allebei Hiedeen... maar als je kunt stimuleren om die grondhouding te veranderen, als je groepsvorming die niet goed zijn voor de eenheid met de hele gemeente lijkt mij het goed om daar wat in te veranderen. Hoe? Ik heb er wel vaker voor gepleit... we kunnen een voorbeeld nemen aan de eerste gemeenten in het nieuwe testament. Die hadden maar 1 dienst per dag... maar ze gingen niet na een uur met elkaar in de kerk te hebben gezeten en op het kerkplein nog even 10 minuten nagepraat te hebben weer naar huis... Ze gingen ook samen eten, ze besteedden heel wat uurtjes op een zondag (en niet alleen op zondag) met elkaar zonder dat ze al die uren "kerkdienst" hadden.
Ik vind het belang van de 2e dienst niet zo groot. Als je kijkt naar de motieven om te tweede dienst in te voeren en vervolgens kijkt naar deze tijd is het denk ik niet zo relevant... Ik snap dan ook niet dat die tweede dienst nooit weer is afgeschaft... In plaats daarvan lijkt het me beter om net als in het NT de middag weer bij elkaar, met je wijk of hele gemeente door te brengen, samen te eten, bidden, zingen, bijbelstudie doen... maar ook gewoon gezellig met elkaar te praten. Dan leer je mensen ook kennen... heb je echt contact met ze, ben je meer een eenheid. Er is interactie tussen gemeenteleden die er in de kerkdienst niet is. En interactie is essentieel voor eenheid, voor het hebben van een band met elkaar.
Waarom zouden we niet teruggaan naar hoe het in de eerste gemeenten was?