Auteur Topic: Handoplegging...?  (gelezen 7163 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Gepost op: mei 25, 2003, 07:40:29 pm »
Onlangs was ik bij een 'evangelisch' getinte trouwdienst en daar werdt bij de partners de handen opgelegd ik vond dat wel een mooi gebaar. In de bijdragen van o.a. Wilhelmina kom ik ook regelmatig iets tegen over handoplegging. Ik weet er niet veel van, zijn er bijbelse grondslagen voor te vinden, waarom doet men het? Kortom wie heeft er een onderbouwde mening over?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2003, 08:50:30 pm »
Hier heb ik niets aan toe te voegen:

http://www.rhemaprint.nl/...undament/fundament04.html

Anita

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2003, 09:08:46 pm »

quote:

op 25 May 2003 19:40:29 schreef izzewizze:
Onlangs was ik bij een 'evangelisch' getinte trouwdienst en daar werdt bij de partners de handen opgelegd ik vond dat wel een mooi gebaar. In de bijdragen van o.a. Wilhelmina kom ik ook regelmatig iets tegen over handoplegging. Ik weet er niet veel van, zijn er bijbelse grondslagen voor te vinden, waarom doet men het? Kortom wie heeft er een onderbouwde mening over?

Dit gebeurt in onze kerken toch ook? Toen wij trouwden werden ons ook de handen opgelegd. Heel bijbels ook. Maar dat schreef Wilhelmina al. Ik zal haar link eerst even lezen.....

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2003, 09:27:48 pm »
Is binnen de GKV toch ook gebruikelijk?
Ik doe niet meer mee.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2003, 10:13:53 pm »

quote:

op 25 May 2003 21:27:48 schreef Riemer Lap:

Alleen door de dominee, en de bijbel moedigt daarin ALLE gelovigen aan.
En dan denk ik maar : Één verslaat er duizend , maar twee verslaan er tienduizend. ;)

Peter

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2003, 10:19:10 pm »

quote:

op 25 May 2003 21:27:48 schreef Riemer Lap:
Dacht het wel. Het gebeurt bij ons tenminste ook.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2003, 10:27:14 pm »
Bij ons gebeurd het toch alleen maar bij het trouwen? Volgens mij bij Wilhelmina ook bij andere gelegenheden of zie ik dat fout?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2003, 10:30:23 pm »

quote:

op 25 May 2003 22:27:14 schreef izzewizze:
Bij ons gebeurd het toch alleen maar bij het trouwen? Volgens mij bij Wilhelmina ook bij andere gelegenheden of zie ik dat fout?
Wat dacht je van : Op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen genezen worden? Of zijn er binnen de GKV geen zieken? Gebeurt bij ons bijna wekelijks, en de pastorale bezoeken meegerekend zéker dagelijks.

Peter

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2003, 10:31:17 pm »

quote:

op 25 May 2003 22:13:53 schreef Wilhelmina:
Alleen door de dominee, en de bijbel moedigt daarin ALLE gelovigen aan.
Waar staat dat dan? Ik lees alleen maar van handoplegging door de apostelen en door de oudsten.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2003, 11:00:59 pm »

quote:

op 25 May 2003 22:31:17 schreef Peter:
[...]

Waar staat dat dan? Ik lees alleen maar van handoplegging door de apostelen en door de oudsten.

Markus 16 : 17  Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuw tongen zullen zij spreken,
18  slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2003, 12:13:31 am »

quote:

op 25 May 2003 23:00:59 schreef Wilhelmina:
[...]

Markus 16 : 17  Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuw tongen zullen zij spreken,
18  slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

heheh lol at wil, hebben we ehhh jeugd klein deel dan in Alphen een preekje over gehad in een jeugddienst, nah ja was echt mooi en hij bracht het gewoon erg goed meestal heb ik bij dit soort preken over de Heilige Geest altijd zo iets van je doet mensen pijn die zoiets niet hebben, maar hij bracht het ik wist ook niet wat ik er vroeger van moest denken enzo totdat God door mij iemand genas heel appart!! ja als je de werken van de Heilige Geest in je leven ziet dan kan je zeggen ik weet echt dat de Heilige Geest leeft in mij, maar ik vondt het dus heel duidelijk en erg mooi, oh ja de preek de grote versie dan komt binnen kort op de site van de jeugddienst op

www.x-site.nu (pst kijk ook eens de filmpjes ;))

greeeetzz Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #11 Gepost op: mei 29, 2003, 04:01:15 pm »
Waarom mag in de gereformeerde kerk alleen de dominee iemand de handen opleggen, terwijl het notabene een opdracht is aan alle gelovigen?
De dominee mag geloof ik ook alleen maar dopen, of het avondmaal uitdelen, of de gemeente zegenen. Ik kan voor dit alles geen enkele bijbelse grond vinden. Vragen jullie je dit zelf nooit eens af?

Gisteren een prachtige bijbelstudie over de gaven gehad. Daar zou een gereformeerde helemaal niets mee kunnen, Want óf ze functioneren helemaal niet in de diensten. óf alleen de dominee mag het doen.

Efeze 4 : 14  Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,
15  maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
16  En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.

Let wel, hier staat ELK lid, en dan ook nog op zijn wijze. We hadden een vriendje mee van 17 (!) uit de nieuw apostolische kerk, uit een gezin dat écht heel meelevend en trouw is. Hij zei, naderhand dat hij nog nooit over deze dingen gehoord had, er thuis nog nooit over gesproken had, en dat hij zich bijna niet voor kon stellen dat dat ook in hun bijbel thuis stond. Elke gave had hij opgeschreven met de verklaring erachter. Hij was er helemaal opgewonden van. En vroeg: Mag ik zondag ook naar de preek komen luisteren?

Leuk he, jonge mensen die echt honger hebben naar het woord van God.

Johan V.

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #12 Gepost op: mei 30, 2003, 12:53:18 am »
Het probleem is dat er bij handoplegging ook veel verkeerde associaties zijn.
Bij o.m. Reiki wordt er ook gewerkt met handoplegging. Ik denk dat veel mensen er bang voor zijn dat hier misbruik van gemaakt wordt.

Toch denk ik dat het goed is als het vaker zou gebeuren binnen onze kerken.

Ook met betrekking tot het zegenen denk ik dat Wilhelmina een goed punt heeft. Wij zijn volgens de Heidelbergse Catachismus allen Priesters, dus hebben we m.i. ook allen het voorrecht gekregen om Gods genade en zegen uit te delen aan anderen, in Zijn Naam.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #13 Gepost op: mei 30, 2003, 09:36:55 am »
Amen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #14 Gepost op: mei 31, 2003, 01:49:02 pm »

quote:

op 30 May 2003 00:53:18 schreef Johan V.:
Het probleem is dat er bij handoplegging ook veel verkeerde associaties zijn.
Bij o.m. Reiki wordt er ook gewerkt met handoplegging. Ik denk dat veel mensen er bang voor zijn dat hier misbruik van gemaakt wordt.

Toch denk ik dat het goed is als het vaker zou gebeuren binnen onze kerken.

Ook met betrekking tot het zegenen denk ik dat Wilhelmina een goed punt heeft. Wij zijn volgens de Heidelbergse Catachismus allen Priesters, dus hebben we m.i. ook allen het voorrecht gekregen om Gods genade en zegen uit te delen aan anderen, in Zijn Naam.
Ik zou hier zo graag wat gereformeerde reakties op zien.

Marloes

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #15 Gepost op: mei 31, 2003, 03:11:52 pm »

quote:

op 31 May 2003 13:49:02 schreef Wilhelmina:

Wat bedoel je met gereformeerd?
Volgens mij staat nergens dat alleen een predikant de handen mag opleggen of zegenen. In het OT zie je ook dat bijv Jakob/Arbaham hun kinderen zegenen. Het is alleen niet gebruikelijk in de GKV, waarom weet ik niet.
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #16 Gepost op: mei 31, 2003, 03:15:00 pm »

quote:

op 31 May 2003 15:11:52 schreef Marloes:
[...]

Wat bedoel je met gereformeerd?
Volgens mij staat nergens dat alleen een predikant de handen mag opleggen of zegenen. In het OT zie je ook dat bijv Jakob/Arbaham hun kinderen zegenen. Het is alleen niet gebruikelijk in de GKV, waarom weet ik niet.
En dát wilde ik  nu zo graag weten, waarom het niet gebruikelijk is, dus ook niet aan de mensen geleerd wordt ( is zó belangrijk in je gezin, werk en verenigingsleven,) Maar vooral waarom dan ook niemand het doet!

Marloes

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #17 Gepost op: mei 31, 2003, 03:18:32 pm »

quote:

op 31 May 2003 15:15:00 schreef Wilhelmina:
En dát wilde ik  nu zo graag weten, waarom het niet gebruikelijk is, dus ook niet aan de mensen geleerd wordt ( is zó belangrijk in je gezin, werk en verenigingsleven,) Maar vooral waarom dan ook niemand het doet!
Ik heb het met catechisatie wel eens gevraagd.. Ik weet 't niet precies meer, maar ik dacht dat het wat te maken had met dat we elke zondag in de kerk al gezegend worden, of zoiets.

maartenA

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 21, 2003, 11:24:20 pm »
ik was op zoek naar bijbelse teksten en passages over de handoplegging omdat onze dominee weigert om bij belijdenisdiensten de handoplegging te doen. ik vond iets op internet wat op de vraag van een ander hier op het forum wel van pas kan komen.

a) Het eenvoudig leggen van de handen op iemand
Een goed voorbeeld van dit gebaar wordt in Genesis 48 aangetroffen waar Jakob zijn handen legt op de zonen van Jozef om hen te zegenen (zie vooral vv.14 en 18). Hoewel hier twee verschillende werkwoorden gebruikt worden om deze handelingen te omschrijven, wijzen beide op het leggen van de hand op het hoofd van de betreffende persoon. Op deze manier wijst Jakob aan wie het is die hij wil zegenen.
Het spreekt voor zichzelf dat wanneer een grote groep mensen gezegend moest worden dat degene die de zegen uitsprak dan niet meer zijn handen op al de hoofden kon leggen. In plaats hiervan heft hij zijn handen op om aan te geven dat de zegen bedoeld is voor allen die zich onder zijn zegenende handpalmen bevinden (vgl. Lev. 9:22; Luk. 24:50). Dit gebaar wordt vaak gebruikt in Gereformeerde erediensten.
In het Nieuwe Testament legde Jezus zijn handen op de kinderen die bij hem gebracht waren en sprak hij een zegen over hen uit (Mark. 10:13-16). In Matt. 19:13-15 wordt dezelfde gebeurtenis beschreven, alleen wordt hier gezegd dat Jezus voor de kinderen ging bidden terwijl hij zijn handen op hen legde. Het lijkt waarschijnlijk dat Jezus de zegen uitsprak in de vorm van een gebed.1

hierbij de tekst
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een  bewijs der zaken, die men niet ziet.
Hebr. 11:1

bert

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 21, 2003, 11:36:35 pm »

quote:

op 31 May 2003 13:49:02 schreef Wilhelmina:

Het is nog niet zo lang geleden dat er veel rumoer was rond het begrip zegenende ouderling.

Ik weet niet hoeveel jaar dat terug is (ik denk zo'n 15 jaar), maar daarvoor mocht een ouderling die zondags een preek las de gemeente niet zegenen. Toen was het heel exclusief iets voor de dominee. Misschien dat de synode uitspraken rond dat thema aan kunnen geven wat het formele standpunt is rondom de zegen.

OK, een interessante link:

De afbakening van de ambten, 1993  M te Velde
http://www.kerkrecht.nl/m...type=onderdeel&item=5

Een tweede voorbeeld van verschuiving in de visie op de ambten is het besluit van de generale synode van Ommen 1993 inzake de bevoegdheid tot het opleggen van de zegen aan de gemeente. De synode sprak uit: ‘dat ook in erediensten waarin geen predikant voorgaat, zegengroet en zegen ongewijzigd uitgesproken en opgelegd mogen worden’.
Uit de officiële gronden voor dit besluit wordt niet goed duidelijk, hoe de synode oordeelde over wat hier de meest relevante kwestie is: het verschil tussen een predikant en een ouderling. Is dat verschil volgens de synode wezenlijk en bijbels te funderen? Of is het alleen praktisch-functioneel bepaald, en niet anders dan een kwestie van menselijke afspraken?
In de discussies ter synode was dat intussen wel een belangrijk punt. En in het rapport van de synodecommissie die het besluit voorbereidde werd er ook een paragraaf aan gewijd, die merkwaardigerwijs niet in de besluittekst werd doorberekend. Toch is die passage van bijzonder belang.
De commissie stelde onder meer: ‘De ouderlingen zijn samen de herders van de gemeente. Zij hebben de opdracht de kudde te weiden en te hoeden (Hand.20:28; 1 Petr.5:1-5). De predikant is één van hen, een herder onder de herders (Ef.4:11; 1 Tim.5:17). Steeds wordt zonder onderscheid over het aanstellen van oudsten gesproken (Hand.14:23; Tit.1:5; vergelijk Hand.20:28). (...) Er zijn in de Schrift geen sporen van een pyramidale opbouw binnen het college van oudsten.’
De teneur is duidelijk: predikant en ouderling worden hier in sterke mate geïdentificeerd en gelijkgeschakeld. De predikant is niet wezenlijk een andere ambtsdrager dan de ouderling.
De argumenten in de officiële besluittekst zijn in verschillende opzichten onbevredigend en ze laten diverse relevante vragen onbeantwoord. Maar zoveel is m.i. uit rapport en discussie wel duidelijk: het belangrijkste verschil tussen vóórstemmers en tegenstemmers in Ommen had betrekking op de positie en bevoegdheden van de ouderling, op de afbakening van de ambten van ouderling en predikant, en niet op de opvatting over de zegen.

Zelf heb ik in de praktijk mogen ervaren wat een gevolgen het heeft als je bijvoorbeeld je eigen kinderen zegent. Dat is ook iets wat eigenlijk in de GKV niet gebeurt. Wat een "zonde"!
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2003, 11:52:36 pm door bert »
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

bert

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 22, 2003, 12:14:53 am »
zegende ouderling 2

Informatie vanuit de kring van bezwaarden.

Aanvulling 8
http://www.aanvulling.nl/Aanvulling/AANVUL08.pdf

Het omzetten van de dogmatische onderbouwing in een liturgische heeft echt breed gevolgen. We hebben bijvoorbeeld synodenlang met elkaar gesproken over de “zegenende ouderling”. GS Berkel 1996 besloot dat de ouderling ook mocht zegenen in de erediensten. Het revisieverzoek dat diende op de GS Leusden 1999 gaf aan dat de leer over het ambt hier zeker in het geding is. We zien nu echter in
de gronden bij de behandeling staan: constateert de commissie een ontwikkeling
naar het inzicht dat het hier slechts gaat om een zaak van liturgische orde en onderlinge afspraak. Wat uiteindelijk tot gevolg heeft dat de GS Leusden uitsprak: in plaats van de voorgaande synodebesluiten in deze zaak uit te spreken, dat iedere broeder die door de kerkenraad geroepen wordt in een eredienst voor te gaan, daarmee tevens de bevoegdheid ontvangt om in die kerkdienst de zegen(groet) ongewijzigd uit te spreken, ook met opheffing van de handen. Zoals u ziet: geen dogmatische maar liturgische benadering. Dat gaf direct vervolgvragen in de discussie - zo lezen we in de acta: Wordt met ‘iedere broeder die door de
kerkenraad geroepen wordt’ uitgesloten dat een zuster preekleest? Wat
leidde tot een eerste antwoord: Het preeklezen door zusters is nu niet aan
de orde.

TOESPRAAK op de landelijke Vrijmakingsvergadering in Zwolle,
20 september 2003
Dr.P van Gurp
http://www.aanvulling.nl/...20Kerk%20te%20blijven.pdf
Hetzelfde willen we opmerken ten aanzien van de situatie van nu. Twee synoden hebben besluiten genomen over ingrijpende zaken, die rechjstreeks te maken hebben met het fundament van de kerk, namelijk Schrift en belijdenis. Ik noem de zaak van het vierde gebod, de verdergaande contacten met christelijke gereformeerden en nederlands gereformeerden, ondanks de daar nog steeds toegelaten Schriftkritiek, het Heilig Avondmaal te velde los van kerkeraadstoezicht, de zegenende ouderling, liturgische veranderingen, inclusief de onschriftuurlijke gezangen. De weg tot het opnieuw aan de orde stellen van al deze zaken is afgesneden en het enige wat kerkeraden kunnen doen is deze synodebesluiten verwerpen en de weg naar reformatie van de kerk inslaan.

Synodale nalezing
P.van Gurp
30 oktober 2002
http://www.reformanda.nl/nieuws/wmview.php?ArtID=51
Het zegenende gemeentelid

Vanuit de kerken waren veel bezwaren ingebracht tegen het besluit van de Generale Synode Leusden-1999 om niet alleen ouderlingen, maar ook preeklezers, die geen bijzonder ambt bekleden, toe te staan de zegen ongewijzigd uit te spreken met opheffen van de handen.

Twee kerken, veertien kerkleden (met niet minder dan 137 adhesiebetuigingen!) en het kerkverband van de zusterkerken in Australië vroegen om revisie van het besluit van Leusden.

De Australische kerken stuurden een uitvoerig rapport over het opleggen van de zegen met de conclusie:

De zegen wordt door God geschonken in vergadering van Zijn volk en vormt een belangrijk onderdeel van de liturgie; we moeten er zorg voor dragen het belang van de zegen niet te verminderen. De zegen wordt door predikant of ouderling (door hen die tot het ambt geroepen zijn) namens God uitgesproken, waarbij zij de woorden van de Schrift gebruiken.

De argumenten van de bezwaarden zijn onder meer, dat de synode van Leusden een vierde ambt, namelijk dat van preeklezer, heeft gecreëerd, en dat tegen Schrift, belijdenis en kerkorde in. En verder dat het uitspreken van de zegen een geconcentreerde vorm is van de bediening van het Woord en daarom voorbehouden aan predikanten, en beslist niet beschouwd moet worden als niet meer dan een liturgische regel, los van het ambt.

bert

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 22, 2003, 12:18:06 am »
Op zich is de zegen misschien een beetje off_topic, maar in de GKV zijn ze in de praktijk practisch onlosmakelijk aan elkaar verbonden. (en komen we weer in de buurt van leer en leven)

Marloes

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:06:52 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 00:18:06 schreef bert:
in de GKV zijn ze in de praktijk practisch onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
Ervan uitgaande dat jij hier 'ambt' en 'zegenen' bedoelt: zou dat 'onlosmakelijk aan elkaar verbonden' niet een overblijfsel kunnen zijn van onze Rooms-Katholieke tijd? Het lijkt mij in elk geval geen Joods iets; daar zegenen ouders elke sabbat hun kinderen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:19:30 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:06:52 schreef Marloes:
[...]

Ervan uitgaande dat jij hier 'ambt' en 'zegenen' bedoelt: zou dat 'onlosmakelijk aan elkaar verbonden' niet een overblijfsel kunnen zijn van onze Rooms-Katholieke tijd? Het lijkt mij in elk geval geen Joods iets; daar zegenen ouders elke sabbat hun kinderen.
De priester zegende in de tempel toch het volk? Zie Zacharias.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #24 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:19:32 pm »
He, leuk weer eens een oude discussie uit de kast.
Is het nog steeds zo dat ouderlingen na een preekleesdienst nog steeds niet de gemeente mag zegenen.,of was dit een ouderwetse conclusie van mij?

Zijn er gereformeerden die hun kinderen 's ochtends de handen opleggen en hun zo een zegen voor de dag meegeven? Of is dit erg evangelisch?

Marloes

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #25 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:23:20 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:19:32 schreef Wilhelmina:
He, leuk weer eens een oude discussie uit de kast.
Is het nog steeds zo dat ouderlingen na een preekleesdienst nog steeds niet de gemeente mag zegenen.,of was dit een ouderwetse conclusie van mij?
Dit verschilt per kerk; in de GKv mag dit nu wel, ook als je geen ouderling bent maar wel de preek hebt voorgelezen.

quote:

op 22 Oct 2003 19:19:32 schreef Wilhelmina:
Zijn er gereformeerden die hun kinderen 's ochtends de handen opleggen en hun zo een zegen voor de dag meegeven? Of is dit erg evangelisch?
Ik weet van niemand die dat doet.. Lijkt mij meer evangelisch, maar de evangelische stromingen hebben veel invloed in de GKV, dus misschien zijn er nu wel ouders die dat 's morgens of 's zondags doen, geen idee.

Marloes

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #26 Gepost op: oktober 22, 2003, 07:27:06 pm »

quote:

op 22 Oct 2003 19:19:30 schreef Pulpeet:
De priester zegende in de tempel toch het volk? Zie Zacharias.
Blijkbaar was het én én, en bij ons is het 'slechts'.

s.de graaf

• Bekijk profiel
Handoplegging...?
« Reactie #27 Gepost op: oktober 22, 2003, 10:23:59 pm »
Volgens mij is het nog steeds in de gkv dat de voorgaande ouderling in een dienst de zegen op mag leggen. In diezelfde dienst kan iemand ( man of vrouw) een preek lezen. Maar de zaken die alleen een gezegende kan doen zijn voorgelegd aan de ouderlingen.
Ik hoop dat dit begrijpenlijk overkomt. Maar alleen de daartoe aangewezen personen kunnen de zegen overbrengen.
Ik denk dat dat ook EEN verschil is tussen Evangelische- en Gereformeerde gelovigen.
Onderschat dit verschil niet. Ik heb het zelf meegemaakt. Er zit een wereld van verschil tussen.
Iemand die mijn woord niet wil geloven, moet het maar eens ondervinden. Beproef zelf wat des Heren is.
Hiermee wil ik de Evangelische groepen niet aan de kant schuiven. De gereformeerden kunnen er zeker van leren. Maar laten de Gereformeerden ook eens wat meer van hen horen. Hun geloofszekerheid heeft een geweldige kracht.
Jezus is de Bron van je leven, de Geest van Hem en de Vader geeft je kracht om door te gaan.