quote:
Nu ben ik het toch zo vaak met je uitleg eens, maar hier even niet
quote:
Hab.2:4 Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.
Gal.3:11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Tsja, als ik dan deze verzen lees in
Romeinen 26 Die ieder vergelden zal naar zijn werken,
7 namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.en verderop
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.Dan lijkt dat weer in tegenspraak te zijn

pppfffft.
Maar dan nog, even aangenomen dat dader van de Wet rechtvaardig zou kunnen maken, dan zou geen mens de Wet in zijn geheel kunnen voldoen. Wellicht verklaart dat een beetje de vermeende tegenspraak.....
Maar daarom heeft Jezus in beginsel ook Zijn Kruisoffer voor het Volk Israël gebracht om hen genade te schenken. (Joh 11:49-53 / Mat 1:21) --> Waar wordt gesproken over het volk (dus Israël).
Het volk Israël immers kon de Wet zelf niet volbrengen en dus heeft Jezus hen een handje geholpen. Wij als christenen uit de heidenen mogen in deze Glorieuze genade meedoen, als G'd ons daartoe uitkiest en aanraakt. (Rom 8:28 / Joh 6:65 / Joh 6:44 / Joh 17:9)
quote:
Ik ben hier niet bekend of vertrouwd mee. De jood met slechte vruchten (ongeloof) komt m.i. helemaal niet geod terecht. Er is een scheiding tussen goed en kwaad. Die is zwart-wit. Schapen en bokken. Ik denk wel dat er met de joden een bijzonder plan is; maar ik verwacht niet dat de rechtvaardigheid van God ook het kwaad goed maakt. Het probleem van het kwaad is niet dat het zondigt; maar dat het geen zonde erkent als zonde. Dat is: dat het geen God erkent.
Er is en wordt in de theologie ook erg weinig aandacht aan besteed, heb ik vernomen van de dominee.
Romeinen 11 maar weer eens.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.Hier staat toch de Belofte van G'd dat de ongehoorzamen uit het Volk Israël, op dezelfde ontferming zal ontvangen die wij christenen ook hebben ontvangen? Dit sluit dan toch aan bij al de andere Beloften van G'd waarin Hij zegt Zelf de zonden te zullen wegdoen en wegwassen van Israël in de eindtijd (Jezus wederkomst)?
(Zach 12:10 / Jes 54:10 over de Ontfermer / Eze 11:16-20 / Rom 11:26 / Eze 39:24-29 / Eze 36:25-27 / Jer 31:34 / Micha 7:18-20 / Psa 130:8 / Jer 33:

De lijst met Beloften is eindeloos.
quote:
Ja, dat zie ik ook zo. Gal.4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Maar tegelijk is de belofte van de joden genomen van de eerstgeborenen, en is de eerstgeborene degene onder het diensthuis; en die van buiten zijn, (beter gezged: die van Christus zijn) zijn de vrije zonen van God. Hagar de slavin is Agar, de berg Sinaï, hetgeen staat voor Jeruzalem van Juda, dat als dienstknecht geldt van God. De christenen worden als Izak, de zoon van de belofte. Je merkte zelf al terecht op dat Christus de Verlosser is van de joden, en van de heidenen. Dat wil dus zeggen dat alle christenen, joden en heidenen, tot de vrije zonen van God behoren; terwijl allen die onder de wet waren, of zich eronder stellen, als de kinderen van de slavin zijn: onder een diensthuis.
Maar dat is toch een vreemde verklaring small brother?
Isaac heeft de Belofte ontvangen van G'd, op zijn nakomelingen zijn rusten deze Eeuwige Beloften. En dan ineens zijn de nakomelingen niet meer de kinderen van de belofte? Maar zijn dat de Christenen geworden? Zijn wij christenen dan niet de kinderen van de Genade?
Het verbond ging
niet naar Hagar / Ismael, maar naar Sarah / Isaac. Daaruit is later Jacob die Israël wordt genoemd door G'd Zelf, verwekt. En toch claimen we als christenen dat de Joden nu ineens niet meer van Isaac/Jacob zijn maar van Hagar/Ismael !? En als klap op de vuurpijl zijn wij christenen ineens wel de kinderen van Isaac? Hebben we de Joden
vervangen?
quote:
Gal.4:30 wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije. Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.
Inderdaad, als mede erfgenaam (christen) mogen wij ons OOK kinderen van de vrije noemen en behoren niet langer tot de kinderen van Hagar. Wat we tot Jezus offer aan het Kruis wel waren.
quote:
Gal.4:1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
Dit gata over de Joden, zij worden immers altijd erfgenaam genoemd en ook dienstknechten van G'd.
quote:
Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
Wederom OOK !
OOK wij.... nu pas gaat het volgens mij over christenen en wordt de parallel getrokken naar Israël.
quote:
Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Onlangs in een ander topic geleerd dat opdat betekent "met de bedoeling dat"
Dus met de bedoeling dat Jezus degenen die onder de Wet waren..... dat zijn dus de Joden en niet de heidenen uit de Christenen. Jezus heeft de Joden bij voorbaat al verlost van de Wet.
EN met de bedoeling dat wij (dat zijn de christenen) de aanneming tot kinderen zouden krijgen. Want de joden waren al kinderen van G'd en wij uit de heidenen immers nog niet.
quote:
En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Wij zijn niet als de Joden een dienstknecht, maar worden door Christus als een zoon gezien. We zijn dan nu OOK een erfgenaam van G'd. Want wie zijn dat al? De Joden inderdaad, waren al erfgenaam. Er staat
niet dat we nu
ipv de Joden de nieuwe erfgenaam zijn geworden, maar OOK !
quote:
De belofte is een ander hoofdstuk dan het verbond. Ik ging daar eerder op in.
Daarop had ik ook reeds geantwoord.
quote:
Je hebt gelijk, ik noemde het fout. De afgehouwen takken, dat zijn niet alle joden, en ook niet Israël, maar de ongelovige joden. Dat zijn dan wel gelijk heel veel joden:
23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.Dat geloof wordt dus geschonken door G'd de Vader aan Israël in de eindtijd, zoals ik iets eerder vele verzen van heb gegeven. Daar krijgen ze van G'd het geloof (net zoals wij christenen het geloof van G'd ontvangen) en zal heel Israël zalig worden. Dus hun ongerechtigheden vergeven en hun zonden bedekt.
Romeinen 4:7-8 Net als bij ons Christenen nu. Zie
Rom 11:27-32quote:
Rom.11:1 Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre;
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade. En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer. Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
Inderdaad zullen dus zowel Israël als de Christenen niet door werken genade ontvangen, maar OOK door Genade. Alleen op een ander moment, bij Jezus Zijn Wederkomst als Messias.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.G'd heeft Israël dus bewust opgesloten in ongehoorzaamheid om Zich over Israël te gaan ontfermen. !
quote:
Maar dat is niet het laatste woord. Want wat tot jaloersheid wordt bewogen, en waarover is geprofeteerd, mag duidelijk een leven leiden in hoop en verwachting:
Rom.11:12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
Daar staat: Hoe groot zal de rijkdom van de wereld zijn als de joden tot volheid van geloof komen !!
Dat lees ik niet small brother, die woorden zie ik niet staan.
Hun voorbestemde val (geen Jezus aannemen) geeft rijkdom aan de wereld, hoeveel temeer dus hun volheid. Niet in geloof maar in het aangenomen zijn door G'd. G'd Zelf geeft heel Israël (ook de opgewekten uit de dood) immers bij Jezus wederkomst de geest van geloof zodat ze Jezus zullen )h)erkennen en zijn wonden zullen zien.
quote:
De volheid des tijds is wanneer Christus komt.
eens
[quote[De volheid der heidenen is dat de uitverkoren heidenen gaan geloven.[/quote]
eens, degenen die G'd Zelf naar Jezus stuurt en geloof geeft.
quote:
De volheid der joden is dat de uitverkoren joden gaan geloven.
oneens, die woorden staan er niet.
Maar zou het daarom gaan, dan geeft G'd Zelf hen dat geloof.