quote:
op 17 May 2003 17:47:19 schreef Maria:
Goed en slecht
Zwart en wit
Hemel en hel
De Hel is waar je terecht komt als je de onvergeeflijke zonde begaan hebt en waar je eeuwig brandt etc. etc.
Een beetje het standaard idee eigenlijk.
Denk jij dat de hel bestaat?
volgens mij bestaat er een sfeer, waar je volle kennis hebt van je tekortkomingen en waar je zo lang blijft, totdat je dat hebt afgelegd, dus zeker geen eeuwige toestand, maar meer een louteringsoord ,
Christus daalde daatr af tussen goede vrijdag en pasen
en daarbij heb ik in herinnering een vraag hier over Auschwitz en bedenk dan dat deze sfeer ook op aarde kan zijn, waarbij ik echter niet zeg, dat degenen die daar zaten, dat verdiend hebben
nog een anekdote:
het word iemand vergund om te zien hoe het in de hel en de hemel toegaat:
eerst wordt hem de hel getoond,
hij is dan heel verbaasd, dat hij allemaal mensen ziet zitten aan een rijk gedekte etenstafel, het merkwaardige is, dat al deze mensen daar ziten met stijve armen, dwz ze kunnen hun ellebogen niet buigen
dan wordt hem de hemel getoond en grote verbazing, ook daar mensen rond een rijk gedekte etenstafel, maar ook met stijve armen
een nadere beschouwing toont hem echter toch een fundamenteel verschil,
in de hel proberen al de mensen het eten van hun eigen bord op te pakken en naar hun mond te brengen, maar dat lukt niet wegens de stijve armen en ze moeten honger lijden, terwijl er toch genoeg voedsel is,
in de hemel heben de mensen dat anders opgelost, ze kunnen weliswaar ook het eten niet naar de eigen mond brengen, maar wel naar de mond van de buurman of vrouw en die op hun beurt ook weer naar hem,
moraal van het verhaal?(