Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Hoe als christen evangeliseren naar katholieken?

(1/13) > >>

b1007:
Hoi allemaal,

Ik ben blij dat er zoiets bestaat als een forum voor gereformeerde kerken. Laatst was ik lid geworden van credible.nl maar helaas werden mijn berichten gewist. Reden? Ik noemde bepaalde bijbelpassages die door katholieken kwetsend werden opgevat. Het is mijn inziens zeer misleidend dat credible.nl zich manifesteert als christelijk forum terwijl het eigenlijk een katholiek forum betreft waarin het niet is toegestaan om zelf de bijbel te interpreteren dan wel te geloven in de bijbel als Gods onfeilbare woord. Ik hoop dat het in dit forum is toegestaan Gods onfeilbare woord te mogen quoten en te verdedidigen zonder dat ik hier verbannen word.

Dit is de mail die ik naar de webmaster had gestuurd:

zou niet durven mijn persoonlijke meningen als waarheid te presenteren. Al mijn overtuigingen zijn 100 procent gebasseerd op Gods woord, en als ik een verkeerde overtuiging heb dan verwacht ik graag van anderen dat ze mij corrigeren aan de hand van de bijbel.

Ik heb een foutje gemaakt door te stellen dat de ZDA kerk en de Rooms-katholieke kerk geen christelijke kerken zijn. Alhoewel ik deze overtuiging heb, is het niet mijn bedoeling om controverse te veroorzaken. En in dat licht geef ik toe dat dat verkeerd was. Paulus deed zich immers bij Joden voor als een Jood om op basis van common ground hun naar het evangelie te leiden. Zo probeer ik ook common ground te zoeken met andere mensen en hun van daaruit naar het ene ware evengelie toe te leiden.

In elk geval heb ik geen enkel mens bestempelt. Ik maak altijd een onderscheid tussen mensen en geloofsstellingen van mensen. En ja de bijbel is aanstootgevend voor veel van de geloofsstellingen van mensen. Dit is wat Jezus zei:

32Iedereen die mij zal erkennen bij de mensen, zal ook ik erkennen bij mijn Vader in de hemel. 33Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
34Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden

Klinkt dit aanstootgevend? De waarheid zorgt voor verdeeldheid. Jezus' uitspraak geldt voor iedereen dus ook voor jou. Ben je bereid je kruis op te nemen en Jezus te volgen? Of ontken je liever Jezus door alleen leerstellingen van mensen op je forum toe te laten die mensen naar de mond spreken en leiden tot een vals evangelie dat niet redden kan? Mijn loyaliteit ligt altijd bij God, en als dat aanstootgevend is, so be it.

21Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Er bestaan diverse belangrijke verschillen tussen Katholieken en Protestanten. Hoewel er de laatste jaren pogingen zijn ondernomen om een gemeenschappelijke basis te vinden, is het een feit dat de verschillen niet verdwenen zijn en dat zij op dit moment nog net zo belangrijk zijn als aan het begin van de Protestantse Reformatie. Hier beneden volgt een kort overzicht van de belangrijkste verschillen.

<knip>
Hier bevond zich een integraal overgenomen stuk van: http://www.gotquestions.o...s/Katholiek-Christen.html
</knip>

Mijn vraag is nu, hoe kan je uitreiken naar katholieken en ze het evangelie presenteren als ze elke poging om hun valse leerstellingen bloot te leggen aan de hand van de bijbel de kop indrukken?

pyro:
quote:b1007 schreef op 20 februari 2013 om 13:53:
Hoi allemaal,

Ik ben blij dat er zoiets bestaat als een forum voor gereformeerde kerken. Laatst was ik lid geworden van credible.nl maar helaas werden mijn berichten gewist. Reden? Ik noemde bepaalde bijbelpassages die door katholieken kwetsend werden opgevat. Het is mijn inziens zeer misleidend dat credible.nl zich manifesteert als christelijk forum terwijl het eigenlijk een katholiek forum betreft waarin het niet is toegestaan om zelf de bijbel te interpreteren dan wel te geloven in de bijbel als Gods onfeilbare woord. Ik hoop dat het in dit forum is toegestaan Gods onfeilbare woord te mogen quoten en te verdedigen zonder dat ik hier verbannen word.

--- Einde van citaat ---

Het goede bericht: op dit forum heb je heel veel vrijheid van spreken.
Het slechte bericht: dit forum sluit over ongeveer een week.

Veel tijd om over het katholicisme in gesprek te gaan is er dus niet meer.
Evangeliseren doe je door van je geloof te getuigen.
Dit kun je wellicht het beste doen richting andersdenkenden. Je Christelijke broeders en zusters van andere denominaties wijzen op hun vermeende leerstellige fouten is vaak een beetje contraproduktief.

St. Ignatius:
Met zoveel domheid en onwetendheid over het christendom en de bijbel kom je inderdaad niet erg ver. Nog los van het feit dat je hele tekst een gotspe is... Het verbaasd me dan ook niet dat je bent geband op Credible. En vermoedelijk zullen ze het hier ook niet echt op prijs stellen dat je zo pontificaal uiteenzet waarom je geband bent op een ander forum...

b1007:
quote:pyro schreef op 20 februari 2013 om 14:05:
[...]

Het goede bericht: op dit forum heb je heel veel vrijheid van spreken.
Het slechte bericht: dit forum sluit over ongeveer een week.

Veel tijd om over het katholicisme in gesprek te gaan is er dus niet meer.
Evangeliseren doe je door van je geloof te getuigen.
Dit kun je wellicht het beste doen richting andersdenkenden. Je Christelijke broeders en zusters van andere denominaties wijzen op hun vermeende leerstellige fouten is vaak een beetje contraproduktief.
--- Einde van citaat ---
Bedankt voor je antwoord. Je hebt gelijk, het is mijn taak om te evangeliseren en wie de boodschap niet wil aannemen die neemt het niet aan, wie de boodschap wel wil aannemen neemt het wel aan. Jezus zei dat de weg naar de eeuwige vernietiging breed is, maar de weg naar het eeuwig leven smal, en er zijn maar weinig mensen die die weg vinden.

callista:
quote:b1007 schreef op 20 februari 2013 om 13:53:
Hoi allemaal,

Mijn vraag is nu, hoe kan je uitreiken naar katholieken en ze het evangelie presenteren als ze elke poging om hun valse leerstellingen bloot te leggen aan de hand van de bijbel de kop indrukken?
--- Einde van citaat ---
niet.

iedereen heeft het recht op een eigen visie.
de Bijbel is op velerlei manieren uit te leggen, dat blijkt wel uit het feit dat er zoveel stromingen zijn.
Katholieken, {Protestanten, Jehovah's Getuigen, Mormonen, Zevende Dag Adventisten, Baptisten, Doopsgezinden  etc....en daarbinnen ook weer allerlei afsplitsingen etc..enz.

allemaal christenen.

hou je liever bezig met je eigen zielenheil en gun anderen ook hun eigen pad te kiezen i.p.v. jouw visie aan de hele wereld op te leggen en op te dringen als De Enige Waarheid en de rest als vals te betitelen of als dwaalleer.

behoorlijk arrogant i.m.o.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie