Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105570 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #450 Gepost op: november 30, 2012, 11:04:58 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 november 2012 om 01:16:
De uitslag is bekend.
Het "laat ons bidden zodat de Heer onze mening uitvoert" blijkt niet het geval.
Dus, vertel: wat nu?
Ik vind het ook moeilijk om te bidden voor zulke situaties, omdat ik weet dat de tijd komt dat Israël alleen komt te staan. Ik heb de situatie wel in gebed gebracht, maar zo dat Gods plan door kan gaan. Deze feiten moeten gebeuren, maar (met een variatie op Math.26:24), wee door wie Israël verraden wordt.

quote:

Ik heb een optie: bidden voor een ieder die in die regio woont ongeacht zijn overtuiging of ras.
Vraag vrede voor Jeruzalem dat wie haar lief heeft en bemind binnen haar muren VREDE (Dat is de vrede in Christus!) vindt.
Wat zou het mooi zijn als de Jood en de Griek, de palastijn en de Israeliet daar de Vrede van God zouden mogen ontmoeten. Mogelijk is het gebed om de VN raad te blokkeren daarom wel onjuist?
Ik vind dit inderdaad een goede zaak om voor te bidden. Voor de vervulling hiervan bestaan ook beloftes. Zie de hoofdstukken Jeremia 46 tm 50. Maar dat komt later.

quote:

Kan iemand van jullie hier de tekst van zijn / haar gebed eens neerzetten?
Mijn gebed is: laat het gaan Here zoals U wilt, want U regeert uiteindelijk over deze aarde. Laat koningen en wereldheersers doen wat past in Uw plan.

quote:

Ik kan (nee: ik zal het niet mogen!) niet bidden voor een vrijstaat Israel wetende dat hun broeders onderdrukt worden. Sorry: mijn geloof verbiedt mij dat. Ik dien mijn vijanden lief te hebben en dat laat ik NIET merken door te bidden voor hun ondergang. Ik zou willen bidden voor een bekering in die regio losstaand van alle politiek gedoe. God doet niet aan democratie, Hij doet aan Theocratie ;)

De opvatting dat de broeders onderdrukt worden is voor een groot deel tot stand gekomen door gekleurde berichtgeving. Natuurlijk gebeuren er in Israël - net als in andere landen - dingen die niet goed zijn. Maar er zijn ook heel veel positieve punten aan te wijzen.
Nee, God doet inderdaad niet aan democratie, maar aan theocratie. Hij regeert, al lijken de feiten wel eens tegengesteld. Maar Hij brengt zijn plan ten uitvoer.  Hij schakelt ons in d.m.v. gebed. Gebed voor bekering in die regio is zeker op zijn plaats. We mogen dat doen met de unieke plaats van Israël voor ogen. Het land is door God aan hen beloofd!
Maar in de bijbel is ook de vijandigheid in de regio voorzegd. En vanmorgen zag ik op het journaal een feestvierende "Palestijnse" menigte ivm de de verhoging van de status van de 'Palestijnen", binnen de VN.
Een man schreeuwde: "we zullen broeders zijn en Israël vernietigen!". Dat is precies wat hen voor ogen staat en wat in de bijbel geprofeteerd is. Maar op dat moment zal Jezus tussenbeide komen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #451 Gepost op: november 30, 2012, 11:44:28 am »
Ik bid ook dat er meer Licht mag komen. Dat de rakketbeschietingen vanaf de Gaza mogen stoppen. Dat er een oplossing komt voor de westerlijke Jordaanoever. Dat Palestijnen en Israëlieten gelijkwaardig in vrede kunnen leven.
Te gelijk weet ik, dat dit een droom is die niet in zijn geheel uit zal komen, maar dan bid ik voor die enkelen die wel het Licht mogen zien. zo bid ik ook voor ons. Het bidden voor Nederland, vergeten we dat niet?
We kennen ook een vervolging, in de vorm van: de wereld negeerd ons.
We worden zo genegeerd, dat zelfs het bekend is geworden dat onze jeugddienstcommissie moet stoppen. Al onze inspanningen ten spijt: de vergrijzing gaat voort en de jonge generaties negeerd ons. Maar met ene kleine kudde van enthausiastelingen gaan wij door. In nieuwe vormen proberen we het te smeden. Hoewel de grote massa af druipt, laten we bidden voor enkele verlichtte harten. Enkelen die Jezus nog zullen kennen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #452 Gepost op: november 30, 2012, 11:58:19 am »

quote:

learsi schreef op 27 november 2012 om 17:17:
[...]

Het zal liggen aan wie er evangelisatie heeft gedaan, maar doorgaans beseffen ex-islamieten heel goed dat ze een afgod met de naam allah hebben aanbeden en noemen G'd vanaf de bekering dan ook geen allah maar God, om elke verwarring tegen te gaan. God is een woord dat nogal makkelijk te leren is. ;)

Ik denk dat in Indonesië de naam "God" staat voor dat van de colonisten.
In de molukse bijbel staat gewoon Allah. Allah betekend eigenlijk ook gewoon God. Het is alleen arabisch en God is Engels/Nederlands.
Joods is Elohiem? Jahweh?
In Afganisatan (heb ik me laten vertellen door iemand van het Nederlands bijbelgenootschap) hebben ze helemaal geen woord voor God. Daar moesten de bijbelvertalers het afgaanse woord voor Geest gebruiken. In het begin schiep de Geest de hemel en de aarde. Volgens mij hebben ze er zelfs "Grote Geest" van gemaakt. Net als trouwens bij de escimoos er geen woord bestaan voor lam. Lammeren hebben ze daar namelijk niet. Daar moesten ze het vertalen naar zeehond. Zeehond was het meest verwante woord die er daar is. Dus staat er in hun nieuwe bijbel:
"de Zeehond Gods."
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 12:04:50 pm door gaitema »

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #453 Gepost op: november 30, 2012, 12:18:50 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 november 2012 om 01:28:
[...]

Tja, als je de Dordtse Leerregels onderschrijft erken je wat wel dubbele predestinatie wordt genoemd:
God heeft vooraf bepaald zowel wie gered zullen worden alsook wie verloren zullen gaan.
Of dat niet Bijbels is...? Tja daarover valt op zich natuurlijk best te discussiëren al is het misschien in dit topic te weinig on-topic.
(Alleen in GL zou het niet kunnen lijkt me, omdat de DL daar niet ter discussie staat.)
"Als je de Dordtse Leerregels onderschrijft" enz.
Dat heb je toch gedaan toen je nog lid was/bent geweesd van de Gkv.
Waarom dan "Of dat niet Bijbels is...?" (Laat uw ja ja zijn, zei JESUS!)
Was dat dan niet Bijbels?
Waarom kan de "De DL als Belijdenis" hier dan niet aan de orde komen.
Hoe moeten wij ons als erfgenamen van het koninkrijk van ONZE HEERE JESUS CHRISTUS gedragen t.o.z.v. "De Staat Israel" die geclaimd wordt door de "Joodse! en niet '"Joodse!" onderdanen?
Zie ook hier is onze identiteit zeer belangrijk.
Want hoe gaan wij om met GODS WOORD.
Lezen wij GODS WOORD door het is VOLBRACHT aan het kruis door onze enige REDDER EN VERLOSSER JESUS CHRISTUS!
Of moet er eerst nog een volk van verstrooide Israelieten (van jacob) versameld worden om het koninkrijk van G'd te laten komen?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik uit en met deze discusie niet veel wijzer wordt,
ja zelfs wat bezorgt ben om zoveel te moeten weten om te geloven wanneer ZIJN KONINKRIJK kom!
JESUS zei toch tegen ZIJN mede gekruizigde man aan het kruis HEDEN zult gij met MIJ in het paradijs (zijn koninkrijk) ZIJN.
Dan is DAT KONINKRIJK van JESUS CHRISTUS toch al aanwezig?
Zalig de armen van geest; want hunner is het koninkrijk der hemelen.(SV.)
Vrede zij met u allen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #454 Gepost op: november 30, 2012, 12:36:11 pm »
@ Gaitema,

Je verwijst wel goed bedoeld naar de bronteksten, maar welke brontekst doel je precies op? De satan heeft daarin eveneens mee liggen rommelen namelijk.

zie de link hier voor meer informatie daarover,
http://www.bijbelengeloof...n-hun-oorsprong&Itemid=96

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #455 Gepost op: november 30, 2012, 12:42:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 november 2012 om 23:58:
[...]

Op je zienswijze dat God ervoor kiest om mensen niet aan te raken, had ik al eerder willen reageren. Dit is een kerkleer die niet overeenkomt met de bijbel.

Voor mij staat dat ook in de Schrift, wat de kerk leert is voor mij totaal oninteressant.

Romeinen 8
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Johannes 17:9
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Johannes 6:65
65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Johannes 6:37
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Kerkleer doe ik niet aan, de Schrift is leidend voor mij en geen enkele kerkleer.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #456 Gepost op: november 30, 2012, 12:50:00 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 30 november 2012 om 12:18:
Dan is DAT KONINKRIJK van JESUS CHRISTUS toch al aanwezig?

Dat Koninkrijk is inderdaad al aanwezig, zie ook Matt 11:12:
"Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan"

Toen Jezus het Koninkrijk verkondigde, wist men heel goed wat dat betekende. Het Koninkrijk betekent dat God op aarde komt om zijn heerschappij te vestigen. Daar is het OT heel duidelijk in. In Jezus is God op aarde gekomen. Het is nu de tijd om zijn heerschappij te erkennen dan wel te verwerpen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #457 Gepost op: november 30, 2012, 12:54:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 november 2012 om 01:16:
[...]

De uitslag is bekend.
Het "laat ons bidden zodat de Heer onze mening uitvoert" blijkt niet het geval.
Dus, vertel: wat nu?

De Heer doet wat Hij heeft voorzegt in vele profetieën, Israël zal steeds meer geïsoleerd komen te staan, de wereld zal haar steeds vijandiger zijn gesteun door de valse "christelijke kerk" als hoer van Babylon.
Laat de toorn van G'd dus maar over de wereld komen, want ook DAT staat in Zijn profetieën. Meer rampen, meer financiële crisis, meer oorlog zullen dus ons deel gaan worden.

Onderstaande is nu aan de gang,

Ezechiel 36
5 daarom, zo zegt de Heere HEERE: Voorwaar, in het vuur van Mijn na-ijver heb Ik gesproken tot het overblijfsel van de heidenvolken en tot heel Edom, die zichzelf Mijn land tot erfelijk bezit hebben gegeven met de blijdschap van heel hun hart, met leedvermaak, zodat zijn weidegrond tot buit zou zijn.
6 Profeteer daarom over het land van Israël, en zeg tegen de bergen en tegen de heuvels, tegen de waterstromen en tegen de dalen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, in Mijn na-ijver en in Mijn grimmigheid heb Ik gesproken, omdat u de  smaad van de heidenvolken gedragen hebt.

Joel 3
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,
dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld
.

Ons gebed voor Israël heeft de Heer dus niet kunnen verbidden, Zijn Plan dat in de profetieën al staat vermeld zal Hij uitvoeren. Het bevestigt dus extra dat we hard op weg zijn richting eindtijd, waar Israël de wijzer van is.......

Maar uiteindelijk zal dit het resultaat zijn. :*)
Jesaja 54:17
17 Elk wapentuig dat tegen u wordt vervaardigd, zal niets uitrichten,
en elke tong die in het gericht tegen u opstaat, zult u schuldig verklaren.
Dit is het erfelijk bezit van de dienaren van de HEERE,
en hun gerechtigheid is uit Mij, spreekt de HEERE.

quote:

Ik kan (nee: ik zal het niet mogen!) niet bidden voor een vrijstaat Israel wetende dat hun broeders onderdrukt worden. Sorry: mijn geloof verbiedt mij dat. Ik dien mijn vijanden lief te hebben en dat laat ik NIET merken door te bidden voor hun ondergang
Het volk Israël zijn onze broeders, we hebben namelijk Dezelfde Vader G'd, de G'd van Israël, Abraham, Isaac en Jacob.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 12:57:54 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #458 Gepost op: november 30, 2012, 01:11:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 november 2012 om 11:58:

Ik denk dat in Indonesië de naam "God" staat voor dat van de colonisten.
In de molukse bijbel staat gewoon Allah. Allah betekend eigenlijk ook gewoon God. Het is alleen arabisch en God is Engels/Nederlands.
Joods is Elohiem? Jahweh?
In Afganisatan (heb ik me laten vertellen door iemand van het Nederlands bijbelgenootschap) hebben ze helemaal geen woord voor God. Daar moesten de bijbelvertalers het afgaanse woord voor Geest gebruiken. In het begin schiep de Geest de hemel en de aarde. Volgens mij hebben ze er zelfs "Grote Geest" van gemaakt. Net als trouwens bij de escimoos er geen woord bestaan voor lam. Lammeren hebben ze daar namelijk niet. Daar moesten ze het vertalen naar zeehond. Zeehond was het meest verwante woord die er daar is. Dus staat er in hun nieuwe bijbel:
"de Zeehond Gods."

Toevallig ken ik de Perzische taal enigszins die verwant is aan het Arabisch en ook in Afghanistan gebruikt wordt. Inderdaad staat in Arabische bijbels "Allah",
in Perzische en Afghaanse bijbels staat: خداوند oftwel uitgesproken: Goedawaand, of verkort "Goeda" en dat is hetzelfde als "God". Ik heb zulke bijbels in huis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #459 Gepost op: november 30, 2012, 01:40:43 pm »

quote:

"de Zeehond Gods."

Zo werd in indonesie de vijgeboom "klapperboom".
Toch een vreemde benadering: Want als zo'n volk tot meer kennis komt, leert het de onjuistheid en onzorgvuldigheid van de eigen bijbel. Zeehond vind ik dus ook echt niet kunnen. En ook zo onnodig. Het is juist de boodschap van de bijbel zelf dat je een naam past bij het gebruik. Een nieuwe naam krijgt zijn eigen verklaring (naam). Dus een verklarend woord bij een naam is meer normaal en nuttiger en gepaster. Maar door het zo raar plaatselijk te willen vertalen krijg je in het ene land een boeda en in het andere land een geest van WA en in een ander land een maya-god. Vind ik niet zo gezond. Allah in de peshitta lijkt mij weer wel een correcte vertaling. Hoewel je ook daar vragen kunt stellen naar een onderscheidend begrip tot valse godsdiensten. Dan zou "de God van Israël" misschien meer secuur zijn dan een meer aansprekend en meer toegankelijk maar minder onderscheidend, lokaal aangepast woord.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 01:43:09 pm door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #460 Gepost op: november 30, 2012, 02:13:01 pm »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 12:42:
Voor mij staat dat ook in de Schrift, wat de kerk leert is voor mij totaal oninteressant.
Dat ben ik ook helemaal met je eens. Laten we daarom de schrift nagaan wat die erover zegt. Want we zijn geslachten lang met kerkleer onderwezen en we zijn dat zomaar niet kwijt.

quote:

Romeinen 8
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
Lees dit bijbelgedeelte eens in combinatie met Mat.13:24-30. Hieruit blijkt dat dat Satan van Gods schepping gebruik heeft gemaakt om mensen op aarde te zetten. Die waren dus niet tot die verheerlijking bestemd. Maar ze worden wel door God uitgenodigd.

quote:

9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Ook deze tekst moet je in dat licht lezen. Die anderen zijn niet van God, maar door Satan ingezet.

quote:

65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
Hieruit kunnen we leren dat geloof een geschenk is en niet uit onszelf komt. Dat wordt ook vermeld in Ef.2:8. Maar is geen aanwijzing voor een database met twee verschillende groepen.

quote:

37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Ook hier gaat het om wat God van oudsher bedoelde. Degenen die door Satan zijn ingezet zullen minder makkelijk komen en misschien wel helemaal niet.

quote:

Kerkleer doe ik niet aan, de Schrift is leidend voor mij en geen enkele kerkleer.

Dat ben ik met jou van mening. Maar we zijn wel geslachten lang beïnvloed door kerkleer en dat kun je zo maar niet van je afschudden.

De uitverkiezing zie ik als volgt:
Christus is de Geliefde, de uitverkorene, door God aangewezen!

Math.3:17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

Deze verklaring vanuit de hemel kunnen we ook lezen in Math.17:5, Markus 1:11, Markus 9:7, Lukas 3:22 en Lukas 9:35.

Verder staat er in Johannes 1:
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Degenen die Hem aangenomen hebben zijn degenen die ingingen op de uitnodiging van de bruiloft. Matt. 22:1-14. Deze uitnodiging klinkt ook in Openb.22:17.

Titus 2:11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?  

1 Tim.2:3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
4   Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Helaas zullen niet alle mensen zalig worden. Maar het is wel het verlangen van God. Met dat doel heeft Hij de mens geschapen. We zijn in en met Christus uitverkoren, als we Hem hebben aangenomen. En we delen in alles wat God aan Zijn Zoon heeft gegeven. Hem zij de eer en de dank!

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #461 Gepost op: november 30, 2012, 02:17:37 pm »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 12:54:
...Dezelfde Vader G'd, de G'd van Israël, Abraham, Isaac en Jacob.
Joh.8:39 39 ...Abraham is onze vader.
Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.
42 Jezus dan zeide tot hen: Indien God uw Vader ware, zo zoudt gij Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan; en kom van Hem. Want Ik ben ook van Mijzelven niet gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.

Dat zijn dus wel enige woorden van waarschuwing om niet teveel te rekenen met het vlees..

Rom. 11:19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden.
Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees. Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet-spare.

En dit zijn dan weer enige woorden van waarschuwing om niet de oude takken de genadegaven van God te ontzeggen.
Want de joden zijn vijanden aangaande het Evangelie, om de verlossing van de heidenen, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil; Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Zo is dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over ons, indien wij in de goedertierenheid blijven; anderszins zullen ook wij afgehouwen worden. Maar ook de joden, (en dus ook latere uit het nieuwe verbond uit het kindschap van Abraham gevallenen), indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 02:22:59 pm door small brother »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #462 Gepost op: november 30, 2012, 03:09:12 pm »

quote:

Joel 3
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,
dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld
.

Voorafgaand aan dit gedeelte staat Joël 2:28-32, de tekst die in Hand. 2 wordt aangehaald. Bijzonder in deze vervulling op de pinksterdag is, dat ook Joël 2: 31 daarin wordt aangehaald: wonderen in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. De zon wordt veranderd in duisternis en de maan in bloed. De apostelen zien er blijkbaar geen probleem in om deze tekst zo te citeren, terwijl de zon tot op heden schijnt en de maan niet de kleur of aard van bloed heeft.

Vers 32 wordt niet volledig geciteerd, maar direct achter "al wie de naam van de HERE aanroept zal behouden worden", staat in Joël: want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn. Ook hier hechten de apostelen blijkbaar niet zoveel waarde aan een plaats op aarde, waar ontkoming zou zijn. Wat moeten mensen dan doen om behouden te worden: bekeren, dopen, Heilige Geest ontvangen (Hand. 2: 37-40).

In het gedeelte hierboven geciteerd, Joël 3, wordt een rechtszaak gevoerd, in het dal van Josafat. De volken die Israël hebben uitgebuit, worden opgeroepen om zich daar te verzamelen. Met al hun dreigende oorlogsmacht, het geweld en de wapenen, waarmee ze Israël uitbuitten, zijn ze niets voor Gods macht. God rekent af met al zijn vijanden en herstelt Israël. Joël eindigt met: "En ik zal hun bloed onschuldig verklaren, dat ik niet onschuldig verklaard had. En de HERE zal blijven wonen op Sion."

Hier doet God wat ook in Psalm 68 staat: God staat op, zijn vijanden worden verstrooid, zijn haters vluchten voor zijn aangezicht, etc. Deze psalm wordt traditioneel met Hemelvaart gezongen, waarom?

Zie ook Openb 12. Onze aanklager is uit de hemel gegooid. Op Golgotha heeft een rechtszaak plaatsgevonden en de duivel hield er geen stand. Golgotha ligt op de berg Sion. Wie naar het kruis gaat, is op de goede plek.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #463 Gepost op: november 30, 2012, 05:40:55 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 november 2012 om 14:13:

Lees dit bijbelgedeelte eens in combinatie met Mat.13:24-30. Hieruit blijkt dat dat Satan van Gods schepping gebruik heeft gemaakt om mensen op aarde te zetten. Die waren dus niet tot die verheerlijking bestemd. Maar ze worden wel door God uitgenodigd.
Zelf vind ik deze verzen hierin Matteus 22 bijzonder
11 Toen de koning naar binnen was gegaan om de gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding.
12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij zweeg.
13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Hier worden toch degenen die niet voor verheerlijking vooraf bestemd zijn door G'd beschreven als degene zonder bruiloftskleed? Wel geroepen maar niet tevoren uitverkoren door G'd om tot Jezus te komen. Of hoe zie jij dat?

quote:

Ook deze tekst moet je in dat licht lezen. Die anderen zijn niet van God, maar door Satan ingezet.

Dit blijf ik dan weer moeilijk vinden, het idee dat G'd mensen heeft geschapen en dat de satan dat ook heeft? Dat is toch waar je hier op doelt?
Tenzij Kain door de satan is verwekt en DAT de zonde is verwoord in de foute vrucht van de verkeerde boom. Maar daarmee zou Genesis niet langer letterlijk bedoeld zijn en daarmee heb ik dan weer veel moeite,

quote:

Hieruit kunnen we leren dat geloof een geschenk is en niet uit onszelf komt. Dat wordt ook vermeld in Ef.2:8. Maar is geen aanwijzing voor een database met twee verschillende groepen.

Hoe je het beestje ook noemt, G'd kiest ervoor kennelijk, om niet ieder naar Jezus te sturen. Welke criteria Hij ervoor hanteert wordt ons niet meegedeeld. Als spreekt de Schrift wel over het feit ons al voor onze geboorte (ziel?) kende en onze harten doorzoekt.

quote:

Ook hier gaat het om wat God van oudsher bedoelde. Degenen die door Satan zijn ingezet zullen minder makkelijk komen en misschien wel helemaal niet.

Inderdaad wederom G'd Die (tevoren ?) de keuze maakt wie Hij wel en niet tot Jezus laat komen.

[...]

Dat ben ik met jou van mening. Maar we zijn wel geslachten lang beïnvloed door kerkleer en dat kun je zo maar niet van je afschudden.

De uitverkiezing zie ik als volgt:
Christus is de Geliefde, de uitverkorene, door God aangewezen!

Math.3:17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

Deze verklaring vanuit de hemel kunnen we ook lezen in Math.17:5, Markus 1:11, Markus 9:7, Lukas 3:22 en Lukas 9:35.

quote:

Verder staat er in Johannes 1:
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
De vraag is hier:
- lees je dat wie Hem aanneemt ontvangt de macht van G'd om Zijn kinderen te worden of?
- lees je dat wie G'd de macht heeft om Zijn kinderen te worden Hem ook zullen aannemen.

De tweede optie past meer in lijn met de door mij eerder aangedragen verzen.

quote:

Degenen die Hem aangenomen hebben zijn degenen die ingingen op de uitnodiging van de bruiloft. Matt. 22:1-14. Deze uitnodiging klinkt ook in Openb.22:17.

Beiden geven inderdaad aan dat het G'd Zelf is Die ons wel of niet geloof in Christus geeft.

quote:

Titus 2:11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.
Het gaat verder met
12 en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven,
13  terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

Wie leert ons goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld? De Genade Gods.
Leren alle mensen dat? Duidelijk niet, alleen degenen die door Jezus zalig gemaakt worden. Zijn dus alle mensen, alle mensen op de wereld in alle tijden?
Of zijn alle mensen de mensen die door Jezus zalig gemaakt worden?

quote:

11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?  

De slechte wegen zijn het negeren van de Wet van G'd die het huis van Israël heeft ontvangen. We zien dat Jezus heel vaak opriep tot bekering van de zonden.

quote:

1 Tim.2:3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
4   Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Helaas zullen niet alle mensen zalig worden. Maar het is wel het verlangen van God. Met dat doel heeft Hij de mens geschapen. We zijn in en met Christus uitverkoren, als we Hem hebben aangenomen. En we delen in alles wat God aan Zijn Zoon heeft gegeven. Hem zij de eer en de dank!

Deze kan ik inderdaad altijd heel moeilijk rijmen met de rest.
Voor mijzelf kan ik er niet meer van maken dan dat G'd het liefst alle mensen zou willen redden, maar er om een of andere reden er TOCH voor kiest niet een ieder naar Jezus te sturen. Gebaseerd op onze ziel of het binnenste van ons hart?

Misschien is het wel zo dat G'd bepaalde mensen niet aanraakt om tot Jezus te komen om via hen ellende in de wereld te laten zaaien, opdat we uiteindelijk allemaal onze buik echt helemaal vol gaan hebben van de zonde? Dat Gaitema in zijn statement toch gelijk heeft en G'd alle mensen uiteindelijk zal gaan redden en er geen mensenziel voor altijd verloren gaat in het eeuwige hellevuur????

Want als zoals jij aangeeft, ook de satan zijn eigen mensen heeft geschapen op deze aarde, horen dezen dan ook bij alle mensen die G'd wil redden volgens jou???

Poeh, moeilijk.......

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #464 Gepost op: november 30, 2012, 05:47:01 pm »

quote:

small brother schreef op 30 november 2012 om 14:17:
[...]

Jezus zeide tot hen: Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.
42 Jezus dan zeide tot hen: Indien God uw Vader ware, zo zoudt gij Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan; en kom van Hem. Want Ik ben ook van Mijzelven niet gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.

Dat zijn dus wel enige woorden van waarschuwing om niet teveel te rekenen met het vlees..

Heeft dit dan niet te maken met de opzettelijke verblinding voor het evangelie?

quote:

Rom. 11:19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeënt worden.
Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees. Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet-spare.

En dit zijn dan weer enige woorden van waarschuwing om niet de oude takken de genadegaven van God te ontzeggen.
Want de joden zijn vijanden aangaande het Evangelie, om de verlossing van de heidenen, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil; Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Precies, het lijkt mij (door mijn tekort aan begrip) tegenstrijdig te zijn.

quote:

Zo is dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over ons, indien wij in de goedertierenheid blijven; anderszins zullen ook wij afgehouwen worden. Maar ook de joden,

Ja degenen die volgens G'd niet tot het ware heel Israël horen, want immers heel Israël zal zalig worden zegt ook Romeinen 11.
Dat staat dan ook weer haaks op Johannes 8:39 tenzij Jezus daar sprak tegen lieden die niet bij het heel ware Israël hoorden? Geen afstammelingen waren van Abraham, Isaac en Jacob?????

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #465 Gepost op: november 30, 2012, 06:06:50 pm »

quote:

pjotr schreef op 30 november 2012 om 15:09:

Voorafgaand aan dit gedeelte staat Joël 2:28-32, de tekst die in Hand. 2 wordt aangehaald. Bijzonder in deze vervulling op de pinksterdag is, dat ook Joël 2: 31 daarin wordt aangehaald: wonderen in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. De zon wordt veranderd in duisternis en de maan in bloed. De apostelen zien er blijkbaar geen probleem in om deze tekst zo te citeren, terwijl de zon tot op heden schijnt en de maan niet de kleur of aard van bloed heeft.

Ja dat vind ik altijd al vreemd, want al wat Petrus dan gaat noemen is nog niet geschied en toen evenmin.
Dan kan je als conclusie trekken:
- Petrus wist niet waar hij over sprak (hij begreep immers wel vaker zaken niet juist)
Maar wat doet zo een uitlating dan in het Woord van G'd.
Voor iemand als ik die het Woord zo letterlijk mogelijk neemt is dan een onacceptabele uitleg, want dat is G'd Zijn Woord in twijfel trekken.

quote:

Vers 32 wordt niet volledig geciteerd, maar direct achter "al wie de naam van de HERE aanroept zal behouden worden",

Ja maar in Matteus 7 zegt Jezus juist weer het tegenovergestelde?
Dat niet een ieder die de Heer aanroept zalig zal worden.
21   Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

quote:

In het gedeelte hierboven geciteerd, Joël 3, wordt een rechtszaak gevoerd, in het dal van Josafat. De volken die Israël hebben uitgebuit, worden opgeroepen om zich daar te verzamelen. Met al hun dreigende oorlogsmacht, het geweld en de wapenen, waarmee ze Israël uitbuitten, zijn ze niets voor Gods macht. God rekent af met al zijn vijanden en herstelt Israël. Joël eindigt met: "En ik zal hun bloed onschuldig verklaren, dat ik niet onschuldig verklaard had. En de HERE zal blijven wonen op Sion."

Betrek je nu Joel 3 op Pinksteren of op Israël dat bedreigd wordt Pjotr?
Want G'd heeft Israël toch nog helemaal niet hersteld? Daar is Hij nu meer me bezig dan ooit en zeker dan rond Pinksteren.

quote:

Hier doet God wat ook in Psalm 68 staat: God staat op, zijn vijanden worden verstrooid, zijn haters vluchten voor zijn aangezicht, etc. Deze psalm wordt traditioneel met Hemelvaart gezongen, waarom?

Die relatie met hemelvaart zie ik absoluut niet in deze Psalm.

quote:

Zie ook Openb 12. Onze aanklager is uit de hemel gegooid. Op Golgotha heeft een rechtszaak plaatsgevonden en de duivel hield er geen stand. Golgotha ligt op de berg Sion. Wie naar het kruis gaat, is op de goede plek.
Waaruit maak je op Pjotr, dat de satan uit de hemel is geworpen na Jezus Zijn Opstanding uit de dood? Waarom niet eerder? Of waarom is dat niet iets dat nog moet geschieden?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #466 Gepost op: november 30, 2012, 07:07:57 pm »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 18:06:

Die relatie met hemelvaart zie ik absoluut niet in deze Psalm.

Dit is de relatie met Hemelvaart:

18 Met machtige wagens, tweemaal tienduizend,
met duizenden en duizenden,
trok de Heer van de Sinai naar het heiligdom.
19 U voerde gevangenen mee,
eiste gaven van opstandige mensen,
en steeg op naar uw woning, HEER, onze God.

Berijmde versie:
Gij voert ten hemel op, vol eer;
 De kerker werd Uw buit, o HEER'.
 Gij zaagt Uw strijd bekronen
 Met gaven, tot der mensen troost,
 Opdat zelfs 't wederhorig kroost
 Altijd bij U zou wonen.

De kerker, de (krijgs)gevangenen zijn dan de doden in de Here gestorven.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #467 Gepost op: november 30, 2012, 08:07:09 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 30 november 2012 om 12:18:

quote:

Trajecto schreef op 30 november 2012 om 01:28:
[...]

Tja, als je de Dordtse Leerregels onderschrijft erken je wat wel dubbele predestinatie wordt genoemd:
God heeft vooraf bepaald zowel wie gered zullen worden alsook wie verloren zullen gaan.
Of dat niet Bijbels is...? Tja daarover valt op zich natuurlijk best te discussiëren al is het misschien in dit topic te weinig on-topic.
(Alleen in GL zou het niet kunnen lijkt me, omdat de DL daar niet ter discussie staat.)
"Als je de Dordtse Leerregels onderschrijft" enz.
Dat heb je toch gedaan toen je nog lid was/bent geweesd van de Gkv.
Mijn post was aan Adinomis gericht. Het is me onbekend of ze bij de GKv aangesloten is of is geweest, maar de DL worden natuurlijk bij veel protestantse kerken onderschreven dus zelfs als Adinomis geen GKv'er is of geweest is kan het niettemin van toepassing zijn.
Ik meende echter uit haar post te begrijpen dat ze een leeruitleg die als een vervolg op wat Augustinus heeft gezegd kan worden gezien en die in de DL uitgewerkt wordt als onbijbels karakteriseerde.
Daarom reageerde ik even.
Niet iedereen legt de Bijbel helemaal hetzelfde uit en ook over een visie die niet door de GKv zo wordt aangehangen mag best gepraat worden. Ik ben overigens zelf ook geen GKv'er.
Omdat ik uit de post van Adinomis meende te begrijpen dat ze dingen die ook wel in de DL staan onbijbels vond, was ik even benieuwd en dacht misschien wat verduidelijking te krijgen hoe ze de zaken ziet. Vandaar!
Ik heb geen rechtstreekse reactie gezien en dat hoeft ook niet, maar wel begrijp ik uit Adinomis' gesprek met learsi dat ze de Bijbel zelf uitlegt en daarbij het niet belangrijk vindt of ze misschien tot andere conclusies komt dan de schrijvers van de DL. Wel, dat kan natuurlijk; van mij hoeft ze niet de DL te onderschrijven en als ze dat ooit vroeger wel gedaan heeft kan ze nu niettemin toch tot andere conclusies gekomen zijn.

quote:

Waarom dan "Of dat niet Bijbels is...?" (Laat uw ja ja zijn, zei JESUS!)
Zeker, men moet consequent zijn. Dat moet overigens niet verhinderen dat je inzicht en geloof zich ontwikkelen. Het kan gebeuren dat iets dat je eerst als juiste uitleg hebt gezien later toch anders voor je is. Een mens leert soms bij en dan zie je de dingen soms toch weer een beetje anders.

quote:

Was dat dan niet Bijbels?
Waarom kan de "De DL als Belijdenis" hier dan niet aan de orde komen.
De DL kunnen hier wél aan de orde komen. Ik wees er alleen even op dat ze in GL (het forumgedeelte Gereformeerd Leven) niet ter discussie staan, maar dat is een ander forumgedeelte. Daar kunnen ze ook prima aan de orde komen maar niet worden bekritiseerd. In dat forumgedeelte wordt er namelijk van uitgegaan dat wat er in de DL staat een juiste Bijbeluitleg is.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 08:16:26 pm door Trajecto »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #468 Gepost op: november 30, 2012, 08:41:09 pm »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 17:47:
Heeft dit dan niet te maken met de opzettelijke verblinding voor het evangelie?

De farao werd opzettelijk verblind. Toch is het niet God die het kwaad van de farao deed. Maar het was God die in het kwaad een bepaalde volheid of starheid of blinheid bewerkte, opdat het kwaad kon worden aangewend tot het goede van de mensen die onder het kwaad moeten lijden.

De joden werden verblind. Toch is het niet God die het kwaad van de joden deed. Maar het was God die in het kwaad van de joden een bepaalde volheid of starheid of blindheid bewerkte, opdat het wkaad kon worden aangewend tot het goede van de mensen die onder het kwaad moeten lijden.

Bij de uitleg van deze verborgenheid wordt een verwijzing gemaakt naar Jacob en Ezau. Ik geloof dat ook de link naar Abel en Kain hier geldig is. Beiden zijn verbondskinderen. maar een van beiden wordt aanvaard in zijn offer of in zijn liefde, en de ander wordt verworpen in zijn offer of in zijn liefdeloosheid.

Dat is dus een volk van gelovigen. Heel het volk wordt geroepen, maar een geestelijk volk van Godvrezenden wordt uitverkoren. Dat was dus als zo vanaf het begin. Dat lijkt op een plan dat van tevoren zo is bepaald. En dat is ook zo. God heeft de Zijnen geroepen van voor de grondlegging van de wereld.

Maar dat is geen excuus om ons gedachten te gaan maken over onze positie of de plaats van God. Wat is het pottenbaksel om de pottenbakker de les te lezen?
Maar voor ons gemoed wordt wel een troostwoord meegegeven dat God barmhartig is en goed, en dat alles medewerkt ten goede van Zijn kinderen. En zover het ons begrip aangaat, legt de Schrift dan ook uit dat de mens wordt geroepen, en de mens wordt gesticht, en de mens wordt geplaatst tegenover keuzes in God. En in die keuzes wordt de mens gevraagd zich te bekeren van zijn natuurlijke weg, en zich te onderwerpen aan de wil van God de Vader. Dus voor zover het de begrijpende mens aangaat, is het niet ingewikkeld of ondoenlijk. Maar een zaak van eenvoudigheid van hart, en van onderwerping van de ziel, en van een blik gevestigd op de hoop en de heerlijkheid van de genade en barmhartigheid van God. Voor wie Hem zoeken en willen dienen. En een ander lot voor wie zich daartoe niet in liefde met het verstand en het hart wil zetten.

Mijn conclusie is dat het dus niet met de opzettelijke verblinding te maken heeft, maar met de eigen liefdeloosheid waardoor zij van het kindschap van God en van Abraham afvallen.

quote:

Precies, het lijkt mij (door mijn tekort aan begrip) tegenstrijdig te zijn.
Dan kunnen we als lamme en blinde samen zoeken wat het toch is. Hoewel we het niet hoeven te begrijpen. Want God geeft wat nodig is aan zijn beminden als in de slaap. Onbegrip is dan een zaak van gelovig vertrouwen dat het nog niet aan de orde en tot nut van ons persoonlijk leven is. Maar het zoeken is goed en gewenst, en het begeren om God te begrijpen zal niet zonder zegen blijven.
Rom.11:20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof.
Deze tekst bevestigt de boodschap. Inderdaad, zij zijn afgehouwen en de heidenen die het geloof aannemen worden ingebracht. Het klopt. Maar dat is geen excuus om ons hoger en beter te plaatsen. Want het beginsel van genade is er wel degelijk. Maar dit beginsel van genade moet worden vastgehouden en omgezet in werken van het geloof. En zoals de joden door hun werken van ongeloof vervielen en afgehouwen werden van de stam, zo is de boodschap aan de verblijden in genade: "Zijt niet hooggevoelende, maar vrees." Want als de joden al afgehouwen werden die in de oude belofte van het verbond leven, hoeveel temeer niet de heidenen die de genade om niet kregen - enkel omdat de joden in verharding God verwierpen. En de bijbel legt uit dat die verharding een zaak is van liefdeloosheid waarin de mens faalt, maar die tegelijk wordt aangewend om de andere mens barmhartigheid TE KUNNEN bewijzen. De ongerechtigheid van de een maakt ruimte voor genade van de ander.

En dat levert een spiegel en een waarschuwing op, en die staat ook in deze tekst: wij moeten ons niets verbeelden. Want God heeft ons gewaarschuwd om ons niet te verharden zoals de joden bij Massa en Meriba. God waarschuwt ons hier om ons niet hooggevoelend te doen zijn. Want voorzienbaar was vanaf het begin, dat de gearriveerden in het geloof hoogevoelend worden. En daardoor zelf in de situatie komen dat de trouweloosheid en de liefdeloosheid groeit zoals het groeide onder de joden en onder de mensheid van voor Noach. En door het vervallen en afgehouwen worden van de christenen (de Ezau's onder de christenen), zal de genade van God weer terug kunnen gaan naar de joden. En Hij zal getuigen zenden en de joden terugbrengen bij de vaderen. Dat is toch echt een weg tot ook hun verlosser Jezus Christus.

En helemaal los van deze planmatige aanpak in een logische weg van heil in barmhartigheid staat voor elke ziel een persoonlijke weg van genadewerken en geloofsvruchten vanuit de eigen persoonlijke vorming en bagage en misvorming en verleiding in de eigen omgeving, die de concrete gelovige plaatsen tegenover God in een louterend vuur van ontmoetingen met God en met het eigen vlees, welke zullen resulteren in een finale ontmoeting voor de Troon van Christus waarin ook deze gelovige zal worden geoordeeld op elk werkje en elk spatje en elke vrucht in de eigen persoonlijke omstandigheden.

Met de geweldige wonderlijke rijkdom dat niet de eigen kracht en de eigen werken en de eigen wegen worden gemeten en beoordeeld. Want dat was al beoordeeld in de Weg en het offer van Christus. Maar uitsluitend de gezindheid en de liefde en een hart dat zich heeft overgegeven aan God. Dat is dus een eigen wil ondanks de eigen willoosheid, en een eigen hart ondanks de eigen harteloosheid en een eigen keuze, ondanks de eigen foute keuzes. Maar niet in normloosheid. Integendeel!!! Het is een ziel die zichzelf verloochent en bij eigen machteloosheid het heil zoekt in God alleen. Ik voeg dat toe omdat het in de praktijk een versleten hoofdstuk lijkt. De genade wordt gevonden juist door de diepte van onze ellende heen. En hoe meer besef van eigen ellende, hoe meer de ziel wordt geroepenen gestuurd om de hulp en de troost en de sterkte in God alléén te begeren en te zoeken. Tot zwaarheid en droefenis? Nee: maar tot vreugde en verlichting. Maar wie naar de verlichting en vreugde grijpt zonder de diepte van de eigen verlossingsweg te doorgronden, die grijpt en houdt vast maar die heeft misgegrepen en hetgeen hij heeft, ook dat wordt hem afgenomen.

quote:

Ja degenen die volgens G'd niet tot het ware heel Israël horen, want immers heel Israël zal zalig worden zegt ook Romeinen 11.
Dat staat dan ook weer haaks op Johannes 8:39 tenzij Jezus daar sprak tegen lieden die niet bij het heel ware Israël hoorden? Geen afstammelingen waren van Abraham, Isaac en Jacob?????

Inderdaad: het staat er haaks op. Het eerste verdient bezinning. God heeft Ezau gehaat. Ezau was toch echt een verbondskind. Dus Ezau valt binnen de beloften. Maar is geen kind van God, zodat God hem haat. Maar Izak zegende hem wel. Het wordt een heidens volk.

Zo is het binnen het volk van beloften en het verbond een zaak van geloof. Dat was het altijd al geweest. Een eigen volk en dat eigen geestelijk volk dat wordt gevormd uit het eigen volk van het verbond. En dat is niet vreemd. Want het geloof is persoonlijk. Het volk is een eenheid als nageslacht van de kinderen van God. Maar als geestelijk volk is het een verzameling van geroepen en van aangaanden en van wegblijvenden en van genodigden en van afgewezenen, en van gearriveerden die het niet redden, en van verlorenen die toch arriveren. God alleen kent en beoordeelt de zielen. En het volk ziet toe op zichzelf als één lichaam dat zichzelf heiligt en tuchtigt en zich ondersteunt en versterkt en toebrengt tot de volharding in Christus.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 08:42:39 pm door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #469 Gepost op: november 30, 2012, 09:17:08 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 november 2012 om 20:07:
Mijn post was aan Adinomis gericht. Het is me onbekend of ze bij de GKv aangesloten is of is geweest, maar de DL worden natuurlijk bij veel protestantse kerken onderschreven dus zelfs als Adinomis geen GKv'er is of geweest is kan het niettemin van toepassing zijn.

Ik zal hier nog even op ingaan. Ik ben gkv-er. Ik denk eigenlijk nooit na over de DL. Vroeger wel. Maar ik ga liever naar de bron: het Woord van God. Het is niet mijn bedoeling om de DL aan te vechten. Er zijn zoveel geschriften en publicaties die behalve goede dingen ook dwalingen bevatten. Ook mijn "publicaties" hier heb ik wel eens moeten bijstellen. Dwalingen wie bemerkt ze..... spreek van de verborgene mij vrij.. Psalm 19:13.

Dit is mijn gebed:
15 Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van mijn hart
U welgevallig zijn,
o HERE, mijn rots en mijn verlosser.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #470 Gepost op: november 30, 2012, 09:49:08 pm »
@ Adinomis
Oké duidelijk. Bedankt!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #471 Gepost op: november 30, 2012, 10:11:00 pm »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 17:40:
Zelf vind ik deze verzen hierin Matteus 22 bijzonder
11 Toen de koning naar binnen was gegaan om de gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding.
12 En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij zweeg.
13 Toen zei de koning tegen de dienaars: Bind hem aan handen en voeten, neem hem mee en werp hem uit in de buitenste duisternis; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Hier worden toch degenen die niet voor verheerlijking vooraf bestemd zijn door G'd beschreven als degene zonder bruiloftskleed? Wel geroepen maar niet tevoren uitverkoren door G'd om tot Jezus te komen. Of hoe zie jij dat?
Uitgaande van de gelijkenis in Math. 13 gebeurt hier m.i. wat beschreven is in deze gelijkenis:
vs 42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

quote:

Dit blijf ik dan weer moeilijk vinden, het idee dat G'd mensen heeft geschapen en dat de satan dat ook heeft? Dat is toch waar je hier op doelt?
Tenzij Kain door de satan is verwekt en DAT de zonde is verwoord in de foute vrucht van de verkeerde boom. Maar daarmee zou Genesis niet langer letterlijk bedoeld zijn en daarmee heb ik dan weer veel moeite,
Satan heeft geen mensen geschapen. Hij heeft gebruikt gemaakt van Gods schepping. Over Kaïn en de vrucht aan de boom zijn inderdaad zulke aanwijzingen in omloop. Maar uit wat niet in Gods Woord staat moeten we niet zulke conclusies trekken. Ik neem Genesis ook letterlijk.

quote:

Hoe je het beestje ook noemt, G'd kiest ervoor kennelijk, om niet ieder naar Jezus te sturen. Welke criteria Hij ervoor hanteert wordt ons niet meegedeeld. Als spreekt de Schrift wel over het feit ons al voor onze geboorte (ziel?) kende en onze harten doorzoekt.
Staat er in de bijbel dat God mensen naar Jezus stuurt? Je doelt waarschijnlijk op de tekst uit het Hogepriesterlijk gebed:
Joh. 17:6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

Dit lijken mij mensen die God van voor de oorsprong der wereld voor zich wilde hebben. "Zij waren van U". De mensen die er later tussen gezaaid zijn waren niet van God. Dat was adderengebroed en hadden de duivel tot vader.

quote:

Inderdaad wederom G'd Die (tevoren ?) de keuze maakt wie Hij wel en niet tot Jezus laat komen.
Dat was geen keuze, maar een beslissing vanaf de grondlegging der wereld. Het waren mensen die naar Zijn beeld geschapen werden. Daarbij was geen groep voor de verdoemenis bestemd. Het was naar Zijn aard en gelijkenis!

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

quote:

De vraag is hier:
- lees je dat wie Hem aanneemt ontvangt de macht van G'd om Zijn kinderen te worden of?
- lees je dat wie G'd de macht heeft om Zijn kinderen te worden Hem ook zullen aannemen.

De tweede optie past meer in lijn met de door mij eerder aangedragen verzen.
Laten we het maar lezen zoals het er staat:
Joh.1:12 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

quote:

Het gaat verder met
12 en leert ons de goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld bezonnen, rechtvaardig en godvruchtig te leven,
13  terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

Wie leert ons goddeloosheid en de wereldse begeerten te verloochenen en in deze tegenwoordige wereld? De Genade Gods.
Leren alle mensen dat? Duidelijk niet, alleen degenen die door Jezus zalig gemaakt worden. Zijn dus alle mensen, alle mensen op de wereld in alle tijden?
Of zijn alle mensen de mensen die door Jezus zalig gemaakt worden?
Nee, alle mensen leren niet de wereldse begeerten te verloochenen. Maar het aanbod van genade is wel voor alle mensen. Maar ze kunnen het afslaan en dan komt het proces van heiliging niet op gang.

quote:

Deze kan ik inderdaad altijd heel moeilijk rijmen met de rest.
Voor mijzelf kan ik er niet meer van maken dan dat G'd het liefst alle mensen zou willen redden, maar er om een of andere reden er TOCH voor kiest niet een ieder naar Jezus te sturen. Gebaseerd op onze ziel of het binnenste van ons hart?

Misschien is het wel zo dat G'd bepaalde mensen niet aanraakt om tot Jezus te komen om via hen ellende in de wereld te laten zaaien, opdat we uiteindelijk allemaal onze buik echt helemaal vol gaan hebben van de zonde? Dat Gaitema in zijn statement toch gelijk heeft en G'd alle mensen uiteindelijk zal gaan redden en er geen mensenziel voor altijd verloren gaat in het eeuwige hellevuur????

Die uitdrukking van jou "dat God bepaalde mensen niet aanraakt" klinkt me zo bijbelvreemd in de oren. Natuurlijk zal God ook degenen die Hem afwijzen uiteindelijk inpassen in Zijn doel.

Voor het standpunt van de "alverzoening" vind ik geen grond in de bijbel.
In de gelijkenis van het onkruid in het bewuste Math. 13 komt het duidelijk naar voren:
Mat.13:42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
Dat zijn de mensen die aan satan verbonden zijn, want het vuur is voor de satan bestemd.
Op.2010 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

quote:

Want als zoals jij aangeeft, ook de satan zijn eigen mensen heeft geschapen op deze aarde, horen dezen dan ook bij alle mensen die G'd wil redden volgens jou???
Poeh, moeilijk.......

Satan is geen schepper. Dat is God alleen. Maar satan heeft Gods schepping mis/gebruikt. Als Gods roepstem naar alle mensen uitgaat, lijkt het me ook mogelijk dat zelfs deze mensen zich zouden kunnen bekeren.
Het is ook een moeilijke materie. En ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Ik kijk er wel zo tegenaan vanuit Gods Woord.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2012, 10:17:19 pm door Adinomis »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #472 Gepost op: november 30, 2012, 10:13:13 pm »

quote:

Dank small brother voor al je uileg, ik zal het dit weekend nog eens een paar maal gaan lezen en het laten bezinken, want makkelijk is het niet, wel interessant. ;)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #473 Gepost op: november 30, 2012, 10:38:48 pm »
Citaat
Adinomis schreef op 30 november 2012 om 22:11:

quote:

Satan heeft geen mensen geschapen. Hij heeft gebruikt gemaakt van Gods schepping. Over Kaïn en de vrucht aan de boom zijn inderdaad zulke aanwijzingen in omloop. Maar uit wat niet in Gods Woord staat moeten we niet zulke conclusies trekken. Ik neem Genesis ook letterlijk.

Staat er in de bijbel dat God mensen naar Jezus stuurt? Je doelt waarschijnlijk op de tekst uit het Hogepriesterlijk gebed:
Joh. 17:6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

Dit lijken mij mensen die God van voor de oorsprong der wereld voor zich wilde hebben. "Zij waren van U". De mensen die er later tussen gezaaid zijn waren niet van God. Dat was adderengebroed en hadden de duivel tot vader.

Maar wie heeft die mensen dan later tussen "gezaaid" dan? De satan?
Dat benoemde ik dan foutief met scheppen.
Of bedoel je dat satan alleen het kwaad heeft mogen scheppen?

quote:

Dat was geen keuze, maar een beslissing vanaf de grondlegging der wereld. Het waren mensen die naar Zijn beeld geschapen werden. Daarbij was geen groep voor de verdoemenis bestemd. Het was naar Zijn aard en gelijkenis!

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Wat is het verschil tussen een keuze en een beslissing? Een beslissing volt toch op een keuze?

quote:

Laten we het maar lezen zoals het er staat:
Joh.1:12 12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Dus dat wie G'd de macht heeft om Zijn kinderen te worden Hem ook zullen aannemen?

quote:

Nee, alle mensen leren niet de wereldse begeerten te verloochenen. Maar het aanbod van genade is wel voor alle mensen. Maar ze kunnen het afslaan en dan komt het proces van heiliging niet op gang.

Ook volgens jou dan voor mensen die door satan ertussen gezaaid zijn?

quote:

Die uitdrukking van jou "dat God bepaalde mensen niet aanraakt" klinkt me zo bijbelvreemd in de oren. Natuurlijk zal God ook degenen die Hem afwijzen uiteindelijk inpassen in Zijn doel.

Omdat de Schrift in meerdere verzen toont dat niemand tot Jezus komen kan dan wanneer G'd het wil. Dat noem ik aanraken. Als G'd wil dat een mens tot Jezus komt dan raakt Hij die mens aan en kan deze niet anders meer dan Jezus in het leven aannemen.
De mensen die dus nog niet in Jezus geloven zijn (nog) niet aangeraakt door G'd.

quote:

Voor het standpunt van de "alverzoening" vind ik geen grond in de bijbel.
In de gelijkenis van het onkruid in het bewuste Math. 13 komt het duidelijk naar voren:
Mat.13:42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
Dat zijn de mensen die aan satan verbonden zijn, want het vuur is voor de satan bestemd.
Op.2010 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

Gaitema had een vers waaruit dat zou kunnen blijken...... al was ik het er ook mee oneens.

quote:

Satan is geen schepper. Dat is God alleen. Maar satan heeft Gods schepping mis/gebruikt.

Je hebt gelijk, ik heb schepper onjuist gebuikt op zoek naar de juiste woorden...

quote:

Als Gods roepstem naar alle mensen uitgaat, lijkt het me ook mogelijk dat zelfs deze mensen zich zouden kunnen bekeren.

Als G'd voor deze mensen zou kiezen en hen zou "aanraken" en dus sturen naar Jezus dan kunnen ze denk ik niet eens afwijzen.
Kijk maar eens naar mensen die Jezus aannemen, dat is niet door overtuigingskracht van evangelisten, of door afwegen van voor-en nadelen. Dat komt vaak plotsklaps, ineens ziet men het Licht en weet men dat Jezus hun redder is. Alsof er een vonkje is ontstoken.

quote:

Het is ook een moeilijke materie. En ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Ik kijk er wel zo tegenaan vanuit Gods Woord.

Ja inderdaad, verwarrend en erg moeilijk.
Ik begin helaas te merken dat ik door alle verschillende visies en uitleggingen mijn vertrouwen in Zijn Woord begin te verliezen eigenlijk. Alsof er barsten in komen. ;(
Dat is het mij allemaal niet waard.......

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #474 Gepost op: december 01, 2012, 09:27:00 am »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 12:36:
@ Gaitema,

Je verwijst wel goed bedoeld naar de bronteksten, maar welke brontekst doel je precies op? De satan heeft daarin eveneens mee liggen rommelen namelijk.

zie de link hier voor meer informatie daarover,
http://www.bijbelengeloof...n-hun-oorsprong&Itemid=96
Dat weet ik. Als je weet dat de satan in de bronteksten heeft gerommeld, dan weet je dus ook welke bronteksten ik bedoel :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #475 Gepost op: december 01, 2012, 09:54:09 am »

quote:

learsi schreef op 30 november 2012 om 12:42:
[...]

Romeinen 8

Dit is off-topic, maar ik geloof dat God zijn keuzes wel bewust maakt. Hij heeft er per persoon zijn redenen daar voor.

Ik zie het als met electriciteit. Als God zeg maar aan kracht te vergelijken is met de hoogspanningsmast en je zou die ruim honderden of duizenden Amperes aan stroom en ruim 380.000 volt aan spanning of zo, of hoeveel het er ook zijn, op je gloeilamp in de kamer richten, dan zou er niets van de gloeilamp over blijven. Grote vraag zelfs of jij het zelf wel zou overleven.
Maar als dat netjes via het electriciteitsnet thuis bij je aan komt met ongeveer 16 Ampere en 220 of 230 volt, dan geeft je gloeilamp licht. Jezus geeft zo ook dat hoeveelheid Licht van Zijn Vader door, dat we aankunnen. Immers zouden we het niet overleven als wij nu God recht in de ogen zouden mogen aankijken, als Hij heel zijn Geest zou gebruiken om ons te verlichten. Jezus geeft de draagbare dosis aan licht aan ons mee.

Nu zijn we als mensen nog wel eens bedledig, geestelijk gezien. Dan ben je niet in staat om zelf naar de dimschakelaar te lopen om het licht aan te draaien. Jezus doet dat dan voor ons. Hij loopt naar de dimschakelaar en draait het aan, zodat ons kamer verlicht wordt. Wanneer je dan iets van die kracht hebt ontvangen om zelf naar de dimschakelaar te gaan, dan kan je er ook naar toe lopen om het aan te zetten.

Ik gebruik hier heel bewust het beeld van een dimschakelaar. Jezus heeft voor ons het hele net open gezet, maar moeten wij wel ontvankelijk ervoor zijn.
We zijn als mensen dikwels bang om die schakelaar voluit uit te draaien. Bang dat je puin in je kamer ziet liggen, dat je op moet ruimen. Bang dat je dan heel druk gaat worden. Echter als we het licht uit laten, lopen we door onze slechte zicht snel tegen meubels aan. Tegen obstakels lopen we ook op als we Jezus' licht niet toe laten in ons leven. We hebben dat Licht nodig, om die obstakels te kunnen ontlopen.
Dus hoe spannend het ook is, neem de dimschakelaar te hand en draai! :)

Nederland gaat verloren. Ik geloof dat God deze mensen daar voorbestemd voor heeft, maar wel vanwege de Nederlanders. Ze staan er niet meer voor open.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 09:54:59 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #476 Gepost op: december 01, 2012, 10:05:35 am »

quote:

Adinomis schreef op 30 november 2012 om 13:11:
[...]

Toevallig ken ik de Perzische taal enigszins die verwant is aan het Arabisch en ook in Afghanistan gebruikt wordt. Inderdaad staat in Arabische bijbels "Allah",
in Perzische en Afghaanse bijbels staat: خداوند oftwel uitgesproken: Goedawaand, of verkort "Goeda" en dat is hetzelfde als "God". Ik heb zulke bijbels in huis.
O, misschien bedoelde deze man een inheemse streektaal of zo. Ik weet het niet, maar dit is een interessante uitleg :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #477 Gepost op: december 01, 2012, 10:10:34 am »

quote:

small brother schreef op 30 november 2012 om 13:40:
[...]

Zo werd in indonesie de vijgeboom "klapperboom".
Toch een vreemde benadering: Want als zo'n volk tot meer kennis komt, leert het de onjuistheid en onzorgvuldigheid van de eigen bijbel. Zeehond vind ik dus ook echt niet kunnen. En ook zo onnodig. Het is juist de boodschap van de bijbel zelf dat je een naam past bij het gebruik. Een nieuwe naam krijgt zijn eigen verklaring (naam). Dus een verklarend woord bij een naam is meer normaal en nuttiger en gepaster. Maar door het zo raar plaatselijk te willen vertalen krijg je in het ene land een boeda en in het andere land een geest van WA en in een ander land een maya-god. Vind ik niet zo gezond. Allah in de peshitta lijkt mij weer wel een correcte vertaling. Hoewel je ook daar vragen kunt stellen naar een onderscheidend begrip tot valse godsdiensten. Dan zou "de God van Israël" misschien meer secuur zijn dan een meer aansprekend en meer toegankelijk maar minder onderscheidend, lokaal aangepast woord.
Je begrijpt het niet met die zeehond. Het probleem van deze escimo's is gewoon dat ze geen woord kennen voor lam. Je zou bijvoorbeeld ze het woord lam in het engels of het frans of zo kunnen geven, maar ze zouden dan niet weten wat het is. We kennen in het Nederlands ook geen woord voor faith, wat er in de engelse bijbel staat. We hebben er maar "geloof" van gemaakt. Onjuist echter, want faith is geloof en vertrouwen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #478 Gepost op: december 01, 2012, 10:21:01 am »

quote:

gaitema schreef op 01 december 2012 om 09:27:
[...]

Dat weet ik. Als je weet dat de satan in de bronteksten heeft gerommeld, dan weet je dus ook welke bronteksten ik bedoel :)
He weet dan ook dat de SV uit de betrouwbare bronteksten uit Antiochie is vertaald en de bijbelvertalingen waaruit jij veelal citeert uit de minder betrouwbare afkomstig uit Alexandrië?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #479 Gepost op: december 01, 2012, 10:26:08 am »

quote:

gaitema schreef op 01 december 2012 om 09:54:
[...]

Dit is off-topic, maar ik geloof dat God zijn keuzes wel bewust maakt. Hij heeft er per persoon zijn redenen daar voor.

Leuk uitgelegd met die hoogspanning  ;)
Als denk ik nog wel dat sommigen van G'd dus geen dimschakelaar krijgen om om open te draaien.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #480 Gepost op: december 01, 2012, 11:19:10 am »

quote:

small brother schreef op 30 november 2012 om 20:41:
[...]

De farao werd opzettelijk verblind. Toch is het niet God die het kwaad van de farao deed. Maar het was God die in het kwaad een bepaalde volheid of starheid of blinheid bewerkte, opdat het kwaad kon worden aangewend tot het goede van de mensen die onder het kwaad moeten lijden.

De joden werden verblind. Toch is het niet God die het kwaad van de joden deed. Maar het was God die in het kwaad van de joden een bepaalde volheid of starheid of blindheid bewerkte, opdat het wkaad kon worden aangewend tot het goede van de mensen die onder het kwaad moeten lijden.

G'd heeft de farao opzettelijk verblind en zijn hart verhard, zodat de farao niet naar de waarschuwingen zou luisteren en de Joden niet zou laten gaan. Dit met de bedoeling doormiddel van plagen over Egypte aan het volk Israël Zijn Macht, Kracht en Trouw te tonen.
Ik meen hierin wel te herkennen dat de satan, nadat er een nieuwe farao kwam, alles op alles zette om het volk Israël er onder te krijgen, door de nieuwe farao anti-Israel te laten zijn. Al was het maar omdat G'd zoveel van Israël houdt, we zien dat in de huidige tijd weer of nog steeds.
Of G'd de farao ook heeft ingegeven om het volk Israël na te volgen, is een vraag die niet in de Schrift beantwoord wordt. Het zou ook satan kunnen zijn geweest die de farao hiertoe opzette? Of de boze farao zelf.
Maar wat wel overeind blijft is dat g'd bewust de farao heeft verhard tegen het volk Israël en hem daarmee tegen Israël en G'd Zelf opzette, om zo de 10 plagen te kunnen uitvoeren.

quote:

Bij de uitleg van deze verborgenheid wordt een verwijzing gemaakt naar Jacob en Ezau. Ik geloof dat ook de link naar Abel en Kain hier geldig is. Beiden zijn verbondskinderen. maar een van beiden wordt aanvaard in zijn offer of in zijn liefde, en de ander wordt verworpen in zijn offer of in zijn liefdeloosheid.

Is at wel zo?
Het verbond tussen G'd en Israël loopt toch via Abraham, Isaac en Jacob, niet Esau. Dus Esau is geen verbondskind. Wel een kind van Isaac, maar het Verbond start pas vanaf nakomelingen van Jacob. Jacob immers werd ook door G'd Israël genoemd.
Volgens mij heeft de satan ook hier weer opnieuw getracht een kind naar voren te schuiven om zo het verbond op zijn "kind" te laten komen ipv op Isaac zoals G'd bedoeld had.
Eigenlijk dus hetzelfde spelletje als satan speelde met Ismael en Isaac. Ismael is immers ook geen verbondskind?

quote:

Dat is dus een volk van gelovigen. Heel het volk wordt geroepen, maar een geestelijk volk van Godvrezenden wordt uitverkoren. Dat was dus als zo vanaf het begin. Dat lijkt op een plan dat van tevoren zo is bepaald. En dat is ook zo. God heeft de Zijnen geroepen van voor de grondlegging van de wereld.

Dus:
eigenlijk al tevoren bepaald wie er gered gaan worden en wie niet?

quote:

Maar dat is geen excuus om ons gedachten te gaan maken over onze positie of de plaats van God. Wat is het pottenbaksel om de pottenbakker de les te lezen?

Precies, G'd weet wat Hij doet en alles wat Hij doet is rechtvaardig, ook al begrijpen we het soms (nog) niet.

quote:

Maar voor ons gemoed wordt wel een troostwoord meegegeven dat God barmhartig is en goed, en dat alles medewerkt ten goede van Zijn kinderen. En zover het ons begrip aangaat, legt de Schrift dan ook uit dat de mens wordt geroepen, en de mens wordt gesticht, en de mens wordt geplaatst tegenover keuzes in God. En in die keuzes wordt de mens gevraagd zich te bekeren van zijn natuurlijke weg, en zich te onderwerpen aan de wil van God de Vader.

Juist,
-de Joden "op eigen kracht" dader van de Wet te zijn.
-de Christenen op Kracht van Christus door het verlangen te ontvangen dader van de Wet te zijn. Het oprecht willen is hier cruciaal.

quote:

Mijn conclusie is dat het dus niet met de opzettelijke verblinding te maken heeft, maar met de eigen liefdeloosheid waardoor zij van het kindschap van God en van Abraham afvallen.

Toch is dat vreemd, want in vele verzen is toch te lezen dat het evangelie opzettelijk wordt afgehouden van het volk Israël. Lucas 9:20-21, Marcus 9:9-10, Romeinen 11:8
Lukas 8:10, Handelingen 28:25-26, Johannes 12:37-41, Jesaja 6:9-11, Jesaja 8:16

Jezus en Paulus verwijzen zelfs terug naar de profetieën van Jesaja daarover.

quote:

Dan kunnen we als lamme en blinde samen zoeken wat het toch is. Hoewel we het niet hoeven te begrijpen. Want God geeft wat nodig is aan zijn beminden als in de slaap. Onbegrip is dan een zaak van gelovig vertrouwen dat het nog niet aan de orde en tot nut van ons persoonlijk leven is. Maar het zoeken is goed en gewenst, en het begeren om God te begrijpen zal niet zonder zegen blijven.
Rom.11:20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof.
Deze tekst bevestigt de boodschap. Inderdaad, zij zijn afgehouwen en de heidenen die het geloof aannemen worden ingebracht. Het klopt. Maar dat is geen excuus om ons hoger en beter te plaatsen. Want het beginsel van genade is er wel degelijk. Maar dit beginsel van genade moet worden vastgehouden en omgezet in werken van het geloof. En zoals de joden door hun werken van ongeloof vervielen en afgehouwen werden van de stam, zo is de boodschap aan de verblijden in genade: "Zijt niet hooggevoelende, maar vrees." Want als de joden al afgehouwen werden die in de oude belofte van het verbond leven, hoeveel temeer niet de heidenen die de genade om niet kregen - enkel omdat de joden in verharding God verwierpen. En de bijbel legt uit dat die verharding een zaak is van liefdeloosheid waarin de mens faalt, maar die tegelijk wordt aangewend om de andere mens barmhartigheid TE KUNNEN bewijzen. De ongerechtigheid van de een maakt ruimte voor genade van de ander.

En dat levert een spiegel en een waarschuwing op, en die staat ook in deze tekst: wij moeten ons niets verbeelden. Want God heeft ons gewaarschuwd om ons niet te verharden zoals de joden bij Massa en Meriba. God waarschuwt ons hier om ons niet hooggevoelend te doen zijn. Want voorzienbaar was vanaf het begin, dat de gearriveerden in het geloof hoogevoelend worden. En daardoor zelf in de situatie komen dat de trouweloosheid en de liefdeloosheid groeit zoals het groeide onder de joden en onder de mensheid van voor Noach. En door het vervallen en afgehouwen worden van de christenen (de Ezau's onder de christenen), zal de genade van God weer terug kunnen gaan naar de joden. En Hij zal getuigen zenden en de joden terugbrengen bij de vaderen. Dat is toch echt een weg tot ook hun verlosser Jezus Christus.

Dit doet me denken aan:
De Steen (Jezus) die G'd neerlegt en waaraan het volk Israël zich stoten zal.
De steen (Israël) die G'd neerlegt en waaraan de heiden-volken zich zullen vertillen en verwonden.
Is dat wat je eigenlijk wilt verwoorden hier?
Maar hoe zit het dan met de vele beloften dat heel Israël zalig worden zal?
Uiteindelijk zal G'd Zelf de zonden van heel Israël reinigen en aan hun zonden nooit meer denken. Zoals Hij ook doet bij christenen en beiden omdat Jezus het Offer heeft volbracht.

quote:

En helemaal los van deze planmatige aanpak in een logische weg van heil in barmhartigheid staat voor elke ziel een persoonlijke weg van genadewerken en geloofsvruchten vanuit de eigen persoonlijke vorming en bagage en misvorming en verleiding in de eigen omgeving, die de concrete gelovige plaatsen tegenover God in een louterend vuur van ontmoetingen met God en met het eigen vlees, welke zullen resulteren in een finale ontmoeting voor de Troon van Christus waarin ook deze gelovige zal worden geoordeeld op elk werkje en elk spatje en elke vrucht in de eigen persoonlijke omstandigheden.

Maar G'd beloofd aan de zonden van heel Israël niet meer te denken.
En wie van de heidenen geloofd in Christus zal ook niet veroordeeld worden.
Dus oordeel zonder veroordeling?

quote:

Met de geweldige wonderlijke rijkdom dat niet de eigen kracht en de eigen werken en de eigen wegen worden gemeten en beoordeeld. Want dat was al beoordeeld in de Weg en het offer van Christus. Maar uitsluitend de gezindheid en de liefde en een hart dat zich heeft overgegeven aan God. Dat is dus een eigen wil ondanks de eigen willoosheid, en een eigen hart ondanks de eigen harteloosheid en een eigen keuze, ondanks de eigen foute keuzes.

Maar deze voorwaarden staan niet bij de Beloften van G'd dat Hij Zelf Israël van hun zonden zal reinigen. Behalve de Belofte in Ezechiel 37, dat g;d heel Israël de geest van geloof geven zal, nadat hij hen allen uit de dood doet opstaan. Waardoor heel Israël zich zal geven aan G'd en Jezus alsnog zal erkennen als Messias.

quote:

Inderdaad: het staat er haaks op. Het eerste verdient bezinning. God heeft Ezau gehaat. Ezau was toch echt een verbondskind. Dus Ezau valt binnen de beloften. Maar is geen kind van God, zodat God hem haat. Maar Izak zegende hem wel. Het wordt een heidens volk.

Zoals ik boven eerder schreef betwijfel ik dat Esau een verbondskind is.

quote:

Zo is het binnen het volk van beloften en het verbond een zaak van geloof. Dat was het altijd al geweest. Een eigen volk en dat eigen geestelijk volk dat wordt gevormd uit het eigen volk van het verbond. En dat is niet vreemd. Want het geloof is persoonlijk. Het volk is een eenheid als nageslacht van de kinderen van God. Maar als geestelijk volk is het een verzameling van geroepen en van aangaanden en van wegblijvenden en van genodigden en van afgewezenen, en van gearriveerden die het niet redden, en van verlorenen die toch arriveren. God alleen kent en beoordeelt de zielen. En het volk ziet toe op zichzelf als één lichaam dat zichzelf heiligt en tuchtigt en zich ondersteunt en versterkt en toebrengt tot de volharding in Christus.
Het Christendom is persoonlijk, maar als G'd spreekt over het Volk Israël dan heeft Hij het toch altijd over het hele volk waar Zijn belofte op rust, het nageslacht van Abraham, Isaac en Jacob?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #482 Gepost op: december 01, 2012, 01:16:42 pm »

quote:

learsi schreef op 01 december 2012 om 11:19:
Is het wel zo (dat Ezau een verbondskind is)?
Het verbond tussen G'd en Israël loopt toch via Abraham, Isaac en Jacob, niet Esau. Dus Esau is geen verbondskind. Wel een kind van Isaac, maar het Verbond start pas vanaf nakomelingen van Jacob. Jacob immers werd ook door G'd Israël genoemd.
Volgens mij heeft de satan ook hier weer opnieuw getracht een kind naar voren te schuiven om zo het verbond op zijn "kind" te laten komen ipv op Isaac zoals G'd bedoeld had.
Eigenlijk dus hetzelfde spelletje als satan speelde met Ismael en Isaac. Ismael is immers ook geen verbondskind?

Er is een verschil tussen verbond en belofte. De belofte loopt via een bepaalde lijn. Maar het verbond is van alle kinderen van Abraham.

En dat kun je zien aan het teken van het verbond: de besnijdenis.
Ezau was besneden, en Ismaël ook. Toch worden de Edomieten en de Ismaëlieten later onbesnedenen genoemd. Ezau en Ismaël hebben dus kennelijk geen getuigenis aan hun kinderen overgedragen; dan wel is hun getuigenis-erfenis niet aangenomen.

quote:

Toch is het vreemd (dat het kindschap verliezen niet met de verblinding te maken heeft), want in vele verzen is toch te lezen dat het evangelie opzettelijk wordt afgehouden van het volk Israël. Lucas 9:20-21, Marcus 9:9-10, Romeinen 11:8
Lukas 8:10, Handelingen 28:25-26, Johannes 12:37-41, Jesaja 6:9-11, Jesaja 8:16

Jezus en Paulus verwijzen zelfs terug naar de profetieën van Jesaja daarover.

De joden kunnen aan halve waarheden genoeg hebben, omdat hun kennis groot is. Maar door de wijze van optreden van God en Christus wordt er een ergernis meegegeven die de voorsprong tot achterstand maakt. Maar dat terzijde. Want wat ik bedoelde te benadrukken is dat het de Joden zelf zijn die in ongeloof hingen (in samenhang met de gedetailleerd onwrikbaar vastgelegde wet) en daardoor de clou van de profeten en het optreden van Jezus misten.

De beproeving in de ergernis was dus velen een katalysator tot hun val. Maar de oprechte gelovigen werden niet afgehouden. Dat blijkt wel, want kort daarop blijkt uit de verslaggeving van de brieven aan Jeruzalem, dat de christen gemeente in Jeruzalem 10.000 zielen had, en vele van de schriftgeleerden waren bekeerd. En door de daarop volgende verwoesting van Jeruzalem werden ook (neem ik aan) veel de zielen weer in benauwdheid teruggedreven naar God.

God is een rechtvaardig en barmhartig God. Geen God van willekeur. En daarom zijn er ook buitendien toezeggingen gedaan dat God met zijn volk nog een weg zal gaan. Maar om daarin een weg te lezen zonder Christus, dat waag ik te betwijfelen. Waarop zou je dat baseren? In ieder geval mag volgens mij een Christen aan geen enkel mens een andere weg van behoud leren, dan die door Jezus Christus.
Citaat
De steen (Israël) die G'd neerlegt en waaraan de heiden-volken zich zullen vertillen en verwonden.
Is dat wat je eigenlijk wilt verwoorden hier?
Rom.11:11 Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om de joden tot jaloersheid te verwekken.
Heb.11:40, zonder de weg der heidenen is de joodse weg niet compleet.

quote:

Maar hoe zit het dan met de vele beloften dat heel Israël zalig worden zal?
Uiteindelijk zal G'd Zelf de zonden van heel Israël reinigen en aan hun zonden nooit meer denken. Zoals Hij ook doet bij christenen en beiden omdat Jezus het Offer heeft volbracht.

Ik weet het niet. Ik zie geen andere weg dan die van gelovige bekering. Inderdaad net als de chrostenen. Ook voor de joden. Ik zie dus geen andere volkomen zaligheid, dan een die ook moet worden aangenomen - en niet verworpen. Ook een jood moet door de toets van de zonde tegen de Heilige Geest. Ook een jood moet tot God komen door Christus.
En de teksten van wegdoen van de zonden is hetgeen David ook getuigt, en dat is voor de kinderen van God. Niet alle kinderen van God en niet alle kinderen van Abraham zullen als kinderen van God en van Abraham worden gerekend. We weten dat de grote daden van barmhartigheid van God er zijn en ook zullen zijn. En in dat vertrouwen mogen we een grote hoop en een hoge verwachting koesteren. Maar het is ons niet gegeven om daarin verder te gaan dan volgens de paden van heil en verlossing die God voor ons heeft uitgestippeld.

quote:

Maar G'd beloofd aan de zonden van heel Israël niet meer te denken.
En wie van de heidenen geloofd in Christus zal ook niet veroordeeld worden.
Dus oordeel zonder veroordeling?
Sorry, ik heb geen antwoord. Mijn gedachte is dat het wegdoen van de zonden van de joden niet betekent dat de joden niet hoeven te geloven. En dus is dat een principieel breekpunt in het volk. Dan kan het zijn dat e rwonderen gebeuren die alle joden doen geloven. Maar ik begeef mij liever nioet op dat soort fantasie-paden. Door het geloof, dat is het refrein van het behoud van deze wereld.

quote:

Maar deze voorwaarden staan niet bij de Beloften van G'd dat Hij Zelf Israël van hun zonden zal reinigen. Behalve de Belofte in Ezechiel 37, dat God heel Israël de geest van geloof geven zal, nadat hij hen allen uit de dood doet opstaan. Waardoor heel Israël zich zal geven aan G'd en Jezus alsnog zal erkennen als Messias.

Ezechiël 37 is een antwoord van God aan de klacht van het volk dat zij dorre beenderen zijn, en afgesneden zijn van de hoop en de verwachting. Dat is een manier van spreken. En God antwoordt, dat HIJ zal komen en alle beenderen doen herrijzen en weer leven en geest in de beederen zal brengen.

God antwoordt hier naar mijn idee aan de gelovigen die bezwaard en verdrukt en in vertwijfeld zoeken naar hulp van God zonder hoop geraakt zijn. Maar dat is precies het volk waar God van houdt, en welk volk ook zeker Gods eeuwige heil zal meemaken. Want zij hebben gelooft en gehoopt en verwacht en vastgehouden aan de belofte en het verbond. Dat is namelijk de oorzaak van hun klagen. En God zegt: vrees niet; het is niet tevergeefs. God troost en bemoedigt en voorzegt de heerllijkheid waar ze al niet meer mee rekenden. Maar dat is slechts mijn lezing.

quote:

Zoals ik boven eerder schreef betwijfel ik dat Esau een verbondskind is.
Gen.17:9 Instelling van de besnijdenis
Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten. Dit is Mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij, en tussen u, en tussen uw zaad na u: dat al wat mannelijk is, u besneden worde.
En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u. Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad;
De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond.

En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.

24 En Abraham was oud negen en negentig jaren, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd.
En Ismaël, zijn zoon, was dertien jaren oud, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd. Even op dezen zelfden dag werd Abraham besneden, en Ismaël, zijn zoon. En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen des huizes, en de gekochten met geld, van den vreemde af, werden met hem besneden.

Gen.21:10 ...de zoon dezer dienstmaagd zal met mijn zoon, met Izak, niet erven. En dit woord was zeer kwaad in Abrahams ogen, ter oorzake van zijn zoon. Maar God zeide tot Abraham: Laat het niet kwaad zijn in uw ogen, over den jongen, en over uw dienstmaagd; al wat Sara tot u zal zeggen, hoor naar haar stem; want in Izak zal uw zaad genoemd worden.
Doch Ik zal ook den zoon dezer dienstmaagd tot een volk stellen, omdat hij uw zaad is.

quote:

Het Christendom is persoonlijk, maar als G'd spreekt over het Volk Israël dan heeft Hij het toch altijd over het hele volk waar Zijn belofte op rust, het nageslacht van Abraham, Isaac en Jacob?
Dat zie ik anders. Het christendom heeft ook een verbond met een verbondsvolk. En ja; net als het volk Israël, dat ook als geheel wordt aangesproken. Het volk wordt apart geplaatst en geheiligd. Zelfs de ongelovige echtgenoten genieten een status aparte; omdat immers de kinderen van een gelovige ouder (als vanzelfsprekend zegt Paulus dat) ook geheiligd zijn. Het christenvolk is geënt op de stam. Met een verbondsbelofte en een verbonds-eis. En er zijn er die het verbond breken, en er zijn er ook die aan het verbond worden toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 01:48:05 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #483 Gepost op: december 01, 2012, 01:38:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 december 2012 om 10:10:
Je begrijpt het niet met die zeehond. Het probleem van deze escimo's is gewoon dat ze geen woord kennen voor lam. Je zou bijvoorbeeld ze het woord lam in het engels of het frans of zo kunnen geven, maar ze zouden dan niet weten wat het is. We kennen in het Nederlands ook geen woord voor faith, wat er in de engelse bijbel staat. We hebben er maar "geloof" van gemaakt. Onjuist echter, want faith is geloof en vertrouwen.

Toen de hollanders hoorden van een grote wonderlijke stad in dat grote vreemde rijk, hadden ze geen enkele voorstelling. Ze kenden het niet, en wisten niet wat ervan gemaakt moest worden. Ze noemden het daarom: "Grote stad van het Oosten". Nee; dat deden ze niet. Ze hadden een gedachte-voor gedachte-vertaler die een oplossing had: We noemen die stad "Amsterdam". Want dan weten we tenminste wat er voor iets wordt bedoeld !! Nee; dat gebeurde ook niet: ze kwamen met een hollands woord voor die vreemde stad: "Peking". Moesten ze wel steeds uitleggen wat het was. Elke generatie maar weer opnieuw. En dat deden ze.
Maar toen werd wereld klein en kon iedereen zelf naar Peking. En toen ontdekten we iets: Peking is helemaal geen Peking. Het is Bejing of zoiets. En daarom hoor je vaak die naam die je niet kunt schrijven zonder studie.

Maar wat het betekent; daar maakt niemand zich druk over. Het interesseert helemaal niemand. Het wordt helemaal niet vertaald. Nooit. Niemand weet dat het Noordgrootstad is.  Het boeit ook niemand. Waarom zou je vertalen als het een zelfstandig levend begrip wordt?

Weet jij waarom ze bij de bijbel zich wel in allemaal bochten wringen om toch maar iets ervan te maken? Omdat ze functie voor functie en gedachte voor gedachte willen vertalen. De bijbel wordt op maat gemaakt voor de luie lezer. Het is de gedachte dat als de mens niet meer tot de berg komt, dat de berg dan maar tot de mens moet komen.
Zie je m'n punt?
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 01:47:13 pm door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #484 Gepost op: december 01, 2012, 02:43:15 pm »

quote:

small brother schreef op 01 december 2012 om 13:16:
[...]

Er is een verschil tussen verbond en belofte. De belofte loopt via een bepaalde lijn. Maar het verbond is van alle kinderen van Abraham.

En dat kun je zien aan het teken van het verbond: de besnijdenis.
Ezau was besneden, en Ismaël ook. Toch worden de Edomieten en de Ismaëlieten later onbesnedenen genoemd. Ezau en Ismaël hebben dus kennelijk geen getuigenis aan hun kinderen overgedragen; dan wel is hun getuigenis-erfenis niet aangenomen.

Maar G'd sluit een verbond met Jacob en noemt deze vanaf dan israel. Op de nakomelingen van Jacob rusten dan de Beloften van G'd die horen bij het verbond. Niet voor niets zijn de 12 stammen van israel waar de beloften op rusten, de 12 namen van de kinderen van Jacob. De 12 stammen waaruit de 12.000 families / bloedlijnen per stam worden bewaard in de eindtijd.

Dus het Verbond en de Beloften uit elkaar trekken is denk ik daarmee onjuist.
Het verbond is juist voor de nakomelingen van Jacob waarop de Belofte rust.

quote:

wat ik bedoelde te benadrukken is dat het de Joden zelf zijn die in ongeloof hingen (in samenhang met de gedetailleerd onwrikbaar vastgelegde wet) en daardoor de clou van de profeten en het optreden van Jezus misten.

Maar de teksten laten zien dat Jezus bewust in bedekte taal spreekt, zodat isael niet zal horen, zien en begrijpen. Hij verbood zelfs de Discipelen te melden dat hij Zoon van G'd was. Dus G'd en Jezus hebben bewust een sluier over het evangelie gelegd voor de Joden.

quote:

De beproeving in de ergernis was dus velen een katalysator tot hun val. Maar de oprechte gelovigen werden niet afgehouden. Dat blijkt wel, want kort daarop blijkt uit de verslaggeving van de brieven aan Jeruzalem, dat de christen gemeente in Jeruzalem 10.000 zielen had, en vele van de schriftgeleerden waren bekeerd. En door de daarop volgende verwoesting van Jeruzalem werden ook (neem ik aan) veel de zielen weer in benauwdheid teruggedreven naar God.
Verwijs ik toch weer naar Romeinen 11:7, waar dit letterlijk staat vermeld.
7 Wat dan?  Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
Dus een deel van Israël heeft het wel van G'd ontvangen, om het naar de heidenen te brengen, maar een ander groot deel heeft het niet verkregen en zijn bewust ervoor verblind.

quote:

God is een rechtvaardig en barmhartig God. Geen God van willekeur. En daarom zijn er ook buitendien toezeggingen gedaan dat God met zijn volk nog een weg zal gaan. Maar om daarin een weg te lezen zonder Christus, dat waag ik te betwijfelen. Waarop zou je dat baseren? In ieder geval mag volgens mij een Christen aan geen enkel mens een andere weg van behoud leren, dan die door Jezus Christus.

Niet zonder Christus, want Christus is in beginsel juist voor het volk Israël (de schaapskooi) gestorven en opgestaan, waar wij uit de heidenen (uit de andere schaapskooi) als mede-erfgenaam mogen delen in Zijn Genade. Die Genade door het Kruisoffer voor Israël zal maken dat voor G'd de losprijs ook voor Israël al is betaald om hun zonden te vergeven.

Jezus heeft in Zijn tijd in Israël toch nergens gezegd dat ze Hem als Zoon van G'd moesten erkennen? Wel als hun Messias, die Hij bij Zijn wederkomst ook voor Israël zal zijn.
Ook heeft Jezus veelvuldig opgeroepen in Israël om te bekeren van hun zonden.

quote:

Rom.11:11 Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om de joden tot jaloersheid te verwekken.

Dit vers laat toch zien dat de val van Israël is bedoeld als een vooropgesteld plan om de heidenen OOK zalig te laten worden? Zodat de G'd van Israël niet ALLEEN meer een G'd van de Joden is, maar OOK van de heidenen? (Romeinen 3)

quote:

Ik weet het niet. Ik zie geen andere weg dan die van gelovige bekering. Inderdaad net als de christenen. Ook voor de joden. Ik zie dus geen andere volkomen zaligheid, dan een die ook moet worden aangenomen - en niet verworpen. Ook een jood moet door de toets van de zonde tegen de Heilige Geest. Ook een jood moet tot God komen door Christus.

Maar dat is het punt ook,
Christus Zijn kruisoffer was in beginsel voor het volk Israël om hen Genade te bieden, welke G'd hen zal schenken bij Jezus wederkomst als Messias wanneer Hij Israël uit de grote verdrukking redt. Wij uit de heidenen mogen in deze Genade van G'd door Christus mede delen als mede-erfgenamen.
In Ezechiel 37 spreekt G'd immers over de geest van geloof te geven aan heel Israël, alle overledenen uit heel het volk Israël, welke Hij uit de dood zal doen opstaan en tot leven doet wekken.
6 Ik zal pezen op u leggen, vlees op u doen komen, een huid over u heen trekken, en geest in u geven, zodat u tot leven komt. Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben.
--> Dan zal heel Israël weten dat Jezus de Heer is.
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!
--> Heel het huis israel, waarover dit gaat.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.
--> Wederom de belofte dat heel Israël zal weten dat Jezus de Heer is, dat G'd dan gedaan heeft wat Hij gesproken heeft.

Hier zal dus dat geloof door G'd in heel Israël worden gelegd, zoals Hij ook het geloof in ons Christenen legt.

Immers de Joden worden in het OT ook veelvuldig gemeente genoemd? Israël is ook de gemeente, dat zijn niet de christenen alleen dus.

quote:

Sorry, ik heb geen antwoord. Mijn gedachte is dat het wegdoen van de zonden van de joden niet betekent dat de joden niet hoeven te geloven. En dus is dat een principieel breekpunt in het volk. Dan kan het zijn dat e rwonderen gebeuren die alle joden doen geloven. Maar ik begeef mij liever nioet op dat soort fantasie-paden. Door het geloof, dat is het refrein van het behoud van deze wereld.

Dat gebeurt dus volgens mij bij de wederkomst van Jezus als Messias in Israël Daar zal G'd o.a. Ezechiel 37 vervullen door Jezus. Hijzelf legt het geloof in Israël, zodat ze Hem zullen (h)erkennen. De prijs voor deze Genade is al betaald door Jezus voor heel Israël.

quote:

Ezechiël 37 is een antwoord van God aan de klacht van het volk dat zij dorre beenderen zijn, en afgesneden zijn van de hoop en de verwachting. Dat is een manier van spreken. En God antwoordt, dat HIJ zal komen en alle beenderen doen herrijzen en weer leven en geest in de beederen zal brengen.

God antwoordt hier naar mijn idee aan de gelovigen die bezwaard en verdrukt en in vertwijfeld zoeken naar hulp van God zonder hoop geraakt zijn. Maar dat is precies het volk waar God van houdt, en welk volk ook zeker Gods eeuwige heil zal meemaken. Want zij hebben gelooft en gehoopt en verwacht en vastgehouden aan de belofte en het verbond. Dat is namelijk de oorzaak van hun klagen. En God zegt: vrees niet; het is niet tevergeefs. God troost en bemoedigt en voorzegt de heerllijkheid waar ze al niet meer mee rekenden. Maar dat is slechts mijn lezing.

Dus je denkt niet dat heel Israël er tot leven wordt gewekt door G'd? Geen daadwerkelijke massale opstanding?
Mag ik je vragen, welke beweegreden je hebt om dat wat er staat geschreven, hier toch anders te zien?

[...]

[/quote]Gen.17:9 Instelling van de besnijdenis
Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten. Dit is Mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij, en tussen u, en tussen uw zaad na u: dat al wat mannelijk is, u besneden worde.
En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u. Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad;
De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond.

En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.

24 En Abraham was oud negen en negentig jaren, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd.
En Ismaël, zijn zoon, was dertien jaren oud, als hem het vlees zijner voorhuid besneden werd. Even op dezen zelfden dag werd Abraham besneden, en Ismaël, zijn zoon. En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen des huizes, en de gekochten met geld, van den vreemde af, werden met hem besneden.

Gen.21:10 ...de zoon dezer dienstmaagd zal met mijn zoon, met Izak, niet erven. En dit woord was zeer kwaad in Abrahams ogen, ter oorzake van zijn zoon. Maar God zeide tot Abraham: Laat het niet kwaad zijn in uw ogen, over den jongen, en over uw dienstmaagd; al wat Sara tot u zal zeggen, hoor naar haar stem; want in Izak zal uw zaad genoemd worden.
Doch Ik zal ook den zoon dezer dienstmaagd tot een volk stellen, omdat hij uw zaad is.[/quote]
Dan is het Verbond met Abraham toch door G'd nog verder uitgediept, of gespecificeerd door Isaac (niet door Ismael) en door Jacob (niet door Esau)?

Als vergelijking (misschien vreemd voorbeeld maar ik weet zo geen duidelijker)

Zoals een kogel uit een vuurwapen, dat het magazijn verlaat met doorladen en in de kamer terecht komt. (Abraham)
Door af te drukken schiet de kogel door de loop (Isaac)
Aan het einde van de loop verlaat de kogel de loop in loepzuivere richting richting doel (Jacob).
Zonder deze 3 fasen is het in beide gevallen niet af, incompleet.

Want ondanks dat G'd net als Jacob een voorliefde had voor Jozef, zijn toch al zijn broers als de 12 stam namen van Israël gebruikt in opdracht van G'd. Hier heeft G'd geen broers meer afgewezen, zoals Hij wel deed bij Ismael en Esau.

[...]

quote:

Dat zie ik anders. Het christendom heeft ook een verbond met een verbondsvolk. En ja; net als het volk Israël, dat ook als geheel wordt aangesproken. Het volk wordt apart geplaatst en geheiligd.

Heb je het hier nu ook over ons Christenen?
Zo ja, hoezo apart geplaatst, bedoel je apart gezet zoals G'd dat met Israël gedaan heeft?

quote:

Zelfs de ongelovige echtgenoten genieten een status aparte; omdat immers de kinderen van een gelovige ouder (als vanzelfsprekend zegt Paulus dat) ook geheiligd zijn.

Heb je hier toevallig de vers bij?
Ivm eventueel laten herdopen door onderdompeling is dat namelijk voor mij (als zijstap) van belang.

quote:

Het christenvolk is ingeënt op de stam. Met een verbondsbelofte en een verbonds-eis. En er zijn er die het verbond breken, en er zijn er ook die aan het verbond worden toegevoegd.
Ooit heb ik eens wat opgeslagen over enten van olijfbomen, tijdens een "studie" over de olijfboom.
Bij het enten van een boom probeert men de goede eigenschappen van twee bomen te combineren. Dit kan door de twee te laten vergroeien tot ze één geheel vormen. Ieder afzonderlijk deel blijft zijn goede eigenschappen behouden. De onderstam (onderste deel van de boom) groeit traag. Daarom maakt hij weinig takken aan en begint hij vroeger vruchten te dragen. Bovendien is de plant vaak goed bestand tegen ziektes en parasieten. Als bovenste deel (de ent), neemt men bij voorkeur ook een boomsoort met een goede opbrengst die uiteraard vrij is van ziektes en parasieten.

Zelf vond ik het wel erg toepasselijk, destijds.
Want, beiden Joden en Christenen behouden hun eigen goede eigenschappen.
De onderstam (Israël) groeit traag en heeft weinig takken {langzame toename van jodendom} in vergelijking met Christendom.

De ent (Christenen) neemt men bij voorkeur.
De ent wordt dus gekozen met weinig ziekten en parasieten. Dus G'd kiest uit de heidenen de takken uit die als ent mogen dienstdoen op de Olijfboom? Weinig ziekten / parasieten in het hart of de ziel?
 ;)
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 02:44:05 pm door learsi »

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #485 Gepost op: december 01, 2012, 02:44:26 pm »

quote:

small brother schreef op 30 november 2012 om 14:17:
[...]

Small Brother,
Ik ben blij met uw bijdragen op dit forum.
Ze zijn m.i. goed, eenvoudig, duidelijk en prettig te lezen.
Ook de wijze van commentaar en standvastige overtuigingen,
zijn in mijn overdenkingen over de onderwerpen heel leerzaam.
Ik ben u dankbaar daarvoor.

Waar ik in deze bijdrage een vraag over heb is het volgende.

Jezus zeide tot hen:
Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.

In de korte verklaring van Dr. C. Bouma lees ik het volgende.
Joh. 8:39en40 (Grond vertaling!)
39. Zij antwoordden en zeiden tot hem, "Onze vader is Abraham".
Jezus zegt tot hen.
Indien gij kinderen van Abraham zijt, doet (dan) de werken van Abraham.
40. Maar nu zoekt gij Mij te doden , "een mens" die u de waarheid heeft gezegd, die ik van God gehoord heb "zo deed Abraham niet".

In zijn commentaar lees ik het volgende.
Weer openbaart zich in hun antwoord hun Joodse nationale trots "Onze vader is Abraham", waarbij het blijkbaar zelfs niet tot hun besef doordringt, dat er nog een andere dan natuurlijke en vleselijke afstamming denkbaar is.
En weer wijst Jezus, nu breder dan in het voorgaande vers, op hun doen, geheel anders dan Abraham, waardoor het onmogelijk is, de gevolgtrekking te maken, dat zij kinderen van Abramham zijn.
De lezing der Staten Vertaling in dit vers berust op een ander handschrift naar een vermoedelijk latere tekst verandering.
Jezus spreekt hier niet een verwijt of een bewijs uit hun werken, dat zij geen geestelijke kinderen van Abraham zijn, maar een vermaning, waarin nog Evangeliepredikiking klinkt. Doet (dan) de werken van Abraham, want een geestelijke zoon toont in zijn werken zijn Kindschap.
Die werken van Abraham worden niet nader aangeduid, maar heben als levenswortel het geloof gehad, zie Gal.3:6;5:6.

Vraag 1:
Hier wordt "toch" door de schrifgeleerden hun natuurlijke afstamming van Abraham bedoeld, onderhouden de de Wet en de Profeten?
Want zij leefden nog steeds in de oude bedeling!
Vraag 2:
Gaf Jezus hun een antwoord als "mens" gelijk aan hun natuurlijke afstamming
van Abraham onderhoudend de wet en de Profeten?
Want ook Jezus leefde nog in de oude bedeling!
Vraag 3:
Toch moeten wij het antwoord van Jezus "Geestelijk" verstaan, daar de werken van Abraham een Geestelijke Wortel had.
Waarom begrepen de schriftgeleerden dit antwoord van Jezus dan niet.
Terwijl Jezus veel moeite deed om hen daarin te onderwijzen.
Vraag 4:
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet goed de aansluiting en de overgang kan maken naar de takken die dan genoemd worden in Rom. 11:19 en volgende.

Misschien heb ik in dezen iets gemist.
Vrede zij met u allen

Zo is dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over ons, indien wij in de goedertierenheid blijven; anderszins zullen ook wij afgehouwen worden. Maar ook de joden, (en dus ook latere uit het nieuwe verbond uit het kindschap van Abraham gevallenen), indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeënt worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #486 Gepost op: december 01, 2012, 04:59:04 pm »

quote:

small brother schreef op 01 december 2012 om 13:38:
[...]

Toen de hollanders hoorden van een grote wonderlijke stad in dat grote vreemde rijk, hadden ze geen enkele voorstelling. Ze kenden het niet, en wisten niet wat ervan gemaakt moest worden. Ze noemden het daarom: "Grote stad van het Oosten". Nee; dat deden ze niet. Ze hadden een gedachte-voor gedachte-vertaler die een oplossing had: We noemen die stad "Amsterdam". Want dan weten we tenminste wat er voor iets wordt bedoeld !! Nee; dat gebeurde ook niet: ze kwamen met een hollands woord voor die vreemde stad: "Peking". Moesten ze wel steeds uitleggen wat het was. Elke generatie maar weer opnieuw. En dat deden ze.
Maar toen werd wereld klein en kon iedereen zelf naar Peking. En toen ontdekten we iets: Peking is helemaal geen Peking. Het is Bejing of zoiets. En daarom hoor je vaak die naam die je niet kunt schrijven zonder studie.

Maar wat het betekent; daar maakt niemand zich druk over. Het interesseert helemaal niemand. Het wordt helemaal niet vertaald. Nooit. Niemand weet dat het Noordgrootstad is.  Het boeit ook niemand. Waarom zou je vertalen als het een zelfstandig levend begrip wordt?

Weet jij waarom ze bij de bijbel zich wel in allemaal bochten wringen om toch maar iets ervan te maken? Omdat ze functie voor functie en gedachte voor gedachte willen vertalen. De bijbel wordt op maat gemaakt voor de luie lezer. Het is de gedachte dat als de mens niet meer tot de berg komt, dat de berg dan maar tot de mens moet komen.
Zie je m'n punt?

Heb je enig idee waarom in het boek Daniël van de Deuterocanonieke boeken Daniël niet met leeuwen van doen had, maar met een draak?
Gewoon simpelweg omdat in die tijd voor leeuwen en draken de zelfde benaming werden gebruikt, volgens een emerituspredikant bij ons. In de overleveringen kwamen daardoor twee verhalen tot stand. Zo is het ook met de nijlpaard waar Jona van verslag deed. Het is maar zeer de vraag of het wel een nijlpaard was. Voor meerdere dieren werden de zelfde woorden gebruikt. Zo dus ook bij de excimoos en zo ook met ons woord "geloof" in de bijbel. Want als we jouw logica moeten volgen, dan hadden we "faith" in de bijbel moeten hebben staan en in het geval van "eeuwig" gewoon Aeoon. Gewoon het engels en het latijn laten staan.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 05:01:44 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #487 Gepost op: december 01, 2012, 05:08:31 pm »

quote:

learsi schreef op 01 december 2012 om 10:26:
[...]

Leuk uitgelegd met die hoogspanning  ;)
Als denk ik nog wel dat sommigen van G'd dus geen dimschakelaar krijgen om om open te draaien.

Ik denk dat velen zo blind zijn, dat ze de dimschakelaar niet zien.
Het heeft dan te maken met de verblinding van hun harten. Ergens een keuze om je eigen geweten uit te schakelen en daardoor doof te worden voor God. Zulken maakt God ook blind. Ergens las ik in de bijbel een keer dat God bewust een bedekking op de joden legte, omdat zij anders nog zouden gaan geloven ook en Hij ze dan wel zou moeten bekeren.

Er zit hier wel iets voor ons onbegrijpelijks in. Die joden konden wel geloven in God, maar door die sluier niet in Jezus. Daardoor konden ze ook niet gereinigd worden. Als die zelfde personen heidenen waren geweest, dan hadden ze misschien wel Jezus kunnen aannemen, omdat hen dan niet die sluier betrof.
In dat geval zou je toch kunnen zeggen dat God ze "nog" geen dimschakelaar gaf.
Dat zou maar zo ook voor bepaalde heidenen kunnen gelden vanwege Zijn plan.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 05:19:14 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #488 Gepost op: december 01, 2012, 05:11:14 pm »

quote:

learsi schreef op 01 december 2012 om 10:21:
[...]

He weet dan ook dat de SV uit de betrouwbare bronteksten uit Antiochie is vertaald en de bijbelvertalingen waaruit jij veelal citeert uit de minder betrouwbare afkomstig uit Alexandrië?
Dat weet ik dan weer niet. Zijn die wat "aeoon" betreft anders?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #489 Gepost op: december 01, 2012, 05:48:49 pm »

quote:

learsi schreef op 01 december 2012 om 14:43:
[...]

Maar G'd sluit een verbond met Jacob en noemt deze vanaf dan israel. Op de nakomelingen van Jacob rusten dan de Beloften van G'd die horen bij het verbond. Niet voor niets zijn de 12 stammen van israel waar de beloften op rusten, de 12 namen van de kinderen van Jacob. De 12 stammen waaruit de 12.000 families / bloedlijnen per stam worden bewaard in de eindtijd.

Nou wist ik daar tot voor een klein aantal jaren terug er niet echt wat van, maar op een gegeven moment werd me geleerd dat God dit Israël in tweeën had gedeeld en het noordelijke tien stammenrijk heeft laten opgaan in de heidenen. God zei vervolgens tegen die stammen: "Ik zal jullie niet meer mijn volk noemen."
Hij deed echter ook een belofte: "Ik zal jullie later bij een andere naam noemen. Ik zal jullie Mijn kinderen noemen."

Vervolgens moet je voor je zelf eens na gaan wat er met deze tien stammen gebeurd is. Ze zijn opgegaan in de heidenen. Ze zijn gaan trouwen met de heidenen. Het is nu enkele duizenden jaren later. Geen tak zal via de moederlijn daar nog zuiver van afstammen. Het zal altijd gemengd zijn met heidense volken. Ze zijn gemengd met al die volken heel de wereld over gegaan. Schitterende theorieën bestaan er nu over. In Zuid Amerika zouden ze zitten. De Afro-amerikanen zouden het zijn. In India leven zij. De Angelsaksische Keltische stammen van noordwest Europa zouden het zijn. Hoe je er ook op in spit, lijnen gaan alle kanten op en ze komen overal in aanraking met andere stammen. Het geloof in de God van Israël geven ze geleidelijk aan op. Zo is er ten noorden van de Kaspische zee in Rusland nog meerdere van de laatste graven gevonden die door deze verbannen tien stammen zijn aangelegd, met gelovige joodse teksten er op.
De lijn die ze trekken lijken vandaar uit naar Europa te gaan. Ook Jezus zelf zegt tegen zijn leerlingen dat er afstammelingen van het huis Israël in Europa zit, waar ze het evangelie aan zouden doorgeven. (ik kan het voor je opzoeken in een boekje, dat het Bijbelvers citeert)

Dit heeft me bezig gehouden. Ik heb er over na gedacht en geconcludeerd dat het één grote heidense milkshake is geworden. Geschud, gemengd en één gemaakt als een nieuwe heidense samenstelling. Ze hebben Israëlisch en heidens bloed in zich dragen. Vervolgens komt daar het evangelie van Jezus aan.

God noemt de christenen: "mijn kinderen."

Volgens mij deed God dit allemaal met opzet.
Ik dacht op een gegeven moment: "we zullen wel onder Gods volk vallen, vanwege de grote kans dat er Israëlisch bloed in ons zit."

Nu droomde ik laatst iets (toeval of niet) dat me echter op een nieuwe zienswijze bracht.
Ik droomde dat ik ontdekt had dat ik ergens in de verte oranje bloed in me had. Ik zou afstamman van het Koninklijke huis via verre wortels in het verleden. Ik vond dat een mooie ontdekking, maar realiseerde al snel dat het geen enkele waarde heeft. Als ik het immers de oranjes van nu het zou vertellen, zouden ze me vast niet geloven, mocht ik überhaupt me tot hen kunnen wenden. Ook ken ik de Oranjes helemaal niet persoonlijk. Dat wordt er door een dergelijke ontdekking er ook niet anders op. Verder zou ik nog steeds die fabrieksarbeider uit het arbeidersdorp Nijverdal blijven. Gewoon een tukker zijn die zo worstelt met de zelfde problemen als voor mijn ontdekking.

Ik dacht hier verder over na en trok de conclusie: "het bloed dat we vanuit de verte hebben, veranderd ons persoonlijk niet."

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #490 Gepost op: december 01, 2012, 06:51:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 december 2012 om 16:59:
Heb je enig idee waarom in het boek Daniël van de Deuterocanonieke boeken Daniël niet met leeuwen van doen had, maar met een draak?
Ja; dat heb ik :) De navertellers van de deutero-versie wilden het dichter bij de luisteraars brengen. Er is geen nieuws onder de moderne vertaalzon.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 07:18:50 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #491 Gepost op: december 01, 2012, 07:46:21 pm »

quote:

small brother schreef op 01 december 2012 om 18:51:
[...]

Ja; dat heb ik :) De navertellers van de deutero-versie wilden het dichter bij de luisteraars brengen. Er is geen nieuws onder de moderne vertaalzon.

Ik heb hier geen woorden voor.
Laat maar voor wat het is.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 08:21:49 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #492 Gepost op: december 01, 2012, 09:39:16 pm »
Het spijt me vreselijk Gaitema dat je je ergert.
Waar jij geen woorden voor hebt, kan ik je niet mee helpen.
In dat geval kan het geen kwaad meer erover geplaatst te laten.
Heb je in ieder geval de juiste basis voor je reactie.

quote:

Gewoon simpelweg omdat in die tijd voor leeuwen en draken de zelfde benaming werden gebruikt, volgens een emerituspredikant bij ons.
ja, dat denk ik ook. Er werd door iemand of iemanden of veel meer iemanden een ander dier gekozen, bij gebrek aan levendige voorstelling van hetgeen er eerder stond.

quote:

Zo dus ook bij de excimoos en zo ook met ons woord "geloof" in de bijbel.

Ja, ja, Jesaja heeft het al voorspeld dat zulke vertalingen er zouden komen:
Jes.66:3 Wie een lam offert, breekt een hond den hals.. :-)
En hoe wil je Johannes laten zeggen: Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt? Ik vind het argument dat "wat niet is, niet kan worden gecommuniceerd" niet zo heel sterk..
Jes.64:4: Ja, van ouds heeft men het niet gehoord, noch met oren vernomen, en geen oog heeft het gezien, behalve Gij, o God! wat Hij doen zal dien, die op Hem wacht.

En daarbij: zou een eskimo een primitieve levensvorm zijn die niet uitgelegd kan krijgen wat een lam is? :nee: Zegt juf in de klas: waar komen de zeehonden voor? Zegt Jantje: in Israël juf en in de woestijn ! Maar Jantje, wat is dan een woestijn? Nou; een ijsvlakte natuurlijk!
En wat met het Lam in openbaringen? Is in de eskimowereld de zaligheid uit een zeehond? Ik snap niet dat we hier nog over spreken... De oudsten die buigen voor het Lam? Onze God die op een troon zit en het Lam? De witte klederen van het Lam? Het weiden van de uitverkorenen door het Lam?

Maar ernstiger nog dan de vrije omgang hierboven, is de herkenning die er is voor de eskimo's. Zij kennen namelijk een mythologie met een godin met een geroofde zoon van de mensen, en uit haar vingers zijn de zeehonden gekomen.
Dat is wel een erg goddeloze associatie die men met het Lam Gods meegeeft in het enthousiasme van de-bijbel-toegankelijk-willen-maken.  (bron)

Haal ik dan even die scherpte eruit, dan blijft staan dat een dergelijk essentieel woord zo van gedachte tot een bij de mythologie aansluitend gedachtengoed te vertalen, wel heel erg ontzettend onnozel is. Ik denk daarom dat wat je zegt ook niet waar is. Het zou te erg zijn. Maar het is wel precies een voorbeeld in mijn lijn van "God" vertalen als "boedha".
Het is ongepast.

quote:

Want als we jouw logica moeten volgen,...
Het is al heel wat als je het logisch zou vinden...

quote:

... dan hadden we "faith" in de bijbel moeten hebben staan en in het geval van "eeuwig" gewoon Aeoon. Gewoon het engels en het latijn laten staan.
Logisch is dus dat dat ook aan de lopende band is gebeurd. Of een nieuw woord. Of een verklarend woord. Of het grondtekstwoord. Alles behalve zoiets zots als jouw voorbeeld. Of dacht jij werkelijk - en nu even heel serieus -  dat de eskimo's niet naar school gaan en nooit of te nimmer een "lam" in hun leven zullen zien of zullen leren??? Trouwens; wat is "eskimo's" eigenlijk voor een volk? Wij kennen dat begrip hier helemaal niet eens. Wij moeten gewoon in plaats van een uitheems woord "eskimo", eskimo vertalen met "Fries". Je weet wel van die snelle ouderwetse levertraankauwers op ijzers die 's-winters als het erg hard vriest zich met z'n allen spoeden naar de wakken die nog open zijn....  :+
Nee, volgens mij is dit een broodje aap. Dus maar even googelen:

quote:

Vertalen is wel: kennis hebben van de taal én de cultuur van een bepaald taalgebied, weten welke nuances en associaties een bepaald begrip in dat taalgebied heeft — en die kennis gebruiken om in de eigen taal een begrip te vinden dat zoveel mogelijk diezelfde nuances en associaties weergeeft. Hoe verder talen en culturen van elkaar af staan, hoe moeilijker dat is. Dat merkten bijvoorbeeld de bijbelvertalers toen ze probeerden het begrip „het Lam Gods” in een eskimotaal te vertalen: die taal had ontelbare woorden voor sneeuw en ijs, maar het lam was er onbekend. bron

Bible translated into Inuit language after 34-year
The Netsilik Inuit (Netsilingmiut) live predominantly in the communities of Kugaaruk and Gjoa Haven of the Kitikmeot Region, Nunavut and to a smaller extent in Taloyoak and the north Qikiqtaaluk Region. They were, in the early 20th century, among the last Northern indigenous people to encounter missionaries from the south.

The missionaries introduced a system of written language called Qaniujaaqpait, based on syllabics[disambiguation needed], to the Netsilik in the 1920s. Eastern Canadian Inuit, among them the Netsilik, were the only Inuit peoples to adopt a syllabic system of writing. The Netsilik's spoken language is Natsilingmiutut. The Utkuhiksalingmiut, a Caribou Inuit band, speak a variant of it.
bron
Kijk en daar is 'ie al: De Vertaling van de eskimo's:

quote:

A surprising difficulty the translators faced was the complete absence of a term for 'peace' in Inuktitut. In order to circumvent this language gap, the translators had to use complete sentences to the get equivalent ideas across. BRON
Het lijkt me dus inderdaad een gevalletje broodje aap   zeehond  mammoet.

quote:

Dus staat er in hun nieuwe bijbel:"de Zeehond Gods."
Ik hoop dat je het niet bij het rechte eind hebt. Want dat zou erg zijn. De werkelijkheid zal wel zijn dat wat je zegt nietwaar is, maar dat er gewoon een korte verklaring van lam is - hoop ik.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2012, 09:40:03 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #493 Gepost op: december 02, 2012, 06:00:07 am »
Daar kan ik me al helemaal aan ergeren, dat men mij beschuldigd van het verzinnen van broodje aap verhalen. Ik zuig zo iets niet uit mijn duim!
Maar toch, een glimlach  :P
Ik heb dat gehoord van een man die werkzaam is bij het Nederlands Bijbelgenootschap. Een Fries trouwens. Hij kwam vanwege het zwangerschapsverlof van onze regiocoördinator over het NBG-werk vertellen op één van onze vergaderingen van de plaatselijke afdeling van het NBG. Daar ben ik een vrijwilliger bij. Hij begon over de zeehonds Gods en de Geest van de Afganenen en overigens ook over het begrip "de woestijn ingaan", dat bij de afganen betekend dat ze een behoefte gaan doen, want dat doen ze dikwels in de woestijn.
Toch neemt dit niet weg dat het bijbel vertalen aan de hand van oude godsdienstige verstandsverhoudingen best aannemelijk is, als een gebrek. Dat is ook de reden dat we "eeuwig" in de bijbel hebben staan. De oude heidense godsdiensten kenden immers een eeuwige hel.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 06:03:32 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #494 Gepost op: december 02, 2012, 11:33:29 am »

quote:

gaitema schreef op 01 december 2012 om 17:48:

Vervolgens moet je voor je zelf eens na gaan wat er met deze tien stammen gebeurd is. Ze zijn opgegaan in de heidenen. Ze zijn gaan trouwen met de heidenen. Het is nu enkele duizenden jaren later. Geen tak zal via de moederlijn daar nog zuiver van afstammen. Het zal altijd gemengd zijn met heidense volken. Ze zijn gemengd met al die volken heel de wereld over gegaan.

Je bent op de hoogte gaitema dat de Joodse bloedlijn ALTIJD wordt voortgezet door een Joodse moeder? ;)
Ik maak mij dan ook geen zorgen of G'd nog wel weet wie hieronder zullen vallen. Sterker nog, G'd zal het wel hebben geregeld, ga ik in vol vertrouwen van uit.

quote:

Ik dacht hier verder over na en trok de conclusie: "het bloed dat we vanuit de verte hebben, veranderd ons persoonlijk niet."

G'd denkt daar klaarblijkelijk anders over, want Hij vereffend rekeningen tot in de vierde generatie......
Het gaat mbt de Joden ook niet om veranderen, maar om de Eeuwige Beloften van G'd de Vader aan Jacob (Israël) die Eeuwig op zijn nageslacht rusten.

Romeinen 9
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God,  maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 11:42:14 am door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #495 Gepost op: december 02, 2012, 11:52:49 am »

quote:

gaitema schreef op 02 december 2012 om 06:00:
Daar kan ik me al helemaal aan ergeren, dat men mij beschuldigd van het verzinnen van broodje aap verhalen. Ik zuig zo iets niet uit mijn duim!
Maar toch, een glimlach  :P
Ik heb dat gehoord van een man die werkzaam is bij het Nederlands Bijbelgenootschap. Een Fries trouwens. Hij kwam vanwege het zwangerschapsverlof van onze regiocoördinator over het NBG-werk vertellen op één van onze vergaderingen van de plaatselijke afdeling van het NBG. Daar ben ik een vrijwilliger bij. Hij begon over de zeehonds Gods en de Geest van de Afganenen en overigens ook over het begrip "de woestijn ingaan", dat bij de afganen betekend dat ze een behoefte gaan doen, want dat doen ze dikwels in de woestijn.
Toch neemt dit niet weg dat het bijbel vertalen aan de hand van oude godsdienstige verstandsverhoudingen best aannemelijk is, als een gebrek. Dat is ook de reden dat we "eeuwig" in de bijbel hebben staan. De oude heidense godsdiensten kenden immers een eeuwige hel.

Ik ben het met small brother eens, we kunnen niet de woorden aanpassen aan een cultuur door woorden te wijzigen in woorden die ze wel kennen, daarmee wordt het Woord van G'd verkracht.
Hoe moeilijk kan het zijn door een plaatje van een lammetje te tonen en achtergrond informatie te verschaffen? Dat bij de uitleg even een uitstapje naar een zeehond wordt gemaakt ter verduidelijking kan nog net, maar in hun bijbel vertaling wijzigen is regelrechte vervalsing van het Woord van G'd.

Dat zaken worden gedaan met goede bedoelingen houdt nooit automatisch in dat het daarmee ook goed is.
Zoals de katholieke kerk (mogelijk) met de beste bedoelingen de Kruisvaarders eropuit stuurde om het evangelie te brengen, maar wel op een manier die G'd niet wilde en zoals Jezus het niet bedoeld had. Hoe goed de intenties ook mochten zijn, de uitvoering was ronduit zondig ! Zo ook met het wijzigen van woorden uit de Schrift een zonde is, al is het gedaan met de beste bedoelingen om een vreemde cultuur het te laten begrijpen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #496 Gepost op: december 02, 2012, 12:07:05 pm »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 11:52:
Zoals de katholieke kerk (mogelijk) met de beste bedoelingen de Kruisvaarders eropuit stuurde om het evangelie te brengen, maar wel op een manier die G'd niet wilde en zoals Jezus het niet bedoeld had. Hoe goed de intenties ook mochten zijn, de uitvoering was ronduit zondig !

In de tijd van de kruistochten behoorden ook onze voorouders tot die kerk.
We dragen als christenen een gemeenschappelijke schuld hieraan.
Indertijd werd er een verzoeningskruistocht gehouden door gelovigen door al de landen die daaronder geleden hadden. Ze gingen overal vergeving vragen. Dat vond ik een mooi initiatief. Als het mogelijk was geweest had ik daar graag aan meegedaan.

quote:

Zo ook met het wijzigen van woorden uit de Schrift een zonde is, al is het gedaan met de beste bedoelingen om een vreemde cultuur het te laten begrijpen.

Dat ben ik met je eens. Ter verduidelijking kun je er wel zo'n voorbeeld aan toevoegen, maar je moet Gods woord laten staan.
Hetzelfde ervaar ik soms in mijn kerk als de 10 geboden worden voorgelezen. Sommige predikanten doen dat in een moderne versie en dan wordt de sabbat door zondag vervangen. Ik heb daartegen bezwaar gemaakt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #497 Gepost op: december 02, 2012, 01:02:47 pm »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 11:52:
[...]

Ik ben het met small brother eens, we kunnen niet de woorden aanpassen aan een cultuur door woorden te wijzigen in woorden die ze wel kennen, daarmee wordt het Woord van G'd verkracht.
Hoe moeilijk kan het zijn door een plaatje van een lammetje te tonen en achtergrond informatie te verschaffen? Dat bij de uitleg even een uitstapje naar een zeehond wordt gemaakt ter verduidelijking kan nog net, maar in hun bijbel vertaling wijzigen is regelrechte vervalsing van het Woord van G'd.

Dat zaken worden gedaan met goede bedoelingen houdt nooit automatisch in dat het daarmee ook goed is.
Zoals de katholieke kerk (mogelijk) met de beste bedoelingen de Kruisvaarders eropuit stuurde om het evangelie te brengen, maar wel op een manier die G'd niet wilde en zoals Jezus het niet bedoeld had. Hoe goed de intenties ook mochten zijn, de uitvoering was ronduit zondig ! Zo ook met het wijzigen van woorden uit de Schrift een zonde is, al is het gedaan met de beste bedoelingen om een vreemde cultuur het te laten begrijpen.

Ja, helder. Als het aan mij ligt dan zou de bijbel vertaald moeten worden door mensen die echt zo sterk in de relatie staan met de Heer, dat ze Het woord compleet verstaan. Het komt er nu op neer: vertalers zijn ook maar gewoon mensen, die toevallig zo intelligent zijn, dat ze kunnen vertalen. Het probleem zit het hem vervolgens in kerkelijke achtergronden of andere persoonlijke levensbeschouwlijke visies die ze hebben. Dat maakt dat de ene vertaling weer anders is dan de andere.

Los daarvan: volgens mij hadden de Britten Israël niet gehad, als er geen kruisvaarders waren en was het dan ook niet nu in Israëlische handen gevallen. Zelfs de kruisvaarders werkten mee aan Gods plan. Al ging het er niet zo aan toe, als dat het zou moeten.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #498 Gepost op: december 02, 2012, 01:40:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 december 2012 om 13:02:
Los daarvan: volgens mij hadden de Britten Israël niet gehad, als er geen kruisvaarders waren en was het dan ook niet nu in Israëlische handen gevallen. Zelfs de kruisvaarders werkten mee aan Gods plan. Al ging het er niet zo aan toe, als dat het zou moeten.

Dat is wel erg indirect.

Chronologie:
G'd geeft het Beloofde Land Israël aan Zijn volk Israël (Bijbel)

Filistijnen, Amelekieten
Het zojuist ontstane volk Israël vocht in de periode van de Richteren en de koningen Saul, David en Salomo (1300-900 v.Chr.) langdurige en gewelddadige conflicten met dit buurvolk uit. Deze worden in de Bijbel met naam en toenaam beschreven.

Assyriërs
Versloegen tussen 722 en 720 v. Chr. de Israëlieten en voerden de tien stammen weg.

Babyloniërs
Veroverden het gebied in 586 v. Chr. Voerden de stam van Juda, de Joden, weg en verwoestten de Eerste Tempel van Jeruzalem

Hellenen en Perzen
Overheersing van 538 tot 142 v. Chr. In die tijd keerden veel Joden terug uit Babylonische ballingschap en werd de Tempel herbouwd.

Alexander de Grote
Veroverde het gebied in 332 v. Chr. De Hasmoneeën gaven de joden enige autonomie.

Romeinen
Veroverden geheel Palestina en bleven er van 63 tot 313 n. Chr. In het jaar 70 werd de Tweede Tempel verwoest. In 73 n. Chr. namen de Romeinen het fort Masada in. Flavius Josephus beschrijft deze Joodse Oorlogen. Tussen 132-153 werd het volk nagenoeg uitgeroeid.

Byzantijnen
Overheersten het land van 313 tot 1099 n. Chr. In die periode bouwde kalief Abd el-Malik op de fundamenten van de Eerste en Tweede Tempel de Rotskoepel of Omarmoskee.

Kruisvaarders
Meenden na een oproep van paus Urbanus II de heilige plaatsen van Jeruzalem van de heidenen (= Arabieren) te moeten bevrijden. Trokken moordend en plunderend door het land

Mamelukken
Verbleven er als heersers van 1291 tot 1516.

Ottomanen
De Turken hielden het land van 1517 tot 1917 bezet.

Verenigd Koninkrijk
Hadden het mandaat (van de Volkenbond) over het gebied van 1918 tot 1948. Beide partijen beschouwden het als een militaire bezetting.

Jordanië deelbezetting
Hield delen van het land (Jeruzalem en de Westbank) tussen 1948 en 1967 bezet. In deze periode vinden vier van de vijf oorlogen plaats.

Israël

De UK heeft dus Israël niet van de Kruisvaarders gekregen, maar het gelukig terug veroverd van de Turken !

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #499 Gepost op: december 02, 2012, 01:50:04 pm »