Auteur Topic: Bijbelgebruik volgens Learsi  (gelezen 38662 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Bijbelgebruik volgens Learsi
« Reactie #150 Gepost op: februari 02, 2013, 01:13:47 pm »

quote:

learsi schreef op 02 februari 2013 om 11:55:
Wij kunnen dus ook als christenen niet de voorwaarden bepalen van wie G-d houdt en van wie niet !

Ik ga niet overal op in. Ik ben ervan overtuigd dat ik in de vorige posting voldoende heb aangegeven dat je zicht op de uitverkiezing niet conform de schrift is, maar gebaseerd op een oud-kerkelijk leerstelsel.
Ook bovenstaande zin - door jezelf vetgedrukt - heeft geen betrekking op wat God vóór de grondlegging van de wereld heeft besloten.
De enige aanwijzing daarvoor zou zijn "Ezau heb ik gehaat". Hierbij staat niet dat dit vóór de grondlegging van de wereld was, maar vóór zijn geboorte. Ezau maakte al ruzie met zijn broer in de baarmoeder. Rebekka was hierover ontsteld en besprak dit met de Here. Dit was het antwoord (geen beslissing over behoud of redding, wel een keuze tot een bepaalde positie!!):

quote:

Gen. 25:23 En de HEERE zeide tot haar: Twee volken zijn in uw buik, en twee natiën zullen zich uit uw ingewand van een scheiden; en het ene volk zal sterker zijn dan het andere volk; en de meerdere zal den mindere dienen.
Ook in Rom. 9 wordt de keuze bepaald voor de positie:

quote:

11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.

Het woord haten wat wordt gebruikt is in de grondtaal hetzelfde woord haten wat gebruikt wordt in Lucas 14:26:

quote:

Luk. 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Ik neem aan dat jij je ouders en je vrouw niet haat. Dat wil God zelfs niet. Maar de relatie met hen is altijd ondergeschikt aan de relatie met God. Bovenvermelde tekst uit Lukas 14 moet je dan ook zien zoals vermeld in Math. 10:37:

quote:

37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.

Dus haten betekent in dit verband: een ondergeschikte plaats toewijzen;
en dat is wel eens moeilijk om te accepteren.

Niettemin blijft Rom. 9 een moeilijk hoofdstuk.
Het blijft nodig om God te bidden om verlichting van de Heilige Geest.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: februari 02, 2013, 02:28:25 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 februari 2013 om 13:13:

Ook bovenstaande zin - door jezelf vetgedrukt - heeft geen betrekking op wat God vóór de grondlegging van de wereld heeft besloten.
De enige aanwijzing daarvoor zou zijn "Ezau heb ik gehaat". Hierbij staat niet dat dit vóór de grondlegging van de wereld was, maar vóór zijn geboorte. Ezau maakte al ruzie met zijn broer in de baarmoeder. Rebekka was hierover ontsteld en besprak dit met de Here. Dit was het antwoord (geen beslissing over behoud of redding, wel een keuze tot een bepaalde positie!!):
Zie vers 11
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
Het was niet om de ruzie in de baarmoeder tussen Jacob en Esau, want beiden hadden nog niets verkeerds gedaan ! Maar puur om de verkiezing van G-d voor Wie Hij eil en zoals Hij wil !

Want hebben wij nietige nutteloze mensjes maar iets tegen G-d in te brengen aangaande Zijn beslissingen? Zeggen dat Hij onrechtvaardig is?
14 Wat zullen wij dan zeggen?  Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!

Want zegt G-d, IK ontferm Mij over wie Ik dat wil en ben barmhartig voor wie Ik dat wil ! Geen enkel mensje heeft daartegen maar iets in te brengen. Nada !
15 Want Hij zegt tegen Mozes:  Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.

Het hangt geheel niet af van onze werken, houding, keuzen, maar puur over de keuze van G-d Zelf over wie Hij Zich wel of niet ontfermt. Ook degene die wel wil, kan dus buiten de ontferming van G'd vallen !
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.

Teveel broeders willen G-d voorschrijven hoe en wie Hij wel mag zegenen en wie niet ! Geheel tegen de Schrift in !

Want: Deuteronomium 32 zegt dat ALLES wat G-d doet Rechtvaardig is. Ook wanneer Hij keuzes maakt die wij mensjes niet begrijpen kunnen !
4 Hij is de rots, Wiens werk volmaakt is,
want al Zijn wegen zijn een en al recht.
God is waarheid en geen onrecht;
rechtvaardig en waarachtig is Hij.

Als voorbeeld wordt gegeven dat G-d de Farao van Egypte opzettelijk heeft verhard, om deze Farao en zijn leger te kunnen vernietigen, om Zijn Kracht en macht aan Israel te tonen met Zijn wonderen !
17 Want de Schrift zegt tegen de farao:  Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.

Wederom de duidelijke stelling:
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Laten we als christenen eens ophouden G-d de wet voor te schrijven en te vertellen wat Hij wel en niet zou moeten doen en vooral hoe.
20 Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt? Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: februari 02, 2013, 02:35:02 pm »
learsi schreef;

Laten we als christenen eens ophouden G-d de wet voor te schrijven en te vertellen wat Hij wel en niet zou moeten doen en vooral hoe.

hou je daar dan ook aan?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: februari 02, 2013, 02:53:29 pm »

quote:

callista schreef op 02 februari 2013 om 14:35:
learsi schreef;

hou je daar dan ook aan?

Begrijpelijk dat een vierfluiter als jij er niets van begrijpt, maar dan toch nog eens extra voor jou uitleggen. Ik vertel G-d niet wat Hij moet doen. Ik draag Zijn Woord aan zodat men zelf letterlijk kan lezen wat G-d beloofd heeft te gaan doen.

Maar jij geloofd niet in de Schrift als het Woord van G-d dus ik vrees dat je het verschil toch niet zult begrijpen. ;(
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2013, 02:54:49 pm door learsi »

callista

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: februari 02, 2013, 02:58:42 pm »

quote:

learsi schreef op 02 februari 2013 om 14:53:
[...]

Begrijpelijk dat een vierfluiter als jij er niets van begrijpt, maar dan toch nog eens extra voor jou uitleggen. Ik vertel G-d niet wat Hij moet doen. Ik draag Zijn Woord aan zodat men zelf letterlijk kan lezen wat G-d beloofd heeft te gaan doen.

Maar jij geloofd niet in de Schrift als het Woord van G-d dus ik vrees dat je het verschil toch niet zult begrijpen. ;(

wel erg gemakkelijk zo learsi. :O
natuurlijk ben ik zo dom als het achtereind van een varken. :+

maar alle christenen hier citeren ook uit de Schrift en die komen tot geheel andere conclusies dan jij.
maar ja, ook die zullen wel oerstom zijn...

wat is eigenlijk een vierfluiter?...hahaha
ken je mij trouwens?
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2013, 03:02:24 pm door callista »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: februari 02, 2013, 03:20:55 pm »

quote:

Learsi:

quote:

small brother:
Want voor nu, voor het heden, voor alle volken, Jood of geen Jood, geldt:
Christus is de Weg, de waarheid en het leven. Vrede door Christus, door de verkondiging van het evangelie van Christus. (…)
Dat betekent dat er een taak is van verkondiging van het evangelie aan de Joden van nu.
Nee, vriendschap met het volk israel, hen steunen door dik en dun, zoals G-d dat ook deed en doet.

Jij verwerpt de verkondiging van het evangelie aan de Joden van nu.
Terwijl Gods bevel is:

quote:

“Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen” (Mark.16:15)
Aan alle creaturen!  Dus ook aan de Joden.

De Schrift zegt: “verkondigden zij het Woord Gods in de synagogen der Joden. (..) dat een grote menigte beide van Joden en Grieken geloofde.  (Hand. 13:5, 14:1)
Dus verkondiging aan de Joden.

En dat deden niet alleen de apostelen; ook Jezus zelf predikte het Evangelie aan de Joden  (Luk.4:43, 8:1, 20:1, Mark.1:45, Luk 4:18, etc. etc.)

Ook Johannes de doper:  “verkondigde het volk het Evangelie.” (Luk.3:18)
Telkens brachten zij het Evangelie aan de Joden met het motto: bekeert u! (Hand.3:19)

DAT is door dik en dun steunen. DAT is vriendschap!

quote:

Schriftbewijs:
“Meent gij dat Ik gekomen ben om vrede te geven op de aarde?  Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.” (Matt.10:34)

Als Gods Volk Zijn Woord verlaat, brengt God geen aardse vrede, maar eerder oorlog en tuchtiging en wegvoering. (Jer 6: 3; Jer.8:17, 12:12etc.).

Alles wordt in het werk gesteld om hen te doen beseffen dat het niet gaat om aardse vrede, maar om vrede met God. Om gehoorzaamheid tot Gods Woord. “[Het volk zegt] Vrede, vrede. Doch daar is geen vrede” (Jer.6:14). Want zij hebben Gods Woord verlaten. (Amos 2:4,5a)
Gods omzien is hen telkens weer terugbrengen naar Gods Woord. God zend mannen, profeten en richters. Met vermaning, gericht op bekering en hernieuwde liefde voor Zijn Woord. En op de dienst aan Hem.

Steun jij ook op deze manier de Joden ??
Predik jij het evangelie aan alle Joden ?? (Mark.16:15)

(zelfs al zouden alle Joden uiteindelijk gered worden door God, dan nog geldt onze roeping tot de verkondiging van het Evangelie en de oproep tot bekering naar Gods Woord).

“verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.” (I Kor.11:26)

quote:

Het ware israel zijn de nakomelingen van jacob, aan wie G-d de beloften heeft gedaan. G-d weet wie er wel tot de nakomelingen behoren van Jacob en wie niet. Sterker nog, G-d bepaalt immers welke ziel in welk mens waar en wanner geboren gaat worden. Laten we hem daarop gewoon vertrouwen. (…).
Behoren alle nakomelingen van Jacob tot het ware Israël?
De Schrift zegt: “niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël” (Rom.9:6)

Dus niet alle van Israël afstammende Israëlieten worden gerekend tot Israël
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2013, 03:22:01 pm door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: februari 02, 2013, 05:34:20 pm »

quote:

Ik begrijp uit je zwijgen over Ezechiel 37 dat je me hierin gelijk moet geven?
Dan is dat duidelijk, anders gaan vele zaken door elkaar lopen.

quote:

Jij verwerpt de verkondiging van het evangelie aan de Joden van nu.
Terwijl Gods bevel is:
[...]
Aan alle creaturen!  Dus ook aan de Joden.

De Schrift zegt: “verkondigden zij het Woord Gods in de synagogen der Joden. (..) dat een grote menigte beide van Joden en Grieken geloofde.  (Hand. 13:5, 14:1)
Dus verkondiging aan de Joden.

En dat deden niet alleen de apostelen; ook Jezus zelf predikte het Evangelie aan de Joden  (Luk.4:43, 8:1, 20:1, Mark.1:45, Luk 4:18, etc. etc.)

Ook Johannes de doper:  “verkondigde het volk het Evangelie.” (Luk.3:18)
Telkens brachten zij het Evangelie aan de Joden met het motto: bekeert u! (Hand.3:19)

DAT is door dik en dun steunen. DAT is vriendschap!

Leuk bedacht small brother,
Maar er is een verschil tussen op eigen houtje het evangelie beginnen te prediken en directe opdracht van G-d het evangelie te prediken.
Inderdaad is niet heel israel opzettelijk verblindt voor het evangelie, een gedeelte niet. Dit om het evangelie van Christus door de Joden OOK aan ons uit de heidenen te brengen. Het heil komt uit de Joden, niet uit de heidennen. Het Heil komt OOK naar de heidenen.
De verzen die je aandraagt gaan allen over Joden die het evangelie aan Joden in opdracht van G-d brengen. Nergens maar dan ook nergens lezen we dat heidenen het evangelie aan de Joden moeten brengen. Laat G-d ons in alle eerlijkheid daarvoor ook behoeden, want wij hebben als heiden-christenen er een potje van gemaakt.

Jezus zegt niet voor niets in Matteus 10 dat het evangelie blijven brengen in israel zinloos zal zijn, het niet zal gelukken totdat de Zoon des Mensen is wedergekomen ! Want Jezus weet dat dan pas de verblinding voor het evangelie wordt weggenomen.
23   Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.

Probeer niet meer en beter te zijn dan onze Meester Jezus Christus, die dat evenmin heeft gedaan, daarom heeft Hij immers in gelijkenissen gesproken.
24   De discipel staat niet boven de meester en de slaaf niet boven zijn heer.

Als dan voor G-d het moment daar is dat Hij de bedekking van het volk Israel zal weghalen ten tijde van Jezus Zijn Wederkomst, dan komt heel Israel tot geloof in Jezus Christus {(Ezechiel 37 waar je nu mee eens lijkt te zijn) en Zacharia 12}.

Wat dan met de mensen in israel die niet afstammelingen van Jacob zijn en dus niet het ware israel?
De Heer is hard aan het werk onder de Messiaanse Joden voor hen. Laten we dat aan de Heer en de Messiaanse Joden overlaten en niet proberen om deze Joden in onze christelijke kerkgenootschappen te wringen, waaruit onze Vader nu zo hard Zijn Zegen terugtrekt.

Zoals Efeze 2 aangeeft: Beiden, Jood en heiden.
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

Wij uit de heidenen mede gebouwd.
22 op Wie ook u mede gebouwd wordt tot een woning van God, in de Geest.

Het Kruisoffer van Christus was immers in beginsel voor Zijn volk israel, opdat het volk israel zalig is geworden. De verzen hierover heb ik vaak aangedragen

quote:

Steun jij ook op deze manier de Joden ??
Predik jij het evangelie aan alle Joden ?? (Mark.16:15)

(zelfs al zouden alle Joden uiteindelijk gered worden door God, dan nog geldt onze roeping tot de verkondiging van het Evangelie en de oproep tot bekering naar Gods Woord).

Pas wanneer de Heer zou aangeven in meerdere profetieen van broeders, dat de tijd rijp is om dat te gaan doen, omdat G-d de bedekking voor het evangelie van de Joden heeft weggenomen. Maar ik ben overtuigd dat G-d daarvoor Joden zal gebruiken, want tot nu toe hebben Joden aan Joden en Joden aan heidenen het evangelie gebracht. Nooit wij uit de heidenen aan de Joden.

quote:

Behoren alle nakomelingen van Jacob tot het ware Israël?
De Schrift zegt: “niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël” (Rom.9:6)

Dus niet alle van Israël afstammende Israëlieten worden gerekend tot Israël

Ook hier hebben we het al uit den treuren over gehad small brother.
Niet allen zijn het ware israel, alleen de ware nakomelingen van Jacob zijn dat !

8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God,  maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
--> Wie zijn de kinderen van de Belofte?
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
--> Nu, de nakomelingen van Isaac
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
--> EN dat niet alleen, die ook nakomelingen zijn van Jacob, die zijn de kinderen van de belofte. !

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: februari 02, 2013, 06:51:08 pm »
Hier een recent filmpje waarin Jacob Damkani Joodse voorbijgangers aanspreekt in Tel Aviv. Ik heb het boek van deze Jood Jacob Damkani, getiteld "Waarom ik?". Een aanrader! Ook in dit boek komt "de geest van diepe slaap" ter sprake. Niettegenstaande dat is Jacob wakker geworden en heeft een nieuw hart gekregen. Het hart van steen is eruit verwijderd, zo schrijft hij zelf. Je merkt in het interview dat de Joden denken dat Jezus helemaal geen Jood is. Bij zijn naam denken ze aan pausen en Maria verering.

Jacob is na zijn bekering het evangelie gaan brengen in Israël. Je kunt erover lezen op zijn website. Zijn prediking brengt vrucht. Hij wordt o.a. ondersteund door Nederlandse organisaties.

Nu ik net even op zijn website keek werd ik getroffen door de tekst die erop vermeld staat:  

quote:

Jesaja 40:9 O Sion, gij verkondigster van goede boodschap, klim op een hogen berg; o Jeruzalem, gij verkondigster van goede boodschap, hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet, zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!
Deze tekst komt dan na datgene waar vers 1 ons oproept: Troost mijn volk!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: februari 02, 2013, 07:00:38 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 februari 2013 om 18:51:
Hier een recent filmpje waarin Jacob Damkani Joodse voorbijgangers aanspreekt in Tel Aviv.

In ieder geval is het hier de Joden brengen het evangelie naar de Joden en niet de heidense kerk naar de Joden.

Of deze Jacob in directe opdracht van G-d werkt kan ik niet bepalen, maar als er veel Joden tot bekering komen, dan:
- Zijn het Joden maar geen nakomelingen van Jacob, dus niet het ware volk israel?
- We zitten veel dichter bij de opname en erna wederkomst dan we ons kunnen voorstellen?

Want als ware Joden Jezus gaan aannemen dan heeft G-d de bedekking en verblinding voor het evangelie verwijderd.

Maar van meerdere zijden sijpelen berichten door dat Messiaanse Joden (gelukkig niet de christen-kerken) steeds meer success hebben. Zo ook hier

We mogen ons als christenen erop verheugen dat G-d dan de verblinding aan het wegnemen is, of bezig is de Joden die geen nakomelingen zijn van Jacob, naar Jezus te sturen. :*)

Zelf vind ik dit filmpje erg bemoedigend, het houdt het midden tussen als vriend van israel hen bemoedigen en zonder druk vertellen over Jezus. Vanuit vriendschap en dankbaarheid naar de Joden toe.

http://www.youtube.com/wa...r_embedded&v=y9RQ5JjuRUI#!

Zo kunnen de Messiaanse Joden inderdaad de Joden bereiken die niet de nakomelingen zijn van Jacob en wel Jezus nodig hebben. En als G-d het wil, kan Hij de bedekking eb verblinding van israel weghalen, opdat ze Jezus zullen zien. Maar als dat gebeuren gaat zijn we waarschijnlijk dichter bij de Opname en Zijn Wederkomst dan we durven vermoeden.
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 01:55:53 am door learsi »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: februari 04, 2013, 04:21:45 am »

quote:

Adinomis schreef op 28 januari 2013 om 21:43:
Wat mij betreft is de enige bijbelse en zekere manier om gered te worden: het aannemen van Jezus als Verlosser en Leidsman. Dit geldt zowel voor Joden als gelovigen uit de heidenen.

Inderdaad. Maar laten we het eens bekijken in het licht van de Joodse Verlossing:

De Joden verwachtten "Elia".
Elia kwam, dat was Johannes de Doper, en bracht de doop:
Hij predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden (Lucas 3:1-5).
 "Bekeert u," verkondigde hij, "want het koninkrijk der hemelen is nabijgekomen" (Matt. 3:2).

quote:

Toen liep Jeruzalem en heel Judea en de gehele Jordaanstreek tot hem uit, en zij lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis van hun zonden" (Matt. 3:5,6).
Johannes kreeg het goddelijke bevel om te dopen en om de mensen op te roepen tot bekering (Joh. 1:33; Lucas 3:2,3). Deze doop was een doop tot vergeving van zonden (Marcus 1:4; Lucas 3:3). Bij de doop beleden mensen hun zonden (Matt. 3:6)
Johannes de doper bereidde het volk voor op de komende Messias. En de geesten worden openbaar, en God wordt gerechtvaardigd, en de wijsheid wordt ingezien door het volk, behoudens de leiders. Johannes werkte daar op een gegeven moment ook niet aan mee, blijkt elders.

quote:

Luk.7:26 Maar wat zijt gij uitgegaan te zien? Een profeet? Ja, Ik zeg u, ook veel meer dan een profeet. Deze is het, van welken geschreven is: Ziet, Ik zende Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg voor U heen bereiden zal. Want Ik zeg ulieden: Onder die van vrouwen geboren zijn, is niemand meerder profeet, dan Johannes de Doper; maar de minste in het Koninkrijk Gods is meerder dan hij.

En al het volk, Hem horende, en de tollenaars, die met den doop van Johannes gedoopt waren, rechtvaardigden God.
Maar de farizeeën en de wetgeleerden hebben den raad Gods tegen zichzelven verworpen, van hem niet gedoopt zijnde.
En de Heere zeide: Bij wien zal Ik dan de mensen van dit geslacht vergelijken, en wien zijn zij gelijk? Zij zijn gelijk aan de kinderen, die op de markt zitten, en elkander toeroepen, en zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.
Want Johannes de Doper is gekomen, noch brood etende, noch wijn drinkende; en gij zegt: Hij heeft den duivel.
De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en gij zegt: Ziet daar, een Mens, Die een vraat en wijnzuiper is, een Vriend van tollenaren en zondaren.
Doch de wijsheid is gerechtvaardigd geworden van al haar kinderen.
En dan begint Jezus, de Messias,  zelf zijn prediking. Wat predikt Jezus? Verlossing. Gratis? Alverzoening? Een aankondigende redding van al het zaad van Israël? Nee; Hij predikt de verlossing voor wie in het spoor van Elia waren gegaan: Jezus predikte de verlossing bij berouw en schuldbesef. Hij kwam niet om de rechtvaardigen te redden, maar om zondaars te redden. Dat zijn de zondaars die God rechtvaardigen en Gods wijsheid ervan inzagen, waardoor zij 'kinderen van de wijsheid' geworden zijn, zoals aangehaald hierboven.

quote:

“want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars” (Matteüs 9:13). En Hij zegt dat berouw de manier is waarop we geheeld en hersteld worden: “En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering” (Lucas 5:31-32).

Dus wat brengt de Messias: “De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie” (Marcus 1:15). Dit is de eerste boodschap van de Heere Jezus, Hij predikte over bekering!

Aan wie predikte Jezus de bekering? Aan de joden. Niet aan de honden die de kruimels onder de tafel kregen, maar aan de eigen kinderen Israëls. Want dat was de profetische volgorde.
En dan nadert de vervulling, en wordt een stelselmatige prediking aan Israël op touw gezet.
70 (82) discipelen worden uitgezonden om onder alle wonderlijkste bewijzen het evangelie te brengen van het Messiaanse vrederijk. Is dat het Israël-rijk?? Nee, hoewel dat wel de verwachting was van de joden zelf, werd het als zodanig nooit benoemd. Want in het evangelie van het messianse rijk aan de joden werd het steeds: "het Koninkrijk de Hemelen" genoemd. Wat dat dan ook was, de tekenen waren zodanig ruimschoots aanwezig dat de discipelen enthousiast terugkomen bij Jezus. Wat een wonderen, wat een heerlijkheid, en het Koninkrijk van de Hemelen is nabij! Dat predikten ze, dat werd met ongelooflijke wonderen bevestigd, en dat is waar heel Israël destijds over sprak.  Ja, en de prediking was niet met een wijdse belofte van een geestelijke toekomst (zoals later wel gebeurde in Pergamum), maar concreet heel spoedig. Wat een vrede-boodschap van God moet dat zijn geweest aan Israël! En Voorwaar!, zegt Jezus nog specifiek: de Zoon des mensen zal komen voordat uw rondgang geëindigd zal zijn. Dan is het ook geen verbazingwekkend iets dat heel het land begint te gonzen. En dan komt Jezus. Hij komt naar Sion, stad van God.

quote:

Mattheus 21:9 En de scharen, die voorgingen en die volgden, riepen, zeggende: Hosanna den Zone Davids! Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren! Hosanna in de hoogste hemelen!
Learsi, en misschien jij ook waar je zegt "Jezus verbiedt het niet", denkt dat die rondgang nog niet geëindigd is. Maar klopt dat wel? Want de prediking is héél nadrukkelijk "Koninkrijk de hemelen".  En die is wel degelijk ingegaan bij de overwinning van het lijden en de verheerlijking van Jezus na zijn opstanding. Uit de bergrede en de vele gelijkenissen kun je leren dat het Koninkrijk der hemelen te maken heeft met het geloof, en de Kracht van God in de mensen van Zijn Welbehagen.

quote:

Maar er zijn meer criteria voor de verschillende oordelen. De Joden die blind zijn voor Jezus kunnen dat zijn door verharding van hun hart. Het is ook mogelijk dat ze net zo als David, Hizkia en Amos vanuit hun hart God liefhebben en dienen. God kent hun hart. Zij stellen hun vertrouwen op wat God in het Verbond met Abraham voor eeuwig heeft beloofd.  
Joden die wetsgetrouw zijn, en daarmee hun eeuwige toekomst verwachten  te "verdienen" zijn in de slavernij van Hagar. Ze zoeken zichzelf.

Wat maakt het uit? De boodschap is dezelfde: Israël; Luister !
Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.  God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden.
Het is dus de profetische lijn die werd vervuld.

quote:

Hand. 3:12 Gij Israëlietische mannen, wat verwondert gij u over dit, of wat ziet gij zo sterk op ons, alsof wij door onze eigen kracht of godzaligheid dezen hadden doen wandelen? De God Abrahams, en Izaks, en Jakobs, de God onzer vaderen, heeft Zijn Kind Jezus verheerlijkt, Welken gij overgeleverd hebt, en hebt Hem verloochend, voor het aangezicht van Pilatus, als hij oordeelde, dat men Hem zoude loslaten.

Maar gij hebt den Heilige en Rechtvaardige verloochend, en hebt begeerd, dat u een man, die een doodslager was, zou geschonken worden; En den Vorst des levens hebt gij gedood, Welken God opgewekt heeft uit de doden; waarvan wij getuigen zijn. En door het geloof in Zijn Naam heeft Zijn Naam dezen gesterkt, dien gij ziet en kent; en het geloof, dat door Hem is, heeft hem deze volmaakte gezondheid gegeven, in uw aller tegenwoordigheid.

En nu, broeders, ik weet, dat gij het door onwetendheid gedaan hebt, gelijk als ook uw oversten. Maar God heeft alzo vervuld, hetgeen Hij door den mond van al Zijn profeten te voren verkondigd had, dat de Christus lijden zou.
Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren, En Hij gezonden zal hebben Jezus Christus, Die u tevoren gepredikt is; Welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.

Want Mozes heeft tot de vaderen gezegd: De Heere, uw God, zal u een Profeet verwekken, uit uw broederen, gelijk mij; Dien zult gij horen, in alles, wat Hij tot u spreken zal. En het zal geschieden, dat alle ziel, die dezen Profeet niet zal gehoord hebben, uitgeroeid zal worden uit den volke. En ook al de profeten, van Samuël aan, en die daarna gevolgd zijn, zovelen als er hebben gesproken, die hebben ook deze dagen te voren verkondigd.

Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden. God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden.

Heb je het gelezen? Hoe is dit over te dragen aan learsi? Hij is erg onhandelbaar en hij lijkt provocatie en afstandcreëring méér te waarderen, dan de kern van zijn leer te ontdekken.
En wat zegt ds. W.J.J.Glashouwer eigenlijk hierop (in jouw woorden); weet je dat?

quote:

Ja, de mensen uit het volk riepen dat Jezus toe. En Jezus bestrafte hen niet, hoewel de Farizeeën hem daartoe opriepen. Jezus was het eens met wat de mensen riepen. Het was de vervulling van Psalm 118:26. De Farizeeën pikten dat niet. Luc.19:40 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Ik zeg ulieden, dat, zo deze zwijgen, de stenen haast roepen zullen.

Maar Jezus weet dat de tijd dat ze dit roepen eenmaal werkelijk zal aanbreken, zonder tegenstribbelende Farizeeën. Dit zei Hij toen hij weende over zijn volk en verdrietig zei "gij hebt niet gewild":
Mat.23:39 Want Ik zeg u: Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: "Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!"

Hier is het zaak om te lezen wat er staat. Niet globaal, maar precies.
Wie spreekt Jezus aan? Jezus spreekt Jeruzalem aan.
Om preciezer te zijn de kinderen van Jeruzalem.
Wat spreekt Jezus hier? Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!

De kinderen van Jeruzalem zullen dus van Jezus niet meer zien, totdat de kinderen van Jeruzalem zeggen zullen: Gezegend is Hij, die komt in de naam des Heeren !
Wanneer zullen zij dan weer van Jezus zien?
Wanneer zij zeggen zullen, Gezegend is Hij, die komt in de naam des Heeren.

Heeft Jezus hiermee een terugkomst geprofeteerd? ja, ik denk het wel.
Maar wat wordt over de terugkomst gezegd? Dat Israël zich éérst zal bekeren. Want eerst zal Jeruzalem moeten zeggen: Gezegend Hij die komt.

Om dus hier nu in te gaan leggen, dat de Joden zich NIET hoeven te bekeren, vind ik wel buitengewoon vrijmoedig. Nee; preciezer: ik heb (als ik het goed zie) sinds mijn begin op dit forum in 2006 nog niet zo'n kwalijk in de Schrift verstopte dwaalleer verdedigd gezien. Het Koninkrijk de Hemelen breekt aan, en alle genade wordt de joden deelachtig. Maar er is een stelselmatige ontkoppeling van Jeruzalem in die leer gebakken. Ik zie dat dus serieus als een aanval van de Satan om de komst van Christus uit te willen stellen. En de leer van ds. Glashouwer en het blad Christenen voor Israël vind ik vanuit die grond vallen onder het door Paulus gestelde criterium van "vervloekte afgoderij" en de preek en vermaning deelachtig zijn van Paulus in Galaten vier.
Het is wat jijzelf aanhaalt van Jezus'gemoedstoestand bij deze woorden:
"Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild."

quote:

Het gaat inderdaad over Jezus als Koning der Joden. De discipelen vroegen voorafgaand aan de hemelvaart:

Hand.1:6 Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten?
 7 En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;

Jezus spreekt deze verwachting niet tegen. Hij maakt duidelijk dat ze moeten afwachten wat God de Vader daarover beslist.

Op meerdere plaatsen in de bijbel is er sprake van een aards koningsschap van Jezus. Het gaat om de troon van David. Die was niet in de hemel, maar op aarde.
Een nieuwe aarde. Een nieuw Jeruzalem. Immers, er dient een opstanding van de doden te zijn. En de fantasieën over een vrederijk is eenieder gegund, die tenminste het evangelie niet verbuigt en verdraait en onder de banier van "Christenen voor Israël" ondersteunt en leert en oproept tot uitsluiting van Jezus Christus, de hoeksteen van de tempel Gods, van het heilige eerste volk van God.

quote:

Er waren profetieën (die dus nog niet vervuld zijn):
Luk.1:30 En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden. Dat is vervuld
 31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS. Dat is vervuld
32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; Dat is vervuld
en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven. Dat is vervuld
33 En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.
Dat is aangevangen

Jezus is nu reeds Koning over David's huis. Christenen zijn op twee wijzen één met Israël. Ten eerste als kinderen der beloftenis van Sara, door het geloof in Christus, en ingelijfd in het volk Israël (verbondskionderen). En ten tweede in Christus zelf, in Zijn bloed en zijn vlees, omdat wij één zijn met Hem (geloofskinderen). Want van Hem is het Koninkrijk, en de Kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid; en dat zal inderdaad eens tot ons komen in volle heerlijkheid.

1Tim.1:13 Die te voren een godslasteraar was, en een vervolger, en een verdrukker; maar mij is barmhartigheid geschied, dewijl ik het onwetende gedaan heb in mijn ongelovigheid. Doch de genade onzes Heeren is zeer overvloedig geweest, met geloof en liefde, die er is in Christus Jezus.

Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben. Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.

Den Koning nu der eeuwen, den onverderfelijken, den onzienlijken, den alleen wijzen God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.

En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren.
Dus het maakt me niet uit of je gelooft dat Jezus nog niet Koning is van het Koninkrijk der Hemelen op deze aarde. Want inderdaad uit de aard van het heilsplan zal dat Koninkrijk op enig moment op de aarde zijn.
Maar Jezus is het:  En Pilatus vraagde Hem, zeggende: Zijt Gij de Koning der Joden? En Hij antwoordde hem en zeide: Gij zegt het.  (Luk 23:3)

quote:

De bevruchting van Maria kun je niet vergeestelijken, waarom dan de profetie over de troon van David wel?

Heb 12:22  Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;  

Rom 9:33   Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.  
Rom 11:26  En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.  
1 Petr 2:6  Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.  

Maar lees het meest nauwkeurig dáár, waar het ook concreet wordt benoemd:
Rom.11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Wanneer dan zal de verlosser komen voor Israël? Wanneer de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
Wat precies gebeurd er dan? Het deel dat dan verhard is, zal dan niet meer verhard zijn.
Wat is dan het effect ervan? Dat het eerste deel en het tweede deel een geheel maken; namelijk van het volk dat zalig wordt.
En wat is daarvan het schriftbewijs? De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Is dit dus een tekst tot zaligverklaring van al het bloed van Israël ?
Nee, maar de dochter van Sion, of het oveblijfsel. Niet heel Israël is Israël. Die discussie voer ik met Learsi.

quote:

De volgende tekst moet ook nog tot vervulling komen:
Math.22: 44 De Heere heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
 45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?
46 En niemand kon Hem een woord antwoorden; noch iemand durfde Hem van dien dag aan iets meer vragen.

Zal de Heer tot mijn Heer zeggen, ik zal u tot mijn voetbank zetten? Dat is: Zullen de christenen tot een voetbank van Israël's Messias worden gesteld? Of dienen we een meer geestelijke duiding te zien van geloof tegenover ongeloof? Of meer in jouw begrippen: Wat vindt je méér werkelijkheid van onze heerlijke toekomst: een werkelijkheid waarin volken worden overheerst, of een werkelijkheid waarin goed en kwaad worden gescheiden en het kwaad wordt overheerst? Maar wat het ook is: het biedt geenszins een bodem om dat rijk te gaan vestigen met aardse machten en aardse overheersing. Want ons leven is niet meer van de machten van deze aarde, aangezien wij de burgerrechten van het Hemels Koninkrijk hebben gekregen in onze wedergeboorte.

En bovendien: de terugkomst is ook al aangegeven hoe we ons dat dienen voor te stellen: En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve (Mat.24:31).

quote:

Voordat het zover is zit Jezus aan de rechterhand van God.

Ja zeker, en inderdaad; maar we gaan toch niet beweren dat dit gaat over Israël???? Want het gaat over David. Het gaat over Christus. Dus als jij gaat specificeren dat Christus' vijanden onder zijn voeten als voetbank wordt gesteld, dan gaat dat in de eerste plaats over de strijd van goed tegen kwaad, en van God tegen de satan. Deze tekst aanhalen in een context van een Israël discussie zou dus éérder pleiten om de joden op te roepen Christus aan te nemen, om niet tot vijand gesteld te worden van deze Profeet en Koning!!!

Of is Israël méér dan de Koning van Israël?

quote:

quote:

Als dat dan vervuld is, wat verwachten we dan nog vervullingen? De enige vervulling die nut biedt, is het tot geloof komen. Zal het geloof van de joden worden gewerkt door Christenen van de gekruisigde Messias, die aan komen zetten dat hun Messias nog niet gekomen is? Vind je dat geloofwaardig? Dacht je dat daarmee jouw Messias aan waarde wint, en jouw getuigenis als betrouwbaar overkomt?
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Het geloof kunnen christenen niet werken in harten van anderen. Het geloof is een geschenk van God die wel mensen kan inschakelen. (Efeze 2:8)
Waarom praat je hier over "jouw Messias"? Hebben we niet beiden dezelfde Messias, die allereerst als Messias naar Israël kwam?
De bekering van de joden brengt wat dat betreft de tijden tot een volheid. Aan hen gaan zeggen en leren en profeteren als verder voortgeschredenen tot het Hemelse Jeruzualem, dat ze mogen wachten tot de jongste dag komt, is een evangelie van uitstel van de jongste dag.  De christelijke Messias is als Koning reeds als Koning geïnstalleerd en en verheerlijkt bij God, en reeds in Jeruzalem als koning binnengehaald tot vervulling van die belofte. De christenen verwachten zijn eerste komst dus niet opnieuw. Maar die ineens wel gaan zitten leren aan de joden, is impliciet je eigen ingegane profetie onderuit halen, En dat is dus ook wat je hierboven lijkt te doen, waar je de ezel en pilatus aanhaalt.

quote:

Als je bedoelt "gezegend is Hij die komt in de Naam des Heren" dan was er een voorvervulling toen Hij op de ezel Jeruzalem binnenreed. Maar niet erkend door de gezagsdragers. Hiervan zegt Jezus dus zelf dat ze Hem eerst niet meer zullen zien voordat de werkelijke vervulling plaatsvindt. Zie boven. Ook wat Pilatus schreef "Koning der Joden" was niet de werkelijke vervulling. Pilatus bevestigde onbewust de profetie. Jezus kan pas Koning der Joden zijn als de Joden Hem ook als zodanig erkennen. Hij is dat niet tegen wil en dank.
"Jezus kan pas Koning der Joden zijn als de Joden Hem ook als zodanig erkennen"? Dat klinkt vreselijk fout, maar als je bedoelt dat de joden zich nog tot Jezus moeten bekeren, dan heb je denk ik gelijk. Dat is ook precies de zendingsopdracht. Maar er is een volheid en die volheid heeft ene getal en als dat getal vevruld is, dan zal het einde zijn. Niet in Jeruzalem natuulijk. Jezus zegt: ga niet hierheen of daarheen, en volg geen avonturiers die het licht hebben egzien, want Mijn komst zal zijn als een lichtflits.

quote:

Niettemin regeert Hij aan Vaders rechterhand over de gang van zaken in deze wereld

Niet "niettemin". Want het was het wel. Het Koninkrijk der Hemelen is aangebroken; de aanklager is uitgeworpen en als met een lichtflits op de aarde geworpen, en zijn plaats wordt evrvuld door onze Koning, en Hogepriester.
Ik ging hierboven op die teksten in. Zeg maar wat niet duidelijk was.
Ik concludeer voor Israël:
 “als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen” (Lucas 13:5)
Zie ook: David Wilkerson

Tot slot over Christenen voor Israël
Troost, Troost, Israël van Jesaja 40, is geen oproep aan mensen om Israël te gaan troosten, maar een goddelijke boodschap dat Israël getroost is !!!!
Wat een dwaasheid zoals Christenen voor Israël ermee omgaat. Nota bene als belangrijk fondswervings-motto. Dwaas, want God is het die de troost geeft en wat zegt de God tot vertroosting verder? :

Haar strijd is vervuld, haar ongerechtigheid verzoend.
En dan de aankondiging van Johannes de doper. Zouden wij die troostvervulling aan de Messias Jezus Christus onthouden ?

Jesaja vervolgt:
7 Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras. Het gras verdort, de bloem valt af;

maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

O Sion, gij verkondigster van goede boodschap, klim op een hogen berg; o Jeruzalem, gij verkondigster van goede boodschap,
hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet,
zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!

Ziet, de Heere HEERE zal komen tegen den sterke, en Zijn arm zal heersen; ziet, Zijn loon is bij Hem, en Zijn arbeidsloon is voor Zijn aangezicht. Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

Wie niet gelooft dat dit in vervulling is gegaan, kan die zichzelf dan nog wel een christen noemen?
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 08:42:16 am door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: februari 04, 2013, 11:21:40 am »

quote:

small brother schreef op 04 februari 2013 om 04:21:
En dan begint Jezus, de Messias,  zelf zijn prediking. Wat predikt Jezus? Verlossing. Gratis? Alverzoening? Een aankondigende redding van al het zaad van Israël? Nee; Hij predikt de verlossing voor wie in het spoor van Elia waren gegaan: Jezus predikte de verlossing bij berouw en schuldbesef. Hij kwam niet om de rechtvaardigen te redden, maar om zondaars te redden. Dat zijn de zondaars die God rechtvaardigen en Gods wijsheid ervan inzagen, waardoor zij 'kinderen van de wijsheid' geworden zijn, zoals aangehaald hierboven.

Dus wat brengt de Messias: “De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen. Bekeert u en gelooft het evangelie” (Marcus 1:15). Dit is de eerste boodschap van de Heere Jezus, Hij predikte over bekering!
Waarom zeg je dat tegen mij? Heb ik het over alverzoening gehad? Ik ben het helemaal met je eens dat Jezus opriep tot bekering.

quote:

Aan wie predikte Jezus de bekering? Aan de joden. Niet aan de honden die de kruimels onder de tafel kregen, maar aan de eigen kinderen Israëls. Want dat was de profetische volgorde.
Hier ben ik het ook mee eens.

quote:

Want in het evangelie van het messianse rijk aan de joden werd het steeds: "het Koninkrijk de Hemelen" genoemd. Wat dat dan ook was, de tekenen waren zodanig ruimschoots aanwezig dat de discipelen enthousiast terugkomen bij Jezus. Wat een wonderen, wat een heerlijkheid, en het Koninkrijk van de Hemelen is nabij! Dat predikten ze, dat werd met ongelooflijke wonderen bevestigd, en dat is waar heel Israël destijds over sprak.  Ja, en de prediking was niet met een wijdse belofte van een geestelijke toekomst (zoals later wel gebeurde in Pergamum), maar concreet heel spoedig. Wat een vrede-boodschap van God moet dat zijn geweest aan Israël! En Voorwaar!, zegt Jezus nog specifiek: de Zoon des mensen zal komen voordat uw rondgang geëindigd zal zijn. Dan is het ook geen verbazingwekkend iets dat heel het land begint te gonzen. En dan komt Jezus. Hij komt naar Sion, stad van God.
Zeker het Koninkrijk van Jezus is een Koninkrijk der hemelen. Het voldoet aan compleet andere maatstaven dan aardse koninkrijken. Zo zijn wedergeboren gelovigen ook geboren vanuit de hemel. Hun maatstaven voor het leven zijn compleet anders dan die van de ongelovigen. Wie is wedergeboren behoort tot het koninkrijk der hemelen. Zie het gesprek met Nicodemus.

quote:

Learsi, en misschien jij ook waar je zegt "Jezus verbiedt het niet", denkt dat die rondgang nog niet geëindigd is. Maar klopt dat wel? Want de prediking is héél nadrukkelijk "Koninkrijk de hemelen".  En die is wel degelijk ingegaan bij de overwinning van het lijden en de verheerlijking van Jezus na zijn opstanding. Uit de bergrede en de vele gelijkenissen kun je leren dat het Koninkrijk der hemelen te maken heeft met het geloof, en de Kracht van God in de mensen van Zijn Welbehagen.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat verbiedt Jezus niet? Bedoel je dat de mensen hem toejuichden toen hij op de ezel Jeruzalem binnenreed? Daarover heb ik het wel gehad. Blijkbaar reageer je hier op uitspraken van Learsi.

quote:

Gijlieden zijt kinderen der profeten, en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw zade zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.  God, opgewekt hebbende Zijn Kind Jezus, heeft Denzelven eerst tot u gezonden, dat Hij ulieden zegenen zou, daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden.
Ik ben er wel voor hoor om Israël het evangelie te brengen. Al moet dat wel voorzichtig gebeuren, want de christenen hebben helaas geen vertrouwen opgebouwd. Ik zie het meer als het ondersteunen van de messiaanse gemeentes in Israël. Om die reden ben ik bijv. donateur van deze stichting.

quote:

Heb je het gelezen? Hoe is dit over te dragen aan learsi? Hij is erg onhandelbaar en hij lijkt provocatie en afstandcreëring méér te waarderen, dan de kern van zijn leer te ontdekken.
En wat zegt ds. W.J.J.Glashouwer eigenlijk hierop (in jouw woorden); weet je dat?
Ik hoef niet voor ds. Glashouwer te antwoorden. Ik heb zelf vaak genoeg aangegeven in de discussie dat er adderengebroed rondliep (en loopt) in Israël, degenen die de duivel tot vader hadden. Deze behoorden niet tot het Israël dat God voor ogen had. Zij vallen onder het oordeel.

quote:

Wat spreekt Jezus hier? Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!

De kinderen van Jeruzalem zullen dus van Jezus niet meer zien, totdat de kinderen van Jeruzalem zeggen zullen: Gezegend is Hij, die komt in de naam des Heeren !

Maar wat wordt over de terugkomst gezegd? Dat Israël zich éérst zal bekeren. Want eerst zal Jeruzalem moeten zeggen: Gezegend Hij die komt.
Dat klopt. Er komt een moment dat de Joden Jezus zullen zien en zullen erkennen dat Hij toch de Messias was en is. Lees Zach. 12 maar eens aandachtig door. Daar wordt Jeruzalem ook inderdaad expliciet genoemd! Ook in dit bijbelgedeelte wordt Jeruzalem zo genoemd:

quote:

Zef.3:14 Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israël; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!
 15 De HEERE heeft uw oordelen weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd; de Koning Israëls, de HEERE, is in het midden van u, gij zult geen kwaad meer zien.
 16 Te dien dage zal tot Jeruzalem gezegd worden: Vrees niet, o Sion! laat uw handen niet slap worden.
 17 De HEERE, uw God, is in het midden van u, een Held, Die verlossen zal; Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn liefde, Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.
.........
20 Te dier tijd zal Ik ulieden herwaarts brengen, ten tijde namelijk, als Ik u verzamelen zal; zekerlijk Ik zal ulieden zetten tot een naam en tot een lof, onder alle volken der aarde, als Ik uw gevangenissen voor uw ogen wenden zal, zegt de HEERE.

Het is goed om dat hele hoofdstuk te lezen
Bekering van Joden is noodzakelijk. Maar als de tijd daar is zal het massaal gebeuren. Dat hebben we eerder gezien in Nehemia 8, bij de uitstorting van de Heilige Geest in Hand. 2, maar bij de komst van Jezus zal de grote vervulling daarvan plaatsvinden. Ze zullen Jezus aanvaarden als Verlosser, Leidsman en Koning.

quote:

Een nieuwe aarde. Een nieuw Jeruzalem. Immers, er dient een opstanding van de doden te zijn. En de fantasieën over een vrederijk is eenieder gegund, die tenminste het evangelie niet verbuigt en verdraait en onder de banier van "Christenen voor Israël" ondersteunt en leert en oproept tot uitsluiting van Jezus Christus, de hoeksteen van de tempel Gods, van het heilige eerste volk van God.
Ik geloof niet dat Christenen voor Israël Jezus uitsluit voor Israël. Integendeel.

quote:

Jezus is nu reeds Koning over David's huis. Christenen zijn op twee wijzen één met Israël. Ten eerste als kinderen der beloftenis van Sara, door het geloof in Christus, en ingelijfd in het volk Israël (verbondskionderen). En ten tweede in Christus zelf, in Zijn bloed en zijn vlees, omdat wij één zijn met Hem (geloofskinderen). Want van Hem is het Koninkrijk, en de Kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid; en dat zal inderdaad eens tot ons komen in volle heerlijkheid.

Wat bedoel je met de belofte aan Sara? Ik denk aan de belofte aan Abraham, waaraan Sara natuurlijk deel had. Verder kan ik instemmen met wat je schrijft.

[...]

Rom.11:25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

quote:

Of is Israël méér dan de Koning van Israël?
Nee, het gaat in principe alleen om Jezus, maar Israël is er wel onlosmakelijk mee verbonden. Zoals een vrouw aan haar man verbonden is.

quote:

Wie niet gelooft dat dit in vervulling is gegaan, kan die zichzelf dan nog wel een christen noemen?
Betrek je deze vraag op mij? Dat maakt me erg verdrietig. Ik ben van Yeshua HaMassiah, de Zoon van JHWH. Gekocht door zijn bloed. Niemand kan me van Hem scheiden!
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 12:58:04 pm door Adinomis »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: februari 04, 2013, 01:31:10 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2013 om 11:21:
Waarom zeg je dat tegen mij? Heb ik het over alverzoening gehad? Ik ben het helemaal met je eens dat Jezus opriep tot bekering.
Sorry. Adinomis, voel je niet aangevallen alstjeblieft. Ik heb contacten gehad met Messiaanse joden, maar houd me niet bezig met ins en outs. Vanwege mijn respect en waardering voor een heilige omgang met God, is het nodig dat ik jou/hen onderscheiden kan van learsi en christenen voor Israël/Glashouwer. De vraag aan jou stellen, eerder dan aan learsi, dient dus (voor mij) een nuttige zaak.

quote:

Hier ben ik het ook mee eens.

Zeker het Koninkrijk van Jezus is een Koninkrijk der hemelen. Het voldoet aan compleet andere maatstaven dan aardse koninkrijken. Zo zijn wedergeboren gelovigen ook geboren vanuit de hemel. Hun maatstaven voor het leven zijn compleet anders dan die van de ongelovigen. Wie is wedergeboren behoort tot het koninkrijk der hemelen. Zie het gesprek met Nicodemus.
[...]
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat verbiedt Jezus niet? Bedoel je dat de mensen hem toejuichden toen hij op de ezel Jeruzalem binnenreed? Daarover heb ik het wel gehad. Blijkbaar reageer je hier op uitspraken van Learsi.
Inderdaad, het toejuichen; en inderdaad in reactie ook op learsi. Het niet verbieden suggereert dat het in Jezus' ogen begrijpelijk is, maar ook niet precies de waarheid beschrijft. Dan wordt het geen vervulling, maar een begrijpelijke (want op de latere vervulling gericht) afzwakking.

quote:

Ik ben er wel voor hoor om Israël het evangelie te brengen. Al moet dat wel voorzichtig gebeuren, want de christenen hebben helaas geen vertrouwen opgebouwd. Ik zie het meer als het ondersteunen van de messiaanse gemeentes in Israël. Om die reden ben ik bijv. donateur van deze stichting.

Dat ben ik met je eens. Net zomin als de joden vertrouwen hebben opgebouwd. Waar zijn ze dan wel goed voor geweest: Dat zij het Woord van God toevertrouwd en hebben gekregen en bewaard hebben. Het is Gods heiligheid die wordt gebracht en wordt bewaard. Ondanks de mensen.
En dat beeld mogen we ook wel eens wat beter vasthouden voor de kerken: het is Gods heiligheid die bewaard blijft. Gods Woord. Dat staat niet synoniem met Gods kerkelijke instituten. Maar de mens verlaat dat en de instituten vergaren de kritiek van Ezechiël die predikt dat de herders het laten afweten, maar er een Herder zal komen die Israël (dus inclusief de heidense kinderen van de belofte) zal hoeden en weiden. Die Herder is er al voor zijn kudde. Die Herder vraagt het woord onder de joden. Opnieuw gaan mijn woorden dus voor een belangrik deel over jou heen, ook naar Learsi en anderen. Maar de roeping van de gemeenschap der heiligen blijft.

quote:

Ik hoef niet voor ds. Glashouwer te antwoorden. Ik heb zelf vaak genoeg aangegeven in de discussie dat er adderengebroed rondliep (en loopt) in Israël, degenen die de duivel tot vader hadden. Deze behoorden niet tot het Israël dat God voor ogen had. Zij vallen onder het oordeel.

Mee eens Adinomis. Sorry dat ik jou ermee lastig val. Mijn vraag was vanuit de gedachte dat jij affiniteit hebt met Christenen voor Israël. Het is dus een vraag tot mijn onderscheiding. Ik dacht dat omdat in mijn eigen omgeving ook christenen affiniteit hebben met Israël, en één ervan loopt al jaren rond met het idee om Chr.voor Isr.  te willen aanschrijven om te waarschuwen voor bepaalde mis-interpretaties. Maar in mijn beleving van nu, gaat het véél verder dan dat en is het een uitgenaste leer zoals Moon en de JG, en vele andere sekten. Vandaar dat ik maar veronderstellenderwijs aannam dat jij ook wel ergens die affiniteit zou hebben. Mijn excuses. En over jou heen is dit dus een waarschuwing aan ander goedwillende sympatisanten: laat je niet inpakken! Het woord "christenen" in Christenen voor Israël is (in mijn beleving) zwaar misleidend. Wees nuchter en waakzaam. Want dit zijn de leringen die ook invloed zoeken in de vertalingen en de christelijke 'wetenschap'.
Citaat

Dat klopt. Er komt een moment dat de Joden Jezus zullen zien en zullen erkennen dat Hij toch de Messias was en is. Lees Zach. 12 maar eens aandachtig door. Daar wordt Jeruzalem ook inderdaad expliciet genoemd! Ook in dit bijbelgedeelte wordt Jeruzalem zo genoemd:

quote:

Het is goed om dat hele hoofdstuk te lezen
Bekering van Joden is noodzakelijk. Maar als de tijd daar is zal het massaal gebeuren. Dat hebben we eerder gezien in Nehemia 8, bij de uitstorting van de Heilige Geest in Hand. 2, maar bij de komst van Jezus zal het de grote vervulling daarvan plaatsvinden. Ze zullen Jezus aanvaarden als Verlosser, Leidsman en Koning.
Openbaringen spreekt dat God twee getuigen zend die wonderlijke tekenen zullen doen tot de erkenning van de joden dat Christus de Messias ook voor hen was, en de joden zullen allemaal christelijk worden. En alsdan zal Israël door de bijzonder getuigenis van een (de) getuige(n) inzien dat hij verlost is. En alsdan zal er over die getuige(n) gezegd worden op dezelfde wijze dat van Johannes de doper gezegd werd: "Hij is de Elia" gezegd worden: "Als u het wilt weten, die getuige is tot uw bijzondere genade de Messias-aankondiging, zoals Chrstus ook al een Messias-aankondiging was". Want principieel zal er dus geen nieuwe Christus zijn, maar: Bekering en Ont-dekking van de ogen. Ik ben christen, en geen jood, dus voor mij is het slecht te zien of die getuigen reeds geweest zijn. Dat kan namelijk. Maar de roept om bekering ging al uit van de apistelen, en de boodschap is om het evangelie aan de jood een zuiver christelijk evangelie te doen zijn, en daarbij mag gewezen worden op bekering en het vervuld zijn, en de bijzondere genade die het ovverblijfsel zal krijgen, maardan steeds in de leer van de apostelen en tot doel om de reeds vervulde waarheid te brengen. Dat is principieel NIET TE VERGELIJKEN met een leer over een aards vrederijk, waaraan alle vijanden van het aardse Israël zullen worden onderworpen. En al was het zo dat zoiets uit zal komen of al uitgekomen is, dan is dat zeker niet in harmonie te brengen met de christelijke leer.

quote:

Ik geloof niet dat Christenen voor Israël Jezus uitsluit voor Israël. Integendeel.

Alsjeblieft wees duidelijk. Ik wil niet opnieuw verzanden in schimmige woordspelingen en bedekkingen, zolas bij learsi. Ik vraag het in oprechtheid: Heeft Christenen voor Israël de zuivere christelijke leer wel, of niet gemanipuleerd of aangepast? Het antwoord is in mijn zicht van nu: Jazéker, want dat is precies de reden dat Christenen voor Israël om de alinea c.q. in elk gesprek begint te schelden op de vervangingsleer, die nota bene in (zuivere bijbelse vorm) door God zelf is ingevoerd. En dan heb ik het natuurlijk nadrukkelijk niet over de wat de vervangingsleer is volgens de wanstaltige karikaturen die uit de monden komen van de schelders op de vervangingsleer.

Voor Christenen is God God. En overal waar stelselmatig de gebruiken van mensen worden gehanteerd om  afstand te creëren, daar is de satan als heerser. Dat kan variëren van waarheid-claim tot het principieel letterlijk veranderen van God's Naam (zoals G-d, of Jehova), maar het kan zelfs besloten zitten in een bepaalde manier van groeten aan het eind van elke post. Het maakt net uit en is onschuldig. Een beproeving of we ons kunnen gedragen als christenen. Maar waar het op een voetstuk wordt gezet tot norm, daar trekken donkere wolken zich samen.

quote:

Wat bedoel je met de belofte aan Sara? Ik denk aan de belofte aan Abraham, waaraan Sara natuurlijk deel had. Verder kan ik instemmen met wat je schrijft.
Geslachten worden gerekend door de vrouwen. Het is Hagar, en zodoende is het bij mij ook Sara.

quote:

Ik lees daarin dat de verlosser is gekomen, maar bedekt blijft voor een deel, totdat dat deel weer gevoegd wordt tot het geheel. Maar zijn we het dan in ieder geval eens dat het een zaak is van ontdekking en hardheid, en daarmee dus ook vanzelfsprekend op bekering en de ogen geopend krijgen?!

quote:

Nee, het gaat in principe alleen om Jezus, maar Israël is er wel onlosmakelijk mee verbonden. Zoals een vrouw aan haar man verbonden is.
[...]
Betrek je deze vraag op mij? Dat maakt me erg verdrietig. Ik ben van Yeshua HaMassiah, de Zoon van JHWH. Gekocht door zijn bloed. Niemand kan me van Hem scheiden!
Wees niet verdrietig Adinomis. Bij bijna alle gebruikers op dit forum heb ik iets gezien van het goede. Bij jou heel veel. Daarom is het dat ik niet van dit forum af wil, zonder te weten in hoeverre mijn zojuist ontdekte tegenstand telken Christenen voor Israël, ook op mijn beeld op jouw overgaat. Of misschien teveel was gestoeld op uitingen van learsi..
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 06:31:58 pm door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: februari 04, 2013, 01:31:23 pm »

quote:

small brother schreef op 04 februari 2013 om 04:21:
[...]

Inderdaad. Maar laten we het eens bekijken in het licht van de Joodse Verlossing:

De Joden verwachtten "Elia".
Elia kwam, dat was Johannes de Doper, en bracht de doop:
Hij predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden (Lucas 3:1-5).
 "Bekeert u," verkondigde hij, "want het koninkrijk der hemelen is nabijgekomen" (Matt. 3:2).

Dit bekeren heeft steeds betrekking op het bekeren van de zonde, waartoe Jezus Israël ook steeds opriep. Zelfs na vele wonderbaarlijke genezingen gaf Hij de genezen mensen mee zich te bekeren van hun zonden.
Dat het hier om de zonden gaat blijkt ook in de verzen verderop!

7 Hij zei tegen de menigte die uitliep om door hem gedoopt te worden:  Adderengebroed, wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?
8 Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering, en begin niet bij uzelf te zeggen:  Wij hebben Abraham als vader; want ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen voor Abraham kinderen kan verwekken.

--? Sommige Joden meenden dat het een symbolische handeling was welke hen zou beschermen tegen de toorn van G-d. Zoals de Schriftgeleerden de besnijdenis ook hadden afgebroken tot een ritueel iets wat redding zou brengen.
Eigenlijk niet anders dan onze traditionele kerkinstituten nu, met de kinderdoop zonder onderdompeling. Het is verworden tot een leeg ritueel waarmee men de toorn van G-d op onze kinderen onterecht denkt weg te nemen en ons eigen verbond in Christus onterecht meent over te dragen De geschiedenis herhaalt zich dus ook wat dat betreft,

9   De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
--> Het bekeren waartoe Johannes oproept heeft dus te maken goede vrucht voort te brengen en niets met Jezus aannemen. Wie niet goede vruchten voortbrengt zal worden omgehakt. Dat is nu niet bepaald het evangelie van Christus.
--> Johannes weigerde zelfs mensen te dopen door onderdompeling, dat was ook niet zoals Jezus het deed.

10 En de menigte  vroeg hem: Wat moeten wij dan doen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen:  Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met hem die er geen heeft, en wie voedsel heeft, moet ook zo doen.

--> Wederom een voortborduren op de goede vruchten van werken, datgene waarnaar Johannes Israël opriep zich te bekeren van de zonde.

quote:

En dan begint Jezus, de Messias,  zelf zijn prediking. Wat predikt Jezus? Verlossing. Gratis? Alverzoening? Een aankondigende redding van al het zaad van Israël? Nee; Hij predikt de verlossing voor wie in het spoor van Elia waren gegaan: Jezus predikte de verlossing bij berouw en schuldbesef.

Hij kwam niet om de rechtvaardigen te redden, maar om zondaars te redden. Dat zijn de zondaars die God rechtvaardigen en Gods wijsheid ervan inzagen, waardoor zij 'kinderen van de wijsheid' geworden zijn, zoals aangehaald hierboven.

Je gooit nog steeds op theologische wijze de bediening in Israël van Jezus met Zijn Wederkomst op 1 grote hoop zie ik. Dat zijn namelijk 2 totaal verschillende gebeurtenissen met elk hun beloften. Daar gaat het dan ook verkeerd.

quote:

Bekering van zonde en geloven in de goede boodschap dat Hij Zijn Volk zalig zal maken door het Kruisoffer, alleen dat zei Jezus er niet bij, omdat G-d het volk Israël opzettelijk verblindde voor Hem.

quote:

Wat een vrede-boodschap van God moet dat zijn geweest aan Israël! En Voorwaar!, zegt Jezus nog specifiek: de Zoon des mensen zal komen voordat uw rondgang geëindigd zal zijn. Dan is het ook geen verbazingwekkend iets dat heel het land begint te gonzen. En dan komt Jezus. Hij komt naar Sion, stad van God.

Je doet nu net alsof deze opmerking zou gaan over de tijd dat Jezus in Israël Zijn bediening deed? Dat het over die rondgang zou gaan?
De voorgaande verzen tonen aan small brother, dat dit onjuist is:
20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt.
--> Hier wordt al een tipje opgelicht van de Heilige Geest die komen zal, deze rondgang gaat dus over de tijd tussen Pinksteren en Zijn Wederkomst als Messias.

quote:

Learsi, en misschien jij ook waar je zegt "Jezus verbiedt het niet", denkt dat die rondgang nog niet geëindigd is. Maar klopt dat wel?

Ja dat klopt want de bedekking voor Jezus door G-d hen opgelegd is nog steeds niet weggenomen zoals de Schrift voorzegt.

quote:

--> Je maakt het juiste vet.
Eerst is Jezus tot het volk Israël gezonden, zijn volk om hen zalig te maken.
en blijkt ook uit dit deel:
daarin dat Hij een iegelijk van u afkere van uw boosheden.
--> Jezus heeft voor Israël de schuld over de zonde weggenomen, of te wel, heb zalig gemaakt met Zijn Kruisoffer en Opstanding. De schuld over hun zonden zal bedekt worden, zoals G-d de Vader in het OT in vele en vele profetieën heeft aangegeven te zullen doen. Welke ik vele malen heb geciteerd voor jou.

quote:

Mat.23:39 Want Ik zeg u: Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: "Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!"

Inderdaad is letterlijk lezen hier van belang.
Het totdat heeft betrekking op u zult zeggen Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren.
Jezus zegt hier dus, u zult zeggen Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren. Tot die tijd zult u Israël, Mij niet meer zien !

Jij maakt er een voorwaarde van, maar dan had er moeten staan:
Want Ik zeg u: Gij zult Mij van nu aan niet zien, [indien] gij zeggen zult: "Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren!"

Het woord totdat geeft duidelijk aan dat het ZAL geschieden !
Bij indien had het hier om een voorwaarde gegaan.

quote:

Precies, hier schrijf je het goed.
Israël ZAL zeggen Gezegend is Hij Die komt, zoals in Zacharia 12 en Ezechiel 37 geprofeteerd is.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

quote:

Om dus hier nu in te gaan leggen, dat de Joden zich NIET hoeven te bekeren, vind ik wel buitengewoon vrijmoedig. Nee; preciezer: ik heb (als ik het goed zie) sinds mijn begin op dit forum in 2006 nog niet zo'n kwalijk in de Schrift verstopte dwaalleer verdedigd gezien.

Zoals je zelf schrijft small brother:
Jezus geeft aan dat Israël ZAL zeggen Gezegend is Hij, Die komt in den Naam des Heeren. Niet indien Israël zal zeggen, maar Israël ZAL zeggen !
Dus niets dwaalleer, maar eindelijk het blootleggen van intens diep verborgen vervangingsleer binnen onze theologie/kerkleer.

Later verder.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: februari 04, 2013, 01:36:53 pm »

quote:

learsi schreef op 02 februari 2013 om 11:55:
[...]

Van jou weet ik dat ook, je bent in van de zeer weinigen hier waarin ik duidelijk de Heilige Geest herken. :*)

Ik heb dit een paar keer gelezen en wilde je toch even iets vragen hierover:
Ben jij een expert in het herkennen van de Geest door middel van geschreven woorden op een forum? Of ken je degene waarop je reageert ook op een andere manier?
Ik krijg namelijk de indruk dat je een aantal zaken verwart. Is ongeveer hetzelfde zeggen of denken als jij een vrucht van de Geest? Zo komt het over namelijk. Verder vindt ik het nogal aanmatigend om het grootste gedeelte van degenen die op je berichten reageren te bestempelen als mensen waarin je dus de Geest klaarblijkelijk niet (duidelijk) signaleert.
Dit soort zinnen kun je beter achterwege laten in het vervolg, ik stoor me in elk geval enorm aan dit soort zaken.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: februari 04, 2013, 01:46:22 pm »
@ Peter,
Verdiep je echt in wat de Schrift zegt over de Heilige Geest en constateer vervolgens dat ik niets vreemds geschreven heb. Laat mij in alle vrijheid bepalen wie ik op dit forum complimenteer en wie niet.
Immers ik schrijf duidelijk dat ik dat zie. Ik heb niet geschreven:
Je bent een van de weinigen op dit forum die de Helige Geest heeft.

Ik heb aangegeven dat ik het bij een enkeling herken. Wie weet, val jij ook wel onder die enkeling??????

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: februari 04, 2013, 04:35:04 pm »

quote:

learsi schreef op 04 februari 2013 om 13:31:
Dit bekeren heeft steeds betrekking op het bekeren van de zonde, waartoe Jezus Israël ook steeds opriep. Zelfs na vele wonderbaarlijke genezingen gaf Hij de genezen mensen mee zich te bekeren van hun zonden.
Dat het hier om de zonden gaat blijkt ook in de verzen verderop!

100% mee eens. Jezus riep Israël steeds op om zich te bekeren van de zonde. Alleen het woord "zelfs" is onzuiver. Daar moet staan: "want". Want zonder bekering hebben de mensen niets aan de wonderen.
Dat is ook: Israël heeft zonder bekering niets aan het opstandingswonder.

quote:

7 Hij zei tegen de menigte die uitliep om door hem gedoopt te worden:  Adderengebroed, wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?
8 Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering, en begin niet bij uzelf te zeggen:  Wij hebben Abraham als vader; want ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen voor Abraham kinderen kan verwekken.

--? Sommige Joden meenden dat het een symbolische handeling was welke hen zou beschermen tegen de toorn van God. Zoals de Schriftgeleerden de besnijdenis ook hadden afgebroken tot een ritueel iets wat redding zou brengen.

Hoe kom je erbij om dat een "symbolische handeling te noemen?" Buitengewoon ! Als het waar is dat het hen zou beschermen dan is het net zo materieel als het geloof dat de Messias hen wel zou beschermen.

Of in jouw terminologie: doordat jij het symbolisch noemt, wordt jouw betekenis in vergelijkbaarheid overeenkomstig van toepassing op de verlossing door de Messias, en dan lees ik jouw tekst voor:

Sommige joden, waaronder een met name genoemde Learsi uit Nederland, menen dat de Messias-komst naar Jeruzalem een symbolische handeling is welke hen zou beschermen tegen de toorn van God. Zoals de Schriftgeleerden de besnijdenis ook hadden afgebroken tot een ritueel iets wat redding zou brengen.

En in die categorie willen wij niet graag zitten. Want;

quote:

Mat 3:7
Toen hij nu zag, dat vele van de Farizeeën en Sadduceeën tot de doop kwamen, zeide hij tot hen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan?  

Mat 12:34
Adderengebroed, hoe kunt gij, die slecht zijt, iets goeds zeggen? Want uit de overvloed des harten spreekt de mond.  

Mat 23:33
Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?

Luc.3:7
Hij sprak dan tot de scharen, die uitliepen om zich door hem te laten dopen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan?  

De vergelijking is dus deze:
Zij wilden de Doop, maar weigerden de bijbehorende bekering.
Zij willen de Messias, maar weigeren de bijbehorende bekering

quote:

Eigenlijk niet anders dan onze traditionele kerkinstituten nu, met de kinderdoop zonder onderdompeling. Het is verworden tot een leeg ritueel waarmee men de toorn van God op onze kinderen onterecht denkt weg te nemen en ons eigen verbond in Christus onterecht meent over te dragen De geschiedenis herhaalt zich dus ook wat dat betreft.

Amen, Learsi! Zie je wel dat je woorden van God gaat spreken als je je door God laat voeden?! Spiegel naar jezelf: "Het is verworden tot een leeg ritueel, waarmee we de toorn van God onterecht denken weg te nemen."

Maar God leert ons hoe we de rituelen moeten gebruiken:
Het verbond is de band met God met het volk. Die is onlosmakelijk met héél het volk en alle kinderen. Dat verbond is eeuwig en onverbrekelijk en geen mens zal onder Gods verbond uitkomen, die er ook onder hoort te vallen. Echter: dat verbond behoeft beantwoording in geloof. Het behoeft de liefde aan God. God werkt dat bij sommigen en bij sommigen niet. Maar de mens mag zich niet op Gods troon zetten. De mens leert God kennen op het niveau van de mens: Leef in het verbond, en beantwoord Gods bewezen liefde in Zijn verbond en van Zijn belofte.

Toegepast: de doop is niets anders dan het bevestigen van het verbond. Het is dus niets anders dan het buitensluiten van de mens die kiest en de mens die beslist, en officieel verklaren: Nee, God! Niet wij maar U hebt dit gedaan en niet onze maar Uw wil is het die hier geschiedt. Wij leggen dus met de doop de geloofsbal geheel bij God. En wij WETEN dat God héél het verbondsvolk zal volgen en bevestigen en genadewerken doen tonen. Tot loutering van de uitverkorenen en tot bevestiging van Gods genade en rechtvaardigheid. De reële optie van verworpen worden is noodzakelijk om de loutering en de heerlijkheid van de uitverkorenen te vergroten.  

Dus:
1. De belofte garandeert het resultaat van het uitverkoren volk. Het gelouterde overblijfsel wel te verstaan.
2. Het verbond brengt niets zonder beantwoording van dat verbond.
3. Genadewerken dienen altijd tot het bevestigen van geloof en hoop, en liefde.
4. Profeten zijn boodschappers van God die altijd oproepen tot bekering.
5. De Messias en de Heerlijkheid en het paradijs is niet voor de gearriveerden, maar voor de verlorenen. Want alleen door de ellende, is er zicht op de verlossing door Christus. Voor het uitverkoren zaad is het zééér moeilijk om tot God te komen, want zij rekenen zich steevast de Koning te rijk met het bezitten van God, en vergeten dat de belofte was gegeven aan de kinderen van het geloof, en dat het verbond naast de belofte ook een eis heeft van verbondstrouw. Liefde, misschien juister geformuleerd. Alle herders gaan dwalen. Maar er blijft één Herder die Zijn kudde roept en weidt.

quote:

9   De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
--> Het bekeren waartoe Johannes oproept heeft dus te maken goede vrucht voort te brengen en niets met Jezus aannemen. Wie niet goede vruchten voortbrengt zal worden omgehakt.
Dat is nu niet bepaald het evangelie van Christus.

Ik herhaal jouw woorden:

Het bekeren waartoe Johannes oproept heeft dus te maken goede vrucht voort te brengen en niets met Jezus aannemen. Wie niet goede vruchten voortbrengt zal worden omgehakt.
Dat is nu niet bepaald het evangelie van Christus.

Learsi, zeg mij: zijn dit woorden van God in jou?
Ik ga hier niet op in. Het is een getuigenis op zichzelf.
Je spreekt altijd over de vervangingstheologie,
maar we hebben het hier over jouw begrip van de kern van de bijbelse leer.

Ik denk eerlijk gezegd dat je de bijbel helemaal niet kent. Wat ik van je krijg in je posts is een buitenbijbelse leer met elementen van geestwerkingen en alverzoening en kunstig verzonnen koppelingen, vrolijk gemixt met een nationalistische blut-und-boden-theorie, tot een warrige brij van het kwaad.

Want het probleem is dat een beetje kwaad alles kwaad maakt. Het kwaad is een zuurdesem dat alles gaat aantasten. Er is altijd kwaad. De enige weg tot ontsnappen uit het kwaad is een vooortdurende gezindheid van bekering. Want door beekring verandert je richting en zoek je weer naar God. Maar overal waar de mensenrust wordt gevierd en als bezit hooggehouden, daar is de wortel van het kwaad al genesteld, en deze breidt zich langzaam uit over het geheel.

Jij, Learsi, denkt in termen van kerken en afval, en Israël en opbouw. Je kijkt met een vleselijk oog en je rekent met menselijke maat.
Maar ik herhaal wat ik reeds lang gelezen schreef: denk in  termen van je eigen hart. Als hetgeen uit jouw mond komt niet geheel goed is, dan is er al een gezindheid nodig van bekering. Dat is stoppen en omdraaien. Dat is loslaten en terug naar de bron. Wat is de bron? De bijbel. Neem op mijn gezag en je eigen getuigenis de Statenvertaling aan als jouw bijbel. En onthoud dat als de vruchten goed zijn, dat waarschijnlijk getuigt van een goede boom. Maar pas op voor dwaalleraars ! Dwaalleraars zitten niet in je bijbel. Maar in de mooipraters eromheen. Dus neem niet mijn woord aan, maar begin je bijbel serieuzer te nemen. Erken dat als de vrucht goed is, ook de boom aandacht verdient.
Daarmee bedoel ik dit: maak van de Statenvertaling geen symbolisch middel van God, onder verwerping van de kanttekeningen, maar erken dat als de Statenvertaling inderdaad zo getrouw is, ook die bomen van die tijd ook goede bomen van God waren. En vergeet dus NOOIT meer om de kanttekeningen bij je overwegingen mee te nemen. Ik verklaar de Statenvertaling echt niet voor heilig. Maar in het land van de vossen, is het goed om je toevlucht te zoeken bij de leeuw. De Statenvertaling is zo'n leeuw onder de vertalingen.
Maar Juda is NIET zo'n Leeuw onder de christenen. Want Koning David is jouw huidige Koning. Neem Zijn Woord aan !

quote:

--> Johannes weigerde zelfs mensen te dopen door onderdompeling, dat was ook niet zoals Jezus het deed.

Léés de bijbel! Van de vier teksten die ik hierboven citeerde zegt Jezus Zelf in drie gevallen: Adderengebroed. Jezus leerde hier exact hetzelfde als Johannes de Doper. Nee, hij gaat vérder. Lees maar na:

Mat.12:34 Adderengebroed, hoe kunt gij, die slecht zijt, iets goeds zeggen? Want uit de overvloed des harten spreekt de mond. Een goed mens brengt uit zijn goede schat goede dingen voort, en een slecht mens uit zijn boze schat boze dingen. Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden. (zie: Mat.3:7, Mat.12:34, Mat.23:33, Luc 3:7)

Léés! Lees je het? Jezus zegt: Naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.

quote:

Je gooit nog steeds op theologische wijze de bediening in Israël van Jezus met Zijn Wederkomst op 1 grote hoop zie ik. Dat zijn namelijk 2 totaal verschillende gebeurtenissen met elk hun beloften. Daar gaat het dan ook verkeerd.
Stop daarmee Learsi. Erken dat een discipel van Christus moet beginnen zich te onderwerpen aan het Woord van Christus. Maar jij rust op een rust die ik niet herken als uit Christus. Maar wat ik goed vind is dat je je voortdurend beroept op de aanspreekbaarheid op het Woord van God, en je trouw aan Christus. Deed je het alleen ook maar. Als alle gereformeerden deze woorden zouden hooghouden, dan was de kerk binnen 10 jaar weer een grote speler in de Nederlandse Politiek, en mogen we misschien ook weer zegen verwachten voor heel het land. Maar ik bid dat jouw getuigenis van Trouw aan de bijbelse leer, en het volgen van het Woord van God, zal aangenomen bij Gods kinderen, zodat ook door jou, hier ondanks jezelf, Gods Naam wordt verheerlijkt. Dat zal jou nog genade brengen Learsi, En die genade heb je nodig. Net als ik en alle anderen hier.

quote:

Dus niets dwaalleer, maar eindelijk het blootleggen van intens diep verborgen vervangingsleer binnen onze theologie/kerkleer.
Later verder.
Stop.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2013, 08:26:54 am door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: februari 04, 2013, 05:57:27 pm »
Verbond: onvoorwaardelijk?
Zeker niet!

quote:

Zach.9: 11 U ook aangaande, o Sion! door het bloed uws verbonds, heb Ik uw gebondenen uit den kuil, daar geen water in is, uitgelaten.
12 Keert gijlieden weder tot de sterkte, gij gebondenen, die daar hoopt! ook heden verkondig Ik, dat Ik u dubbel zal wedergeven;
Sleutelwoorden: Bekering. Hoop. Loon (naar geloof) !
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 07:27:52 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: februari 04, 2013, 06:14:22 pm »
Gods Woord, te moeilijk, voor wie de dagelijkse omgang niet schuwt?
Zeker niet !

quote:

Ez.3: 2
Toen opende ik mijn mond, en Hij gaf mij die rol te eten. En Hij zeide tot mij: Mensenkind, geef uw buik te eten, en vul uw ingewand met deze rol, die Ik u geef. Toen at ik, en het was in mijn mond als honig, vanwege de zoetigheid.

En Hij zeide tot mij: Mensenkind, ga henen, kom tot het huis Israels, en spreek tot hen met Mijn woorden. Want gij zijt niet gezonden tot een volk, diep van spraak en zwaar van tong, maar tot het huis Israels; Niet tot vele volken, diep van spraak en zwaar van tong, welker woorden gij niet kunt verstaan; zouden zij niet, zo Ik u tot hen gezonden had, naar u gehoord hebben?

Maar het huis Israels wil naar u niet horen, omdat zij naar Mij niet willen horen; want het ganse huis Israels is stijf van voorhoofd, en hard van hart zijn zij.

Het zoete van God in de mond, voelt bitter in het vlees.

Op.10:10 En ik nam dat boeksken uit de hand des engels, en ik at dat op;
en het was in mijn mond zoet als honig,
en als ik het gegeten had, werd mijn buik bitter.  
En hij zeide tot mij: Gij moet wederom profeteren
voor vele volken, en natiën, en talen, en koningen.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 06:15:56 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: februari 04, 2013, 07:36:47 pm »
Zijn allen Dochter van Sion, die van Sion?
Nee, alleen zij die in Sion 'thuis' zijn.

quote:

Ez.9:3 En de heerlijkheid des Gods van Israel hief zich op van den cherub,18 waarop Hij was, tot den dorpel van het huis; en Hij riep tot den man, die met linnen bekleed was, die de schrijvers-inktkoker aan zijn lenden had.
En de HEERE zeide tot hem: Ga door, door het midden der stad, door het midden van Jeruzalem, en teken een , die in het teken op de voorhoofden der lieden, die zuchten en uitroepen over al deze gruwelenmidden derzelve gedaan worden.
En zij zullen weten, dat Ik de HEERE ben; Ik heb niet tevergeefs gesproken, van hun dit kwaad aan te doen. (Ez. 6:10)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: februari 04, 2013, 07:43:57 pm »
Welke garantie biedt het nakomelingschap in bloed van Jacob?
Geen enkele andere, dan Gods directe betrokkenheid.

quote:

Ez.11: 15 Mensenkind, het zijn uw broederen, uw broederen, de mannen uwer maagschap, en het ganse huis Israels, ja, dat ganse, tot welke de inwoners van Jeruzalem gezegd hebben: Maakt u verre af van den HEERE, ditzelve land is ons tot een erfbezitting gegeven.

Daarom zeg: Zo zegt de Heere HEERE: Hoewel Ik hen verre onder de heidenen weggedaan heb, en hoewel Ik hen in de landen verstrooid heb, nochtans zal Ik hun een weinig tijds tot een heiligdom zijn, in de landen, waarin zij gekomen zijn. Daarom zeg: Alzo zegt de Heere HEERE: Ja, Ik zal ulieden vergaderen uit de volken, en Ik zal u verzamelen uit de landen, waarin gij verstrooid zijt, en Ik zal u het land Israels geven.
En zij zullen daarhenen komen, en al deszelfs verfoeiselen en al deszelfs gruwelen van daar wegdoen.

En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven; Opdat zij wandelen in Mijn inzettingen, en Mijn rechten bewaren, en dezelve doen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.

Maar welker hart het hart hunner verfoeiselen en hunner gruwelen nawandelt, derzelver weg zal Ik op hun hoofd geven, spreekt de Heere HEERE.
En ik sprak tot de gevankelijk weggevoerden al de woorden des HEEREN, die Hij mij had doen zien.
Opnieuw is de boodschap aan de joden in ballingschap: Alleen door het geloof is er toegang tot God, en alleen uit geloof is er inwonerschap in het heilige Jeruzalem.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 08:51:27 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: februari 04, 2013, 08:52:52 pm »
Heel Israël gered?
Zeker niet !

quote:

Leviticus 26: 38 Maar gij zult omkomen onder de heidenen, en het land uwer vijanden zal u verteren. En de overgeblevenen onder u zullen om hun ongerechtigheid in de landen uwer vijanden uitteren; ja, ook om de ongerechtigheden hunner vaderen zullen zij met hen uitteren.

Dan zullen zij hun ongerechtigheid belijden, en de ongerechtigheid hunner vaderen met hun overtredingen, waarmede zij tegen Mij overtreden hebben, en ook dat zij met Mij in tegenheid gewandeld hebben.

Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld, en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben;

Dàn zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob,
en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken;
Wat is dan de redding voor Israël?
Bekering!

quote:

Ez.6:9 Dan zullen uw ontkomenen Mijner gedenken onder de heidenen, waar zij gevankelijk zullen geworden zijn, omdat Ik verbroken ben door hun hoerachtig hart, dat van Mij afgeweken is, en door hun ogen, die hun drekgoden nahoereren;
en zij zullen een walging aan zichzelven hebben over de boosheden, die zij in al hun gruwelen gedaan hebben.
En zij zullen weten, dat Ik de HEERE ben; Ik heb niet tevergeefs gesproken, van hun dit kwaad aan te doen.
De bekering brengt inzicht van Gods gerechtigheid

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: februari 04, 2013, 09:02:02 pm »
Profetisch zicht op de leugens over Jeruzalem
Is Jeruzalem de heilige stad van het vrederijk?

quote:

Ezechiël 13:3 Zo zegt de Heere HEERE: Wee over die dwaze profeten, die hun geest nawandelen, en hetgeen zij niet gezien hebben!

10 Daarom, ja, daarom dat zij Mijn volk verleiden, zeggende: Vrede, daar geen vrede is; en dat de een een lemen wand bouwt, en ziet, de anderen denzelven pleisteren met loze kalk.

16 Te weten de profeten Israels, die van Jeruzalem profeteren, en voor haar een gezicht des vredes zien, waar geen vrede is, spreekt de Heere HEERE.
Troost door het voorbeeld van uitgeredden
Zal Jeruzalem dan onheil treffen?
Zeker, maar er is een belofte en uitkomst voor ene overblijfsel.

quote:

Ezechiël 14:6 Daarom zeg tot het huis Israels: Alzo zegt de Heere HEERE: Bekeert u, en keert u af van uw drekgoden, en keert uw aangezichten af van al uw gruwelen.
11 Opdat het huis Israels niet meer van achter Mij afdwale, en zij zich niet meer verontreinigen met al hun overtredingen; alsdan zullen zij Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn, spreekt de Heere HEERE.

14 Ofschoon deze drie mannen, Noach, Daniel en Job, in het midden deszelven waren, zij zouden door hun gerechtigheid alleen hun ziel bevrijden, spreekt de Heere HEERE.
Zo Ik het boos gedierte (2 Kon. 17:25) make door het land door te gaan, hetwelk dat van kinderen berove, zodat het woest worde, dat er niemand doorga, vanwege het gedierte;
Die drie mannen in het midden deszelven zijnde, zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo zij zonen, en zo zij dochteren bevrijden zouden, zij zelven alleen zouden bevrijd worden, maar het land zou woest worden.

Want alzo zegt de Heere HEERE: Hoeveel te meer als Ik mijn vier boze gerichten, het zwaard, en den honger, en het boze gedierte, en de pestilentie gezonden zal hebben tegen Jeruzalem, om daaruit mensen en beesten uit te roeien!

Doch ziet, daarin zullen ontkomenen overblijven, die uitgevoerd zullen worden, zonen en dochteren; ziet, zij zullen tot ulieden uitkomen, en gij zult hun weg zien, en hun handelingen; en gij zult vertroost worden over het kwaad, dat Ik over Jeruzalem gebracht zal hebben, ja, al wat Ik zal gebracht hebben over haar.
Een overblijfsel, dat Gods rechtvaardigheid over de eigen ellendige staat zal inzien.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 10:30:34 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: februari 04, 2013, 09:10:23 pm »
Is er reden voor een houding van gearriveerdheid?
Is er reden voor het rusten in de Heilige status?
Zeker niet!

quote:

Ez.16: 14 Daartoe ging van u een naam uit onder de heidenen om uw schoonheid; want die was volmaakt door Mijn heerlijkheid, die Ik op u gelegd had, spreekt de Heere HEERE.
Maar gij hebt vertrouwd op uw schoonheid, en hebt gehoereerd vanwege uw naam; ja, hebt uw hoererijen uitgestort aan een ieder, die voorbijging; voor hem was zij.

51 Samaria ook heeft naar de helft uwer zonden niet gezondigd; en gij hebt uw gruwelen meer dan zij vermenigvuldigd, en hebt uw zusters gerechtvaardigd door al uw gruwelen, die gij gedaan hebt.

Draag gij dan ook uw schande, gij, die voor uw zusteren geoordeeld hebt door uw zonden, die gij gruwelijker gemaakt hebt dan zij; zij zijn rechtvaardiger dan gij; wees gij dan ook beschaamd, en draag uw schande, omdat gij uw zusters gerechtvaardigd hebt.

Evenwel zal Ik gedachtig wezen aan Mijn verbond met u, in de dagen uwer jonkheid, en Ik zal met u een eeuwig verbond oprichten.
Dan zult gij uwer wegen gedenken en beschaamd zijn, als gij uw zusteren, die groter zijn dan gij, aannemen zult; want Ik zal u dezelve geven tot dochteren, maar niet uit uw verbond.

Want Ik zal Mijn verbond met u oprichten, en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben;
Opdat gij het gedachtig zijt, en u schaamt, en niet meer uw mond opent vanwege uw schande, wanneer Ik voor u verzoening doen zal over al hetgeen gij gedaan hebt, spreekt de Heere HEERE.

Gearriveerdheid en heilige status brengt schade en schande;
maar erkenning van de eigen ellende en het overtreden van het verbond,
brengt broederschap met de zusteren uit een ander verbond. Die zullen tot dochteren gegeven worden.

Kanttekening:tot dochteren: Te weten als uit u geboren door de prediking van het heilig Evangelie.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2013, 10:31:22 pm door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: februari 04, 2013, 10:54:17 pm »

quote:

Hier spreek je toch de Schrift tegen:

quote:

Rom. 11:26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Jes.45:25 Maar in den HEERE zullen gerechtvaardigd worden en zich beroemen, het ganse zaad van Israël.

Mag het het hele volk Israël zijn? Heb je er iets op tegen?
Misschien bedoelt God het gelouterd overblijfsel, maar dan is dat het "ganse" Israël wat God voor ogen stond.

quote:

Zach.13:9 En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.

Wat bedoelt God met "heel Israël"?
Ik denk in de eerste plaats het Israël dat God voor ogen had. Een vijandig persoon heeft er verkeerd zaad tussen gezaaid. (Math.13) Dat wordt verbrand. Maar God komt tot Zijn doel.
Als de gelovigen uit de heidenen denken dat zij daarbij horen zullen ze moeten erkennen dat ze bij Israël horen.

We kunnen heel veel roepen. Zullen we eens ophouden om daarover te strijden?
Als God zegt dat heel Israël gered wordt, dan is dat zo.
Hoe dat is, laten we aan Hem over.

Het is moeilijk om al het toekomstige in te vullen. Als onvolkomen mensen zullen we daarbij altijd fouten maken. Maar één ding kunnen we: God geloven en naspreken: Héél Israël wordt behouden!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: februari 04, 2013, 10:59:50 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2013 om 22:54:
 Maar één ding kunnen we: God geloven en naspreken: Héél Israël wordt behouden!

Kom ik toch weer met de vraag of het dan om het seculiere Israel gaat ja of nee.
Wat reken jij tot Israel?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: februari 04, 2013, 11:04:15 pm »
Eén ding weet ik nu wel zeker: wat mensen doorgaans geloven is hen vooral "voorgelegd."
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: februari 04, 2013, 11:22:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 februari 2013 om 22:59:
[...]

Kom ik toch weer met de vraag of het dan om het seculiere Israel gaat ja of nee.
Als het zover is zal dat Israël niet meer seculier zijn.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: februari 04, 2013, 11:29:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2013 om 23:22:
[...]

Als het zover is zal dat Israël niet meer seculier zijn.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: februari 04, 2013, 11:34:42 pm »
Het antwoord is dan ook nee, want het betreft een volk.
Er liggen wel beloftes voor dat volk. Ja en ik ben dan toch genijgd om die belofte door te trekken naar de hele wereld. :)
Want God is voor een ieder even rechtvaardig. Hij trekt niemand voor.
Etc.. de hele discussie begint dan eigenlijk van voren af aan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: februari 04, 2013, 11:37:27 pm »
Daarbij dan de wijze opmerking dat die ene joodse Ken huppeldepup laatst mee binnen bracht, dat de beloften allemaal gelden voor één Persoon en dat is Jezus Christus. Iedereen deelt in die belofte door de relatie met Jezus Christus.
Pas bij het aannemen van Hem, vallen die beloftes jou ten deel. Dan wordt die beloofte zaligheid werkelijkheid in je leven.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: februari 05, 2013, 09:15:53 am »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2013 om 22:54:
Hier spreek je toch de Schrift tegen:
[...]
Mag het het hele volk Israël zijn? Heb je er iets op tegen?
Misschien bedoelt God het gelouterd overblijfsel, maar dan is dat het "ganse" Israël wat God voor ogen stond.
[...]
Wat bedoelt God met "heel Israël"?
Ik denk in de eerste plaats het Israël dat God voor ogen had. Een vijandig persoon heeft er verkeerd zaad tussen gezaaid. (Math.13) Dat wordt verbrand. Maar God komt tot Zijn doel.
Als de gelovigen uit de heidenen denken dat zij daarbij horen zullen ze moeten erkennen dat ze bij Israël horen.

We kunnen heel veel roepen. Zullen we eens ophouden om daarover te strijden?
Als God zegt dat heel Israël gered wordt, dan is dat zo.
Hoe dat is, laten we aan Hem over.

Het is moeilijk om al het toekomstige in te vullen. Als onvolkomen mensen zullen we daarbij altijd fouten maken. Maar één ding kunnen we: God geloven en naspreken: Héél Israël wordt behouden!

Héél Israël, dat is: Ook niet één daarvan zal de mens buitensluiten.
De mens, en ook de rechtvaardige mens, sluit buiten wie tegen God zijn.
Ja; God Zèlf sluit buiten die zich tegen Hem keren.
Maar Christus kwam speciaal voor het verworpene.
Want God brengt niet alleen het gerechtvaardigde volk,
en ook niet het volk dat heel hard werkt om tot God te komen,
maar God brengt juist zelfs de allerkleinste, degene die:

1. Niet rechtvaardig is,
2. Niet zijn best deed,
3. Maar tot inzicht komt van de eigen ellende, en
vanuit de ellende zijn hoop vestigt op God.
Op de Messias. Op de gearriveerde Messias, dat is op Christus.

Dat is héél Israël.
Niet het seculiere Israël,
niet het menselijke Israël,

Maar het Israël van geloof,
en dan wel vanuit héél de wereld verzameld.

Psalmen 14:4
Hebben dan alle werkers der ongerechtigheid geen kennis,
die mijn volk opeten, alsof zij brood aten?
Zij roepen den HEERE niet aan.
Aldaar zijn zij met vervaardheid vervaard;
want God is bij het geslacht des rechtvaardigen.
Gijlieden beschaamt den raad des ellendigen,
omdat de HEERE zijn Toevlucht is.
Och, dat Israëls verlossing uit Sion kwame!
Als de HEERE de gevangenen Zijns volks zal doen wederkeren,
dan zal zich Jakob verheugen, Israël zal verblijd zijn.  

Jesaja 59:20
En er zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor hen, die zich bekeren van de overtreding in Jakob, spreekt de HEERE.  

quote:

Jes.27:9 Daarom zal daardoor de ongerechtigheid van Jakob verzoend worden, en dit is de ganse vrucht, dat Hij deszelfs zonde zal wegdoen, wanneer Hij al de stenen des altaars maken zal als verstrooide kalkstenen, de bossen en de zonnebeelden zullen niet bestaan.
10 Want de vaste stad zal eenzaam, de woonstede zal verstoten en verlaten worden, gelijk een woestijn; daar zullen de kalveren weiden, en daar zullen zij nederliggen, en zullen haar takken verslinden.
11 Als haar takken verdord zullen zijn, zullen zij afgebroken worden, en de vrouwen, komende, zullen ze aansteken; want het is geen volk van enig verstand; daarom zal Hij, Die het gemaakt heeft, Zich deszelven niet ontfermen, en Die het geformeerd heeft, zal aan hetzelve geen genade bewijzen.
12 En het zal te dien dage geschieden, dat de HEERE dorsen zal, van den stroom der rivier af tot aan de rivier van Egypte; doch gijlieden zult opgelezen worden, een bij een, o gij kinderen Israëls!
13 En het zal te dien dage geschieden, dat er met een grote bazuin geblazen zal worden; dan zullen die komen, die in het land van Assur verloren zijn, en de heengedrevenen in het land van Egypte; en zij zullen den HEERE aanbidden op den heiligen berg te Jeruzalem.  

Jesaja 17:5
Want hij zal zijn, gelijk wanneer een maaier het staande koren verzamelt, en zijn arm aren afmaait; ja, hij zal zijn, gelijk wanneer iemand aren leest in het dal Refraïm.  
Bovenstaande kun je beschouwen als héél Israël. Eén bij één. Ik laat dat staan, zoals jij me ook vraagt. Maar ik geef de context weer. Hoe groot de genade van God ook is of zal zijn, er is nog niet een beginsel in te lezen, dat Israël daarop mag rusten ! De Rust van die genade, is er wel, maar alléén voor die Hem vrezen en Hem zoeken ! Het gaat om de schuld en de ongerechtigheid die wordt weggedaan. En die genade wordt ook gevonden door de heidenen, die Christus aannemen. Het is eigenlijk al de christelijke leer ten tijde van Jesaja. En dat klopt ook want Christus..

..BRACHT GÉÉN NIEUWE LEER !!!!!!

Maar wèl een Nieuw Verbond
Jeremía 31:31, 32, 33, 34
Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;  Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;  
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE:
Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.  

En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.  

quote:

NB: Dus ook de kinderen: KINDERDOOP !
De laatste tekst hiervoor letterlijk lezen (En dat is waar je je op beroept), leert hier ook de kinderdoop: want het beginsel is dat de ongerechtigheid niet wordt aangerekend, en dat het kind is gered. Dat is het verbond dat juist rekent met héél Israël. Maar vervolgens is er wel degelijk de vraag hoe het kind antwoordt op die genade. (God "kennen") Hoe het kind erkent in dat verbond te staan. Hoe het kind van de manna en het eeuwige leven en de onuitputtelijke levensboom wil nemen. Want ook het kind moet net als Israël leren in welke rust werkelijk Rust is, en dat gearriveerdheid hem van God wegbrengt. De Kinderdoop is dus juist een nauwe aansluiting bij het gedachtengoed over genade voor héél Israël.
2 Korinthe 3:16
Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.

Hebreeën 8:8
Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;  

Hebreeën 10:16
Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2013, 10:04:42 am door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: februari 05, 2013, 10:02:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 februari 2013 om 23:29:
[...]
......
Dat is geen antwoord op mijn vraag.....
Het gaat er niet om wat ik tot Israël reken, maar hoe God Israël ziet.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: februari 05, 2013, 10:29:58 am »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2013 om 23:37:
Daarbij dan de wijze opmerking dat die ene joodse Ken huppeldepup laatst mee binnen bracht, dat de beloften allemaal gelden voor één Persoon en dat is Jezus Christus. Iedereen deelt in die belofte door de relatie met Jezus Christus.
Pas bij het aannemen van Hem, vallen die beloftes jou ten deel. Dan wordt die beloofte zaligheid werkelijkheid in je leven.

Dat is ook zo Gait. Het aannemen van Jezus Christus, het één worden met Hem is onze redding. Dan mogen we delen in alles wat Christus verworven heeft.  Daardoor worden we ook op de olijfboom geënt.
En als Israël behouden wordt is het gelouterd en heeft het Jezus aanvaard.
En verder wil ik er niet meer over discusseren. De tijd zal het leren.
We moeten altijd bereid zijn om onze inzichten te herzien, want het zijn allemaal menselijke pogingen om Gods bedoeling m.b.t. de toekomst te doorgronden.
Het vasthouden aan Jezus is het allerbelangrijkste. "Blijf in Mij" zegt Hij. Bij Hem komt het goed.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: februari 05, 2013, 10:48:34 am »

quote:

Adinomis schreef op 05 februari 2013 om 10:02:
[...]

Kijk aan.... er is dus een duidelijk verschil tussen wat God wil en de interpretaties van Adinomis. Dank voor deze bevestiging.  :-)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: februari 05, 2013, 12:31:48 pm »

quote:

[...]

En dat is daarmee wederom geen antwoord op mijn vraag.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: februari 05, 2013, 12:53:48 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 februari 2013 om 12:31:

En dat is daarmee wederom geen antwoord op mijn vraag.

Ik hoef ook geen antwoorden te geven die jij graag wilt hebben.
Jouw vragen om antwoord komt haast over als een bevel.
Ik ben zelfs niet in staat om zo'n antwoord te geven.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: februari 05, 2013, 12:57:54 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 februari 2013 om 12:53:
[...]

Ik hoef ook geen antwoorden te geven die jij graag wilt hebben.
Jouw vragen om antwoord komt haast over als een bevel.
Ik ben zelfs niet in staat om zo'n antwoord te geven.
Was niet bedoeld als bevel, sorry daarvoor. Maar als iemand zo zeker is van een bepaald Israelstandpunt dan lijkt mij dat er een antwoord te geven is op de vraag of het om een seculiere staat Israel van nu gaat of niet.
Nogmaals: niet bedoeld om te kwetsen oid maar gewoon: hoe zie je dat dan ten opzichte van het huidige (seculiere) Israel?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: februari 05, 2013, 01:01:43 pm »
Het gebruikelijke klagen over de vorm ('bevel'), om maar niet op de inhoud te hoeven ingaan, is weer begonnen.  :+
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: februari 05, 2013, 01:14:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 februari 2013 om 12:57:

Was niet bedoeld als bevel, sorry daarvoor. Maar als iemand zo zeker is van een bepaald Israelstandpunt dan lijkt mij dat er een antwoord te geven is op de vraag of het om een seculiere staat Israel van nu gaat of niet.
Nogmaals: niet bedoeld om te kwetsen oid maar gewoon: hoe zie je dat dan ten opzichte van het huidige (seculiere) Israel?
Ik baseer mijn antwoord op wat God in de bijbel heeft gezegd. Dat heb ik duidelijk aangegeven in mijn posting in dit topic aan Small Brother op maandag 04 februari 2013 22:54. Het is goed mogelijk dat het seculiere Israël van nu daar deel van uitmaakt. Maar ik heb ook gelinkt naar Zacharia 13:8-9 waar Israël gelouterd wordt.

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: februari 05, 2013, 02:03:23 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 februari 2013 om 13:01:
Het gebruikelijke klagen over de vorm ('bevel'), om maar niet op de inhoud te hoeven ingaan, is weer begonnen.  :+

Beste Ignatius,
Ter overdenking!
Te dien dage zal men een spreekwoord over ulieden opnemen; en men zal een klagelijke klacht klagen, en zeggen: Wij zijn ten enenmale verwoest; Hij verwisselt mijns volks deel; hoe ontwendt Hij mij; Hij deelt uit, afwendende onze akkers.
Zo zal ik ook mijn mond niet wederhouden, ik zal spreken in benauwdheid mijns geestes; ik zal klagen in bitterheid mijner ziel.
Des avonds, en des morgens, en des middags zal ik klagen en getier maken; en Hij zal mijn stem horen.
Een hartelijke groet.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: februari 05, 2013, 05:13:17 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 februari 2013 om 22:59:
[...]

Noem eens 1 land op dat niet seculier is dan? Nederland is toch ook seculier?
Overal doet G-d Zijn Beloften aan Israël dat Hij Zelf hen vergeven zal, aan hun zonden niet meer denken, hun onreinheden zal wegwassen, hen zal reinigen van hun zonden, hen zalig zal maken. Zijn Aangezicht een kleine tijd heeft verborgen in toorn, maar
Jesaja 54
8 In een stortvloed van grote toorn heb Ik voor u
Mijn aangezicht een ogenblik verborgen,
maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij over u ontfermen,
zegt de HEERE, uw Verlosser.
9 Want dit zal voor Mij zijn als bij de wateren van Noach,
toen Ik  zwoer
dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen;
zo heb Ik gezworen
dat Ik niet meer op u toornen zal en u niet meer bestraffen zal.

10 Want al zouden bergen wijken
en heuvels wankelen,
Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken
en het verbond van Mijn vrede zal niet wankelen,
zegt de HEERE, uw Ontfermer
.

Nergens voorwaarden, helemaal nergens.
Wanneer Israël niet seculier zou zijn en zou leven volgens de wet, dan waren deze Beloften van G-d aan Israël toch onnodig? Genade zou dan toch onnodig zijn?

Ezechiel 39
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn  Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE.

Ezechiel 36:25-27
25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een  nieuw hart geven en een nieuwe  geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.

--> G-d Zelf zal heel Israël reinigen van al hun onreinheden !
--> G-d Zelf zal heel Israël een nieuw hart en nieuwe geest geven!
--> G-d Zelf zal maken dat Israël in Zijn verordeningen wandelt en Zijn bepalingen in acht houdt.

--> Geen voorwaarden, maar Beloften dat onze Eeuwige G-d van Israël dat voor Zijn vollk Israël zal doen.

--> Maar dit is nu net de steen waaraan de wereld zich zal stoten.
Jesaja 60
2 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.

En dat zal de reden zijn van de wraak van G-d over de wereld, de vijanden van Zijn volk Israël.
Jesaja 34
8 Want het zal zijn de dag van de wraak van de HEERE,
het jaar van de afrekening om de rechtszaak van Sion.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: februari 05, 2013, 05:15:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2013 om 23:34:
Het antwoord is dan ook nee, want het betreft een volk.
Er liggen wel beloftes voor dat volk. Ja en ik ben dan toch genijgd om die belofte door te trekken naar de hele wereld. :)
Want God is voor een ieder even rechtvaardig. Hij trekt niemand voor.
Etc.. de hele discussie begint dan eigenlijk van voren af aan.
Niet alle Beloften van G-d voor Israël zijn ook voor de christenen uit de heidenen, gaitema. Uiteindelijk is G-d nooit meer zo close geweest met mensen als dat Hij met de Joden was.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: februari 05, 2013, 05:16:06 pm »

quote:

[...]

Precies, en hoe G-d Israël ziet, kunnen we uitgebreid lezen in het OT !

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: februari 05, 2013, 05:20:13 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 februari 2013 om 13:14:
[...]

Ik baseer mijn antwoord op wat God in de bijbel heeft gezegd. Dat heb ik duidelijk aangegeven in mijn posting in dit topic aan Small Brother op maandag 04 februari 2013 22:54. Het is goed mogelijk dat het seculiere Israël van nu daar deel van uitmaakt. Maar ik heb ook gelinkt naar Zacharia 13:8-9 waar Israël gelouterd wordt.

Het louteren heeft betrekking op de levende Joden, ja en die zullen het zwaar te verduren krijgen in de grote verdrukking door de seculiere wereld geholpen door de hoer van Babylon. Slechts 144.000 bloedlijnen zullen in bescherming worden genomen door G-d. (Openbaring 7).

Maar de Genade en het reinigen heeft betrekking o heel Israël, dat zijn ook de tot leven gewekte Joden beschreven in Ezechiel 37. Daarover zal de Genade worden uitgestort zoals G-d in vele en vele profetieën in het OT beloofd.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: februari 05, 2013, 05:26:06 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 februari 2013 om 13:01:

Inderdaad. Mee eens.

Dus mensen...
Voor een duidelijk gesprek zou het zeker wel nuttig zijn om als iemand om een antwoord vraagt dit ook te geven. Het is zo dat Riemer duidelijk aangaf dat er geen antwoord was en het is ook prima dat hij dat doet, lijkt me.
Een antwoord kan ook zijn dat je een bepaald standpunt voor het meest aannemelijke houdt en dat je het daar vooralsnog op houdt. Het hoeft helemaal niet dat je absoluut zeker van iets bent en zegt "zo is het". Maar als je iets zegt dat er wel mee van doen heeft maar wazigheid geeft met betrekking tot je standpunt ten aanzien van een concrete vraag, dan zal de ander niet zo erg tevreden zijn, over het algemeen!
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2013, 05:52:12 pm door Trajecto »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: februari 05, 2013, 06:00:21 pm »

quote:

small brother schreef op 05 februari 2013 om 09:15:
[...]

Héél Israël, dat is: Ook niet één daarvan zal de mens buitensluiten.
De mens, en ook de rechtvaardige mens, sluit buiten wie tegen God zijn.
Ja; God Zèlf sluit buiten die zich tegen Hem keren.
Maar Christus kwam speciaal voor het verworpene.
Want God brengt niet alleen het gerechtvaardigde volk,
en ook niet het volk dat heel hard werkt om tot God te komen,
maar God brengt juist zelfs de allerkleinste, degene die:

1. Niet rechtvaardig is,
2. Niet zijn best deed,
3. Maar tot inzicht komt van de eigen ellende, en
vanuit de ellende zijn hoop vestigt op God.
Op de Messias. Op de gearriveerde Messias, dat is op Christus.

Dat is héél Israël.
Niet het seculiere Israël,
niet het menselijke Israël,

Maar het Israël van geloof,
en dan wel vanuit héél de wereld verzameld.
Dit is toch werkelijk vervangingsleer van de bovenste plank !

Psalmen 14:4
Hebben dan alle werkers der ongerechtigheid geen kennis,
die mijn volk opeten, alsof zij brood aten?
Zij roepen den HEERE niet aan.
Aldaar zijn zij met vervaardheid vervaard;
want God is bij het geslacht des rechtvaardigen.
Gijlieden beschaamt den raad des ellendigen,
omdat de HEERE zijn Toevlucht is.
Och, dat Israëls verlossing uit Sion kwame!
Als de HEERE de gevangenen Zijns volks zal doen wederkeren,
dan zal zich Jakob verheugen, Israël zal verblijd zijn.  

quote:

Maar wèl een Nieuw Verbond
Jeremía 31:31, 32, 33, 34
Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;  Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;  
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE:
Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Dit is niet voor Christenen, dat is pure vervangingsleer. Dit is voor Israël. Bij Zijn wederkomst als Messias zal G-d een nieuw Verbond maken met Israël.
Een verbond met het huis van Israël en Juda, niet met Christenen !

quote:

En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven[/b], en hunner zonden niet meer gedenken.  

Want is dit al een feit?
Hoeven we niet meer te zeggen tegen onze broeders en naasten kent de Heer?
Hoeven we niet meer te evangeliseren in de wereld?
Want hier staat toch echt dat allen van de kleinste af tot de grootste toe, de Heer zullen kennen! Geen uitgezonderd dus small brother !
DAT is nog niet geschied, het zal pas geschieden bij de Wederkomst van Jezus in Israël als Messias.

quote:

2 Korinthe 3:16
Doch zo wanneer het tot den Heere zal bekeerd zijn, zo wordt het deksel weggenomen.

--> Indien HET (israel dus) bekeerd ZAL ZIJN (gaat dus gebeuren) zal het deksel door G-d Zelf worden weggenomen. Immers het volk Israël is door G-d afgedekt met een deksel voor het evangelie, de rest van de wereld niet. Daarmee is het NOG een bevestiging dat het hier over Israël gaat en niet over christenen.

quote:

Hebreeën 8:8
Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;  

Nieuw verbond oprichten met het huis Israël en Juda, niet met christenen.
Immers, het nieuwe verbond met Christus was er al op het moment dat dit gesproken werd. Dit is een aankondiging van iets dat nog komen gaat !

quote:

Hebreeën 10:16
Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden

Na die dagen, dat zijn de dagen in de eindtijd ! Dus dat verbond wordt nog gesloten tussen G-d en de Joden.
Wederom bestaat het verbond tussen Christus en Zijn volgelingen al, op het moment dat dit gesproken wordt. Het is een verbond dat G-d met hen (Israël) maken zal (moet dus nog geschieden).

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: februari 05, 2013, 08:27:07 pm »

quote:

learsi schreef op 05 februari 2013 om 18:00:
Dit is toch werkelijk vervangingsleer van de bovenste plank !

Dit is niet voor Christenen, dat is pure vervangingsleer.
Dit is voor Israël. Bij Zijn wederkomst als Messias zal G-d een nieuw Verbond maken met Israël.
Oh werkelijk? Echt waar? Ik heb geen idee wat jij allemaal met vervangingsleer bedoelt,  maar de indruk die je vestigt is dat in jouw beleving en achterban dat woord zodanig is gedemoniseerd, dat een inhoudelijk gesprek over de bijbel onmogelijk is.

quote:

Een verbond met het huis van Israël en Juda, niet met Christenen !
Als Christenen geen ware zonen van Israël, dan zijn ze ook geen ware erfgenamen.

Als Christenen geen ware erfgenamen zijn van Israël, dan is hun claim van eenheid met Christus, geen terechte claim.

Als de belofte van de ware erfenis niet via Christus is uitgevloeid over de Christenen, dan zijn de vervullingen die de christenen claimen ten tijden van de kruisiging van Christus, ten onrechte geclaimd vervullingen te zijn.

Kieper die bijbel dan maar overboord. 't-Is allemaal vervangingsleer...

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: februari 05, 2013, 09:06:47 pm »
Citaat
small brother schreef op 05 februari 2013 om 20:27:
[...]

Oh werkelijk? Echt waar? [/quote
Echt waar small border, echt waar ! ;)

Citaat
Ik heb geen idee wat jij allemaal met vervangingsleer bedoelt,  
Citaat

Wat jij schreef small brother, daarvan schrok ik zelfs, dat is niet gewoon diep ingevreten vervangingsleer zoals voorkomt in onze kinderdoop en belijdenis, maar wat jij schrijft is vervangingsleer ten top!

Israel is niet meer het volk, niet meer het Beloofde Land maar alle gelovigen in Christus........... dat is extreme vervangingsleer.

Ik verbaas me er echt over dat iemand als jij die ook SV leest (zelfs citeert), zo extreem kan gaan vergeestelijken als het op Israël aankomt. Het maakt me verdrietig. :9~

vervangingsleer
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2013, 09:11:59 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: februari 05, 2013, 09:49:37 pm »

quote:

Duidelijk! Ik kan het ook goed begrijpen omdat ik zelf ben opgegroeid met deze leer. Het is ook goed te begrijpen dat deze gedachtengang ontstond na de verwoesting van Jeruzalem.

Psalm 19:13 Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgene afdwalingen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: februari 05, 2013, 10:24:00 pm »
Als we dan toch met bijbelteksten moeten strooien:
Psalm 87:

quote:

Boven alle steden van Jakob
heeft de HEER de poorten van Sion lief,
zijn vesting op de heilige bergen. 2 [1–2]
3 Van u wordt met lof gesproken,
stad van God. sela

4 ‘Ik noem Rahab en Babel mijn getrouwen.
Filistea, Tyrus en Nubië
zijn alle hier geboren.’
5 Met recht kan men van Sion zeggen:
‘Welk volk ook, het is hier geboren,
de Allerhoogste houdt Sion in stand.’

6 Bij de namen van de volken schrijft de HEER:
‘Dit volk is hier geboren.’ sela

7 En dansend zingen zij:
‘Mijn bronnen zijn alleen in u.’
Vervanginsleer ten top!