Auteur Topic: Ben ik mijn broeders hoeder  (gelezen 2196 keer)

Luc

• Bekijk profiel
Ben ik mijn broeders hoeder
« Gepost op: oktober 10, 2004, 05:51:08 pm »
Wat vinden jullie...

Kijken we in de kerk nog naar elkaar om of is het daar ook Ik voor mezelf en God voor ons allen...

STELLING:

Het individualisme heeftl binnen onze kerken een voet aan de grond gekregen.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2004, 06:06:10 pm »
Misschien kan je beginnen met wat argumenten voor je stelling te noemen?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2004, 06:12:38 pm »
Het individualisme is nooit weg geweest in de kerk hooguit wat minder duidelijk aanwezig.

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2004, 06:29:12 pm »
We kijken wel naar elkaar om, maar vaak gebeurt dat helemaal op de verkeerde manier: door OVER elkaar te praten, ipv met MET elkaar...
Niet dat iedereen dat doet, maar helaas gebeurt het wel erg veel. Ik denk wel dat er op dat gebied wat dingen veranderd mogen worden.
Hier in de kerk in Canada merk ik dat ook: er wordt onderling best veel over anderen gepraat, en dan veel over de uiterlijke dingen die niet eens zo vreselijk belangrijk zijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2004, 06:32:42 pm »
Vanmorgen hadden we het hierover in ons preekbespreek groepje en constateerden juist het tegenovergestelde. We (de gemeente in Delft dan met name) zijn juist blij te mogen zien dat er ook op dit vlak geestelijke groei is. Er is meer omzien naar elkaar. Zelf spreek ik nu steeds makkelijker en vaker onbekenden aan in de kerk bijvoorbeeld.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 10, 2004, 08:26:54 pm »
Als je naar een ander om wilt zien; krijg je vaak de opmerking waar bemoei je je mee.

Ik red mezelf wel.

Vaak wordt dus meeleven niet gewaardeerd
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 10, 2004, 10:13:18 pm »

quote:

Luckyb@y schreef op 10 oktober 2004 om 20:26:
Als je naar een ander om wilt zien; krijg je vaak de opmerking waar bemoei je je mee.

Ik red mezelf wel.

Vaak wordt dus meeleven niet gewaardeerd
Er is ook verschil tussen bemoeizucht en meeleven. Als je vaak de opmerking krijgt "waar bemoei je je mee" wek je misschien de indruk te bemoeizuchtig te zijn en moet je je communicatie aanpassen.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2004, 11:19:25 pm »
Naar een ander omzien betekent soms ook het die ander alleen laten doen hoe belachelijk dat ook klinkt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2004, 12:24:37 am »
Gedeeltelijk wel waar.... Je ziet steeds meer groepsvorming... individualisme is het misschien niet, maar je kiest een groepje mensen uit die je wel ligt... Kijk eens naar een kerkdienst op zondag... Na afloop zul je altijd dezelfde groepen bij elkaar zien staan en even napraten... Met een heleboel kerkleden praat je nooit, je kent ze nauwelijks... en in de kerkdiensten is daar ook geen mogelijkheid voor...

Het gaat heel makkelijk... zo gaat het in het dagelijks leven toch ook zo vaak? Toch merk je ook op bepaalde punten dat het individualisme van deze tijd een averechtse werking heeft, mensen missen blijkbaar toch iets en zoeken elkaar wel op... Ik zie goede en slechte dingen op dit punt... en dan lijkt het me goed om aan de slechte dingen te gaan werken... Daarvoor zul je meer moeten doen dan 2 kerkdiensten op een zondag organiseren en bezoeken en daarnaast bijbelstudiegroepen hebben die vaak wijk- en leeftijdgericht zijn....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2004, 02:57:25 pm »

quote:

Marnix schreef op 12 oktober 2004 om 00:24:
Daarvoor zul je meer moeten doen dan 2 kerkdiensten op een zondag organiseren en bezoeken en daarnaast bijbelstudiegroepen hebben die vaak wijk- en leeftijdgericht zijn....

Wat moet je dan doen? Heb je goede alternatieven? Zit het vast in bepaalde structuren (erediensten, wijken, bijeenkomsten, kampeerweekenden, sing-ins) of ligt het aan onze grondhouding? Of allebei?

Om op de topictitel terug te komen. Ja, we zijn elkaars hoeder (zowel broeders als zusters, ;)) Ik denk dat het belangrijk is om altijd naar elkaar om te zien, vooral ook naar onbekende, nieuwe, geinteresseerde mensen die graag God willen leren kennen. Je ziet in de kerk naar elkaar om met het doel: elkaar te helpen te geloven.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:06:26 pm »
allebei Hiedeen... maar als je kunt stimuleren om die grondhouding te veranderen, als je groepsvorming die niet goed zijn voor de eenheid met de hele gemeente lijkt mij het goed om daar wat in te veranderen. Hoe? Ik heb er wel vaker voor gepleit... we kunnen een voorbeeld nemen aan de eerste gemeenten in het nieuwe testament. Die hadden maar 1 dienst per dag... maar ze gingen niet na een uur met elkaar in de kerk te hebben gezeten en op het kerkplein nog even 10 minuten nagepraat te hebben weer naar huis... Ze gingen ook samen eten, ze besteedden heel wat uurtjes op een zondag (en niet alleen op zondag) met elkaar zonder dat ze al die uren "kerkdienst" hadden.

Ik vind het belang van de 2e dienst niet zo groot. Als je kijkt naar de motieven om te tweede dienst in te voeren en vervolgens kijkt naar deze tijd is het denk ik niet zo relevant... Ik snap dan ook niet dat die tweede dienst nooit weer is afgeschaft... In plaats daarvan lijkt het me beter om net als in het NT de middag weer bij elkaar, met je wijk of hele gemeente door te brengen, samen te eten, bidden, zingen, bijbelstudie doen... maar ook gewoon gezellig met elkaar te praten. Dan leer je mensen ook kennen... heb je echt contact met ze, ben je meer een eenheid. Er is interactie tussen gemeenteleden die er in de kerkdienst niet is. En interactie is essentieel voor eenheid, voor het hebben van een band met elkaar.

Waarom zouden we niet teruggaan naar hoe het in de eerste gemeenten was?
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2004, 12:06:51 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2004, 04:36:00 pm »

quote:

Marnix schreef op 14 oktober 2004 om 12:06:
allebei Hiedeen... maar als je kunt stimuleren om die grondhouding te veranderen, als je groepsvorming die niet goed zijn voor de eenheid met de hele gemeente lijkt mij het goed om daar wat in te veranderen. Hoe? Ik heb er wel vaker voor gepleit... we kunnen een voorbeeld nemen aan de eerste gemeenten in het nieuwe testament. Die hadden maar 1 dienst per dag... maar ze gingen niet na een uur met elkaar in de kerk te hebben gezeten en op het kerkplein nog even 10 minuten nagepraat te hebben weer naar huis... Ze gingen ook samen eten, ze besteedden heel wat uurtjes op een zondag (en niet alleen op zondag) met elkaar zonder dat ze al die uren "kerkdienst" hadden.

Ik vind het belang van de 2e dienst niet zo groot. Als je kijkt naar de motieven om te tweede dienst in te voeren en vervolgens kijkt naar deze tijd is het denk ik niet zo relevant... Ik snap dan ook niet dat die tweede dienst nooit weer is afgeschaft... In plaats daarvan lijkt het me beter om net als in het NT de middag weer bij elkaar, met je wijk of hele gemeente door te brengen, samen te eten, bidden, zingen, bijbelstudie doen... maar ook gewoon gezellig met elkaar te praten. Dan leer je mensen ook kennen... heb je echt contact met ze, ben je meer een eenheid. Er is interactie tussen gemeenteleden die er in de kerkdienst niet is. En interactie is essentieel voor eenheid, voor het hebben van een band met elkaar.

Waarom zouden we niet teruggaan naar hoe het in de eerste gemeenten was?
De vraag stellen is 'm beantwoorden. Ik ben het roerend met Marnix eens.