Auteur Topic: God Fashion  (gelezen 28724 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Gepost op: december 16, 2002, 10:54:03 pm »
De laatste tijd wordt er in de kerken veel geschreven en gepraat over de zogenaamde "Jongerenkerken" en dan in het bijzonder over God Fashion.
Bijna 2000 jongeren kwamen er al op af. Het enthousiasme is groot, de publiciteit ook. Onderandere het Nederlands Dagblad, Trouw, De Reformatie en vele andere media hebben hier al aandacht aan besteed. Ook (met name) de Zwolse kerkraden zijn hier al stevig in discussie over geweest.
Maar nu is de vraag: Is God Fashion een aanwinst voor de kerken? Of is het een hype? Is het wel een goede zaak dat God Fashion bestaat? Of is het een eye-opener en moeten ze zichzelf nu opheffen of in een andere vorm gieten?

Stelling:

God Fashion is een aanwinst voor de kerken in het algemeen en voor de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) in het bijzonder.

Godfashion kun je hier vinden op internet: Godfashion
| Ps. 8:5,6 |

Tom

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2002, 06:22:16 pm »

quote:

God Fashion is een aanwinst voor de kerken in het algemeen en voor de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) in het bijzonder.
Wat betekent dit? Een aanwinst is iets dat er eerst nog niet was. God Fashion is opgericht omdat er iets zou missen in de kerken... is het goed dat dit wordt opgevuld? Dat denk ik wel. Is het goed dat het nodig is? Dat denk ik niet. Maar ik denk dat ik me eerst eens inlees in de reacties in het ND voor ik hier uitgebreid op antwoord.

Groet,

Tom van Dijk.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2002, 06:27:13 pm door Tom »

Joost

• Ken Hem in al uw wegen, dan za
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2002, 08:18:13 pm »
Ik vind het een hele goede zaak dat zoiets wordt georganiseerd, want eigenlijk wordt er in onze erediensten weinig gedaan voor de jeugd, alleen zou ik niet zo snel m'n eigen kerkdienst ervoor verzuimen, daarom is het jammer dat het op zondagavond wordt gehouden en niet op zaterdagavond bv. Ik wil er zeker nog een keertje naartoe, omdat ik er hele goede verhalen over gehoord.
Eigenlijk zou zoiets regionaal georganiseerd moeten worden, bv. in de provincie of in de classis waartoe je behoort.
Hartelijke Groeten en Gods zegen.
Joost de Wit
Lid GKV Lelystad

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2002, 06:10:28 pm »
Op zich heb je gelijk dat het goed is dat er dingen georganiseerd worden voor de jeugd. Maar: hebben wij als kerken niet iets laten liggen? Waarom trekt GodFashion zoveel jongeren, en de 'gewone' kerkdienst niet of minder? Is dat het onbekende, of zit er iets 'fout' in de eredienst?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2002, 07:17:10 pm »

quote:

op 23 Dec 2002 18:10:28 schreef Auke:
Op zich heb je gelijk dat het goed is dat er dingen georganiseerd worden voor de jeugd. Maar: hebben wij als kerken niet iets laten liggen? Waarom trekt GodFashion zoveel jongeren, en de 'gewone' kerkdienst niet of minder? Is dat het onbekende, of zit er iets 'fout' in de eredienst?

Misschien aan de ene kant inderdaad het onbekende. Maar ik denk niet dat dat het enige is. Avonden die de EO/Ronduit organiseerd owrden toch ook nog steeds erg goed bezocht? En die bestaan tenslotte ook al een paar jaar. :)
Ik denk inderdaad dat er wat mis is in de kerk. Maar dat zit echt niet alleen in de kerkdiensten. Een kerkdienst weerspiegeld hoe een gemeente is (tot op een bepaalde hoogte, dat is waar :P). Als mensen uit een kerkdienst wegblijven zit er dus iets niet goed in de gemeente. Bijvoorbeeld, dat er te weinig aandacht is voor het hebben van een echte relatie met Jezus.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2002, 07:37:47 pm »
Misschien is 'mis' toch wel een wat groot woord. Neemt niet weg dat er wel dingen in de kerk te weinig aandacht krijgen.
Het is waar dat als er mensen wegblijven uit de kerkdiensten dat er dan iets niet goed zit in de gemeente. Alleen vraag ik mij af of dat wel op gaat in dit geval. Zwolle kent 5 Geref. kerken. En een groot deel van de jeugd bij God Fashion komt ook van buiten Zwolle. Ik kan mij niet voorstellen dat er in al die gemeenten in Zwolle en omgeving iets niet goed zit. Maar ik weet niet wat het dan wel is. Is het een algemeen landelijk Gereformeerd probleem? Toch concluderen buitenstaanders vaak dat het met de geref. jeugd wel goed zit (bijv. Agnes Amelink in haar boek "De Gereformeerden" op pag. 210: "Aan de andere kant, wie ziet hoeveel jongelui op een doorsnee zondag de kerken bevolken en dat vergelijkt met een hervormde, rooms-katholieke of synodale kerk, zal zich afvragen waar men zich druk over maakt" (over de 'ontzuiling' binnen de GKV -> is het feit dat God Fashion bestaat ook een gevolg van die 'ontzuiling'?)).
Misschien moeten wij ons binnen de Gereformeerde Kerk eens herbezinnen op de positie van de jongeren binnen de kerk. Wat willen zij, en wat kunnen zij? En waar kunnen zij een actieve rol in gaan spelen in het kerkelijk leven, de kerkelijke gemeente en (misschien wel) in de eredienst? Want misschien is het niet zo zeer een kwestie van veranderen (dat is toch 'tijdgevoelig') als wel een kwestie van erkenning.

Rutger

• Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2002, 10:32:31 pm »
Ik ben het er mee eens dat er meer aandacht moet zijn voor de jongeren de kerken. Daarnaast vraag ik me af hoeveel jongeren die regelmatig naar de kerk gingen, nu die kerkdiensten hebben omgeruild voor God Fashion of een andere jongerenkerk. Volgens mij gaan die jongeren naar God Fashion als aanvulling; de andere jongeren komen misschien bijna niet in de kerk, en komen zo tot een dieper contact met God.

Daarom lijkt het mij verstandig wanneer de zgn. jongerenkerken intensief gaan samenwerken met de 'gewone' kerken om te garanderen dat de jongerenkerken een aanvulling en geen vervanging zijn van de kerkdiensten, en om jongeren in contact te brengen met een kerk.

Een kerk wordt niet alleen gevormd door de kerkdienst. Een kerk is een gemeenschap der heiligen! Naar elkaar omzien, georganiseerd evangeliseren, enz. God Fashion is m.i. geen waardig vervanger voor die eigenschappen van een kerk.
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2002, 10:28:52 pm »
Ik ben zelf door een jeugddienst uit een dip getrokken. Ik was erg passief aanwezig in de kerk en had op de kerk ook best veel kritiek op de vormgeving. Dankzij de jeugddiensten ben ik weer veel dichter bij God komen te staan en ga ik ook weer met meer plezier naar de kerk.

De populariteit van bijvoorbeeld Godfashion is een mix van 2 dingen, omdat de vormgeving de jongeren niet aanspreekt en voor deze groep ook een remmende werking op geloofsenthousiasme kan hebben en omdat de jongeren vaan weinig in de kerkdiensten betrokken worden en door een wat ouderwetse manier van vormgeven dat ook vaak zo voelen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #8 Gepost op: december 26, 2002, 09:26:49 pm »

quote:

op 23 Dec 2002 18:10:28 schreef Auke:

Even denken hoe ik hier antwoord op ga proberen te geven...
Ik denk niet dat kerken iets hebben laten liggen. Ik denk dat wij gewoon teveel willen en te snel. Als je naar de geschiedenis van de kerken kijkt, zie je dat er al heel wat veranderingen zijn. Ik vind het te gemakkelijk om het allemaal op de kerken te gooien, want ook de kerk is in beweging.
Ook een verandering is dat wij als jeugd steeds mondiger worden. Wij willen meer.
Godfashion doet wat de jeugd graag wil zien.

Zelf had ik niet het idee dat er iets niet goed is/was in de kerk. Nu, met Godfashion (waar ik altijd heen ga) zie ik dat wel. Ook al is het voor mij niet zo dat ik de vormgeving van GF precies zo in de kerdienst terug wil zien.
Je weet pas dat je iets mist als je datgene gezien of gehoord hebt... 8|

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2002, 03:52:51 pm »

quote:

op 26 Dec 2002 21:26:49 schreef Rianne:
[...]

Even denken hoe ik hier antwoord op ga proberen te geven...
Ik denk niet dat kerken iets hebben laten liggen. Ik denk dat wij gewoon teveel willen en te snel. Als je naar de geschiedenis van de kerken kijkt, zie je dat er al heel wat veranderingen zijn. Ik vind het te gemakkelijk om het allemaal op de kerken te gooien, want ook de kerk is in beweging.
Ook een verandering is dat wij als jeugd steeds mondiger worden. Wij willen meer.

Zelf had ik niet het idee dat er iets niet goed is/was in de kerk. Nu, met Godfashion (waar ik altijd heen ga) zie ik dat wel. Ook al is het voor mij niet zo dat ik de vormgeving van GF precies zo in de kerdienst terug wil zien.
Je weet pas dat je iets mist als je datgene gezien of gehoord hebt... 8|

Ik denk wel dat de kerken iets hebben laten liggen. Tot een jaar of dertig terug liepen kinderen/jongeren netjes achter hun ouders aan, ze deden hetzelfde als zij en stelden geen lastige vragen en gedraagden zich op hun manier nog best netjes. Een jaar of dertig terug was daar ineens de opkomst van de flowerpower etcetera waardoor de jongeren ook een stem kregen en dingen gingen willen. Ik denk dat de kerk (en niet alleen de GKV, ook andere gereformeerde/hervormde kerken) dit behoorlijk laat heeft opgemerkt als iets waar ze iets mee moesten gaan doen. Dit heeft nu lang geduurd en nu gaan de jongeren zelf dingen organiseren. De kerk is er wel mee beziggegaan alleen niet 'op tijd'.

quote:

op 26 Dec 2002 21:26:49 schreef Rianne:
Dit is een gevaarlijke opmerking als je hem zo alleen leest, je kunt er namelijk in lezen dat het publiek vraagt en Godfashion levert. En dat lijkt mij toch niet de bedoeling. Godfashion is er voor de jeugd om hun op die manier dichter bij God te brengen. Om dat te bereiken kunnen er dingen gedaan worden die jongeren trekt. Volgens mij moet die nuancering er wel bij. :)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zzzimone

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #10 Gepost op: december 27, 2002, 07:59:39 pm »
Leuk..GF- discussie :)

Vraagje: wie van jullie is eens bij een Godfashionviering geweest??
Dus.. reageren jullie omdat je het hebt meegemaakt, of....

Ben benieuwd ;)

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2002, 09:16:57 pm »
Aan RamH: ik zie het toch wel een beetje anders. Jongeren hebben ineens gezien ook het ook kan, en willen datzelfde zien in de kerkdiensten. Voor mij ging het in elk geval wel zo, eerst had ik niet door dat er iets zou missen in de kerk. Nou ja, ik vond het allemaal normaal zoals het ging, dacht er verder niet echt bij na. Totdat GF kwam, ineens kwam ik erachter dat het ook anders kon. Dat psalmen in de kerkdienst heus niet het enige hoeven zijn… dat we wel een beetje vastgeroest zitten in de oude tradities, enz.
Dus zie ik het niet als een ‘fout’ van de kerk. Wel ziet de kerk nu iets, waar zij wel wat mee moeten doen.
Maar oké, dat is mijn mening…

Godfashion geeft zó vorm aan de diensten, dat jongeren dat aantrekt. Dus wat Godfashion doet, is hoe jongeren het willen. En wat de jeugd wil, hoeft niet verkeerd te zijn natuurlijk…

He Zzzimone, jij ook hier  ;) Ik ga dus ook altijd naar GF, had ik hierboven ook gezegd. Ben ook benieuwd welke anderen daar ook naartoe gaan.

Misschien slim dat degenen hier ook eens een kijkje nemen op t forum van GF, wordt natuurlijk ook héél véél gepraat!!!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2002, 11:33:10 pm »

quote:

op 27 Dec 2002 19:59:39 schreef Zzzimone:
Leuk..GF- discussie :)

Vraagje: wie van jullie is eens bij een Godfashionviering geweest??
Dus.. reageren jullie omdat je het hebt meegemaakt, of....

Ben benieuwd ;)

Ik ben er nog niet geweest, maar ik wil het zeker weten binnenkort gaan doen.

quote:

op 27 Dec 2002 21:16:57 schreef Rianne:
Dus zie ik het niet als een ‘fout’ van de kerk. Wel ziet de kerk nu iets, waar zij wel wat mee moeten doen.
Maar oké, dat is mijn mening…

Godfashion geeft zó vorm aan de diensten, dat jongeren dat aantrekt. Dus wat Godfashion doet, is hoe jongeren het willen. En wat de jeugd wil, hoeft niet verkeerd te zijn natuurlijk…
Volgens mij zijn wij het best wel met elkaar eens eigenlijk. :) Allebei trekken wij de conclusie dat de kerk iets ziet liggen waar ze iets mee gaat doen en ook moet gaan doen. Op dat punt zijn wij het dus eens. Hoe we tot dat punt komen is anders, en dat is denk ik ook wel van de persoon afhankelijk en ik denk zelfs een combinatie van meerdere dingen (ik zie namelijk ook wel in jouw redenering).

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2002, 11:56:23 pm »
Kijk, zo komen we er wel :[]

En je moet er zeker eens heen gaan, ik ben benieuwd naar je mening!!

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #14 Gepost op: december 28, 2002, 01:36:26 pm »
Ik ben 1 keer bij Godfashion geweest maar ga vast nog wel een keer :)

Het probleem is volgens mij dat inderdaad sinds het eind van de jaren 60 alles is veranderd, gemoderniseerd.De kerk ging echter niet mee en bleef vasthouden aan tradities. De wat oudere mensen in de kerk kunnen daar nog wel mee leven maar de jongeren niet meer. Vooruitgang werd ook door mensen die veel waarde aan die tradities hechtten tegen gehouden. De situatie moest we voor problemen gaan zorgen omdat alles veel minder aansprekend voor de jeugd werd.... en via Godfashion is er nu iets waarmee wat de jeugd mist kan worden aangevuld, en waarmee een signaal wordt afgegeven waarin de jeugd laat merken dat er te weinig rekening met ze wordt gehouden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #15 Gepost op: december 28, 2002, 02:06:55 pm »
Dat de kerk blijft vasthouden aan tradities, vind ik echt niet vreemd. Het is al lastig genoeg om kleine veranderingen te krijgen, omdat zoveel mensen het eigenlijk allemaal met elkaar eens moeten zijn én in de bijbel terug willen vinden dat het goed is wat ze willen.
Ik heb voor school de hele kerkgeschiedenis uit m’n hoofd moeten leren en ik vind dat er best veel veranderingen zijn geweest. En nog steeds zijn.
Ik denk dat ook een grote verandering bij de jeugd ligt. En bij de maatschappij, bij de manier van denken… wij willen gewoon méér, wij willen anders, wij willen het vooral ook zelf leuk vinden. En de kerk, die moet maar meeveranderen. Die moet achter de jeugd aanhollen om ze bij te houden.

Moest de kerk dan die avonden van EO/Ronduit zien als signaal? Ik zou dat zelf niet zo zien, denk ik. Dat is iets wat mooi is en wat er bij komt. Zulke avonden zijn er volgens mij niet om de kerk eens even wat te laten zien. Ze zijn er als extra, om ook op die manier met je geloof bezig te zijn.
En dan de jeugdkerken, die zijn er nog maar net, en wel bedoeld als signaal voor de kerken…

Wat wel een signaal is geweest is denk ik dat veel mensen van de kerk gaan omdat ze vinden dat bij ons de geloofsbeleving niet echt te zien is. Dat vind ik wel waar, ik kan me wel voorstellen dat dat iets is wat de mensen tegenstaat bij ons in de kerk. En ja, dat is iets wat natuurlijk al een hele tijd speelt :((

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #16 Gepost op: december 28, 2002, 07:19:37 pm »
De kerk moet wel een beetje met de tijd mee vind ik. Als je stil blijft staan en niks veranderd wordt in de loop van de tijd alles steeds minder aansprekend voor jongeren want stilstand is achteruitgang.

Godfashion en EO/Ronduit vind ik niet vergelijkbaar... dat is echt allemaal naast een kerkdienst en buiten de kerk om geregeld terwijl bij Godfashion een groep mensen in de kerk buiten de kerk iets gaat organiseren, wat sommige jongeren ook in plaats van een kerkdienst gaan bezoeken.

bert bloem

• Psalm 25:14
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #17 Gepost op: december 29, 2002, 07:57:05 am »
Godfashion als vliegwiel

Ik zie GF als een vliegwiel ontwikkelingen aanjagen in de kerken. Op veel agenda's van kerkenraden staat nu het jeugdwerk. En terecht. Op twee punten zet GF mij aan het denken:
1) Hoe gaan we in deze tijd om met de liturgie?
2) Hoe gaan we om met mede-christenen.
Ik denk dat we met een kerkhistorisch verschijnsel te maken hebben, waarvan het effect weleens voor verrassingen kan zorgen.
Ik ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2002, 12:53:34 pm door bert bloem »
met vriendelijke groeten,

Bert

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #18 Gepost op: december 29, 2002, 12:16:03 pm »
Bloem... hmm, was dat vroeger niet mijn leraar Godsdienst in Zwolle?

Om even op de punten in te gaan:

Het belangrijkste van de liturgie is dat het gaat zoals God het wil. Dat moet altijd het uitgangspunt zijn. Maar God wil ook dat we begrijpen wat we zingen en dat we niet alleen met onze mond zingen maar ook met ons hart. Als ik eerlijk ben kan ik op een jeugddienst meer met mijn hart zingen omdat de muziek vrolijker is en belangrijker, de teksten zijn begrijpelijker. Ik ben dankzij de jeugddienst ook een beetje wakker geschud en ben veel actiever met het geloof bezig de laatste tijd, waardoor ik ook weer met plezier naar de kerk ga. Dat geeft wel aan hoe belangrijk de liturgie, ik noem het liever de vormgeving is.

Het probleem is dat een kleine groep mensen lange tijd veranderingen op liturgisch gebied in de kerk hebben tegen gehouden. Er is nu een duidelijk signaal gegeven dat het niet zo kan blijven en er dingen moeten veranderen omdat anders er een kloof komt tussen jeugd en kerk, waardoor mensen zelfs de kerk kunnen verlaten. Aan de andere kant moeten we natuurlijk rekening houden met elke doelgroep in de kerk, dus wat dat betreft zal er toch een soort middenweg moeten komen waar iedereen tevreden mee is. Ik merk al op kleine schaal dat er dingen aan het veranderen zijn dus dat is een goed teken.

Verder wil ik nog een derde punt toevoegen. Naast: Hoe gaan we om net mede-christenen is het ook belangrijk om ons op de niet-christenen te richten. Wij zijn al met al nog wel gewend aan vrij oude taal in de bijbel, in preken en in psalmen/liederen. Maar als er mensen die niet geloven in onze kerk komen vraag ik me wel eens af hoe het op hun overkomt, en of ze het wel begrijpen. Onze diensten zijn erg hoogdrempelig en dus ook voor deze mensen moeilijk te begrijpen. Wat nou zo mooi is dat als je naar een oplossing gaat kijken je deze punten heel goed samen kunt laten gaan. Een modernere vormgeving, duidelijker teksten, wellicht een andere manier van preken maakt de kerkdienst zowel voor kinderen als jongeren als niet-christenen beter te begrijpen, aansprekender.

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #19 Gepost op: december 29, 2002, 04:33:23 pm »
Reactie op 'De Reformatie', 2002, 182.
en "Stimulans" december 2002, pag. 1 en 2 (uitgave BGJ)

In 'De Reformatie' noemt Drs. K. de Vries Godfashion een schijnkerk. Hij baseert zijn stelling op de gedachte dat GF een kerk HEET. Inderdaad HEET. Ik ben vaak geweest. Ik zie geen kerkenraad, geen doop en avondmaal en geen tucht. Dat komt omdat GF geen kerk wil zijn.

GF zou "het gevoel oproepen dat een kerk wel anders kan zijn.
Een kerk met.....
Een kerk zonder........
Een kerk waarvan.......enz.
Zo'n kerk is een schijnkerk".

Deze redenering is niet juist. Jammer.

De Vries wrijft GF eerst aan wat GF NIET wil zijn EN DAN komt de kritiek.
De rest van zijn betoog is gebaseerd op deze onjuiste aanname.
In het slot van zijn tweede artikel  (De Reformatie, 2002, 205) komt De Vries in de buurt van wat GF wel wil! Mooi.

Ik heb tijdens de vieringen overigens zeer positief horen spreken over de kerk!

Redactie Stimulans:
Ik verzorg regelmatig vieringen voor ouderen in een verzorgingshuis. Alle bewoners zijn aanwezig. We bidden, lezen uit de Bijbel, zingen en er is een meditatie van een kwartier. Alles toegesneden op de doelgroep. Net als bij GF is dit geen kerkdienst. Waarom niet alle registers open om elkaar te steunen in het dienen van de HERE? Jullie artikel is niet eerlijk, omdat je uitgaat van de gedachte dat GF een kerk is en dat bestrijdt je met de Bijbel!

Let op de bedoelingen, integriteit en motieven van de medewerkers en bezoekers van vieringen naast de kerkdiensten!
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2003, 04:20:36 pm door bert bloem »

Bert

Rianne

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #20 Gepost op: december 29, 2002, 07:45:25 pm »
Is dat dan niet een beetje krom? Wel een kerk heten maar geen kerk willen zijn?
Ik denk dat als dat woord ‘kerk’ weggehaald zou worden, heel wat mensen veel positiever tegenover Godfashion en andere ‘jeugdkerken’ zouden staan.

Deze dominee baseert z’n hele verhaal op die aanname dat GF een kerk is. Da’s logisch, als ze zichzelf een kerk noemen!!

Verder zag ik ook duidelijk in zijn artikel dat het alleen maar over deze ‘kerk’ ging. Zijn kritiek zou al een stuk minder worden wanneer Godfashion en de andere jeugdkerken een andere naam aan zichzelf geven.

Of heb ik het nu mis :o ??

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #21 Gepost op: december 29, 2002, 08:57:33 pm »
De naam Jeugdkerk zorgt inderdaad voor veel verwarring. Wat ik heb begrepen is dat Godfashion voor deze naam heeft gekozen omdat het woord kerk door neit gelovigen wel gelijk met het christendom in verband wordt gebracht. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat mensen daardoor denken dat Gopdfashion een eigen kerk wil zijn. Op zich is het veranderen van je naam niet zo'n grote verandering en als dat al een hoo problemen zou oplossen. Jeugddienst zou ook kunnen hoewel dat ook weer met een kerkdienst in verband kan worden gebracht.

Het misverstand bestaat dat mensen denken dat Godfashion-bezoekers heel negatief over de kerk zijn. Ik zie wel verbeterpunten maar ben juist door de jeugddienst Kingsize voro regio Arnhem/Nijmegen veel positiever over de kerk geworden, ik denk dat jeugddiensten het gat tussen jeugd en kerk juist kleiner maken dan groter. Dat komt waarschijnlijk omdat jeugddiensten iets aanvullen wat ik in de kerk niet zo zie, enthousiasme en geloofsbeleving, en een aansprekende dienst.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #22 Gepost op: december 30, 2002, 12:54:26 am »
Hoewel ik er op zich niet zo'n probleem mee heb toch een paar kanttekeningen!

Waarom op zondag, moeten we daarvoor de kerkdienst laten schieten?
Als men vind dat er voor de jeugd te weinig wordt gedaan, is het dan voor jeugd geen zaak om in de eigen gemeente aan de slag te gaan om e.e.a. te veranderen!?

Ben  benieuwd??:)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #23 Gepost op: december 30, 2002, 12:37:51 pm »

quote:

op 30 Dec 2002 00:54:26 schreef zidane:
Waarom op zondag, moeten we daarvoor de kerkdienst laten schieten?

Kan wel, moet niet. De 'vieringen' zijn nl. om 19:00 uur. Ik ken geen ger.vrijg. gemeente die dan kerkdiensten belegt (wel Nederlands Hervormde).

Groetjes,
Marloes
[Prediker 7:29]

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #24 Gepost op: december 30, 2002, 12:41:46 pm »
Geref. Kerk Zwolle Centrum en Geref. Kerk Zwolle West wisselen om de 4 maanden de middagdienst tussen 16:30 en 19:00 uur (Nu : zwolle-west, vanaf feb zwolle centrum e.v.). In Zwolle zelf dus, een dienst om 19:00 uur 's avonds!
Zwolle Centrum heeft veel studenten, Zwolle West veel jeugd!

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #25 Gepost op: december 30, 2002, 06:06:19 pm »
Een oude man gisteren over God Fashion: "Is het van de satan of van God"? Ik zei me voorzichtig opstellend en niet wetend welke kant hij op wou: "In elk geval niet van de satan". "Dat bedoel ik maar", aldus de man. Hij die ervaring met godsverlating in zijn gezin heeft: "Voorzichtigheid met commentaar is geboden".

Kerkenraden moeten goed kijken wat bij God Fashion gebeurt en er lering uit trekken. Als ze zich bedreigd voelen in termen van concurrentie, dan doen ze kennelijk hun werk niet goed.

Het is niet de vorm die God Fashion neerzet. Het is de geestelijke kracht. Dat er vanuit die geestelijke kracht uitwendige verschijnselen plaatsvinden anders dan we gewend zijn, lijkt me logisch.

Ik vind het jammer dat in De Reformatie zo kritisch geschreven is. Ik had liever leerpunten aangereikt gezien met adviezen voor kerkenraden om op nieuwe ontwikkelingen in te spelen. Bijv.: hoe kun je via God Fashion de bezoekers invlechten in het lichaam van Christus, dat toch de gemeente wil zijn. Uiteindelijk zal niemand kunnen varen op hoppen van God Fashon naar God Fashion.

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #26 Gepost op: december 30, 2002, 06:10:29 pm »
Nog een tip: Ik zou de deputaten Eredienst en de deputaten kerklied persoonlijk uitnodigen. Zij moeten begrijpen wat de nieuwe generatie zoekt. Waarschijnlijk zal die uitnodiging gepaard moeten gaan met full-service. Dus taxi voor de deur laten ophalen en thuisbrengen, lekkere borrel en goed in de watten leggen om ze over de drempel heen te halen een keertje te komen kijken. Het kan alleen maar geestelijke winst opleveren voor de kerken.

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #27 Gepost op: december 30, 2002, 07:24:01 pm »
Ik denk dat het fundamenteler ligt:
Moeten we nadenken over een vernieuwde manier van Kerk-zijn?
Passen structuren uit de 17e eeuw nog in deze tijd?
Wanneer is een gemeente een levende gemeente?
Is er jeugdbeleid?
Durven we de jeugd verantwoordelijkheid te geven? Om bv. eens per kwartaal met de dominee een dienst in te vullen?
Heeft het postmodernisme ons ook te pakken?
Kunnen we Godfashion als een uitdaging zien?
Met Drs. K. de Vries, De Reformatie, 2002,205, ben ik van mening dat je positief moet spreken over de kerk.

Sterker nog: ik denk dat de Kerk alleen maar belangrijker wordt.

Maar dan moet de Kerk wel in deze tijd staan.

GF is geen Kerk en pretendeert dat ook niet.

Toch zet GF mij wel aan het denken over de Kerk.
Hoe gaan we met liturgie om?
Hoe gaan we met mede-christenen om?
Hoe met niet-christenen? (bedankt, Marnix)
Wat is de kerntaak van een predikant?
Hoe functioneert het ambt van alle gelovigen?

Wie verwoordt het proces waar we nu inzitten?

Kortom: ik zie geweldige kansen om elkaar hier verder te helpen.
Het gaat om Christus' Bruid.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2002, 01:21:05 pm door bert bloem »

Bert

Joost

• Ken Hem in al uw wegen, dan za
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #28 Gepost op: december 30, 2002, 08:54:36 pm »
Laten diegenen die commentaar hebben er eerst zelf maar heengaan, dan pas kun je een oordeel vellen over dingen, volgens mij.
Als jongeren door zulke diensten bij de kerk worden gehouden dan is het toch alleen maar positief? En ze nemen ook klasgenoten, vrienden, vriendinnen die niet geloven mee, dat is toch alleen maar positief?
Hartelijke Groeten en Gods zegen.
Joost de Wit
Lid GKV Lelystad

Marloes

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #29 Gepost op: december 30, 2002, 10:12:05 pm »

quote:

op 30 Dec 2002 12:41:46 schreef Auke:
Geref. Kerk Zwolle Centrum en Geref. Kerk Zwolle West wisselen om de 4 maanden de middagdienst tussen 16:30 en 19:00 uur (Nu : zwolle-west, vanaf feb zwolle centrum e.v.). In Zwolle zelf dus, een dienst om 19:00 uur 's avonds!

Aha, dat wist ik niet, ik kom nl. uit Groningen-West.
Maar hebben jullie wel eens uitgezocht in Zwolle of die jongeren dan inderdaad een dienst 'spijbelen' om naar GF te gaan (voor zover je dat een probleem zou vinden) of een dienst meepikken in de gemeente die 's middags aan de beurt is?
[Prediker 7:29]

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #30 Gepost op: december 30, 2002, 10:58:42 pm »
Eerlijk gezegd: geen idee. Maar ik wil wel eens rondvragen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #31 Gepost op: december 30, 2002, 11:03:11 pm »
Over Godfashion is al veel gezegd en geschreven. Het blijft opvallend dat Ds. B. Luiten en ds K. de Vries die er nooit zijn geweest zo ontzettend kritisch zijn over dit verschijnsel. Daarom een reactie op wat er de afgelopen tijd in de media verschenen is.

Zelf geweest
Om te beginnen ben ik er zelf een aantal keren geweest, alhoewel ik niet meer tot de doelgroep behoor. Ik ben er samen met mijn zoon geweest en samen met een vriend van mij. Ook ik ging daar heen met enigszins gereserveerde belangstelling. Toch was ik vanaf de eerste keer dat ik er was geraakt. Nee het was geen kerkdienst en ik heb ook geen moment het idee gehad dat men daar een kerkdienst probeerde na te doen. Wat mij aansprak was de vlotte begeleiding, het inhaken op de dagelijkse actualiteit (met drama en video), de boeiende toespraak met eenvoudige woorden. Nee als EC-lid was ik na een sessie al enthousiast, wat een mogelijkheden om op deze manier mensen met het evangelie in aanraking te brengen.

Het vervolg
Maar ook in Zwolle Zuid laaide de discussie op. Via e-mail ontstond er over en weer discussie over het al dan niet 'kunnen' van Godfashion. Gelukkig pakte de kerkenraad in Zwolle deze discussie goed op. Op een vrijdagavond is de hele kerkenraad, met afgevaardigden van de EC, de liturgiecommissie en de jeugdcommissie en de jeugd zelf uitgebreid door gaan praten over GodFashion. Philip Troost en Berthilde hebben een uitgebreid toelichting gegeven en er was alle ruimte om te discussiëren. Begin december heeft de kerkenraad van Zwolle Zuid een positief besluit genomen over Godfashion. Men mag er reclame voor maken etc. Als EC-lid ben ik hier heel blij mee, maar ook voor de jeugd ben ik hier heel blij mee.

De reacties in de pers
De discussie over de jeugd in de kerk begint eigenlijk in "de Reformatie" op 26 oktober 2002 waarin G.J. van Middelkoop ingaat op de "Jeugd in de Kerkdienst" dit naar aanleiding van een serie gesprekken van J. Graveland die jeugdwerkadviseur is in de Hervormde Kerk. Daarin wordt in ieder geval opgemerkt dat het belangrijk is de jeugd bij de kerkdienst te betrekken. Op 2 november gaat Ds. Luiten in "de Reformatie" in op het begrip Jeugdkerk. Hij merkt dan op "ik heb er niet om gevraagd" en vraagt zich af "hoe functioneert de betrokkenheid met name van de jonge garde, dan in de kerk en erediensten?" Op 30 november 2002 schrijft het ND in ZOZ een uitgebreid verslag van een "Godfashion bijeenkomst".  Een aantal opmerkingen uit dit verslag leidt tot ingezonden brieven en zelfs een 'boetedoening'. Losstaand van het feit of dat terecht was, is het natuurlijk zo dat ook een journalist het leuk vindt om iets te melden, en een opmerkelijke uitspraak wordt dan graag "gequoted" en dat lijkt me ook heel legitiem. Luiten merkt in dat zelfde artikel op dat hij "GodFashion" nog niet heeft bezocht. In "de Reformatie" van 7 december begint een artikelserie over "Jongerenkerken" door ds. K. de Vries. In datzelfde nummer reageert ook Ph. Troost, hij merkt onder andere op: "God moet een hele generatie overslaan! Een hele generatie waarmee Hij niks kan..." Dit naar aanleiding van de vele 'jamaars' van de ouderen in de kerk. In het nummer van 14 december gaat ds. K. de Vries dan vervolgens dieper in op Godfashion hij schrijft dan o.a. dat Godfashion wordt neergezet als alternatief voor de kerk. Hierna benadert K. de Vries Godfashion op een uitermate kritische manier. Wat er eigenlijk op neer komt dat hij vindt dat Godfashion niet kan.

Zijn de reacties terecht?
Als we zo naar de diverse reacties kijken, kunnen we afvragen of ze terecht zijn. Zowel ds. K. de Vries als ds. B. Luiten spreken over GodFashion als van horen zeggen. Ze zijn er niet geweest, en dat maakt het spreken over GodFashion erg lastig en het beoordelen nog lastiger. Dat ds. B. Luiten opmerkt er niet naar toe te gaan omdat het op zondag is, vind ik een zwaktebod. Ondertussen zijn er halve kerkenraden en vele predikanten gesignaleerd. Daar komt bij dat ook al diverse predikanten van 'vrijgemaakte' signatuur hebben gesproken als ik Luiten en de Vries goed volg zou dit inhouden dat ze vinden dat het voorgaan van 'vrijgemaakte' predikanten op zondag bij Godfashion eigenlijk niet kan.

Maar het geeft mij wel te denken als in 'no-time' het aantal bezoekers van een jeugdbijeenkomst zo hard groeit. Zou het ook niet zo kunnen zijn dat God  juist hiermee de ogen van kerkenraden en gemeenteleden wil openen. Hebben Luiten en de Vries dan helemaal geen recht van spreken? Dat denk ik wel, alleen de inhoud van de kritiek zou anders zijn als ze er zelf geweest zijn. Persoonlijk vind ik dat Troost veel te boude uitspraken doet over "een verloren generatie" er zijn meer dan genoeg ouderen te vinden die het eveneens op prijs zouden stellen als er in de kerk iets zou veranderen, ook qua invulling van de dienst.

Wat betreft het argument van het missen van een dienst. Ik betwijfel of dit komt door Godfashion. Een matig bezochte tweede dienst is een probleem voor veel kerken en daaraan zijn alle leeftijdsgroepen debet. Een Godfashion dienst per maand doet daar niet zoveel aan toe of af. In Zwolle Zuid zijn heel wat jeugdigen die en naar de tweede dienst gaan en naar Godfashion. Maar zelfs al zou dat niet zo zijn dan nog zou ik er niet zoveel moeite meehebben. (Wat dat betreft zou de tweede dienst een heel andere invulling moeten hebben, maar die discussie starten we wel op een ander topic")

Tot slot Troost heeft zelf gezegd dat hij hoopt en bidt dat Godfashion een tijdelijk gebeuren is, en dat de kerken de handschoen oppakken. Ik hoop dat met hem, en ik hoop dat de Vries en Luiten de moed hebben om eens een keer een bijeenkomst te bezoeken en dan net zoals in Zwolle Zuid is gebeurd op een constructieve wijze met het hele gebeuren rondom Godfashion aan de gang te gaan. Niet omdat er niets op aan te merken zou zijn, maar juist om blij te zijn dat er op deze manier velen met het evangelie  in aanraking komen die er anders nooit van gehoord zouden hebben.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #32 Gepost op: januari 02, 2003, 07:42:47 pm »
Jammer dat het helemaal in Zwolle is... ik zou het graag een keer meemaken. :[]
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #33 Gepost op: januari 02, 2003, 08:09:32 pm »
Waar woon jij dan? Er zijn meer jeugddiensten in Nederland.... en als er in jou regio nog niet een is..... wellicht zijn er mensen die het op touw willen zetten? Ik vind het een geweldig aanvulling naast de kerkdienst.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #34 Gepost op: januari 02, 2003, 10:00:17 pm »

quote:

op 02 Jan 2003 20:09:32 schreef Marnix:
Waar woon jij dan? Er zijn meer jeugddiensten in Nederland.... en als er in jou regio nog niet een is..... wellicht zijn er mensen die het op touw willen zetten? Ik vind het een geweldig aanvulling naast de kerkdienst.

Mijn ouders wonen in Terneuzen, maar daar zal het wel nooit in de buurt zijn :P
Nee, ik heb ook een kamer in Rotterdam, daar iets?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #35 Gepost op: januari 04, 2003, 01:19:48 am »
Iedere laatste zondagavond van de maand kun je in Loenen aan de Vecht naar Prioritijd, een bijeenkomst die qua opzet en aanpak veel weg heeft van Godfashion. Dus als dat dichter bij is...: plaats van samenkomst: Katholieke kerk, Prinses Margrietstraat 1. Doelgroep: jongeren, maar iedereen is welkom, al ben je negentig.
Natuurlijk betekent zo'n bijeenkomst extra op zondag altijd dat er mensen (niet alleen jongeren!) de tweede reguliere dienst die zondag verzuimen. Maar als je er als kerk open en constructief mee omgaat zie je dat er de andere diensten in die maand juist meer mensen door in de kerk komen. Ik vind dat beetje extra verzuim op die ene dag dus niet zo interessant.
Gezeur over doelgroepdiensten die we als kerken niet willen vind ik helemaal van de zotte. Het lijkt me dat we in de regel niet veel anders doen dan doelgroepdiensten beleggen, maar dan voor mensen ouder dan 40 die in onze traditie zijn opgegroeid. Andere diensten heten dan aangepast. Schiet toch op...
Veel belangrijker is dat er allerlei mensen die we als kerken niet bereiken wel op deze bijeenkomsten bereikt worden met het evangelie. In plaats van te emmeren over wat er allemaal aan kritiek te leveren valt kunnen we beter eens nadenken over hoe we die mensen in onze kerken zouden kunnen opvangen en een plaats geven. Kost misschien wat heilige huisjes, maar ja, God woont niet in heilige huisjes.
shoot me again, I ain't dead yet

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #36 Gepost op: januari 04, 2003, 07:55:49 pm »

quote:

Zeeland:

jeugdkerk: JOYn-Inn (www.joyn-inn.nl)
Koudekerke

jeugdkerk: Jeugdkerk Vlissingen

Zuid-Holland:

jeugdkerk: Enter the Fish www.jeugdkerk.nl
Hellevoetsluis  

jeugdkerk: SoulNite www.soulnite.nl
Maassluis  

jeugdkerk: Image image.jeugdkerk.nl
Naaldwijk  

jeugdkerk: SaveMySoul www.savemysoul.nl
Schiedam

jeugdkerk: n.n.b. www.eiland.jeugdkerk.nl
Flakkee

jeugdkerk: Pijnacker www.jeugdkerk-pijnacker.tk
Pijnacker

jeugdkerk: X-Site www.x-site.nu
Alphen a/d Rijn

jeugdkerk: Happy Hour www.nhkspijkenissecn.solcon.nl/happyhour
Spijkenisse

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #37 Gepost op: januari 04, 2003, 08:25:22 pm »

quote:

op 04 Jan 2003 19:55:49 schreef Marnix:

Zeeland:

jeugdkerk: JOYn-Inn (www.joyn-inn.nl)
Koudekerke

jeugdkerk: Jeugdkerk Vlissingen

Zuid-Holland:

jeugdkerk: Enter the Fish www.jeugdkerk.nl
Hellevoetsluis  

jeugdkerk: SoulNite www.soulnite.nl
Maassluis  

jeugdkerk: Image image.jeugdkerk.nl
Naaldwijk  

jeugdkerk: SaveMySoul www.savemysoul.nl
Schiedam

jeugdkerk: n.n.b. www.eiland.jeugdkerk.nl
Flakkee

jeugdkerk: Pijnacker www.jeugdkerk-pijnacker.tk
Pijnacker

jeugdkerk: X-Site www.x-site.nu
Alphen a/d Rijn

jeugdkerk: Happy Hour www.nhkspijkenissecn.solcon.nl/happyhour
Spijkenisse

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #38 Gepost op: januari 04, 2003, 09:33:42 pm »

quote:

op 04 Jan 2003 01:19:48 schreef dsWim:
Iedere laatste zondagavond van de maand kun je in Loenen aan de Vecht naar Prioritijd, een bijeenkomst die qua opzet en aanpak veel weg heeft van Godfashion. Dus als dat dichter bij is...: plaats van samenkomst: Katholieke kerk, Prinses Margrietstraat 1. Doelgroep: jongeren, maar iedereen is welkom, al ben je negentig.
Natuurlijk betekent zo'n bijeenkomst extra op zondag altijd dat er mensen (niet alleen jongeren!) de tweede reguliere dienst die zondag verzuimen. Maar als je er als kerk open en constructief mee omgaat zie je dat er de andere diensten in die maand juist meer mensen door in de kerk komen. Ik vind dat beetje extra verzuim op die ene dag dus niet zo interessant.
Gezeur over doelgroepdiensten die we als kerken niet willen vind ik helemaal van de zotte. Het lijkt me dat we in de regel niet veel anders doen dan doelgroepdiensten beleggen, maar dan voor mensen ouder dan 40 die in onze traditie zijn opgegroeid. Andere diensten heten dan aangepast. Schiet toch op...
Veel belangrijker is dat er allerlei mensen die we als kerken niet bereiken wel op deze bijeenkomsten bereikt worden met het evangelie. In plaats van te emmeren over wat er allemaal aan kritiek te leveren valt kunnen we beter eens nadenken over hoe we die mensen in onze kerken zouden kunnen opvangen en een plaats geven. Kost misschien wat heilige huisjes, maar ja, God woont niet in heilige huisjes.
Sluit wel aan bij het hoofdartikel van "De Reformatie" van 4 jan 2003 van Ds. K. de Vries. Wanneer worden we weer positief over de kerk?

dsWim

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #39 Gepost op: januari 04, 2003, 11:35:00 pm »
Auke, het lijkt me niet dat wat ik schreef aansluit bij het laatste artikel van m'n beste collega Klaas. Je kunt z'n serie niet uit elkaar plukken. Het is heel aardig om te roepen dat in de kerk beleid moet worden gemaakt met het oog op de hele gemeente, maar in de praktijk komt dat neer op een bloedeloos compromis. Je moet vaak genoeg kiezen. Als je dat niet doet is dat ook een keus.
God woont niet in heilige huisjes, zeker niet in vrijgemaakte heilige huisjes. Waar dat duidelijk is wordt alleen gezeurd over de kerk door mensen die er in feite niet in thuis horen. Dat leggen we dus naast ons neer en gaan positief verder.
Het is in ieder geval mijn overtuiging dat als we niet veel radicaler dan De Vries wil toegeven gaan luisteren naar onze eigen actieve jongeren en van hen gaan leren er voor ons vrijgo clubje geen toekomst is. De kerk is gelukkig van andere orde.

king expecter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #40 Gepost op: januari 05, 2003, 01:22:45 am »
Het is jammer dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over gf. Je hoort veel verschillende dingen over gf. Zo hoorde ik laatst dat dhr. Troost verklaard heeft dat gf een vervanging is voor de kerk totdat de kerk beter naar de jeugd luisterd. Maar als ik deze discussie doorlees, krijg ik een ander beeld. En zo zijn er zoveel tegenstrijdige verhalen.

Volgens mij is daarom misschien wel de grootste kritiek die je aan gf kunt richten, de onduidelijkheid, de verwarring die het met zich meebrengt. De reden waarschijnlijk dat er bezorgde stemmen opklinken. Want ik denk dat het niet zozeer vijandschap of jaloezie is wat ds. Luiten en ds. de Vries drijven, maar eerder oprechte bezorgdheid.

Af en toe krijg ik het gevoel dat veel jeugd gf wel ziet als plaatsvervanger voor de kerk. "Je gaat toch geen 3 keer per zondag naar een kerk?!", "Kan ik 's middags lekker thuis blijven!", "'s Ochtends lekker uitslapen!", enz...
Het zou erg jammer zijn wanneer de jeugd er zo tegenaan gaat kijken, want dan haal je de jeugd juist uit de kerk. Dan kan gf nog zo vaak zeggen dat dat niet de bedoeling is, er is een gedeelte van hun doelgroep die gf aangrijpt om minder naar de kerk te gaan.

Daarnaast ben ik van mening dat meer jeugd in hun eigen kerk aan de slag moeten. Dus minder woorden en meer daden, want mopperen dat kunnen we vandaag de dag wel.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik sta achter het gf gebeuren. Ik zie het als een rijke aanvulling naast de kerkdiensten.

Mvgr.
King e. :)

P.s. De citaten zijn niet bedacht, dat zijn opmerkingen die ik gehoord heb van mede-jongeren.

http://home.planet.nl/~bodeg083/rotzooi/king.gif
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2003, 01:10:29 am door king expecter »

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #41 Gepost op: januari 05, 2003, 11:28:23 am »
Heeft iemand anders ook dat stuk van Philip Troost op de opiniepagina van het ND van gisteren (zat. 4 januari) gelezen? Ik had het geschreven kunnen hebben. Ik was het er helemaal mee eens!

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #42 Gepost op: januari 05, 2003, 12:52:17 pm »
Ik ook!

Auke, het is niet zo dat Godfashion-bezoekers allemaal ontevreden zijn over de kerk. Ik ken een heleboel mensen die graag naar een jeugddienst gaan maar toch heel positief zijn over de kerk. Ik ben daar 1 van. Ik ga met plezier naar de kerk, hoewel ik wel graag dingen beter zie... bijvoorbeeld dat mensen in de kerk hun plezier en vreugde ook uit durven en kunnen stralen.... als je de muziek in de kerk wat vrolijker maakt gaat dat al een stuk makkelijker. Zolang dat niet kan zoek ik in jeugddiensten een aanvulling voor wat ik mis.... zonder dat ik daarmee aangeef dat de kerk saai is.

Pieter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #43 Gepost op: januari 05, 2003, 07:39:15 pm »
Beste mensen,

Ik vind het een boeiende discussie, waaruit blijkt dat vel mensen niet echt weten wat men met gf aanmoet. Ik ben het eens met de jongeren, dat men ook zelf er geweest moet zijn om erover te kunnen oordelen.
Maar ook moeten we zorgvuldig zijn. Zo vind ik het op dit moment een "risico" voor de acceptatie van gf dat de bijeenkomsten op zondagavond plaats vinden. Het verzuim van de tweede dienst is iets wat we moeten voorkomen. Is er ooit over gedacht deze bijeenkomst op zarerdagavond te houden? Veel jeugd is ook gemotiveerd op zaterdag te komen.

Waar ik voor wil pleiten is dat we onnodige discussies of oneigenlijke argumenten dienen te voorkomen. Deze vertroebelen de discussie.

Ook moeten we er in de Kerk van Christus rekening mee houden dat niet iedereen met dezelfde snelheid mee kan en gaat: een oudere loopt nu eenmaal minder snel, geld ook voor veranderingen. Alhoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn!

Maar we moeten ook veranderingen zeker niet tegen houden. Ik zie ook dat de formule zeer aanspreekt en dat is iets om dankbaar voor te zijn.

:)
Pieter

Pieter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #44 Gepost op: januari 05, 2003, 07:53:19 pm »
In het algemeen zien we vernieuwingen zeer langzaam ontstaan. Kijk mar eens naar de frequentie van het "staan"in de diensten, het gezongen "amen", het gezongen votum, de invoering van de verschillende psalmboeken / liedboeken.

Naar mijn mening wordt hier zeer stuntelig mee omgegaan. Er zijn hele commissies bezig in iedere kerk om het wiel uit te vinden.
We zien grote verscheidenheid in de veschillende kerken. Iedereen lijkt het iets anders te doen.
We zien dus dat ook de oudere garde behoefte heeft om zaken zo nu en dan anders te doen. Maar het gaat stuntelig!

Nu de jeugd ineens een stap doet, raken veel volwassenen de weg kwijt. En om dat te verbloemen wordt gegrepen (en soms terecht) naar het woord "Kerk", de viering op zondag, het verzuim van de eigen diensten, het verstrekken (lees verkopen van consumpties).  Jammer dat men deze aanleiding kan gebruiken.
Het leidt af van de echte discussie.

Het is goed dat de kerk(enraad) van Zwolle Zuid de zaak serieus aanpakt. Mogenlijk kunnen andere kerken dit ook zelstandig beoordelen.

Ik stel voor om met de ervaringen van de gf eens te kijken hoe we een dergelijke bijeenkomst een goede plaats kunnen geven naast de diensten!

De EO jongerenactiviteiten, waarmee wel eens een vergelijk werd gemaakt, hebben ook geen kerkdiensten vervangen.
En denk ook eens aan het succes van de EO jongerendag!

Belangrijk is dat we allemaal, jong en oud, ons thuis voelen in de kerk van Christus. En er is best plaats voor verschil in uitvoering.
Maar laten jong en ouder wel naar elkaar blijven luisteren onder het geven van wederzijdse ruimte. En dan zul je zien dat ook ouderen zich aangesproken voelen door gf. ;)

Pieter

opponent

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #45 Gepost op: januari 05, 2003, 11:43:52 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 19:39:15 schreef Pieter:

Ik ben het eens met de jongeren, dat men ook zelf er geweest moet zijn om erover te kunnen oordelen.

Da's mooi, want dan hoef ik ook niet mee te doen aan discussies over Yomanda, de satanskerk, bordelen, enzovoort.

Misschien is dat wel de reden, dat er zo weinig tegengeluiden te horen zijn in dit forum.

Nogal goedkoop, om op deze manier te proberen kritiek in de kiem te smoren.

dsWim

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #46 Gepost op: januari 06, 2003, 12:06:42 am »
Kom op, opponent, laat dan zelf eens wat tegengeluid horen...
Dit is net zo goedkoop.

king expecter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #47 Gepost op: januari 06, 2003, 01:02:02 am »
Een mening hebben over iemands stelling is in mijn ogen niet goedkoop... laten we niet zo flauw gaan doen.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2003, 01:07:55 am door king expecter »

king expecter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #48 Gepost op: januari 06, 2003, 01:04:32 am »
De opmerkingen lijken wel wat ondoordacht te worden. Pieter, je komt over alsof je alles weet. Zonder argumenten beweer je dat je de oplossing voor de problemen kent.

Voorbeeld: We zien dus dat ook de oudere garde behoefte heeft om zaken zo nu en dan anders te doen. Maar het gaat stuntelig!

Wie maakt er nou uit of iets stuntelig gaat of niet en waar haal je dat vandaan. Onderbouw dat eens. Want ik weet zeker dat er mensen zijn die het op deze manier prima vinden gaan. Niet te langzaam en niet te snel en daardoor goed doordacht. Ik heb het gevoel dat voor sommigen bepaalde ontwikkelingen niet snel genoeg kan gaan, maar is dat altijd positief? Ik denk van niet. Fouten kunnen er op die manier makkelijk insluipen.

Qua opmerkingen vond ik je vorige stuk vreemd en misschien wil je ze wat beter onderbouwen in plaats van een alwetend mens te willen zijn. Ik hoop dat je wat met deze kritiek kunt.

Mvgr.
King e. :)

opponent

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #49 Gepost op: januari 06, 2003, 03:00:44 am »
Volgens Troost MOETEN vormen komen en gaan met het veranderen van tijden, plaatsen en mensen, omdat ze anders hun functie verliezen. Functieverlies ontstaat wanneer mensen zich de gebruikte vormen niet meer toeëigenen. Vervolgens brengt hij dit rechtsstreeks in verband met de re-form-aties door de kerkgeschiedenis heen. Het geestelijk leven dreigt te stikken in de voorhanden zijnde vormen.

Tot zover Troost. Ik vind dit eerlijk gezegd een slag in het gezicht van al die geloofsmartelaren uit de 16e eeuw. Zijn zij op de brandstapel beland omdat ze zich druk maakten over de vormen? Is Johannes Hus vermoord omdat-ie zich het celibaat maar niet kon toeëigenen?
Alle reformaties, of het nu gaat om DE reformatie uit de 16e eeuw of de Vrijmaking vonden hun oorsprong in de LEER! Inderdaad, ook de vormen veranderden, maar dit was een GEVOLG van het terugkeren naar de Bijbel. Het geestelijk leven stikte doordat men de Bijbel niet meer las.
De Roomse vormen pasten bij de Roomse leer, bij de Reformatorische leer moesten nieuwe vormen komen. Maar deze vormen hadden niets te maken met tijden, plaatsen of mensen.

Ik ben het met Troost eens, dat het functieverlies van de vormen levensgevaarlijk is voor het contact met Christus. En ook, dat functieverlies ontstaat wanneer mensen zich de gebruikte vormen niet meer toeëigenen. Maar is de oorzaak daarvan, dat deze vormen zelf niet deugen? Misschien moeten we het daar eens met elkaar over hebben: hoe komt het dat de jeugd niets 'kan' met de gebruikte vormen?