Auteur Topic: weten-wist-geweten  (gelezen 1324 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Gepost op: mei 30, 2003, 11:46:05 am »
weten-wist-geweten,
waar komt dit geweten dan vandaan?
als je iets geweten hebt, wist je iets voordien, maar ben je het later vergeten.

hoe zien jullie dit, is het geweten eigenlijk een stem van God in ons?
weten we eigenlijk diep in ons wat goed en kwaad is, al handelen we er niet altijd
naar?

PS voor Marloes :), ik bedoel er niets meer  mee dan dat ik nu vraag O-)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Marloes

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2003, 12:08:32 pm »

quote:

op 30 May 2003 11:46:05 schreef cheese:
PS voor Marloes :), ik bedoel er niets meer  mee dan dat ik nu vraag O-)
Mooi zo, dan geef ik je nog een url-tje ook :)
http://www.kdc.kun.nl/erasmusplein/2-2001/geweten.html
[Prediker 7:29]

pjotr

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2003, 12:29:47 pm »
Om het nog wat lastiger te maken: je hebt schuld en schaamteculturen, heb ik wel eens gehoord. De westerse cultuur schijnt ook steeds meer een schaamtecultuur te worden. Misschien is er iemand die het verschil tussen schuld en schaamte kan uitleggen. Ik denk in elk geval dat geweten ook altijd iets in zich heeft van een ideaal of norm tegenover de praktijk. Hoe taxeer jij je leven. Slaat geweten alleen op goed en kwaad of moet je voor een compleet verhaal over het geweten ook praten over bijvoorbeeld mooi en lelijk?

Marloes

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2003, 12:37:11 pm »
[Prediker 7:29]

cheese

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2003, 03:14:56 pm »

quote:

op 30 May 2003 12:37:11 schreef Marloes:
Da's interessant..
http://home.hetnet.nl/~frits.lange/pubschuldschaamte.htm
schaamte heeft te maken met kennis van goed en (vooral) kwaad

Emma

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2003, 09:47:28 pm »

quote:

op 30 May 2003 12:37:11 schreef Marloes:
Da's interessant..
http://home.hetnet.nl/~frits.lange/pubschuldschaamte.htm

Even aanklikken, dacht ik vanmiddag.
Tjonge, anderhalf uur later had ik zo ongeveer alles daar gelezen. Heel boeiend!
Dank voor de tip!

Ik heb ooit ergens op een cursus geleerd dat vooral moslim-culturen schaamteculturen zijn. Schaamte zou dan vooral samenhangen met schande: als de familie-eer wordt bezoedeld, vooral. Als je iets fout doet, is niet zozeer de overtreding op zich het probleem, als wel de schande die je je familie aandoet, en dan vooral als het ontdekt wordt. Ik ga het nog eens opzoeken.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2003, 11:58:54 pm »
Haha die cheese!
Jouw vraag rammelt aan alle kanten.
Hoe kun je nu de verleden tijd van het werkwoord "weten" gelijk stellen met het zelfstandig naamwoord "geweten". Dat is net zoiets als de tegenwoordige tijd van kunnen (kan) gelijk stellen met iets waar je vocht uitschenkt (kan).

Hier kan ik nix mee!

:) Gr. Anne-Marie

cheese

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2003, 12:14:27 am »

quote:

op 03 Jun 2003 23:58:54 schreef Anne-Marie:
Haha die cheese!
Jouw vraag rammelt aan alle kanten.
Hoe kun je nu de verleden tijd van het werkwoord "weten" gelijk stellen met het zelfstandig naamwoord "geweten". Dat is net zoiets als de tegenwoordige tijd van kunnen (kan) gelijk stellen met iets waar je vocht uitschenkt (kan).

Hier kan ik nix mee!

:) Gr. Anne-Marie

en hoe smaakte de kwamkwammersloeg?
wat betekend geweten als zelfstandig naamwoord eigenlijk dan?

lonneke

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2003, 10:18:58 am »
Trouwens, je hebt ook nog beter-weten.... :?

cheese

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2003, 10:23:27 am »

quote:

op 04 Jun 2003 10:18:58 schreef lonneke:
Trouwens, je hebt ook nog beter-weten.... :?

nee, een goed ge-weten
een beter ge-weten
een best ge-weten

lonneke

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2003, 10:28:43 am »

quote:

op 04 Jun 2003 10:23:27 schreef cheese:
[...]

nee, een goed ge-weten
een beter ge-weten
een best ge-weten
wat is dan een beter ge-weten en een best ge-weten? :)

cheese

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2003, 10:48:09 am »

quote:

op 04 Jun 2003 10:28:43 schreef lonneke:
[...]

wat is dan een beter ge-weten en een best ge-weten? :)
datgene wat zich weer herinnerd, dat wat eerst was vergeten

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2003, 09:53:15 pm »
ds. H. ten Brinke van Bodegraven-Woerden heeft ooit in een preek, 23 maart 2003, het zo geformuleerd: "Het geweten is een instantie in je waar je niets over te zeggen hebt". Het is bekend dat je het kunt onderdrukken, dat is tijdelijk want vaak op onverwachte momenten klaagt jouw geweten je toch weer aan. Je kunt een ruim en minder ruim geweten hebben, zoals het weleens wordt gezegd "een geweten van elastiek hebben". Het heeft met schuld en schuldgevoel te maken, terecht en ten onrechte. Je kunt jezelf namelijk te hoge niet haalbare doelen stellen, dan bezorg je jezelf een schuldgevoel. Perfectionisten kunnen daar behoorlijk last van hebben. Als je duidelijk iets verkeerd hebt gedaan dan blijft je geweten je aanklagen en dat kan behoorlijk aan je knagen! Het is duidelijk dat een christen een ander geweten behoort te hebben dan bij voorbeeld een ongelovige etc. etc. Het is goed een gerust geweten te hebben.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2003, 02:35:50 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2004, 05:16:20 pm »
Omdat dit een topic is waar al wat over het geweten staat, zal ik mijn vraag en mijn interpretatie hieronder zetten.

Wat is je geweten?

Wij zijn ons ervan bewust of we iets goeds of iets slechts hebben gedaan. Hoe kan dat?

Vaak zegt met dat het geweten een innerlijke stem van God is, die elke mens zegt, wat goed of kwaad is.

Het geweten wordt daarnaast ook nogeens geïnterpreteerd door de Kerk.

Dus eigenlijk is het geweten - bij deze verklaring iets waar we zelf niet veel invloed op hebben.

Anderen ervaren het geweten als een emotie. Het geweten brengt is het ware een gevoel dat het innerlijk van de persoon aan de oppervlakte brengt, als door de mens zelf bepaald. Niemand kan van buiten af iemands persoonlijk geweten bepalen redeneert men in deze situatie.

Volgens mij is het geweten een combinatie van deze factoren. Dus zowel een innerlijke stem als een emotie.

Het zijn eigenlijk twee extremen (objectiviteit en subjectiviteit) en volgens mij ligt - alweer - de waarheid in het midden.

Volgens mij kun je pas goed je geweten - het onderscheiden van het verschil tussen goed en kwaad  - vormen als je in gesprek treed met medestanders, andersdenkenden en geestverwanten.

Het resultaat van dit dynamische proces is dan je geweten dat uiteindelijk een bepaald besef van goed en kwaad geeft doordat je je eigen inzichten en ervaringen kunt toetsen aan die van anderen.

Het is niet zo dat je geweten op het bereiken van de volwassen leeftijd - in mijn menning althans - al helemaal voor 100 % gevormd is.

Zelf ben ik veel mensen tegengekomen nadat ik volwassen was, die positief hebben bijgedragen aan mijn ontwikkeling en aan mijn gewetensvorming. Of beter gezegd, aan de verfijning van mijn gewetensvorming.

Het grootste voorbeeld van positieve bijdrage aan de verfijning van mijn gewetensvorming zijn de nonnen van Moeder Thérèsa die wij ondersteunen in Natitingou.

Zij hebben mij geleerd, werkelijk laten zien, dat mijn geweten niet zuiver kan zijn, als ik niet alles deel wat ik heb.

Dat het niet voldoende is om iets weg te geven van wat ik heb, maar dat echt delen uit liefde, uit Zijn naam, leidt tot het hoogste geluk.

Ik ben deze nonnen dankbaar voor wat zij doen voor de mensen en met name voor de ondervoede kinderen in Nati en ik ben God dankbaar dat hij mij leidde langs hun huis op mijn pad van geestelijke groei.

Wat is volgens jullie je geweten? Hoe wordt het volgens jullie gevormd?
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2004, 05:16:55 pm door Marjan Kroone »
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

LaNaussee

• Bekijk profiel
weten-wist-geweten
« Reactie #14 Gepost op: juni 15, 2004, 05:43:48 pm »

quote:

pjotr schreef op 30 mei 2003 om 12:29:
Misschien is er iemand die het verschil tussen schuld en schaamte kan uitleggen.

Uit Parrot: Emoties in de sociale psychologie

Schuld, de emotie die optreedt wanneer je beseft dat hetgeen je gedaan hebt verkeerd was.
Schaamte, de emotie die optreedt wanneer je beseft dat degene die je bent er niet mag zijn.

Ik schrijf het nu in mijn eigen woorden neer, maar het verschil tussen schuld en schaamte is dat het bij schuld altijd gaat om een handeling en bij schaamte om wie je bent, je identiteit.

Wat het geweten betreft: Bonhoeffer schrijft hierover ook erg boeiende dingen. Als ik tijd heb ergens zal ik dat stuk even opzoeken.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"