Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105585 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #850 Gepost op: januari 02, 2013, 07:54:59 pm »
Wat Paulus ook zei, iets wat jij van harte mag nemen:
er waren christenen die offervlees aan de afgoden aten, omdat ze van overtuiging waren dat er maar één God is en dat afgoden dus niet bestonden. Er waren christenen die het vlees niet aten, omdat ze geloofden dat je niets mocht eten wat aan afgoden bediend worden. Paulus zei daar op: "laat ieder zijn overtuiging volgen."
Verdeeldheid was er bij hem ook. Hij zei echter ook: "laat die gene die meent van God het vlees te mogen eten, dat niet doen in bijzijn van christenen die dat niet menen te mogen, want dan zou je hem in verleiding brengen om iets te doen wat volgens zijn geloof niet mag."
Paulus legde uit dat zonde niet te maken had met wat je lichaam verteerd, maar met wat je hart verteerd.

Hoe ver gaat dat? Ik geloof dat je alles in de context moet zien.
Paulus noemde overigens wel de genen die het offervlees wel mochten eten verder in het geloof dan de genen die het niet aten. Echter zei hij ook:
"houd rekening met de gevoeligheid van hen die niet zo ver zijn in het geloof."

Het gaat volgens mij allemaal om keuzes die je vanuit je hart en je verstand maakt, aan de hand van openbaringen van God aan jou.
God werkt via je hart en je verstand.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #851 Gepost op: januari 02, 2013, 08:05:26 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:46:
@ gaitema,

Het probleem is dus dat G'd in Zijn 10 geboden die ook voor ons Christenen geldt, de sabbat oplegt.
Exodus 20
8   Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
9   Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
11 Want in  zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

Jesaja 56
1 Zo zegt de HEERE:
Neem het recht in acht en doe gerechtigheid,
want Mijn heil is nabij om te komen,
en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.
2 Welzalig een sterveling die zo handelt,
het mensenkind dat daaraan vasthoudt;
die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet ontheiligt,
en die zijn hand ervoor behoedt om enig kwaad te doen.

G'd wijst zelfs de dag aan, de periode in de week.
Volgens mij staat nergens in de Schrift een opdracht aan de Christenen om de Sabbat té verschuiven naar een andere dag.

De zondag is uiteindelijk een heidense dag, voor aanbidding van de zonnegod, die Rome heeft uitgekozen op eigen houtje.
Als we het zo stellen zouden we ons moeten afvragen: Doen we wat G'd ons opdraagt in de Schrift of doen we wat de kerk ons leert/opdraagt?

Uiteindelijk heeft G'd ons niet bevolen om een rustdag in de week te nemen, maar om de Sabbat als rustdag te nemen. Je triggerde mij met nog eens te benoemen dat het een 10 geboden gebod is en niet zomaar ergens tussen de andere Joodse bepalingen staat. Het wordt vaak in 1 adem genoemd met de andere wetten, maar dat is dus eigenlijk onterecht.

Die andere wetten waren volgens mij bedoeld om het volk Israël tot op de dag van vandaag apart te zetten tov de rest van de wereld. De 10 geboden zijn dat volgens mij niet.

De zondag is inderdaad een zonnegod-dag.
Maar er is nog iets. Het joodse volk had op zaterdag een vrije dag.
De heidense volken moesten dan natuurlijk gewoon werken. Ook veel landen nu kennen op de zondag een werkdag, maar christenen zijn er in die landen nu ook.
Hoe deden de eerste christenen dat dan? Ze hadden waarscheinlijk ook een werkdag (deel als slaven onder heidense slavendrijvers).

Het tweede verbond, daarvan zegt Paulus: "in princiepe mag je alles, maar niet alles is goed voor je."
In de praktijk komt het er op neer dat je in de Geest van de tien geboden handeld. Wie gaf deze geboden? God. Waarom?
Om ons te onderwijzen in zijn liefde.
De tien geboden worden volgens Jezus samen gevat in dit ene gebod:
"heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles."
Wel als je dat doet, dan dood je niet, dan steel je niet, dan pleeg je geen echtbreuk en eer je jouw ouders etc."
Het sabbathgebod geeft een dag aan van eer aan God en rust nemen = vooruitverwijzing naar het 1000 jarige vredesrijk.
de eerste christenen moesten natuurlijk wel als slaven bijvoorbeeld op de zaterdag werken, maar iedere dag gaven ze de eer aan God, ze namen de rust wanneer dat kon en hielden vast aan de belofte dat het 1000 jarige vredesrijk komt.
Boven al: ze ervoeren rust van de Heilige Geest in hun hart.
Het lichaam leed wel aan deze wereld, maar ze hadden vrede van Jezus in hun hart.

Jezus zei: mijn vrede geef ik u. Niet  gelijk de wereld die kent, maar Mijn vrede geef Ik u.

Lastig, ik snap het. Maar ik geloof dat de eerste christenen daar zo ongeveer mee om moeten zijn gegaan.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 08:07:35 pm door gaitema »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #852 Gepost op: januari 02, 2013, 11:33:06 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 10:51:
Het staat er, het volk van G'd was toen alleen nog Israël.
Niet voor niets bleef Jezus in Israël tijdens Zijn Bediening.
Niet voor niets noemde ook Jezus de heidenen hondjes.

Matteus 15
24 Hij antwoordde en zei:  Ik ben alleen maar gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël.
26 Hij antwoordde echter en zei: Het is niet behoorlijk het brood van de kinderen te nemen en naar de hondjes te werpen.
--> Kinderen zijn de Joden en de hondjes zijn de heidenen !
Het ging erom wat het doel is waarom Jezus naar de wereld is gekomen.
Even simpel gezegd: in de bovengenoemde tekst Matt 15:24 staat wel waar Jezus naar toe is gezonden, maar niet zozeer over het doel van zijn werk op aarde.
In de teksten die ik eerder aangaf, stond dat Jezus kwam voor heel de wereld, voor alle volken. Ja, ook voor de Joden (het fysieke Israël, de afstammelingen van Jakob - zeg maar: de Joden), maar ook voor alle andere volken.
Maar daarop reageer jij niet.

Daarom de vraag maar eens anders gesteld: Hoe zie jij het dan?
Was het doel van Jezus om alleen de Joden te redden, en toen bleek dat de Joden daar niet op zaten te wachten, dat God toen maar van plan veranderde en besloot om dan toch maar de hele wereld te redden?
Okee, ik stel het nu even wat cru, maar in essentie is dat wat jij zegt.

Volgens mij (en daarin meen ik Paulus na te spreken) was het doel van God om de hele wereld (= alle volken) weer met Zich te verzoenen. Dat dat een meer-stappen-plan was, via en beginnend bij de Joden, prima.
Maar Paulus zegt toch echt in Romeinen 9 e.v. dat het gaat om - en altijd gegaan was om - het geestelijke Israël, om de kinderen van de belofte.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #853 Gepost op: januari 02, 2013, 11:55:22 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:46:
@ gaitema,
Het probleem is dus dat G'd in Zijn 10 geboden die ook voor ons Christenen geldt, de sabbat oplegt.

Mag ik eens even een heel brutale - maar ook een heel serieuze - vraag stellen:
Waar staat in de bijbel dat ik als christen-uit-de-heidenen mij moet houden aan het gebod van de sabbat?

Begrijp me niet verkeerd: een (rust)dag geheel wijden aan de dienst aan God is een groot goed. We kunnen veel leren van de wijsheid van God om die sabbat te houden. Maar waar staat dat het voor mij een gebod is?
(Dit specifieke onderwerp is in de GKv mede oorzaak van een (kleine) kerkscheuring geweest, vandaar even mijn vraag).

(P.S. Is het niet beter om hier een apart item van te maken?)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #854 Gepost op: januari 03, 2013, 12:04:39 am »

quote:

HarryK schreef op 02 januari 2013 om 23:33:

Het ging erom wat het doel is waarom Jezus naar de wereld is gekomen.
Even simpel gezegd: in de bovengenoemde tekst Matt 15:24 staat wel waar Jezus naar toe is gezonden, maar niet zozeer over het doel van zijn werk op aarde.
In de teksten die ik eerder aangaf, stond dat Jezus kwam voor heel de wereld, voor alle volken. Ja, ook voor de Joden (het fysieke Israël, de afstammelingen van Jakob - zeg maar: de Joden), maar ook voor alle andere volken.
Maar daarop reageer jij niet.

Als je even zou zoeken dan zou je zien dat ik vele en vele malen juist schrijft in beginsel voor Israël en OOK (altijd met hoofdletters om te benadrukken) voor de Christenen uit de heidenen. Gaitema neemt het soms zelfs over  :)

quote:

Daarom de vraag maar eens anders gesteld: Hoe zie jij het dan?
Was het doel van Jezus om alleen de Joden te redden, en toen bleek dat de Joden daar niet op zaten te wachten, dat God toen maar van plan veranderde en besloot om dan toch maar de hele wereld te redden?
Okee, ik stel het nu even wat cru, maar in essentie is dat wat jij zegt.

Nee absoluut niet.
Jezus HEEFT in beginsel al het volk Israël gered, Zijn offer was in beginsel onvoorwaardelijk voor hen. G'd heeft Israël opzettelijk verblind voor het evangelie, want het gaat voor hen pas in als Jezus als de Messias wederkomt in Israël, zoals de vele OT profetieën ook aangeven. Dus er is geen sprake van niet willen aannemen door Israël, want Israël MOCHT het niet aannemen. Jezus Zelf sprak daarom zo vaak in gelijkenissen, opdat Israël wel zou horen maar niet verstaan. Daarbij citeert Jezus zelfs de Profetie door Jesaja daarover.

quote:

Volgens mij (en daarin meen ik Paulus na te spreken) was het doel van God om de hele wereld (= alle volken) weer met Zich te verzoenen. Dat dat een meer-stappen-plan was, via en beginnend bij de Joden, prima.
Maar Paulus zegt toch echt in Romeinen 9 e.v. dat het gaat om - en altijd gegaan was om - het geestelijke Israël, om de kinderen van de belofte.

Kinderen van de Beloften is niet het geestelijk Israël, maar het ware Israël, de nakomelingen van Isaac, daarop rusten de Beloften van G'd.
De Schrift zegt toch notabene ook in Romeinen 4 wie de kinderen van de Beloften zijn?
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #855 Gepost op: januari 03, 2013, 12:16:08 am »

quote:

HarryK schreef op 02 januari 2013 om 23:55:
[...]

Mag ik eens even een heel brutale - maar ook een heel serieuze - vraag stellen:
Waar staat in de bijbel dat ik als christen-uit-de-heidenen mij moet houden aan het gebod van de sabbat?
Zie deze link met verwijzingen in het NT dat we de geboden dienen te bewaren.
http://www.biblija.net/bi...qids=808080808083ffffff3f

quote:

Begrijp me niet verkeerd: een (rust)dag geheel wijden aan de dienst aan God is een groot goed. We kunnen veel leren van de wijsheid van God om die sabbat te houden. Maar waar staat dat het voor mij een gebod is?
(Dit specifieke onderwerp is in de GKv mede oorzaak van een (kleine) kerkscheuring geweest, vandaar even mijn vraag).

G'd wijst immers niet zomaar een rustdag aan.
G'd zegt toch niet, u moet 1 dag in de week een rustdag nemen en mij eren?
Nee G'd zegt u moet de rustdag op Sabbat houden, Hij wijst de dag notabene aan!

We dienen de geboden te bewaren.
Dat zou alleen kunnen zijn dat we de regels niet weggooien maar de uitvoering ervan wel, maar dat klinkt toch wat vreemd.

Dus dienen we blijkbaar de geboden te bewaren en dus doen, ook al hangt hier onze Redding NIET van af, laat dat duidelijk zijn. Of die geboden nu alleen de 10 geboden zijn of alle geboden ben ik eerlijk gezegd zelf nog niet echt uit. Ik worstel daar zelf ook mee.

Jezus zegt ook nog eens duidelijk dat Hij niet is gekomen om de wet op te heffen.
Maar ik weet ook dat er later uitzonderingen worden genoemd aangaande de spijs-wetten. Ook hadden die wetten (uitgezonderd 10 geboden) te maken met het eerste Verbond tussen G'd en Israël, dus rustten die ook nog op ons?

Daarmee worstel ik zelf nog steeds.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #856 Gepost op: januari 03, 2013, 12:33:59 am »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 00:04:
Als je even zou zoeken dan zou je zien dat ik vele en vele malen juist schrijft in beginsel voor Israël en OOK (altijd met hoofdletters om te benadrukken) voor de Christenen uit de heidenen.

Het lijkt op haarkloverij, maar is voor mij wezenlijk voor mijn visie op het huidige Israël.
Dus daarom heel precies:
Het gaat mij nu juiste om die twee termen "in beginsel" en "OOK".
Voor mij geeft dat twee verschillende zaken aan.
Als je het zo schrijft, betekent het voor mij dat Jezus "in beginsel" niet voor de andere volken is gekomen. Terwijl Hij dat volgens mij WEL is.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #857 Gepost op: januari 03, 2013, 12:40:00 am »
Het lijkt me dat sommigen van de deelnemers leven van een geen gezin hebben, uitkering en niet werken;  hoe kan men immers zo veel tijd hebben (nemen) voor discussie, zo theoretisch blijven en geen oog hebben voor een nieuwe waarheid?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #858 Gepost op: januari 03, 2013, 12:54:34 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 03 januari 2013 om 00:40:
Het lijkt me dat sommigen van de deelnemers leven van een geen gezin hebben, uitkering en niet werken;  hoe kan men immers zo veel tijd hebben (nemen) voor discussie, zo theoretisch blijven en geen oog hebben voor een nieuwe waarheid?

Na. dat is nogal onzinnig.
Ik heb een aantal bedrijven, een gezin, en kan nog forummen ook. Kwestie van timemanegement.
@Theoretisch: laten we inderdaad de praktijk eens gaan belichten.
Hoeveel tijd besteden we aan de naaste in nood?
Mail me maar als je wat wilt weten

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #859 Gepost op: januari 03, 2013, 01:25:19 am »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 00:16:

Ik zal nog iets preciezer zijn.
Hierin staat wel dat we Gods geboden moeten bewaren, maar niet (precies) welke.

En Jezus onderwijst ons veel, soms verdergaand dan de letter van de wet, maar niet over het houden van de sabbat.

En in Handelingen 15:28 e.v. besluiten de apostelen: "Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen."
(niets over de sabbat.)

En in Kolossenzen 2:16 lees ik: "Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat."

In het Oude Testament was de sabbat een teken van de heiling van het volk en bedoeld om te herdenken dat Israël door God uit Egeypte is bevrijd.
Ex. 20:11 "Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard."
Ex. 31:13: "Zeg tegen de Israëlieten: “Neem wel steeds mijn sabbat in acht, want elke generatie opnieuw is die dag voor mij en voor jullie een teken dat eraan herinnert dat ik, de HEER, jullie geheiligd heb."
Deut. 5:15 "Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sabbat te houden."

Maar blijkbaar is het teken van de sabbat in het Nieuwe Testament niet zo meer ... ja, niet meer "nodig"?
De bedoeling is immers dat wij ons hele leven heiligen (zie bijv. 1 Thess. 4:3,7 en 1 Petrus 1:15)

(N.B. Tekstcitaten uit de NBV)

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #860 Gepost op: januari 03, 2013, 02:38:44 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 03 januari 2013 om 00:40:
Gewoon 's nachts doorgaan.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 02:38:56 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #861 Gepost op: januari 03, 2013, 08:37:37 am »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 00:16:
[...]

http://www.biblija.net/bi...qids=808080808083ffffff3f

[...]

G'd wijst immers niet zomaar een rustdag aan.
G'd zegt toch niet, u moet 1 dag in de week een rustdag nemen en mij eren?
Nee G'd zegt u moet de rustdag op Sabbat houden, Hij wijst de dag notabene aan!

We dienen de geboden te bewaren.
Dat zou alleen kunnen zijn dat we de regels niet weggooien maar de uitvoering ervan wel, maar dat klinkt toch wat vreemd.

Dus dienen we blijkbaar de geboden te bewaren en dus doen, ook al hangt hier onze Redding NIET van af, laat dat duidelijk zijn. Of die geboden nu alleen de 10 geboden zijn of alle geboden ben ik eerlijk gezegd zelf nog niet echt uit. Ik worstel daar zelf ook mee.

Jezus zegt ook nog eens duidelijk dat Hij niet is gekomen om de wet op te heffen.
Maar ik weet ook dat er later uitzonderingen worden genoemd aangaande de spijs-wetten. Ook hadden die wetten (uitgezonderd 10 geboden) te maken met het eerste Verbond tussen G'd en Israël, dus rustten die ook nog op ons?

Daarmee worstel ik zelf nog steeds.

Zelf heb ik die worsteling eigenlijk niet, omdat Paulus daar brieven vol over schrijft. Daaruit blijkt voldoende.

Ik heb daaruit nog iets wezenlijks gevonden.

1 Korintiërs 9: 9-10

9 want in de wet van Mozes staat: ‘U mag een dorsend rund niet muilbanden.’ Maar bekommert God zich dan om runderen? 10 Of zegt hij dit om ons? Om ons natuurlijk, want het is ook om ons dat er staat: ‘Een ploeger en een dorser werken beiden in de hoop op een aandeel in de oogst.’

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Misschien dat je dit een eindje op weg helpt. Je kan zo ook de vraag stellen bij de sabbath. Is dit ingesteld omdat God zich bekommerd om zo'n dag of omdat Hij zich bekommerd over Zijn volk? Hij zei het immers tegen zijn volk.

Vervolgens komt de vraag: wat doen wij er mee?
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 08:39:25 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #862 Gepost op: januari 03, 2013, 08:41:29 am »
Nog iets over de rol van Israël voor ons: zie 1 Korinthiërs 10: 1 t/m 22

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #863 Gepost op: januari 03, 2013, 11:46:46 am »

quote:

HarryK schreef op 03 januari 2013 om 00:33:
[...]

Het lijkt op haarkloverij, maar is voor mij wezenlijk voor mijn visie op het huidige Israël.

Het is toch geweldig om de bijbel gezamenlijk uit te spitten, visies te delen en waar mogelijk van elkaar te leren... :)

quote:

Dus daarom heel precies:
Het gaat mij nu juiste om die twee termen "in beginsel" en "OOK".
Voor mij geeft dat twee verschillende zaken aan.
Als je het zo schrijft, betekent het voor mij dat Jezus "in beginsel" niet voor de andere volken is gekomen. Terwijl Hij dat volgens mij WEL is.

Misschien val ik voor je in herhaling, maar ik wil nu dan toch het hele plaatje schetsen (zoals ik het zie en lees).

Profetie van Kajafas.
Johannes 11
50 en u overweegt niet  dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.

Voor de geboorte van onze Heiland, zei de engel tegen de Joodse Maria:
Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en  u zult Hem de naam Jezus geven, want  Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Zijn volk is Israël.
Waar weet ik niet meer, maar ik meen dat Pottenbakker de letterlijke vertaling gaf.

Definitie van zalig maken in Romeinen 4
7 Zeggende: Zalig zijn zij, welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;
8 Zalig is de man, welken de Heere de zonden niet toerekent.
--> Zalig is dus dat G'd de zonden niet meer toerekent.

Jezus zal dus zijn volk Israël zalig maken, opdat G'd hun zonden niet meer toerekenen zal. Dit komt overeen met de vele profetieën waarin G'd dat ook beloofd aan het volk Israël.
oa. Ezechiel 37
23 Dan zullen zij zich niet meer verontreinigen met hun stinkgoden en met hun afschuwelijke afgoden en met al hun overtredingen. Ik zal hen verlossen in al hun woongebieden, waar zij gezondigd hebben, en Ik zal hen reinigen. Dan zullen zij een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor hen zijn.

Ezechiel 36
33 Zo zegt de Heere HEERE: Op de dag dat Ik u reinig van al uw ongerechtigheden, zal Ik de steden doen bewonen en zullen de puinhopen herbouwd worden.
Joel 3
20 Maar Juda zal blijven in eeuwigheid, en Jeruzalem van geslacht tot geslacht.
21 En Ik zal hunlieder bloed reinigen, dat Ik niet gereinigd had; en de HEERE zal wonen op Sion.

Jeremia 33
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden  vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

Romeinen 11
26 En zo zal heel Israël zalig worden,  zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Nu, al deze Beloften van G'd aan Israël, zijn nog niet uitgekomen en gaan dus nog uitkomen, omdat ik vast geloof dat G'd geen onzin vertelt in Zijn Woord en geen Beloften doet die Hij niet zou nakomen.
Jezus is dus in beginsel gekomen om dit voor Zijn volk Israël mogelijk te maken, laten de eerste 2 verzen zien.

Nu, G'd geeft als het ware deze Genade weg aan Israël, met het kruisoffer van Jezus. In plaats van de Wet te moeten voldoen op basis van veroordeling bij falen, heeft Jezus voor Israël deze schuld weggewassen.
In Zijn Rechtvaardigheid heeft G'd het dan ook goed geacht deze Genade welke Hij aan de Joden (die al dichtbij Hem waren) schenkt OOK aan de heidenen te geven (die heel ver weg waren en G'd niet kenden).

Dat is de het blijde evangelie, lieve heidenen G'd heeft immense Genade geschonken aan Zijn volk Israël en nu wil Hij deze genade ook aan mensen onder jullie schenken. Ook jullie heidenen kunnen mee profiteren op deze Genade.
Ook jullie heidenen kunnen nu als wilde takken op de tamme olijfboom worden geënt, waarvan Israël al de tamme takken waren en zijn.

Nergens roept Jezus de Joden op tijdens Zijn Bediening op aarde, om te geloven in Zijn (komende) Opstanding. Nee, Hij riep hen alleen op om van de zonde te bekeren en liet hen weten in opzettelijk verhullende woorden (G'd verblind Israël opzettelijk voor het evangelie), dat Hij hun Heiland was, die hen redt van de schuld over hun zonden.

G'd heeft met Israël erfgenamen, maar door Jezus zijn jullie heidenen nu mede-erfgenamen. We mogen mede profiteren in de Genade die Jezus aan Israël heeft mogelijk gemaakt.

Daarom ook zegt G'd in Romeinen 3 dat Hij OOK de G'd is van de heidenen nu en niet meer alleen de G'd van de Joden ! Nergens zegt G'd dat Hij nu alleen een G'd van de heidenen is.
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.

Daarom was deze overgang naar de heidenen ook niet als reactie op het afwijzen van het evangelie door Israël. Want dat was zoals G'd het wilde, door hen opzettelijk ervoor te verblinden. Daarom ook was ook het plan om Zijn Genade OOK onder de heidenen uit te delen al voorzien;
Johannes 3
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Hopelijk heb ik mijn visie beter voor je verduidelijkt, Harry.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #864 Gepost op: januari 03, 2013, 12:10:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 januari 2013 om 08:41:
Nog iets over de rol van Israël voor ons: zie 1 Korinthiërs 10: 1 t/m 22

Je zet me wel op een spoor gaitema, dank je  ;)
1 Korinthiërs 10: 1 t/m 22 gaat over offeren en laat zien dat deze wetten in Christus vervallen, omdat Jezus Zelf HET Grootste Offer Lam is.

1 Korinthiërs 10: 23 t/m 33 gaat over vrijheid van Christenen ten aanzien van spijs.
25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
27 En als iemand van de ongelovigen u uitnodigt, en u wilt naar hem toe gaan,  eet dan alles wat u wordt voorgezet, zonder naar iets navraag te doen  omwille van het geweten.
28 Indien echter iemand tegen u zegt: Dat is een afgodenoffer, eet het dan niet, omwille van hem die u dat te kennen gaf en omwille van het geweten. Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.

Dank je wel gaitema,  :*)
De spijs-wetten waren dus echt om het volk Israël apart te zetten en zijn daardoor niet van toepassing op christenen (uit de heidenen).

Gisteren gebeden voor openbaring van de bedoelingen mbt de wetten en jij komt met dit antwoord. Zelf kwam ik ook nog eens deze tegen.
Kolossenzen 2
16   Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van  een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten
18   Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,

Wat betreft de Sabbat denk ik dat we die wel moeten proberen te houden, maar ons niet wettisch moeten forceren door bijvoorbeeld niet te koken of te sporten. Zelf meen ik dat de grens ligt bij commercieel, geen geld verdienen of anderen geld laten verdienen op Sabbat.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 12:41:08 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #865 Gepost op: januari 03, 2013, 01:14:47 pm »
Wat betreft de (tien) geboden heeft naar mijn mening de Messiaanse gemeente die ik wel eens bezoek, een mooi stukje geschreven:

De Geboden
De belangrijkste grondbeginselen van Gods wet (Torah) zijn vervat in de Tien Woorden welke onlosmakelijk verbonden zijn met de gehele Torah en werden nageleefd in het leven van Jeshua de Messias. Zij zijn een uitdrukking van Gods liefde, zijn wil en zijn bedoelingen t.a.v. het gedrag en de onderlinge verhoudingen van de mens en zijn bindend voor alle mensen in alle tijden. Deze voorschriften zijn de grondslag van Gods verbond met zijn volk en vormen de maatstaf in Gods oordeel. Door de werkzaamheid van de Heilige Geest wijzen zij zonde aan en wekken het besef dat we een Redder nodig hebben. De verlossing is geheel uit genade en niet uit (de) werken, maar de vrucht ervan is gehoorzaamheid aan Gods geboden. Deze gehoorzaamheid draagt bij tot de ontwikkeling van een heilig karakter en loopt uit op een besef van vrede en is een blijk van onze liefde voor de Heer en onze zorg voor onze medemens. De geloofsgehoorzaamheid toont de macht van Jeshua de Messias om mensen te veranderen en ondersteunt daarom het Bijbels getuigenis.

De 10 geboden zijn dus niet een doel tot verlossing, maar een resultaat van de verlossing....bewerkstelligd door onze Heiland Jezus Christus.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 01:16:32 pm door learsi »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #866 Gepost op: januari 03, 2013, 03:05:46 pm »
..
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 03:06:37 pm door HarryK »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #867 Gepost op: januari 03, 2013, 04:49:50 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 12:10:

Je zet me wel op een spoor gaitema, dank je  ;)
1 Korinthiërs 10: 1 t/m 22 gaat over offeren en laat zien dat deze wetten in Christus vervallen, omdat Jezus Zelf HET Grootste Offer Lam is.

1 Korinthiërs 10: 23 t/m 33 gaat over vrijheid van Christenen ten aanzien van spijs.
25 Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen omwille van het geweten.
27 En als iemand van de ongelovigen u uitnodigt, en u wilt naar hem toe gaan,  eet dan alles wat u wordt voorgezet, zonder naar iets navraag te doen  omwille van het geweten.
28 Indien echter iemand tegen u zegt: Dat is een afgodenoffer, eet het dan niet, omwille van hem die u dat te kennen gaf en omwille van het geweten. Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.

Dank je wel gaitema,  :*)
De spijs-wetten waren dus echt om het volk Israël apart te zetten en zijn daardoor niet van toepassing op christenen (uit de heidenen).

Mooi om te zien, wat je er allemaal in vond :)

quote:

Gisteren gebeden voor openbaring van de bedoelingen mbt de wetten en jij komt met dit antwoord.

Dat is wel bijzonder. Zelf vond ik het direct na mijn vraag aan God na een dag me met bepaalde gedachtes bezig te houden: "God, heeft U iets voor me vandaag?" Dit vroeg ik, omdat ik me plots bewust was dat ik wel over van alles na liep te denken, maar niet God er biddend in betrokken had.
Ook hierop denk ik dan: "zonder Jezus kan ik niets doen."
Toen sloeg ik de bijbel open, las ik het en dacht: hier zou Learsi misschien wat aan hebben. Mij viel het me ook op hoe Israël ons tot voorbeeld dient. Bijvoorbeeld de mensen die omkwamen in de woestijn en dat God vervolgens zegt: "doe dan niet als zij." Israël voor ons als voorbeeld.

quote:

Zelf kwam ik ook nog eens deze tegen.
Kolossenzen 2
16   Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van  een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten
18   Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken,

Wat betreft de Sabbat denk ik dat we die wel moeten proberen te houden, maar ons niet wettisch moeten forceren door bijvoorbeeld niet te koken of te sporten. Zelf meen ik dat de grens ligt bij commercieel, geen geld verdienen of anderen geld laten verdienen op Sabbat.

Dit is de manier waarop ik dat ook zo ongeveer zie. Echter niet vanwege een plicht, maar gewoon omdat onze zondag er een mooie dag voor is. Dan hebben we kerk, dan bezoeken we als familie elkaar en ééns in de maand hebben we dan ook een bijbelkring. Dat maakt de dag voor mij persoonlijk bijzonder. Ik ben me er echter van bewust dat als ik in Israël had geleefd, dat ik dan waarscheinlijk zaterdag zo'n dag had en als ik in Oman had geleefd, dat het waarscheinlijk de vrijdag zou zijn geweest. Omdat de mensen daar (meende ik me te herinderen) op vrijdag hun vrije dag hebben.
Daar past je gevonden regel (16   Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van  een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten) er wel bij.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 04:53:48 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #868 Gepost op: januari 03, 2013, 04:59:28 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 13:14:
Wat betreft de (tien) geboden heeft naar mijn mening de Messiaanse gemeente die ik wel eens bezoek, een mooi stukje geschreven:

De Geboden
De belangrijkste grondbeginselen van Gods wet (Torah) zijn vervat in de Tien Woorden welke onlosmakelijk verbonden zijn met de gehele Torah en werden nageleefd in het leven van Jeshua de Messias. Zij zijn een uitdrukking van Gods liefde, zijn wil en zijn bedoelingen t.a.v. het gedrag en de onderlinge verhoudingen van de mens en zijn bindend voor alle mensen in alle tijden. Deze voorschriften zijn de grondslag van Gods verbond met zijn volk en vormen de maatstaf in Gods oordeel. Door de werkzaamheid van de Heilige Geest wijzen zij zonde aan en wekken het besef dat we een Redder nodig hebben. De verlossing is geheel uit genade en niet uit (de) werken, maar de vrucht ervan is gehoorzaamheid aan Gods geboden. Deze gehoorzaamheid draagt bij tot de ontwikkeling van een heilig karakter en loopt uit op een besef van vrede en is een blijk van onze liefde voor de Heer en onze zorg voor onze medemens. De geloofsgehoorzaamheid toont de macht van Jeshua de Messias om mensen te veranderen en ondersteunt daarom het Bijbels getuigenis.

De 10 geboden zijn dus niet een doel tot verlossing, maar een resultaat van de verlossing....bewerkstelligd door onze Heiland Jezus Christus.
Hier doelde ik gisteren ook eigenlijk op, toen we het hadden over de genen die geen vrucht dragen, die God van de wijnrank weg snijdt en wie wel vrucht dragen, door God bijgesnoeid worden, wat eindigd met de uitspraak van Jezus: "zonder Mij kan je niets doen." Zonder Hem kan je geen vrucht dragen. Zonder Hem kan je dus niet de geboden houden. Mozus kon immers de geboden houden door zijn vertrouwen op en liefde voor God.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 05:00:57 pm door gaitema »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #869 Gepost op: januari 03, 2013, 05:15:35 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 11:46:
Misschien val ik voor je in herhaling, maar ik wil nu dan toch het hele plaatje schetsen (zoals ik het zie en lees).
...
Hopelijk heb ik mijn visie beter voor je verduidelijkt, Harry.

Ja en nee.
Op een bijzondere wijze komen we wel bij dezelfde conclusie.

quote:

Daarom ook was ook het plan om Zijn Genade OOK onder de heidenen uit te delen al voorzien;
Johannes 3
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Maar tussendoor heb ik nog steeds het idee dat het beeld dat jij hebt over "Israël" een heel ander beeld is dan ik heb.
Vandaar dat ook ik nog maar eens een poging doe om mijn visie wat uitgebreider uiteen te zetten.

De profetie van Kajafas
In Johannes 11:50 staat letterlijk: "1 mens moet sterven voor de "laos", zodat niet de hele "ethnos" vergaat."
De twee verschillende betekenissen van "volken".
Wat betekent dit dan volgens jou?

De twee door mij genoemde teksten uit Mattheüs
Matt. 21:42-43: Daarop zei Jezus tegen hen: ‘Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen:
"De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk (ethnos) dat het wel vrucht laat dragen.

Matt. 24:14: Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken (ethnos), zal het einde komen.

Bijbelstudie over Romeinen 9 - 11
Ik gebruik als uitgangspunt de Statenvertaling. Ik zet de teksten als qoute.

quote:

9:1 Ik spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet en mijn geweten getuigt mee door de Heilige Geest,
9:2 dat het een grote bron van droefheid voor mij is, en een voortdurende smart voor mijn hart.
9:3 Want ik zou zelf wel wensen vervloekt te zijn, weg van Christus, ten gunste van mijn broeders, mijn familieleden wat het vlees betreft.
9:4 Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
9:5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
9:6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
9:7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
9:8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

:6-8  Letterlijk staat er: "want zij zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. Ook niet (zelfs niet) omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen. Maar, in Izaäk zal u zaad genoemd worden, dat is: zij die de kinderen van het vlees zijn, deze zijn niet de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden geteld als het zaad."

Paulus concludeert hier dus: Je bent geen kind van God, alleen omdat je 'toevallig' afstamt van Abraham, Isaäk en Jakob.
En hij gebruikt daarbij twee keer de term "Israël".
Je bent niet "Israël", alleen omdat je toevallig "Israëliet" bent.
Daarom het onderscheid tussen "Israël" als zijnde de kinderen van God, en "Israël(ieten)" als zijnde de afstammelingen van Jakob.

quote:

9:27 En Jesaja roept over Israël uit: Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, (slechts) een overblijfsel zal behouden worden.

Toen al. Niet ALLE Israëlieten worden behouden. Slecht een overblijfsel. Het gebruikte woord voor overblijfsel duidt op een klein restant.

quote:

10:1 Broeders, de oprechte wens van mijn hart en mijn gebed tot God voor Israël is gericht op hun zaligheid.

Letterlijk staat er: "Broeders en zusters, mijn hartewens en gebed tot God voor Israël (de Israëlieten) is, dat zij zullen worden gered (verlost)."
Dat het om de Israëlieten gaat, blijkt uit de volgende verzen.
Het is dus blijkbaar ook dan nog niet zeker dat zij worden gered. Want het gaat om geloof, en de Israëlieten blijven nog steeds in hun ongeloof (vgl. 11:23).

quote:

10:4 Want het einddoel van de wet is Christus, tot gerechtigheid voor ieder die gelooft.
...
10:8 Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken:
10:9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.
10:10 Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.
10:11 Want de Schrift zegt: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
10:12 Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want één en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.

Bij "einddoel" gaat het zowel om het "einde" als om het "doel".
Geloof is bepalend. Voor Jood en niet-Jood.
Er is geen onderscheid.
Let op: er staat NIET dat er geen onderscheid meer is.

quote:

11:1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
11:2 God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israël en zegt:
11:3 Heere, Uw profeten hebben zij gedood en Uw altaren afgebroken, en ik ben alleen overgebleven. Ook staan zij mij naar het leven.
11:4 Maar wat zegt het Goddelijk antwoord tegen hem? Ik heb voor Mijzelf nog zevenduizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
11:5 Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade.

Weer vergelijkbaar met de profetie van Jesaja (Rom. 9:27).
Er is een overblijfsel.
Let op dat dat overblijfsel wordt gelijkgesteld aan het hele volk.
God heeft Zijn volk toch niet verstoten (:1)?
Nee hoor.
Zoals er in de tijd van Elia een groot deel van het volk was afgedwaald, wat wordt aangegeven alsof er geen volk meer is (alleen Elia nog maar), bleken er nog 7000 te zijn.
En ook zo is er nu nog een overblijfsel, waardoor je nog steeds kunt spreken van "Gods volk" (= Israëlieten). Maar het gaat niet om ALLE Israëlieten, maar alleen om dat overblijfsel.

quote:

11:16 ...als de wortel heilig is, dan de takken ook.
11:17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
11:18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
11:19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
11:20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
11:21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
11:22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
11:23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
11:24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.

Het beeld van de boom.
Pas in vers 24 zien we dat het gaat om een 'goede' gecultiveerde olijfboom.
Maar de essentie van het verhaal is de wortel. Daar moet je deel aan krijgen. Want als de wortel heilig is, dan ook de takken (:16).
De wortel draagt u, en niet andersom (:18).
Doordat ik geënt ben op die boom, krijg ik deel aan die heiligheid.
Ik ben deel van de boom, en wordt daarom gedragen door de wortel.
Bij de takken gaat het volgens mij nog steeds om "de kinderen van God".
Van de oorspronkelijke boom zijn takken weggesnoeid.
In de taal van Paulus: Er zijn Israëlieten die (doordat ze gesnoeid zijn) niet meer deelhebben aan Israël, niet meer horen tot de kinderen van God.

Wij moeten ons niet beroemen tegenover de takken.
Ik denk dat daarmee (ook) bedoeld wordt de afgesneden takken.
Als ik even generaliserend stel dat de huidige Joden Christus niet als Messias aannemen, en dus niet geloven, en dus 'afgesnoeide takken' zijn, dan mogen we (christenen) die Joden niet kleineren, we mogen ons nergens op beroemen, we mogen niet pochen (allemaal betekenissen van het gebruikte woord dat is vertaald met 'beroemen').
Dit is volgens mij mede bepalend voor onze houding ten opzichte van het huidige Israël. Maar dat even terzijde.

In vers 20 staat in de Statenvertaling "Dat is waar". Het gebruikte woord betekent NIET dat het VOORGAANDE correct is. Maar meer zoiets als "Laten we eerlijk zijn". In die zin is de vertaling van de NBV met "Zeker" al meer in de richting. Het gaat erom dat hetgene dat VOLGT correct is.

quote:

11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
11:26 En zo zal heel Israël zalig worden, ...

Het beeld van de olijfboom geconcretiseerd:
Een deel van Israël is verhard = een deel van de takken is gesnoeid.
Totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn = totdat een hoeveelheid wilde takken is geënt.
De boom bestaat nu uit 'eigen' takken en geënte wilde takken.

En zo, zal heel Israël zalig worden.
Allereerst: er staat NIET: En DAN zal heel Israël zalig worden.
Het gaat niet om een tijdsvolgorde, maar om de manier waarop het gebeurt.

En dan nu de hamvraag:
Er staat "heel Israël zal zalig worden".
Zou het nu na al die opmerkingen van Paulus over de Israëlieten, over "niet door afstamming maar door geloof", over een "overblijfsel van de Joden" en eigenlijk alles wat ik hierboven heb aangegeven, nu opeens toch weer gaan over "alle Joden", ook als ze niet geloven (ook als ze gesnoeid zijn)?
Daar geloof ik niets van.

Het ging altijd en zal altijd om de kinderen van God uit alle volken.
Daarom is Abraham toegezegd dat hij de vader van een menigte van volken zou zijn (Gen. 17:5). Niet slechts van 1 volk.
En Paulus schrijft in Galaten 3:6-9: "Van Abraham wordt gezegd: 'Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.' U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: 'In jou zullen alle volken gezegend worden.' En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend."

Er is dus geen algehele verzoening voor ALLE fysieke nakomelingen van Abraham zoals sommigen concluderen, maar alleen voor hen die door geloof deel hebben aan Christus, die dus door geloof geënt zijn op de boom.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #870 Gepost op: januari 03, 2013, 05:41:50 pm »
Hallo Iearse,

Je schreef:

De Geboden

quote:

De belangrijkste grondbeginselen van Gods wet (Torah) zijn vervat in de Tien Woorden welke onlosmakelijk verbonden zijn met de gehele Torah en werden nageleefd in het leven van Jeshua de Messias. Zij zijn een uitdrukking van Gods liefde, zijn wil en zijn bedoelingen t.a.v. het gedrag en de onderlinge verhoudingen van de mens en zijn bindend voor alle mensen in alle tijden. Deze voorschriften zijn de grondslag van Gods verbond met zijn volk en vormen de maatstaf in Gods oordeel.

Door de werkzaamheid van de Heilige Geest wijzen zij zonde aan en wekken het besef dat we een Redder nodig hebben. De verlossing is geheel uit genade en niet uit (de) werken, maar de vrucht ervan is gehoorzaamheid aan Gods geboden. Deze gehoorzaamheid draagt bij tot de ontwikkeling van een heilig karakter en loopt uit op een besef van vrede en is een blijk van onze liefde voor de Heer en onze zorg voor onze medemens. De geloofsgehoorzaamheid toont de macht van Jeshua de Messias om mensen te veranderen en ondersteunt daarom het Bijbels getuigenis.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens!
Een mooi en duidelijk getuigenis van een Geestelijk Israël

Maar dit citaat Iearse,

quote:

In deze hele reactie meen ik iets te herkennen wat ik ook veel zag bij discussies met de Jehova Getuigen. Namelijk dat een vaste leer van hen zelf die zich tegen de echte christelijke kerk richt, wordt ingezet in hun reacties. Dergelijke stromingen beginnen hun leer eigenlijk door zich te distantiëren van het reguliere Christelijke geloof, uiteraard "onderbouwd" met veel theorie. Pas wanneer het potentieel slachtoffer dat aanneemt gaat men verder met het indoctrineren.
Is NIET door mij geciteert en geplaatst, in dit forum!

Ik denk dat je een vergissing hebt gemaakt

Groeten en nogmaals dank voor je mooie getuigenis aangaande Gods geboden!
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 05:48:30 pm door nicodemus »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #871 Gepost op: januari 03, 2013, 05:47:08 pm »
Hallo Harry K,

Ik vind je uitleg zeer treffend, aangaande 'het Overblijfsel'. Zo zijn er dus, steeds uit alle verbonden, Overblijfselen ontstaan, die aan het einden hete gehele Overblijfsel, van alle tijden; bijéén brengt!

Het laatste Overblijfsel is dus ontstaan uit de periode dat de profetie van de 2300 avonden en morgens,  afgesloten werd. In die periode, was ook een tijd gesteld van 490 profetische jaren voor het volk Israël, waar aan hetv eind ervan de Heiland werd 'geofferd' als het ultieme Offerlam.

Groeten

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #872 Gepost op: januari 03, 2013, 08:50:44 pm »

quote:

HarryK schreef op 03 januari 2013 om 17:15:

Maar tussendoor heb ik nog steeds het idee dat het beeld dat jij hebt over "Israël" een heel ander beeld is dan ik heb.
Vandaar dat ook ik nog maar eens een poging doe om mijn visie wat uitgebreider uiteen te zetten.

De profetie van Kajafas
In Johannes 11:50 staat letterlijk: "1 mens moet sterven voor de "laos", zodat niet de hele "ethnos" vergaat."
De twee verschillende betekenissen van "volken".
Wat betekent dit dan volgens jou?

Alle bijbelvertalingen spreken over volk en niet over volken.
In andere bijbelverzen wordt de vertaling wereld gebruikt voor alle volken.
Een paar jaar geleden heb ik me hierin eens geprobeerd te verdiepen, maar er zijn vele uitleggingen online te vinden over deze woorden "laos" en "ethnos", waarbij de uitleggingen elkaar tegenspreken. Voor mij niet uit te zoeken dus wie de waarheid spreekt, waardoor ik gewoon op de bijbelvertalingen blijft vertrouwen, volk dus.

quote:

De twee door mij genoemde teksten uit Mattheüs
Matt. 21:42-43: Daarop zei Jezus tegen hen: ‘Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen:
"De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk (ethnos) dat het wel vrucht laat dragen.

Hier is ook weer in alle bijbelvertalingen vertaald met volk.
De zin in vers 45 maakt duidelijk dat Jezus het tegen de Farizeeërs ha den niet tegen heel Israël. Dus tegen de geestelijke leiding die het volk Israël misleidde.
45   En toen de overpriesters en Farizeeën deze gelijkenissen van Hem hoorden, begrepen zij dat Hij over hen sprak.
Jezus vaart vaker fel tegen hen uit immers, omdat ze het volk Israël misleidden. Mede daarom zegt Jezus tegen het volk Israël, doe als de Farizeeën u gezegd hebben, maar doe niet als hen, want zij zeggen wel maar doen zelf niet.
Matteus 23
2   De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gaan zitten op de stoel van Mozes;
3   daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet naar hun werken,  want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.
4   Want zij binden lasten samen die zwaar zijn en moeilijk om te dragen, en zij leggen ze op de schouders van de mensen; maar zij willen die zelf met geen vinger verroeren.

En ook in Matteus 23
12   En wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.
13   Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; u gaat er immers zelf niet binnen, en hen die er binnen willen gaan, laat u er niet binnengaan.

-->Jezus hekelde dus niet de Joden of het Jodendom, want Hij roept zelfs op om te doen zoals de Wet zegt, maar Jezus hekelde de schijnheiligheid van de schriftgeleerden en Farizeeën. Jezus hekelt dus de machtsbolwerken achter en boven (sommige) kerkgenootschappen.

:6-8  Letterlijk staat er: "want zij zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. Ook niet (zelfs niet) omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen. Maar, in Izaäk zal u zaad genoemd worden, dat is: zij die de kinderen van het vlees zijn, deze zijn niet de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden geteld als het zaad."

Paulus concludeert hier dus: Je bent geen kind van God, alleen omdat je 'toevallig' afstamt van Abraham, Isaäk en Jakob.
En hij gebruikt daarbij twee keer de term "Israël".
Je bent niet "Israël", alleen omdat je toevallig "Israëliet" bent.
Daarom het onderscheid tussen "Israël" als zijnde de kinderen van God, en "Israël(ieten)" als zijnde de afstammelingen van Jakob.[/quote]
Nee, absoluut niet wat er staat.

6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
--> Niet allen die geboren zijn in Israël (naar het vlees) zijn Israël.
7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
--> Nageslacht zijn van Abraham maakt je niet tot het ware Israël, want alleen een nakomeling van Isaac zal het ware Israël zijn!
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God,  maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
--> Dus niet de kinderen van het vlees (geboren in Israël als nakomeling van Abraham) maakt hen kinderen van G'd, maar de kinderen van de Belofte worden tot het nageslacht gerekend. Wij christenen zijn niet de kinderen van de Belofte, maar van de Genade. Kinderen van de belofte zijn zoals de Schrift zelf uitlegt  ;)
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

--> De Belofte is dus de Belofte van G'd aan Isaac tav zijn nageslacht. Hier heeft het Christendom dus NIETS mee van doen. Niets geestelijken aan dus.
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
Ook al lijkt dit voor sommigen (ook Paulus oneerlijk, we kunnen G'd daarover gelukkig nooit ter verantwoording roepen. Hij houdt en haat wie Hij wil en Hij zegent en straft wie Hij wil.

quote:

Toen al. Niet ALLE Israëlieten worden behouden. Slecht een overblijfsel. Het gebruikte woord voor overblijfsel duidt op een klein restant.
Het ware Israël, de nakomelingen van Jacob, dat is het restant, groot of klein. Waarbij hier wordt verwezen naar de 144.000 geredde bloedlijnen uit de grote verdrukking welke in Israël plaatsvind, alvorens Jezus als Messias zal wederkeren.
Openbaringen 7:1-8
Als we nu uitgaan van 7 miljoen "Joden" in Israël en 14 miljoen wereldwijd, dan is dat inderdaad een restant.
Maar uit de dood zal heel waar Israël (nakomelingen Jacob) worden opgewekt als de dode beenderen uit Ezechiel 37. om alsnog de Geest van geloof te ontvangen en de Messias Jezus te (h)erkennen en te worden gered.
Zacharia 12 en de (h)erkenning van de Messias Jezus !
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

quote:

Letterlijk staat er: "Broeders en zusters, mijn hartewens en gebed tot God voor Israël (de Israëlieten) is, dat zij zullen worden gered (verlost)."
Dat het om de Israëlieten gaat, blijkt uit de volgende verzen.
Het is dus blijkbaar ook dan nog niet zeker dat zij worden gered. Want het gaat om geloof, en de Israëlieten blijven nog steeds in hun ongeloof (vgl. 11:23).
Je vergeet nu dat G'd Zelf de verblinding op Israël heeft gelegd ten aanzien van het evangelie. Dat G'd opzettelijk Israël als vijanden van het evangelie heeft gemaakt tot heil van ons heidenen. (Romeinen 11)

quote:

Bij "einddoel" gaat het zowel om het "einde" als om het "doel".
Geloof is bepalend. Voor Jood en niet-Jood.

G'd belooft toch vele malen in de Schrift dat Hij hen op het laatst Zelf het geloof geeft. Net zoals Hij ook bepaalt wie er uit de heidenen tot Christus komt en hem aanneemt en wie niet ! G'd zal bij Jezus wederkomst immers alle doden van Israël opwekken uit de dood en de Geest van geloof geven met de bijbehorende genade. (Ezechiel 37)

quote:

Weer vergelijkbaar met de profetie van Jesaja (Rom. 9:27).
Er is een overblijfsel.
Let op dat dat overblijfsel wordt gelijkgesteld aan het hele volk.
Inderdaad zal het ware Israël als afstammelingen van Jacob vergeleken alle inwoners in israel een klein deel zijn. Dat is aan G'd, Hij weet wie de nazaten zijn van Jacob en wie niet. Wederom een verwijzing naar de 144.000 geredde Joden tijdens de Grote verdrukking in Openbaringen 7.

quote:

Het beeld van de boom.
Pas in vers 24 zien we dat het gaat om een 'goede' gecultiveerde olijfboom.
Maar de essentie van het verhaal is de wortel. Daar moet je deel aan krijgen. Want als de wortel heilig is, dan ook de takken (:16).
De wortel draagt u, en niet andersom (:18).
Doordat ik geënt ben op die boom, krijg ik deel aan die heiligheid.
Ik ben deel van de boom, en wordt daarom gedragen door de wortel.
Bij de takken gaat het volgens mij nog steeds om "de kinderen van God".
Van de oorspronkelijke boom zijn takken weggesnoeid.
In de taal van Paulus: Er zijn Israëlieten die (doordat ze gesnoeid zijn) niet meer deelhebben aan Israël, niet meer horen tot de kinderen van God.

Je gaat onterecht geheel voorbij nu, aan het feit dat er edele takken zijn op de edele olijfboom (joden) en wilde takken (christenen uit de heidenen)
We zijn als wilde takken niets meer dan de edele takken, eerder minder, omdat de Olijfboom zelf, stam en wortel ook edel zijn. De edele takken zijn er al, de wilde takken worden slechts erop geënt. vandaar de opmerking om niet te roemen als wilde tak.

quote:

Wij moeten ons niet beroemen tegenover de takken.

Nee, wij zijn ook takken immers. Wij moeten ons als wilde takken nooit roemen op de edele takken, opdat we anders worden afgesneden.

quote:

Ik denk dat daarmee (ook) bedoeld wordt de afgesneden takken.
Mogelijk beide, maat mbt de edele afgesneden takken zegt G'd wederom in Ezechiel 37
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!
--> Extra aanwijzing dat de doden van HEEL ISRAEL zijn!
12 Profeteer daarom, en zeg tegen hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en Ik zal u uit uw graven doen oprijzen, Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land van Israël.
--> Alle graven van de Joden worden geopend en de HEER zal hen doen opstaan uit de dood. Als ze niet in israel zijn gestorven, zullen ze toch daar opstaan.
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.

quote:

Als ik even generaliserend stel dat de huidige Joden Christus niet als Messias aannemen, en dus niet geloven, en dus 'afgesnoeide takken' zijn, dan mogen we (christenen) die Joden niet kleineren, we mogen ons nergens op beroemen, we mogen niet pochen (allemaal betekenissen van het gebruikte woord dat is vertaald met 'beroemen').
Dit is volgens mij mede bepalend voor onze houding ten opzichte van het huidige Israël. Maar dat even terzijde.

Hoe zou de mindere mede-erfgenaam zich ook kunnen en durven roemen tav de erfgenaam van G'd? Hoe zou de wilde tak zich ook kunnen en durven roemen tav de edele tak.

quote:

In vers 20 staat in de Statenvertaling "Dat is waar". Het gebruikte woord betekent NIET dat het VOORGAANDE correct is. Maar meer zoiets als "Laten we eerlijk zijn". In die zin is de vertaling van de NBV met "Zeker" al meer in de richting. Het gaat erom dat hetgene dat VOLGT correct is.

Ik vertrouw altijd de Staten Vertaling boven de anderen, omdat de modernere vertalingen zogenaamde wetenschap erin mengen. We mogen immers maar 1 Heer dienen, dus de Heilige Geest of de wetenschap en niet beiden !
Voor mij is het gewoon wat er staat, dat is waar !

quote:

Het beeld van de olijfboom geconcretiseerd:
Een deel van Israël is verhard = een deel van de takken is gesnoeid.
Ezechiel 37
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!
--> Extra aanwijzing dat de doden van HEEL ISRAEL zijn!
12 Profeteer daarom, en zeg tegen hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en Ik zal u uit uw graven doen oprijzen, Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land van Israël.
--> Alle graven van de Joden worden geopend en de HEER zal hen doen opstaan uit de dood. Als ze niet in israel zijn gestorven, zullen ze toch daar opstaan.
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.

quote:

Totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn = totdat een hoeveelheid wilde takken is geënt.
De boom bestaat nu uit 'eigen' takken en geënte wilde takken.
Net als bij een echte olijfboom.

quote:

Bij het enten van een boom probeert men de goede eigenschappen van twee bomen te combineren. Dit kan door de twee te laten vergroeien tot ze één geheel vormen. Ieder afzonderlijk deel blijft zijn goede eigenschappen behouden. De onderstam (onderste deel van de boom) groeit traag. Daarom maakt hij weinig takken aan en begint hij vroeger vruchten te dragen. Bovendien is de plant vaak goed bestand tegen ziektes en parasieten. Als bovenste deel (de ent), neemt men bij voorkeur ook een boomsoort met een goede opbrengst die uiteraard vrij is van ziektes en parasieten.

quote:

En dan nu de hamvraag:
Er staat "heel Israël zal zalig worden".
Zou het nu na al die opmerkingen van Paulus over de Israëlieten, over "niet door afstamming maar door geloof", over een "overblijfsel van de Joden" en eigenlijk alles wat ik hierboven heb aangegeven, nu opeens toch weer gaan over "alle Joden", ook als ze niet geloven (ook als ze gesnoeid zijn)?
Daar geloof ik niets van.

Zoals ik heb aangetoond in de Schrift, alle nakomelingen van Jacob zijn het ware Israël. Op deze nakomelingen rusten de Beloften van G'd. De Belofte die notabene in dezelfde vers verduidelijkt wordt !
Niet om geloof, maar omdat G'd Zijn Eeuwige Woord NOOIT breken zal, daarom zal Hij de nakomelingen van Jacob redden.
Het snoeien wordt tenietgedaan zoals G'd in Ezechiel 37 beschrijft, zoals ik eerder heb laten zien.

Het ging altijd en zal altijd om de kinderen van God uit alle volken.
Daarom is Abraham toegezegd dat hij de vader van een menigte van volken zou zijn (Gen. 17:5). Niet slechts van 1 volk.[/quote
Ja Abraham is toch ook stamvader van alle volken?
Zelfs OOK voor een deel van het ware Israël, namelijk zij die nakomeling zijn van zijn kleinzoon Jacob, legt Romeinen 9 ons uit.

Op zijn best zou het kunnen zijn dat G'd Die bepaalt wie er tot Jezus bekeert en wie niet, de nakomelingen van Abraham (muv de nakomelingen van Jacob) alleen tot Jezus stuurt om te worden gered.
Maar dan zou dat betekenen dat de islam liegt over hun afstammeling van Abraham. Allah in de islam liegt net als de satan heel veel, dus het zou zo maar kunnen.

[quote[Er is dus geen algehele verzoening voor ALLE fysieke nakomelingen van Abraham zoals sommigen concluderen, maar alleen voor hen die door geloof deel hebben aan Christus, die dus door geloof geënt zijn op de boom.[/quote]
Niet alle nakomelingen van Abraham, maar alle nakomelingen van Isaac als kinderen van G'd waar de Beloften op rusten (Romeinen 9)
Want G'd Zelf geeft de uit de dood opgestane dode beenderen van het ware Israël (nakomelingen Jacob) bij Jezus Wederkomst de geest van geloof in Jezus en de bijbehorende Genade, voordat het 1000 jarig vredesrijk begint, waar vele OT profetieën worden vervuld.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #873 Gepost op: januari 03, 2013, 09:40:18 pm »

quote:

learsi schreef op 03 januari 2013 om 20:50:
Alle bijbelvertalingen spreken over volk en niet over volken.
In andere bijbelverzen wordt de vertaling wereld gebruikt voor alle volken.
Een paar jaar geleden heb ik me hierin eens geprobeerd te verdiepen, maar er zijn vele uitleggingen online te vinden over deze woorden "laos" en "ethnos", waarbij de uitleggingen elkaar tegenspreken. Voor mij niet uit te zoeken dus wie de waarheid spreekt, waardoor ik gewoon op de bijbelvertalingen blijft vertrouwen, volk dus.

Waar het mij hier om gaat, is dat er twee verschillende woorden worden gebruikt. Laos en Ethnos. Die hebben verschillende betekenissen.

quote:

quote:

Ik vertrouw altijd de Staten Vertaling boven de anderen, omdat de modernere vertalingen zogenaamde wetenschap erin mengen. We mogen immers maar 1 Heer dienen, dus de Heilige Geest of de wetenschap en niet beiden !
Voor mij is het gewoon wat er staat, dat is waar !

Ik ben het met je eens dat de Statenvertaling een goede vertaling is.
Maar ik 'vertrouw' geen enkele vertaling.
Ook in de Statenvertaling zitten de nodige fouten.
Sinds een poosje kijk ik dan altijd naar het origineel, voor het Nieuwe Testament dus de Griekse teksten.
En vervolgens leg ik daar de Statenvertaling en de Engelse King James vertaling naast, en meestal kom ik er dan uit.
Steeds vaker bestudeer ik ook de commentaren op de Griekse woorden, en vrijwel altijd zie ik dan een correcte vertaling in de King James, en (helaas) zie ik steeds vaker 'gebreken' in de Statenvertaling.
Dit is er zo één.

Ik denk dat ik een einde aan mijn bijdrage over dit onderwerp maak.
We komen er op deze manier niet uit.
Ik denk dat mijn visie op "het volk van God", op "het ware Israël", klopt,
en jij denkt hetzelfde over jouw visie.

Maar realiseer je wel wat de consequenties van jouw visie zijn:
Jij zegt daarmee in feite dat God TWEE manieren heeft om mensen te redden.
De ene manier is door geloof, de andere manier is door 'slechts' afstammeling van Jakob te zijn.

Volgens mij zijn de woorden van Jezus waar, als Hij zegt dat er maar één weg naar de Vader is, en dat is Hij. In de woorden van Paulus: we worden ALLEEN rechtvaardig door geloof.

Jij zegt in essentie dat wat Jezus en Paulus zeggen, niet klopt, omdat volgens jou alle afstammelingen van Jakob automatisch bij het ware Israël horen.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 09:41:29 pm door HarryK »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #874 Gepost op: januari 03, 2013, 10:07:28 pm »
Okee, nog 1 tekst dan.
Uit Mattheüs 8.

8:5 Toen Jezus Kapernaüm binnengegaan was, kwam er een hoofdman over honderd naar Hem toe, die Hem smeekte:
8:6 Heere, mijn knecht ligt verlamd thuis en lijdt hevige pijn.
8:7 En Jezus zei tegen hem: Ik zal komen en hem genezen.
8:8 De hoofdman antwoordde en zei: Heere, ik ben het niet waard dat U onder mijn dak komt; maar spreek slechts een woord, en mijn knecht zal genezen zijn.
8:9 Want ook ik ben een mens onder het gezag van anderen en heb zelf soldaten onder mij; ik zeg tegen de één: Ga! en hij gaat; en tegen de ander: Kom! en hij komt; en tegen mijn slaaf: Doe dat! en hij doet het.
8:10 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich, en zei tegen hen die Hem volgden: Voorwaar, Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden.
8:11 Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen,
8:12 en de kinderen van het Koninkrijk zullen buitengeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #875 Gepost op: januari 03, 2013, 10:39:45 pm »
even wat gegoogled, blijkt een deel van de 7av redelijk antisemitisch te zijn...nooit geweten....

jaja zij beweren deel uit te maken van de 144.000 uit openbaring....
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2013, 10:41:33 pm door grondig christelijk »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #876 Gepost op: januari 03, 2013, 10:42:31 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 03 januari 2013 om 22:39:
even wat gegoogled, blijkt een deel van de 7av redelijk antisemitisch te zijn...nooit geweten....
Nooit bij stilgestaan maar aan de andere kant ook weer niet een hele grote verrassing als je er vanuit gaat dat er een heel stuk vervangingstheologie in hun denken zit.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #877 Gepost op: januari 04, 2013, 12:39:41 am »

quote:

HarryK schreef op 03 januari 2013 om 21:40:

En vervolgens leg ik daar de Statenvertaling en de Engelse King James vertaling

Doe ik ook zo met de KJV ernaast.

quote:

De ene manier is door geloof, de andere manier is door 'slechts' afstammeling van Jakob te zijn.

Klopt, G'd werkt op een andere manier aan de verlossing van het volk Israël, omdat Hij dit zo beloofd heeft en nooit op Zijn Beloften terugkomt. De Belofte staat Eeuwig, waarmee Hij toont ook aan ons Christenen hoe Trouw Hij is.
Daarbij heeft G'd Israël nodig voor de climax voor Zijn Plan in de eindtijd

Volgens mij zijn de woorden van Jezus waar, als Hij zegt dat er maar één weg naar de Vader is, en dat is Hij. In de woorden van Paulus: we worden ALLEEN rechtvaardig door geloof.[/quote]
Jezus redt ook het volk Israël, want Zijn Kruisoffer was immers in beginsel voor het volk Israël. En G'd zal bij de wederkomst van Christus naar Israël als hun Messias hen de Genade geven als ook de Geest van geloof.

quote:

Jij zegt in essentie dat wat Jezus en Paulus zeggen, niet klopt, omdat volgens jou alle afstammelingen van Jakob automatisch bij het ware Israël horen.

Dat is ook wat Jezus en Paulus zeggen in de Schrift. Wij christenen uit de heidenen zijn immers niet het ware Israël. Dus ze horen niet bij, maar ZIJN het ware Israël zoals Romeinen 9 ons letterlijk uitlegt. Ik begrijp ook niet dat iemand Romeinen 9 anders kan lezen dat dat het er staat. Volgens mij komt het door dat iemand dan terugvalt op oude kerkleer. Maar zo zul je ook wel over mijn visie denken.  ;)
Dank je wel voor het delen van je visie zodat ik iets meer inzicht heb gekregen in hoe de vervangingsleer heel subtiel blijft door etteren. Het was leerzaam voor me.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2013, 12:43:38 am door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #878 Gepost op: januari 04, 2013, 12:43:13 am »

quote:

Net als de jehova getuigen dat ook denken. Eigenlijk is het weghalen van de zegeningen en beloften van G'd aan Israël en deze onrechtmatig toe-eigenen een (kleine) vorm van antisemitisme. ;(

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #879 Gepost op: januari 04, 2013, 09:48:35 am »
Hallo Grondig Christelijk,
Volgens mij schreef je dit:

quote:

Je beweringen zijn helemaal fout!
Waar zal het volk Israël (het Geestelijke dan) uit voort komen:

quote:

Jakob is verteld dat hij een menigte van volken zou worden, zij zouden dus in verschillende stammen, volkeren, naties en talen worden verdeeld.
( de eerste mens als Israël; geen staat maar een mens)

Jakob de (eerste) die Israël wordt genoemd, is een overwinnaar in Geest.
De eersteling der Joden/Israëlieten is natuurlijk Jezus in Geest!
Hij was en is de eersteling in alles, ons in voorgegaan.

Je moet je eerst, persoonlijk eens informeren en ervaren wat 7 AV zijn of is, je weergave over die geloofsbewging is HELEMAAL fout en onjuist, op elk gebied.

Want waarspreekt Jezus over als Hij spreekt over het (Geestelijke-) volk Israël aan het eind der tijden:  Eén volk; uit alle taal, stam, natie en volk!

Een volk: in het vlees
Een volk: in de Geest

Dus zo Grondelijke Christus ben je niet; waarschijnlijk in 'het vlees', dan hoor je bij de Oecumene, bij de Paus die zegt dat hij de Christus is, met een bedekking in het vlees! Begrijpe je het?
Goed Daniël en Openbaringen bestuderen, voordat je Grondig Christelijk kunt zijn, in de Geest!

En vergeet ook niet dat niet iedereen die zegt Here, Here...zal het Koninkrijk (kunnen) ingaan!
Vandaar dat nu, hier en nu, in het Hemels Jeruzalem ons loon (en dat van jou) wordt berekend. En dat brengt Jezus mee, als Hij komt.
We worden niet uitbetaald aan de geldautomaat op het Tempelplein in Jeruzalem, als het om onze werken gaat. Die volgen ons na, 'Grondig Christelijk', ook al slaap je in je graf!

Als je Christus waarlijke navolger bent, dan moet je googelen, en niet goochelen met die zaken die niet begrijpt en waar je geen verstand van hebt! Dat is geen voorbeeld van Grondig Christelijk zijn!

Groeten

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #880 Gepost op: januari 04, 2013, 10:22:48 am »
Hallo Iearse,

quote:

quote:

Klopt, G'd werkt op een andere manier aan de verlossing van het volk Israël, omdat Hij dit zo beloofd heeft en nooit op Zijn Beloften terugkomt. De Belofte staat Eeuwig, waarmee Hij toont ook aan ons (Christenen; fout) hoe Trouw Hij is. Het isn ook niet waar dat God op Zijn belofte terug zal komen: Hij komt NOOIT TERUG op het Eeuwiwg Verbond in de gebodentafel, de 10 geboden. Heeft Hij niet meermaals, de Verbonden AANGEPAST om ongehoorzame Joden tot inzicht te brengen? Heeft Hij de spijswetten niet geformeerd om de Joden die de vleespotten van Babylon meer lief hadden, dan het (Geestelijke-) voedsel. Gaf Hij niet het Manna, en waren de Joden nog ontevreden?

Daarbij heeft G'd Israël nodig voor de climax voor Zijn Plan in de eindtijd
(Geneuzel Iearse, SATAN heeft de Staat Israël nodig, om het HEMELS Heiligdom te vernietigen en weer de idee van OT aspecten voor te stellen, als de weg van de 'verlossing'. Ook de RKK Staat hanteert OT aspecten met heidense accenten, om hun 'Christus in het vlees' te kunnen zijn!

Aangaande die laatste alinea, schrijf je ONZIN!
Als "onze moeder in de Hemel is, zoals Jezus zelf zegt, dan hebben wij een aards Jeruzalem NIET nodig! Het is het Pausdom, dat de staat Israël nodig heeft, ik wil je nog wel eens een staaltje van wereldse politiek voorhouden, waar uit blijkt dat het Beeld van Nebukadnessar, niet alleen wankelt, maar dat het helemaal zal verdwijnen, INCLUSIEF de staat Israël, zolang mensen (ook daar) niet verbonden zijn door de Heilige Geest, in Christus.

Wie niet "door water en Geest" is gegaan , zal het Koninkrijk der Hemelen niet binnen kunnen gaan. Dat wil zeggen, ook niet in Geest en dus ook niet 'zien', zij blijven verstoken van Geestelijke inspiratie en groei!! Zij zullen, alles dat naar de Hemel verwijst als een "dwaasheid" zien en in het vleselijke aspect van Bijbelse weergaven, blijven. Daardoor zijn en blijven zij verbonden met het grote Babylon, denkenden dat zij Gods Koninkrijk moeten oprichten!

Er is maar één manier om gered en/of verlost te worden, en dat is de Deur:

Jesaia 43: 11. " Ik, Ik ben de Heer, en buiten mij is er geen Verlosser."
Hosea 13: 4. "Maar Ik ben de Heer, Uw God, ....een God nevens Mij kent gij niet en een Verlosser buiten Mij is er niet." (Jezus is dus niet God, maar een God, zo hij dat hier Zelf getuigt!)

Johannes 14: 6. "...Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Johannes 14: 6. "..."Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Handelingen 4: 12. "Bij niemand anders is dan ook de redding te vinden en geen andere Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden."

ÉÉN WEG

Johannes 10: 7-10. "Jesus zeide dan nogmaals: 'Voorwaar, voorwaar , Ik zeg U: Ik ben de deur der schapen. Allen, die vóór Mij gekomen zijn, die zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben hen niet gehoord. Ik ben de deur; als iemand door Mij binnen komt, zal hij behouden worden.....De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen , opdat zij leven hebben en overvloed."

Handelingen 4:12 "En de behoudenis is in niemand anders, want er ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden."

Jakob was het voorbeeld voor de mens in de essentie van een Geestelijke overwinning van een 'leven in het vlees'. Hij was de eerste Israël (in het vlees) dat een Geestelijke 'Jood' werd, omdat hij ontdekte dat de Allerhoogste god (ook) Geest is.

Ik sanp nu echt niet Iearse, wat jij in de door jou aangehaalde Messiaanse gemeente leert of 'ziet'! Want eerst bevestig je dat "ze daar" gewoon het geestelijke aspect van de aanbidding voorhouden dan wel bevestigen, dan zeg je weer dat het 'inn het vlees' is. Dan zeg je weer dat er "twee wegen zijn".
Er is maar één weg! In de afgesneden periode van 490 jaar (van de 2300 avonden en morgens) hebben de Joden de (Genade-) tijd gehad om zich teb bekeren, Geestelijk. De zoveelste keer dat de Allerhoogste een (her-)nieuwd Verbond had gesloten, op dezelfde voorwaarden, op een andere manier.
Jezus kwam om hen dat voorbeeld te laten zien! In Geest en door water(Joh 3)
Na 490 jaar vonden de Joden 'het volk' het welletjes! Jezus ONTNAM hen de rechten om een uitverkoren volk te zijn en gaf het aan een "ander volk".
Dus sindsdien moeten ook Joden "door Water en Geest" gaan om door de Deur, het Koninkrijk der Hemelen binnen te kunnen gaan!

Dat heeft NIETS met de Staat Israël te maken, want dopen en de Heilige Geest ontvangen kan over de GEHELE wereld, sinds Jezus te Hemel gevaren is. We worden dus Griek en Jood uit onze Hemels moeder geboren!
Wie de Genade (tijd) niet benut, komt ook het Hemels Rijk niet binnen, zoals het einde van de 490 jaren en de 120 jaren van Noach aanduidde. Ook Adam en Evan verbraken het verbond met de Allerhoogste.
Als mensen verloren gaan, komt dat niet door de Allerhoogste of Christus, maar door de mens zelf!

En aan dé vooravond staan we weer! NU wordt er Grote Verzoen Dag gehouden in de Hemel. Het OT Heiligdom is WEG. Vandaar dat onze Geestelijke moeder in het Hemels Jeruzalem (alleen) maar kan wonen!
We kunnen toch ooik niet in het vlees weer eens geboren worden? Nicodemus uit Joh 3 vraagt het zichzelf ook af! Jezus geeft hem een duidelijk antwoord.
Maar Iearse zegt dat we herboren kunnen worden door OT inzettingen!

quote:

De belofte van het nieuwe verbond luidt: „Ik zal Mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven." Hebr. io : 16. Terwijl het offerandenstelsel, de schaduwdienst die wees op Christus als het Lam van God dat de zonden der wereld zou wegnemen, bij Zijn dood zou ophouden te bestaan, zijn de beginselen der gerechtigheid, zoals die vervat zijn in de decaloog even onveranderlijk als de eeuwige troon. Niet één gebod is vervallen, geen jota noch tittel is veranderd. Deze beginselen werden aan de mens in het Paradijs bekend gemaakt als de grote levenswet, en zij zullen blijven bestaan tot in het herstelde Paradijs. Wanneer Eden weer op aarde zal bloeien, zal Gods wet der liefde gehoorzaamd worden door allen onder de zon. „Voor eeuwig, o Here, houdt Uw woord stand in de hemelen." „Betrouwbaar zijn al Zijn bevelen, vastgesteld voor immer en altoos, volbracht in waarheid en oprechtheid." „Van oudsher weet ik uit Uw getuigenissen, dat Gij ze voor eeuwig hebt vastgesteld."
Groeten

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #881 Gepost op: januari 04, 2013, 10:57:32 am »

quote:

nicodemus schreef op 04 januari 2013 om 09:48:
Volgens mij schreef je dit:

[...]

Je beweringen zijn helemaal fout!
Waar zal het volk Israël (het Geestelijke dan) uit voort komen:

[...]
 ( de eerste mens als Israël; geen staat maar een mens)

Jakob de (eerste) die Israël wordt genoemd, is een overwinnaar in Geest.
De eersteling der Joden/Israëlieten is natuurlijk Jezus in Geest!
Hij was en is de eersteling in alles, ons in voorgegaan.

Je moet je eerst, persoonlijk eens informeren en ervaren wat 7 AV zijn of is, je weergave over die geloofsbewging is HELEMAAL fout en onjuist, op elk gebied.

Want waarspreekt Jezus over als Hij spreekt over het (Geestelijke-) volk Israël aan het eind der tijden:  Eén volk; uit alle taal, stam, natie en volk!

Een volk: in het vlees
Een volk: in de Geest

Dus zo Grondelijke Christus ben je niet; waarschijnlijk in 'het vlees', dan hoor je bij de Oecumene, bij de Paus die zegt dat hij de Christus is, met een bedekking in het vlees! Begrijpe je het?
Goed Daniël en Openbaringen bestuderen, voordat je Grondig Christelijk kunt zijn, in de Geest!

En vergeet ook niet dat niet iedereen die zegt Here, Here...zal het Koninkrijk (kunnen) ingaan!
Vandaar dat nu, hier en nu, in het Hemels Jeruzalem ons loon (en dat van jou) wordt berekend. En dat brengt Jezus mee, als Hij komt.
We worden niet uitbetaald aan de geldautomaat op het Tempelplein in Jeruzalem, als het om onze werken gaat. Die volgen ons na, 'Grondig Christelijk', ook al slaap je in je graf!

Als je Christus waarlijke navolger bent, dan moet je googelen, en niet goochelen met die zaken die niet begrijpt en waar je geen verstand van hebt! Dat is geen voorbeeld van Grondig Christelijk zijn!

Groeten
één prik en je toon veranderd hé Nicodemus.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #882 Gepost op: januari 04, 2013, 11:16:10 am »

quote:

nicodemus schreef op 04 januari 2013 om 10:22:
Hallo Iearse,

(Geneuzel Iearse, SATAN heeft de Staat Israël nodig, om het HEMELS Heiligdom te vernietigen en weer de idee van OT aspecten voor te stellen, als de weg van de 'verlossing'.

Lolbroek dat je bent !  :*)
Dus de satan heeft het fysieke Israël nodig en G'd het geestelijke Israël?
Dat volgens die sekte leer van je bestaat uit de zevendedagadventisten?
Grondig Christelijk heeft gelijk, DAT is antisemitisme !

quote:

Aangaande die laatste alinea, schrijf je ONZIN!
Als "onze moeder in de Hemel is, zoals Jezus zelf zegt, dan hebben wij een aards Jeruzalem NIET nodig! Het is het Pausdom, dat de staat Israël nodig heeft,

Over onzin gesproken !
Israel heeft het pausdom nodig? Sinds wanneer is het Vaticaan op de hand van Israël dan? Worden er bij het aanleren van jullie sektarische leer nooit feiten gecheckt net als bij de Jehova Getuigen het geval is?

quote:

ik wil je nog wel eens een staaltje van wereldse politiek voorhouden, waar uit blijkt dat het Beeld van Nebukadnessar, niet alleen wankelt, maar dat het helemaal zal verdwijnen, INCLUSIEF de staat Israël, zolang mensen (ook daar) niet verbonden zijn door de Heilige Geest, in Christus.

Waarmee je regelrecht ingaat tegen wat de Schrift daarover meldt.

quote:

Daardoor zijn en blijven zij verbonden met het grote Babylon, denkenden dat zij Gods Koninkrijk moeten oprichten!

Geen christen denkt dat we als mens G'd Zijn Koninkrijk dienen op te richten, hoe kom je nu aan deze onzin? Wederom sekteleer? Christenen geloven in het feit dat G'd door Jezus G'd Zijn Koninkrijk (zal) opricht(en).

quote:

Er is maar één manier om gered en/of verlost te worden, en dat is de Deur:

Jesaia 43: 11. " Ik, Ik ben de Heer, en buiten mij is er geen Verlosser."
Hosea 13: 4. "Maar Ik ben de Heer, Uw God, ....een God nevens Mij kent gij niet en een Verlosser buiten Mij is er niet." (Jezus is dus niet God, maar een God, zo hij dat hier Zelf getuigt!)

Johannes 14: 6. "...Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Johannes 14: 6. "..."Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Handelingen 4: 12. "Bij niemand anders is dan ook de redding te vinden en geen andere Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden."

ÉÉN WEG

Johannes 10: 7-10. "Jesus zeide dan nogmaals: 'Voorwaar, voorwaar , Ik zeg U: Ik ben de deur der schapen. Allen, die vóór Mij gekomen zijn, die zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben hen niet gehoord. Ik ben de deur; als iemand door Mij binnen komt, zal hij behouden worden.....De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen , opdat zij leven hebben en overvloed."

Handelingen 4:12 "En de behoudenis is in niemand anders, want er ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden."

Daarom zal G'd ook bij de wederkomst van Jezus Christus in Israël ook alle dode beenderen uit Israël massaal doen opstaan uit de dood, hen de geest van geloof geven en hen Genade schenken. Dezelfde Genade als ware christenen (geen sekteaanhangers, wees daar toch op bedacht, Nicodemus) zullen ontvangen.

[quote[Jakob was het voorbeeld voor de mens in de essentie van een Geestelijke overwinning van een 'leven in het vlees'. Hij was de eerste Israël (in het vlees) dat een Geestelijke 'Jood' werd, omdat hij ontdekte dat de Allerhoogste god (ook) Geest is.[/quote]
Jacob was uitverkoren door G'd om Israël te worden, G'd koos Jacob, niet andersom.

quote:

Ik sanp nu echt niet Iearse, wat jij in de door jou aangehaalde Messiaanse gemeente leert of 'ziet'! Want eerst bevestig je dat "ze daar" gewoon het geestelijke aspect van de aanbidding voorhouden dan wel bevestigen, dan zeg je weer dat het 'inn het vlees' is. Dan zeg je weer dat er "twee wegen zijn".

Messiaans Jodendom lijkt niet op de sekte van de zevendegadadventisten, behoudens het houden van de geboden. Dat lijkt net zoveel op elkaar als Jehova getuigen op Christenen zouden lijken.

quote:

Na 490 jaar vonden de Joden 'het volk' het welletjes! Jezus ONTNAM hen de rechten om een uitverkoren volk te zijn en gaf het aan een "ander volk".
Dus sindsdien moeten ook Joden "door Water en Geest" gaan om door de Deur, het Koninkrijk der Hemelen binnen te kunnen gaan!

Water en Geest,
Waterdoop en doop in de Heilige Geest. De laatste zou als je geen lid was van de sekte de Waarheid kunnen laten zien.

Israel is opzettelijk verblind en tot vijand gemaakt voor het evangelie door G'd.
Romeienen 11
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
--> JHWH beloofd de zonden van de Joden in de eindtijd weg te halen !

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
--> Joden dienen evangelie niet, maar worden door JHWH geliefd omwille van hun voor vaderen, waarmee JHWH Zijn eerste verbond heeft gesloten.

29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
--> JHWH Zijn Genade is enorm en onbevattelijk.

Weet je Nicodemus, wie dit ook absoluut niet begrijpt? Wie zich hier met hand en tand tegen verzet? De satan !

[quote[Dat heeft NIETS met de Staat Israël te maken, want dopen en de Heilige Geest ontvangen kan over de GEHELE wereld, sinds Jezus te Hemel gevaren is. [/quote]
Nergens zeg ik ook dat de heilige geest alleen in het fysieke Israël zou komen.

We worden dus Griek en Jood uit onze Hemels moeder geboren!
Wie de Genade (tijd) niet benut, komt ook het Hemels Rijk niet binnen, zoals het einde van de 490 jaren en de 120 jaren van Noach aanduidde. Ook Adam en Evan verbraken het verbond met de Allerhoogste.
Als mensen verloren gaan, komt dat niet door de Allerhoogste of Christus, maar door de mens zelf!

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #883 Gepost op: januari 04, 2013, 11:21:01 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 januari 2013 om 10:57:
[...]

één prik en je toon veranderd hé Nicodemus.

De boom herkent men aan zijn vruchten waarschuwt de Schrift mbt valse Christussen. Nicodemus geeft ons een mogelijkheid dit mee te maken. Uiteindelijk moeten we daar dan maar dankbaar voor zijn.

Na een hersenspoeling van een sekte als Jehova Getuigen of de zevendedagadventisten, schijnt zelf denken en lezen heel moeilijk te zijn, hebben ex leden van beide sektes verklaard. Heb dus medelijden met Nicodemus. Ik herken veel in het gedrag dat ik bij de Jehova Getuigen heb gezien. :*)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #884 Gepost op: januari 04, 2013, 11:35:52 am »
Nog even voor wie moeite hebben met het feit dat G'd Israël ziet tav de afstammelingen van Jacob. Ik moest het even zoeken, maar heb het gevonden.

Lees Ezra 9 en 10, waaruit ik de belangrijkste verzen citeer.

2 Zij hebben immers uit hun dochters voor zichzelf en voor hun zonen vrouwen genomen en hebben het heilige zaad vermengd met de volken van de landen rondom, en de vorsten en de machthebbers hebben als eersten de hand gehad in deze trouwbreuk.

6 En ik zei: Mijn God, ik ben te zeer beschaamd en te schande geworden om mijn gezicht tot U op te heffen, mijn God, want onze ongerechtigheden zijn  talrijk geworden, tot boven onshoofd, en onze schuld is groot geworden tot aan de hemel.

10 En nu, wat zullen wij hierop zeggen, onze God? Wij hebben immers Uw geboden verlaten,
11 die U had gegeven door de dienst van Uw dienaren, de profeten, door te zeggen:  Het land dat u binnengaat om het in bezit te nemen, is een onrein land, door de onreinheid van de volken van de landen rondom, door hun gruwelen, waarmee zij het hebben gevuld van het ene einde tot het andere einde, met hun onreinheid.
12 Welnu, u mag uw dochters niet aan hun zonen geven, en hun dochters mag u niet ten huwelijk nemen voor uw zonen; u mag tot in eeuwigheid niet naar hun welstand streven, of naar het goede voor hen, opdat u sterk zult zijn en het beste van het land zult eten, en het uw kinderen in bezit zult geven tot in eeuwigheid.

2 Toen nam Sechanja, de zoon van Jehiël, van de nakomelingen van Elam, het woord en zei tegen Ezra: Wij zijn onze God ontrouw geweest, en wij hebben uitheemse vrouwen uit de volken van het land bij ons doen wonen. Evenwel, er is wat dit betreft hoop voor Israël.
3 Welnu, laten wij een verbond sluiten met onze God om alle vrouwen en het uit hen geborene weg te sturen, volgens de raad van de Heere en van hen die beven voor het gebod van onze God, en er zal overeenkomstig de wet gehandeld worden.

5 Toen stond Ezra op en hij deed de oversten van de priesters, van de Levieten en van heel Israël zweren om dienovereenkomstig te handelen; en zij zwoeren een eed.

8 En van al wie niet binnen drie dagen zou komen, volgens de raad van de vorsten en de oudsten, zouden al zijn bezittingen met de ban geslagen worden en hijzelf zou worden afgezonderd van de gemeente van de ballingen.

12 De hele gemeente antwoordde en zei met luide stem: Zo, overeenkomstig uw woord, staat het ons te doen.

17 En op de eerste dag van de eerste maand hadden zij de zaakvoor alle mannen die uitheemse vrouwen bij zich hadden doen wonen, afgehandeld.
18 Van de nakomelingen van de priesters werden er gevonden die uitheemse vrouwen bij zich hadden doen wonen: van de nakomelingen van Jesua, de zoon van Jozadak, en zijn broers: Maäseja, Eliëzer, Jarib en Gedalia.
19 Zij gaven hun hand erop dat zij hun vrouwen zouden doen vertrekken, en aangezien zij schuldig waren, offerden zij een ram uit het kleinvee voor hun schuld.

44 Deze allen hadden uitheemse vrouwen genomen, ensommigen van hen hadden vrouwen bij wie zij kinderen gekregen hadden.

Het gaat dus wel degelijk om nageslacht van zuiver Joods bloed als afstammeling van Jacob. Het is G'd Zelf immers Die bepaalt welke ziel waar geboren wordt? Dus ook welke ziel als afstammeling van Jacob geboren wordt.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #885 Gepost op: januari 04, 2013, 12:42:40 pm »
Zie hoe de satan het haat dat het Uitverkoren Volk Israël tot JHWH, de G'd van Israël bidden op de plek waar hij zich als afgod allah laat aanbidden.

Voor degenen die menen dat allah dezelfde is als JHWH:
Dan zou het toch geen probleem zijn voor de islam dat Joden er ook bidden?
De islamieten zouden het zelfs een eer moeten vinden als een Jood in hun (afgodische) gebedsruimte kwam bidden tot dezelfde god.

Herken hier de trend van islam, zelf overal afgodische gebedsplaatsen oprichten in de wereld tot in het Heilige Land toe, maar anderen wel verbieden er tot hun Ware G'd JHWH te bidden.

http://israeltoday.nl/hea...rd-op-tempelberg-na-gebed

Ook nog een voorbeeld van de geweldige resultaten van de tot lente revolutie verdraaide islamitische winter.
http://tora-yeshua.nl/201...mobama-roei-de-joden-uit/
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2013, 12:54:43 pm door learsi »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #886 Gepost op: januari 04, 2013, 04:05:32 pm »
Hallo Riemer,

Je haalde aan:

quote:

Het huidige volk israel is van een totaal andere rangorde dan het volk waarover we in de Bijbel lezen.
Het huidige politieke Israel heb ik ernstige moeite mee (onderdrukking van groeperingen etc.

In principe niet! Immers het volk Israël van het OT wilde eveneens in het vlees, voor Gods volk spelen. Zij verwierpen Jezus, uiteindelijk ook na de 490 jaar die zij als Genade (-tijd) toebedeeld kregen.
Ook nu is die zelfde Staat nog steeds in het vlees. Nog steeds maakt de Staat Israël, als natie, deel uit van het grote Babylon. En nog steeds voeren Orthodoxe Joden hun beleid op basis van de geboden van God + de 361 eigengerechtigde wetjes en is er ook nog een Sanhedrin, waar Nicodemus "van uitgegaan is, opmdat hij geen deel meer wilde hebben aan haar plagen" na het gesprek met Jezus .

En zo, Riemer, onderhouden zijn nog steeds een eigen verzonnen bedekking.
En vergaapt de wereld zich aan dat voorbeeld, want ze hebben geen ander dan dat; OT vergane glorie! Het is Jezus die dat zelf zegt!

Daarom is hen ook die bijzondere positie ontnomen.
Niet omdat ze Joden zijn, maar omdat ze Geestelijk niet in orde zijn met dat hemels Jeruzalem, waar niet alleen Yeshua is, maar ook het heiligdom.

Nu, Jezus was de 'Zoon van God'. Op grond van Lucas, naar het Joodse Evangelie, was Jezus de zoon 'in het vlees' de zoon van Maria en Jozef.
Pas op hé ik citeer hier Joods Evangelie!

quote:

4 Jozef ging van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David die Betlehem heet, aangezien hij van David afstamde, 5 om zich te laten inschrijven samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was. 6 Terwijl ze daar waren, brak de dag van haar bevalling aan, 7 en ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad.

Het zal sommige verbazen dat Jozef wel degelijk de vader was. Wat was dan de verbondenheid met de Allerhoogste god; kijk maar:

Nu Maria was een afstammeling van Aäron en Jozef van David.
Daarmee had de Allerhoogste god, door Zijn Geest exact Zijn profetie doen uitkomen over de geboorte en afstamming van Zijn Zoon (Jezus/Yeshua)  voorvaderen.

Ook hier dus Riemer, zien we dat het volk Israël een Geestelijk volk is. Alles is uit de Heilig Geest voortgekomen. Dus ook onze wedergeboorte (van Jood en Griek) wordt op grond van Geestelijke fundamenten vervuld en worden wij dus, in principe, Tempels van de Heilige Geest, dezelfde als we in de bloedlijn van Jezus tegenkomen! Hierdoor kan dus een aardse Tempel een aardse stad of zelfs een natie, die notabene in het Grote babylon ligt, geen verbondenheid garanderen met het Hemels Jeruzalem.

Door de Heilige Geest begrijpt Maria, dat ze met Jozef moet trouwen. Want deze heeft haar doen begrijpen dat de geslachtslijn van Jozef van belang is voor haar, toekomstige taak.
Zij is nog maagd (een jong meisje)
Lucas 1:34 zegt ons dat Maria mededeeld dat ze nog geen gemeenschap (met Jozef) heeft gehad.

Maar in de volgende verzen wijst de Allerhoogste god, Maria er op dat zij een bijzondere taak krijgt, aangaande het Geestelijk volk, dat uit één persoon zijn orsprong vindt, als het om het Geestelijk Huis gaat, om die Geestelijk stad, om al die individuele Tempels (van de Heilige Geest) die dat Geestelijke Israël zullen vormen. Immers; niet door geweld, noch door oorlog, zal Mijn Rijk opgericht worden. Joden en Grieken in het vlees, volgens menselijke bedekkingen van Gods wetten aanbidden Yeshua of de Allerhoogste god tevergeefd.
We zien het zelfs terug in het ontstaan van Yeshua vanuit de bloedlijnen, die de Allerhoogste zélf heeft gelegd. Ook als is dat in of onder menselijke omstanden!
Zonen van de Allerhoogste god, zijn dus trouwe mensen die tot het Geestelijk ISraël behoren; uit alle taal, stam, natie en volk. Allemaal, uit welke cultuur ook; worden Tempels van de Heilige Geest. Geen slaven van navolging in het vlees!

Wat wordt Jezus/Yeshua dus door de Heilige Geest van boven (uit de Hemels stad
waar we (weder-) geboren worden:

Lucas 1:32,33

quote:

32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’

Als 'het volk' nu in de allerlaatste minuten van de Genade(- tijd) die hen vergund was, Yeshua hadden begrepen en geluisters hadden naar de Geestelijke boodschappen van hun profeten (want de wet berust o.a. op Jezus en de proçfeten; het fundament van groei) dan was Yeshua inderdaad op de letterlijke troon van David gekomen en was het 'Geestelijke Israël' van dié tijd als volk over de wereld kunnen gaan, om het Evangelie te brengen.
Dan was ook het woongebied afgeschermd geweest, door engelen, zoals ook het Paradijs, waar Adam en Eva woonden, door engelen werd beschermd. Door onegoorzaamheid moet de Allerhoogste god, en heeft ook Jezus 'die bedekking' weg moeten halen.

En nu we het toch hebben over bedekking:

Alles in deze wereld, het Grote Babylon, niet bedekt is door de Heilige Geest van boven, danwel dat zich wil laten bedekking, zijn ze bedekt met een eigen bedachte of verzonnen bedekking. Er zijn altijd twee bedekkingen waaruit we kunnen kiezen, als het gaat om 'in het vlees' of 'in de Geest'!.

Een interessante beschrijving van de bedekking met de Heilige Geest heb ik hier voor je:

Zonder bruiloftskleed

Matteüs 22:1-14

quote:

De gelijkenis van het bruiloftskleed betekent voor ons een onderwerp van grootste betekenis. Door het huwelijk wordt de vereniging van de mensheid met God voorgesteld. Het bruiloftskleed stelt het karakter voor dat ieder moet bezitten die gerekend zal worden als gast bij de bruiloft.

In deze gelijkenis worden, evenals in die van.het grote feestmaal, de uitnodiging van het evangelie, de verwerping daarvan door de Joden en de oproep van genade tot de heidenen belicht. Maar de gelijkenis toont van de kant van hen, die de uitnodiging verwerpen, een ernstiger belediging en een zwaardere straf. Immers de uitnodiging tot het feest komt van een koning, van iemand die de macht heeft te bevelen (Yeshua). Het houdt een hoge eer in, maar deze wordt niet op prijs gesteld. Het gezag van de koning wordt veracht. Terwijl de uitnodiging van de heer onverschillig werd behandeld, wordt die van de koning beantwoord met beledigingen en moord. Zij behandelden zijn slaven met spot, verachting en zelfs moord.

Toen de heer zag dat zijn uitnodiging werd veronachtzaamd, zei hij dat geen van de mensen die waren uitgenodigd, aan het feestmaal deel zouden hebben. Maar voor hen die de koning hadden geminacht, wachtte meer dan alleen uitsluiting van zijn tegenwoordigheid en zijn feest. "Hij zond zijn legers uit en verdelgde die moordenaars en stak hun stad in brand."

Riemer: Het Grote Babylon, 'stad' van het vlees en de verachting van het hemels Jeruzalem, zal dat lot ondergaan, bij de (1e) wederkomst van Christus. Hetzelfde gebeurde, toen Noach de Deur tot verlossing en redding sloot van zijn Ark, en de Allerhoogste god het water gebruikte als middel tot vernietiging van mens en dier en al het gewas!

Het Bruiloftsfeest 2

quote:

In beide gelijkenissen komen er gasten aan de maaltijd, maar de tweede gelijkenis laat zien dat allen, die de maaltijd bijwonen, een voorbereiding moeten treffen. Zij die deze voorbereiding hebben nagelaten, worden uitgeworpen. "De koning kwam binnen om de gasten te overzien en 'hij zag daar iemand die geen bruiloftskleed aanhad. En hij zei tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. Toen zei de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengekners."

Mensen die in de Genade (-tijd) zich niet laten bedekking door een kleed van water en Geest, blijven in het vleselijke kader van valse aanbdding. De tijd heeft lang genoeg geduurd, Gods geduld zal eens opgeraken! Dat is niet nieuw, we kunnen het allemaal, lezen in de Schrift! Want van het volk Israël (dat niet alleen maar uit Joden bestond) kwam een Overblijfsel voort uit alle stam, dat Jezus navolgde; de eerste Christengemeente.

Het Bruiloftsfeest 3

quote:

Christus' discipelen hadden de oproep tot de feestmaaltijd doen horen. Onze Heer had eerst de twaalf, later de zeventig uitgezonden om te prediken dat het koninkrijk der hemelen nabij gekomen was, en de mensen op te roepen zich te bekeren en het evangelie te geloven.
Okay Riemer, Daniêl verwijst in de profetie van de 2300 avonden en morgens naar onze tijd; 1843 Hij doet dat in verschillende profetische lijnen; voor de Joden, voor de Christenen. Daniël benoemt ze beiden. Daniêl verwijst dan ook dat hij bidt voor zijn volk; want Gabrieël wijst hem er opd at het om de 'zonene van zijn volk' gaat! Wat is de Zoon van God? We hebben gezien waar Zijn orsprong ligt. Zonen zijn dus vrouwen, mannen, kinderen; uit alle taal,stam,natie en volk die in de wet en de profeten het Getuigenis van Jezus uitdragen.

quote:

Maar aan deze oproep werd geen gehoor gegeven. Zij die tot de maaltijd waren uitgenodigd, kwamen niet. De knechten werden later uitgezonden om te zeggen: "Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft."
Deze boodschap werd aan het joodse volk gebracht na de kruisiging van Christus, (Zie je dat Riemer)

quote:

Het volk, dat beweerde Gods bijzondere volk te zijn, verwierp het evangelie dat hun in de kracht van de Heilige Geest werd gebracht. Velen deden dit op heel verachtelijke wijze. Anderen wonden zich zo op over het aanbod van zaligheid en van genade, omdat zij de Heer der heerlijkheid hadden verworpen, dat zij zich keerden tegen de dragers van de boodschap. Er was een zware vervolging. (Hand.8:1) Velen, zowel mannen als vrouwen, werden gevangengenomen en sommige van de boodschappers des Heren, zoals Stefanus en Jakobus, werden ter dood gebracht.

Op deze wijze bezegelde het Joodse volk zijn verwerping van Gods genade. De gevolgen waren door Christus in de gelijkenis voorzegd. De koning zond zijn legers, verdelgde de moordenaars en stak hun stad in brand. Het oordeel dat uitgesproken was, trof de Joden in de verwoesting van Jeruzalem en de verstrooiing van het volk.
De derde oproep tot het feest stelt het brengen van het evangelie aan de heidenen voor. De koning zei: "De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard. Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft."

De knechten van de koning die de straat opgingen, "verzamelden allen die zij aantroffen, zowel slechten als goeden." Het was een heel gemengd gezelschap. Sommigen hadden in feite niet meer ontzag voor hem die het feest had bereid dan zij, die de uitnodiging hadden verworpen. Zij die het eerst waren geroepen, konden zich naar hun mening niet veroorloven enig werelds voordeel op te offeren om het feestmaal van de koning te kunnen bijwonen. En bij hen die de uitnodiging aanvaardden waren sommigen die er alleen op uit waren zichzelf te bevoordelen. Zij waren gekomen om deel te hebben aan het feest, maar voelden er niets voor de koning te eren.

Het gaat hier om 3 pogingen van de Allerhoogste god om 'het volk' en mensen te intereseren voor de Bruiloft! Lees nu eens in Openbaring 14, hoeveel engelen diezelfde oproep doen aan de wereld, sinds het afsluiten van de profetie van Daniël)

Het Bruiloftsfeest 4

quote:

Toen de koning binnenkwam om de gasten te overzien, werd de ware aard van allen openbaar. Elke gast voor het feest was voorzien van een bruiloftskleed. Dit kleed was een geschenk van de koning. Door het te dragen toonden de gasten hun eerbied voor hem die het feest had gegeven. Eén man was echter in zijn eigen gewaad gekleed. Hij had geweigerd de voorbereiding te treffen die door de koning was geëist Hij weigerde het kleed dat met grote kosten voor hem was klaargelegd te dragen. Op deze wijze beledigde hij de koning. Op de vraag van de koning: "Hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed" kon hij geen antwoord geven. Hij veroordeelde zichzelf. Toen zei de koning: "Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis."

Hier Riemer wordt verwezen naar de 'bedekkingen' van de mens (-heid) of je bent bedekt met de Heilige Geest, of je bent bedekt met een 'kleed van vlees, in het vlees' zoals ook de RKK Staat zegt, dat haar Bisschop is! (Goed over denken wat Rome hier beweert) " De Paus is Christus, bekleed met een kleed van vlees.

"De paus is niet alleen de
plaatsvervanger van Jezus Christus
, maar
is Christus zelf, verborgen onder een sluier
van vlees
.” The Catholic National, juli 1895

Begrijp Riemer welk een ernstig gegeven hier staat! De Paus doet de heimelijke dingen, de bedriegelijke vervult zijn organinsatie heimelijk, in deze wereld vervuld. Hij is de koning over de gehele wereld, als het gaat om; Regeringen, Staten en wereld! In het boek "The Keys of this blood" legt de Jezuit Kardinaal Malacht Martin, precies uit, hoe het Pausdom de Nieuwe Wereld Orde gestalte zal geven. Eén daarvan is het Verenigen van Europa!

Het Bruiloftsfeest 5

Het onderzoek van de gasten aan de maaltijd heeft betrekking op een oordeelswerk. (dat nu in de Hemel plaats vindt) De gasten bij het evangeliefeest zijn mensen die zeggen dat zij God dienen, van wie de namen geschreven staan in het boek des levens. Maar niet allen die zich christenen noemen, zijn echte discipelen. Eer ten slotte het loon wordt gegeven, moet worden bepaald wie geschikt is om te delen in de erfenis van de rechtvaardigen. Deze beslissing moet plaatsvinden vóór de wederkomst van Christus op de wolken des hemels, want wanneer Hij komt, is zijn loon met Hem om een ieder te geven naarmate zijn werk zal zijn. (Openb.22:12) Vóór zijn komst moet dus het karakter van ieders werk zijn bepaald en ieder van Christus" volgelingen zal worden beloond overeenkomstig hetgeen hij heeft gedaan, beweert, verkondigd of verworpen heeft.

Terwijl de mensen nog op de aarde leven vindt in de hemel het werk van het onderzoekend oordeel plaats. De levens van al Gods volgelingen gaan aan Gods oog voorbij. Allen worden onderzocht aan de hand van wat in de hemelse boeken wordt vermeld en op grond van zijn daden wordt het lot van iedereen voor altijd vastgesteld.

Met het bruiloftskleed uit de gelijkenis wordt het zuivere, smetteloze karakter voorgesteld, dat ieder van Christus' volgelingen moet bezitten. De gemeente is gegeven "zich met blinkend en smetteloos fijn linnen te kleden", "stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks." (Openb.19:8; Ef.5:27) De Schrift zegt dat dit linnen de gerechtigheid der heiligen is. Het is de gerechtigheid van Christus, zijn onbesmet karakter, dat door het geloof wordt meegedeeld aan allen die Hem als hun persoonlijke Heiland aanvaarden.

Ook hier zie je dus Riemer, dat het volk, dat zijn Geestelijke oorsprong in Jakob vond, individueel wordt beoordeeld en vervolgens de gehele gemeente (alle volkeren, alle talen, alle stammen)

Het Bruiloftskleed 6

quote:

Het witte kleed der onschuld werd gedragen door onze stamouders, toen zij door God in het paradijs werden geplaatst. Zij leefden in volmaakte overeenstemming met Gods wil. Al hun genegenheid was gericht op hun hemelse Vader. Een heerlijk zacht licht, Gods licht, omhulde het heilig mensenpaar. Dit gewaad van licht was een zinnebeeld van hun geestelijke gewaad van hemelse onschuld. Als zij aan God trouw gebleven waren, zouden zij hiermee altijd bekleed zijn gebleven. Maar toen de zonde zijn intrede deed, maakten zij zich los  van God en het licht, dat hen had omgeven, verdween. Naakt en beschaamd trachtten/probeerden zij deze hemelse klederen te vervangen door vijgebladeren als bedekking aaneen te hechten.

En zo Riemer, proberen ook dus de mensen in het vlees, door een valse profetie, die zelf in het vlees meent te kunnen werken, in Christus zich een eigen verzonnen bedekking, rechtvaardig te menen en te maken: Eigengerechtigheid dus!

De Bruiloftskleed 7

quote:

Ditzelfde hebben de overtreders van Gods wet altijd gedaan sinds de dag dat Adam en Eva ongehoorzaam zijn geweest. Zij hebben vijgebladeren aaneengehecht om hun naaktheid, veroorzaakt door de zonde, te bedekken. Zij hebben het kleed gedragen dat zijzelf hebben vervaardigd. Door hun eigen werken hebben zij geprobeerd hun zonden te bedekken en zich voor God aanvaardbaar te maken.

Dit is echter onmogelijk. Niets van wat de mens kan bedenken, kan de plaats van zijn verloren kleed van onschuld innemen. Geen bedekking van vijgebladeren, geen wereldse kleding kan gedragen worden door mensen die met Christus en de engelen aanzitten aan het avondmaal van het Lam.
Dus ook een Staat Israël in een stad die Groot Babylon heet, zal geen verlossing te vinden zijn en ook NIET de stad, waar Yeshua (de Ware dan) zal verschijnen. Want Hij woont en komt vanuit een Hemels Jeruzalem, waar het oordeel zal gebeuren; Daar is ook het heilidom, dat niet door mensenhanden is gemaakt.

Hebreeën 9:

quote:

1 Het eerste verbond bevatte bepalingen voor de rituelen van de dienst en het aardse heiligdom. 2 De voorste tent, die is ingericht met de lampenstandaard en de tafel voor de toonbroden, wordt het heilige genoemd. 3 Achter het tweede voorhangsel bevindt zich de tent die het allerheiligste genoemd wordt. 4 Daar staan het vergulde reukofferaltaar en de ark van het verbond, die langs alle zijden met goud overtrokken is en waarin zich de vergulde kruik met het manna, Aärons staf die gebloeid heeft en de platen met de verbondstekst bevinden; 5 daarop staan de cherubs als teken van Gods majesteit, zij bedekken de verzoeningsplaat met hun schaduw. Op dit alles kunnen we nu niet in detail ingaan. 6 In het aldus ingerichte heiligdom gaan de priesters voortdurend de voorste tent binnen om hun dienst te vervullen, 7 maar in de tweede tent gaat alleen de hogepriester binnen, slechts eenmaal per jaar en nooit zonder het bloed dat hij offert voor zichzelf en voor de zonden die het volk uit onwetendheid heeft begaan. 8 Hiermee maakt de heilige Geest duidelijk dat de weg naar het hemelse heiligdom niet zichtbaar is zolang de eerste tent nog dienstdoet.

en dan Riemer:

Hebreeën 9
23 Als het dus noodzakelijk is dat de afbeeldingen van wat zich in de hemel bevindt op die manier gereinigd worden, dan moet wat in de hemel zelf is met veel betere offergaven worden gereinigd. 24 Christus is immers niet binnengegaan in een heiligdom dat door mensenhanden is gemaakt, in de voorafbeelding van het hemelse heiligdom, maar in de hemel zelf, waar hij nu bij God voor ons pleit. 25 Hij brengt daar niet telkens opnieuw het offer van zijn leven; hij is dus niet te vergelijken met de hogepriester die elk jaar het heiligdom binnengaat, en dat met bloed dat niet het zijne is, 26 want dan zou hij sinds de grondvesting van de wereld telkens opnieuw hebben moeten lijden. Nee, hij heeft zich bij de voltooiing van de tijden eenmaal geopenbaard, om met zijn offer de zonde teniet te doen. 27 Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel. 28 Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde.

Dus Riemer:

Nog OT vervullingen naar zijn aard, in het natuurlijke Israël: onzin!
Nog eens een verzoening door Yeshua op aarde, in een Tempel van steen en hout
op het Templeplein: onzin!
Wél dat de valse christus zich daarin zal neerzetten! Immers, daarmee bereikt Satan zijn doel en kan hij de aanbidding krijgen, die hij verlangt.

Nu het Pausdom draagt dat kleed in hetv vlees en zegt het ook 'Christus' te zijn. Dus de optelsom is gemakkelijk gemaakt!
Wie de profetische lijnen volgt zoals Jezus ons zelf leert, kan niet mis lopen.
Recht het Hemels Jeruzalem binnen, trouw van Sabbat tot Sabbat elke week!

Dus:
Dié stad (met zijn geheiligde inwoners) zal het Nieuwe Jeruzalem op aarde worden, maar dan is er van deze wereld geen spat meer heel en vooraf, net zo in de toestand als zij was in den beginne: woest en ledig!

Bruiloftskleed8

quote:

Alleen het kleed dat Christus zelf heeft gegeven kan ons in staat stellen om in Gods tegenwoordigheid te verschijnen. Dit gewaad, het kleed van Zijn eigen gerechtigheid, zal Christus geven aan ieder berouwvol, gelovig mens. "Ik raad u aan," zegt Hij, "van Mij te kopen. . . witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde." (Openb.3:18)

Dit kleed, geweven op het hemels weefgetouw, bevat geen enkele draad van menselijk vernuft. Als mens ontwikkelde Christus een volmaakt karakter en Hij biedt dit karakter ons aan. "Al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed." (Jes.64:6) Alles wat wij van onszelf kunnen doen, is verontreinigd door de zonde. Maar Gods Zoon is geopenbaard om onze zonde weg te nemen en in Hem is geen zonde. Zonde wordt omschreven als wetsovertreding. (1 Joh.3:5,4)

Maar Christus gehoorzaamde elk voorschrift van de wet. Van Zichzelf heeft Hij gezegd: "Ik heb lust om uw wil te doen, mijn God, uw wet is in mijn binnenste."  (Zie je Riemer, dat Jezus hier wijst naar een Geestelijke toestand, als een tempel van de Heilige Geest. Hij wijst nergens nog naar een aardse of 3e Tempel, die nog in Zijn naam zou moeten komen)

Op aarde zei Hij tot zijn discipelen: "Ik heb mijns Vaders geboden bewaard." (Ps.40:9; Joh.15:18)  Door zijn volmaakte gehoorzaamheid heeft Hij het voor ieder mens mogelijk gemaakt Gods geboden te gehoorzamen. Als wij ons aan Christus onderwerpen, wordt ons hart één met zijn hart, onze wil gaat op in zijn wil, onze geest wordt één met zijn geest en onze gedachten worden aan Hem onderworpen. Wij leiden zijn leven. Dit wordt bedoeld met het dragen van het kleed van zijn gerechtigheid. Als de Heer dan op ons neerziet, aanschouwt Hij niet het kleed van vijgebladeren, niet de naaktheid en misvormdheid van de zonde, niet naar een kleed van vlees of in het vlees, maar zijn eigen kleed van gerechtigheid, de volmaakte gehoorzaamheid aan Gods wet.

De gasten op het bruiloftsfeest werden door de koning geïnspecteerd. Alleen zij werden aanvaard die aan de eisen hadden voldaan en het bruiloftskleed droegen. Dit is ook bei geval met het evangeliefeest. Allen moeten de onderzoekende blik van de grote Koning doorstaan en alleen zij die het kleed van Christus' gerechtigheid dragen, worden aangenomen.

En dat is wat de Grote Verzoendag in het OT is, door de Hoge Priester en nu, in de Hemel de Opperpriester doet voor de gehele wereld!
Gerechtigheid is goed doen. Allen zullen door hun daden worden geoordeeld. Ons karakter wordt geopenbaard door wat wij doen. Onze werken tonen of ons geloof echt is.
Het is niet voldoende de theorie van de waarheid te geloven(Bijbel alleen). Het is niet voldoende te belijden dat wij in Christus geloven en dat onze namen op de ledenlijst van de gemeente staan. "En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest die Hij ons heeft gegeven." 'En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren." (1 Joh.3:24; 2:3)  

Dat is het echte bewijs van bekering. Wat onze belijdenis ook moge zijn, deze heeft geen waarde tenzij Christus in daden van gerechtigheid wordt geopenbaard.

De waarheid moet in het hart geplant zijn. Deze moet het verstand beheersen en de genegenheid besturen. Heel ons karakter moet het stempel dragen van Gods woorden worden; groeïen in Christus. Elk onderdeel van Gods Woord moet in het dagelijks leven worden uitgeleefd.

Wie deel krijgt aan de goddelijke natuur zal in harmonie zijn met Gods grote maatstaf van gerechtigheid, zijn heilige wet. Aan de hand van deze maatstaf beoordeelt God de daden der mensen. Dit zal in het oordeel de toets zijn voor het karakter.

Velen beweren dat de wet door de dood van Christus is afgeschaft, maar hiermee spreken zij de woorden van Christus tegen: "Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden ... Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel van de wet vergaan." (Matth.5:17,18)
Het Bruiloftskleed 9

quote:

Christus heeft zijn leven gegeven om verzoening te doen voor de zonden van de mensen. Als de wet afgeschaft had kunnen worden of opzij geschoven kon worden, had Christus niet behoeven te sterven. Hij heeft door zijn leven op aarde Gods wet geëerd. Door zijn dood heeft Hij deze wet bevestigd. Hij heeft zijn leven gegeven als offerande, niet om Gods wet teniet te doen, of een lagere maatstaf te scheppen, maar om het recht te handhaven, om te laten zien dat de wet onveranderlijk is en voor eeuwig vaststaat.

Satan had beweerd dat de mens Gods geboden onmogelijk kon houden. Het is waar dat wij ze uit eigen kracht niet kunnen gehoorzamen. Maar Christus is in de gedaante van een mens gekomen en door zijn volmaakte gehoorzaamheid heeft Hij bewezen dat de mens zolang hij met God verbonden is, elk van Gods geboden kan gehoorzamen.
"Doch allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven." (Joh.1:12) Deze macht schuilt niet in de mens. Het is Gods macht. Als iemand Christus aanvaardt, ontvangt hij kracht om het leven van Christus te leiden.

God eist volmaaktheid van zijn kinderen, door groei in Christus, in Geestelijk opzicht. Zijn wet is een weergave van zijn eigen karakter en de maatstaf van ieder karakter. Deze oneindige maatstaf wordt aan iedereen voorgehouden, opdat er geen vergissing kan ontstaan over het soort mensen waaruit God zijn koninkrijk wil samenstellen. Christus' leven op aarde was een volmaakte weergave van Gods wet en wanneer zij, die beweren dat zij kinderen van God zijn, in hun karakter aan Christus gelijk worden, zullen zij Gods geboden gehoorzamen. Dan kan de Heer hen vertrouwen om deel uit te maken van hen die het hemels gezin zullen vormen. Bekleed met het heerlijk gewaad van Christus' gerechtigheid hebben zij deel aan het feestmaal van de Koning. Zij hebben recht om deel uit te maken van de schare die gewassen is door het bloed.

De man die naar het feestmaal kwam zonder een bruiloftskleed stelt de toestand voor van velen in onze hedendaagse wereld. Zij zeggen dat zij christenen zijn en rekenen op de zegeningen en voorrechten van het evangelie. Toch voelen zij niet de behoefte aan een verandering van karakter. Zij hebben nooit echt berouw over de zonde gehad. Zij beseffen niet dat zij Christus nodig hebben en tonen geen geloof in Hem. Zij hebben hun erfelijke of aangeleerde neigingen tot het kwaad niet overwonnen. Toch menen zij dat zij van zichzelf goed genoeg zijn en zij vertrouwen op hun eigen verdiensten in plaats van op Christus. Als hoorders van het Woord komen zij naar het feestmaal, maar zij hebben het kleed van Christus' gerechtigheid niet aangedaan.

Velen die zich christenen noemen zijn niet meer dan menselijke zedepredikers. Zij hebben die ene gave geweigerd waardoor zij in staat waren Christus te eren door Hem aan de wereld voor te houden. Voor hen is het werk van de Heilige Geest vreemd. Zij zijn geen daders van het Woord. De hemelse beginselen die degenen, die één zijn met Christus onderscheiden van hen, die één zijn met de wereld, in het vlees, zijn haast niet te ontdekken. De volgelingen van Christus zijn niet langer een afgezonderd en bijzonder volk bijwoners. De scheidslijn is onduidelijk. De mensen onderwerpen zich aan de wereld, haar gewoonten, praktijken en zelfzucht.

De gemeente is naar de wereld overgegaan wat het overtreden van de wet betreft, terwijl de wereld naar de gemeente had moeten overgaan in gehoorzaamheid aan de wet. Elke dag wordt de kerk meer aan de wereld gelijk.

Al deze mensen verwachten dat zij behouden zullen worden door de dood van Christus, terwijl zij weigeren zijn zelfopofferend leven te leiden. Zij prijzen de rijkdom van zijn kosteloze genade en proberen zich te bedekken met een schijn van gerechtigheid in de hoop de gebreken in hun karakter te bedekken. Maar op de dag van het oordeel zullen hun pogingen machteloos blijken.

Christus' gerechtigheid zal geen enkele zonde die men blijft koesteren bedekken. Iemand kan in zijn hart een wetsovertreder zijn. Wanneer hij echter geen zichtbare overtreding begaat, kan hij door de wereld beschouwd worden als iemand van grote oprechtheid. God ziet echter wat in het hart leeft. Elke daad wordt beoordeeld naar het motief voor die daad. Alleen wat in overeenstemming is met de beginselen van Gods wet, kan in het oordeel bestaan.

God is liefde. Hij heeft die liefde getoond in het geven van Christus. Toen Hij zijn eniggeboren Zoon gaf opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren zou gaan, maar eeuwig leven zou hebben, hield Hij niets terug voor wat Hij had gekocht. Hij heeft heel de hemel gegeven, waaruit wij kracht en bekwaamheid kunnen putten, zodat wij niet door de grote tegenstander worden afgestoten of overwonnen. Maar Gods liefde brengt Hem er niet toe de zonde te verontschuldigen. Hij heeft deze niet in Satan verontschuldigd, evenmin als Hij dat heeft gedaan in Adam of in Kaïn. Hij zal dit in geen enkel mens doen. Hij zal onze zonden niet oogluikend toestaan of onze karaktergebreken over het hoofd zien. Hij verwacht dat wij in zijn naam zullen overwinnen.

Zij die de gave van Christus' gerechtigheid verwerpen, verwerpen die karakterkenmerken die hen tot zonen en dochters van God zouden maken. Zij verwerpen datgene, wat hen alleen geschikt kan maken voor een plaats tijdens het bruiloftsfeest.

Toen in de gelijkenis de koning vroeg: "Hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed?", verstomde de man. Zo zal het ook op de grote oordeelsdag zijn. De mensen kunnen zich nu nog verontschuldigen over de gebreken in hun karakter, maar op die dag zullen zij geen excuus hebben.

De gemeente van Christus, die te vinden is onder alle volkeren, in deze generatie heeft de grootste voorrechten. De Here heeft ons steeds meer licht geschonken. Onze voorrechten zijn veel groter dan die van Gods volk uit vroeger tijden. Niet alleen bezitten wij het grote licht dat aan Israël is toevertrouwd, wij hebben ook het verdere bewijs van de grote zaligheid, die Christus ons bracht. Wat voor de Joden type en zinnebeeld was, is voor ons, die in Christus zijn, werkelijkheid. Zij hadden alleen de geschiedenis van het Oude Testament, wij hebben daarnaast ook het Nieuwe Testament. Wij hebben de verzekering van een Heiland die gekomen is, een Heiland die opgestaan is en die boven het open graf van Jozef heeft gezegd: "Ik ben de opstanding en het leven." In onze kennis van Christus en zijn liefde is het koninkrijk Gods midden onder ons. Christus wordt ons geopenbaard in predikaties en van Hem wordt in ons lied gezongen. Het geestelijk feestmaal staat in overvloed voor ons gereed. Het bruiloftskleed, dat met oneindige kosten is bereid, wordt iedereen kosteloos aangeboden. Door Gods boodschappers worden ons de gerechtigheid van Christus, gerechtigheid door het geloof, de grote en kostbare beloften in Gods Woord, vrije toegang tot de Vader door Christus, de troost van de Geest en de absolute zekerheid van eeuwig leven in Gods koninkrijk aangeboden. Wat zou God voor ons kunnen doen wat Hij niet heeft gedaan in het klaarmaken van het grote avondmaal, het hemelse feestmaal?

In de hemel wordt door de dienstdoende engelen gezegd: Het werk dat ons is opgedragen hebben wij gedaan. Wij hebben de legers van boze engelen weerhouden. Wij hebben helderheid en licht gebracht in het leven van de mensen, en hun herinnering aan Gods liefde in Jezus verlevendigd. Wij hebben hun ogen gericht op het kruis van Christus. Hun harten zijn diep bewogen door een besef van de zonde, waardoor Gods Zoon is gekruisigd. Zij waren overtuigd. Zij hebben gezien welke stappen zij moesten doen om zich te bekeren. Zij hebben de macht van het evangelie gevoeld. Hun harten zijn vertederd bij het zien van de liefde van God. Zij hebben de schoonheid van Christus' karakter aanschouwd. Maar bij velen was dit vergeefs. Zij wilden hun eigen gewoonten en karakter niet prijsgeven. Zij wilden hun aardse gewaden niet afleggen om bekleed te worden met het gewaad van de hemel. Hun harten waren vol hebzucht. Hun liefde voor de wereld was groter dan hun liefde voor God.

De dag van de uiteindelijke beslissing zal ernstig zijn. De apostel Johannes beschrijft deze dag in een profetisch vergezicht: "Ik zag een grote witte troon en Hem, die daarop gezeten was, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel vluchtten, en geen plaats werd voor hen gevonden. En ik zag de doden, de kleinen en de groten, staande voor de troon en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het boek des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken." (Openb.20:11,12)

Op die dag zal de terugblik droevig zijn als de mensen oog in oog staan met de eeuwigheid. Het hele leven zal zich voor hun blik ontrollen zoals het is geweest. De genoegens van de wereld, rijkdom en eer zullen dan niet belangrijk schijnen. De mensen zullen zien dat alleen de gerechtigheid die zij veracht hebben, waarde heeft. Zij zullen zien dat zij hun karakter hebben gevormd, in het vlees onder de bedrieglijke verleidingen van de Satan. De gewaden die zij hebben gekozen, zijn het teken van hun trouw aan de eerste grote afvallige. Dan pas zullen zij de gevolgen van hun keus beseffen. Zij zullen weten wat het wil zeggen Gods geboden te overtreden.

Er zal dan geen genadetijd meer zijn om zich gereed te maken voor de eeuwigheid. In dit leven moeten wij ons bekleden met het kleed van Christus' gerechtigheid. Dit is onze enige kans om een karakter te vormen voor het tehuis, dat Christus bereid heeft voor hen die zijn geboden gehoorzamen.

De tijd van genade spoedt zich ten einde. Het einde is nabij. De waarschuwing weerklinkt: "Ziet toe op uzelf, dat uw hart nimmer bezwaard worde door roes en dronkenschap en zorgen voor levensonderhoud en die dag niet plotseling over u kome als een strik." (Luc.21:34)  Wacht u, dat u niet onvoorbereid bent. Wacht u dat u niet op het feest van de Koning zult worden gevonden zonder het bruiloftskleed.

"Op een uur dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen." (Matth.24:44)
"Zalig hij die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde." (Openb.16:15)
Groeten

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #887 Gepost op: januari 04, 2013, 04:19:12 pm »

quote:

nicodemus schreef op 04 januari 2013 om 16:05:

Het zal sommige verbazen dat Jozef wel degelijk de vader was. Wat was dan de verbondenheid met de Allerhoogste god; kijk maar:
Gelijke leerstelling weer als bij de andere sekte der jehova getuigen. ;(

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #888 Gepost op: januari 04, 2013, 04:58:54 pm »

Je schreef:

één prik en je toon veranderd hé Nicodemus

Ik raak er niet van onder de indruk. Ik zeg alleen dat je eerst eens goed moet nadenken voordat je iets mededeeld, dat helemaal onjuist is!
Want je beweringen aangaande 7 AV kloppen niet!
Geen enkele kerk of geloofsgemeenschap leeft op een eiland!

Niet iedereen die zegt Here...Here... zal het koninkrijk binnen (kunnen) gaan. Dus wat bazel je nu over en deel van.....de 7 av is anti-semities

Je kunt beter zeggen, aan het einde der tijden zullen zich twee groepen vormen uit alle taal, natie, stam en volk:

Zij die in het vlees aanbidden
Zij die in Geest aanbidden

Zij die verlost zijn
Zij die verloren gaan

..uit alle, taal, stam, natie en volk!

Dus Grondig Christelijk, blijf bij de les en zorg er voor dat je zelf niet tot
dat deel zult behoren dat verloren zal gaan!
Ik zou het jammer vinden!

De wet die we de 10 geboden noemen is een morele wet!

Je bent ook  niet in staat om mensen voor Christus te winnen, want Jezus maakt geen onderscheid! Jezus kijkt niet eens naar (onze) de zonden, want Hij zegt zelfs:

Jezus zei in Lukas 23:34 ‘Vader, vergeef hen, want zij weten niet wat zij doen.’ En ook Stefanus, de martelaar uit Handelingen 7:60 zei: ‘Reken hen deze zonde niet toe.’ Niet alle mensen zullen vergeving aannemen, maar de houding in het hart van een christen zou altijd moeten zijn om het aan te bieden. Jezus vertelde een gelijkenis over vergeving toen hij verder ging, vanaf vers 23 in Mattheüs 18. Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten [een bedrag van miljoenen euro’s] schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zei: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt.

Jij bent dus geen voorbeeld van een wedergeboren christen, waarvan het fundament is; Here vergeef het hen, zij weten niet wat zij doen!
, voor zover je van mening bent, zoals je omschrijft!

Antisemitisme is de discriminatie van Joden gebaseerd op hun etniciteit of religie. Het antisemitisme kenmerkt zich door een vijandige houding en vooroordelen jegens Joden.

Voor verdere studie:

What Seventh-day Adventists believe?

G-d (Hashem)

quote:

Adventists base their faith in G-d the father (Hashem) as revealed through Yeshoua (ha Masshiah) and as shown through the Bible, inspired by the Holy Spirit (Rouah ha Kodesh).
Faith (Emounah)

[quote$Faith means placing complete trust in G-d, and accepting his offer of salvation. Such trusting faith is fundamental to Adventist beliefs. A living relationship with G-d is essential to faith.[/quote]

The Bible (Tanakh Ve Brit Hakhadasha)

quote:

Written down over many years, the Bible presents the essential truth about G-d. The Holy Spirit inspired human writers to reveal the character of G-d and how he wishes to save all those who come to him. The Bible explains the nature of G-d and the way G-d's followers will behave as a result of their relationship with him.
The Gospel

The heart of the Adventist message is the gospel, G-d's good news of salvation. Through Yeshoua's death on the cross human beings may be won back to love and trust G-d, and accept G-d's free gift of eternal life for all those who follow him.[/quote]

Creation

Citaat
Creator of the Universe, G-d formed the world in six days, and created the first man and woman. At the close of the creation week, G-d gave the Shabbat as a day of celebration and worship.[/quote$

The Shabbat

quote:

The seventh-day Shabbat (Saturday-Sabbath) is given as a reminder of the G-d who both creates and saves, and is the day He invites all to come and worship him. Yeshoua observed the seventh-day Shabbat while on earth, and Adventists follow his example in keeping the fourth of the Ten Commandments.
The glorious coming of the Mashiach

quote:

Adventists look forward to the soon return of the Mashiach as prophesied and as he himself promised, but do not set any date for this glorious event when he comes to take home all who accept him as their Lord.
Life After Death and the Future

quote:

Adventists follow Yeshoua in identifying those who die as sleeping. Those who have trusted G-d are raised to life when Yeshoua returns, and look forward to a wonderful future - eternal life in G-d's presence.
Commitment and Baptism

quote:

Those who choose to accept G-d's way for their lives and his offer of eternal life demonstrate their belief through baptism (being immersed in water), following the example of Yeshoua. Adventists follow lives of commitment to G-d and his plan for us, which includes following his commands as being for our best good.
Education

quote:

The Adventist Community operates one of the largest educational systems in the world, which features universities such as Loma Linda whose Medical Center is at the forefront of treatments such as the innovative Proton Accelerator for cancer treatment. Through a world-wide network of schools, Adventists seek to better the human condition through providing education and vocational training.
Community Aid

quote:

Through the Adventist Development and Relief Agency and other programs, the Adventist Community provides practical assistance to those less fortunate, caring for the poor and disadvantaged in many countries of the world, without regard for race, religion or nationality. The Community also operates youth camps, community service projects, family life counseling and other programs to assist those wishing to overcome drug addiction and alcohol or tobacco dependence.
Communication of Hope

quote:

Seventh-day Adventists communicate hope by focusing on the quality of life that is complete in Yeshoua. Communication is a vital aspect of faith, sharing the good news of G-d and keeping the family of believers in touch through a global system that includes satellite broadcasting, TV, radio, print and electronic media such as the Internet.
(bron: http://www.sdaisrael.org/our-beliefs)

Lees nu eens al die punten door die Joodse Adventisten in Israël (notabene)weergeven over de aard van de SDA geloofsgemeenschap en in het bijzonder
dààr, en dan voor al het punt Community aid, dan zou ik Grondig Christelijk, mij toch de ogen uit mijn hoofd schamen, om maar één ogenblijk te veinzen aan anti-semitisme! Het is ook niet iets van de 7 av, zoals jij zegt; Maar 'Grondig Christelijk' het zit in jouw hoofd!

Groeten
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2013, 05:26:40 pm door nicodemus »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #889 Gepost op: januari 04, 2013, 07:24:04 pm »
Aangaande het benoemde feit door Grondig Christelijk dat de zevendedagsadventisten menen zelf de 144.000 te zijn en de ontkenning daarop van Nicodemus, versterkt met het valse verwijt dat dat Grondig Christelijk niet grondig christelijk zou zijn, het volgende tegenbewijs:

http://www.zdareformatie....hoollesboekje_2012_04.pdf

verder op blz 2
De 144.000 worden de eerstelingen genoemd van de verlosten van deze aarde. De Heer zaaide het zaad van het evangelie en gaf het water met Zijn eigen bloed. Hij zond ook de Heilige Geest om te zorgen voor de plant zodat het vrucht zal dragen. Als de vrucht rijp is en het aantal is compleet, zal de Heer komen om het te oogsten. O, wat een heerlijke waarheid is het verlossingsplan!
We kunnen vertrouwd raken met deze leer, en door middel van deze lessen willen we het verlossingsplan beter begrijpen, zodat we hemelse kracht krijgen om deel te zijn van de 144.000. De Geest der profetie schrijft: “Zij die door het Lam geleid zullen worden naar de bronnen van levend water en van wier ogen Hij alle tranen zal afwissen, zijn degenen die nu de kennis en het begrip ontvangen, die in de Bijbel, Gods Woord, worden geopenbaard.” –Bijbelkommentaar, blz. 660.
Deze boodschap gaat door, en de volgende oproep wordt gedaan: “Laten wij met alle kracht die God ons heeft gegeven er naar streven om tot de 144.000 te behoren (RH 9 maart, 1905).” –Bijbelkommentaar, blz. 660. Mogen allen die deze lessen bestuderen de zegeningen en voorrechten ontvangen van de 144.000.

verder

Lees hfdt 10 blz 53 t/m blz 58 / hdst 11 blz 59 t/m 63.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #890 Gepost op: januari 04, 2013, 07:42:06 pm »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 11:21:
[...]

De boom herkent men aan zijn vruchten waarschuwt de Schrift mbt valse Christussen. Nicodemus geeft ons een mogelijkheid dit mee te maken. Uiteindelijk moeten we daar dan maar dankbaar voor zijn.

Na een hersenspoeling van een sekte als Jehova Getuigen of de zevendedagadventisten, schijnt zelf denken en lezen heel moeilijk te zijn, hebben ex leden van beide sektes verklaard. Heb dus medelijden met Nicodemus. Ik herken veel in het gedrag dat ik bij de Jehova Getuigen heb gezien. :*)
hmm, ik zou andere woorden bezigen. Maar dat het dwaalleraars zijn dat is een feit.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #891 Gepost op: januari 04, 2013, 07:46:51 pm »

quote:

@nicodemus....ik heb wel wat gelezen over 7av, heb heeel wat lezingen beluisterd via youtube....en ook het bekende boek over zondag of sabbath heb ik geheel gelezen, dus vertel me nu niet dat ik een beetje onbelezen ben, ik kwam er achter toen ik deze site bezocht en doorlinkte naar een nederlandse site die een film over de schepping promoot.

http://www.7daweb.com/

PS. soms doe ik het ook, meestal niet meer....hele lappen tekst plaatsen...dat leest bijna niemand
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2013, 07:47:03 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #892 Gepost op: januari 04, 2013, 10:10:10 pm »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 16:19:
[...]

Gelijke leerstelling weer als bij de andere sekte der jehova getuigen. ;(
Eigenlijk zijn we allemaal sektes uit de kerk van Rome.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #893 Gepost op: januari 04, 2013, 10:10:49 pm »
:+

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #894 Gepost op: januari 05, 2013, 01:28:42 am »

quote:

gaitema schreef op 04 januari 2013 om 22:10:
[...]

Eigenlijk zijn we allemaal sektes uit de kerk van Rome.

Reguliere christelijke kerkgenootschappen voldoen niet aan de sekte eigenschappen

http://www.b-org.demon.nl/scn/nl/divers/sekte-kenmerken.html

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #895 Gepost op: januari 05, 2013, 01:49:06 am »
Gait slaat weer `s de hamer op z`n kop!
De Adventisten hadden natuurlijk gelijk dat in het begin de zaterdag als sabbath dag was bedoeld zo te blijven, ipv toe te geven aan de Romeinse nieuwe christenen, die de zondag wilde behouden;  de Jehovah Getuiges zijn de kampioenen in getuig activiteiten, en studie programma`s etc.
Jezus, en nu weer SMMoon werden ook bestempeld als sekte leiders.
Feit is echter dat God steed maae weer probeert mensen probeert te benaderen met iets nieuws ......  het het nooit eenvoudig echter;  sinds de tijd van Noach hebben we dit gezien.

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #896 Gepost op: januari 05, 2013, 03:34:22 am »

quote:

learsi schreef op 04 januari 2013 om 00:39:
Dank je wel voor het delen van je visie zodat ik iets meer inzicht heb gekregen in hoe de vervangingsleer heel subtiel blijft door etteren. Het was leerzaam voor me.

Graag gedaan.
Ik had de discussie al willen beëindigen, maar deze opmerking vraagt om een reactie.
Want datgene dat jij "etterende vervangingsleer" noemt, is voor mij de kern van het christelijk geloof.

Toch nog maar even een paar teksten, ook al zul je die ook wel weer anders interpreteren:
Rom. 2:28-29a "Want niet híj is Jood die het in het openbaar (uiterlijk) is, en niet dát is besnijdenis die in het openbaar (uiterlijk) in het vlees plaatsvindt: maar híj is Jood die het in het verborgene (van binnen) is, en dát is besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, niet naar de letter. Zijn lof is niet uit mensen maar uit God."
Rom. 3:21-22 "Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid."
Rom. 3:28-30 "Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet. Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen. Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof."
Rom. 15:8-13 "En ik zeg dat Jezus Christus een dienaar van de besnijdenis was ter wille van de waarheid van God, om de beloften aan de vaderen te bevestigen, en opdat de heidenen God zouden verheerlijken vanwege de barmhartigheid, zoals geschreven staat: Daarom zal ik U belijden onder de heidenen, en Uw Naam lofzingen. En verder zegt Hij: Wees vrolijk, heidenen, met Zijn volk! En verder: Loof de Heere, heidenen, en prijs Hem, alle volken!
En verder zegt Jesaja: Er zal een wortel van Isaï zijn (komen) en Hij Die opstaat om heerschappij te voeren over de heidenen, op Hem zullen de heidenen hopen.
(opmerking: dit "hopen" heeft ook iets van vertrouwen.) Moge nu de God van de hoop u (ver)vullen met alle blijdschap en vrede in het geloven, opdat u overvloedig bent in de hoop, door de kracht van de Heilige Geest. "

quote:

Dat is ook wat Jezus en Paulus zeggen in de Schrift. Wij christenen uit de heidenen zijn immers niet het ware Israël. Dus ze horen niet bij, maar ZIJN het ware Israël zoals Romeinen 9 ons letterlijk uitlegt. Ik begrijp ook niet dat iemand Romeinen 9 anders kan lezen dat dat het er staat.

Ik lees in Romeinen 9 gewoon wat er staat. Gebaseerd op de ECHTE bijbel, de grondtekst, niet op welke vertaling dan ook, hoe goed ook.
En jouw verklaring over de betekenis van "de kinderen van de belofte" klopt niet. Want hoe kom je er bij dat de kinderen van Jakob de kinderen van de belofte zijn? (Jij schrijft: "Het ware Israël, de nakomelingen van Jacob, ...")
Als je jouw redenering volgt, dan gaat het bij "Kinderen van de belofte" om de kinderen van Isaäk, en dat zijn Jakob EN Esau.
Maar ik geloof niet dat ik ergens in de bijbel tegenkom dat ook Esau bij 'het ware Israël' hoort.
En als het toch om het nageslacht van Isaäk zou moeten gaan, gaat het dus weer over afstamming.
En Paulus toont nu juist aan dat het NIET (meer) om afstamming gaat, maar om geloof.

En al die teksten die ik heb genoemd en ook hierboven, spreken maar van 1 weg, zonder onderscheid tussen Jood en heiden.

En om nog maar weer af te sluiten met het beeld van de boom:
Het gaat er niet om of je een edel deel bent of een wild deel. Het gaat erom dat je gedragen wordt door de wortel. Dan hoor je tot het ware Israël, tot de kinderen van God.
Edel of wild. Edel en wild.
Er zijn NIET twee bomen die gered worden. Er zijn geen twee volken met elk een eigen (andere) reddingsmethode.
Het edele deel werd al gedragen door de wortel, maar er is in gesnoeid.
En van het wilde deel is een hoeveelheid geënt.
Samen 1 boom, 1 volk, 1 wortel, 1 Redder en 1 redding.

Als ik deze twee opties heb:
- etterende vervangingsleer
- 2-reddingsmethoden-leer
Dan kies ik volmondig en gebaseerd op de bijbel voor het eerste!!

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #897 Gepost op: januari 05, 2013, 11:42:17 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 02 januari 2013 om 18:10:
[...]

Beste Learsi,
Ik heb je antwoord absoluut niet gezien!
Vind dit erg ongemakkelijk voor mij,
maar daarom een echt gemeende excussus voor de laatste bijdrage.
Ik kom nog terug op jouw laatste bijdrage.
Een hartelijke groet.

Beste Learsi,
Het volgende wilde ik nog graag opmerken!
Rom. 9:, en volgende, gaat m.i. over wie "uitverkoren zijn" , om Gods kinderen te worden.
Dat CHRISTUS is gestorven, aan het kruis op Golvota, tot een volkomen zoenoffer, tot verzoening van al onze zonden.
Waardoor, een ieder, die in "HEM"geloven, "en met een waar geloof aannemen" , gerechtvaardigd worden, om GODS kinderen te ZIJN.
Dit Voornemen van "GOD DE VADER", "geldt", zowel voor het oude als voor het nieuwe verbond.
Bij het sterven van CHRISTUS aan het kruis op Golvota, riep HIJ met luide stem het is "VOLBRACHT".
M.i. komt er dan ook geen nieuwe Joodse Staatsvorm of wat dan ook maar!
Ik ga er hier, niet verder meer op in, gezien de vele bijdragen hierover.
Een hartelijke groet.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #898 Gepost op: januari 05, 2013, 12:00:39 pm »
Hallo Pottenbakker,

Je schreef:

quote:

Waardoor, een ieder, die in "HEM"geloven, "en met een waar geloof aannemen" , gerechtvaardigd worden, om GODS kinderen te ZIJN.
 Dit Voornemen van "GOD DE VADER", "geldt", zowel voor het oude als voor het nieuwe verbond.
 Bij het sterven van CHRISTUS aan het kruis op Golvota, riep HIJ met luide stem het is "VOLBRACHT".
 M.i. komt er dan ook geen nieuwe Joodse Staatsvorm of wat dan ook maar!

Je hebt hier volkomen gelijk mee! Ik begrijp ook nog steeds niet, dat een gelovige die op Sabbat in de school zit, als Messiaanse volgeling, dat aspect van het NT niet ziet of wil aanvaarden! Laten we voor elkaar bidden!

hartelijke groet
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 01:01:55 pm door nicodemus »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #899 Gepost op: januari 05, 2013, 12:52:36 pm »
Beste Iearse,

Je schreef:

quote:

Gelijke leerstelling weer als bij de andere sekte der jehova getuige
Ik vind het jammer dat jij, als 'gekende' rabbi hier in het forum op dié manier mijn posting aan Riemer Lap weerlegt, en je geen ander opbouwend of aanvullend antwoor hebt, als Messiaanse volgeling!
Bovendien geef je een verkeerde omschrijving aangaande 'sektes' . Want in feite zijn ALLE kerken in de wereld sektes, zolang ze de Paus en het Pausdom niet erkennen of er geen overeenkomst mee hebben gesloten.
Een sekte kan dus alleen door het Vaticaan zijn aangewezen, dus erken je dat het Israël als natuurlijk volk in het vlees, een moeder fundament voor het Pausdom is, want het Pausdom is gebaseerd op OT rituelen en heidense offerdienst. De Paus draagt niet voor niets een "wit' keppeltje!

En zo is dus het natuurlijke Israël verbonden met het Pausdom.

Lees maar:

quote:

Toen Theodor Herzl bij de Paus trachtte steun te vinden voor een Joods thuisland en hem door het pontificaat werd gezegd: “De Joden erkennen onze Heer niet en dus kunnen wij het Joodse volk niet erkennen. Vandaar dat, wanneer u naar Palestina gaat en het Joodse volk zich daar zal vestigen, onze kerken en onze priesters klaar zullen staan om u allen te dopen.”
Het Pausdom wil dus blijkbaar ten koste van alles voorkomen dat er vragen rijzen, als zij NU haar gehele aanspraak op Jeruzalem zou doen laten gelden. Je ziet ook dat sommige zaken jaren kunnen duren, voordat met het Vaticaan, besluiten overeengekomen kunnen worden. Het is dus het Vaticaan dat de touwtjes in handen heeft: ALTIJD!

quote:

In 1946 stemde het Vaticaan, tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, voor de Resolutie 181 voor de verdeling van Palestina, maar het duurde nog tot 1993 vooraleer het Israël officieel erkende. Sindsdien heeft de katholieke Kerk stappen ondernomen ter verbetering van de relatie met de Joodse staat, met inbegrip van de ondertekening van een diplomatiek verdrag en het uitwisselen van ambassadeurs met Israël.

Het is dus het Vaticaan geweest, die de Staat Israël heeft opgericht, want bij brood alleen, kan het Vaticaan niet leven.

We zien dus ook hier dat het Beest "aan vele wateren zit". dat het Pausdom verdeelt en heerst en dat zij op religieuze gronden, politieke fundamenten legt om de New World Order tot haar werk te maken. Op dié manier zal zij ook 'christus' brengen. Zij leidt en voert ook letterlijk oorlog, indien zij haar doel wil bereiken;

http://www.reformation.org/vietnam.html

quote:

The Religious Beginnings of an Unholy War
The Shocking Story of the Catholic "Church's" Role in Starting the Vietnam War
"Christus in het vlees, die door geweld de staten der wereld verenigt tot een Oecumene; een New World Order (The Keys of this blood:Vietnam/Vietnam War)

De hoogmoed van het pausdom en de minachting van Koningen en volkere.

quote:

Het besluit van Paus Benedictus XVI om een pelgrimstocht naar Israël te ondernemen, werd verwelkomd en toont de afstand aan die door het Vaticaan werd afgelegd in de eeuw die is verstreken sinds het bezoek van Theodor Herzl aan Rome. De handelingen die de Paus deed tijdens zijn voorbije reis en in het bijzonder diegene die hij verzuimde te doen, wijzen erop dat er nog een lange weg moet worden afgelegd vooraleer Israël van de Heilige Stoel het respect zal krijgen dat het verdient.

Ook hier dus Iearse, zien we dat de houding van het Vaticaan er een is van hooghartigheid, maar vooral dat ziuj de touwtjes in handen hebben, over de volkeren der aarde! Over de volkeren die nog steeds bij de vleespotten van het Grote Babylon in een geestelijk Egypte, blijven.

Het oordeel over Babylon

1 Een van de zeven engelen met de offerschalen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je laten zien hoe de grote hoer die aan talrijke waterstromen zit, veroordeeld wordt. 2 De koningen op aarde hebben ontucht met haar gepleegd, en de mensen die op aarde leven hebben zich bedronken aan de wijn van haar ontucht.’ 3 Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar de woestijn. Ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest vol godslasterlijke namen, met zeven koppen en tien horens. 4 Ze droeg purperen en scharlakenrode kleren en gouden sieraden, edelstenen en parels. In haar hand had ze een gouden beker vol gruwelijkheden, al haar liederlijke wandaden, 5 en op haar voorhoofd stond een naam met een geheime betekenis: ‘Het grote Babylon, moeder van alle hoeren en van alle gruwelijkheden ter wereld’. 6 Ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen en het bloed van hen die van Jezus hadden getuigd[/quote]
Citaat
...13 Ze hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen en dragen hun macht en gezag over aan het beest. 14 Ze binden de strijd aan met het lam, maar het lam zal hen overwinnen. Want het lam is de hoogste heer en koning, en wie hem toebehoren, wie geroepen zijn en uitgekozen, zijn trouw. 15 De waterstromen die je zag,’ zei de engel, ‘waar de hoer aan zit, zijn vele landen en volken en stammen. 16 De tien horens die je zag en het beest zelf zullen een afschuw krijgen van de hoer en ze zullen haar te gronde richten. Ze zullen haar uitkleden, haar vlees eten en haar in brand steken. 17 Want God heeft hen ertoe aangezet om zijn plan uit te voeren, zodat ze allemaal met hetzelfde doel voor ogen hun macht aan het beest overdragen, tot wat God gezegd heeft werkelijkheid wordt. 18 De vrouw die je zag is de grote stad, die heerst over de koningen op aarde.’

En nu Iearse is het ook duidelijk dat het Pausdom zegt dat zij de Moederkerk van alle religieuze stromingen in de wereld is. En dat zij de Plaatsvervanger is (in het vlees) van christus. En dat de Paus dus ook Christus zélf is, verscholen onder een kleed van vlees.

Dus geen wonder Iearse, dat als je blijft beweren dat Israël in het vlees, het waarlijke land én volk voorstelt, dan aanbiddt je dus feitelijk  de christus met de bedekking die een gewaad in het vlees is. En daarmee, zijn dus de volkeren, de wateren waaraan die inmorele vrouw zit, geleid door de Moederkerk die in het Vaticaan huist, de gezanten van de grote Bedrieger vertegenwoordigen, in een geest van vlees!

Het is dan ook geen wonder, dat Jezus ons er op wijst dat zij die in Hem geloven en Hem navolgen, slechts bijwoners kunnen zijn, in deze stad!

Wat de RKK Staat zegt over haar gezag:

quote:

”Daarom eist de katholieke kerk ook het recht op van dogmatische intolerantie met betrekking tot haar leer en is het onjuist, haar te verwijten om het uitoefenen van dit recht. … Zij beschouwt dogmatische intolerantie niet alleen als haaronbetwistbare recht, maar ook een heilige plicht. … Volgens Romeinen 13:4,hebben de wereldse autoriteiten het recht om vooral ernstige misdaden, met de dood te straffen, daaruit volgt dat ‘ketters’ niet alleen geëxcommuniceerd, maar ook gedood mogen worden.” De katholiekeencyclopedie, uitgave 1911, Deel 14, pag.766
Iearse, jij bent toch niet dogmatisch intolerant, hoop ik!

quote:

”De zondag is ons merkteken van gezag.De kerk staat boven de Bijbel en deze
overdracht van de viering van de sabbat is het bewijs van dit feit.” The Catholic
Record, London, Ontario, 1 september 1923.
Verbaas je niet Iearse, als Sabbatvierende gemeenten, naar de zondagvierende gemeenten zullen overgaan, als economische, of politieke  omstandigheden mensen daartoe zullen dwingen!

Want:

quote:

”Met het inachtnemen van de zondag door de protestanten brengen zij een
hulde
, zichzelf ten spijt, aan de (katholieke) kerk.” Plain Talk About the Protestantism of Today, p. 213.

(Tevergeefs eren zij Mij, houdenden wetten en geboden van mensen)

”Het pausdom en zijn gevestigde organisatie, de rooms-katholieke kerk, hebben bijna 2000 jaar nodig gehad, om een wereldreligie te worden en als zodanig erkend te zijn. Met een politiek doel en structuur? Ja, met een wereldpolitieke doel en een wereldpolitieke struktuur. Op de keper beschouwt, maakt Johannes Paulus II als rechtmatige plaatsvervanger van Christus er aanspraak op, om de hoogste gerechtshof van de statengemeenschap tezijn.” (Keys of This Blood, M. Martin, p.p. 374-375.)

Denk hier aan het Europese Arrestatie bevel. En weet wat hier gezegd wordt!
Het geldt natuurlijk ook voor al de opvolgers van Paus Johannes Paulus II.
De meeste mensen in Belgiê laten zich dopen of doen mee aan de eerste of plechtige communie, vanwege maatschappelijke normen, die hen anders ontnomen en of waarvan zij (soms) dan uitgesloten zouden kunnen worden. De angst zit er goed in!

quote:

"De paus is niet alleen de plaatsvervanger van Jezus Christus, maar
is Christus zelf, verborgen onder een sluier van vlees.” The Catholic National, juli 1895
.

Tot slot:

quote:

Wie Jezus waarlijk met het hart wil (na-) volgen, die verloochene zichzelf, zegt JA tegen de Allerhoogste om vissers van mensen te zijn., elk moment van zijn (nieuwe-) herboren leven. Hij of zij neemt datzelfde Kruis op, als Christus en is bereid om ter wille van Yeshua/Jezus te lijden.
Hij verdraagt spot, uitsluiting en nadeel  Hij of zij weet dat al dat lijden van deze wereld nooit kan opwegen tegen de heerlijkheid van het Koninkrijk van de Allerhoogste. Zij die menen waarlijk in Christus te willen navolgen, zonder aanziens des persoons, leeft met Hem in vertrouwen in gehoorzaamheid aan Christus. (Romeinen 8:18)

Een goede raadgeving Iearse:
1 Johannes 4:19-20

quote:

19 Wij hebben lief, omdat Hij ons het eerst heeft liefgehad. 20 Maar als iemand zegt dat hij God liefheeft, terwijl hij zijn broeder haat, is hij een leugenaar. Want als hij zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, kan hij God niet liefhebben, die hij nooit heeft gezien.

Nee, Iearse, een échte leraar Israëls ben je niet!

Groeten en nog een Shabbat shalom!
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2013, 02:46:02 pm door nicodemus »