Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105576 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #500 Gepost op: december 02, 2012, 02:16:16 pm »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 11:33:
[...]

Je bent op de hoogte gaitema dat de Joodse bloedlijn ALTIJD wordt voortgezet door een Joodse moeder? ;)  

Ja zeker :*)

quote:

Ik maak mij dan ook geen zorgen of G'd nog wel weet wie hieronder zullen vallen. Sterker nog, G'd zal het wel hebben geregeld, ga ik in vol vertrouwen van uit.

Het punt is echter dat Hij de tien verloren stammen niet meer zijn volk noemt en heeft laten opgaan in de heidenen.
Het punt is ook dat Hij de belofte van dat Hij ze zijn kinderen zal gaan noemen, in het christendom weer komt. Christenen zijn Zijn kinderen.

Het punt is ook dit:

Titus 2,14 (over Jezus)

14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)

Over dat God hen anders zal noemen:

Jesaja 65:15-16

15 U zult uw naam voor Mijn uitverkorenen achterlaten als een vloekwoord
en de Heere HEERE zal u doden,
maar Zijn dienaren zal Hij noemen met een andere naam,

16 zodat wie zich zegenen zal op aarde,
zich zal zegenen in de God van de waarheid,
en wie zweren zal op aarde,
zal zweren bij de God van de waarheid,
omdat de benauwdheden van vroeger vergeten zullen zijn,
omdat zij verborgen zullen zijn voor Mijn ogen.
Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

Uit: Herziene Statenvertaling
 © 2010 Stichting HSV

Wanneer verloren ze hun naam?

Hosea 1

HET BOEK VAN DE PROFEET

HOSEA
1
 Opschrift

1 Het woord van de HEERE dat gekomen is tot Hosea, de zoon van Beëri, in de dagen van Uzzia, Jotham, Achaz, Hizkia, de koningen van Juda, en in de dagen van Jerobeam, de zoon van Joas, de koning van Israël.

Israëls afgoderij wordt afgebeeld

2 Het begin van het spreken van de HEERE door Hosea.
De HEERE zei tegen Hosea:
Ga! Neem voor u een vrouw van de hoererijen
en kinderen van de hoererijen,
want het land wendt zich in schandelijke hoererij
van de HEERE af.

3 Hij ging en nam Gomer, een dochter van Diblaïm; zij werd zwanger en baarde hem een zoon.

4 Toen zei de HEERE tegen hem:
Geef hem de naam Jizreël,
want nog even
en Ik zal de bloedschulden van Jizreël vergelden
aan het huis van Jehu,
en Ik zal het koningschap van het huis van Israël wegdoen.

5 Op die dag zal het gebeuren
dat Ik de boog van Israël zal breken
in het dal van Jizreël.

6 Zij werd opnieuw zwanger, en zij baarde een dochter. Daarop zei Hij tegen hem:
Geef haar de naam Lo-Ruchama,
want Ik zal Mij voortaan niet meer
ontfermen over het huis van Israël,
want Ik zal hen zeker wegvoeren
.

7 Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en Ik zal hen verlossen door de HEERE, hun God. Ik zal hen echter niet verlossen door boog, door zwaard, door strijd, door paarden of door ruiters.

8 Toen zij Lo-Ruchama niet meer de borst gaf, werd zij weer zwanger, en zij baarde een zoon.

9 En Hij zei:
Geef hem de naam Lo-Ammi,
want u bent niet Mijn volk
en Ík zal er voor u niet zijn.

10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn
als het zand van de zee
,
dat niet gemeten
en niet geteld kan worden.
En het zal gebeuren dat in de plaats
waar tegen hen gezegd is:
U bent niet Mijn volk,
tegen hen gezegd zal worden:
kinderen van de levende God.
11 Dan zullen de Judeeërs bijeengebracht worden
samen met de Israëlieten.

Zij zullen voor zich
één Hoofd aanstellen
en uit het land oprukken;
want groot zal de dag van Jizreël zijn.
12 Zeg tegen uw broeders: Ammi,
en tegen uw zusters: Ruchama.

© 2010 Stichting HSV

Dat samen laat me zien dat God zich een volk heiligt uit de heidenen.
Van het huis Israël spreekt Hij niet meer als een afstammende groep, maar van de kinderen van de levende God als een nieuw door God gereinigde volk uit de heidenen (inclusief het oude volk).
Mensen die Jezus volgen zijn kinderen van de levende God.
We pinnen ons namelijk vast op de term "huis Israël", maar God zei bewust dat Hij ze niet meer zo noemt en in de heidenen zijn opgegaan. Het zijn heidenen geworden, door Gods ingrijpen. Geen afgezonderde groep daar binnen, maar gewoon heidenen. Zelfde status en de zelfde eer. Net als alle heidenen ook bereikbaar voor het evangelie, waardoor God zich een volk heiligt.

quote:

G'd denkt daar klaarblijkelijk anders over, want Hij vereffend rekeningen tot in de vierde generatie......Hosea 1

Aan de andere kant zegt God ook dat een zoon niet verloren gaat door de zonden van zijn vader. Als de vader zondigt, maar de zoon gehoorzaamd God, dan gaat de vader verloren en is de zoon gered.
Wat het oude testament betreft. In het nieuwe testament leren we ook van de genade van Jezus. Echter ook hier: ieder draagt zijn eigen verantwoordelijkheid.

quote:

Het gaat mbt de Joden ook niet om veranderen, maar om de Eeuwige Beloften van G'd de Vader aan Jacob (Israël) die Eeuwig op zijn nageslacht rusten.

Romeinen 9
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God,  maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

Dus niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Heb je weer zo iets. Als niet allen uit Israël ook Israël is, wat is dan 'heel' Israël?

God reinigt zich een volk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #501 Gepost op: december 02, 2012, 02:17:10 pm »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 13:40:
[...]

Dat is wel erg indirect.

Chronologie:
G'd geeft het Beloofde Land Israël aan Zijn volk Israël (Bijbel)

Filistijnen, Amelekieten
Het zojuist ontstane volk Israël vocht in de periode van de Richteren en de koningen Saul, David en Salomo (1300-900 v.Chr.) langdurige en gewelddadige conflicten met dit buurvolk uit. Deze worden in de Bijbel met naam en toenaam beschreven.

Assyriërs
Versloegen tussen 722 en 720 v. Chr. de Israëlieten en voerden de tien stammen weg.

Babyloniërs
Veroverden het gebied in 586 v. Chr. Voerden de stam van Juda, de Joden, weg en verwoestten de Eerste Tempel van Jeruzalem

Hellenen en Perzen
Overheersing van 538 tot 142 v. Chr. In die tijd keerden veel Joden terug uit Babylonische ballingschap en werd de Tempel herbouwd.

Alexander de Grote
Veroverde het gebied in 332 v. Chr. De Hasmoneeën gaven de joden enige autonomie.

Antiochus IV Epiphanus
215 - 264 v. Chr. Het seleucidische Rijk, met kerngebied Syrië.

Romeinen
Veroverden geheel Palestina en bleven er van 63 tot 313 n. Chr. In het jaar 70 werd de Tweede Tempel verwoest. In 73 n. Chr. namen de Romeinen het fort Masada in. Flavius Josephus beschrijft deze Joodse Oorlogen. Tussen 132-153 werd het volk nagenoeg uitgeroeid.

Byzantijnen
Overheersten het land van 313 tot 1099 n. Chr. In die periode bouwde kalief Abd el-Malik op de fundamenten van de Eerste en Tweede Tempel de Rotskoepel of Omarmoskee.

Kruisvaarders
Meenden na een oproep van paus Urbanus II de heilige plaatsen van Jeruzalem van de heidenen (= Arabieren) te moeten bevrijden. Trokken moordend en plunderend door het land

Mamelukken
Verbleven er als heersers van 1291 tot 1516.

Ottomanen
De Turken hielden het land van 1517 tot 1917 bezet.

Verenigd Koninkrijk
Hadden het mandaat (van de Volkenbond) over het gebied van 1918 tot 1948. Beide partijen beschouwden het als een militaire bezetting.

Jordanië deelbezetting
Hield delen van het land (Jeruzalem en de Westbank) tussen 1948 en 1967 bezet. In deze periode vinden vier van de vijf oorlogen plaats.

Israël

De UK heeft dus Israël niet van de Kruisvaarders gekregen, maar het gelukig terug veroverd van de Turken !
Wat een mooi overzicht. Die bewaar ik. Ik heb er - zoals je ziet - nog een overheersing tussengezet.

quote:

van deze site.
De Tempel in Jeruzalem werd door Epifanes aan Zeus gewijd en alle religieuze voorschriften vooral inzake de viering van de hoogtijdagen, sabbat en besnijdenis op straffe des doods  verboden. Ook het bezit van het Wetboek van Mozes was strafbaar, ook daarvoor kon men de doodstraf krijgen. Alle vindbare exemplaren werden vernietigd. Voorts werd de Joodse offercultus verboden. In de Tempel werden varkens geslacht en in de heilige zalen hadden de heidenen gemeenschap met vrouwen. De Joden die zich tegen deze terreur verzetten werden op gruwelijke wijze gemarteld. Bovendien maakte Epiphanus zich meester van de tempelschatten. De Joden spraken van "Een gruwel der verwoesting "over deze tijd. Er ontstond echter onverwacht hevig verzet van de kant van de Joodse bevolking. Deze besefte dat de Hellenistische leefwijze, met zijn vele afgodische elementen niet in overeenstemming te brengen was met de trouw aan Gods geboden. Dit had de opstand der Makkabeeën tot gevolg. Deze Joodse vrijheidsbeweging maakte in 164 voor Christus een eind aan de terreur van Epiphanus. Een verslag van deze opstand en de daarop volgende onafhankelijkheidsstrijd is te vinden in de boeken van de Makkabeeën die bewaard zijn gebleven in de Griekse Septuaginta. De Tempel werd ontdaan van alle Hellenistische attributen en opnieuw ingewijd. Deze gebeurtenis wordt tot op de dag van vandaag gevierd tijdens het Chanoekah-feest.”

A.s. zaterdag is het Chanoeka feest.
Ook Jezus vierde dat. Joh.10:22 het feest van de tempelvernieuwing. De tempel moest grondig gereinigd worden omdat deze onrein geworden was door het varkensbloed. Daarna kon de tempel opnieuw worden ingewijd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #502 Gepost op: december 02, 2012, 02:27:55 pm »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 13:40:

De UK heeft dus Israël niet van de Kruisvaarders gekregen, maar het gelukig terug veroverd van de Turken !

Je hebt gelijk, zie ik :)
Ik was in de war vanwege het zelfde doel. Zowel kruisvaarders als de Britten wilden de islamitische overheersing er weg hebben. Ze volgen elkaar dus echter niet op. Het zijn twee verschillende periodes met daar tussen een turkse overheersing en de mamelukken.

Hoe dan ook: God is de regiseur van heel de geschiedenis. Niets onder de zon gebeurd buiten Gods regie om.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 02:33:27 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #503 Gepost op: december 02, 2012, 03:47:04 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 01 december 2012 om 14:44:
Hier wordt "toch" door de schrifgeleerden hun natuurlijke afstamming van Abraham bedoeld, onderhouden de de Wet en de Profeten?
Want zij leefden nog steeds in de oude bedeling!

Maakt dat dan iets uit? Ik ben niet zeker of ik de vraag begrijp. Ik geloof niet dat de oude bedeling een minder geestelijke tijd was, en de nieuwe bedeling meer geestelijk. De “want - oude bedeling” formulering volg ik daarom niet.  De wet van Mozes zette het volk als geheel apart tegenover de wereld; en de wet in de harten door de Geest zet de individuele gelovigen apart en direct tegenover God, waarbij elk afzonderlijk wel geroepen wordt om een eenheid te zijn met de andere lidmaten. Maar in beide bedelingen is de vraag en de norm van geestelijke aard. Maar ook buitendien geloof ik dat het zijn van kind van Abraham of kind van God ook in het begrip van de joden destijds impliceert een leerling en navolger te zijn.

Prediking van Johannes
Luk.3:5 Alle dal zal gevuld worden, en alle berg en heuvel zal vernederd worden, en de kromme wegen zullen tot een rechten weg worden, en de oneffen tot effen wegen.
En alle vlees zal de zaligheid Gods zien.
8 Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen.

Dat klinkt toch niet als algemene verzoening, maar vooral toch erg veroordelend. En dat nog wel pal na de opmerking dat alle vlees de zaligheid Gods zal zien. Zien is dus nog niet direct ook deelgenoot worden van de heerlijkheid van God. En deelgenoot worden in de zaligheid is misschien ook nog gepaard met een vraag naar geloof en vruchten.
Verder: Johannes predikt hier tegen de joden die leven onder het oude verbond. Dat is de prediking van genadige verzoening door vergeving van zonden met bijbehorende doop. Zo strict gescheiden zijn die twee verbonden dus niet. Bij alle grote verschillen gaat het tegelijk steeds een beetje over hetzelfde. Liefde en geloof en heiliging en verheerlijking van Gods Naam.

Johannes spreekt hier woorden van Jesaja. Want in Jesaja 63 wordt gezegd dat het volk méér is dan slechts kinderen van Abraham (Jes.63:16) en dan wordt in hoofdstuk 64 gevraagd en geroepen om bijstand van de pottenbakker, om de hulpeloze zondige heiligen te redden en de tegenstanders, de heidenen te doen beven.
Johannes betrekt deze woorden op het heilige volk zelf: Alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen.

quote:

Gaf Jezus hun een antwoord als "mens" gelijk aan hun natuurlijke afstamming
van Abraham onderhoudend de wet en de Profeten?
Want ook Jezus leefde nog in de oude bedeling!

Nee; Hij spreekt als gezondene door de Vader. En wanneer dat tot ergernis wordt legt Hij van tijd tot tijd een verdieping door erop te wijzen dat ook in hoedanigheid van zoon van mensen Hij met deze claims kan komen – om hen inzicht van hun vooringenomenheid en  onaanspreekbaarheid te geven.

Prediking van Jezus Christus
Maar in onze tekst is Jezus Zelf aan het woord. En hij komt bij een gesprek over het kindschap van Abraham en God, met dezelfde boodschap: Ik heb u dan gezegd dat u in uw zonden zult sterven, want als u niet gelooft dat Ik het ben, zult u in uw zonden sterven (Joh.8:24)
Is dat een boodschap van het oude verbond? Ja. Jezus leert hier geen twee-stromen plan. Is dat een boodschap van het nieuwe verbond? Ja.

quote:

Toch moeten wij het antwoord van Jezus "Geestelijk" verstaan, daar de werken van Abraham een Geestelijke Wortel had.
Waarom begrepen de schriftgeleerden dit antwoord van Jezus dan niet.
Terwijl Jezus veel moeite deed om hen daarin te onderwijzen.

Ik denk dat ze het wel degelijk heel goed begrepen. De woorden van Jezus waren wel degelijk messen door hun ziel en gruwelen voor hun hart. Dat getuigt van begrip. Echter; zij kwamen niet verder dan het absoluut niet toegestaan zijn dat Jezus dat zei. Door hun vooringenomenheid (ongeloof) bleven zij hangen in de zekere punten waarin zij hun gelijk zagen; en bleven ze struikelen in onbegrip en stomgeslagenheid op de hoofdzaken.

Ontzettend leerzaam is hoe zij zich bedienen van Argumentate: Over de afkomst, de geboorteplaats, de claims, de implicaties, de getuigenis van iemand over zichzelf. Een onafzienbare rij van voorbeelden die de hoofdzaken negeren en proberen op de bijzaken de hoofdzaken omver te helpen. Dat is heel leerzaam want het gebeurt alledag voortdurend: het innerlijke gevoel of geloof zoekt wegen om van de mogelijke waarheid te bewijzen dat deze onmogelijk of ongeloofwaardig of “zelfs” in de onderdelen onbetrouwbaar is.

Maar Gods Woord is Recht en Waarheid.

quote:

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet goed de aansluiting en de overgang kan maken naar de takken die dan genoemd worden in Rom. 11:19 en volgende.

Misschien heb ik in dezen iets gemist.

Of misschien heb ik iets gemist. De takken die afgehouwen zijn, dat zijn de joden. En de heidenen wordt ingeplaatst op de stam op die plek. De joden zijn ongehoorzaam. Maar het is een voorziene ongehoorzaamheid. Net zo voorzien als ook de ongehoorzaamheid van de heiden-gelovigen werd voorzien. En zo zullen allen op enigerlei vlak dwalen en in zonde struikelen. Opdat God barmhartigheid kan bewijzen aan de zondaren. Zouden de joden nooit ongehoorzaam zijn geworden, en niet verharding op verharding toonden, dan had God geen ruimte gehad om het heil aan de ongelovige onheilige afgodendienaars te brengen. Want de zegen is gekoppeld aan Abrahams kinderen. Zegen, dat is niet een vredewens, maar dat is de bestaande verwachting van een gelovige die verklaart dat hij zijn verwachting van God overgeeft aan iemand anders. Dus wie gezegend wordt en deze zegen ook aanneemt, die krijgt gemeenschap met God door hetgeen de zegenaar over hem uitspreekt. En dat is ook waarom wordt gezegd dat de zegen terugkeert als een huis de zegen verwerpt. Want dan is de verwachting die is uitgesproken en verbonden aan een persoon/familie, teruggekomen en mag de zegenaar het opnieuw verwachten van God, Want Gods genade is onberouwelijk. Dat verklaart ook dat bij het sterven een zegen wordt uitgesproken. Want het sterven is voor wie gelooft geen einde, maar nog een onvoltooid hoofdstuk van godsverwachting. En dat kan worden gecommcuniceerd ten overstaan van God. Dat verklaart ook de ernst van het verwerpen van het eerstgeboorterecht door Ezau. Het eerstgeboorterecht is de verbonden zege van de voorvaderen aan het nageslacht. Dat is dus de uitgesproken verwachting van de voorvaderen die formeel in handen is gelegd van het nageslacht. Formeel wettelijk, door God zelf. Dat verwerpen of minachten is God verwerpen en Gods zegenende kracht door de generaties loochenen. Foei, dat ook vandaag de dag de zegen door de predikanten wordt ondergewaardeerd en minder geacht. Het meerdere zegent het mindere. Immers stroom gaat altijd van meer naar minder. De zegen van degene die van God komt kan worden uitgestort over degenen die het aannemen. En op die manier wordt wat de zegenaar gelooft en verwacht van God, tot bewijs tussen hem en God en de gemeenschap, dat het aan de gezegende personen is verbonden.

Maar door de zonden en de verharding, werd de zegen weggeworpen en wordt de belofte weggenomen en aan andere mensen van goede wil toegevoegd. Dat was aan Abraham al beloofd. De winst van satan over de mens is steeds het zaad waarin de kiem ontspruit voor nieuwe genade en nieuw geloof. Alles van waarde wordt aangevochten. Maar Gods Kracht gaat wegen van andere orde. Maar wel onder ook het verplaatsen van de kandelaar. En de jalouzie dat andere minder bedeelden God mogen ontmoeten, moet de kinderen van God weer terugbrengen op de begeerte naar gemeenschap met God. Dus het verplaatsen van de kandelaar is niet definitief. Dat is de boodschap van de verzen 30-33. Maar eerlijk gezegd heb ik geen goed beeld bij wat je me vraagt; en kan ik ook niet nagaan of mijn woorden ook maar iets zinnigs hebben toegebracht.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 04:57:17 pm door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #504 Gepost op: december 02, 2012, 05:40:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 december 2012 om 14:16:

Het punt is echter dat Hij de tien verloren stammen niet meer zijn volk noemt en heeft laten opgaan in de heidenen.
Het punt is ook dat Hij de belofte van dat Hij ze zijn kinderen zal gaan noemen, in het christendom weer komt. Christenen zijn Zijn kinderen.
Zie wat G'd in Ezechiel 37 hierover zegt:
God zal Juda en Israël herenigen
15 Het woord van de HEERE kwam tot mij:
16 En u, mensenkind, neem een stuk hout voor uzelf en schrijf daarop: Voor Juda, en voor de Israëlieten, zijn metgezellen. Neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: Voor Jozef, het stuk hout van Efraïm, en van heel het huis van Israël, zijn metgezellen.
17 Breng ze dan bij elkaar, het ene bij het andere, tot één stuk hout, zodat ze in uw hand één worden.
18 Als dan uw volksgenoten tegen u zeggen: Wilt u ons niet vertellen wat deze dingen voor u betekenen?
19 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal het stuk hout van Jozef nemen, dat zich in de hand van Efraïm bevindt, en van de stammen van Israël, zijn metgezellen, en Ik zal het bij het stuk hout van Juda voegen, en Ik zal ze tot één stuk hout maken. Ze zullen in Mijn hand één worden.
20 Die stukken hout, die u beschreven hebt, moeten voor hun ogen in uw hand zijn.
21 En spreek tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik ga de Israëlieten nemen uit de heidenvolken waarheen zij gegaan zijn. Ik zal hen van rondom bijeenbrengen en hen naar hun land brengen.
22 Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen van Israël. Zij zullen allen  één Koning als koning hebben. Zij zullen niet langer als twee volken zijn, en niet langer nog in twee koninkrijken verdeeld zijn.
23 Dan zullen zij zich niet meer verontreinigen met hun stinkgoden en met hun afschuwelijke afgoden en met al hun overtredingen. Ik zal hen verlossen in al hun woongebieden, waar zij gezondigd hebben, en Ik zal hen reinigen. Dan zullen zij een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor hen zijn.
24 En  Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn. Voor hen allen zal er één Herder zijn. Zij zullen in Mijn bepalingen wandelen en Mijn verordeningen in acht nemen en die houden.
25 Zij zullen wonen in het land dat Ik aan Mijn knecht, aan Jakob, gegeven heb, waarin uw vaderen gewoond hebben. Zij zullen daarin wonen, zij met hun kinderen en hun kleinkinderen, tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal tot in eeuwigheid hun Vorst zijn.
26 Ik zal met hen een  verbond van vrede sluiten. Het zal een eeuwig verbond met hen zijn, Ik zal hun een plaats geven en hen talrijk maken, en Ik zal Mijn  heiligdom in hun midden zetten tot in eeuwigheid.
27 Mijn tabernakel zal bij hen zijn, Ik zal een  God voor hen zijn en zíj zullen een volk voor Mij zijn.
28 Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, Die Israël heiligt, wanneer Mijn heiligdom voor eeuwig in hun midden zal zijn.

quote:

Het punt is ook dit:

Titus 2,14 (over Jezus)

14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)

Over dat God hen anders zal noemen:

Jesaja 65:15-16

15 U zult uw naam voor Mijn uitverkorenen achterlaten als een vloekwoord
en de Heere HEERE zal u doden,
maar Zijn dienaren zal Hij noemen met een andere naam,

16 zodat wie zich zegenen zal op aarde,
zich zal zegenen in de God van de waarheid,
en wie zweren zal op aarde,
zal zweren bij de God van de waarheid,
omdat de benauwdheden van vroeger vergeten zullen zijn,
omdat zij verborgen zullen zijn voor Mijn ogen.
Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

© 2010 Stichting HSV

Wanneer verloren ze hun naam?

Hosea 1

HET BOEK VAN DE PROFEET

HOSEA
1
 Opschrift

1 Het woord van de HEERE dat gekomen is tot Hosea, de zoon van Beëri, in de dagen van Uzzia, Jotham, Achaz, Hizkia, de koningen van Juda, en in de dagen van Jerobeam, de zoon van Joas, de koning van Israël.

Israëls afgoderij wordt afgebeeld

2 Het begin van het spreken van de HEERE door Hosea.
De HEERE zei tegen Hosea:
Ga! Neem voor u een vrouw van de hoererijen
en kinderen van de hoererijen,
want het land wendt zich in schandelijke hoererij
van de HEERE af.

3 Hij ging en nam Gomer, een dochter van Diblaïm; zij werd zwanger en baarde hem een zoon.

4 Toen zei de HEERE tegen hem:
Geef hem de naam Jizreël,
want nog even
en Ik zal de bloedschulden van Jizreël vergelden
aan het huis van Jehu,
en Ik zal het koningschap van het huis van Israël wegdoen.

5 Op die dag zal het gebeuren
dat Ik de boog van Israël zal breken
in het dal van Jizreël.

6 Zij werd opnieuw zwanger, en zij baarde een dochter. Daarop zei Hij tegen hem:
Geef haar de naam Lo-Ruchama,
want Ik zal Mij voortaan niet meer
ontfermen over het huis van Israël,
want Ik zal hen zeker wegvoeren
.

7 Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en Ik zal hen verlossen door de HEERE, hun God. Ik zal hen echter niet verlossen door boog, door zwaard, door strijd, door paarden of door ruiters.

8 Toen zij Lo-Ruchama niet meer de borst gaf, werd zij weer zwanger, en zij baarde een zoon.

9 En Hij zei:
Geef hem de naam Lo-Ammi,
want u bent niet Mijn volk
en Ík zal er voor u niet zijn.

10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn
als het zand van de zee
,
dat niet gemeten
en niet geteld kan worden.
En het zal gebeuren dat in de plaats
waar tegen hen gezegd is:
U bent niet Mijn volk,
tegen hen gezegd zal worden:
kinderen van de levende God.
11 Dan zullen de Judeeërs bijeengebracht worden
samen met de Israëlieten.

Zij zullen voor zich
één Hoofd aanstellen
en uit het land oprukken;
want groot zal de dag van Jizreël zijn.
12 Zeg tegen uw broeders: Ammi,
en tegen uw zusters: Ruchama.

© 2010 Stichting HSV

Dit alles wordt tenietgedaan door het feit dat je de beschrijvingen opsomt van de tijd dat G'd Zijn Aangezicht verborg voor Israël Maar Hij beloofde ook dat dit tijdelijk zal zijn.

Ezechiel 39
21 Ik zal Mijn heerlijkheid onder de heidenvolken laten blijken. Alle heidenvolken zullen Mijn oordeel zien dat Ik geveld heb, en Mijn hand, die Ik op hen gelegd heb.
22 Dan zullen zij die van het huis van Israël zijn, weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, vanaf die dag en daarna.
23 Dan zullen de heidenvolken weten dat zij die van het huis van Israël zijn, om hun ongerechtigheid in ballingschap zijn gegaan. Omdat zij Mij ontrouw waren, verborg Ik Mijn aangezicht voor hen en gaf Ik hen in de hand van hun tegenstanders, zodat zij allen door het zwaard vielen.

--> Tot zover verwijzen ook de door jou geciteerde verzen.
G'd heeft Zijn heerlijkheid onder de heiden-volken laten blijken door Christus. Maar dat staat geheel los van de blijvende zegen en beloften van G'd de Vader aan Zijn Uitverkoren Volk Israël. Het ene vervangt het andere niet, zoals vele christenen onder ons wel menen, helaas.  

Want er is meer ! Nu de beloofde ommekeer !

24 Overeenkomstig hun onreinheid en overeenkomstig hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen.
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.
26 Zij zullen hun schande moeten dragen, en heel hun trouwbreuk, die zij tegenover Mij gepleegd hebben toen zij onbezorgd in hun land woonden en er niemand was die hun schrik aanjoeg.
27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar hen ook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn  Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE.

--> G'd beloofd dus Zijn Aangezicht niet langer voor Israël te verbergen en hen terug te brengen in het Beloofde Land Israël. Dat is geschied en is nu ook nog steeds hard bezig te worden vervuld, daar over de hele wereld Joden wederkeren naar huis Israël.

quote:

Dat samen laat me zien dat God zich een volk heiligt uit de heidenen.
God zich OOK een volk heiligt uit de heidenen.
De Joden blijven dus Eeuwig een geheiligd uitverkoren volk waar de Eeuwige Beloften op rust.

quote:

Van het huis Israël spreekt Hij niet meer als een afstammende groep, maar van de kinderen van de levende God als een nieuw door God gereinigde volk uit de heidenen (inclusief het oude volk).

Hier schrijf je het inderdaad, maar wel op een andere manier.

quote:

Mensen die Jezus volgen zijn kinderen van de levende God.
We pinnen ons namelijk vast op de term "huis Israël", maar God zei bewust dat Hij ze niet meer zo noemt en in de heidenen zijn opgegaan. Het zijn heidenen geworden, door Gods ingrijpen. Geen afgezonderde groep daar binnen, maar gewoon heidenen. Zelfde status en de zelfde eer. Net als alle heidenen ook bereikbaar voor het evangelie, waardoor God zich een volk heiligt.

Hier ga je dus fout gaitema, want over wie spreekt G'd dan als Hij zegt dat het volk Israël, het huis Israël zal rouwen om hun zonden? Of krijgen de Joden wel de vloeken en eigenen wij als Christenen wel hun zegeningen toe?

quote:

Dus niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Heb je weer zo iets. Als niet allen uit Israël ook Israël is, wat is dan 'heel' Israël?

God reinigt zich een volk.
Nee, zoals ik al vaker heb laten zien, zijn degenen die niet de nakomelingen zijn van Jacob niet voortgekomen uit Israël Voortgekomen uit Jacob die door G'd Israël werd genoemd. Op de nakomelingen van Jacob rust de Belofte van G'd. Zij zijn uit Jacob en dus Israël.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 05:46:50 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #505 Gepost op: december 02, 2012, 06:29:16 pm »

quote:

small brother schreef op 02 december 2012 om 15:47:
Prediking van Johannes
Luk.3:5 Alle dal zal gevuld worden, en alle berg en heuvel zal vernederd worden, en de kromme wegen zullen tot een rechten weg worden, en de oneffen tot effen wegen.
En alle vlees zal de zaligheid Gods zien.
8 Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. En de bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen.

Dat klinkt toch niet als algemene verzoening, maar vooral toch erg veroordelend.

quote:

Prediking van Jezus Christus
Maar in onze tekst is Jezus Zelf aan het woord. En hij komt bij een gesprek over het kindschap van Abraham en God, met dezelfde boodschap: Ik heb u dan gezegd dat u in uw zonden zult sterven, want als u niet gelooft dat Ik het ben, zult u in uw zonden sterven (Joh.8:24)
Is dat een boodschap van het oude verbond? Ja. Jezus leert hier geen twee-stromen plan. Is dat een boodschap van het nieuwe verbond? Ja.

Wordt hier niet voorbij gegaan aan het feit dat een Jood zonder Christus in eerste instantie bij zijn overlijden inderdaad niet in het Koninkrijk komt als deze geen goede vruchten heeft voortgebracht conform de Joodse Wet. De Wet immers is veroordelend en het is juist het oordeel dat Jezus voor Zijn volgelingen wegneemt.
Maar de Beloften van G'd ten aanzien van het volk Israël blijven staan, die zijn Eeuwig immers. Daarin zegt G'd in het einde der tijden (bij Jezus wederkomst) heel Israël uit de dood te zullen opwekken en men zal Jezus (h)erkennen. Dus ja, de Jood met slechte vruchten zal bij zijn sterven niet direct in het Koninkrijk komen, maar moeten wachten totdat Jezus wederkomt als Messias.

Zacharai 12
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden  uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
11 Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van  Megiddo.

Dit sluit aan bij Ezechiel 37, waar G'd ook beloofd heeft om de geest van geloof over israel uit te storten.

Hier mis ik denk ik dat Christus in beginsel Zijn kruisoffer voor het volk Israël heeft gebracht omdat zij de Wet niet zelf konden volbrengen. Jezus heeft hun bloedschuld betaald. Immers de heidenen waren veraf van G'd, geen enkele relatie met G'd de Vader? Dus ook geen oordeel of zonde onder de Joodse Wet. Heidenen waren gewoon verloren, toch?
Maar in G'd Zijn grote Genade heeft Hij de Genade die Hij schenkt aan het volk Israël OOK aan de heidenen geschonken. Wie uit de heidenen dat geloofd(doordat G'd het zo bepaalt) zal OOK Zijn Genade ontvangen.

quote:

Of misschien heb ik iets gemist. De takken die afgehouwen zijn, dat zijn de joden. En de heidenen wordt ingeplaatst op de stam op die plek. De joden zijn ongehoorzaam. Maar het is een voorziene ongehoorzaamheid.

De Joden die niet nakomelingen zijn van Jacob en dus uit Israël en waarop dus niet de Beloften rustten, die zijn afgehouwen. Op hun plaats zijn de heidenen geënt door Jezus Christus.
Of welke Joden zouden anders op de Olijfboom mogen blijven en welke Joden niet?
Of zijn de Joden die niet zijn afgerukt Joden die niet zondig aan de Wet zijn geweest?

Want in Christus zijn alle christenen immers gelijk, afkomst van Jood of Griek.
Dus daarover kan hier niet worden gesproken, toch?
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 06:41:55 pm door learsi »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #506 Gepost op: december 02, 2012, 10:18:32 pm »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 18:29:
Wordt hier niet voorbij gegaan aan het feit dat een Jood zonder Christus in eerste instantie bij zijn overlijden inderdaad niet in het Koninkrijk komt als deze geen goede vruchten heeft voortgebracht conform de Joodse Wet. De Wet immers is veroordelend en het is juist het oordeel dat Jezus voor Zijn volgelingen wegneemt.

De wet laat zien wat God vraagt en wie God is, en Hoe God gediend en geheiligd wil worden in alles en boven alles. De wet van de joden bracht geen andere heerlijkheid, dan de heerlijkheid te leven in de heerlijkheid en rust van God. Immers: telkenmale werd door verstrijking van de tijd de gebrachte offers tenietgedaan, en dient een nieuwe verzoening, en heiliging, en reiniging, en offerande te worden gedaan. Dus de wet stelt zeker voor een bepaalde tijd. Maar NIET voor de eeuwigheid! Om in de hemel en de opstanding te delen moest ook de jood door het geloof (en vruchten van het geloof) en door de hoop en verwachting op de Verlosser, behouden worden:

Hab.2:4 Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.
Gal.3:11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

quote:

Maar de Beloften van G'd ten aanzien van het volk Israël blijven staan, die zijn Eeuwig immers. Daarin zegt G'd in het einde der tijden (bij Jezus wederkomst) heel Israël uit de dood te zullen opwekken en men zal Jezus (h)erkennen. Dus ja, de Jood met slechte vruchten zal bij zijn sterven niet direct in het Koninkrijk komen, maar moeten wachten totdat Jezus wederkomt als Messias.
Ik ben hier niet bekend of vertrouwd mee. De jood met slechte vruchten (ongeloof) komt m.i. helemaal niet geod terecht. Er is een scheiding tussen goed en kwaad. Die is zwart-wit. Schapen en bokken. Ik denk wel dat er met de joden een bijzonder plan is; maar ik verwacht niet dat de rechtvaardigheid van God ook het kwaad goed maakt. Het probleem van het kwaad is niet dat het zondigt; maar dat het geen zonde erkent als zonde. Dat is: dat het geen God erkent.

quote:

Zacharai 12
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden  uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
11 Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van  Megiddo.

Dit sluit aan bij Ezechiel 37, waar G'd ook beloofd heeft om de geest van geloof over israel uit te storten.

Hier mis ik denk ik dat Christus in beginsel Zijn kruisoffer voor het volk Israël heeft gebracht omdat zij de Wet niet zelf konden volbrengen. Jezus heeft hun bloedschuld betaald. Immers de heidenen waren veraf van G'd, geen enkele relatie met G'd de Vader? Dus ook geen oordeel of zonde onder de Joodse Wet. Heidenen waren gewoon verloren, toch?

Maar in G'd Zijn grote Genade heeft Hij de Genade die Hij schenkt aan het volk Israël OOK aan de heidenen geschonken. Wie uit de heidenen dat geloofd(doordat G'd het zo bepaalt) zal OOK Zijn Genade ontvangen.
Ja, dat zie ik ook zo. Gal.4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Maar tegelijk is de belofte van de joden genomen van de eerstgeborenen, en is de eerstgeborene degene onder het diensthuis; en die van buiten zijn, (beter gezged: die van Christus zijn) zijn de vrije zonen van God. Hagar de slavin is Agar, de berg Sinaï, hetgeen staat voor Jeruzalem van Juda, dat als dienstknecht geldt van God. De christenen worden als Izak, de zoon van de belofte. Je merkte zelf al terecht op dat Christus de Verlosser is van de joden, en van de heidenen. Dat wil dus zeggen dat alle christenen, joden en heidenen, tot  de vrije zonen van God behoren; terwijl allen die onder de wet waren, of zich eronder stellen, als de kinderen van de slavin zijn: onder een diensthuis.

Gal.4:30 wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije. Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.

Gal.4:1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.

Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

quote:

De Joden die niet nakomelingen zijn van Jacob en dus uit Israël en waarop dus niet de Beloften rustten, die zijn afgehouwen. Op hun plaats zijn de heidenen geënt door Jezus Christus.
Of welke Joden zouden anders op de Olijfboom mogen blijven en welke Joden niet?
Of zijn de Joden die niet zijn afgerukt Joden die niet zondig aan de Wet zijn geweest?

De belofte is een ander hoofdstuk dan het verbond. Ik ging daar eerder op in. Israël is een verbondsvolk zolang zij de wet houdt en de verbondstekenen voert. Er waren afgoden, maar die waren overal bij tijden, dus ik kan niet beoordelen in hoeverre een deel van het volk tot heidenvolk is geworden, zoals bijvoorbeeld de Edomieten.
Hoe dan ook: Christus is dus de verlosser. Voor alle joden. Maar het ongeloof bracht velen tot de val. In principe brengt het iedereen tot een val, die de wettische wet ook als onveranderlijk wettisch diensthuis opvat. Ook Paulus viel, tot God hem oprichtte. En Petrus en andere apostelen schijnen er ook moeite mee gehad te hebben, door weer terug te willen vallen op de wet.

quote:

Want in Christus zijn alle christenen immers gelijk, afkomst van Jood of Griek. Dus daarover kan hier niet worden gesproken, toch?

Je hebt gelijk, ik noemde het fout. De afgehouwen takken, dat zijn niet alle joden, en ook niet Israël, maar de ongelovige joden. Dat zijn dan wel gelijk heel veel joden:

Rom.11:1 Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre;
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade. En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.  Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

Maar dat is niet het laatste woord. Want wat tot jaloersheid wordt bewogen, en waarover is geprofeteerd, mag duidelijk een leven leiden in hoop en verwachting:

Rom.11:12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
Daar staat: Hoe groot zal de rijkdom van de wereld zijn als de joden tot volheid van geloof komen !!

De volheid des tijds is wanneer Christus komt.
De volheid der heidenen is dat de uitverkoren heidenen gaan geloven.
De volheid der joden is dat de uitverkoren joden gaan geloven.

Maar voor we er meer in leggen dan er staat, moeten we daarbij wel vaststellen dat Paulus zelf, en Johannes en Mattheus en Markus en Lukas en Stephanus, en Barnabas, evenzovele voorbeelden zijn van die volheid die tot rijkdom is van de heidenen.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2012, 10:22:16 pm door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #507 Gepost op: december 03, 2012, 10:13:26 am »

quote:

learsi schreef op 02 december 2012 om 17:40:

Dit alles wordt tenietgedaan door het feit dat je de beschrijvingen opsomt van de tijd dat G'd Zijn Aangezicht verborg voor Israël Maar Hij beloofde ook dat dit tijdelijk zal zijn.

Zo zie ik het niet helemaal, want in de bijbel worden de christenen uit de heidenen ook medeërfgenamen van Israël genoemd.
We zijn als wilde olijftakken op de goede boom geënt. We zijn dan dus samen één boom, geen twee bomen. Eén volk met één Koning, namelijk Jezus.
Als we allemaal namelijk tot het koninkrijk van God horen en allen Jezus als Koning hebben, dan zijn wij één volk.

quote:

21 Ik zal Mijn heerlijkheid onder de heidenvolken laten blijken. Alle heidenvolken zullen Mijn oordeel zien dat Ik geveld heb, en Mijn hand, die Ik op hen gelegd heb.

Er bleven nog heidenen die niet het geloof aannemen, totdat ze zich bekeren. Zolang je niet geloofd, zo lang hoor je niet bij het koninkrijk van God. Zolang is Jezus niet je koning.

Er valt me nog iets op aan je aangehaalde tekst:

Ezechiel 37 :

16 En u, mensenkind, neem een stuk hout voor uzelf en schrijf daarop: Voor Juda, en voor de Israëlieten, zijn metgezellen. Neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: Voor Jozef, het stuk hout van Efraïm, en van heel het huis van Israël, zijn metgezellen.
17 Breng ze dan bij elkaar, het ene bij het andere, tot één stuk hout, zodat ze in uw hand één worden.
18 Als dan uw volksgenoten tegen u zeggen: Wilt u ons niet vertellen wat deze dingen voor u betekenen?
19 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal het stuk hout van Jozef nemen, dat zich in de hand van Efraïm bevindt, en van de stammen van Israël, zijn metgezellen, en Ik zal het bij het stuk hout van Juda voegen, en Ik zal ze tot één stuk hout maken. Ze zullen in Mijn hand één worden.

Het valt hier op dat enkel bij het huis Israël gesproken wordt van "zijn metgezellen." Dat zie je niet bij Juda (Jozuf in de hand van Efraïm).
Die metgezellen zijn allen die er bij horen. Van de genen die er al van zijn EN die hen er bij kwamen vergezellen.
In het nieuwe testament worden die tweede groep die er bij kwamen  "de medeërfgenamen" van Israël genoemd.
Toch vormen ze na die hereniging één volk.
We hebben nu nog twee volken:
het eerste volk: de joden
het tweede: de Israëlieten, zijn metgezellen.
Zij zullen samen één volk onder Jezus' heerschappij worden. Deels zijn ze dat al.

quote:

--> G'd beloofd dus Zijn Aangezicht niet langer voor Israël te verbergen en hen terug te brengen in het Beloofde Land Israël. Dat is geschied en is nu ook nog steeds hard bezig te worden vervuld, daar over de hele wereld Joden wederkeren naar huis Israël.

Hier haal je de joden en de israëlieten van toen door elkaar. Hier wordt namelijk gesproken over de twee rijken na de scheur in het oude Israël. Ook in het nieuwe Israël zijn lang niet alle tien stammen bewoners terug.
De joden komen uit het tweestammenrijk Juda. Ook Jezus komt van Juda.
Daarom heten ze ook Joden. Jood komt van Judeër.
Het huis Israël staat niet voor het land Israël, maar voor de tien stammen van toen die in het noorderrijk leefden.
Nu we als christenen medeërfgenamen van Israël in de bijbel worden genoemd, laat dit letterlijk zien dat we aan dit huis zijn toegevoegd. Als metgezellen dus. Toch net niet helemaal het zelfde, maar wel met de zelfde rechten en nu horende bij het zelfde tienstammenrijk. Zeg maar zoals met de Friezen in Nederland. Ze waren een ander volk en zijn nu ook Nederlanders en toch ook nog Friezen.
De joden en de Israëlieten zijn nog niet samen tot één volk gebracht onder één Koning. Die koning is namelijk Jezus en Jezus wordt door de joden nog niet erkent (op een minderheid na) als hun Koning.
Van die minderheid kan je wel zeggen dat we samen al met hen één koninkrijk van God onder Jezus' autoriteit vormen, al zijn we in deze wereld nog in ballingschap.
Het rijk van vrede moet nog komen, ook zijn we nog niet helemaal rein, wel vergeven van onze zonden. Die reiniging is pas in dat rijk dat komen zal voltooid.
We zijn nu nog op weg, wel reinigende, maar nog enkel als rein erkent door genade.

quote:

God zich OOK een volk heiligt uit de heidenen.
De Joden blijven dus Eeuwig een geheiligd uitverkoren volk waar de Eeuwige Beloften op rust.

Ik zie nergens "ook" staan. We horen allemaal bij het koninkrijk van God en hebben allemaal Koning Jezus als onze Koning. We zijn allemaal geënt of al aanwezig geweest op de olijfboom. We zijn de metgezellen van het huis Israël.

quote:

Hier ga je dus fout gaitema, want over wie spreekt G'd dan als Hij zegt dat het volk Israël, het huis Israël zal rouwen om hun zonden? Of krijgen de Joden wel de vloeken en eigenen wij als Christenen wel hun zegeningen toe?

De joden zijn dus van Juda, niet van het noorderrijk Israël.
Het evangelie is juist eerder door afstammelingen van de 10 verloren stammen aangenomen, dan door de joden. De verblinding gelde immers alleen maar voor de tweestammenrijk van de joden, niet voor de 10 stammenrijk die onder de volkeren zijn. Die 10 stammenrijk zullen net als de christenen uit de volkeren treuren om hun zonden, wanneer ze Jezus aannemen.
Dit samen kan je zien als takken die op de olijfboom worden geënt, waarvan een deel afstammen van de goede olijfboom, maar wiens voorouders zijn afgebroken.
anderen komen van de wilde olijfboom. Hoe dan ook: ze waren allemaal door God verstoten en nu weer aangenomen. In dit beeld echter wordt met de takken die er nog opzaten de messiaanse joden bedoeld en wie er aan toegevoegd (geënt) werden geldt voor de rest. Inclusief dus de takken die afgebroken zijn en weer op nieuw geënt worden.

Het berauw zal ook wel gaan om ieders persoonlijke zonden tegen over God. Je kan moeilijk je schuldig voelen over de zonden van verre voorouders van je, ergens 3000 jaar geleden.

quote:

Nee, zoals ik al vaker heb laten zien, zijn degenen die niet de nakomelingen zijn van Jacob niet voortgekomen uit Israël Voortgekomen uit Jacob die door G'd Israël werd genoemd. Op de nakomelingen van Jacob rust de Belofte van G'd. Zij zijn uit Jacob en dus Israël.

Ik doel op deze regel uit de tekst waar je zelf mee kwam:
Romeinen 9:
 6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2012, 10:35:33 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #508 Gepost op: december 03, 2012, 07:27:01 pm »

quote:

Nu ben ik het toch zo vaak met je uitleg eens, maar hier even niet  ;)

quote:

Hab.2:4 Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.
Gal.3:11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Tsja, als ik dan deze verzen lees in Romeinen 2
6   Die ieder vergelden zal naar zijn werken,
7 namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.

en verderop

13   Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.

Dan lijkt dat weer in tegenspraak te zijn  ;(  pppfffft.

Maar dan nog, even aangenomen dat dader van de Wet rechtvaardig zou kunnen maken, dan zou geen mens de Wet in zijn geheel kunnen voldoen. Wellicht verklaart dat een beetje de vermeende tegenspraak.....

Maar daarom heeft Jezus in beginsel ook Zijn Kruisoffer voor het Volk Israël gebracht om hen genade te schenken. (Joh 11:49-53 / Mat 1:21) --> Waar wordt gesproken over het volk (dus Israël).

Het volk Israël immers kon de Wet zelf niet volbrengen en dus heeft Jezus hen een handje geholpen. Wij als christenen uit de heidenen mogen in deze Glorieuze genade meedoen, als G'd ons daartoe uitkiest en aanraakt. (Rom 8:28 / Joh 6:65 / Joh 6:44 / Joh 17:9)

quote:

Ik ben hier niet bekend of vertrouwd mee. De jood met slechte vruchten (ongeloof) komt m.i. helemaal niet geod terecht. Er is een scheiding tussen goed en kwaad. Die is zwart-wit. Schapen en bokken. Ik denk wel dat er met de joden een bijzonder plan is; maar ik verwacht niet dat de rechtvaardigheid van God ook het kwaad goed maakt. Het probleem van het kwaad is niet dat het zondigt; maar dat het geen zonde erkent als zonde. Dat is: dat het geen God erkent.
Er is en wordt in de theologie ook erg weinig aandacht aan besteed, heb ik vernomen van de dominee.
Romeinen 11 maar weer eens.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32   Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

Hier staat toch de Belofte van G'd dat de ongehoorzamen uit het Volk Israël, op dezelfde ontferming zal ontvangen die wij christenen ook hebben ontvangen? Dit sluit dan toch aan bij al de andere Beloften van G'd waarin Hij zegt Zelf de zonden te zullen wegdoen en wegwassen van Israël in de eindtijd (Jezus wederkomst)?
(Zach 12:10 / Jes 54:10 over de Ontfermer / Eze 11:16-20 / Rom 11:26 / Eze 39:24-29 / Eze 36:25-27 / Jer 31:34 / Micha 7:18-20 / Psa 130:8 / Jer 33:8)
De lijst met Beloften is eindeloos.

quote:

Ja, dat zie ik ook zo. Gal.4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Maar tegelijk is de belofte van de joden genomen van de eerstgeborenen, en is de eerstgeborene degene onder het diensthuis; en die van buiten zijn, (beter gezged: die van Christus zijn) zijn de vrije zonen van God. Hagar de slavin is Agar, de berg Sinaï, hetgeen staat voor Jeruzalem van Juda, dat als dienstknecht geldt van God. De christenen worden als Izak, de zoon van de belofte. Je merkte zelf al terecht op dat Christus de Verlosser is van de joden, en van de heidenen. Dat wil dus zeggen dat alle christenen, joden en heidenen, tot  de vrije zonen van God behoren; terwijl allen die onder de wet waren, of zich eronder stellen, als de kinderen van de slavin zijn: onder een diensthuis.

Maar dat is toch een vreemde verklaring small brother?
Isaac heeft de Belofte ontvangen van G'd, op zijn nakomelingen zijn rusten deze Eeuwige Beloften. En dan ineens zijn de nakomelingen niet meer de kinderen van de belofte? Maar zijn dat de Christenen geworden? Zijn wij christenen dan niet de kinderen van de Genade?
Het verbond ging niet naar Hagar / Ismael, maar naar Sarah / Isaac. Daaruit is later Jacob die Israël wordt genoemd door G'd Zelf, verwekt. En toch claimen we als christenen dat de Joden nu ineens niet meer van Isaac/Jacob zijn maar van Hagar/Ismael !? En als klap op de vuurpijl zijn wij christenen ineens wel de kinderen van Isaac? Hebben we de Joden vervangen?

quote:

Gal.4:30 wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije. Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.

Inderdaad, als mede erfgenaam (christen) mogen wij ons OOK kinderen van de vrije noemen en behoren niet langer tot de kinderen van Hagar. Wat we tot Jezus offer aan het Kruis wel waren.

quote:

Gal.4:1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
Dit gata over de Joden, zij worden immers altijd erfgenaam genoemd en ook dienstknechten van G'd.

quote:

Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.

Wederom OOK !
OOK wij.... nu pas gaat het volgens mij over christenen en wordt de parallel getrokken naar Israël.

quote:

Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

Onlangs in een ander topic geleerd dat opdat betekent "met de bedoeling dat" :)
Dus met de bedoeling dat Jezus degenen die onder de Wet waren..... dat zijn dus de Joden en niet de heidenen uit de Christenen.  Jezus heeft de Joden bij voorbaat al verlost van de Wet.
EN met de bedoeling dat wij (dat zijn de christenen) de aanneming tot kinderen zouden krijgen. Want de joden waren al kinderen van G'd en wij uit de heidenen immers nog niet.

quote:

En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Wij zijn niet als de Joden een dienstknecht, maar worden door Christus als een zoon gezien. We zijn dan nu OOK een erfgenaam van G'd. Want wie zijn dat al? De Joden inderdaad, waren al erfgenaam. Er staat niet dat we nu ipv de Joden de nieuwe erfgenaam zijn geworden, maar OOK !

quote:

De belofte is een ander hoofdstuk dan het verbond. Ik ging daar eerder op in.

Daarop had ik ook reeds geantwoord.

quote:

Je hebt gelijk, ik noemde het fout. De afgehouwen takken, dat zijn niet alle joden, en ook niet Israël, maar de ongelovige joden. Dat zijn dan wel gelijk heel veel joden:
23   En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
Dat geloof wordt dus geschonken door G'd de Vader aan Israël in de eindtijd, zoals ik iets eerder vele verzen van heb gegeven. Daar krijgen ze van G'd het geloof (net zoals wij christenen het geloof van G'd ontvangen) en zal heel Israël zalig worden. Dus hun ongerechtigheden vergeven en hun zonden bedekt. Romeinen 4:7-8 Net als bij ons Christenen nu. Zie Rom 11:27-32

quote:

Rom.11:1 Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre;
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade. En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.  Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
Inderdaad zullen dus zowel Israël als de Christenen niet door werken genade ontvangen, maar OOK door Genade. Alleen op een ander moment, bij Jezus Zijn Wederkomst als Messias.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
32   Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.

G'd heeft Israël dus bewust opgesloten in ongehoorzaamheid om Zich over Israël te gaan ontfermen. !

quote:

Maar dat is niet het laatste woord. Want wat tot jaloersheid wordt bewogen, en waarover is geprofeteerd, mag duidelijk een leven leiden in hoop en verwachting:

Rom.11:12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
Daar staat: Hoe groot zal de rijkdom van de wereld zijn als de joden tot volheid van geloof komen !!

Dat lees ik niet small brother, die woorden zie ik niet staan.
Hun voorbestemde val (geen Jezus aannemen) geeft rijkdom aan de wereld, hoeveel temeer dus hun volheid. Niet in geloof maar in het aangenomen zijn door G'd. G'd Zelf geeft heel Israël (ook de opgewekten uit de dood) immers bij Jezus wederkomst de geest van geloof zodat ze Jezus zullen )h)erkennen en zijn wonden zullen zien.

quote:

De volheid des tijds is wanneer Christus komt.

eens
[quote[De volheid der heidenen is dat de uitverkoren heidenen gaan geloven.[/quote]
eens, degenen die G'd Zelf naar Jezus stuurt en geloof geeft.

quote:

De volheid der joden is dat de uitverkoren joden gaan geloven.

oneens, die woorden staan er niet.  :)
Maar zou het daarom gaan, dan geeft G'd Zelf hen dat geloof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #509 Gepost op: december 04, 2012, 12:09:44 am »
Geloof zonder werken is geen geloof.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #510 Gepost op: december 04, 2012, 01:22:59 am »
Learsi:
Wat ik schrijf over de twee stammen uit Israël en dat wij bij het huis Israël zijn gevoegd, sta ik niet alleen in. Ik trof net een site van een soort messiaanse gemeente, waar dat precies zo wordt uit gelegd. Van deze bron citeer ik:

De twee huizen van Israël
“De twee huizen van Israël”  
Door Charlie Lengkeek 04-02-2012, Tesjoeva-gemeente te Emmeloord.
P = PowerPoint. Jezus Christus noem ik bij zijn Hebreeuwse naam Jêhóshua (Hij doet bevrijden) en wordt in veel messiaanse kringen ook wel Jesjoea genoemd (bevrijding).

Hebt u dat nou ook wel eens: als iemand hoort of ziet dat u de sabbat heiligt en alleen rein vlees eet, dat de eerste reactie vaak is:
P “ben je dan een jood geworden?” (vele handen gaan omhoog)
Nee, zeg ik dan, voor zover ik weet ben ik geen Jood, maar ik geloof in de God van Abraham, Isaac en Jacob en verlang deel te hebben aan de beloftes die aan deze aartsvaders zijn gedaan. En omdat ik deel wil hebben aan de beloftes van het verbond, wil ik me ook richten naar de eisen van het verbond. Die eisen zijn verwoord in de Tora, de grondwet van het volk Israël en het fundament waar de profeten en apostelen op doorgebouwd hebben.

Nu is het zo dat de laatste aartsvader, Jacob, 12 zonen had en dat werden de 12 stammen van Israël en zo komen we uit bij deze prachtige banier die aan onze gemeente geschonken is.
We zien hier de namen van de 12 stammen, voortgekomen uit de 12 zonen van Jacob.

Die 12 stammen wil ik met jullie gaan volgen door de heilsgeschiedenis en we zullen zien dat die 12 stammen tot in het boek Openbaring een rol blijven spelen! Dat is ook logisch, als je tenminste afstand wilt nemen van vervangingstheologie!
Dat Juda een van de 12 stammen is begrijpt iedereen wel, maar de vraag waar ik mee rondliep is:
Hoe verhouden de gelovigen uit de volken zich tot de 12 stammen..?
Je zou m.i. kunnen zeggen dat er 2 groepen gelovigen zijn.

Israëlieten; Jacob werd Israël genoemd en kreeg 12 zonen, de 12 stammen die het volk Israël werden genoemd
Vreemdelingen, heidenen die zich bij Israël voegen; die worden dan als wilde loten geënt en worden ook Israëliet. (Rom. 11, Ef. 2)
Misschien begint u direct te steigeren, maar blijf dan toch eerst nog even luisteren.

De groep primaire Israëlieten kan je opsplitsen in Juda (dat staat voor het 2 stammenrijk) en Israël (dat staat voor het 10 stammenrijk.)

Is dat nou allemaal zo belangrijk om te weten? Het gaat toch om het verlost zijn door de Messias en wat maakt je afkomst dan verder uit?
Ik denk dat het toch goed is te weten hoe een en ander in elkaar steekt omdat je hierdoor veel bijbelgedeeltes beter gaat begrijpen.
JHWH heeft voor beide huizen namelijk een eigen zegen en rol weggelegd. Het is belangrijk om te weten wie je bent en uit Gods woord te begrijpen wat hij van je wil, dan kan je daar naar handelen en doelgericht bidden.
Ik durf namelijk te stellen dat het 2 stammenrijk globaal staat voor het judaïsme en dat het christendom zou moeten begrijpen dat het voortkomt uit, of als geënte vreemdelingen thuishoort in het 10 stammenrijk.
En deze ontdekking heeft mij geholpen om nog veel harder “tesjoeva” (Hebreeuws voor terugkeer, ommekeer) te willen doen dan in mij al was uitgewerkt door het Woord en de Geest.

Bron: http://www.tesjoeva-gemeente.nl/index.htm
« Laatst bewerkt op: december 04, 2012, 01:23:45 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #511 Gepost op: december 04, 2012, 09:34:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 december 2012 om 10:13:

Zo zie ik het niet helemaal, want in de bijbel worden de christenen uit de heidenen ook medeërfgenamen van Israël genoemd.
We zijn als wilde olijftakken op de goede boom geënt. We zijn dan dus samen één boom, geen twee bomen. Eén volk met één Koning, namelijk Jezus.
Als we allemaal namelijk tot het koninkrijk van God horen en allen Jezus als Koning hebben, dan zijn wij één volk.

Ik bedoel met alles ongedaan gemaakt op het feit dat jij verzen aandroeg waarin de toorn van G'd over Israël duidelijk stond. De toorn is (of wordt straks) teniet gedaan doordat G'd beloofd Zijn Aangezicht niet langer meer te verbergen voor het volk Israël.
Ja christenen uit de heidenen zijn mede-erfgenamen.
Wat betreft je Olijfboom, een paar jaar terug toen ik mij hierin verdiepte kwam ik dit tegen over enten van een olijfboom.

quote:

Ooit heb ik eens wat opgeslagen over enten van olijfbomen, tijdens een "studie" over de olijfboom.
Bij het enten van een boom probeert men de goede eigenschappen van twee bomen te combineren. Dit kan door de twee te laten vergroeien tot ze één geheel vormen. Ieder afzonderlijk deel blijft zijn goede eigenschappen behouden. De onderstam (onderste deel van de boom) groeit traag. Daarom maakt hij weinig takken aan en begint hij vroeger vruchten te dragen. Bovendien is de plant vaak goed bestand tegen ziektes en parasieten. Als bovenste deel (de ent), neemt men bij voorkeur ook een boomsoort met een goede opbrengst die uiteraard vrij is van ziektes en parasieten.

Zelf vond ik het wel erg toepasselijk, destijds.
Want, beiden Joden en Christenen behouden hun eigen goede eigenschappen.
De onderstam (Israël) groeit traag en heeft weinig takken {langzame toename van jodendom} in vergelijking met Christendom.

De ent (Christenen) neemt men bij voorkeur.
De ent wordt dus gekozen met weinig ziekten en parasieten. Dus G'd kiest uit de heidenen de takken uit die als ent mogen dienstdoen op de Olijfboom? Weinig ziekten / parasieten in het hart of de ziel?

quote:

Er valt me nog iets op aan je aangehaalde tekst:

Ezechiel 37 :

Het valt hier op dat enkel bij het huis Israël gesproken wordt van "zijn metgezellen." Dat zie je niet bij Juda (Jozuf in de hand van Efraïm).
Die metgezellen zijn allen die er bij horen. Van de genen die er al van zijn EN die hen er bij kwamen vergezellen.
In het nieuwe testament worden die tweede groep die er bij kwamen  "de medeërfgenamen" van Israël genoemd.
Toch vormen ze na die hereniging één volk.
We hebben nu nog twee volken:
het eerste volk: de joden
het tweede: de Israëlieten, zijn metgezellen.
Zij zullen samen één volk onder Jezus' heerschappij worden. Deels zijn ze dat al.
Als ik het lees gaitema,

Er staat geen Voor Jozef, het stuk hout van Efraïm, en van heel het huis van Israël EN zijn metgezellen, maar komma metgezellen.

Ook hier
en van heel het huis van Israël, zijn metgezellen
Geen EN metgezellen maar komma metgezellen.

Daaruit maak ik dan op dat metgezellen op Israël slaat en niet op christenen uit de heidenen.

quote:

Hier haal je de joden en de israëlieten van toen door elkaar. Hier wordt namelijk gesproken over de twee rijken na de scheur in het oude Israël. Ook in het nieuwe Israël zijn lang niet alle tien stammen bewoners terug.

Waarom denk je dat?
Want deze profetie is nog nooit vervuld en alle profetieën zullen worden vervuld voordat of ten tijde dat Jezus wederkomt als Messias van de Joden.

Denk aan de 10 stammen aan israel zoals we het nu kennen en denk aan Juda aan de Westban, welke de satan dmv de islamieten valselijk claimen. Die beide zal G'd de Vader dus gaan herenigen !  :) Hij maakt van de Westbank, Gaza en Israël straks weer een groot Israël. Daarom ook is er nu al die drukte en wereld aandacht voor. De satan zet alles in het werk om dat te voorkomen.

quote:

De joden komen uit het tweestammenrijk Juda. Ook Jezus komt van Juda.
Daarom heten ze ook Joden. Jood komt van Judeër.
Het huis Israël staat niet voor het land Israël, maar voor de tien stammen van toen die in het noorderrijk leefden.

Het heet niet voor niets huis Israël, daarbij emigreren er duizenden en duizenden Joden uit de gehele wereld naar Israël de laatste jaren. Joden uit Afrika en joden uit India, welke onlangs zijn "ontdekt". De profetieën zijn zich aan het vervullen terwijl we er nu over schrijven.  :)

quote:

Nu we als christenen medeërfgenamen van Israël in de bijbel worden genoemd, laat dit letterlijk zien dat we aan dit huis zijn toegevoegd. Als metgezellen dus.

Hier moet ik nog eens goed over lezen en bidden gaitema, omdat er geen EN metgezellen staat maar komma metgezellen, zoals eerder uitgelegd.

[quote[Ik zie nergens "ook" staan. We horen allemaal bij het koninkrijk van God en hebben allemaal Koning Jezus als onze Koning. We zijn allemaal geënt of al aanwezig geweest op de olijfboom. We zijn de metgezellen van het huis Israël.[/quote]
Galaten 4:7
En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader! Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus. [/i]
Wij zijn niet als de Joden een dienstknecht, maar worden door Christus als een zoon gezien. We zijn dan nu OOK een erfgenaam van G'd. Want wie zijn dat al? De Joden inderdaad, waren al erfgenaam. Er staat niet dat we nu ipv de Joden de nieuwe erfgenaam zijn geworden, maar OOK !

quote:

De joden zijn dus van Juda, niet van het noorderrijk Israël.
Het evangelie is juist eerder door afstammelingen van de 10 verloren stammen aangenomen, dan door de joden.

Ik kan hierin (nog) niet met je meegaan, daar de metgezellen van Israël zijn gescheiden middels een komma en niet zijn verbonden met een EN. Daardoor zijn de metgezellen voor mij (voorlopig) nog Israël en niet de Christenen uit de heidenen.
Daarmee zeg ik niet dat het volk Israël waar de Belofte rust op nakomelingen van Jacob, niet allemaal uit Juda komen. Alleen G'd weet dat.

quote:

Dit samen kan je zien als takken die op de olijfboom worden geënt, waarvan een deel afstammen van de goede olijfboom, maar wiens voorouders zijn afgebroken.
anderen komen van de wilde olijfboom. Hoe dan ook: ze waren allemaal door God verstoten en nu weer aangenomen. In dit beeld echter wordt met de takken die er nog opzaten de messiaanse joden bedoeld en wie er aan toegevoegd (geënt) werden geldt voor de rest. Inclusief dus de takken die afgebroken zijn en weer op nieuw geënt worden.

Er is geen onderscheid tussen een Messiaanse Jood en een Christen, want in Christus zijn we immers allen een, Jood of Griek.
Dus op zijn best is de boom de echt Joden en zijn de geënte takken de Messiaanse Joden / Christenen.

quote:

Het berauw zal ook wel gaan om ieders persoonlijke zonden tegen over God. Je kan moeilijk je schuldig voelen over de zonden van verre voorouders van je, ergens 3000 jaar geleden.

Je vergeet nu dat G'd de Vader heel israel uit de dood zal opwekken en tot leven zal wekken en de geest van geloof en (h)erkenning geven. (Ezechiel 37) Dus ook de Joden van 3000 jaar en langer geleden. Zo vreemd is het dus niet.

quote:

Ik doel op deze regel uit de tekst waar je zelf mee kwam:
Romeinen 9:
 6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
Ik bedoel dezelfde tekst die je nu plaatst, die tekst toont aan dat kinderen van G'd de kinderen van Jacob zijn, zijn nageslacht waar de Beloften van G'd op rust. Juist de door jou vetgedrukte verzen doen dat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #512 Gepost op: december 05, 2012, 01:02:24 am »
Sorry, maar ik heb het idee dat we elkaar nu niet helemaal volgen. Ik snap eigenlijk zelf niet goed hoe je dit allemaal bekijkt. Begrijp je mijn laatste post waaruit ik citeer van het messiaanse website?

ps: de komma voor metgezellen heb ik zien staan. Ik bedoelde ook niet EN metgezellen. Ik bedoelde letterlijk , metgezellen. Het valt mij op dat er geen  metgezellen bij Juda staat, enkel bij Israël.
Dat is voor mij logisch, omdat ik al weet dat christenen medeërfgenamen van Israël in de bijbel genoemd worden. We zijn bij zijn volk gaan horen. Toe gevoegd. Daar heb ik nooit een discussiepunt van gemaakt. Jezus is niet voor niets onze Koning.

Verder, ik begrijp niet wat je bedoelt met: "het heet niet voor niets huis Israël."
Die 10 stammen als joden aanspreken, is in ieder geval verkeerd. Het is net als dat je tegen de Belgen zegt dat het Nederlanders zijn.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2012, 01:04:12 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #513 Gepost op: december 05, 2012, 05:18:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 december 2012 om 01:02:
Sorry, maar ik heb het idee dat we elkaar nu niet helemaal volgen. Ik snap eigenlijk zelf niet goed hoe je dit allemaal bekijkt. Begrijp je mijn laatste post waaruit ik citeer van het messiaanse website?

Volgens mij wel  ;)

quote:

ps: de komma voor metgezellen heb ik zien staan. Ik bedoelde ook niet EN metgezellen. Ik bedoelde letterlijk , metgezellen. Het valt mij op dat er geen  metgezellen bij Juda staat, enkel bij Israël.

Las je de komma ziet staan, dan zie je toch ook dat metgezellen daarmee terugverwijst naar het Israël. Pas wanneer er ipv een , EN had gestaan hadden deze metgezellen een andere groep moeten zijn. Nu is het een terugverwijzing op Israël.

quote:

Verder, ik begrijp niet wat je bedoelt met: "het heet niet voor niets huis Israël."
Die 10 stammen als joden aanspreken, is in ieder geval verkeerd. Het is net als dat je tegen de Belgen zegt dat het Nederlanders zijn.

Het huis Israël is heel Israël en is niet ons christenen uit de heidenen.
Jou vergelijk van Belgen Nederlanders noemen gaat dus niet op.

Alle 12 stammen behoren ook bij Israël, ook de 10 stammen dus en zijn joden.
Wie daarvan een nakomeling van Abraham op Isaac op Jacob is en dus kind van de Belofte is, dat weet alleen G'd d Vader.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2012, 05:19:21 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #514 Gepost op: december 05, 2012, 05:45:47 pm »
Omdat ik zowel met overlijden en geboorte in mijn kring ben geconfronteerd ben ik achterop met lezen van dit topic.
Wel heb ik even de bewuste tekst uit Ezechiël opgezocht.
In de KJV staat:

16 Moreover, thou son of man, take thee one stick, and write upon it, For Judah, and for the children of Israel his companions: then take another stick, and write upon it, For Joseph, the stick of Ephraim, and for all the house of Israel his companions:

Dat companions kan volgens het woordenboek betekenen: (met)gezel, makker, deel/lotgenoot. De Naardense bijbelvertaling zegt: Bondgenoot.

en jij, mensenzoon,
 neem je één boomtak
 en schrijf daarop 'van Juda
 en van de zonen Israëls, zijn bondgenoot';
 neem weer één boomtak
 en schrijf daarop
 'van Jozef, de boomtak van Efraïm,
 en van heel het huis Israël, zijn bondgenoot';

In de woord voor woord vertaling van de Internatinal Scripture Analyzer  staat: partner(s) of him

De opvatting van Gaitema begrijp ik wel. Ik heb daar ook eens kennis mee gemaakt. Ik kom er nog wel op terug.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #515 Gepost op: december 05, 2012, 06:03:49 pm »
O zo. Zijn bondgenoot. Dan moeten we het dus weer anders lezen. Dan zegt het dus: Israël, de metgezellen/bondgenoten van Juda.

Okee, dan gaat de discussie over de heidenen niet over deze tekst.
Dank je voor de toelichting.

Hoe is het verder naar de omstandigheden?
« Laatst bewerkt op: december 05, 2012, 06:10:55 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #516 Gepost op: december 05, 2012, 06:06:32 pm »

quote:

Okee, het is om het even.

quote:

Las je de komma ziet staan, dan zie je toch ook dat metgezellen daarmee terugverwijst naar het Israël. Pas wanneer er ipv een , EN had gestaan hadden deze metgezellen een andere groep moeten zijn. Nu is het een terugverwijzing op Israël.

Ik denk nu weer wat nieuws, door Adinomis' toevoeging :) .

quote:

Het huis Israël is heel Israël en is niet ons christenen uit de heidenen.
Jou vergelijk van Belgen Nederlanders noemen gaat dus niet op.

Alle 12 stammen behoren ook bij Israël, ook de 10 stammen dus en zijn joden.
Wie daarvan een nakomeling van Abraham op Isaac op Jacob is en dus kind van de Belofte is, dat weet alleen G'd d Vader.

Okee, het is maar hoe je ze wilt noemen. Zelf vind ik dat verwarrend voor het verstaan van elkaar, omdat de benaming jood van Judeërs afkomen en de Judeeërs uit Joda komen. De 10 stammen komen niet uit Juda, maar het noorderrijk Israël.

De staalf stammen samen noem ik gewoon "Israëlieten".
« Laatst bewerkt op: december 05, 2012, 06:08:51 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #517 Gepost op: december 05, 2012, 06:46:29 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 december 2012 om 17:45:
Omdat ik zowel met overlijden en geboorte in mijn kring ben geconfronteerd ben ik achterop met lezen van dit topic.

Gecondoleerd met het overlijden en gefeliciteerd met de geboorte......
Maakt weer eens dubbel duidelijk hoe vreemd het leven kan lopen.

quote:

Wel heb ik even de bewuste tekst uit Ezechiël opgezocht.
In de KJV staat:

16 Moreover, thou son of man, take thee one stick, and write upon it, For Judah, and for the children of Israel his companions: then take another stick, and write upon it, For Joseph, the stick of Ephraim, and for all the house of Israel his companions:

Dat companions kan volgens het woordenboek betekenen: (met)gezel, makker, deel/lotgenoot. De Naardense bijbelvertaling zegt: Bondgenoot.

en jij, mensenzoon,
 neem je één boomtak
 en schrijf daarop 'van Juda
 en van de zonen Israëls, zijn bondgenoot';
 neem weer één boomtak
 en schrijf daarop
 'van Jozef, de boomtak van Efraïm,
 en van heel het huis Israël, zijn bondgenoot';

In de woord voor woord vertaling van de Internatinal Scripture Analyzer  staat: partner(s) of him

De opvatting van Gaitema begrijp ik wel. Ik heb daar ook eens kennis mee gemaakt. Ik kom er nog wel op terug.
Tsja, ik wist niet hoe ik nu duidelijk moest maken wat ik precies bedoelde, mijn boodschap kwam dus ook niet over  ;( maar inderdaad, bondgenoot ! Met slechts 1 krachtig woord breng je de boodschap over  :)  Dank je,

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #518 Gepost op: december 05, 2012, 06:49:11 pm »
Citaat
gaitema schreef op 05 december 2012 om 18:06:

quote:

Ik denk nu weer wat nieuws, door Adinomis' toevoeging :) .

Tsja, zo zie je maar weer, zij legt met 1 woord uit wat ik al die tijd probeerde duidelijk te maken aan je, maar zonder succes.  ;)

quote:

Dat noem ik dan volk van Israël of huis van Israël, dat verklaart.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #519 Gepost op: december 05, 2012, 10:40:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 december 2012 om 18:06:
Okee, het is maar hoe je ze wilt noemen. Zelf vind ik dat verwarrend voor het verstaan van elkaar, omdat de benaming jood van Judeërs afkomen en de Judeeërs uit Joda komen. De 10 stammen komen niet uit Juda, maar het noorderrijk Israël.

De uitleg van de twee huizen van Israël vind je bijvoorbeeld hier.

Dit onderwerp heb ik wel eens bestudeerd en daarover aantekeningen gemaakt.
Deze heb ik zojuist even op internet gezet.

Ik heb ook een boekje over dit onderwerp "de weg terug - een heroriëntatie" van Boaz Nieuwhof. Naar mijn idee ging de schrijver te ver.

Ik heb hierover (nog) geen conclusies getrokken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #520 Gepost op: december 06, 2012, 08:39:59 am »
Globaal gezien, zie ik het zo ook.
Al hoewel dat dan puur over Israël gaat.
De reden waarom Jezus stierf vind ik een beetje ver gezocht.
Jezus sterft, zodat ze weer bij de eerste man terug kunnen??
Het is zo dat na een echtscheiding je niet mag huwen met een ander.
Het huwen met een ander is gekoppeld aan trouw aan de eerste.
Aangezien Jezus als God stierf, stierf in Jezus de man zelf. Hoe kan je dan met de Man zelf weer huwen?
Het offer van het Lam is wat daar gebeurde.
Ook het offer van Gods Zoon.
Jozufs geschiedenis laat dat ook zien. God kiest een broer uit om weg gevoerd te worden door zijn broeders, wat hun redding betekende.

Maar goed, daar gaat het hier dan niet over :)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #521 Gepost op: december 08, 2012, 03:40:53 pm »
« Laatst bewerkt op: december 08, 2012, 03:46:31 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #522 Gepost op: december 08, 2012, 05:57:41 pm »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #523 Gepost op: december 09, 2012, 12:50:16 am »

quote:

En dit de waarheid?
http://www.youtube.com/watch?v=GVMMwxAZ2Bw
Kom op zeg, alsof Israel vol van heiligheid is....
zo lang er mensen (schepselen!!!!) onderdrukt worden door welk land dan ook zal ik er tegen in verweer gaan. Israel onderdrukt óók mensen, ik pleit de Palestijnen beslist niet vrij (!) maar het eenzijdige beeld wat hier geschetst wordt is niet compleet en ontneemt mensen het recht om hun geluid te laten horen.

Vandaar: bid voor alle partijen.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 12:53:03 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #524 Gepost op: december 09, 2012, 01:55:21 am »
Bid voor Gods creatuur. Hij schiep het heelal.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #525 Gepost op: december 09, 2012, 12:50:26 pm »
Vandaag heb ik naar Anne van de Beijl geluisterd. Hij was op bezoek in de pinksterkerk van Almelo. Hij had laatst nog gesproken met de Taliban. Vele terroristen gesproken. Hij sprak er over dat veel mensen die door niemand geholpen worden, zich ontpoppen tot terroristen. Het westen bestempeld ze als terroristen om ze vervolgens te bestrijden, oorlog er tegen te voeren en te doden.
Hij gaat naar ze toe en verteld ze dat ze zichzelf niet hoeven op te blazen, Jezus heeft zichzelf opgeblazen voor hen om een circel van geweld te doorbreken, om ze te redden. Hij verteld voor Koranscholen dat religie zonder relatie leeg is. Het kwartje valt er echter bij velen niet. ze lachten in de zaal en zeiden tegen hem: "vertel dat maar aan Bush in Washington." Echter hebben ze wel respect voor hem.

Anne zei ook: je moet niet bang voor ze zijn. Ze zijn bang voor ons, al weten we dat nog niet. Je moet ook niet van ze weg rennen, want dat schieten ze in je rug. Je juist naar ze toerennen en ze geweldadig liefhebben, ze omhelzen. Zo geef je ze geen ruimte, want om te schieten heb je ruimte nodig :) .

Toch mag hij ook voor velen bidden. Hij heeft bij veel terroristen het verlangen in de ogen gezien om Jezus te ontmoeten. Hij verteld ze dan ook van moslims die Jezus zien in visioenen.
Hij maakte mee dat iemand zijn woorden herhaalde bij het openen van een kliniekje in een door aardbeving getroffen gebied en daaraan toevoegde:
"wij moslims achten van ons zelf dat we een sterk geloof hebben. Maar als dat niet zo is, dan kunnen we net zo goed naar de kerk gaan en Jezus volgen."

Er is daar een verlangen. De boodschap van Anne is: "bid voor de vervolgde christenen, bid voor de mensen, want als wij vervolgd worden, dan zijn ze er ook voor ons."

Hij gaf nog iets mee. De eerste vraag die in de bijbel gesteld wordt is: "Adam, waar ben je?" Dat vraagt God in het hof van Eden na de eerste zonden.

De eerste vraag van het nieuwe testament is dat van de wijzen uit het oosten die in Jeruzalem vragen: "waar is Hij?"

Anne voegde er aan toe:
stiekem denk ik dan ondeugend: "waren die wijzen nu nog maar in het midden oosten gebleven."
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 12:57:41 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #526 Gepost op: december 09, 2012, 12:53:40 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 december 2012 om 00:50:
[...]

En dit de waarheid?

Israël is niet heilig in die zin dat ze geen verkeerde dingen doen.
Israël is wel geheiligd, d.w.z. afgezonderd voor een doel dat God met hen zal bereiken.

Zolang Israël bestaat wordt hun het recht op een thuisland aangevochten. De geschiedenis laat dit duidelijk zien. Dit is de kern van het conflict.

Na de VN erkenning riep Abbas ( Israëls zogenaamde vredespartner) uit:  'Op een dag zal een jonge Palestijn de Palestijnse vlag hijsen boven Jeruzalem, de eeuwige hoofdstad van Palestina',  

Maar God zegt in zijn Woord:
Zach.1:17 Roep nog, zeggende: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Mijn steden zullen nog uitgespreid worden vanwege het goede; want de HEERE zal Sion nog troosten, en Hij zal Jeruzalem nog verkiezen.

Netanyahu zei onlangs: " Het wordt tijd dat de wereld eindelijk de waarheid begrijpt, dat het Israëlisch-Arabische conflict niet gaat over stukjes grondgebied, maar over het recht van een Joodse Staat om te bestaan in het Midden Oosten. "

Ik lees op dit moment het boek "Exodus" van Leon Uris.  De hele wereld verzet zich ertegen dat Joden, na de holocaust (trouwens ook daarvoor) een veilig heenkomen zoeken op de grond die God voor eeuwig aan hen beloofd had. Een land waaruit ze door de wereld zijn verjaagd.

Gen.17:8 En Ik zal u, en uw zaad na u, het land uwer vreemdelingschappen geven, het gehele land Kanaän, tot eeuwige bezitting; en Ik zal hun tot een God zijn.

Tegenover die belofte staat het het uitgangspunt van Hamas (Wikipedia):

Hamas (Arabisch: حماس, een Arabisch acroniem voor حركة المقاومة الاسلامية Ḥarakat al-Muqāwamah al-ʾIslāmiyyah letterlijk Islamitische Verzetsbeweging), is een Palestijnse islamitische politieke beweging die streeft naar de 'bevrijding' van Palestina en die zich verzet tegen het bestaan van de Israëlische staat.[1] Het Arabische woord حماس (ḥamās) betekent 'enthousiasme, vuur, fanatisme'. In onder meer de Verenigde Staten en de Europese Unie wordt Hamas beschouwd als een terroristische organisatie. In een deel van de islamitische wereld daarentegen wordt Hamas gesteund.

quote:

Dat ben ik met je eens. We mogen bidden voor de vrede die alle verstand te boven gaat. Dat aan beide zijden mensen hun knie zullen buigen voor de God de schepper en dat ze tot erkentenis van de verlosser Jezus Christus zullen komen.

Maar alle volken, ook wij en de Palestijnen zullen moeten erkennen dat dit land door God aan Israël is toegezegd. Een belofte van God blijft eeuwig van kracht.

Hoe kunnen gelovigen met de bijbel in de hand deze belofte van zijn kracht beroven?
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 12:54:28 pm door Adinomis »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #527 Gepost op: december 09, 2012, 02:38:19 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 december 2012 om 00:50:
[...]

En dit de waarheid?
zo lang er mensen (schepselen!!!!) onderdrukt worden door welk land dan ook zal ik er tegen in verweer gaan. Israel onderdrukt óók mensen, ik pleit de Palestijnen beslist niet vrij (!) maar het eenzijdige beeld wat hier geschetst wordt is niet compleet en ontneemt mensen het recht om hun geluid te laten horen.

Je verkondigt "palestijs" propaganda......
Worden gevangen in een gevangenis onderdrukt? Of trachten we deze gevaarlijke individuen uit onze maatschappij weg te houden ter bescherming?

Zo is het ook met de "palestijnen" namelijk.
Het is geen onderdrukking, maar het is een bescherming tegen de terroristen en hun laffe aanslagen. Uiteindelijk staat er in het handvest van de "palestijnen" de vernietiging van Israël als doel. Zoiets staat nergens in de grondwet van Israël..

Mensen die de "palestijnen" op deze manier steunen steunen terrorisme maar jammeren het hardst over een partij in NL als PVV. Ondertussen erkennen ze wel een zogenaamde politieke partij die bestaat uit louter terroristen.  ;(

Bidden voor de terroristen "palestijen" mag uiteraard, maar het is een gebed tegen de Wil van G'd. Want de Schrift laat duidelijk zien dat G'd Zelf hen zal vernietigen tot een woestenij (en allen die hen steunen) in de eindtijd, om wat ze Zijn Oogappel Israël aandoen.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 02:41:12 pm door learsi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #528 Gepost op: december 09, 2012, 03:40:16 pm »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 14:38:
[...]

Je verkondigt "palestijs" propaganda......
Nee, dat is dan weer het oordeel wat jij er aan vast plakt.
Wil je een oordeel vellen dan moet je wel alle kanten van het verhaal willen zien.
Kennelijk wil niet een ieder dat,

quote:

Worden gevangen in een gevangenis onderdrukt? Of trachten we deze gevaarlijke individuen uit onze maatschappij weg te houden ter bescherming?
Bel even met Amnesty International over wat er gebeurt in de gevangenissen in Israel.

quote:

Zo is het ook met de "palestijnen" namelijk.
Het is geen onderdrukking, maar het is een bescherming tegen de terroristen en hun laffe aanslagen. Uiteindelijk staat er in het handvest van de "palestijnen" de vernietiging van Israël als doel. Zoiets staat nergens in de grondwet van Israël..

Mensen die de "palestijnen" op deze manier steunen steunen terrorisme maar jammeren het hardst over een partij in NL als PVV. Ondertussen erkennen ze wel een zogenaamde politieke partij die bestaat uit louter terroristen.  ;(

Bidden voor de terroristen "palestijen" mag uiteraard, maar het is een gebed tegen de Wil van G'd. Want de Schrift laat duidelijk zien dat G'd Zelf hen zal vernietigen tot een woestenij (en allen die hen steunen) in de eindtijd, om wat ze Zijn Oogappel Israël aandoen.
Of jij snapt het niet of, en dat zou kunnen, je snapt het niet.
Ik zeg enkel dat je wel alle zijden moet bekijken en ook Israel (dwz het huidige land met inwoners) op haar mores moet wegen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #529 Gepost op: december 09, 2012, 03:45:41 pm »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 14:38:

Hebt uw vijanden lief......

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #530 Gepost op: december 09, 2012, 04:10:56 pm »
Citaat
Riemer Lap schreef op 09 december 2012 om 15:40:

quote:

Bel even met Amnesty International over wat er gebeurt in de gevangenissen in Israel.

Amnesty International heeft tegen elke vorm van gevangenissen wel iets .....Kijk eens naar de onlangs vrijgelaten 1000 "palestijse" terroristen in ruil voor 1 Israëlische soldaat?
Hoe zagen deze 1000 terroristen eruit? Wel doorvoet en blakend van gezondheid.
Hoe zal Gilat Giliit, de Israëlische soldaat eruit?
Niet weldoorvoed, maar brood mager en uitgehongerd, lijkbleek van gebrek aan buitenlucht,

quote:

Of jij snapt het niet of, en dat zou kunnen, je snapt het niet.
Ik zeg enkel dat je wel alle zijden moet bekijken en ook Israel (dwz het huidige land met inwoners) op haar mores moet wegen.

Over beide zijden bekijken zijn we het dan in ieder geval eens.

Zijde 1 = "palestijnen" zijn terroristen, die niet vechten om een stukje land Gaza, maar om de vernietiging van Israël en uitroeiing van de Joden, als nieuwe nazi's.

Zijde 2 = israel is jet Beloofde land van G'd en Zijn Oogappel, dat ernstig wordt bedreigd met uitroeiing. Daar waar de nazi's in gefaald zijn willen de "palestijnen" en de islam nu wel afmaken.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 04:16:45 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #531 Gepost op: december 09, 2012, 04:13:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 december 2012 om 15:45:
[...]

Hebt uw vijanden lief......

Dat betekent dat we onze vijand niet haten.
Haat vind je dan ook bij satans religie de islam, een haat-religie.

Maar liefhebben van je vijanden betekent niet dat je ze hun gang moet laten gaan met jou uit te roeien en te vernietigen.

DIT is je vijanden lief hebben: Ze vergeven (niet vergeten) dat ze jou hebben willen uitroeien, samen als nakomelingen dit gedenken.
http://israeltoday.nl/hea...berlijn-met-kranslegging.

Welk volk kan dat nog meer?
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 04:35:53 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #532 Gepost op: december 09, 2012, 04:47:36 pm »
« Laatst bewerkt op: december 09, 2012, 05:35:06 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #533 Gepost op: december 09, 2012, 05:16:54 pm »

quote:

Ik ben ook geabonneerd op de nieuwsbrieven van Dirk van Genderen. Ik vind ze altijd erg mooi. Ook zijn houding t.o.v. de "Palestijnen".
We moeten vasthouden aan de beloften die God aan Israël heeft gegeven.
Hij zal zorgen dat zijn plan tot uitvoer komt.
Temeer wordt het me duidelijk dat het vrijwel onmogelijk is om deel uit te maken van een democratische regering. De compromissen die gesloten worden gaan zo vaak in tegen Gods wil.
Aan de andere kant is het God die regeert en die koningen en machthebbers inschakelt in zijn plan, ook al lijkt het tegendeel te gebeuren.
We zullen ons eenmaal verwonderen hoe alles in elkaar paste en hoe God zijn heilsplan verwezenlijkt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #534 Gepost op: december 09, 2012, 06:17:43 pm »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 16:10:

Over beide zijden bekijken zijn we het dan in ieder geval eens.
Mooi!

quote:

Zijde 1 = "palestijnen" zijn terroristen, die niet vechten om een stukje land Gaza, maar om de vernietiging van Israël en uitroeiing van de Joden, als nieuwe nazi's.
Nee. Er zijn Palastijnen die terrorist zijn. Per saldo zijn ook niet alle Nederlanders VVD-stemmer.

quote:

Zijde 2 = israel is jet Beloofde land van G'd en Zijn Oogappel, dat ernstig wordt bedreigd met uitroeiing. Daar waar de nazi's in gefaald zijn willen de "palestijnen" en de islam nu wel afmaken.
Nee, je scheert wederom alles over één kam. Jammer want dan ontbreekt de nuance.
Er zijn legio Palastijnen die helemaal geen vernietiging van Israel willen, je hoort echter alleen de hardste schreeuwers.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #535 Gepost op: december 09, 2012, 11:07:10 pm »
@ Riemer,

De 'palestijnen"bestaan niet en hebben nooit bestaan, het is een door Arafat verzonnen volk om terrorisme mogelijk te maken.

Ieder in Gaza die geen terrorisme wil, is GEEN "palestijn", maar gewoon Arabier.
Je bent dus pas "palestijn"als je de "palestijnse" zaak steunt en dat is Israël vernietigen als land en als volk.

Neem Duitsland in WW-II.
De inwoners die er geboren zijn waren Duitsers, maar alleen de Jodenhaters waren nazi's. Niet alle Duitsers waren nazi's.
Dus niet alle Arabieren in Gaza zijn "palestijnen".

Het is een verzonnen volkje sinds 1967. Daarvoor kent dit volkje absoluut geen geschiedenis. Zoals er Duitsers in WWII afstand namen van nazisme, zo nemen bijvoorbeeld ware christenen afstand van de leugen dat ze "palestijn" zouden zijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #536 Gepost op: december 10, 2012, 12:07:49 am »
Oorsprong naam: Palestijnen.

Nadat Judea in 70 na Chr. was vernietigd werd het omgedoopt in Syrië Palestina. Het Joodse ministaatje werd met opzet zo genoemd om de Joden te beledigen. De naam refereerde aan hun vroegere vijand: de Filistijnen.  In Noord-Galilea bleef een Joodse staat bestaan.

De inwoners van Palestina werden Palestijnen genoemd. Maar deze benaming gold ook voor de Joodse inwoners, hoewel veel Joden waren verdreven en als slaven die op de markt werden aangeboden, waarvoor men geen geld wilde neertellen. Er bleven nog enkele joodse gemeenschappen. Uit de gegevens blijkt dat er in Judea in de 6e eeuw feitelijk nog 43 joodse gemeenschappen bestonden.

Zowel de Joden als de Arabieren waren inwoners van Palestina en werden daarom Palestijnen genoemd. Ik lees op dit moment het boek Exodus van Leon Uris. Je ziet daar dan ook dat het steeds gaat over Joodse Palestijnen, ter onderscheiding van de Arabische Palestijnen. Dat was de situatie van voor de stichting van de staat Israel.

Toen Israël weer een staat werd, nam deze ook de naam van aartsvader Jacob aan (Israel=Gods strijder). Maar Arafat bedacht dat de Arabische inwoners recht hadden op het grondgebied en viel daarom terug op de door de Romeinse overheerser bedachte naam: Palestijnen. Maar die benaming was niet uitsluitend aan de Arabieren gegeven, maar aan de Joden om ze te beledigen.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 12:09:08 am door Adinomis »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #537 Gepost op: december 10, 2012, 01:06:14 am »
Feit is dat de Palestijnen gewoon een volk zijn.
En dat niet alle mensen onder die naam "terrorist" genoemd hoeven te worden.
Maar goed, elk tegengeluid is niet gewenst (niet naar jou Adinomus) dus zwijg ik wel.
Daar heb ik als GKv-er op dit GKv forum voldoende ervaring mee: kritisch mag niet van een deel van de users. Kom niet aan heilige huisjes als het gedrag van Israel tov de Palastijnen (en ja, ik gebruik een hoofdletter P!) want dan kom je aan vooronderstelde zaken van anderen.
Zodra het om feiten gaat worden groepen mensen veroordeeld als zijnde terrorist.
En dan ook nog door te zeggen dat "de Palestijn" de opvolger van Hitler is  (nazi regime?).
Dus: ook hier, laat maar. Oordeel lekker verder over de Palastijnen (vergeet de christenheid daar ook direct maar.....) en wees gelukkig zou ik zeggen :).

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #538 Gepost op: december 10, 2012, 10:09:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2012 om 01:06:
Maar goed, elk tegengeluid is niet gewenst (niet naar jou Adinomus) dus zwijg ik wel.
Daar heb ik als GKv-er op dit GKv forum voldoende ervaring mee: kritisch mag niet van een deel van de users. Kom niet aan heilige huisjes als het gedrag van Israel tov de Palastijnen (en ja, ik gebruik een hoofdletter P!) want dan kom je aan vooronderstelde zaken van anderen.
Zodra het om feiten gaat worden groepen mensen veroordeeld als zijnde terrorist.
En dan ook nog door te zeggen dat "de Palestijn" de opvolger van Hitler is  (nazi regime?).
Dus: ook hier, laat maar. Oordeel lekker verder over de Palastijnen (vergeet de christenheid daar ook direct maar.....) en wees gelukkig zou ik zeggen :).

De ware christenen daar in Gaza erkent op gezag van de Schrift israel als Beloofde  land en de Joden als Uitverkoren volk. Zij voelen zich ook geen "palestijn" en zijn dan ook geen "palestijn".

Natuurlijk kunnen deze christenen daarvoor niet openlijk vooruit komen, om niet dood gemarteld te worden door terroristen/"palestijnen". Uiteindelijk hebben de christenen in Gaza meer te lijden van hun eigen soort dan van Israël.

De zogenaamde christenen van Sabeel misbruiken slechts het evangelie voor de "palestijnse" zaak om Jodenhaat te zaaien en strijden hiermee tegen G'd en Zijn plan. Welk land ter wereld kiest er nog meer voor terroristen in de regering?

De "palestijn" (die zich ermee vereenzelvigd, is terrorist of steunt (in)direct het terrorisme zoals de afgoderij  islam dat in de anti-bijbel, de koran voorschrijft.

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #539 Gepost op: december 10, 2012, 11:57:57 am »

quote:

learsi schreef op 10 december 2012 om 10:09:
De zogenaamde christenen van Sabeel misbruiken slechts het evangelie voor de "palestijnse" zaak om Jodenhaat te zaaien en strijden hiermee tegen G'd en Zijn plan.
Voor de andere kant van dit eenzijdige verhaal:
http://www.vriendenvansabeelnederland.nl
Stichting 'Vrienden van Sabeel'  in Nederland wil het werk van Sabeel in de Palestijnse Gebieden ondersteunen. Met financiële middelen en door zoveel mogelijk bekendheid te geven aan de situatie waarin christenen hier moeten leven. En verder door het organiseren van conferenties en het promoten van solidariteitsreizen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #540 Gepost op: december 10, 2012, 01:22:00 pm »
Meer achtergrond informatie over deze lieden die het evangelie misbruiken als dekmantel voor de "palestijnse" terroristen-zaak.

http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/

http://www.refdag.nl/opin...ijnse_christenen_1_588126

http://likud.nl/2011/09/s...e-palestijnse-christenen/
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 04:45:05 pm door learsi »

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #541 Gepost op: december 10, 2012, 02:00:59 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 december 2012 om 01:06:

Beste Riemer Lap,

Dit is een inhoudsloze kreet!!!!!
Geef alstublief een gedegen, onderbouwde, en Christelijke, Oordeel?
Misschien kunnen wij daarvan wat Leren!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #542 Gepost op: december 10, 2012, 02:21:04 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 10 december 2012 om 14:00:

Misschien kunnen wij daarvan wat Leren!
Lees de draad maar terug, volg de linken die ik aangeef, volg ook die van Pjotr even.
Verder hoef je van mij niets te verwachten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #543 Gepost op: december 10, 2012, 02:36:44 pm »

quote:

learsi schreef op 09 december 2012 om 23:07:
@ Riemer,

De 'palestijnen"bestaan niet en hebben nooit bestaan, het is een door Arafat verzonnen volk om terrorisme mogelijk te maken.

Ieder in Gaza die geen terrorisme wil, is GEEN "palestijn", maar gewoon Arabier.
Je bent dus pas "palestijn"als je de "palestijnse" zaak steunt en dat is Israël vernietigen als land en als volk.

Neem Duitsland in WW-II.
De inwoners die er geboren zijn waren Duitsers, maar alleen de Jodenhaters waren nazi's. Niet alle Duitsers waren nazi's.
Dus niet alle Arabieren in Gaza zijn "palestijnen".

Het is een verzonnen volkje sinds 1967. Daarvoor kent dit volkje absoluut geen geschiedenis. Zoals er Duitsers in WWII afstand namen van nazisme, zo nemen bijvoorbeeld ware christenen afstand van de leugen dat ze "palestijn" zouden zijn.
Ik geloof eerlijk gezegd niet wat je hier schrijft. Heb je dit zelf bedacht?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #544 Gepost op: december 10, 2012, 04:44:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 december 2012 om 14:36:

Ik geloof eerlijk gezegd niet wat je hier schrijft. Heb je dit zelf bedacht?

Helaas komt deze informatie uit de tweede hand van mensen als Walid Shoebat, de ex "palestijn" en terrorist. Deze man moet zijn leven lang onderduiken nu voor de islamieten die hem willen doden omdat hij de islam en de "palestijnen" zou hebben verraden.

Je begrijpt hopelijk dat de ware christenen uit Gaza en Westbank in het diepste geheim christen zijn op straffe van de islamitische marteldood als dat bekend worden zal. Ook kunnen zij niet openlijk een filmpje plaatsen op youtube met dergelijke mededingen opdat zijzelf en hun familie zullen worden afgeslacht door de "palestijnen".

Deze ware christenen in Gaza en de Westbank hebben veel meer te vrezen van "palestijnen" dan van Israël.

Mijn voorbeeld van WWII inzake Duitsers en Nazi's, acht ik toch wel als duidelijk voor je,

Wel eens nagedacht hoe het kan dat DE GROTE MAN van de "palestijnen", de eerste "palestijn" Yasser Arafat zelf geboren is in Egypte? Een Egyptenaar is dus en geen "palestijn".
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 04:53:13 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #545 Gepost op: december 10, 2012, 05:04:21 pm »
Ze worden door de andere Palestijnen niet als Palestijnen gezien misschien. Daar kan ik me wel een voorstelling van maken.
Ook Bethlehem heb je en Nazaret. Dat was christelijke Palestijnse plaatsen.
Nog steeds zijn er veel christenen, al vertrekken er steeds meer christenen naar het westen. Wat ik begrijp van Opendoors is dat ze liever beide niet hebben. Israël heeft ze veel familiebezittingen ontnomen en ze zijn vaak geconfronteerd met pesterijen. Christenen uit Oost Jeruzalem die telefonisch door Israëlieten getreiterd worden. Net zo lang, tot ze er weg gaan. Israëlische soldaten die treiterend langs hun woningen gaan. Familiebezittingen van families die eeuwen lang op een bepaalde grond hebben geleefd, die onteigend zijn door Israël zonder tegenbetaling, omdat op hun grond Jezuzalem verder uitgebouwd moet worden.
Deze christelijke familie's zijn niet blij met de Israëlieten, maar ook niet met Palestina, met als reden: toenemende christenonderdrukking. Het verlangen van de staat naar een Shariawetgeving. Ze voelen zich dus gepest en berooft door de joden en vervolgd door de moslims. Er zijn er ook die familieleden hebben kwijt geraakt in de strijd en daar om rouwen.
Ze kampen met enorme armoede, omdat het leven op Palestijnse bodem er zwaar is. Je komt ook niet makkelijk langs de vele joodse afzettingen. Ze kunnen je met opzet soms gewoon staande houden. Het zit hem vooral in het getreiter en de oneerlijke ontginningen van familiegrond voorheen.

Dat er een beweging bestaat die christenen en messiaanse joden wil verzoenen, zegt al genoeg. Er is gewoon een organisatie voor nodig om de pijn bespreekbaar te maken. Wij als verwende Nederlanders in het rijke westen hebben daar geen weet van.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2012, 05:07:23 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #546 Gepost op: december 10, 2012, 05:34:18 pm »
Misschien is het beter om op te houden met een zog. wedloop om aan te tonen wie er het meest treitert. We kunnen ons beter tot de feiten uit Gods Woord bepalen. God heeft het land aan Israël beloofd.
Eretz Israël
 Het is vanzelfsprekend dat mensen die de bijbel niet kennen, zoals de meeste Palestijnen (oftewel de verzameling Arabieren uit Egypte en Irak) dit niet kunnen aanvaarden.
Er is verbreiding van het evangelie nodig, ook in die gesloten landen.
En er is gebed nodig. Natuurlijk zullen we ze niet allemaal bereiken. In Gods Woord is geprofeteerd dat deze volken Israël zullen trachten te vernietigen.
Maar God wil ook uit die volken mensen behouden.

We zingen het in de kerk "hen tellen als in Israël ingelijfd" en dan gaat het om Rahab, Babel, Filistea, Tyrus en Nubië. Psalm 87.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #547 Gepost op: december 10, 2012, 05:37:08 pm »
Zie http://christenenvoorisra...stand-bouw-nederzettingen

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #548 Gepost op: december 10, 2012, 05:39:41 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 december 2012 om 17:34:
Misschien is het beter om op te houden met een zog. wedloop om aan te tonen wie er het meest treitert. We kunnen ons beter tot de feiten uit Gods Woord bepalen. God heeft het land aan Israël beloofd.
Eretz Israël
 Het is vanzelfsprekend dat mensen die de bijbel niet kennen, zoals de meeste Palestijnen (oftewel de verzameling Arabieren uit Egypte en Irak) dit niet kunnen aanvaarden.
Er is verbreiding van het evangelie nodig, ook in die gesloten landen.
En er is gebed nodig. Natuurlijk zullen we ze niet allemaal bereiken. In Gods Woord is geprofeteerd dat deze volken Israël zullen trachten te vernietigen.
Maar God wil ook uit die volken mensen behouden.

We zingen het in de kerk "hen tellen als in Israël ingelijfd" en dan gaat het om Rahab, Babel, Filistea, Tyrus en Nubië. Psalm 87.

Dat sluit mooi hierbij aan  :)

http://christenenvoorisra...gelie-naar-de-palestijnen

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #549 Gepost op: december 10, 2012, 05:44:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 december 2012 om 17:04:
Ze worden door de andere Palestijnen niet als Palestijnen gezien misschien. Daar kan ik me wel een voorstelling van maken.
Ook Bethlehem heb je en Nazaret. Dat was christelijke Palestijnse plaatsen.
Nog steeds zijn er veel christenen, al vertrekken er steeds meer christenen naar het westen. Wat ik begrijp van Opendoors is dat ze liever beide niet hebben. Israël heeft ze veel familiebezittingen ontnomen en ze zijn vaak geconfronteerd met pesterijen. Christenen uit Oost Jeruzalem die telefonisch door Israëlieten getreiterd worden. Net zo lang, tot ze er weg gaan. Israëlische soldaten die treiterend langs hun woningen gaan. Familiebezittingen van families die eeuwen lang op een bepaalde grond hebben geleefd, die onteigend zijn door Israël zonder tegenbetaling, omdat op hun grond Jezuzalem verder uitgebouwd moet worden.
Deze christelijke familie's zijn niet blij met de Israëlieten, maar ook niet met Palestina, met als reden: toenemende christenonderdrukking. Het verlangen van de staat naar een Shariawetgeving. Ze voelen zich dus gepest en berooft door de joden en vervolgd door de moslims. Er zijn er ook die familieleden hebben kwijt geraakt in de strijd en daar om rouwen.
Ze kampen met enorme armoede, omdat het leven op Palestijnse bodem er zwaar is. Je komt ook niet makkelijk langs de vele joodse afzettingen. Ze kunnen je met opzet soms gewoon staande houden. Het zit hem vooral in het getreiter en de oneerlijke ontginningen van familiegrond voorheen.

Dat er een beweging bestaat die christenen en messiaanse joden wil verzoenen, zegt al genoeg. Er is gewoon een organisatie voor nodig om de pijn bespreekbaar te maken. Wij als verwende Nederlanders in het rijke westen hebben daar geen weet van.
Je begrijpt hopelijk wel gaitema, dat de "palestijnse christenen" de leugens als hierboven, WEL mogen verkondigen van de "palestijnen".