Auteur Topic: nu op tv: ned 3 - christelijke popmuziek  (gelezen 540 keer)

bert

• Bekijk profiel
nu op tv: ned 3 - christelijke popmuziek
« Gepost op: juli 08, 2003, 12:57:07 am »
Ben het aan het tapen en ga direct verder kijken.

Is herhaling van gisteren en duurt nog tot 2:00

Door HArm op slot gezet, maar zeker de moeite waard om te bespreken.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 08, 2003, 01:06:04 am »
Ik heb hem op slot gezet omdat er niets zinnigs uitkwam. Als jij in dit topic een leuke stelling of informatie over de docu neerzet blijft deze gewoon open .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 08, 2003, 01:46:02 am »
Nou, het is nu al weer afgelopen en ik vindt het een fascinerende docu. Volgens mij kun je stellen dat het gaat om evangelische popmuziek.

De docu volgt eigenlijk het verhaal van een popgroep Jake. Een christelijke popgroep. Aan de hand van dat verhaal hoor je hoe groot de evangelical movement in de USA is (25% van de amerikanen wordt gemeldt). En er gaat ontzettend veel geld om in het commerciele verhaal rondom de evangelische beweging.

Evangelische popmuziek verkoopt beter dan wat ook in de USA. En artiesten worden gecoached om in korte zinnen het evangelie te verkondigen. En daarnaast wordt ook christelijke moraal gepreekt. Bekendste voorbeeld is het getuigenis: ik en mijn vriendin, wij zijn nog maagd en blijven dat tot ons huwelijk. Dit soort popidolen kunnen door dit soort uitspraken en levensstijl een rolemodel, een voorbeeld zijn voor de jeugd.

Ze worden dus ook zo gecoached. In de reportage komt heel duidelijk naar boven hoe professioneel met dit soort zaken wordt omgegaan.

Er werd niet echt een waardeoordeel gegeven in de reportage. Maar het eind suggereerde voor mij wel dat geld verdienen hier wel een heel belangrijk motief was.

De stelling voor Harm:

Zelf moest ik heel erg aan de EO jongerendag denken bij de laatste fragmenten van deze docu. Het is allemaal in de dienst van de Heer, maar het er is hier zo duidelijk het aspect van bespelen van de massa aanwezig, dat ik bij deze docu geen goed gevoel heb. Op de EO jongerendag stond ik aan de andere kant, heb ik mij daar laten bespelen?
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 09, 2003, 12:12:39 am »
Ik vond het een leuke documentaire. Leuk om te zien hoe Amerikanen hun geloof kunnen integreren in het dagelijks leven.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al SeƱor

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2003, 02:44:04 pm »
TV-programma is afgelopen. Slotje dus.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun