quote:
op 20 Jun 2003 19:49:21 schreef Syrisch Orthodox:
[...]
Ben ik het niet mee eens Lonneke.
Is de vraag wat is "liefde zonder trouw" niet belangrijker???
Als je een relatie met iemand hebt en of jij of de ander is niet trouw, wat heb je dan aan liefde??? Dan krijg je voortdurend te maken met pijn....
je hebt helemaal gelijk hoor. Liefde en trouw gaan samen. Dus alleen liefde zonder trouw is niet goed en alleen trouw zonder liefde is ook niet goed.
Maar ik wou ook nog even op je andere reaktie ingaan. Ik vind het altijd mooi om te horen dat een man zijn vrouw/vriendin trouw is.
Wat betreft de "verleiding" die aan de duivel wordt toegeschreven: Mijn man zei nadat hij het vreemd gaan anderhalf jaar voor mij had verzwegen: "Ja, maar ik ben ook verleid" En toen werd ik vreselijk boos op hem. Want ik vind je een grote zwakkeling wanneer je je zomaar laat verleiden. Nog erger: Ik vond dat hij de schuld mooi van zich afschoof.
In die tijd had ik ook een kennis waar ik veel mee over geloof etc. schreef. Mijn man was altijd vreselijk jaloers. Kon me ook niet vrijlaten. Voor ons was dat moelijk omdat ik een totale andere belevingswereld had dan hem. Ik wou juist met mensen van gedachten wisselen over het geloof. Maar zijn inziens moest dat persé Gereformeerd zijn. Alle andere overtuigingen werden veroordeeld. En dat is nu na de scheiding nog steeds zo.
Als ik een keer boos op hem ben dan zegt hij: "Zo, heb je je weer laten beinvloeden door die mensen waar je mee omgaat? (Ik ga met alle mensen om, niet alleen gelovigen) en dan voel ik me zo vernederd, alsof ik geen eigen mening heb. Alsof ik mijn eigen verantwoording niet kan dragen.
Maar hij veroordeelt dus wel mensen die hij niet eens kent (mijn vrienden)
Hij neemt ook geen moeite om ze te leren kennen want ze behoren sowieso tot het kwaad. Absurd vind ik het.
Dan zeg ik: Kijk eerst maar eens naar jezelf inplaats dat je zomaar mensen veroordeeld die je niet eens kent. Maar altijd naar anderen kijken, altijd de schuld van zich afschuiven. Wat een hoogmoed. Ik kan er niet tegen. Dan denk ik: Toon eens een beetje karakter en ga eens je verantwoordelijkheid dragen.
Ik heb ook wel het verlangen gehad dat ik andere mannen begeerde, dat was dan in gedachten, maar ik heb er nooit aan toegegeven. Ook niet ondanks dat er van mijn kant geen *man/vrouw*liefde naar hem was.
Wat betreft het vreemd gaan. Wanneer een man vreemd wil gaan (of een vrouw) laat haar partner hem of haar een kuisheidsgordel omdoen en op slot draaien. Zo kan de duivel je ook niet verleiden. Ik meen dat in de middeleeuwen zoiets bestond. In feite ben je in je gedrag gewoon nog een kind, je kunt niet je verantwoordelijkheid dragen, wel....dan moet het maar op deze manier.
Ik zou trouwens wel willen weten hoe en waarom dit in de middeleeuwen gebeurde en of dit ook onder kerkmensen werd gedragen of dat dit door de kerk (of geloof) werd veroordeeld.
groetjes Lonneke