Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 79229 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #250 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:57:00 pm »
exodus 24
over schrijven van Mozes, een boek voorlezen en een gesprek van 40 dagen en nachten tussen Mozes en God;

1 Mozes kreeg van de HEER deze opdracht: ‘Kom naar mij toe, de berg op, samen met Aäron, Nadab en Abihu en zeventig van Israëls oudsten, en kniel op eerbiedige afstand neer. 2 Alleen jij, Mozes, mag in de nabijheid van de HEER komen, de anderen niet. Het volk mag jou niet volgen als je de berg op gaat.’
3 Mozes maakte het volk bekend met alle geboden en regels die de HEER had gegeven, en het volk verklaarde eenstemmig dat het zich zou houden aan alles wat de HEER geboden had. 4 Hierna schreef Mozes alles op wat de HEER had gezegd.
De volgende morgen bouwde hij aan de voet van de berg een altaar en richtte hij twaalf gedenkstenen op, voor elk van de twaalf stammen van Israël één. 5 Hij droeg een aantal jonge Israëlieten op om de HEER brandoffers te brengen en stieren te slachten voor een vredeoffer. 6 Mozes nam de helft van het bloed en deed dat in schalen, de andere helft goot hij tegen het altaar. 7 Vervolgens nam hij het boek van het verbond en las dit aan het volk voor, en zij zeiden: ‘Alles wat de HEER gezegd heeft zullen we ter harte nemen.’ 8 Toen nam Mozes het bloed en besprenkelde daarmee het volk. ‘Met dit bloed,’ zei hij, ‘wordt het verbond bekrachtigd dat de HEER met u heeft gesloten door u al deze geboden te geven.’
9 Hierna ging Mozes de berg op, samen met Aäron, Nadab, Abihu en zeventig oudsten van het volk, 10 en zij zagen de God van Israël. Onder zijn voeten was er iets als een plaveisel van saffier, helder stralend als de hemel zelf. 11 Deze vooraanstaande Israëlieten werden niet door God gedood: zij zagen hem, en zij aten en dronken.

De stenen platen beloofd
12 De HEER zei tegen Mozes: ‘Kom naar mij toe, de berg op, en wacht daar; dan zal ik je de stenen platen geven waarop ik de wetten en geboden heb geschreven om het volk te onderrichten.’ 13 Samen met zijn dienaar Jozua ging Mozes de berg van God op. 14 Tegen de oudsten zei hij: ‘Wacht hier tot wij terugkomen, Aäron en Chur blijven bij u. Mocht iemand een uitspraak in een geschil willen, dan kan hij zich tot hen wenden.’
15 Terwijl Mozes de berg op ging, werd deze overdekt door een wolk: 16 de majesteit van de HEER rustte op de Sinai. Zes dagen lang bedekte de wolk de berg. Op de zevende dag riep de HEER Mozes vanuit de wolk. 17 En terwijl de Israëlieten de majesteit van de HEER zagen, als een laaiend vuur op de top van de berg, 18 ging Mozes de wolk binnen en klom hij verder omhoog. Veertig dagen en veertig nachten bleef hij op de berg.

En uit exodus 33

7 Mozes sloeg steeds buiten het kamp, op ruime afstand ervan, een tent op die hij de ontmoetingstent noemde. Ieder die de HEER wilde raadplegen, ging naar de ontmoetingstent buiten het kamp. 8 Telkens als Mozes zich erheen begaf, gingen allen voor de ingang van hun tent staan en keken Mozes na tot hij naar binnen was gegaan. 9 Zodra hij in de tent was daalde de wolkkolom neer, en deze bleef bij de ingang staan. Dan sprak de HEER met Mozes. 10 Wanneer het volk de wolkkolom bij de ingang van de tent zag staan, boog ieder zich voor de ingang van zijn tent neer. 11 De HEER sprak persoonlijk met Mozes, zoals een mens met een ander mens spreekt. Daarna keerde Mozes terug naar het kamp, maar zijn jonge dienaar Jozua, de zoon van Nun, verliet de tent niet

Als ik voorgaande lees en ik zou dit in perspectief plaatsen, hoe dom zou ik zijn om al deze dingen niet op te schrijven?
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 05:06:39 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:58:47 pm »
Learsi:
Maar misschien zou het zo kunnen zijn, dat deze mensen, hele gewone mensen die zo'n cursus opstelden en geven, ook hierin Gods hulp hebben gehad.
Maar wat maakt het nu eigenlijk uit in dit geval? Het ging om wat God deed met Mozus en zijn volk.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 04:59:47 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:04:06 pm »
Grondig christelijk:
Ik heb er geen verstand van en het valt me met het evangeliën eigenlijk ook op, maar als ik een boek schrijf over mijn eigen leven en schrijf:
"en toen nam Gaitema zoals hij dat wel vaker deed zijn tas mee naar de supermarkt", dan is dat wel een eigenaardige manier van schrijven.

Hier lees is: "en toen nam Mozus..." dan denk ik direct: "de verteller verteld over Mozus."
Tja, en wat Mozus opschreef kan de schrijver weer overschrijven natuurlijk.
Ik bedoel maar: Mozus die schrijft het ergens op en vervolgens wordt dat gebruikt om de Thenach samen te stellen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 05:08:23 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:07:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 17:04:
Grondig christelijk:
Ik heb er geen verstand van en het valt me met het evangeliën eigenlijk ook op, maar als ik een boek schrijf over mijn eigen leven en schrijf:
"en toen nam Gaitema zoals hij dat wel vaker deed zijn tas mee naar de supermarkt", dan is dat wel een eigenaardige manier van schrijven.

Hier lees is: "en toen nam Mozus..." dan denk ik direct: "de verteller verteld over Mozus."
Tja, en wat Mozus opschreef kan de schrijver weer overschrijven natuurlijk.
Ik bedoel maar: Mozus die schrijft het ergens op en vervolgens wordt dat gebruikt om de Thenach samen te stellen.
Volgens mij schrijft Mozes niet over zichzelf, maar over God? en er staat toch heel duidelijk 4 Hierna schreef Mozes alles op wat de HEER had gezegd. ?

voorts deut 31

9 Mozes stelde zijn hele onderricht op schrift en gaf de boekrol aan de Levitische priesters, die de ark van het verbond met de HEER moesten dragen, en aan de oudsten van Israël.

zie verder deze link dan maar:

http://www.ucg-holland.nl/bsc/02/BoekenMozes.htm
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 05:16:24 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:11:33 pm »
Ik bedoel dit:
1 Mozes kreeg van de HEER deze opdracht
6 Mozes nam de helft van het bloed en deed dat in schalen

Het is bijzonder om zo van je zelf te schrijven.
stel je speelt even de rol van Mozus en je schrijft je boek.
Dan zou je eerder schrijven:
1 Ik kreeg van de HEER deze opdracht
6 Ik  nam de helft van het bloed en deed dat in schalen

Zoals Paulus ook zijn brieven schrijft, door in de ik-vorm te schrijven.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 05:12:48 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:19:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 17:11:
Ik bedoel dit:
1 Mozes kreeg van de HEER deze opdracht
6 Mozes nam de helft van het bloed en deed dat in schalen

Het is bijzonder om zo van je zelf te schrijven.
stel je speelt even de rol van Mozus en je schrijft je boek.
Dan zou je eerder schrijven:
1 Ik kreeg van de HEER deze opdracht
6 Ik  nam de helft van het bloed en deed dat in schalen

Zoals Paulus ook zijn brieven schrijft, door in de ik-vorm te schrijven.

lees eens de naardense vertaling

Dan schrijft Mozes
deze Wet op
en geeft haar
aan de priesters, de zonen van Levi,-
de dragers van
de ark van het verbond met de Ene,-
en aan alle oudsten van Israël.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:22:18 pm »
Dit soort gehakketak is volgens mij nou echt wel typisch gereformeerd vrijgemaakt en het trekt kennelijk ook niet gkv-ers naar dit forum. :P

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:24:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2012 om 17:07:
[...]

Volgens mij schrijft Mozes niet over zichzelf, maar over God? en er staat toch heel duidelijk 4 Hierna schreef Mozes alles op wat de HEER had gezegd. ?

voorts deut 31

9 Mozes stelde zijn hele onderricht op schrift en gaf de boekrol aan de Levitische priesters, die de ark van het verbond met de HEER moesten dragen, en aan de oudsten van Israël.

zie verder deze link dan maar:

http://www.ucg-holland.nl/bsc/02/BoekenMozes.htm
Precies ! Het is maar of we de bijbel op zijn Woord geloven of de geschiedkundigen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:38:18 pm »
En dit soort opmerkingen zorgt voor meer verdeeldheid van geesten dan je denkt.
Want dit is weer het beschuldigende vingertje wijzen van: "jij gelooft niet wat er staat!"
En dat is voor mij dan een mooi moment om te zeggen:
"jongens, de mazzle! :)"

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: oktober 20, 2012, 05:43:15 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2012 om 17:19:
[...]

Dan schrijft Mozes
deze Wet op
en geeft haar
de dragers van

Dat is ook gebeurd. Ik denk dan: de verteller (en schrijver) schrijft dat ze dit deden. De verteller neemt wat hier is opgeschreven ook op in dit boek.
Dat is allemaal mogelijk.
Maar je gaat niet in op mijn opmerking dat wanneer Mozus zelf de schrijver is, dat zijn manier in de "hij"vorm wel apart is. Het zelfde is het geval met de evangeliën, dus misschien is dat gebruikelijk geweest. Ik weet het niet, maar zo zouden wij dat vandaag de dag het niet doen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 05:44:25 pm door gaitema »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:02:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 17:38:
En dit soort opmerkingen zorgt voor meer verdeeldheid van geesten dan je denkt.
Want dit is weer het beschuldigende vingertje wijzen van: "jij gelooft niet wat er staat!"
En dat is voor mij dan een mooi moment om te zeggen:
"jongens, de mazzle! :)"
Yup de realiteit is: "jij gelooft niet wat ik vind dat er staat!" en dan is het tijd om het stof van je voeten te schudden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:04:07 pm »
Meer kunnen we er niet van maken.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:22:21 pm »
Ik veroordeel niets, ik geef alleen aan waar de verschillen vandaan komen.
en dat is in welke mate iemand de bijbel op zijn Woord geloven of de geschiedkundigen.

Als iemand mij "beticht" van het feit dat ik de bijbel te letterlijk neemt, dan heb ik daar absoluut geen probleem mee, want ik neem het letterlijk en TE is een persoonlijke visie. Wat mij betreft even goede vrienden.

Als iemand meer waarde hecht aan geschiedenis dan aan datgene wat er in het Woord staat, dan moet die persoon dat zelf weten. Maar als iemand daar dan vervolgens op wijst, snap ik niet dat men in de wiek geschoten is. Want die keuze makt men toch zelf? Of je gaat voor het Woord alleen of je neemt ook geschiedkundige uitleggingen mee? Dat is dan toch gewoon een feit dat geconstateerd is en een reden van verschil van inzicht openbaart?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:23:33 pm »

quote:

dingo schreef op 20 oktober 2012 om 18:02:
[...]

Yup de realiteit is: "jij gelooft niet wat ik vind dat er staat!" en dan is het tijd om het stof van je voeten te schudden.
Dat is dan ook wat ik doe, iemand proberen te overtuigen dat het Woord alleen gezaghebbend is, begin ik niet aan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: oktober 20, 2012, 06:59:15 pm »
Learsi: er staat helemaal nergens dat Mozus zelf deze boeken geschreven heeft.
Het is gewoon een draai die jullie er zelf aan geven.
Sterker nog: er is hier zelfs helemaal niemand die ontkent dat Mozus dit geschreven heeft, maar wel personen die zeggen dat het waarscheinlijk is dat iemand verslag doet van wat Mozus deed en van wat Mozus schreef.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: oktober 20, 2012, 07:05:33 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 18:22:
en dat is in welke mate iemand de bijbel op zijn Woord geloven of de geschiedkundigen.

En daar gooi je de deur met een oordeel dicht. Door te beweren dat wij niet het Woord aannemen, heb je geoordeeld en gooi je de deur dicht.
Ik denk dan: naar leugens van een onwetende op dat gebied hoef ik niet te luisteren, want hij weet niet wat hij zegt en waarover hij oordeeld.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: oktober 20, 2012, 07:13:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 19:05:
[...]

En daar gooi je de deur met een oordeel dicht. Door te beweren dat wij niet het Woord aannemen, heb je geoordeeld en gooi je de deur dicht.
Ik denk dan: naar leugens van een onwetende op dat gebied hoef ik niet te luisteren, want hij weet niet wat hij zegt en waarover hij oordeeld.

Beste gaitema, ik oordeel niet.
Ik constateer een feit, dat is wat anders.
Pas wanneer ik er een gevolg aan zou plakken van bijvoorbeeld, daardoor zul je branden in de hel, of zul je dit of dat, dan pas zou ik oordelen.

Nu constateer ik gewoon een feit waardoor deze verschillende inzichten er zijn.
Iemand als Grondig Christelijk erkent overduidelijk het gezag van de bijbel boven alle andere theorieën en leer. Er zijn ook andere forumleden hier actief die duidelijk op zijn best historische geschiedenis even hoog achten als de uitleg in de bijbel. En daardoor ontstaan er verschillen en dat heb ik getracht aan te tonen.

Zonder daarover te oordelen, want ik heb het niet over gevolgen gehad. Op zijn best is het een mening. Het is niet aan mij immers om te oordelen gaitema, dat is aan de Heer !

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: oktober 20, 2012, 07:26:18 pm »
Tja, ik probeerde alleen maar toe te lichten waarom ik denk dat Mozes de auteur is van de Thora. Op MIJN argumenten met teksten wordt in ieder geval NIET ingegaan, behalve de herhaling van zetten over de stijlvorm, dat is  "schrijft de persoon vanuit eigen perspectief, staat hij centraal, de ik-vorm". Of is de stijlvorm, de beschouwende vorm, de hij-vorm.
Lees eens Romeinen 7 vers 1 tot 7a en dan schakelt Paulus ineens over naar zichzelf.

Aangezien een dergelijk summier thema, die niet cruciaal is voor onze redding, al tot zoveel nijd leidt, gaat me de lust ontbreken al die (bescheiden en menselijke) inspanningen te doen.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 07:32:43 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: oktober 20, 2012, 07:32:37 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2012 om 17:19:
[...]

Dan schrijft Mozes
deze Wet op
en geeft haar
de dragers van

Yep, Mozes schreef DAT deel op. Het zegt echter niet dat hij alle vijf de boeken heeft geschreven en daar ging het over.
Los daarvan weten we dat de wetsrol in de vergetelheid is geraakt....
en later weer teruggevonden. Waren dat de 1e vijf boeken van wat wij het OT noemen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: oktober 20, 2012, 07:37:10 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 16:39:
Al die cursussen blijven gegeven door mensen en mensen die met een bepaalde visie een Syllabus in elkaar draaien om de leerdoel die ze willen bereiken, te halen. Als de leerdoelen al onjuist zijn, zal de cursus van gelijke strekking zijn.
Net zo goed als jouw interpretatie van het Woord niets meer is dan jouw interpretatie dus?

quote:

Ik richt mij altijd op degenen die het Woord helemaal recht snijden, of die nu geel, groen, zwart of blauw zijn. Of deze nu steng of mild zijn of welk aards leerniveau er aan wordt gehangen, doet niets ter zake. Zolang ze het Woord van G'd maar recht snijden en als uitgangspunt hebben dat elke letter door Vader G'd in hun gedachten is gelegd.
En dat doe jij zonder kennis en zonder vooringenomen mening? Als dat het geval zou zijn dan zou je ook in staat zijn om het OT te duiden in haar eigen context namelijk met de historische feite erbij.

quote:

Uiteindelijk is het Woord van G'd met de hoogste (aardse) universitaire studie nog niet te begrijpen zonder Heilige Geest.
Heb je mij dan iets in die richting zien schrijven???!
Nee dus :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: oktober 20, 2012, 07:45:50 pm »
Maar los van alle leuke babbels over Mozes etc, is er te conculderen dat "DÉ GKv Identiteit" niet bestaat???

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: oktober 20, 2012, 08:05:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2012 om 19:45:
Maar los van alle leuke babbels over Mozes etc, is er te conculderen dat "DÉ GKv Identiteit" niet bestaat???

Riemer,
ik denk dat wanneer je de 'uitersten' in het GKv-kerkverband bekijkt, aan de ene zijde de orthodoxen en aan de andere zijde de vrijzinnigen (om die twee termen maar even te gebruiken), vind ik wel dat die uitersten in hard tempo steeds verder uit elkaar komen te liggen.
Sterker, ik denk dat het ondertussen al zo ver uit elkaar ligt, dat het wat mij betreft niet meer "uniform" te noemen is. Te veel GKv-kerken gaan gewoon hun eigen gang, ongeacht (op synodaal niveau besloten) afspraken en regels.
Maar goed, "uniformiteit" is niet hetzelfde als "identiteit", ook al heeft het wel met elkaar te maken denk ik.

Wat zijn elementen die bij die GKv-identiteit zouden moeten horen dan?
Ik zou denken aan kenmerken als:
- onderdanigheid aan Christus.
- getrouw aan Gods woord.
- in de traditie van de reformatie en belijdenisgeschriften.
- de sacramenten van doop (kinderdoop en volwassenendoop) en avondmaal onderhoudend
- onderling toezicht serieus nemen.

Misschien dat we inderdaad hierover verder kunnen denken, en eventuele discussies over Mozes, schepping, sabbat en wat al niet meer, in aparte topics kunnen voortzetten.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: oktober 20, 2012, 08:10:33 pm »

quote:

HarryK schreef op 20 oktober 2012 om 20:05:
[...]

Riemer,
ik denk dat wanneer je de 'uitersten' in het GKv-kerkverband bekijkt, aan de ene zijde de orthodoxen en aan de andere zijde de vrijzinnigen (om die twee termen maar even te gebruiken), vind ik wel dat die uitersten in hard tempo steeds verder uit elkaar komen te liggen.
Sterker, ik denk dat het ondertussen al zo ver uit elkaar ligt, dat het wat mij betreft niet meer "uniform" te noemen is. Te veel GKv-kerken gaan gewoon hun eigen gang, ongeacht (op synodaal niveau besloten) afspraken en regels.
Maar goed, "uniformiteit" is niet hetzelfde als "identiteit", ook al heeft het wel met elkaar te maken denk ik.

Wat zijn elementen die bij die GKv-identiteit zouden moeten horen dan?
Ik zou denken aan kenmerken als:
- onderdanigheid aan Christus.
- getrouw aan Gods woord.
- in de traditie van de reformatie en belijdenisgeschriften.
- de sacramenten van doop (kinderdoop en volwassenendoop) en avondmaal onderhoudend
- onderling toezicht serieus nemen.
OP basis van die kenmerken zeg ik "ja, dat is een stukje van de identiteit maar dat geld dan voor mijn plaatselijke situatie. De uniforme noemer is er niet denk ik. Dat is ook niet erg. Net zo goed als er in Kollosse een andere gemeente was dan in Galaten. In de basis (zeg maar de kenmerken die jij schrijft) is er eenheid (in verscheidenheid).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: oktober 20, 2012, 08:18:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2012 om 19:45:
Ik denk dat die identiteit: "Gereformeerd" is, maar ja:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd

Ik deel je conclusie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: oktober 20, 2012, 08:23:15 pm »
Grondig Christelijk en Learsi:

GC:
we zijn ingegaan op je post over het schrijven door Mozus.
Riemer Lap gebruikt eigenlijk ongeveer het zelfde argument, verhelderend in één zin.
Dat deel zeker.

Wat de feiten betreft Learsi: je hebt het naar mijn inziens feitelijk onjuist geconstateerd. Het is ronduit tegen mijn been trappen door te beweren dat ik de wetenschap boven de bijbel of in plaats van de bijbel plaats en dat ik de bijbel hier niet letterlijk genomen heb. Het is niet waar.
Dat is mijn constatering. Mij van ontrouw aan Gods Woord beschuldigen is een zeer pijnlijke beschuldiging, die me overigens totaal niets doet, omdat ik snap dat je niet door hebt wat je zegt en constateerd.

Ik neem het je dan ook niet kwalijk, lief hé :D
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 08:25:06 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: oktober 20, 2012, 09:42:02 pm »
nog één poging

johannes 5 vers 46, waar Jezus zegt:

46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: oktober 20, 2012, 09:47:01 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 oktober 2012 om 21:42:
nog één poging

johannes 5 vers 46, waar Jezus zegt:

46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’
Een poging waartoe want het voegt niet zoveel toe wat je zegt mbt de vraag "Is Mozes de auteur van de 1e vijf boeken in het OT".
Kun je het toelichten?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: oktober 20, 2012, 10:06:29 pm »
GC:
Als ik eerlijk ben hé. Ik heb me nooit hierin verdiept en me er niet druk over gemaakt. Als ik deze zin las, dan dacht ik aan wat Mozus het volk leerde.
door alles uit te kiemen tot op de bodum zoals we nu doen, verzanden we denk in in die details waar het feitelijk niet toe doet. Wat Mozus schreef kom je achter door zijn verhaal te lezen. Wat maakt het dan wezelijk uit of hij zelf zijn eigen dood ook beschreven zou hebben of dat het door Jozua opgeschreven was? Wat maakt het dan wezelijk uit of direct de Thenach door hem opgesteld is, of dat het door een schrijven in de storie over Mozus is opgenomen?
Wat dienen we van Mozus te geloven?
Zijn levensverhaal en wat Hij van God ontving en aan ons doorgaf.
Die hebben we.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: oktober 20, 2012, 10:19:00 pm »
Globaal is het dus zeker zo: Mozus heeft ons geschreven. Lees maar wat hij schreef.

Ik zat het me zo voor te stellen dat Mozus letterlijk vers voor vers helemaal zoals het er nu is staat alles zou opgeschreven hebben, dan zat je ergens ook in de knup.
Er staat in het geciteerde gedeelte dat Mozus schreef en dat wat hij schreef doorgaf aan de priesters en het volk. Als dat waar Mozus op doelde letterlijk alles is wat we nu in handen hebben wat we lezen, dan had Mozus vooraf dit hele gebeuren moeten opschrijven, voor dat het gebeurde. Met dat het aan het Joodse volk zou worden gegeven, leest het Joodse volk die het uit zijn handen ontvangt daarin ook dat zij het van hem ontvangen en wat er vervolgens zou gebeuren.

Zoals het volgende:
Stel dat ik nu over 2 uur een glas laat vallen en een ander stapt op mijn dikke teen en Mozus was er bij. Dan zou Mozus me nu het boek meegeven, waarin ik nu lees dat over 2 uur ik een glas zou laten vallen en iemand op mijn dikke teen zou stappen.
Hoe zou ik reageren?

Denk aan hoe het volk daarop zou reageren. Het zou vast het verhaal beïnvloeden, want waarempel zouden mensen heen en weer gaan lopen en elkaar aanspreken over hoe ze hier een schitterende helderziende versie van wat er vandaag gaat gebeuren in handen hebben en ja hoor, het gebeurd precies zoals ze het lezen!
Dat is een spectakel!
Dat zou in het verhaal waarscheinlijk wel opgenomen moeten zijn, dat ze zo vol verwondering en verbazing zouden lezen over hoe Mozus hun dit gaf en zij het aan elkaar door geven en ze lazen ook nog wat er vervolgens zou gebeuren!

Maar daarover lezen we gedetaileerd niets.
Hoe zou het precies zijn gegaan?
Wat lazen ze nu precies wat ze in handen kregen?
Wel, dat alles wat ze in handen kregen staat ook in de bijbel geschreven!
De wetten van Mozus, de woorden die God sprak.
Niets is je onthouden. Alles wat God van Mozus doorkreeg en wat Mozus schreef staat er in.

Dus, waar over zouden wij ons nog druk maken?
Er is ons niets onthouden.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 10:21:32 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: oktober 20, 2012, 10:44:42 pm »

quote:

[...]

Riemer,

Voor zover ik het kan beoordelen sla je de spijker op de bekende kop  ;)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: oktober 20, 2012, 11:01:56 pm »

quote:

learsi schreef op 20 oktober 2012 om 18:22:

Als iemand mij "beticht" van het feit dat ik de bijbel te letterlijk neemt, dan heb ik daar absoluut geen probleem mee, want ik neem het letterlijk en TE is een persoonlijke visie. Wat mij betreft even goede vrienden.

Als iemand meer waarde hecht aan geschiedenis dan aan datgene wat er in het Woord staat, dan moet die persoon dat zelf weten. Maar als iemand daar dan vervolgens op wijst, snap ik niet dat men in de wiek geschoten is. Want die keuze makt men toch zelf? Of je gaat voor het Woord alleen of je neemt ook geschiedkundige uitleggingen mee? Dat is dan toch gewoon een feit dat geconstateerd is en een reden van verschil van inzicht openbaart?
Ik vind het prima als jij de bijbel altijd letterlijk wil nemen maar ik zou me nog een keer bedenken als je oog of je hand je tot zonden verleidt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: oktober 21, 2012, 03:30:59 am »

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2012 om 22:44:
[...]

Voor zover ik het kan beoordelen sla je de spijker op de bekende kop  ;)
Geloof laat zich niet dwingen, lijkt me. Daarom vind ik dit een logisch gevolg.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: oktober 21, 2012, 10:07:20 am »

quote:

gaitema schreef op 20 oktober 2012 om 22:19:
Dus, waar over zouden wij ons nog druk maken?
Er is ons niets onthouden.

daarom schreef ik ook dat dit thema in het beeld van onze redding een summier thema is. Tot slot nogmaals de boeken van Mozes gaan niet over Mozes, maar over God.

Goede zondag
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 01:15:33 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: oktober 21, 2012, 10:49:15 am »
Dat lijkt me ook. Zo belangrijk was deze discussie dan ook niet.

Een gezegende week.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: oktober 21, 2012, 11:51:48 am »

quote:

dingo schreef op 20 oktober 2012 om 23:01:
[...]

Ik vind het prima als jij de bijbel altijd letterlijk wil nemen maar ik zou me nog een keer bedenken als je oog of je hand je tot zonden verleidt.
1 Tessalonicenzen 2
13 Daarom danken ook wij God zonder ophouden dat u, toen u van ons het gepredikte Woord van God hebt ontvangen, het ookaangenomen hebt, niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord, dat ook werkzaam is in u die gelooft.

Moeten we dan omdat we zondigen het Woord van G'd afzwakken of anders gaan uitleggen? Nee, als ik zondig dan realiseer ik me dat terdege en vraag om vergeving ervan en om kracht om die zonde in de toekomst te weerstaan.

Ik zoek de fout dus niet in het Woord maar bij mezelf en ga niet het Woord aanpassen.

Overigens is de vers waar je naar verwijst vermoedelijk:
Matteus 18
8   Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 Als uw oog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog tot het leven in te gaan, dan met twee ogen in het helse vuur geworpen te worden.

Hiermee geeft Jezus aan hoe belangrijk Zijn offer zal zijn, want zonder Zijn Kruisoffer en Zijn Genade, is het beter om het oog uit te rukken als je in tegenwoordige tijd internet porno kijkt, dan er eeuwig voor te branden.

zonder Zijn Kruisoffer en Zijn Genade, is het beter om je hand eraf te hakken als je niet van andermans spullen kunt afblijven, dan eeuwig ervoor te branden in de hel.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: oktober 21, 2012, 11:56:15 am »

quote:

[...]

Riemer,
Sterker, ik denk dat het ondertussen al zo ver uit elkaar ligt, dat het wat mij betreft niet meer "uniform" te noemen is.
Volgens mij liggen deze twee orthodoxen en vrijzinnigen verder uit elkaar dan met menig andere stroming. Alleen zijn beiden huiverig om van de naam gereformeerd af te zien. In mijn visie zijn het de vrijzinnigen die zijn afgeweken van de orthodoxen en zich dus zouden kunnen gaan bezinnen op een naamswijziging?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: oktober 21, 2012, 12:02:07 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2012 om 19:37:
[...]
 Net zo goed als jouw interpretatie van het Woord niets meer is dan jouw interpretatie dus?

Uiteindelijk is het Woord van G'd met de hoogste (aardse) universitaire studie nog niet te begrijpen zonder Heilige Geest.

quote:

Heb je mij dan iets in die richting zien schrijven???!
Nee dus :)

Heb jij mij zien schrijven dan beste Riemer, dat je het mist? Nee dus.
Maar ik zie je wel verwijzingen maken naar aardse studie niveaus terwijl je over Degene met het hoogste hemelse studie niveau geen woord rept, de Heilige Geest.
Daarom alleen tipte ik het even aan.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: oktober 21, 2012, 12:41:40 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 11:51:
[...]

1 Tessalonicenzen 2
13 Daarom danken ook wij God zonder ophouden dat u, toen u van ons het gepredikte Woord van God hebt ontvangen, het ookaangenomen hebt, niet als een mensenwoord, maar (zoals het werkelijk is) als Gods Woord, dat ook werkzaam is in u die gelooft.

Moeten we dan omdat we zondigen het Woord van G'd afzwakken of anders gaan uitleggen? Nee, als ik zondig dan realiseer ik me dat terdege en vraag om vergeving ervan en om kracht om die zonde in de toekomst te weerstaan.

Ik zoek de fout dus niet in het Woord maar bij mezelf en ga niet het Woord aanpassen.

Matteus 18
8   Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 Als uw oog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog tot het leven in te gaan, dan met twee ogen in het helse vuur geworpen te worden.

Hiermee geeft Jezus aan hoe belangrijk Zijn offer zal zijn, want zonder Zijn Kruisoffer en Zijn Genade, is het beter om het oog uit te rukken als je in tegenwoordige tijd internet porno kijkt, dan er eeuwig voor te branden.

zonder Zijn Kruisoffer en Zijn Genade, is het beter om je hand eraf te hakken als je niet van andermans spullen kunt afblijven, dan eeuwig ervoor te branden in de hel.

Je bent hier anders bezig te interpreteren want wat jij nu schrijft staat er niet. Dus je neemt de bijbel hier ook niet letterlijk. Niet dat ik er vanuit ga dat je het letterlijk zou moeten nemen.

Je zegt zelf dat je de bijbel letterlijk neemt maar als puntje bij paaltje komt neem je dit niet letterlijk. Wat heb jij dan anderen te verwijten dat zij niet alles letterlijk nemen?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: oktober 21, 2012, 12:54:31 pm »

quote:

dingo schreef op 21 oktober 2012 om 12:41:
[...]

Je bent hier anders bezig te interpreteren want wat jij nu schrijft staat er niet. Dus je neemt de bijbel hier ook niet letterlijk. Niet dat ik er vanuit ga dat je het letterlijk zou moeten nemen.

Je zegt zelf dat je de bijbel letterlijk neemt maar als puntje bij paaltje komt neem je dit niet letterlijk. Wat heb jij dan anderen te verwijten dat zij niet alles letterlijk nemen?

Kan je dit nader verklaren misschien, ik raak je hier kwijt !
Of geloof jij niet in de zaligmaking door Christus soms????

Het bewijst alleen maar dat ik verzen echt wel in de context lees, maar wel dat ik er zaken uit de bijbel bijhaal en geen zaken buiten de bijbel ermee ga mengen. Daar gaat dit om immers?

Daarbij verwijt ik niemand iets (is niet aan mij) ik constateer en toon alleen maar aan.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 12:55:28 pm door learsi »

HarryK

• Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:01:00 pm »

quote:

Met alle respect, maar die eerste paar woorden lees ik toch echt niet in Mattheüs 18.
Daar lees ik dat ook met Zijn Kruisoffer en Zijn Genade het beter is om je hand eraf te hakken als je niet van andermans spullen kunt afblijven, dan eeuwig ervoor te branden in de hel.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:12:30 pm »

quote:

[...]

1 Tessalonicenzen 2

Matteus 18

Dus ook hier lees je het niet letterlijk wat er staat,
maar wat je denkt wat er bedoeld wordt.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:14:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 oktober 2012 om 03:30:
[...]

Geloof laat zich niet dwingen, lijkt me. Daarom vind ik dit een logisch gevolg.

Zeker niet - maar moralisten zijn er mi genoeg en mijn grote bezwaar tegen de gkv is dat men altijd zo belerend bezig is en in de praktijk is met regelmaat te zien dat de boodschap niet is overgekomen (vanuit de bijbel)

Als het niet in het hart zit dan - ach....

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:14:06 pm »

quote:

HarryK schreef op 21 oktober 2012 om 13:01:
[...]

Met alle respect, maar die eerste paar woorden lees ik toch echt niet in Mattheüs 18.
Daar lees ik dat ook met Zijn Kruisoffer en Zijn Genade het beter is om je hand eraf te hakken als je niet van andermans spullen kunt afblijven, dan eeuwig ervoor te branden in de hel.

Daarom is het zaak de gehele bijbel te bestuderen, toch? OT en NT.
Inderdaad staat de uitzondering van het kruisoffer niet beschreven in dat vers, maar daar handelt uiteindelijk het hele NT over, is het niet?

Wat ik wil aangeven is dat ik niet ga stellen dat Jezus het niet letterlijk bedoelde met die hand afhakken of dat oog uitrukken. Dat bedoelde Jezus wel degelijk letterlijk !
Het is beter om je hand af te hakken of je oog uit te rukken als je ermee zondigt, dan er eeuwig door te branden in de hel.

Maar !
Ik kan niet voorbijgaan aan de Genade van Christus Zijn Kruisoffer die de kern van het evangelie behelst en in hetzelfde Boek staat beschreven, waarin ons beloofd is dat Jezus Christus de schuld over onze zonden wegneemt waardoor Vader G'd ons rechtvaardig maakt zonder dat we het echt zijn !

Mijn stelling is dus dat ik de Schrift letterlijk neem.
Wanneer ik zou stellen dat Jezus dit niet letterlijk bedoelde, dan neem ik de Schrift niet letterlijk !

Mijn stelling is niet dat ik geen verwijzingen zoek in dezelfde Schrift ! Dan zou ik teksten isoleren en dat doe ik niet, al wil men mij dat altijd wat graag ook in de schoenen schuiven.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:16:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 oktober 2012 om 13:12:
[...]

Dus ook hier lees je het niet letterlijk wat er staat,
maar wat je denkt wat er bedoeld wordt.

Zie mijn reactie op Harry K,
Nee, ik pas alleen de kern van het evangelie en het NT toe op deze vers, anders zou ik oproepen om wettisch te worden. Maar de schrift leert dat wie op de Wet doen vertrouwd buiten de Genade van Christus komt te vallen, dus ......

Uiteindelijk pas ik het evangelie toe op deze vers.

Wat wordt er dan toegepast als we stellen dat de hand afhakken of oog uitrukken niet letterlijk genomen moet worden?
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 01:19:36 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:16:29 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 12:54:
[...]

Kan je dit nader verklaren misschien, ik raak je hier kwijt !
Of geloof jij niet in de zaligmaking door Christus soms????

Het bewijst alleen maar dat ik verzen echt wel in de context lees, maar wel dat ik er zaken uit de bijbel bijhaal en geen zaken buiten de bijbel ermee ga mengen. Daar gaat dit om immers?

Daarbij verwijt ik niemand iets (is niet aan mij) ik constateer en toon alleen maar aan.

Wat je constateerde was onjuist, dat hebben we je laten weten.
Je hebt ons er van beschuldigd dat we het Woord van de Heer niet aannemen.
Dat deed de deur dicht en daarom glimlach ik.
Want zoals een arend opstijgd zwevend op de wind, zo hoeven wij niet neer te pleuren op wat de mensen er over zeggen.
wie Gods woord verstaat en het eerlijk uitdraagt die zal weerstand ervaren en kletspraat over zogenaamde dwalingen die er niet zijn, en als die er al zijn, dan zijn we ons er niet van bewust en volgen we gewoon de Heere zoals wij Hem geloven te dienen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:18:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 20 oktober 2012 om 21:47:
[...]
Een poging waartoe want het voegt niet zoveel toe wat je zegt mbt de vraag "Is Mozes de auteur van de 1e vijf boeken in het OT".
Kun je het toelichten?
ik heb voldoende gedeeld, verwezen en toegelicht denk ik. Ik beroep me nu op mijn zwijgrecht  ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:20:08 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 13:16:
[...]

Zie mijn reactie op Harry K,
Nee, ik pas alleen de kern van het evangelie en het NT toe op deze vers, anders zou ik oproepen om wettisch te worden. Maar de schrift leert dat wie op de Wet doen vertrouwd buiten de genade van Christus komt te vallen, dus ......

Dus wat?
Jij bent de gene die beweerd dat we het Woord niet aannemen, maar juist als we naar jou luisteren en jouw manier van bijbellezen aannemen, dan zijn we ontrouw aan wat we geloven. Want ik geloof heilig dat we het Woord van God van kaft tot kaft serieus nemen en niet aan doorstreeptheologie doen.
We lezen gewoon zoals het er staat.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 01:20:52 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:21:49 pm »
Maar ik laat het hier bij. Ik vind het namelijk niet belangrijk om verder er over te hebben.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:23:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 oktober 2012 om 13:18:
[...]

ik heb voldoende gedeeld, verwezen en toegelicht denk ik. Ik beroep me nu op mijn zwijgrecht  ;)
Dat deden wij ook, neem ik aan. Al de beschuldigingen schud ik van me af.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: oktober 21, 2012, 01:24:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 oktober 2012 om 13:16:
[...]

Wat je constateerde was onjuist, dat hebben we je laten weten.

Laten weten maar niet aangetoond gaitema, dat is iets anders.

quote:

Je hebt ons er van beschuldigd dat we het Woord van de Heer niet aannemen.

Nee dat heb ik niet, je voelt je wellicht aangesproken en beschuldigd, maar dat is nogmaals niet aan mij. Ik constateer alleen waarom de verschillen er zijn.

Want als de bijbel zelf zegt dat Mozes de menselijke auteur is van de eerste 5 boeken en iemand stelt dat dit mogelijk toch onjuist is omdat de niet in de bijbel beschreven geschiedenis leert dat ,...... blablabla, wat is iemand dan aan het doen gaitema, die deze uitlegt verkiest boven de uitleg in de bijbel zelf?

Vertel mij dat eens?