in het dodenrijk (ook wel vertaald als "hel" - afkomstig van het woord "Hades"). Een plek waar je pijn lijdt in vlammen.

Hopelijk is het tot zover te volgen.
Want nu wordt het lastig met de tekst uit Openbaring 20: "en ook de dood en het dodenrijk (Hades) stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid."

Even in eigen woorden: Hades (het dodenrijk) is een vuurpoel waarin je (na je dood) pijn lijdt, maar waar je weer uit komt om vervolgens  in de poel van vuur geworpen te worden waar je opnieuw pijn lijdt. En dan oneindig.

En het 'probleem' zet 'em hierin:
Kan iemand in "Hades" zitten, maar vervolgens niet in de tweede dood terecht komen?
Of kan iemand in eerste instantie naar de hemel gaan, en bij het laatste oordeel toch veroordeeld worden tot de tweede dood?
Daarvoor moeten we veel dieper graven in teksten over "het oordeel".
Maar daarvoor wordt het mij nu te laat. Dus voor mij tot zover voor nu.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #408 Gepost op: november 26, 2012, 02:37:03 am »

quote:

learsi schreef op 25 november 2012 om 23:06:
(...)
Als het niet zo belangrijk was dan zou G'd in de Schrift wel erfgenamen hebben laten zetten, toch? Ipv mede-erfgenamen. Joden zijn de erfgenamen, wij christenen zijn de mede-erfgenamen.

Dus:
Israel zijn de kinderen en erfgenamen en wij christenen zijn dan als het ware de stiefkinderen (staat niet zo in de Schrift, dat weet ik, maar om het te verduidelijken. Nu heeft de Vader des huizes aangegeven dat ook de stiefkinderen mede-erfgenamen zijn van Zijn eigen kinderen. (...)

Even taalkundig:
Je zegt volgens mij toch vreemde dingen; je suggereert min of meer dat de term "mede-erfgenaam" iets is van een soort lagere orde of in tweede instantie. Dat lijkt me niet de inhoud van het voorvoegsel "mede".  
Even als voorbeeld: als er ergens een aantal erfgenamen is, is voor een willekeurig iemand uit die groep elke andere uit die groep mede-erfgenaam. Verder niet. En bijvoorbeeld over het eventueel gelden als "hoofd-erfgenaam" onder die erfgenamen van één persoon of meer personen zegt het begrip mede-erfgenaam niet iets. Er blijkt alleen uit dat er niet slechts één erfgenaam is, wanneer het begrip genoemd wordt.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #409 Gepost op: november 26, 2012, 10:27:22 am »

quote:

Trajecto schreef op 26 november 2012 om 02:37:

Even taalkundig:
Je zegt volgens mij toch vreemde dingen; je suggereert min of meer dat de term "mede-erfgenaam" iets is van een soort lagere orde of in tweede instantie. Dat lijkt me niet de inhoud van het voorvoegsel "mede".  
Even als voorbeeld: als er ergens een aantal erfgenamen is, is voor een willekeurig iemand uit die groep elke andere uit die groep mede-erfgenaam. Verder niet. En bijvoorbeeld over het eventueel gelden als "hoofd-erfgenaam" onder die erfgenamen van één persoon of meer personen zegt het begrip mede-erfgenaam niet iets. Er blijkt alleen uit dat er niet slechts één erfgenaam is, wanneer het begrip genoemd wordt.

Ook in Romeinen wordt er onderscheid gemaakt:

Rom.11:17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u.

Hier wordt gesproken over een edele en een wilde olijfboom. We mogen dan delen in de vruchtbaarheid van de wortel die ons draagt. Door Christus zijn wij - als heidenen - geënt op de edele olijfboom.
Toch zijn we één in Christus. Man en vrouw zijn ook één in Christus, niettemin hebben ze ieder hun eigen positie. Zo is het ook met Israël en de gelovigen uit de heidenen. Beide "partijen" zijn volwaardig en delen in het heil en de verlossing van Christus. Maar we moeten wel onze plaats weten.

Rom.11:24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #410 Gepost op: november 26, 2012, 11:18:56 am »

quote:

HarryK schreef op 26 november 2012 om 02:12:

Even in eigen woorden: Hades (het dodenrijk) is een vuurpoel waarin je (na je dood) pijn lijdt, maar waar je weer uit komt om vervolgens  in de poel van vuur geworpen te worden waar je opnieuw pijn lijdt. En dan oneindig.

Hoe kom je tot de conclusie dat de Hades een vuurpoel is en het zelfde als de Gehenna?  Ik krijg aan de hand van de bijbel het idee dat de Gehenna de tweede dood is.
Ik zie de Hades overigens wel als een vreselijke plek. Ook een hel om door te gaan. Opzich is een vuurpoel ook een beeld die er voor gebruikt wordt.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 11:40:29 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #411 Gepost op: november 26, 2012, 11:32:02 am »
Dat het eindeloos is geloof ik niet.
Dan zou dit ook niet meer kloppen :
Romeinen 11: 25

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling

Romeinen 11: 25

25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)

hieraan kan je een interpretatie geven, maar het volgende wordt moeilijk:

1 Timótheüs 4:10

10 Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen.

© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #412 Gepost op: november 26, 2012, 11:37:16 am »
Dit laatste is in de NBG-vertaling de behouder veranderd in herder en in de nieuwe vertaling weer veranderd in redder.

1 Timoteüs 4:10

NBG-vertaling 1951

10 Ja, hierom getroosten wij ons moeite en grote inspanning, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen.

De Nieuwe Bijbelvertaling

10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 11:38:00 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #413 Gepost op: november 26, 2012, 12:38:07 pm »

quote:

Trajecto schreef op 26 november 2012 om 01:07:
[...]

Suggereer jij niet te gemakkelijk dat wanneer islamieten over Allah spreken het niet om dezelfde gaat als wanneer jij G'd schrijft? Het lijkt me dat dat op zich een discussie zou kunnen opleveren. Maar dat wordt hier te off-topic.
Het is een feit dat Vader G'd van Israel, absoluut niet Dezelfde is als afgod allah inderdaad. De koran lezend is overduidelijk dat allah een anti-god is. Zou inderdaad een ander topic kunnen worden, want het kan niet anders of dat topic moet worden vervuild met koran verzen om een en ander aan te tonen. Het zou wijs zijn om dat goed gescheiden te houden.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #414 Gepost op: november 26, 2012, 12:44:46 pm »

quote:

Heel erg dank Harry voor de uitleg, super !
Maar ik snap nog steeds dit niet goed,
- Is de gehenna de hel, poel des vuurs>
- Is de gehenna nu de hades?

Verder nogmaals enorm dank voor de moeite die je wilde nemen om uitleg te geven, dat waardeer ik enorm.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 12:45:21 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #415 Gepost op: november 26, 2012, 01:10:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 november 2012 om 14:37:

Volgens mij is de gehenna de tweede dood. De eerste dood is de diepste duisternis. De tweede dood het vuur van de Gehenna.  (louterend vuur)

Na de uitleg van Harry K meen ik dat ook te begrijpen.

quote:

Ook de citaat die ik eerder aanhaalde:
1 Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen. 2 Wij weten echter, dat het oordeel Gods onpartijdig gaat over hen, die zulke dingen bedrijven. 3 Rekent gij wellicht hierop, o mens, die oordeelt over hen, die zulke dingen bedrijven, en ze zelf doet, dat gij het oordeel Gods ontgaan zult? 4 Of veracht gij de rijkdom van zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en lankmoedigheid, en beseft gij niet, dat de goedertierenheid Gods u tot boetvaardigheid leidt? 5 Maar in uw weerbarstigheid en onboetvaardigheid van hart hoopt gij u toorn op tegen de dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods, 6 die een ieder vergelden zal naar zijn werken: 7 hun, die, in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven; 8 maar hun, die zichzelf zoeken, der waarheid ongehoorzaam en der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, wacht toorn en gramschap. 9 Verdrukking en benauwdheid (zal komen) over ieder levend mens, die het kwade bewerkt, eerst de Jood en ook de Griek; 10 maar heerlijkheid, eer en vrede over ieder, die het goede werkt, eerst de Jood en ook de Griek. 11 Want er is geen aanzien des persoons bij God.

Waarin zie je hier de gehenna?

quote:

Zie, het staat er geoordeeld tot de Gehenna en gered.
Wees eerlijk, wees oprecht voor onze God en erken het dat het er staat
In de Gehenna, het oordeel en gered als het getal van de volken zijn ingegaan!

Hoe kan dat?
Het oordeel is niet eindeloos. Dus kan het.
De eerste dood (gehenna?)is niet eindeloos, de tweede dood wel.
Openbaringen 20
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar

Eerste dood? gehenna?
Gedood om:
om het getuigenis van Jezus --> "Christenen" die niet bij de opname waren?
om het Woord van God --> Joden

5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.

Dus alle niet Joden en niet Christenen zullen in het dodenrijk blijven totdat het duizend jarig rijk voorbij is en de satan opnieuw vrijgelaten wordt, voor een nieuwe beproeving?

6 Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.
Dus degenen (Joden & "Christenen) die opstaan bij de eerste opstanding (Jezus Zijn Wederkomst?) zullen niet het eeuwige oordeel ontvangen.

12 En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken.
Dus alle niet Joden en niet Christenen zullen na weer tot leven te zijn gewekt na beëindigen van het 1000 jarige vredesrijk weer, zullen worden geoordeeld naar hun werken door Vader G'd Zelf. Wie dan nog of weer slechte daden heeft end e satan heeft gevolgd zal met satan in de hel, vuurpoel worden geworpen voor tot in Eeuwigheid. Dat is de tweede dood.

14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.
15 En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #416 Gepost op: november 26, 2012, 01:31:48 pm »
Even tussendoor.
Het gaat knap complex worden nu :P
Als de paard de hik krijgt, dan moet je me even waarschuwen :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #417 Gepost op: november 26, 2012, 01:36:35 pm »

quote:

learsi schreef op 26 november 2012 om 12:38:
[...]

Het is een feit dat Vader G'd van Israel, absoluut niet Dezelfde is als afgod allah inderdaad. De koran lezend is overduidelijk dat allah een anti-god is. Zou inderdaad een ander topic kunnen worden, want het kan niet anders of dat topic moet worden vervuild met koran verzen om een en ander aan te tonen. Het zou wijs zijn om dat goed gescheiden te houden.

die god wel, maar ik geloof dat onze God nog wel eens luisterd naar sommige moslims die in onwetendheid maar toch oprecht bidden.
Ik las nog een verhaal van twee turkse zussen die samen gingen onderzoeken of de Koran of de bijbel waar was. Met ontzag voor Allah begonnen ze er aan. De zus die de Koran las klaagde dat ze het een saai boek vond. De zus die de bijbel las bestrafde haar daarop, omdat het de boek van Allah is, maar moest wel toe geven dat de bijbel heel bijzonder is. Ze stelde zichzelf vragen en vond wonderwel steeds in dat boek de antwoorden. Ze bleef alleen een paar jaar met de worsteling zitten dat Jezus de Zoon van God en God zelf moest zijn. Na een paar jaar werd ze toch met haar zus christen. Haar broer volgde.
Ze wonen in Nederland en gaan naar de pinkstergemeente te Almelo. Ze zijn nu twintigers.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 01:37:56 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #418 Gepost op: november 26, 2012, 01:56:54 pm »
Gehenna (volgens de oude Winkler Prins)
Gêhinnom, Hebr. gê (benê) Hinnom, (dal van de zonen) van Hinnom, een dal ten ZW van Jeruzalem. De weg naar Bethlehem liep er doorheen. Wie de zonen van Hinnom zelf waren is onbekend. In het Hinnomdal bevond zich een offerplaats, waar, vooral in de 8e en 7e eeuw v.C., kinderen werden verbrand voor de (Phoenic.) god Moloch. Door een dergelijke praktijk werd die naam van die vloekwaardige plaats later bij de Joden gebruikt als een aanduiding van "de hel, waar de goddelozen na hun dood gepijnigd werden", bijv. Math. 5:29 e.v., waar gêhenna vertaald is door "hel". Misschien lag oudtijds op de Z.helling van het Hinnômdal de stadswijk der pottenbakkers, Jer. 19:2; Math. 27:7; in later tijd bevond zich aldaar de begraafplaats (H)aker-dama, "Bloedakker".

Hades
Is dit wel een bijbelse benaming?
Hades of Aïdes, Aidoneus (de onzichtbare), ook Pluto genaamd, de oppergod van de onderwereld met de onzichtbaar makende helm.

Hierbij staat nog een heel lang verhaal, met allemaal Griekse godennamen uit de onderwereld.

In hoeverre dit allemaal te maken heeft met de eerste of tweede dood ontgaat me. Ik wil me uitstrekken naar het Leven in Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #419 Gepost op: november 26, 2012, 02:00:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 november 2012 om 13:36:

die god wel, maar ik geloof dat onze God nog wel eens luisterd naar sommige moslims die in onwetendheid maar toch oprecht bidden.

Absoluut, omdat de islamiet is misleid door de satan dat hij god is als allah.
Onze Vader G'd van Israël kent ook hun harten/zielen en zal aanraken wie Hij wil om ze zo naar Jezus te sturen. Vele dromen en visioenen vinden plaats in de islamitische wereld nu.

quote:

Ik las nog een verhaal van twee turkse zussen die samen gingen onderzoeken of de Koran of de bijbel waar was. Met ontzag voor Allah begonnen ze er aan. De zus die de Koran las klaagde dat ze het een saai boek vond. De zus die de bijbel las bestrafte haar daarop, omdat het de boek van Allah is, maar moest wel toe geven dat de bijbel heel bijzonder is. Ze stelde zichzelf vragen en vond wonderwel steeds in dat boek de antwoorden. Ze bleef alleen een paar jaar met de worsteling zitten dat Jezus de Zoon van God en God zelf moest zijn. Na een paar jaar werd ze toch met haar zus christen. Haar broer volgde.
Ze wonen in Nederland en gaan naar de pinkstergemeente te Almelo. Ze zijn nu twintigers.
Mooi verhaal hoe G'd ook bezig is om daarvandaan mensen naar Jezus te sturen en hen aan te raken, opdat ze bevrijd worden van de afgoderij islam en afgod allah. Velen erkennen dan ook ineens dat Israël het Beloofde Land is en de Joden het Uitverkoren volk van G'd. Vele bekeerde islamieten noemen G'd ook niet meer allah, wetende dat het de satan als afgod aanroept.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #420 Gepost op: november 26, 2012, 02:27:14 pm »

quote:

learsi schreef op 26 november 2012 om 13:10:
[...]

Na de uitleg van Harry K meen ik dat ook te begrijpen.

Met één onduidelijk verschil, namelijk of het bij de tweede of de eerste dood geplaatst moet worden. Volgens Harry de eerste dood. Ik meende de tweede.
Maar op zich maakt dat voor mij zelf nog niet heel erg veel uit, omdat de mensen die in de eerste dood zitten ook de tweede dood mee maken, tenzij ze voor Jezus kruisdood gestorven zijn en afgezonderd waren om met Jezus door hun geloof uit de dood op te staan. Volgens mij zelfs al bij de kruiziging, want toen Jezus strierf scheurde het voorhangsel in tweeën en stonden doden uit hun graven op, lezen we in de bijbel.

Dit wil ik je ook niet onthouden:

1 Petrus 3:18-22

18   Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,

19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
 (waarom??)
20   namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

21   Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus,

22   Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Uit: Herziene Statenvertaling (tussenweg :) )

1 Petrus 4: 1-6

4
 Leven naar de wil van God

1 Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde,

2   om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven.

3   Want wij hebben de voorgaande tijd van ons leven lang genoeg de wil van de heidenen gedaan en gewandeld in uitingen van losbandigheid, begeerten, dronkenschap, zwelgpartijen, drinkgelagen en allerlei walgelijke afgoderij.

4 Daarbij bevreemdt het hun dat u niet meeloopt in dezelfde uitbarsting van losbandigheid, en zij belasteren u.

5 Maar zij zullen rekenschap moeten afleggen aan Hem Die gereedstaat om de levenden en de doden te oordelen.

6   Want daartoe is aan de doden het Evangelie verkondigd, opdat zij wel geoordeeld werden naar de mens in het vlees, maar ook zouden leven naar God in de geest.

Uit: Herziene Statenvertaling
 © 2010 Stichting HSV

Zeer interessant, dunkt me :)

quote:

Waarin zie je hier de gehenna?

Nergens, maar ik zie wel helder een oordeel dat uitgevoerd wordt.
De vraag is nu of dit de eerste en/of de tweede dood is en wanneer precies dan alle joden gered worden + wat er bedoeld wordt met die andere bijbelvers waarin "de volheid van heidenen" gered zijn, voor alle joden gered zijn. Volgens andere vertalingen "alle heidenen".  

Ook wat er bedoeld wordt met het gegeven dat volgens de NBG-vertaling Jezus de herder is van alle mensen, de statenvertaling de behouder is van alle mensen en de nieuwe bijbelvertaling de redder is van alle mensen. En dat in relatie met de genen die Jezus' evangelie direct aannemen en daardoor direct gered zijn. Dat laatste is voor iedereen wel duidelijk. De discussie gaat hier niet over de volgelingen van Jezus, maar over de joden en de heidenen (de ongereinigden).

quote:

De eerste dood (gehenna?)is niet eindeloos, de tweede dood wel.

Daar over loopt ook een topic.

quote:

Openbaringen 20
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar

Eerste dood? gehenna?

Goede vraag.

quote:

Gedood om:
om het getuigenis van Jezus --> "Christenen" die niet bij de opname waren?

Er zijn al 2000 jaar lang vele christenen gedood om het evangelie. Ook geestelijk gedood trouwens. Ik begreep er niets van, maar mijn dominee gaf een tekst voor mijn belijdenis waarin stond dat een ieder die zijn leven verloren heeft om Jezus' wil, het zal vinden.

Ik begreep later waarom hij me dat gaf. De wereld kan je jouw leven ontnemen, je buiten de maatschappij sluiten, vanwege je geloof. Dan krijg je een rijk leven van Jezus terug. Maar in de eerste plaats gaat het natuurlijk om de genen die vermoord zijn vanwege hun geloof.

quote:

om het Woord van God --> Joden

5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.

Dus alle niet Joden en niet Christenen zullen in het dodenrijk blijven totdat het duizend jarig rijk voorbij is en de satan opnieuw vrijgelaten wordt, voor een nieuwe beproeving?

Dat geloof ik. Ik zou alleen zeggen: de genen die niet geloven in Jezus of de komende messias, wat de joden betreft. In de eerste plaats: de genen die niet vertrouwen op God en in zijn liefde willen wandelen.

quote:

6 Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar lang.
Dus degenen (Joden & "Christenen) die opstaan bij de eerste opstanding (Jezus Zijn Wederkomst?) zullen niet het eeuwige oordeel ontvangen.

Ja. De gelovigen van God.

quote:

12 En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

Klopt, zonder werken is je geloof dood. Dus is werken iets om je geloof aan te kunnen afleiden. Het gaat dan natuurlijk niet om de uiterste perfectie. De ene heeft 1 talent vergaard en de ander er 5. Stop ze alleen niet in de grond, want dan sta je met lege handen voor de Heer. doet me denken aan verlamde christenen die wachten op Jezus' wederkomst, zonder verder te arbeiden in Gods tuin.

quote:

Dus alle niet Joden en niet Christenen zullen na weer tot leven te zijn gewekt na beëindigen van het 1000 jarige vredesrijk weer, zullen worden geoordeeld naar hun werken door Vader G'd Zelf. Wie dan nog of weer slechte daden heeft end e satan heeft gevolgd zal met satan in de hel, vuurpoel worden geworpen voor tot in Eeuwigheid. Dat is de tweede dood.

Schapen en bokkenoordeel. Ik geloof dat het ook een kwestie is van geestelijke groei, wat blijkt door het leren volgen van Jezus. Het hem geven, wat hij van je vraagd. Gaat weer niet om de perfectie, maar om de vraag of je die weg van de liefde inmiddels bent ingeslagen door Jezus Christus.

quote:

14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood.
15 En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van vuur geworpen.

[/quote]
Hier lijkt naar mijn inziens bevestigd dat de dood en het rijk van de dood (de mensen van de eerste dood) ook de tweede dood ingaan.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #421 Gepost op: november 26, 2012, 03:57:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 november 2012 om 14:27:
[...]

Met één onduidelijk verschil, namelijk of het bij de tweede of de eerste dood geplaatst moet worden. Volgens Harry de eerste dood. Ik meende de tweede.
Maar op zich maakt dat voor mij zelf nog niet heel erg veel uit, omdat de mensen die in de eerste dood zitten ook de tweede dood mee maken, tenzij ze voor Jezus kruisdood gestorven zijn en afgezonderd waren om met Jezus door hun geloof uit de dood op te staan.

Wie christus volgt heeft toch het Eeuwige Leven? Dus zal niet eens de eerste dood proeven. De eerste dood is dus niet voor Christenen. Na ons fysiek sterven zullen we als Christen immers bij Hem in het paradijs zijn.
Daarbij laat de Schrift juist zien dat niet allen die de eerste dood meemaken, ook de tweede dood zullen zien.

Openbaringen 20

De eerste opstanding zal dus plaatsvinden bij Jezus Zijn Wederkomst, waar Hij:
- Alle dode beenderen van heel Israël zal laten opstaan uit de dood (eerste opstanding)
- De Geest van geloof over heel Israël zal uitstorten opdat Israël Hem (h)erkent als de beloofde Messias.
- Alle profetieën in OT en NT vervullen, Israël bevrijden uit de grote verdrukking en al hun vijanden vernietigen.
- Ook alle christenen die niet bij de opname waren (die ervoor geschied) en misschien TOCH nog voor de Joden kiezen in de eindtijd en niet voor de anti-christ, betalend met hun leven, zullen alsnog opstaan en dus ook deel uitmaken van de eerste opstanding?

quote:

Volgens mij zelfs al bij de kruiziging, want toen Jezus strierf scheurde het voorhangsel in tweeën en stonden doden uit hun graven op, lezen we in de bijbel.

Dat zou te vroeg zijn, want er waren toen nog geen volgelingen van Hem gedood.
Dus die kleine lokale opstanding kan niet worden bedoeld.
Over de reden van het scheuren van het voorhangsel zijn diverse theorieën, een ervan is dat het de vrije toegang tot Vader G'd symboliseert.

quote:

Dit wil ik je ook niet onthouden:

1 Petrus 3:18-22

Uit: Herziene Statenvertaling (tussenweg :) )

1 Petrus 4: 1-6

Zeer interessant, dunkt me :)

Inderdaad interessant, maar wat is je bedleoling ermee om het te plaatsen?
Dat ontgaat mij (nog).

Nergens, maar ik zie wel helder een oordeel dat uitgevoerd wordt. [/quote]
Zoals ik eerder aan je vroeg,
Voel jij jezelf aangetrokken tot dit oordeel? Zo ja waarom? Zo niet, waarom niet?

quote:

De vraag is nu of dit de eerste en/of de tweede dood is en wanneer precies dan alle joden gered worden + wat er bedoeld wordt met die andere bijbelvers waarin "de volheid van heidenen" gered zijn, voor alle joden gered zijn. Volgens andere vertalingen "alle heidenen".
Heel het volk Israël zal dan worden gered bij Jezus Zijn Wederkomst als hun Messias. Bij hun eerste opstanding waardoor ook zij de tweede dood niet meer zullen proeven. Hier worden de vele profetieën waar G'd beloofd niet meer aan de zonden van Israël te denken, hun zonden Zelf weg te wassen, waaronder Ezechiel 37 vervuld. De Joden zullen tezamen met ons christenen in het 1000 jarige vredesrijk vredig leven in een wereld zonder de satan.

quote:

Ook wat er bedoeld wordt met het gegeven dat volgens de NBG-vertaling Jezus de herder is van alle mensen, de statenvertaling de behouder is van alle mensen en de nieuwe bijbelvertaling de redder is van alle mensen. En dat in relatie met de genen die Jezus' evangelie direct aannemen en daardoor direct gered zijn. Dat laatste is voor iedereen wel duidelijk. De discussie gaat hier niet over de volgelingen van Jezus, maar over de joden en de heidenen (de ongereinigden).

Er komt niemand tot Jezus, tenzij G'd de Vader deze mens aanraakt, leert de Schrift.

quote:

Goede vraag.

Goed, je kwam zelf met dit woord gehenna, maar feit blijft dat de eerste dood niet oneindig is maar de tweede dood wel.

quote:

Er zijn al 2000 jaar lang vele christenen gedood om het evangelie. Ook geestelijk gedood trouwens. Ik begreep er niets van, maar mijn dominee gaf een tekst voor mijn belijdenis waarin stond dat een ieder die zijn leven verloren heeft om Jezus' wil, het zal vinden.
Openbaringen spreekt duidelijk over hen die het beest niet aanbeden hadden en het teken van het Beest niet hadden (aangenomen).
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.
Dus volgens mij gaat dat hier om overlevers van de komende eindtijd en niet uit het verleden.

Denk aan Openbaringen 7
Vers 1-8 gaat over de Joden die worden beschermd door G'd in de eindtijd, 12 stammen, 12.000 families, totaal 144.000 families.
Erna vers 9-17 gaat duidelijk over de ware christenen, waarbij geen redding of afscherming wordt genoemd, daar deze dan al weg zijn van de aarde middels de opname. Slechts verheuging over het feit dat het lijden gedaan is.

quote:

Dat geloof ik. Ik zou alleen zeggen: de genen die niet geloven in Jezus of de komende messias, wat de joden betreft. In de eerste plaats: de genen die niet vertrouwen op God en in zijn liefde willen wandelen.

Mooi gezegd, het vet gedrukte. ;)

quote:

Klopt, zonder werken is je geloof dood. Dus is werken iets om je geloof aan te kunnen afleiden. Het gaat dan natuurlijk niet om de uiterste perfectie. De ene heeft 1 talent vergaard en de ander er 5. Stop ze alleen niet in de grond, want dan sta je met lege handen voor de Heer. doet me denken aan verlamde christenen die wachten op Jezus' wederkomst, zonder verder te arbeiden in Gods tuin.

Toch denk ik dat het hier niet gaat om wat je hierboven omschrijft gaitema. En wel hierom.
Het gaat om het Laatste Oordeel van G'd op basis van hun werken.
Dus G'd kijkt hier puur naar werken en niet meer naar genade of eerdere Beloften.
Indien Hij dat zou doen bij christenen en Joden, dan zou G'd Zijn Woord breken. Dat is ondenkbaar immers?
Daarom denk ik dat dit laatste oordeel op basis van hun werken niet is voor Christenen vanwege ons geloof in Hem en niet voor de Joden op basis van de Eeuwige Beloften die G'd Zelf aan hen heeft gedaan.
Dit laatste oordeel op basis van hun werken moet dus wel over niet christenen en niet Joden gaan, puur kijkend naar wat dezen gedaan hebben. Verder Openbaringen 20

7 En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
8 En hij zal uitgaan om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, Gog en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog. En hun aantal is als het zand van de zee.
9 En zij kwamen op over de breedte van de aarde, en omsingelden de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Maar er daalde vuur van God neer uit de hemel en dat verslond hen.
10 En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.

Alle niet Christenen en Joden zullen dus weer opstaan uit de dood na het 1000 jarig vredesrijk, de satan zal worden losgelaten en wederom velen van deze niet christenen en niet Joden misleiden tot het kwaad. Als velen klaar zijn om met de satan het kwaad uit te voeren, dan zal G'd Zelf ingrijpen en de satan voor eeuwig in de poel des vuurs werpen en met hem allen die ten kwade meehielpen. Op basis van hun werken dus.

quote:

Schapen en bokkenoordeel. Ik geloof dat het ook een kwestie is van geestelijke groei, wat blijkt door het leren volgen van Jezus. Het hem geven, wat hij van je vraagd. Gaat weer niet om de perfectie, maar om de vraag of je die weg van de liefde inmiddels bent ingeslagen door Jezus Christus.
Matteüs 25:31-46
Hier zien we weer dat het om oordeel gaat naar werken, met name naastenliefde.
Wie van de niet Christenen en niet Joden na het 1000 jarig rijk zal dus als satan weer macht krijgt, nog naastenliefde tonen en wie volgt in haat en egoïsme de satan opnieuw en zal dat met de Eeuwige hel moeten bekopen?

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #422 Gepost op: november 26, 2012, 09:46:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 november 2012 om 11:18:
Hoe kom je tot de conclusie dat de Hades een vuurpoel is en het zelfde als de Gehenna?  Ik krijg aan de hand van de bijbel het idee dat de Gehenna de tweede dood is.
Ik zie de Hades overigens wel als een vreselijke plek. Ook een hel om door te gaan. Opzich is een vuurpoel ook een beeld die er voor gebruikt wordt.

Het woord Gehenna wordt eigenlijk alleen door Jezus gebruikt, 11 keer om precies te zijn.
En het komt nog 1 keer voor in Jakobus 3:6 (NBV) "Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna."

Daarnaast gebruikt Jezus het woord "Hades", een woord dat gebruikt wordt door Jezus om de plaats aan te duiden waar de rijke man terecht komt na zijn sterven (in zijn vertelling in Lucas 16:19 e.v.).
En verder spreekt Jezus over "Hades" (als het dodenrijk):
Matt. 11:23 "In het diepst van het dodenrijk zul je afdalen!"
Matt. 16:18 "de poorten van het dodenrijk ..."
In Handelingen 2:27 en 31 heeft Petrus het ook over het dodenrijk, "Hades".
In 1 Korinthiërs 15:55 lezen we letterlijk: "O dood, waar is uw prikkel? O dodenrijk (Hades), waar is uw overwinning?"
In Openbaring 1:18 zegt degene die tegen Johannes spreekt (letterlijk): "Ik heb de sleutels van het dodenrijk (Hades) en van de dood.
En dan het gedeelte in Openbaring 20 vanaf vers 10 zoals ik eerder geciteerd heb.

In principe kun je spreken over de eerste dood, dat is simpelweg wanneer een mens overlijdt. Maar volgens het verhaal van Jezus wordt er dan al scheiding gemaakt tussen mensen die naar de hemel gaan (door Jezus weergegeven met het beeld dat je aan Abrahams hart rust) en mensen die naar "Hades" gaan, en die daar gekweld worden en pijn lijden.
En volgens Openbaring is er de tweede dood, weergegeven als een "meer" van zwavel en vuur en pijniging. Dat heeft verder geen eigen-naam.
In Openbaring 19:20 lezen we dat "het beest" en "de valse profeet" in de vuurpoel worden geworpen. Dan lezen we in Openbaring 20:10 dat de duivel daar ook terecht komt, en dat ze daar dag en nacht gepijnigd worden, tot in eeuwigheid (voor eeuwig en eeuwig).
En in Openbaring 20 staat dat de dood en het dodenrijk (Hades) hun doden afstaan, dat iedereen wordt geoordeeld, dat de dood en het dodenrijk in de vuurpoel worden gegooid en dat ten slotte iedereen die niet in het boek van het leven staat, ook in die poel wordt gegooid.

En hier ligt dus de lastige vraag (als dit allemaal klopt):
Kan iemand na zijn sterven in "Hades" terecht komen, maar blijkt bij het laatste oordeel dat zijn naam toch in het "boek van het leven" staat?
En andersom: kan iemand na zijn sterven in de hemel komen, maar bij het laatste oordeel toch veroordeeld worden tot de tweede dood?
Ik heb wel eens gehoord dat het laatste oordeel meer een soort "bekendmaking" is dan een echt (opnieuw) oordeel. Maar dat moeten we dan nog eens nazoeken.

Want het beeld van "Hades" (het dodenrijk van de eerste dood) in de woorden van Jezus is toch een plaats van kwelling en pijn en vlammen.

Maar dan lees ik wat Jezus zegt over de Gehenna:
 Wees liever bang voor hem die in staat is én ziel én lichaam om te laten komen in de Gehenna."
En in iets andere woorden: "Ik zal jullie zeggen voor wie je bang moet zijn. Wees bang voor hem die de macht heeft om iemand niet alleen te doden maar ook in de Gehenna te werpen." (Lucas 12:5).
Gehenna is voor Jezus een (de) plek waar de mens totaal (lichaam en ziel) omkomt. En dat lijkt mij eerder te gaan over de tweede dan over de eerste dood.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #423 Gepost op: november 27, 2012, 10:49:06 am »

quote:

learsi schreef op 26 november 2012 om 14:00:
[...]

Absoluut, omdat de islamiet is misleid door de satan dat hij god is als allah.
Onze Vader G'd van Israël kent ook hun harten/zielen en zal aanraken wie Hij wil om ze zo naar Jezus te sturen. Vele dromen en visioenen vinden plaats in de islamitische wereld nu.

[...]

Mooi verhaal hoe G'd ook bezig is om daarvandaan mensen naar Jezus te sturen en hen aan te raken, opdat ze bevrijd worden van de afgoderij islam en afgod allah. Velen erkennen dan ook ineens dat Israël het Beloofde Land is en de Joden het Uitverkoren volk van G'd. Vele bekeerde islamieten noemen G'd ook niet meer allah, wetende dat het de satan als afgod aanroept.

Okee. Nu zijn er wel enkele culturen waarin ook christenen God met Alleh aanspreken, omdat in hun taal er geen ander woord voor is, zoals in Indonesië.
Maar in deze culturen die jij noemt kan dat dus wel :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #424 Gepost op: november 27, 2012, 10:51:20 am »

quote:

learsi schreef op 26 november 2012 om 15:57:
[...]

Wie christus volgt heeft toch het Eeuwige Leven? Dus zal niet eens de eerste dood proeven. De eerste dood is dus niet voor Christenen. Na ons fysiek sterven zullen we als Christen immers bij Hem in het paradijs zijn.

Ik bedoelde ook niet de christenen, maar de mensen die stierven voordat Jezus aan het kruis gestorven was. Die bijvoorbeeld 300 jaar voor christus op aarde leefden. Toen bestonden er geen christenen.

quote:

Daarbij laat de Schrift juist zien dat niet allen die de eerste dood meemaken, ook de tweede dood zullen zien.

Openbaringen 20

Hier moet je de verzen er voor ook even lezen, waarin Johannes de zielen zagen van mensen die onthoofd waren vanwege hun trouw aan Jezus en de trouw aan wat God had gezegd. Ze hadden het beest niet aanbeden en de tekens op hun voorhoofden en handen geweigerd aan te nemen. Zij werden weer levend en heersten met Jezus duizend jaar. Dit is de eerste opstanding.

Het betreft dus christenen, dus waren ze niet in het dodenrijk, maar in de hemel.
Ze hebben de eerste dood niet gezien.

quote:

- Alle dode beenderen van heel Israël zal laten opstaan uit de dood (eerste opstanding)
- De Geest van geloof over heel Israël zal uitstorten opdat Israël Hem (h)erkent als de beloofde Messias.
- Alle profetieën in OT en NT vervullen, Israël bevrijden uit de grote verdrukking en al hun vijanden vernietigen.
- Ook alle christenen die niet bij de opname waren (die ervoor geschied) en misschien TOCH nog voor de Joden kiezen in de eindtijd en niet voor de anti-christ, betalend met hun leven, zullen alsnog opstaan en dus ook deel uitmaken van de eerste opstanding?

Deze vier punten kan je wel zo noemen, maar zonder bijbelse citaten die dat bevestigen kan ik er weinig van zeggen. Ik zelf plaats die belofte namelijk bij de dag dat er geen dood meer zal zijn. Na de tweede dood die net als de eerste dood voor velen een vreselijke hel zijn, die ze eeuwen hebben moeten doorstaan.

quote:

Dat zou te vroeg zijn, want er waren toen nog geen volgelingen van Hem gedood.
Dus die kleine lokale opstanding kan niet worden bedoeld.
Over de reden van het scheuren van het voorhangsel zijn diverse theorieën, een ervan is dat het de vrije toegang tot Vader G'd symboliseert.

Nou ja, dat weet ik dan niet. Wie het ook waren, er stonden doden op uit hun graven. Waarom?

Het lijkt te slaan op de belofte dat God de beenderen weer zal laten opstaan, vlees zal geven en nieuw leven in zal blazen, met de verwijzing naar Jezus.

quote:

Inderdaad interessant, maar wat is je bedleoling ermee om het te plaatsen?
Dat ontgaat mij (nog).

Het is min of meer een open vraag wie dat betreft en waarom dit hen betreft. Net als met die doden die opstonden, toen Jezus stierf aan het kruis. Meer niet. Ik weet het zelf namelijk ook niet.

quote:

Zoals ik eerder aan je vroeg,
Voel jij jezelf aangetrokken tot dit oordeel? Zo ja waarom? Zo niet, waarom niet?

Mij treft dat oordeel niet. Tenzij ik Jezus los laat. Dit oordeel plaats ik bij het schapen en het bokkenoordeel . De genen die Jezus niet geholpen hebben, belanden in de tweede dood.

quote:

Heel het volk Israël zal dan worden gered bij Jezus Zijn Wederkomst als hun Messias. Bij hun eerste opstanding waardoor ook zij de tweede dood niet meer zullen proeven. Hier worden de vele profetieën waar G'd beloofd niet meer aan de zonden van Israël te denken, hun zonden Zelf weg te wassen, waaronder Ezechiel 37 vervuld. De Joden zullen tezamen met ons christenen in het 1000 jarige vredesrijk vredig leven in een wereld zonder de satan.

Ik heb het gelezen. Ik zit te kijken naar dat laatste vers waarin staat dat God onder hen zal wonen en naar de vers dat ze één koning zullen hebben. Die ene Koning moet inderdaad Jezus voorstellen. De belofte dat God onder hen zal wonen doet me denken aan de dag dat er geen zon meer zal zijn, omdat God alles in allen zal zijn en een ieder zelf zal verlichten. Dat doet me denken aan het Heilige der Heilige. Op die dag zal het raadsel werkelijkheid zijn, dat we allen één zijn. Hij in Jezus. Jezus in ons, wij in Hem en wij in God de Vader
Maar je kan het nog zo brengen dat God in Jezus onder hen zal wonen en het zo onder het duizend jarige rijk plaatsen. Echter moet je dan wel een bepaalde draai aan die andere Bijbeltekst geven, deze:
Romeinen 11: 25-26

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.

Want hierin lijkt te staan dat heel Israël wordt gered als alle heidenen ook zijn gered.

Ik zit ook nog te denken aan wat Jezus zei tegen de Farizeeërs: “de eersten zullen de laatsten zijn.”

quote:

Er komt niemand tot Jezus, tenzij G'd de Vader deze mens aanraakt, leert de Schrift.

Precies. Het verschil lijkt het er in te zitten dat ik geloof dat er mensen na de tweede dood aangeraakt kunnen worden en dat dit ook een bijbelse belofte is. Immers zou God iedereen redden en las ik in de tekst van der net dat heel Israël wordt gered,  als alle heidenen zijn gered. Al weet ik wel hoe mensen daar zo’n draai aan kunnen geven dat het toch maar een deel van de mensen zou betreffen en dat bij de eerste opstanding plaatsen.

quote:

Goed, je kwam zelf met dit woord gehenna, maar feit blijft dat de eerste dood niet oneindig is maar de tweede dood wel.

Voor mij is dat geen feit. De tweede dood moet immers wel een nut hebben, net als het bestaan van de geesten die er in komen.
Wist je trouwens dat ik jaren heb geworsteld met die hel? Dat ik me vreselijk egoïstisch voelde bij de gedachte dat ik het eeuwige leven zou hebben, terwijl (zoals ik toen letterlijk geloofde) de meeste mensen voor altijd in het vagevuur aan het schreeuwen zijn. Voor altijd het gevoel hebben verbrand te worden en voor altijd aan het huilen zijn en hoe machteloos ik me er bij voelde? Ik kon echt niet blij zijn met mijn geloof. Daardoor ging ik zelf ook door een hel, want ik was er zelf onder te neer geslagen. Mede, omdat evangelisatie maar weinigen zou helpen, waarmee ik ook inderdaad weinigen heb kunnen helpen.

Toch bekruipt me soms het gevoel dat christenen gewoon hopen, dat de hel eeuwig is en dat iedere aanwijzing die de bijbel geeft dat het niet eeuwig zou zijn, zonder slag of stoot direct ter zijde wordt geschoven. Wat ik al helemaal erg vind, zijn de christenen die roepen (en die heb ik gehoord): “ze zullen voor eeuwig branden in de hel, dat is hun verdiende loon, om alles wat ze ons hebben aan gedaan!”
Vreselijk vind ik dat.
De hel die er aan komt is nog steeds vreselijk. Velen zullen er misschien wel miljoenen jaren in zitten. Vreselijk! Echter weet ik dat God dit niet heeft gewild en ook de gene is die er alles aan doet om zo veel mogelijk mensen er van te weerhouden. Daarom stuurde Hij ook zijn Zoon, zelfs voor de grootste misdadiger. Eeuwig is naar de brontekst gekeken waarscheinlijk (zie andere topic) helemaal niet eeuwig. Noch de PKN, nog de RKK, noch een ander kerkverband die dat echter eerlijk wil toegeven. Ze geven er allemaal zo’n een draai aan, alsof ze lijken te hopen, dat de hel oneindig is.

Samuël leek echter ook het tegendeel te zeggen:
2 Samuël 14:14

14 Want wij zullen den dood sterven, en wezen als water, dat, ter aarde uitgestort zijnde, niet verzameld wordt. God dan zal de ziel niet wegnemen, maar Hij zal gedachten denken, dat Hij den verstotene niet van Zich verstote.

Hij zal gedachten denken, dat Hij den verstotene niet van zich verstote!
Lang leve de reddende God! Staat gewoon in de statenvertaling :)

quote:

Openbaringen spreekt duidelijk over hen die het beest niet aanbeden hadden en het teken van het Beest niet hadden (aangenomen).
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Ja, dat is waar. Echter geloof ik ook dat deze behandeling geld voor ieder christen in het verleden die onthoofd is, omdat ze toen bijvoorbeeld de teken van keizer Nero of de tekens van de Islam niet aangenomen hadden. De geest van de antichrist is immers al sinds de schepping actief. Los van DE antichrist die komen gaat.

quote:

Denk aan Openbaringen 7
Vers 1-8 gaat over de Joden die worden beschermd door G'd in de eindtijd, 12 stammen, 12.000 families, totaal 144.000 families.
Erna vers 9-17 gaat duidelijk over de ware christenen, waarbij geen redding of afscherming wordt genoemd, daar deze dan al weg zijn van de aarde middels de opname. Slechts verheuging over het feit dat het lijden gedaan is.

Ik zit nog iets te bedenken: dat Jezus ons zelf koningen en priesters noemt. Waardoor we het heilige mogen ingaan.

quote:

Mooi gezegd, het vet gedrukte. ;)

Dat geloof ik ook.  :*)

quote:

Toch denk ik dat het hier niet gaat om wat je hierboven omschrijft gaitema. En wel hierom.
Het gaat om het Laatste Oordeel van G'd op basis van hun werken.
Dus G'd kijkt hier puur naar werken en niet meer naar genade of eerdere Beloften.
Indien Hij dat zou doen bij christenen en Joden, dan zou G'd Zijn Woord breken. Dat is ondenkbaar immers?
Daarom denk ik dat dit laatste oordeel op basis van hun werken niet is voor Christenen vanwege ons geloof in Hem en niet voor de Joden op basis van de Eeuwige Beloften die G'd Zelf aan hen heeft gedaan.
Dit laatste oordeel op basis van hun werken moet dus wel over niet christenen en niet Joden gaan, puur kijkend naar wat dezen gedaan hebben. Verder Openbaringen 20

7 En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
8 En hij zal uitgaan om de volken te misleiden die zich in de vier hoeken van de aarde bevinden, Gog en Magog, om hen te verzamelen voor de oorlog. En hun aantal is als het zand van de zee.
9 En zij kwamen op over de breedte van de aarde, en omsingelden de legerplaats van de heiligen en de geliefde stad. Maar er daalde vuur van God neer uit de hemel en dat verslond hen.
10 En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid.

Alle niet Christenen en Joden zullen dus weer opstaan uit de dood na het 1000 jarig vredesrijk, de satan zal worden losgelaten en wederom velen van deze niet christenen en niet Joden misleiden tot het kwaad. Als velen klaar zijn om met de satan het kwaad uit te voeren, dan zal G'd Zelf ingrijpen en de satan voor eeuwig in de poel des vuurs werpen en met hem allen die ten kwade meehielpen. Op basis van hun werken dus.

Matteüs 25:31-46
Hier zien we weer dat het om oordeel gaat naar werken, met name naastenliefde.
Wie van de niet Christenen en niet Joden na het 1000 jarig rijk zal dus als satan weer macht krijgt, nog naastenliefde tonen en wie volgt in haat en egoïsme de satan opnieuw en zal dat met de Eeuwige hel moeten bekopen?

Deze twee neem ik even samen. Als deze twee teksten namelijk het zelfde oordeel zijn, dan blijkt het namelijk ook dat de schapen aan de rechter hand worden gezet, omdat ze in hun naaste Jezus geholpen hebben. Dat zie ik ook als de kern. Immers zei Johannes ook al: toon me uw geloof, zonder de werken. Dan toon ik mijn geloof, door mijn werken.

Ik geloof wel dat de slaaf onder de wet, door de wet veroordeeld zal worden en de genen in Christus door Christus verlossing en vrijspraak zien en tevens goede werken hebben gedaan, doordat ze in Christus wandelden op aarde en/of het duizend jarige rijk.

Ik krijg zelf eigenlijk het idee dat de schapen en bokkenoordeel aan het duizendjarige rijk vooraf gaat en het oordeel uit openbaringen er na zal zijn. Daarin hebben christenen en joden zeker goede werken. In het duizendjarige vredesrijk zijn ze heel wat meer aan Jezus gelijkend dan hier nu op aarde.

Nu  heb je alleen het volgende tekstgedeelte wel overgeslagen, waaruit ik opmaakte dat de mensen van de eerste dood ook in de tweede dood komen:

ps: de Gehenna lijkt ook volgens HarryK wel onder de tweede dood te vallen.
Daarmee hebben we het nog niet opgelost met Jezus' woorden die zegt tegen de joden: hoe denken jullie aan het vuur van de gehenna te ontkomen?
« Laatst bewerkt op: november 27, 2012, 11:20:32 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #425 Gepost op: november 27, 2012, 11:18:35 am »

quote:

HarryK schreef op 26 november 2012 om 21:46:
[...]

Het woord Gehenna wordt eigenlijk alleen door Jezus gebruikt, 11 keer om precies te zijn.
En het komt nog 1 keer voor in Jakobus 3:6 (NBV) "Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna."

Daarnaast gebruikt Jezus het woord "Hades", een woord dat gebruikt wordt door Jezus om de plaats aan te duiden waar de rijke man terecht komt na zijn sterven (in zijn vertelling in Lucas 16:19 e.v.).
En verder spreekt Jezus over "Hades" (als het dodenrijk):
Matt. 11:23 "In het diepst van het dodenrijk zul je afdalen!"
Matt. 16:18 "de poorten van het dodenrijk ..."
In Handelingen 2:27 en 31 heeft Petrus het ook over het dodenrijk, "Hades".
In 1 Korinthiërs 15:55 lezen we letterlijk: "O dood, waar is uw prikkel? O dodenrijk (Hades), waar is uw overwinning?"
In Openbaring 1:18 zegt degene die tegen Johannes spreekt (letterlijk): "Ik heb de sleutels van het dodenrijk (Hades) en van de dood.
En dan het gedeelte in Openbaring 20 vanaf vers 10 zoals ik eerder geciteerd heb.

In principe kun je spreken over de eerste dood, dat is simpelweg wanneer een mens overlijdt. Maar volgens het verhaal van Jezus wordt er dan al scheiding gemaakt tussen mensen die naar de hemel gaan (door Jezus weergegeven met het beeld dat je aan Abrahams hart rust) en mensen die naar "Hades" gaan, en die daar gekweld worden en pijn lijden.
En volgens Openbaring is er de tweede dood, weergegeven als een "meer" van zwavel en vuur en pijniging. Dat heeft verder geen eigen-naam.
In Openbaring 19:20 lezen we dat "het beest" en "de valse profeet" in de vuurpoel worden geworpen. Dan lezen we in Openbaring 20:10 dat de duivel daar ook terecht komt, en dat ze daar dag en nacht gepijnigd worden, tot in eeuwigheid (voor eeuwig en eeuwig).
En in Openbaring 20 staat dat de dood en het dodenrijk (Hades) hun doden afstaan, dat iedereen wordt geoordeeld, dat de dood en het dodenrijk in de vuurpoel worden gegooid en dat ten slotte iedereen die niet in het boek van het leven staat, ook in die poel wordt gegooid.

En hier ligt dus de lastige vraag (als dit allemaal klopt):
Kan iemand na zijn sterven in "Hades" terecht komen, maar blijkt bij het laatste oordeel dat zijn naam toch in het "boek van het leven" staat?
En andersom: kan iemand na zijn sterven in de hemel komen, maar bij het laatste oordeel toch veroordeeld worden tot de tweede dood?
Ik heb wel eens gehoord dat het laatste oordeel meer een soort "bekendmaking" is dan een echt (opnieuw) oordeel. Maar dat moeten we dan nog eens nazoeken.

Want het beeld van "Hades" (het dodenrijk van de eerste dood) in de woorden van Jezus is toch een plaats van kwelling en pijn en vlammen.

Maar dan lees ik wat Jezus zegt over de Gehenna:
Gehenna is voor Jezus een (de) plek waar de mens totaal (lichaam en ziel) omkomt. En dat lijkt mij eerder te gaan over de tweede dan over de eerste dood.

Dan trekken we daarin toch de zelfde conclusie, wat betreft de Gehenna. Als de tweede dood.
Daarin zijn we aangekomen bij het punt dat Jezus lijkt te waarschuwen dat er joden niet aan de gehenna ontkomen en daarnaast de belofte dat alle joden gered worden.
Hoe denk je daar over?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #426 Gepost op: november 27, 2012, 05:17:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 november 2012 om 10:49:
[...]

Okee. Nu zijn er wel enkele culturen waarin ook christenen God met Alleh aanspreken, omdat in hun taal er geen ander woord voor is, zoals in Indonesië.
Maar in deze culturen die jij noemt kan dat dus wel :)
Het zal liggen aan wie er evangelisatie heeft gedaan, maar doorgaans beseffen ex-islamieten heel goed dat ze een afgod met de naam allah hebben aanbeden en noemen G'd vanaf de bekering dan ook geen allah maar God, om elke verwarring tegen te gaan. God is een woord dat nogal makkelijk te leren is. ;)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #427 Gepost op: november 27, 2012, 05:48:59 pm »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 17:17:
[...]

Het zal liggen aan wie er evangelisatie heeft gedaan, maar doorgaans beseffen ex-islamieten heel goed dat ze een afgod met de naam allah hebben aanbeden en noemen G'd vanaf de bekering dan ook geen allah maar God, om elke verwarring tegen te gaan. God is een woord dat nogal makkelijk te leren is. ;)

Ha ha ja... :)
Dus jij denk dat overal dan die Nederlandse vorm "God" wordt gebruikt? B)
Ik weet niet hoor...
In het Engels wordt het ook zo geschreven -- dus dat scheelt dan misschien nog -- maar toch wel anders uitgesproken en het Duitse Gott lijkt natuurlijk ook wel veel erop...
In het Frans bijvoorbeeld, of het Spaans, is het toch echt al heel anders hoor.
Dus het lijkt me dat je nu een uitspraak deed die niet solide is.
Als je daarover wilt gaan praten is het dienstig om eerst maar eens te gaan onderzoeken wat men in verschillende talen zegt, en dan dat etymologisch te gaan bezien en bijvoorbeeld uit te vinden of het een aanduiding betreft die in wezen nogal een brede aanduiding voor de "soort" is (dus b.v. de "soort" goden) of dat het meer een eigennaam is die op de één of andere wijze voor de christelijke god gebruikelijk geworden is, etc.
Sorry, als je deze technische verhandeling aanstootgevend vindt, maar hij is wel nodig denk ik als je niet in vreemde sentimenten wilt vervallen die waarheidsvinding meer kwaad dan goed doen.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2012, 06:01:42 pm door Trajecto »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #428 Gepost op: november 27, 2012, 06:05:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 november 2012 om 10:51:
[...]

Ik bedoelde ook niet de christenen, maar de mensen die stierven voordat Jezus aan het kruis gestorven was. Die bijvoorbeeld 300 jaar voor christus op aarde leefden. Toen bestonden er geen christenen.

Ok duidelijk.

quote:

Hier moet je de verzen er voor ook even lezen, waarin Johannes de zielen zagen van mensen die onthoofd waren vanwege hun trouw aan Jezus en de trouw aan wat God had gezegd. Ze hadden het beest niet aanbeden en de tekens op hun voorhoofden en handen geweigerd aan te nemen. Zij werden weer levend en heersten met Jezus duizend jaar. Dit is de eerste opstanding.

Het betreft dus christenen, dus waren ze niet in het dodenrijk, maar in de hemel.
Ze hebben de eerste dood niet gezien.
Om Joden en Christenen.
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus [Christenen]en om het Woord van God[Joden], die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Het onderstreepte heeft nog niet plaatsgevonden gaitema, merktekenen aannemen aan hoofd en hand van de antichrist, dus moet het wel over de periode in de eindtijd tijdens de grote verdrukking gaan.

quote:

Deze vier punten kan je wel zo noemen, maar zonder bijbelse citaten die dat bevestigen kan ik er weinig van zeggen.

Ik ging ervan uit dat je inmiddels wist dat ik dan refereer aan Ezechiel 37, excuus.

- Alle dode beenderen van heel Israël zal laten opstaan uit de dood (eerste opstanding) {Ezechiel 37}
- De Geest van geloof over heel Israël zal uitstorten opdat Israël Hem (h)erkent als de beloofde Messias. {Ezechiel 37}
- Alle profetieën in OT en NT vervullen, Israël bevrijden uit de grote verdrukking en al hun vijanden vernietigen. {Matteus 24, Lucas 21 en Marcus 13}
- Ook alle christenen die niet bij de opname waren (die ervoor geschied) en misschien TOCH nog voor de Joden kiezen in de eindtijd en niet voor de anti-christ, betalend met hun leven, zullen alsnog opstaan en dus ook deel uitmaken van de eerste opstanding? {Openbaringen 3:10} {1 Korintiërs 15:50-52} {1 Tessalonicenzen 5:9-10} {1 Tessalonicenzen 4:10}  {1 Tessalonicenzen 4:14-18}
{Johannes 14:2-4}  

quote:

Ik zelf plaats die belofte namelijk bij de dag dat er geen dood meer zal zijn. Na de tweede dood die net als de eerste dood voor velen een vreselijke hel zijn, die ze eeuwen hebben moeten doorstaan.

De tweede dood is ook of juist voor de satan bedoeld, geloof je dan ook dan de satan vergeven gaat worden?

quote:

Nou ja, dat weet ik dan niet. Wie het ook waren, er stonden doden op uit hun graven. Waarom?
In het vers wordt gesproken over:
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus [Christenen]en om het Woord van God[Joden], die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Het onderstreepte heeft nog niet plaatsgevonden gaitema, merktekenen aannemen aan hoofd en hand van de antichrist, dus moet het wel over de periode in de eindtijd tijdens de grote verdrukking gaan en kan het toch nooit gaan over de opstanding na Jezus Zijn opstanding.

quote:

Mij treft dat oordeel niet. Tenzij ik Jezus los laat. Dit oordeel plaats ik bij het schapen en het bokkenoordeel . De genen die Jezus niet geholpen hebben, belanden in de tweede dood.

Je vertrouwt dus op de Belofte van Jezus en Zijn Offer aan het Kruis.
De Joden vertrouwen zo dus op de vele Beloften van G-d in Zijn Woord dat Hij hen Zelf zal reinigen van hun zonden en er niet meer aan zal denken, zonder voorwaarden.
Snap je?

quote:

Ik heb het gelezen. Ik zit te kijken naar dat laatste vers waarin staat dat God onder hen zal wonen en naar de vers dat ze één koning zullen hebben. Die ene Koning moet inderdaad Jezus voorstellen. De belofte dat God onder hen zal wonen doet me denken aan de dag dat er geen zon meer zal zijn, omdat God alles in allen zal zijn en een ieder zelf zal verlichten. Dat doet me denken aan het Heilige der Heilige. Op die dag zal het raadsel werkelijkheid zijn, dat we allen één zijn. Hij in Jezus. Jezus in ons, wij in Hem en wij in God de Vader
Maar je kan het nog zo brengen dat God in Jezus onder hen zal wonen en het zo onder het duizend jarige rijk plaatsen. Echter moet je dan wel een bepaalde draai aan die andere Bijbeltekst geven, deze:
Romeinen 11: 25-26

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.

Want hierin lijkt te staan dat heel Israël wordt gered als alle heidenen ook zijn gered.
Even verder geciteerd.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
--> Volheid der heidenen? Is dat alle heidenen? Of is dat Allen die G'd Zelf aanraakt van de heidenen om tot Christus te komen? Dus als de laatste heiden door G'd is aangeraakt en Jezus heeft aangenomen, dan zal Jezus de Opname starten en erna wederkomen naar Jeruzalem, Israël.

26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
--> Heel Israël zalig worden. Zalig is dat G'd de zonde niet meer zal toerekenen ! Vergeven worden door Vader G'd dus.

27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
--> G'd de Vader Zelf neemt alle zonden van heel Israël af !

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.

--> G'd Zijn Genade kent geen grenzen en is voor ons onvoorstelbaar.

30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.

--> Zoals wij ook ongehoorzaam waren, maar ontferming zullen ontvangen zegt G'd, zo zal ook heel israel dat nu ongehoorzaam is (aan het evangelie) ontferming ontvangen, net als ons christenen ! :*)

32   Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
--> G'd Zelf heeft Israël in hun ongehoorzaamheid tav het evangelie opgesloten, om Zich over heel Israël te gaan ontfermen.

Duidelijker kan het niet !

Om de lengte te beperken ga ik in een nieuwe reactie verder.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #429 Gepost op: november 27, 2012, 06:09:31 pm »

quote:

Trajecto schreef op 27 november 2012 om 17:48:
[...]

Ha ha ja... :)
Dus jij denk dat overal dan die Nederlandse vorm "God" wordt gebruikt? B)
Ik weet niet hoor...
In het Engels wordt het ook zo geschreven -- dus dat scheelt dan misschien nog -- maar toch wel anders uitgesproken en het Duitse Gott lijkt natuurlijk ook wel veel erop...
In het Frans bijvoorbeeld, of het Spaans, is het toch echt al heel anders hoor.
Dus het lijkt me dat je nu een uitspraak deed die niet solide is.
Als je daarover wilt gaan praten is het dienstig om eerst maar eens te gaan onderzoeken wat men in verschillende talen zegt, en dan dat etymologisch te gaan bezien en bijvoorbeeld uit te vinden of het een aanduiding betreft die in wezen nogal een brede aanduiding voor de "soort" is (dus b.v. de "soort" goden) of dat het meer een eigennaam is die op de één of andere wijze voor de christelijke god gebruikelijk geworden is, etc.
Sorry, als je deze technische verhandeling aanstootgevend vindt, maar hij is wel nodig denk ik als je niet in vreemde sentimenten wilt vervallen die waarheidsvinding meer kwaad dan goed doen.
Ik geef er alleen maar mee aan dat ex islamieten er vaak voor kiezen het woord allah van hun afgod niet meer voor G'd te gebruiken maar God. Dat God in het Spaans of Italiaans of welke taal dan ook anders wordt uitgesproken doet er niets toe. Het blijft God. Alleen een Arabier gebruikt heel vaak geen allah meer omdat de bekeerde islamiet weet dat het de naam is die satan voor zijn islamitische afgod gebruikt.....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #430 Gepost op: november 27, 2012, 07:03:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 november 2012 om 10:51:
Precies. Het verschil lijkt het er in te zitten dat ik geloof dat er mensen na de tweede dood aangeraakt kunnen worden en dat dit ook een bijbelse belofte is. Immers zou God iedereen redden en las ik in de tekst van der net dat heel Israël wordt gered,  als alle heidenen zijn gered. Al weet ik wel hoe mensen daar zo’n draai aan kunnen geven dat het toch maar een deel van de mensen zou betreffen en dat bij de eerste opstanding plaatsen.

Zoals ik in de voorgaande reactie heb aangegeven denk ik dat de volheid der heidenen is dat de laatste heiden waarvan G'd weet dat Hij die aanraakt om tot Jezus te brengen, tot Jezus is gekomen. Wanneer dat alle heidenen zouden zijn (ik hoop het  :) ) dan zou G'd de hel, poel des vuurs, voor niets hebben gemaakt?

In de SV staat volheid der heidenen, volheid uit de heidenen???
25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

Maar er wordt ook niet gezegd waarin de volheid der heidenen moet zijn ingegaan, er wordt alleen dit bevestigd:
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Daarbij spreekt Openbaringen duidelijk over veroordelingen.
Openbaringen 20

Voor mij is dat geen feit. De tweede dood moet immers wel een nut hebben, net als het bestaan van de geesten die er in komen. [/quote]
Hier staat dat toch?
en hier ook

quote:

Toch bekruipt me soms het gevoel dat christenen gewoon hopen, dat de hel eeuwig is en dat iedere aanwijzing die de bijbel geeft dat het niet eeuwig zou zijn, zonder slag of stoot direct ter zijde wordt geschoven. Wat ik al helemaal erg vind, zijn de christenen die roepen (en die heb ik gehoord): “ze zullen voor eeuwig branden in de hel, dat is hun verdiende loon, om alles wat ze ons hebben aan gedaan!”
Vreselijk vind ik dat.

Het is een zonde om je als christen daarover te verkneuteren inderdaad en ook mij zijn zulken niet onbekend. Maar aan de andere kant, G'd bepaalt welk mens wel of niet tot Jezus komt, dus als Hij mensen niet aanraakt, zal dat echt Zijn Wil zijn.
Als mens kunnen we dan ons erbij neerleggen als Noach zich lijkt te hebben neergelegd bij G'd Zijn plannen om de wereld te vernietigen met een zondvloed. Of we doen voorbede voor allen zoals Abraham dat deed voor de inwoners van Gomorra en Sodom. Maar uiteindelijk heeft dat ook niets gebracht.

quote:

De hel die er aan komt is nog steeds vreselijk. Velen zullen er misschien wel miljoenen jaren in zitten. Vreselijk! Echter weet ik dat God dit niet heeft gewild en ook de gene is die er alles aan doet om zo veel mogelijk mensen er van te weerhouden. Daarom stuurde Hij ook zijn Zoon, zelfs voor de grootste misdadiger. Eeuwig is naar de brontekst gekeken waarschijnlijk (zie andere topic) helemaal niet eeuwig.

Toch kiest G'd ervoor gaitema om heel veel mensen niet aan te raken en niet naar Jezus te sturen. Schijnbaar wil G'd toch niet alle mensen redden en houdt Hij toch niet van alle mensen evenveel. Het is een eigenschap die men veel aan G'd toekent, maar die we in de Schrift niet echt onderbouwd zien.

Wanneer je Eeuwig als oneindig in twijfel gaat trekken dan wordt er direct gepeuterd aan het gezag van G'd Zijn Woord. Daarom wens ik zelf Eeuwig echt als Eeuwig te houden.

quote:

Samuël leek echter ook het tegendeel te zeggen:

14 Want wij zullen den dood sterven, en wezen als water, dat, ter aarde uitgestort zijnde, niet verzameld wordt. God dan zal de ziel niet wegnemen, maar Hij zal gedachten denken, dat Hij den verstotene niet van Zich verstote.

Hij zal gedachten denken, dat Hij den verstotene niet van zich verstote!
Lang leve de reddende God! Staat gewoon in de statenvertaling :)
In de HSV is het duidelijker te begrijpen (voor mij)
14 Wij zullen immers zeker sterven en als water zijn dat op de aarde wordt uitgegoten en dat niet meer verzameld kan worden. God neemt het leven echter niet weg, maar denkt plannen uit zodat de verstotene niet van Hem verstoten blijft.

Hiervoor moet ik de hele hoofdstuk en mogelijk het hele verhaal lezen om het binnen de context te plaatsen, daar het betrekking lijkt te hebben op iets dat eerder gebeurde of juist later....

quote:

Ja, dat is waar. Echter geloof ik ook dat deze behandeling geld voor ieder christen in het verleden die onthoofd is, omdat ze toen bijvoorbeeld de teken van keizer Nero of de tekens van de Islam niet aangenomen hadden. De geest van de antichrist is immers al sinds de schepping actief. Los van DE antichrist die komen gaat.

Het moet letterlijk een teken zijn aan hand of hoofd en dat is volgens mij nog niet geschied en is iets uit de toekomst. Of heb jij zo voorbeelden uit de Nero tijd? Bijvoorbeeld de band om het hoofd van Hamas strijders en hun Hiltler groet, of een DNA apparaat dat via de hand DNA scant in combinatie met een biometrische oogscan?

quote:

Ik krijg zelf eigenlijk het idee dat de schapen en bokkenoordeel aan het duizendjarige rijk vooraf gaat en het oordeel uit openbaringen er na zal zijn. Daarin hebben christenen en joden zeker goede werken. In het duizendjarige vredesrijk zijn ze heel wat meer aan Jezus gelijkend dan hier nu op aarde.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk  dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
Vervolgens worden daden genoemd van deze gezegenden waardoor ze aan Zijn rechterhand mogen komen. Zaken als eten en drinken geven, kleding geven, gevangenen bezoeken etc. Zaken waarop we als christen niet beoordeeld worden, sterker nog er zullen heel wat christenen onder ons zijn die er niet aan voldoen en alleen door Jezus Zijn Offer worden gered.
Ook heel wat Joden zullen dit niet gedaan hebben en in hun redding afhankelijk zijn van de Belofte die G'd hen gegeven heef om hun zonden Zelf bij hen weg te nemen.
Maar de schapen die worden gescheiden van de bokken zijn echte daders van de wet en daders in naastenliefde.

quote:

Nu  heb je alleen het volgende tekstgedeelte wel overgeslagen, waaruit ik opmaakte dat de mensen van de eerste dood ook in de tweede dood komen:

ps: de Gehenna lijkt ook volgens HarryK wel onder de tweede dood te vallen.
Daarmee hebben we het nog niet opgelost met Jezus' woorden die zegt tegen de joden: hoe denken jullie aan het vuur van de gehenna te ontkomen?

Precies en het antwoord zou moeten zijn.
U Here Jezus brengt het Kruisoffer voor ons heel Israël, opdat uw Vader G'd bij Uw wederkomst als Messias naar Israël, Jeruzalem, onze zonden van heel Israël kan wegwassen en aan onze ongerechtigheden niet meer zult denken.
Maar G'd de Vader heeft hen nu eenmaal opzettelijk verblind hiervoor tot heil onder de heidenen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #431 Gepost op: november 28, 2012, 01:04:03 pm »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 18:05:

Om Joden en Christenen.

Heb ik gezegd dat het niet zo was?
Ik wilde er mee duiden dat het christenen waren, joden ook inderdaad. Ze kunnen om die reden niet in de eerste dood terecht komen, maar gaan naar de hemel. De christenen in ieder geval. De joden vind ik een ingewikkeld verhaal.

quote:

Ik ging ervan uit dat je inmiddels wist dat ik dan refereer aan Ezechiel 37, excuus.

- Alle dode beenderen van heel Israël zal laten opstaan uit de dood (eerste opstanding) {Ezechiel 37}
- De Geest van geloof over heel Israël zal uitstorten opdat Israël Hem (h)erkent als de beloofde Messias. {Ezechiel 37}
- Alle profetieën in OT en NT vervullen, Israël bevrijden uit de grote verdrukking en al hun vijanden vernietigen. {Matteus 24, Lucas 21 en Marcus 13}
- Ook alle christenen die niet bij de opname waren (die ervoor geschied) en misschien TOCH nog voor de Joden kiezen in de eindtijd en niet voor de anti-christ, betalend met hun leven, zullen alsnog opstaan en dus ook deel uitmaken van de eerste opstanding? {Openbaringen 3:10} {1 Korintiërs 15:50-52} {1 Tessalonicenzen 5:9-10} {1 Tessalonicenzen 4:10}  {1 Tessalonicenzen 4:14-18}
{Johannes 14:2-4}  

1 Korintiërs 15:53
De dood is opgeslokt in Gods grote overwinning, staat er.
in vers 52 staat dat de doden voor altijd levend worden gemaakt.
1 Tessalonicenzen 4:10 Groei liefde noodzaak
1 Tessalonicenzen 4:14-18 lijkt me inderdaad de eerste opstanding.
Johannes 14:2-4 wordt ook gekoppeld aan de hemel na ons leven hier. Het gaat lijkt me over de eerste opstanding.

De twee laatste gedeeltes lijken me over de eerste opstanding te gaan. De eerste vers is me daar niet helder genoeg in. Er staat immers dat de doden zullen opstaan en voor altijd blijven leven. Ook dat de dood zou zijn opgeslokt. Ik heb dan het idee dat er gelinkt wordt naar het laatst. Als de dood opgeslokt is, dan is er ook geen hel meer. Zou ik zeggen. Maar ik snap dat je dat anders kan uitleggen en het koppeld aan de eerste opstanding.

quote:

De tweede dood is ook of juist voor de satan bedoeld, geloof je dan ook dan de satan vergeven gaat worden?

Als God zelfs de koning van Nineve kan vergeven, die zo wreed was dat hij hele steden met de grond gelijk maakte en alle inwoners + dieren op een wrede manier uitmoorden (eerst ogen uitsteken enzo), dan is Hij ook in staat de duivel te vergeven. Zo Groot is God. Hij heeft zijn vijand lief.

quote:

In het vers wordt gesproken over:

Het onderstreepte heeft nog niet plaatsgevonden gaitema, merktekenen aannemen aan hoofd en hand van de antichrist, dus moet het wel over de periode in de eindtijd tijdens de grote verdrukking gaan en kan het toch nooit gaan over de opstanding na Jezus Zijn opstanding.

Ik bedoel dit, bij het sterven van Jezus aan het kruis:
Mattheüs 27: 51-53

51  En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden; de aarde beefde en de rotsen scheurden;
52 ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt;
53 en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen.
Verwijzing(en)
[27:51] 2 Kron 3:14; Mark 15:38; Luk 23:45

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Het waren joodse gelovigen die hier opstonden, als ik het goed begrijp.
Het lijkt te wijzen op de profetie over de dode beenderen. Daarom kwam ik met de tekst en de veronderstelling dat ze al gered waren vanaf het kruisoffer. Wat denk jij bij die tekst? Waarom stonden ze op?

quote:

Je vertrouwt dus op de Belofte van Jezus en Zijn Offer aan het Kruis.
De Joden vertrouwen zo dus op de vele Beloften van G-d in Zijn Woord dat Hij hen Zelf zal reinigen van hun zonden en er niet meer aan zal denken, zonder voorwaarden.
Snap je?

Ja zeker. Je hebt het hier over de gelovige joden. Niet alle joden zijn gelovig. Wat de gelovige joden betreft, ben ik het zeker met je eens. Alleen waren voor zo ver als ik het nu inzie, er velen opgestaan uit de graven bij Jezus kruisdood, op zijn minst. Of het ze allen betreft?
Het betrof de gelovigen. Ik geloof echter dat God de niet gelovige joden ook zal redden.
Snap je? :) Die joden die de gehenna zien ook. “De eersten zullen de laatsten zijn.”

quote:

Even verder geciteerd.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
--> Volheid der heidenen? Is dat alle heidenen? Of is dat Allen die G'd Zelf aanraakt van de heidenen om tot Christus te komen? Dus als de laatste heiden door G'd is aangeraakt en Jezus heeft aangenomen, dan zal Jezus de Opname starten en erna wederkomen naar Jeruzalem, Israël.

Ik had al gedacht dat je het zo zou gaan uitleggen. Niet in alle vertalingen staat volheid der heidenen. Er staat in andere weer: “alle heidenen.”
Dus hier meervoudig uitlegbaar, kennelijk.

quote:

26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
--> Heel Israël zalig worden. Zalig is dat G'd de zonde niet meer zal toerekenen ! Vergeven worden door Vader G'd dus.

Dus ook de joden die de gehenna hebben gezien, wat veel weg heeft van de tweede dood.
Vind je het zelf niet merkwaardig als alle joden gered zou zijn, maar niet alle heidenen?
Zijn de joden soms betere mensen dan wij? Waren het goede mensen?

quote:

27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
--> G'd de Vader Zelf neemt alle zonden van heel Israël af !

Daar twijfel ik ook niet aan, net als het afnemen van de zonden van heel de mensheid.
Opdat God alles in allen zal zijn.

quote:

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.

--> G'd Zijn Genade kent geen grenzen en is voor ons onvoorstelbaar.

Inderdaad. Hij heeft een ieder overgeleverd aan de zonden, om een ieder genadig te kunnen zijn.

quote:

30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.

--> Zoals wij ook ongehoorzaam waren, maar ontferming zullen ontvangen zegt G'd, zo zal ook heel israel dat nu ongehoorzaam is (aan het evangelie) ontferming ontvangen, net als ons christenen ! :*)

Dit wordt een herhaling van zetten. Ik denk dat we er niet uit gaan komen.
Geeft niet. Ik was vooral benieuwd naar hoe jullie het allemaal denken te kunnen verklaren.

quote:

32   Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
--> G'd Zelf heeft Israël in hun ongehoorzaamheid tav het evangelie opgesloten, om Zich over heel Israël te gaan ontfermen.

Je haalt de tekst nu ook zelf aan. Hier staat weer “allen” net als dat Samuël over “allen” heeft. Allen, heel de mensheid wel te verstaan heeft God verstoten en wegen bedacht om het verstotene niet van Hem verstoten te laten blijven, aldus Samuël.

quote:

Duidelijker kan het niet !

Inderdaad: allen! Duidelijker kan het niet!  :Y)

quote:

Om de lengte te beperken ga ik in een nieuwe reactie verder.
Ik ben benieuwd :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #432 Gepost op: november 28, 2012, 01:42:54 pm »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 19:03:
[...]

Zoals ik in de voorgaande reactie heb aangegeven denk ik dat de volheid der heidenen is dat de laatste heiden waarvan G'd weet dat Hij die aanraakt om tot Jezus te brengen, tot Jezus is gekomen. Wanneer dat alle heidenen zouden zijn (ik hoop het  :) )  

Dat is een goede hoop, ook Lot hoopte dat Sodom en Gemorra bespaard bleef :)
Al ging het ten onder.

quote:

dan zou G'd de hel, poel des vuurs, voor niets hebben gemaakt?

Wat mij uitgelegd is door een christen op hoge leeftijd, dat je het moet lezen in het beeld van het vuur dat voor beproeving dient voor christenen hier op aarde. Christenen moeten ook door dat vuur op aarde gegaan, om door die stokslagen tot wasdom te komen. God straft de kinderen die Hij lief heeft, om ze te corrigeren. De tweede dood is echte natuurlijk veel erger. Het is echter wel tot loutering bedoeld. Nou moet ik wel er bij zeggen. Hij legde het zo uit, dat ze na dat vuur van de poel ze ook volledig rein zijn. Dat geloof ik niet. Ze zouden alsnog zich tot Jezus moeten bekeren. Als dat niet gebeurd, als ze blijken te volharden: dan komen ze weer in dat vuur en zo kan zo iets wel oneindig worden. Echter zou het dan voor ze beter zijn, om ze gewoon te laten verdwijnen. Iets dat niets meer is, moet je niet laten voort bestaan.
Gooi het in de prullenbak. Doe het weg. Waarom zou God ze bewaren?

quote:

[In de SV staat volheid der heidenen, volheid uit de heidenen???

Alle heidenen of een volle groep uit de heidenen? Er staat der..
Maar leg die tekst die ik je gaf uit Samuël er eens naast.

quote:

[Maar er wordt ook niet gezegd waarin de volheid der heidenen moet zijn ingegaan.

Ja, maar ik klinkt een toon door…  ingegaan …

Citaat
[Daarbij spreekt Openbaringen duidelijk over veroordelingen.
Openbaringen 20

quote:

[Hier staat dat toch?
en hier ook

Het is handig om dat andere topic er bij te nemen. Het heeft met de grondtekst te maken. Het woord Aeoon.

quote:

Het is een zonde om je als christen daarover te verkneuteren inderdaad en ook mij zijn zulken niet onbekend. Maar aan de andere kant, G'd bepaalt welk mens wel of niet tot Jezus komt, dus als Hij mensen niet aanraakt, zal dat echt Zijn Wil zijn.
Als mens kunnen we dan ons erbij neerleggen als Noach zich lijkt te hebben neergelegd bij G'd Zijn plannen om de wereld te vernietigen met een zondvloed. Of we doen voorbede voor allen zoals Abraham dat deed voor de inwoners van Gomorra en Sodom. Maar uiteindelijk heeft dat ook niets gebracht.

Volgens mij was Lot dat. Maar je kan er inderdaad voor bidden. Sterker nog: bidden is het beste wapen tegen de duisternis. Geen opleving, zonder gebed.

quote:

Toch kiest G'd ervoor gaitema om heel veel mensen niet aan te raken en niet naar Jezus te sturen. Schijnbaar wil G'd toch niet alle mensen redden en houdt Hij toch niet van alle mensen evenveel. Het is een eigenschap die men veel aan G'd toekent, maar die we in de Schrift niet echt onderbouwd zien.

Wanneer je Eeuwig als oneindig in twijfel gaat trekken dan wordt er direct gepeuterd aan het gezag van G'd Zijn Woord. Daarom wens ik zelf Eeuwig echt als Eeuwig te houden.

Daar zit hem dan ook je probleem, volgens mij. De grondtekst erbij halen, doe je liever niet.
Echter mis ik behoorlijk wat onderbouwingen van Bijbelteksten, zoals de uitspraak van Samuël en het nut van een eeuwige hel (maar je gaat dat uitzoeken). Daarbij hoe het dan zit met de joden en de gehenna.
Daarnaast waarom alle joden wel gered en alle heidenen niet. Er kunnen nog veel meer teksten bij gehaald worden. Echter loopt daar een ander topic over: over dat eeuwige.

quote:

In de HSV is het duidelijker te begrijpen (voor mij)
14 Wij zullen immers zeker sterven en als water zijn dat op de aarde wordt uitgegoten en dat niet meer verzameld kan worden. God neemt het leven echter niet weg, maar denkt plannen uit zodat de verstotene niet van Hem verstoten blijft.

Hiervoor moet ik de hele hoofdstuk en mogelijk het hele verhaal lezen om het binnen de context te plaatsen, daar het betrekking lijkt te hebben op iets dat eerder gebeurde of juist later....

Dat mag.

quote:

Het moet letterlijk een teken zijn aan hand of hoofd en dat is volgens mij nog niet geschied en is iets uit de toekomst. Of heb jij zo voorbeelden uit de Nero tijd? Bijvoorbeeld de band om het hoofd van Hamas strijders en hun Hiltler groet, of een DNA apparaat dat via de hand DNA scant in combinatie met een biometrische oogscan?

Op zich is dat wel een topic waard, maar ik ben een amateur op dat gebied.
Ik las wel interessante dingen en heb wat bewaard op mijn pc over de Islam.

quote:

34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk  dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
Vervolgens worden daden genoemd van deze gezegenden waardoor ze aan Zijn rechterhand mogen komen. Zaken als eten en drinken geven, kleding geven, gevangenen bezoeken etc. Zaken waarop we als christen niet beoordeeld worden, sterker nog er zullen heel wat christenen onder ons zijn die er niet aan voldoen en alleen door Jezus Zijn Offer worden gered.
Ook heel wat Joden zullen dit niet gedaan hebben en in hun redding afhankelijk zijn van de Belofte die G'd hen gegeven heef om hun zonden Zelf bij hen weg te nemen.
Maar de schapen die worden gescheiden van de bokken zijn echte daders van de wet en daders in naastenliefde.

Volgens mij zeg je nu iets wat niet kan. Je kan niet echte daders van de wet zijn. In Gods ogen is de hele wereld immers zondig, staat er in een Bijbelgedeelte ergens. In een ander Bijbelgedeelte staat wel weer dat er volken zijn die goed doen, waardoor blijkt dat God zijn wetten in hun harten heeft geschreven.
Volgens mij moet je dit relatief zien. Niemand is volmaakt. Iedereen zondigt, maar niet iedere zondaar doet goede dingen.

Niet iedere zondaar doet goede dingen.

Christenen horen ondanks hun zonden, goede dingen te gaan doen.
Dat kan alleen maar door de inwerking van de Heilige Geest. Alleen maar door medewerking van Jezus, uit genade, verlossing en GENEZING. Zonder Jezus, geen liefde, GEEN GENEZING. Zonder de liefde, geen goede werken. Zonder goede werken, geen daders van de wet.

Ik heb wel vaker het idee dat christenen zich te weinig bewust zijn van het feit dat geloof in Jezus het begin van een ingeslagen weg is. Dat ze genezen moeten worden!

quote:

Precies en het antwoord zou moeten zijn.
U Here Jezus brengt het Kruisoffer voor ons heel Israël, opdat uw Vader G'd bij Uw wederkomst als Messias naar Israël, Jeruzalem, onze zonden van heel Israël kan wegwassen en aan onze ongerechtigheden niet meer zult denken.
Maar G'd de Vader heeft hen nu eenmaal opzettelijk verblind hiervoor tot heil onder de heidenen.

Ik heb nog een mooie.
Efeziërs 2:10

De Nieuwe Bijbelvertaling   
10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.    

Statenvertaling (Jongbloed-editie):

10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen  in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
Heidenen en Joden één in Christus
   Verwijzing(en)
[2:10] 2 Kor 5:17. Efez 1:4; 4:24. Tit 2:14.

« Laatst bewerkt op: november 28, 2012, 01:44:53 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #433 Gepost op: november 28, 2012, 05:27:46 pm »
Over de naam "Palestijnen". De oorsprong van de naam Palestijnen of Filistijnen (in het Arabisch heeft men de letter p niet) is al heel oud. In de bijbel wordt er al over gesproken. Tijdens de Romeinse overheersing werd vanuit Rome besloten dat het land voortaan Palestina heette. In dat land woonden Joden en Arabieren. Dus zowel de Joden als de Arabieren die daar woonden werden vervolgens Palestijnen, d.w.z. inwoners van Palestina. Je kunt daarom niet stellen dat alleen de Arabische inwoners de originele Palestijnen waren. De naam had ook niets te maken met het oude volk van de Filistijnen die in de bijbel ter sprake komen.

In Gaza wonen allemaal immigranten uit de omliggende moslimlanden. Het was Arafat die de naam voor de Arabische inwoners claimde, omdat ze het land voor zichzelf wilden claimen.

Uit het volgende youtube filmpje blijkt ook duidelijk dat dit zelfs door Hamas als zodanig gezien wordt:

http://youtu.be/-ZtiUdl9Cd0

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #434 Gepost op: november 28, 2012, 06:57:28 pm »
misschien even heel offtopic, maar gisteren at de creme de la creme van de joodse gemeenschap op 10 meter van me te vergaderen, met rabijn soetendorp en anderen.Allemaal duidelijk als Joodse rabbi's herkenbaar. Het raakte mijn hart, die mensen. Er is kennelijk toch een bijzondere liefde voor hen in mijn hart uitgestort, een of andere onzichtbare band die je voelt. Wilde ik even delen...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #435 Gepost op: november 28, 2012, 06:57:28 pm »
dat bedoel ik, dubbel
« Laatst bewerkt op: november 28, 2012, 06:58:11 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #436 Gepost op: november 28, 2012, 06:57:48 pm »
dubbel?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #437 Gepost op: november 28, 2012, 07:42:14 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 november 2012 om 18:57:
misschien even heel offtopic, maar gisteren at de creme de la creme van de joodse gemeenschap op 10 meter van me te vergaderen, met rabijn soetendorp en anderen.Allemaal duidelijk als Joodse rabbi's herkenbaar. Het raakte mijn hart, die mensen. Er is kennelijk toch een bijzondere liefde voor hen in mijn hart uitgestort, een of andere onzichtbare band die je voelt. Wilde ik even delen...
Ik herken dit helemaal Grondig Christelijk :-) Dat heb ik ook altijd.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #438 Gepost op: november 28, 2012, 08:26:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 november 2012 om 13:04:
[...]

Heb ik gezegd dat het niet zo was?
Ik wilde er mee duiden dat het christenen waren, joden ook inderdaad. Ze kunnen om die reden niet in de eerste dood terecht komen, maar gaan naar de hemel. De christenen in ieder geval. De joden vind ik een ingewikkeld verhaal.

Ik geef ermee aan dat het een beschrijving van de toekomst is (ook onze toekomst nog) en niet iets van wat al (gedeeltelijk) geschied is. Want die tekenen hebben nog niet in de geschiedenis op een dergelijke manier plaatsgevonden.

quote:

Als God zelfs de koning van Nineve kan vergeven, die zo wreed was dat hij hele steden met de grond gelijk maakte en alle inwoners + dieren op een wrede manier uitmoorden (eerst ogen uitsteken enzo), dan is Hij ook in staat de duivel te vergeven. Zo Groot is God. Hij heeft zijn vijand lief.

Een lieve gedachte van je, maar volgens mij staat het zo nergens in de Schrift.
Wel staat er dat de staan voor Eeuwig in de poel des vuurs wordt geworpen.

quote:

Ik bedoel dit, bij het sterven van Jezus aan het kruis:
Mattheüs 27: 51-53

51  En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden; de aarde beefde en de rotsen scheurden;
52 ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt;
53 en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen.
Verwijzing(en)
[27:51] 2 Kron 3:14; Mark 15:38; Luk 23:45

Dat had ik begrepen gaine, dat je hierop doelde,
Maar deze mensen waren nog niet als christen vervolgd, hadden geen teken van de antichrist aan het hoofd en hand geweigerd. Dus deze opstanding voldoet daarmee niet aan de criteria die wordt gesteld in Openbaringen.

quote:

Het waren joodse gelovigen die hier opstonden, als ik het goed begrijp.
Het lijkt te wijzen op de profetie over de dode beenderen. Daarom kwam ik met de tekst en de veronderstelling dat ze al gered waren vanaf het kruisoffer. Wat denk jij bij die tekst? Waarom stonden ze op?

In Ezekiel 37 worden de dode beenderen in 1 adem verteld met de hereniging van Juda en (rest) israel. Daarbij spreekt Ezechiel over heel Israël dat tot Geloof zal worden gebracht door G'd Zelf en Jezus als Messias zal gaan aannemen. Daarmee voldoet dus ook die opstanding bij Jezus opstanding absoluut niet aan de criteria gesteld in Ezechiel 37.

quote:

Ja zeker. Je hebt het hier over de gelovige joden. Niet alle joden zijn gelovig. Wat de gelovige joden betreft, ben ik het zeker met je eens.

In het Christendom is geloof in Jezus DE criteria om gered te worden. Ook al is het G'd Zelf die dat geloof wel of niet in de mensen legt.
Maar t.a.v. de Joden spreekt de Schrift niet over geloof maar over heel Israël, waar de Belofte van G'd op rust aan de voorouders. Dat zijn dus alle nakomelingen van Abraham, naar Isaac naar Jacob. Zelf denk ik (denk, staat niet in de Schrift) dat dezen allen als Jood geloven zullen in JHWH, de G'd van Israël. Maar alleen G'd de Vader weet wie het zijn en wie niet.

Alleen waren voor zo ver als ik het nu inzie, er velen opgestaan uit de graven bij Jezus kruisdood, op zijn minst. Of het ze allen betreft?
Het betrof de gelovigen. Ik geloof echter dat God de niet gelovige joden ook zal redden.
Snap je? :) Die joden die de gehenna zien ook. “De eersten zullen de laatsten zijn.”

quote:

Ik had al gedacht dat je het zo zou gaan uitleggen. Niet in alle vertalingen staat volheid der heidenen. Er staat in andere weer: “alle heidenen.”
Dus hier meervoudig uitlegbaar, kennelijk.

Voor mij is er maar 1 echte betrouwbare vertaling en dat is de Staten Vertaling. Dat is voor mij de referentie en dat lees ik ook altijd. Als het moeilijk wordt pak ik de HSV ernaast (parallel editie), maar de SV is leidend.
Alle andere vertalingen trachten heel heimelijk foute zaken te introduceren in G'd Zijn Woord.
Als alle heidenen gered zouden worden dan riekt dat behoorlijk naar new age.

quote:

Dus ook de joden die de gehenna hebben gezien, wat veel weg heeft van de tweede dood.

Nee niet de tweede dood, of de eerste dood nu gehenna heet of niet ben ik nog steeds niet uit. De tweede dood is Eeuwig en treed pas in na het eindoordeel van G'd hebben we gezien in Openbaringen 20.

quote:

Vind je het zelf niet merkwaardig als alle joden gered zou zijn, maar niet alle heidenen?
Zijn de joden soms betere mensen dan wij? Waren het goede mensen?

Het gaat niet om het feit of Joden goede mensen waren, het gaat om het feit dat G'd een Eeuwige Belofte heeft gemaakt met het Volk van Israël en hun nakomelingen. De Belofte rust op hen, de nakomelingen van Isaac en Jacob. G'd doet het omwille van Zijn heilige Naam.

Je kunt heidenen onmogelijk vergelijken met het Uitverkoren volk van G'd gaitema ! Zij hebben een Eeuwig Verbond welke G'd Zelf met hen heeft afgesloten en trouw zal blijven.

Ezechiel 36
29 Ik zal u verlossen van al uw onreinheden. Ik zal roepen tegen het koren en Ik zal het veel doen worden: Ik zal u geen hongersnood opleggen.
30 Ik zal de vrucht van de bomen en de opbrengst van het veld vermeerderen, zodat u onder de heidenvolken de smaad van de hongersnood niet meer ontvangt.
31 U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren,  herinneren. U zult  walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.
32 Ik doe het niet omwille van u, spreekt de Heere HEERE, laat dat u bekend zijn. Schaam u en word te schande vanwege uw wegen, huis van Israël.
33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.
34 Het verwoeste land zal bewerkt worden, in plaats van een woestenij te zijn voor de ogen van ieder die erdoorheen trekt.

Jesaja 43
25 Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelgt  omwille van Mijzelf,
en aan uw zonden denk Ik niet
.

quote:

Daar twijfel ik ook niet aan, net als het afnemen van de zonden van heel de mensheid. Opdat God alles in allen zal zijn.

Ik hoop het, want de Schrift ondersteunt deze wens absoluut niet ! ;(

quote:

Inderdaad. Hij heeft een ieder overgeleverd aan de zonden, om een ieder genadig te kunnen zijn.
Het ging hier om:
Vanwege de voorvaderen zijn de Joden geliefd bij G'd de Vader.

quote:

Dit wordt een herhaling van zetten. Ik denk dat we er niet uit gaan komen.
Geeft niet. Ik was vooral benieuwd naar hoe jullie het allemaal denken te kunnen verklaren.

Vaak moet iemand iets meerdere keren lezen soms vanuit verschillende hoeken, wil het kwartje vallen. Want hoe kan je dit anders uitleggen volgens jou dan?

quote:

Je haalt de tekst nu ook zelf aan. Hier staat weer “allen” net als dat Samuël over “allen” heeft. Allen, heel de mensheid wel te verstaan heeft God verstoten en wegen bedacht om het verstotene niet van Hem verstoten te laten blijven, aldus Samuël.

Dit allen, gaat over heel het volk Israël, gaitema.
Het gaat toch de hele tijd in dat stuk over Israël......
« Laatst bewerkt op: november 28, 2012, 09:44:09 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #439 Gepost op: november 28, 2012, 08:53:02 pm »
Citaat
gaitema schreef op 28 november 2012 om 13:42:

quote:

Wat mij uitgelegd is door een christen op hoge leeftijd, dat je het moet lezen in het beeld van het vuur dat voor beproeving dient voor christenen hier op aarde. Christenen moeten ook door dat vuur op aarde gegaan, om door die stokslagen tot wasdom te komen. God straft de kinderen die Hij lief heeft, om ze te corrigeren.

Dan verwordt het dodenrijk (eerste dood) ineens tot slechts de ellende op deze aarde die de mens moet doorstaan? Deze uitleg kan ik in de schrift niet vinden en is daarmee voor mij dan onwaar.

quote:

De tweede dood is echte natuurlijk veel erger. Het is echter wel tot loutering bedoeld. Nou moet ik wel er bij zeggen. Hij legde het zo uit, dat ze na dat vuur van de poel ze ook volledig rein zijn. Dat geloof ik niet. Ze zouden alsnog zich tot Jezus moeten bekeren.

Kijk, het verhaal rammelt al zo erg dat je oo zelf wel je bedenkingen hebt.

quote:

Alle heidenen of een volle groep uit de heidenen? Er staat der..
Maar leg die tekst die ik je gaf uit Samuël er eens naast.
Je doelt hierop?

quote:

Hieruit lees ik dat we als de mens sterft is als water dat niet meer wordt verzameld door G'd. Daarom zal G'd niet zomaar mensen laten sterven maar proberen om ze niet te hoeven verstoten. Een Plan daarvoor om uit de heidenen zielen te redden was dat hij Zijn Zoon stuurde naar Israël om hen Zijn genade te verlenen en dar Zelf de losprijs voor te betalen. In die Genade mogen wij uit de heidenen in Jezus mede delen, gelukkig.

quote:

Volgens mij was Lot dat. Maar je kan er inderdaad voor bidden. Sterker nog: bidden is het beste wapen tegen de duisternis. Geen opleving, zonder gebed.

Waar ergens in de Schrift wordt een opleving in de eindtijd beloofd dan door G'd of Jezus? Ik ken wel een aantal verzen waar juist een heel somber beeld wordt geschetst.

quote:

Daar zit hem dan ook je probleem, volgens mij. De grondtekst erbij halen, doe je liever niet.
Echter mis ik behoorlijk wat onderbouwingen van Bijbelteksten, zoals de uitspraak van Samuël en het nut van een eeuwige hel (maar je gaat dat uitzoeken). Daarbij hoe het dan zit met de joden en de gehenna.
Daarnaast waarom alle joden wel gered en alle heidenen niet. Er kunnen nog veel meer teksten bij gehaald worden. Echter loopt daar een ander topic over: over dat eeuwige.

Zelf vertrouw ik erop dat G'd eenmaal Zijn zegen heeft geschonken aan het vertalen met de Staten Vertaling. Alle andere vertalingen zijn puur mensenwerk.
Ook vertrouw ik erop dat G'd de Vader ervoor heeft gezorgd dat we Zijn Woord kunnen lezen in onze eigen taal, zonder Hebreeuws en Grieks te hoeven leren.

quote:

Volgens mij zeg je nu iets wat niet kan. Je kan niet echte daders van de wet zijn. In Gods ogen is de hele wereld immers zondig, staat er in een Bijbelgedeelte ergens. In een ander Bijbelgedeelte staat wel weer dat er volken zijn die goed doen, waardoor blijkt dat God zijn wetten in hun harten heeft geschreven.
Volgens mij moet je dit relatief zien. Niemand is volmaakt. Iedereen zondigt, maar niet iedere zondaar doet goede dingen.

Dit handelt over het laatste oordeel gaitema, dus geen Genade meer van Jezus, want Die heeft Zijn Schaapjes reeds met de Opname opgehaald.
Ook heel Israël is bij de Wederkomst van Jezus gered door Hem zoals Eeuwig beloofd was in de Schrift.
Het 1000 jarig vredesrijk is geweest en voorbij, de satan losgelaten, de niet Joden en niet christenen opgestaan uit de dood. De satan gaat ze weer misleiden en verleiden tot het slechte. Bij dit laatste oordeel kijkt G'd puur naar de daden dus zegt de Schrift. Oordelen naar hun werken. De werken van naastenliefde worden immers opgesomd in de verzen.

quote:

Niet iedere zondaar doet goede dingen.

Zoals ook niet iedere christen goede dingen doet, helaas.

quote:

Christenen horen ondanks hun zonden, goede dingen te gaan doen.
Dat kan alleen maar door de inwerking van de Heilige Geest. Alleen maar door medewerking van Jezus, uit genade, verlossing en GENEZING. Zonder Jezus, geen liefde, GEEN GENEZING. Zonder de liefde, geen goede werken. Zonder goede werken, geen daders van de wet.
Ik heb wel vaker het idee dat christenen zich te weinig bewust zijn van het feit dat geloof in Jezus het begin van een ingeslagen weg is. Dat ze genezen moeten worden!
Die Genade is dan niet meer gaitema, het is na het 1000 jarig rijk en alle Joden en Christenen zijn reeds bij hem na de opname en Zijn Wederkomst als Messias. Alleen de niet Joden en niet Christenen zullen dan nog met satan leven op aarde en worden geoordeeld na hun werken, die worden genoemd en betrekking hebben op naastenliefde.
« Laatst bewerkt op: november 28, 2012, 09:41:59 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #440 Gepost op: november 28, 2012, 09:40:53 pm »
Oproep om te bidden voor donderdag geplande stemming in de Algemene Vergadering van de VN over het verzoek om 'Palestina' te erkennen als niet-lid waarnemer Staat. Laat ons bidden dat de Heer hier een stokje voorsteekt zodat het niet zal gelukken en G'd de vader van Israël niet NOG meer toornig hoeft te worden op de wereld en haar dwarse bevolking om zo een rechtszaak met de wereld te moeten voeren. De oorlog met raketten begonnen door de "palestijnen"was alleen maar hierom te doen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #441 Gepost op: november 28, 2012, 10:02:38 pm »

quote:

learsi schreef op 28 november 2012 om 21:40:
Oproep om te bidden voor donderdag geplande stemming in de Algemene Vergadering van de VN over het verzoek om 'Palestina' te erkennen als niet-lid waarnemer Staat. Laat ons bidden dat de Heer hier een stokje voorsteekt zodat het niet zal gelukken en G'd de vader van Israël niet NOG meer toornig hoeft te worden op de wereld en haar dwarse bevolking om zo een rechtszaak met de wereld te moeten voeren. De oorlog met raketten begonnen door de "palestijnen"was alleen maar hierom te doen.
ik bid mee

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #442 Gepost op: november 29, 2012, 10:56:24 am »
Ik bid dat Gods wil zal gebeuren. Als Hij een palestijnse staat wil, omdat Israël nog niet klaar voor vrede is, dan is het zo, maar ik bid voor vrede voor Israël.
Eerlijk gezegd geloof ik dat een palestijnse staat dan geen oplossing is, al zal het dan wel overduidelijk worden dat zij zelfs met een eigen staat nog zullen blijven oorlog zoeken.
Misschien zou het ergens dan wel ontnuchterend gaan werken.

Eén Israël met Jezus op de troon, daar bid ik voor.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #443 Gepost op: november 29, 2012, 11:24:09 am »

quote:

gaitema schreef op 29 november 2012 om 10:56:
Ik bid dat Gods wil zal gebeuren. Als Hij een palestijnse staat wil, omdat Israël nog niet klaar voor vrede is, dan is het zo, maar ik bid voor vrede voor Israël.

De Schrift is gelukkig overduidelijk in het feit dat G'd de Vader geen deling van Israël en Jeruzalem wil.

quote:

Eén Israël met Jezus op de troon, daar bid ik voor.
Mooi zo !  ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #444 Gepost op: november 29, 2012, 11:51:48 am »

quote:

learsi schreef op 29 november 2012 om 11:24:
[...]

De Schrift is gelukkig overduidelijk in het feit dat G'd de Vader geen deling van Israël en Jeruzalem wil.

Klopt, al is het Hem om de joden zelf te doen.
Vanwege hen bracht Hij ze in de verstrooing en knechte Hij ze in de oorlogen met omringende volken, om hun bestwil.

quote:

Mooi zo !  ;)
:)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #445 Gepost op: november 29, 2012, 12:40:52 pm »

quote:

learsi schreef op 28 november 2012 om 20:26:

Ik geef ermee aan dat het een beschrijving van de toekomst is (ook onze toekomst nog) en niet iets van wat al (gedeeltelijk) geschied is. Want die tekenen hebben nog niet in de geschiedenis op een dergelijke manier plaatsgevonden.

Dat ben ik met je eens. Daarover wilde ik ook alleen maar zeggen: dat ze niet in de eerste dood terecht komen. Al helemaal niet de Gehenna.
Als het al de eerste dood zou zijn, dan nog in het roomse Abrahams-schoot  :*)

Maar nu we het er over hebben met betrekking tot de genen die al gedood zijn om het geloof:
Mattheüs 5: 10 - 12
“Zalig wie wordt vervolgd
vanwege een rechtvaardige zaak,
want van hen is
het koninkijk der hemelen;
11) zalig zijt ge
wanneer ze u zullen beschimpen
en vervolgen en
al wat boos is
zullen zeggen,
tegen u vals getuigend vanwege mij;
12) verheugt u en jubelt,
want in de hemelen
is uw loon groot;
zó immers hebben ze
de profeten vóór u vervolgd!”

Uit de Naardense Bijbel

quote:

Een lieve gedachte van je, maar volgens mij staat het zo nergens in de Schrift.
Wel staat er dat de staan voor Eeuwig in de poel des vuurs wordt geworpen.

Voor mij staat de brontekst van de bijbel boven de schrift.

quote:

Dat had ik begrepen gaine, dat je hierop doelde,
Maar deze mensen waren nog niet als christen vervolgd, hadden geen teken van de antichrist aan het hoofd en hand geweigerd. Dus deze opstanding voldoet daarmee niet aan de criteria die wordt gesteld in Openbaringen.

Dat het niet letterlijk hen betrof is ten dele waar, als je het mij vraagt. Het gaat in de eerste plaats over de toekomst, maar Openbaring is geschreven aan de christenen in klein Azië, die onder keizer Nero te lijden hadden. Ook na de dood van keizer Nero, waarover geruchten gingen dat hij de zelfmoord met het zwaard (laten doen door zijn knecht, die hem stak) had overleefd en nu de christenen nog op joeg. In cijferwaarde zou Nero ook 666 zijn.
Het heeft een dubbele betekenis. De christenen van klein Azië leefden liet lang. Werden vervolgd en gedood. Ze werden extreem zwaar vervolgd in die dagen. Daarom was de brief van Johannes aan hen gericht. Daarin openbaarde hij hen de profetie over de toekomst en de zaak waar ze voor lijden. De geestelijke strijd waar ze in zitten. Hoewel ze slachtoffers waren voor menselijke begrippen, waren ze overwinnaars voor God.

Maar misschien is dit off topic hier.

quote:

In Ezekiel 37 worden de dode beenderen in 1 adem verteld met de hereniging van Juda en (rest) israel. Daarbij spreekt Ezechiel over heel Israël dat tot Geloof zal worden gebracht door G'd Zelf en Jezus als Messias zal gaan aannemen. Daarmee voldoet dus ook die opstanding bij Jezus opstanding absoluut niet aan de criteria gesteld in Ezechiel 37.

Kan maar zo, maar nog steeds de vraag: waarom?
Er bij zeggende: door Jezus is die hereniging wel begonnen. Wij zijn immers mede-ërfgenamen van Israël. Wij zijn aan dat volk toe gevoegd.
Daarbij zei Jezus ook tegen de discipelen dat ze niet enkel het evangelie in Europa zouden brengen, maar ook de tien verloren stammen zouden bereiken.

quote:

In het Christendom is geloof in Jezus DE criteria om gered te worden. Ook al is het G'd Zelf die dat geloof wel of niet in de mensen legt.
Maar t.a.v. de Joden spreekt de Schrift niet over geloof maar over heel Israël, waar de Belofte van G'd op rust aan de voorouders. Dat zijn dus alle nakomelingen van Abraham, naar Isaac naar Jacob. Zelf denk ik (denk, staat niet in de Schrift) dat dezen allen als Jood geloven zullen in JHWH, de G'd van Israël. Maar alleen G'd de Vader weet wie het zijn en wie niet.

De schrift spreekt over geloof en over heel Israël. Zonder geloof kom je er niet.
Wat ik me herinder zo is dat God eerst iets nieuws onder zijn volk zal laten doen: "zij zullen Hem gaan zoeken." Hij zal ze jaloers maken op heidense volken die Hem vinden, zonder Hem te hebben gezocht EN wanneer God de harten van zijn volk die van steen zijn zal gaan verruilen voor die van vlees, dan zal een ieder Hem kennen. Dus alle Joden kennen God, dus geloven daarmee ook in Hem.
Dat geloof is hen gegeven, net als de niet zoekende heidenen dat geloof gegeven is.

quote:

Als alle heidenen gered zouden worden dan riekt dat behoorlijk naar new age.

Ik beroep me op de bijbel zelf, allereerst de bronteksten. Wat je er mee doet is je eigen keus.

quote:

Nee niet de tweede dood, of de eerste dood nu gehenna heet of niet ben ik nog steeds niet uit. De tweede dood is Eeuwig en treed pas in na het eindoordeel van G'd hebben we gezien in Openbaringen 20.

Dat heb je vaker gezegd, maar als de gehenna wel de tweede dood is, dan heb je een interpretatieprobleem. Dat kan ik je al vast beloven. :)

quote:

Het gaat niet om het feit of Joden goede mensen waren, het gaat om het feit dat G'd een Eeuwige Belofte heeft gemaakt met het Volk van Israël en hun nakomelingen. De Belofte rust op hen, de nakomelingen van Isaac en Jacob. G'd doet het omwille van Zijn heilige Naam.

Je kunt heidenen onmogelijk vergelijken met het Uitverkoren volk van G'd gaitema ! Zij hebben een Eeuwig Verbond welke G'd Zelf met hen heeft afgesloten en trouw zal blijven.

Dus je geloofd echt dat God alle Israëlieten (ongeacht hun levensstijl) en christenen red en de rest voor eeuwig verloren laat gaan? Komt op mij ongeloofwaardig over. Zo is God niet.

quote:

Ezechiel 36
29 Ik zal u verlossen van al uw onreinheden. Ik zal roepen tegen het koren en Ik zal het veel doen worden: Ik zal u geen hongersnood opleggen.
30 Ik zal de vrucht van de bomen en de opbrengst van het veld vermeerderen, zodat u onder de heidenvolken de smaad van de hongersnood niet meer ontvangt.
31 U zult zich uw slechte wegen en uw daden die niet goed waren,  herinneren. U zult  walgen van uzelf om uw ongerechtigheden en om uw gruweldaden.
32 Ik doe het niet omwille van u, spreekt de Heere HEERE, laat dat u bekend zijn. Schaam u en word te schande vanwege uw wegen, huis van Israël.
33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.
34 Het verwoeste land zal bewerkt worden, in plaats van een woestenij te zijn voor de ogen van ieder die erdoorheen trekt.

Jesaja 43
25 Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelgt  omwille van Mijzelf,
en aan uw zonden denk Ik niet
.

God zal zeker alleen maar aan heel Israël en een smalstroom christenen uit de heidenen gedacht hebben. Lijkt me niet een betrouwbare bijbelinterpretatie.
Wat voor het ene volk geld, dat geld voor iedereen, zou ik zeggen. God behandeld iedereen gelijk.
Iedereen heeft Hij overgeleverd aan de zonde om iedereen genadig te zijn en God heeft volgens Samuël het leven niet weg, maar zoekt wegen om het verstotene niet van hem verstoten te lagen. Dat is de juiste uitleg van Gods woord.
Wat je verder ook er van maakt, dat is de waarheid.
 :P

quote:

Ik hoop het, want de Schrift ondersteunt deze wens absoluut niet ! ;(

Klopt niet. Dat heb ik je aangetoond. Ik ga er verder ook niet meer op in.
Ik ken je wel langer dan vandaag. Onderzoek eerst maar de teksten die ik je gegeven heb en kom daarna maar weer terug, want wat je zegt is uit de lucht gegrepen.

quote:

Het ging hier om:
Vanwege de voorvaderen zijn de Joden geliefd bij G'd de Vader.

Dat weet ik. :)

quote:

Vaak moet iemand iets meerdere keren lezen soms vanuit verschillende hoeken, wil het kwartje vallen. Want hoe kan je dit anders uitleggen volgens jou dan?

Heb ik al gedaan. Ik laat het verder hier bij. Anders vallen we in herhaling.

quote:

Dit allen, gaat over heel het volk Israël, gaitema.
Het gaat toch de hele tijd in dat stuk over Israël......

Ik ontken hun redding niet. Ik heb je teksten gegeven over Gods Genade en daar mag je mee bezig. Ik ga hier verder niet verder op in. Lijkt me beter zo.
 :*)
« Laatst bewerkt op: november 29, 2012, 12:56:36 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #446 Gepost op: november 29, 2012, 01:31:35 pm »

quote:

learsi schreef op 28 november 2012 om 20:53:

Dan verwordt het dodenrijk (eerste dood) ineens tot slechts de ellende op deze aarde die de mens moet doorstaan? Deze uitleg kan ik in de schrift niet vinden en is daarmee voor mij dan onwaar.

Nee, je begrijpt het dubbel op verkeerd. Het vuur van de tweede dood (niet de eerste) heeft de zelfde betekenis als vuur van het leven, volgens hem. Alleen is het vuur van de tweede dood vele malen erger. Het is dus nog steeds een vuur waar ze door heen gaan, voor een aeoon ton aeoon, volgens de brontekst. Aan jou de uitdaging om te weten te komen wat deze bronwoorden betekenen.

quote:

Kijk, het verhaal rammelt al zo erg dat je oo zelf wel je bedenkingen hebt.

Jouw verhaal rammelt al zo erg, dat ik nog grotere bedenkingen bij jouw verhaal heb, dan bij die van hem.

quote:

Hieruit lees ik dat we als de mens sterft is als water dat niet meer wordt verzameld door G'd. Daarom zal G'd niet zomaar mensen laten sterven maar proberen om ze niet te hoeven verstoten. Een Plan daarvoor om uit de heidenen zielen te redden was dat hij Zijn Zoon stuurde naar Israël om hen Zijn genade te verlenen en dar Zelf de losprijs voor te betalen. In die Genade mogen wij uit de heidenen in Jezus mede delen, gelukkig.

Dat staat er niet, ik moet je uitleg helaas afwijzen.

quote:

Waar ergens in de Schrift wordt een opleving in de eindtijd beloofd dan door G'd of Jezus? Ik ken wel een aantal verzen waar juist een heel somber beeld wordt geschetst.

Ik heb je eigenlijk al wel voldoende gegeven, maar je geeft er je eigen draai aan. Dan heeft het geen zin om nog meer teksten voor je te zoeken, want je blijft het verdraaien.
Dat is zonde van mijn tijd en energie. Ik wil je best helpen, maar dan moet het wel zinvol zijn.

quote:

Zelf vertrouw ik erop dat G'd eenmaal Zijn zegen heeft geschonken aan het vertalen met de Staten Vertaling. Alle andere vertalingen zijn puur mensenwerk.

Ook de statenvertaling is naar mijn oordeel mensen werk. Geknutsel door Reformatorische theologen op Roomse wortels.

quote:

Ook vertrouw ik erop dat G'd de Vader ervoor heeft gezorgd dat we Zijn Woord kunnen lezen in onze eigen taal, zonder Hebreeuws en Grieks te hoeven leren.

Toch handig dat er broeders zijn die wel grieks en hebreeuws kunnen, omdat de Bijbelvertalers ook maar theologen waren. Ik vertrouw niet op theologen, maar op God.
Als Hij niet via de EO deze oude broeder via een briefwisseling met mij liet corresponderen, dan had ik die kennis toen niet kunnen ontvangen, tenzij via andere wegen.  Dat was naar aanleiding van een kort briefje die ik inzond in de Visie, dat onder ingezonden brieven in de Visie kwam. Wat in de Visie erop een boze reactie van een EO-lid opleverde, maar via een briefwisseling een bemoediging van deze oudere broeder.

quote:

Dit handelt over het laatste oordeel gaitema, dus geen Genade meer van Jezus, want Die heeft Zijn Schaapjes reeds met de Opname opgehaald.
Ook heel Israël is bij de Wederkomst van Jezus gered door Hem zoals Eeuwig beloofd was in de Schrift.
Het 1000 jarig vredesrijk is geweest en voorbij, de satan losgelaten, de niet Joden en niet christenen opgestaan uit de dood. De satan gaat ze weer misleiden en verleiden tot het slechte. Bij dit laatste oordeel kijkt G'd puur naar de daden dus zegt de Schrift. Oordelen naar hun werken. De werken van naastenliefde worden immers opgesomd in de verzen.

Ik heb een andere zienswijze daarop.
Dat heeft zo zijn oorsprong.
Eens worstelde ik voor ruim 10 jaar geleden met de vraag waar het in het christendom nu om gaat. Ik kwam er niet uit met mijn gedachte rondom de genade van Jezus aan het kruis en mijn nut verder nog op de aarde. Als het immers alleen om het kruis gaat, waarom moet ik dan hier nog verder leven? Ik geloof immers al dat Hij voor mijn zonden gestorven is. Maar als het dan om goede werken gaat, wat doet Jezus dan aan het kruis?
Ik raakte er maar niet over uit gedacht. Het liet mij maar niet los. Uren lang op mijn werk maalde dit door mijn gedachten (ik had geestdodend werk, vandaar). Op een gegeven moment kwam de melodie van een kinderliedje in me op. Heel vreemd. Had er in geen jaren meer aan gedacht. Ik kwam maar zo niet op de tekst.
Na malen en malen kwamen flarden van de tekst in mij op. De flarden waren:
“toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij, waar was jij? Toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij!
Ik was naakt en had geen geld, waar was jij, waar was jij? Ik was naakt en had geen geld. Waar was jij?
En Ik vraag je niet om huidskleur, naar geloof of naar je naam! Maar toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij?”

Ik moest eerlijk gezegd niets van dit lied hebben op dat moment. Ik vond het maar lichtzinnig met dat “Ik vraag je niet om je geloof.”
Echter kende ik de Bijbeltekst van het bokken en schapenoordeel nog niet. Dat las ik later pas in de bijbel. Enkele weken later pas. Toen viel bij mij het kwartje.
Dat is mijn nut op aarde! Eenmaal gelovend in Jezus dien ik Jezus door mijn naaste heen!
Daar draait het om in mijn leven! Dat wil Hij dat ik nu verder met mijn leven ga doen!

Zo werd mijn gebed verhoord. Bestuderende van de tekst zelf plaatste ik het voor het duizend jarige rijk. Ik zag immers dat de doden dan zullen opgewekt worden. Dat gebeurd er dan.  Ook staat er niets beschreven over een vredesrijk er voor af.

quote:

Zoals ook niet iedere christen goede dingen doet, helaas.

Trek je conclusies

quote:

Die Genade is dan niet meer gaitema, het is na het 1000 jarig rijk en alle Joden en Christenen zijn reeds bij hem na de opname en Zijn Wederkomst als Messias. Alleen de niet Joden en niet Christenen zullen dan nog met satan leven op aarde en worden geoordeeld na hun werken, die worden genoemd en betrekking hebben op naastenliefde.
Je hebt een conclusie getrokken. De joden waren dus in de gehenna. Okido.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #447 Gepost op: november 29, 2012, 11:58:12 pm »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 19:03:

Op je zienswijze dat God ervoor kiest om mensen niet aan te raken, had ik al eerder willen reageren. Dit is een kerkleer die niet overeenkomt met de bijbel.
Vanavond ben ik naar een lezing van ds. J.J. Poot geweest en daar kwam dit ook aan de orde.

Ik zal je vertellen wat hij daarvan zei. Ik heb aantekeningen gemaakt.

De leer van de uitverkiezing is ontstaan bij de kerkvader Augustinus. Het gaat ervan uit dat God van oudsher een database heeft waarin vastgesteld is dat sommigen zijn uitverkoren en dat anderen in de verdoemenis blijven liggen. En als je dat oneerlijk zou vinden dan komt het argument dat je geen recht van spreken hebt, omdat we allen in Adam zijn gevallen.
Uitverkiezen (of uitverkoren) zijn betekent geroepen tot een bepaalde taak of dienst. Er zijn oud gereformeerde kerken die op grond van deze leer de logische conclusie trekken dat je het evangelie niet aan iedereen kunt verkondigen.

Maar wat doe je dan met de gelijkenis in Matt. 22:1-14 van de uitnodiging tot de bruiloft.

Kregen de genodigden voor de vorm een uitnodiging? Hij zou zich rot geschrokken zijn als ze allemaal gekomen waren. (Dat zei hij letterlijk)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #448 Gepost op: november 30, 2012, 01:16:44 am »

quote:

learsi schreef op 28 november 2012 om 21:40:

De uitslag is bekend.
Het "laat ons bidden zodat de Heer onze mening uitvoert" blijkt niet het geval.
Dus, vertel: wat nu?

Ik heb een optie: bidden voor een ieder die in die regio woont ongeacht zijn overtuiging of ras.
Vraag vrede voor Jeruzalem dat wie haar lief heeft en bemind binnen haar muren VREDE (Dat is de vrede in Christus!) vindt.
Wat zou het mooi zijn als de Jood en de Griek, de palastijn en de Israeliet daar de Vrede van God zouden mogen ontmoeten. Mogelijk is het gebed om de VN raad te blokkeren daarom wel onjuist?
Kan iemand van jullie hier de tekst van zijn / haar gebed eens neerzetten?
Ik kan (nee: ik zal het niet mogen!) niet bidden voor een vrijstaat Israel wetende dat hun broeders onderdrukt worden. Sorry: mijn geloof verbiedt mij dat. Ik dien mijn vijanden lief te hebben en dat laat ik NIET merken door te bidden voor hun ondergang. Ik zou willen bidden voor een bekering in die regio losstaand van alle politiek gedoe. God doet niet aan democratie, Hij doet aan Theocratie ;)
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #449 Gepost op: november 30, 2012, 01:28:51 am »

quote:

Adinomis schreef op 29 november 2012 om 23:58:
[...]

Op je zienswijze dat God ervoor kiest om mensen niet aan te raken, had ik al eerder willen reageren. Dit is een kerkleer die niet overeenkomt met de bijbel.
Vanavond ben ik naar een lezing van ds. J.J. Poot geweest en daar kwam dit ook aan de orde.

Ik zal je vertellen wat hij daarvan zei. Ik heb aantekeningen gemaakt.

De leer van de uitverkiezing is ontstaan bij de kerkvader Augustinus. Het gaat ervan uit dat God van oudsher een database heeft waarin vastgesteld is dat sommigen zijn uitverkoren en dat anderen in de verdoemenis blijven liggen. En als je dat oneerlijk zou vinden dan komt het argument dat je geen recht van spreken hebt, omdat we allen in Adam zijn gevallen.
Uitverkiezen (of uitverkoren) zijn betekent geroepen tot een bepaalde taak of dienst. Er zijn oud gereformeerde kerken die op grond van deze leer de logische conclusie trekken dat je het evangelie niet aan iedereen kunt verkondigen.

Maar wat doe je dan met de gelijkenis in Matt. 22:1-14 van de uitnodiging tot de bruiloft.

Kregen de genodigden voor de vorm een uitnodiging? Hij zou zich rot geschrokken zijn als ze allemaal gekomen waren. (Dat zei hij letterlijk)
Tja, als je de Dordtse Leerregels onderschrijft erken je wat wel dubbele predestinatie wordt genoemd:
God heeft vooraf bepaald zowel wie gered zullen worden alsook wie verloren zullen gaan.
Of dat niet Bijbels is...? Tja daarover valt op zich natuurlijk best te discussiëren al is het misschien in dit topic te weinig on-topic.
(Alleen in GL zou het niet kunnen lijkt me, omdat de DL daar niet ter discussie staat.)