Auteur Topic: Hemels Strafrecht  (gelezen 3142 keer)

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Gepost op: juni 04, 2003, 12:25:46 am »
In diverse topics ben ik een discussie tegengekomen over de strafmaat op de zonden.
Her en der wordt getwijfeld aan de duur van de straf: Is de straf wel voor eeuwig, of is er een tijd dat je er genoeg betaald is?

Daarnaast zie ik ook veel discussie over de zwaarte van de straf. Het kan toch niet zo zijn dat Hitler (indien hij zich niet bekeerd heeft) dezelfde straf zou ontvangen als iemand die een pakje kauwgom gestolen heeft en daarvoor geen vergeving heeft gevraagd.

Mijns inziens is het heel menselijk om zo te denken. Een tasjesdief wordt minder zwaar gestraft dan een moordenaar.
In Nederland differentieren wij de strafmaat in termen van tijd. 2 of 12 jaar zitten, maar in bijvoorbeeld Amerika kan je ook nog wat aan de zwaarte doen. Bijvoorbeeld door de doodstraf op te leggen.
Maar werkt dit bij God niet heel anders?

Heb je tegen een gebod gezondigd, dan heb je tegen alle geboden gezondigd. En uiteindelijk komt het er op neer dat je voor of tegen Hem bent. Je mag eeuwig delen in Zijn vreugde, of het daar eeuwig zonder moeten stellen.

Ik wil dus de volgende stelling op tafel leggen:

Het maakt niet uit of je een pakje kauwgom steelt of een heel volk uitroeit.
In beide gevallen is Gods straf volledig en eeuwig.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Pulpeet

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2003, 01:28:47 am »

quote:

op 04 Jun 2003 00:25:46 schreef Johan V.:
Alsof de strafmaat het enige is dat betekenis heeft in deze wereld.

Doen de gevolgen van een daad er niet meer toe? Waarom eenzijdig focussen op de straf die je denkt te krijgen? Daarmee ontken je de waarde van het menselijk leven.

Zacharov

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2003, 01:37:14 am »
Ik denk dat de straf er wel degelijk toe doet.
Als iemand God echt gekend heeft in zijn leven en zich van Hem heeft afgekeerd, dan heeft die de grootste straf van alle, hij/zij weet wat hij mist .

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2003, 09:20:13 am »
De God van liefde straft niet, maar laat toe dat de mens de gevolgen draagt van zijn
eigen handelen en daar vervolgens van kan leren.

Ik vraag me af of mensen die het over eeuwige straf hebben weten wat liefde is.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2003, 09:28:35 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

arjan1

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2003, 09:22:07 am »
Interessante stelling, maar m.i. moet je minstens naar Mars om deze stelling in praktijk te zien.

Ik geloof niet dat er een mens op aarde is die aan het eind van z'n leven slechts een gestolen pakje kauwgom als zonde heeft begaan. Allemaal zijn we kwa instelling en aard kleine Hitlertjes. Alleen de ene ziet kans dat in praktijk te brengen (een halve eeuw terug) en de anderen krijgen daar geen kans toe, of weten dat te bedwingen.

Ik geloof ook niet dat de aard of hoeveelheid van de zonde ertoe doet voor de vraag of je eeuwige zaligheid krijgt of niet. Niemand komt in de hel vanwege zonden. De enige vraag die ertoe doet is: geloof je in het het verlossend werk van Christus voor jouw zonden, of niet? Hoeveel die zonden ook zijn.

Door het geloof word je gerechtvaardigd, tenzij je natuurlijk terug gaat naar het joodse geloof. Maar dat willen we toch niet?

cheese

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2003, 09:35:39 am »

quote:

vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen,
hoeveel mensen zal het bewust zijn (ervan weten), dat hun hele eeuwige zieleheil
ervan afhangt, of ze wel of niet een pakje kauwgom stelen?

als dat zo was, zouden ALLE mensen volledig en eeuwig gestraft worden en een God,
die zoiets zou doen...., ik snap niet dat iemand zich zo'n God kan voorstellen....
inderdaad dan krijgen de materialisten gelijk, die zeggen dat God een schepping is
van de mens ipv andersom, en de mens zag dat het NIET goed was....want de mens
schiep zich een wraakzuchtig en naijverig god naar des mensen eigen beeltenis...
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2003, 11:53:58 am door cheese »

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2003, 10:09:25 am »
Nee, ik geloof er niets van dat mensen die een pakje kauwgom hebben gestolen dezelfde straf krijgen als een dictator en misdadiger als Hitler. Dat staat ook niet in evenwicht met wat je in de bijbel leest over: De maat waarmee gij meet wordt ge gemeten en Wie zaait zal oogsten ( wanneer je mais zaait oogst je geen graan en wanneer je tarwe zaait oogst je geen mais)
Mensen krijgen beloning naar werken (zie de gelijkenis met de talenten) Matt. 25:14-30.
Alleen wanneer er sprake is van vergeving worden alle zonden gelijk aan elkaar, buiten vergeving om dus niet.
Je zou je dus kunnen verdiepen wat werkelijke vergeving dus inhoud. Waar ik ook altijd naar kijk is waarom ik zondig en hoe het komt dat ik in de zonde (soms) blijf. Daarbij komt ook nog dat wat de één een zonde vind (ongehoorzaam aan Gods geboden) de ander dat niet vindt. Ik ken mensen die kopen op zondag een zonde vinden, anderen vinden dat weer niet omdat zij vinden dat zij niet onder de wet (meer) leven, hoe zij ook hun best doen, ze kunnen de wet niet vervullen, niet volmaakt leven, dat heeft Christus volbracht.
Jezus zegt ook: Mijn juk is zacht en weegt niet zwaar.
Wanneer je gelooft dan zijn je zonden je vergeven. Je hoeft je hoofd niet meer te breken over de zonden die je doet, daar bedoel ik mee dat je niet als een zwaarmoedig en depressief, onverlost, mens door het leven hoeft te gaan.
Wel blijft het nodig om bewust om te gaan met jezelf en zo mogelijk de zonde, afkomstig vanuit je gedrag, je verkeerde verlangens en begeerten, af te leggen of zo mogelijk iets aan je situatie te veranderen zodat je niet meer in zonde vervalt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2003, 10:25:28 am »

quote:

op 04 Jun 2003 09:22:07 schreef arjan1:
Ik geloof ook niet dat de aard of hoeveelheid van de zonde ertoe doet voor de vraag of je eeuwige zaligheid krijgt of niet. Niemand komt in de hel vanwege zonden. De enige vraag die ertoe doet is: geloof je in het het verlossend werk van Christus voor jouw zonden, of niet? Hoeveel die zonden ook zijn.
Amen! Dit lijkt mij 'the point' in het hele verhaal.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2003, 11:31:09 am »
Sinds de zondeval zijn wij allen verdoemd. Dat is wat ik geloof. God heeft ons echter een mogelijkheid gegeven om onder de straf vandaan te komen. Namelijk het aannemen van het verlossingswerk van Jezus. die heeft alle straf op zich genomen.

Er is volgens mij maar 1 straf, en dat is de Godverlatenheid. En er is niets erger dan dat! God trekt zijn handen van de mensen af die zich niet tot hem gewend hebben.

Waaruit opebvaart zich de liefde van God? Uit het gratieaanbod dat hij aan alle mensen gedaan heeft. Wie dat aanbod aanvaart zal behouden worden, wie dat niet doet......
De aard van de zonden en de hoeveelheid van de zonden is niet van belang. Alleen Jezus is van belang.
Pinkeltjefan

emmy

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2003, 01:11:36 pm »

quote:

De enige vraag die ertoe doet is: geloof je in het het verlossend werk van Christus voor jouw zonden, of niet? Hoeveel die zonden ook zijn.
Helemaal mee eens!
Onderzoek alles..

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2003, 01:12:20 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 11:31:09 schreef Alfredt:

Er is volgens mij maar 1 straf, en dat is de Godverlatenheid. En er is niets erger dan dat! God trekt zijn handen van de mensen af die zich niet tot hem gewend hebben.

ja, dat las ik al eens eerder geschreven door iemand anders in een ander topic.
Waar ik me zo over verbaas is het feit dat vergeten wordt m.i dat mensen zelf voor Godverlatenheid kiezen, dat is dus helemaal geen straf.
Wat je niet kent of wilt kennen is ook geen straf.
M.i is pas iets een straf als je naar liefde verlangt en deze is ontoereikend.

Wat versta je dus onder straf?

cheese

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #11 Gepost op: juni 04, 2003, 02:18:48 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 13:12:20 schreef lonneke:
[...]

ja, dat las ik al eens eerder geschreven door iemand anders in een ander topic.
Waar ik me zo over verbaas is het feit dat vergeten wordt m.i dat mensen zelf voor Godverlatenheid kiezen, dat is dus helemaal geen straf.
Wat je niet kent of wilt kennen is ook geen straf.
M.i is pas iets een straf als je naar liefde verlangt en deze is ontoereikend.

Wat versta je dus onder straf?

6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt
iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt
u als zonen. Want is er wel een zoon, die door
zijn vader niet getuchtigd wordt?
H e b r e e ë n 1 2

de dochteren hebben het makkelijker :)

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #12 Gepost op: juni 04, 2003, 06:50:35 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 09:20:13 schreef cheese:
De God van liefde straft niet, maar laat toe dat de mens de gevolgen draagt van zijn

Die mensen kunnen best wel weten wat liefde is. Liefde om te voorkomen dat iemand ook maar deze straft krijgt.
Daarnaast is de oplossing duidelijk: Heiderberger Cathechismus: Vraag: Is er een middel om deze welverdiende straf te ontkomen en tot genade te komen?

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #13 Gepost op: juni 04, 2003, 07:09:21 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 18:50:35 schreef jfwolf:
[...]

Die mensen kunnen best wel weten wat liefde is. Liefde om te voorkomen dat iemand ook maar deze straft krijgt.
Daarnaast is de oplossing duidelijk: Heiderberger Cathechismus: Vraag: Is er een middel om deze welverdiende straf te ontkomen en tot genade te komen?

Nee hoor, mensen die niet in God geloven kennen niet de liefde van God en kennen ze die wel dan zullen ze nooit voor een leven zonder de liefde van God kiezen.

Niet (meer) naar de kerk gaan heeft daar niets mee te maken. Liefde ervaren is een kwestie van je hart.

Dus in de hel komen en snakken naar Gods liefde is er niet bij.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2003, 09:29:20 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 19:09:21 schreef lonneke:
[...]

Nee hoor, mensen die niet in God geloven kennen niet de liefde van God en kennen ze die wel dan zullen ze nooit voor een leven zonder de liefde van God kiezen.

Niet (meer) naar de kerk gaan heeft daar niets mee te maken. Liefde ervaren is een kwestie van je hart.

Dus in de hel komen en snakken naar Gods liefde is er niet bij.

Ik heb het niet over mensen die de liefde van God niet kennen.............

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #15 Gepost op: juni 04, 2003, 09:43:09 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 21:29:20 schreef jfwolf:
[...]

Ik heb het niet over mensen die de liefde van God niet kennen.............
Waar komen die dan terecht? Als ze in de hel komen is het geen straf voor hun.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #16 Gepost op: juni 04, 2003, 10:30:12 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 21:43:09 schreef lonneke:
[...]

Waar komen die dan terecht? Als ze in de hel komen is het geen straf voor hun.
Als ze in de hel komen geen straf voor hen........nou dat ben ik niet helemaal met je eens. In de hel komen is voor iedereen een straf en ook nog de ergste straf die er is!!!

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #17 Gepost op: juni 04, 2003, 11:10:45 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 22:30:12 schreef jfwolf:
[...]

Als ze in de hel komen geen straf voor hen........nou dat ben ik niet helemaal met je eens. In de hel komen is voor iedereen een straf en ook nog de ergste straf die er is!!!

Hoe denk jij dat de hel eruit ziet?
Waarom een straf die uiteindelijk toch geen zin heeft? Oneindig mensen laten lijden heeft nl. geen zin. Is ook niet rechtvaardig t.a.v de beperktheid van de zonde die de mens heeft gedaan tegenover de onbeperktheid van de straf daarvoor.
Verder: kun je een mens straffen die geen notie heeft van Gods liefde?
Zou de ergste straf die er bestaat, nl. de hel, aanleiding mogen zijn om te gaan geloven?
Met andere woorden: Bestaat je geloof vanuit angst of is je geloof gebaseerd op liefde die juist angst uitdrijft?

Michael

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #18 Gepost op: juni 04, 2003, 11:39:23 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 01:37:14 schreef Zacharov:
Ik denk dat de straf er wel degelijk toe doet.
Als iemand God echt gekend heeft in zijn leven en zich van Hem heeft afgekeerd, dan heeft die de grootste straf van alle, hij/zij weet wat hij mist .

Mijns inziens zijn dit soort stellingen een manier om mensen door angst van het eerlijk zelf nadenken en kiezen te houden. Alsof dat het soort mensen is dat God wil. Zoals Lonneke ook zegt:

quote:

Zou de ergste straf die er bestaat, nl. de hel, aanleiding mogen zijn om te gaan geloven?
Met andere woorden: Bestaat je geloof vanuit angst of is je geloof gebaseerd op liefde die juist angst uitdrijft?

Een God die zo machtig is en zo liefdevol gaat je echt niet voor iets kleins in eeuwige pijn of wat ook laten verkeren. Welke vader doet dat zijn kinderen aan?

Mijn grote probleem hiermee, is dat het "geloven in Jezus" vervolgens de voorwaarde is. Oftewel, God heeft genade genoeg voor iedereen, maar wil het pas geven als je gelooft in de boodschap van Jezus. Dat is toch een hele vreemde voorwaarde voor een God van onvoorwaardelijke liefde en rechtvaardigheid? Komt alles er dus op neer of je in staat ben een verhaal in vertrouwen aan te nemen?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #19 Gepost op: juni 05, 2003, 05:29:33 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 23:10:45 schreef lonneke:
[...]

Hoe denk jij dat de hel eruit ziet?
Waarom een straf die uiteindelijk toch geen zin heeft? Oneindig mensen laten lijden heeft nl. geen zin. Is ook niet rechtvaardig t.a.v de beperktheid van de zonde die de mens heeft gedaan tegenover de onbeperktheid van de straf daarvoor.
Verder: kun je een mens straffen die geen notie heeft van Gods liefde?

Beperktheid van de zonde??? Ben ik helemaal niet met je eens. Gods geboden overtreden is het ergeste wat er is.
Zie de Psalmen berijmd: Wij hebben God op't Hoogst misdaan, wij zijn van het heilstroor afgegaan. Natuurlijk kun je eens mens straffen die geen notie heeft van Gods Liefde. In het paradijs was alles goed. Toen hebben Wij gezondigd, weet je nog, de erfzonde........... Dus het zou rechtvaardig zijn als wij allemaal in de hel zouden komen, maar.............door de Liefde van God, heeft hij een weg gecreerd voor degenen die hem liefhebben (lees bekeerd zijn) om de hel te ontvluchten en naar de hemel te gaan.

Jij generaliseert de zonde gigantisch..... ik snap niet hoe jij over de beperktheid van de zonde kunt praten.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #20 Gepost op: juni 05, 2003, 05:54:41 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 17:29:33 schreef jfwolf:
[...]

Beperktheid van de zonde??? Ben ik helemaal niet met je eens. Gods geboden overtreden is het ergeste wat er is.
Zie de Psalmen berijmd: Wij hebben God op't Hoogst misdaan, wij zijn van het heilstroor afgegaan. Natuurlijk kun je eens mens straffen die geen notie heeft van Gods Liefde. In het paradijs was alles goed. Toen hebben Wij gezondigd, weet je nog, de erfzonde........... Dus het zou rechtvaardig zijn als wij allemaal in de hel zouden komen, maar.............door de Liefde van God, heeft hij een weg gecreerd voor degenen die hem liefhebben (lees bekeerd zijn) om de hel te ontvluchten en naar de hemel te gaan.

Jij generaliseert de zonde gigantisch..... ik snap niet hoe jij over de beperktheid van de zonde kunt praten.

Wat ik met beperktheid bedoel is dat de mens "beperkt" is in zijn denken, in zijn voelen en in zijn handelen. De mens is "beperkt" wanneer hij het Woord van God leest. God zelf is "onbeperkt". Gods Woord is zó geschreven dat het Woord nooit "beperkt" wordt. Maar de mens heeft van Gods Woord een "beperkt" Woord gemaakt. Men heeft er zelf door allerlei leerstellingen neer te zetten dus "grenzen" aangegeven. Op zich is daar niets mis mee als je met die beperktheid en grenzen kunt leven. Het geeft een gevoel van veiligheid. Maar het is niet onfeilbaar.
En aangezien de mens dus een "beperkt" mens is kan zij ook alleen maar "beperkt" zondigen. Ooit komt daar een eind aan.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #21 Gepost op: juni 05, 2003, 06:17:10 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 17:54:41 schreef lonneke:
[...]

Wat ik met beperktheid bedoel is dat de mens "beperkt" is in zijn denken, in zijn voelen en in zijn handelen. De mens is "beperkt" wanneer hij het Woord van God leest. God zelf is "onbeperkt". Gods Woord is zó geschreven dat het Woord nooit "beperkt" wordt. Maar de mens heeft van Gods Woord een "beperkt" Woord gemaakt. Men heeft er zelf door allerlei leerstellingen neer te zetten dus "grenzen" aangegeven. Op zich is daar niets mis mee als je met die beperktheid en grenzen kunt leven. Het geeft een gevoel van veiligheid. Maar het is niet onfeilbaar.
En aangezien de mens dus een "beperkt" mens is kan zij ook alleen maar "beperkt" zondigen. Ooit komt daar een eind aan.

Ik ben dit wel met je eens......dat wij veel te beperkt zijn in ons doen en laten en ook over het inschatten van zonde.  Ok aan dat wat jij noemt beperkt zondigen komt een eind. En daarna......dan zullen alle niet gelovigen worden gestraft....met de hoogste strafmaat die er is, zij dat er onscheid wordt gemaakt tussen de mensen die de weg niet wisten en de mensen die wel van God wisten maar er niets aan hebben gedaan.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #22 Gepost op: juni 05, 2003, 07:56:57 pm »
Ik zie straf meer als iets van kastijding. Ik ben bijv. ook tegen de doodstraf. Kinderen straf je niet omdat je het leuk vind maar om hen iets te leren.

Ik begrijp dan ook niet waarom sommige christenen zo de klemtoon leggen op hoe ongelovigen de verschrikkelijkste straf krijgen van God die er maar bestaat. Soms krijg ik zelfs het idee dat men daar een soort van genoegdoening uit verkrijgt. Een diepe haat tegen de wereld die God moet vergelden.

Wanneer je al beseft dat in de holocaust gelovigen en ongelovigen mens-onterend werden afgeslacht ( je kent de details waarschijnlijk wel), dát overlevenden van de holocaust zonder aanziens des persoons mede-leven met hen die werden afgeslacht, dan zouden wij onze mond dicht moeten houden over een God die een holocaust als hel heeft gecreeerd, onmetelijk veel erger dan de aardse holocaust, en wij? en wij discussieren erover alsof het niets is......dan vraag ik me af: Wat doet het eigenlijk met je? Een veel belangrijkere vraag..

Maar ik geloof niet in een God die een geestelijke holocaust heeft gecreeerd, dat als "straf" hanteert. Ik vind dat de grootste waanzin die er bestaat.
Het is echt niet raar dat ongelovigen met zo'n God niets te maken willen hebben. Een God die liefde is maar tegelijk ook tot zoiets in staat is.
Ik geloof er niet in.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #23 Gepost op: juni 05, 2003, 10:54:36 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 19:56:57 schreef lonneke:
Ik zie straf meer als iets van kastijding. Ik ben bijv. ook tegen de doodstraf. Kinderen straf je niet omdat je het leuk vind maar om hen iets te leren.

Ik begrijp dan ook niet waarom sommige christenen zo de klemtoon leggen op hoe ongelovigen de verschrikkelijkste straf krijgen van God die er maar bestaat. Soms krijg ik zelfs het idee dat men daar een soort van genoegdoening uit verkrijgt. Een diepe haat tegen de wereld die God moet vergelden.

Wanneer je al beseft dat in de holocaust gelovigen en ongelovigen mens-onterend werden afgeslacht ( je kent de details waarschijnlijk wel), dát overlevenden van de holocaust zonder aanziens des persoons mede-leven met hen die werden afgeslacht, dan zouden wij onze mond dicht moeten houden over een God die een holocaust als hel heeft gecreeerd, onmetelijk veel erger dan de aardse holocaust, en wij? en wij discussieren erover alsof het niets is......dan vraag ik me af: Wat doet het eigenlijk met je? Een veel belangrijkere vraag..

Maar ik geloof niet in een God die een geestelijke holocaust heeft gecreeerd, dat als "straf" hanteert. Ik vind dat de grootste waanzin die er bestaat.
Het is echt niet raar dat ongelovigen met zo'n God niets te maken willen hebben. Een God die liefde is maar tegelijk ook tot zoiets in staat is.
Ik geloof er niet in.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #24 Gepost op: juni 05, 2003, 10:55:06 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 19:56:57 schreef lonneke:

Ik geloof er niet in.

Ik geloof niet dat men een genoegdoening krijgt als men aan die straf denkt. God heeft geen diepe haat tegen de wereld, Hij heeft de wereld lief. Maar als mensen in deze wereld zich niet bekeren, worden ze gestraft, anders zou God geen rechtvaardig God zijn, die zijn Zoon naar deze wereld heeft gestuurd om de zonden van bekeerde mensen te vergegen.
Het is wel raar dat ongelovigen niets met God te maken willen hebben. ALs je God hebt, heb je alles. Maar........ieder mens is gericht op een ding: zichzelf en als men gelovig word, dan moet je het IK laten varen en alles in dienst van God stellen. En dat is het probleem.
En de geestelijke holocaust..........vind ik echt wel vergaan. Als die zou bestaan, dan is die gecreerd door de mensen zelf, In het paradijs was alles goed. Maar door de zondeval in het paradijs is alles veranderd.
En met betrekking tot de straf die ongelovigen krijgen kan ik maar 1 ding zeggen: Haast u om uws levens wil, want zonde Jezus redt je het niet!!!!

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #25 Gepost op: juni 05, 2003, 11:33:00 pm »

quote:

op 04 Jun 2003 09:20:13 schreef cheese:

Jazeker, wij hebben een God van liefde, oneindig grote liefde. Een liefde groter en dieper dan wij ons kunnen voorstellen.
Hij gaf zijn Eniggeboren Zoon om ons weer bij Hem terug te brengen, om weer in Zijn liefde te mogen en te kunnen delen.

Maar God is niet alleen Liefde. God is toch geen sulletje. Die alles maar vergeeft.

Hemel en aarde zullen roepen Heilig, heilig heilig. Onze God is zo Heilig dat er niets onheiligs bij Hem kan komen. Hij is zo goed, dat er geen kwaad voor Hem kan bestaan.
Zo rechtvaardig dat er geen onrecht kan overleven in zijn nabijheid. Alles wat Hij is, is Hij in perfecte volmaaktheid.

Maar je doet Hem wel tekort als je de keerzijde er niet van inziet. Wil je bij God komen, dan moet je Heilig zijn. Hij duld geen onrecht, geen kwaad.
Elk grammetje onrecht moet volgens zijn volmaakte recht gerechtvaardigd zijn. Dat kunnen wij vanons zelf natuurlijk nooit, maar

(Rom 2) Nu is buiten de wet om gerechtigheid van God geschied in Jezus Christus.

God maakt recht wat krom is in Christus. In Christus zijn wij gerechtvaardigd. Alleen in Christus kunnen wij bij Hem komen en in leven blijven.
Doe je dat niet, dan kun je niet voor Hem bestaan. Als je tegen Hem kiest, dan mag je het natuurlijk verder zelf uitzoeken, maar je zult nooit in eeuwigheid niet in Zijn liefde delen.

Ik geloof in de God van de Bijbel. Van voor naar achteren. Dat betekent de mooie dingen, maar ook de vervelende dingen. Maar als ik die dingen weglaat, dan zou ik in een andere God geloven.
Als je de straf, die wij allen verdient hebben, en die alleen betaald kan worden door het offer van Christus weglaat, wat geloof je dan?

Om met Paulus te spreken: Dan ben je de beklagenswaardigste van alle mensen.

Maak jezelf geen afgod, maar zoek Hem zoals Hij werkelijk is. Ook wanneer iets jouw niet zo goed uitkomt.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #26 Gepost op: juni 05, 2003, 11:43:45 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 22:55:06 schreef jfwolf:
[...]

Ik geloof niet dat men een genoegdoening krijgt als men aan die straf denkt. God heeft geen diepe haat tegen de wereld, Hij heeft de wereld lief. Maar als mensen in deze wereld zich niet bekeren, worden ze gestraft, anders zou God geen rechtvaardig God zijn, die zijn Zoon naar deze wereld heeft gestuurd om de zonden van bekeerde mensen te vergegen.
Het is wel raar dat ongelovigen niets met God te maken willen hebben. ALs je God hebt, heb je alles. Maar........ieder mens is gericht op een ding: zichzelf en als men gelovig word, dan moet je het IK laten varen en alles in dienst van God stellen. En dat is het probleem.
En de geestelijke holocaust..........vind ik echt wel vergaan. Als die zou bestaan, dan is die gecreerd door de mensen zelf, In het paradijs was alles goed. Maar door de zondeval in het paradijs is alles veranderd.
En met betrekking tot de straf die ongelovigen krijgen kan ik maar 1 ding zeggen: Haast u om uws levens wil, want zonde Jezus redt je het niet!!!!

De hel is natuurlijk een geestelijk gebeuren, dus kun je dit best wel vergelijken met de holocaust. Immers deze was voor de mens ook al niet te vatten....laat staan de hel.

Maar wat erg als je als ouders ziet dat je kind niet meer naar de kerk wil en met het geloof breekt. Wat erg en een hels lijden om toe te moeten zien hoe jou kind waar je heel veel van houd naar de hel gaat. Daar kun je als ouder volgens mij niet mee leven. Lijkt me ook een straf voor de ouders.....
Hoe kun je nu God liefhebben als diezelfde God je kind in de hel straft? Ik zou dat niet kunnen....

Nee, God is liefde en deze liefde is de waarheid en de waarheid maakt je vrij....
Leven in liefde met jezelf en tot je naaste, jezelf zo omvormen dat je je vijanden lief kunt hebben.

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #27 Gepost op: juni 06, 2003, 12:07:40 am »

quote:

op 05 Jun 2003 23:43:45 schreef lonneke:
[...]
Hoe kun je nu God liefhebben als diezelfde God je kind in de hel straft? Ik zou dat niet kunnen....

Tja, om dan maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien: Over welke God heb jij het eigenlijk?

Om weer met Romeinen 2 te spreken: Alle mensen hebben gezondigd en derven de gerechtigheid Gods.

Het is puur liefde van God dat een aantal mensen behouden worden, pure gerechtigheid dat alle mensen straf verdienen.

Het is inderdaad wrang als je kinderen de kerk verlaten. Of als je ongelovige vrienden hebt. Maar het doet niets af aan de liefde van God.
Pas op dat je Gods Goddelijke Liefde niet in mensenmaat gaat meten!

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #28 Gepost op: juni 06, 2003, 09:54:15 am »

quote:

op 06 Jun 2003 00:07:40 schreef Johan V.:
[...]

Tja, om dan maar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien: Over welke God heb jij het eigenlijk?

Om weer met Romeinen 2 te spreken: Alle mensen hebben gezondigd en derven de gerechtigheid Gods.

Het is puur liefde van God dat een aantal mensen behouden worden, pure gerechtigheid dat alle mensen straf verdienen.

Het is inderdaad wrang als je kinderen de kerk verlaten. Of als je ongelovige vrienden hebt. Maar het doet niets af aan de liefde van God.
Pas op dat je Gods Goddelijke Liefde niet in mensenmaat gaat meten!
Van mij mogen mensen God zien zoals ze Hem willen zien. Ik laat mensen daar vrij in. Gods liefde is iets anders dan gerechtigheid. Gerechtigheid is een goddelijke kosmische wet voor alle mensen, gelovig of ongelovig. Dus ook wanneer je niet gelooft kom je hiermee in aanraking. Met Gods liefde is dat toch anders. Gods liefde is een geschenk die God Zelf aan de mens geeft. Deze mens kan deze liefde vervolgens weer uitdragen. Ik zie Gods liefde ook als een hard werken aan jezelf. Voor mij is het zo dat de ene mens ook dichter bij de volmaaktheid is dan de ander. We leven in gradaties en op verschillende nivo's met elkaar. Dit is ook nodig wil je van elkaar leren en open blijven staan voor andere mensen.

gesp

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #29 Gepost op: juni 06, 2003, 01:59:34 pm »
Ik heb niet echt een bbijdrage aan de discussie, maar ik wil gewoon even melden dat ik een medestander gevonden heb.

quote:

op 04 Jun 2003 23:39:23 schreef Michael:
[...]
Mijn grote probleem hiermee, is dat het "geloven in Jezus" vervolgens de voorwaarde is. Oftewel, God heeft genade genoeg voor iedereen, maar wil het pas geven als je gelooft in de boodschap van Jezus. Dat is toch een hele vreemde voorwaarde voor een God van onvoorwaardelijke liefde en rechtvaardigheid?
...
as blunt as Ockham's razor

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #30 Gepost op: juni 06, 2003, 03:08:11 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 09:54:15 schreef lonneke:
[...]

Ik zie Gods liefde ook als een hard werken aan jezelf. .
Gods liefde al een hard werken aan jezelf.........ben ik het helaas weer niet mee eens. Gods liefde is een zaak die wij door genade van God krijgen. En daar komt niets van ons aan te pas.  Maar indien wij met Gods liefde in aanraking komen, wordt ons leven er wel door beinvloedt.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #31 Gepost op: juni 06, 2003, 07:12:12 pm »
jwwolf,

Helaas ontbreekt het me nu aan de tijd om er op in te gaan maar ik kom er nog op terug. Fijne Pinksterdagen toegewenst.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #32 Gepost op: juni 06, 2003, 07:43:52 pm »
door lonneke op 06 Jun 2003 19:12    
jwwolf,

Helaas ontbreekt het me nu aan de tijd om er op in te gaan maar ik kom er nog op terug. Fijne Pinksterdagen toegewenst.  

Bedankt.......... ik wens jou ook fijne Pinksterdagen terug. Ik wacht je reaktie af.....................

Groet,

J.F. Wolf

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #33 Gepost op: juni 07, 2003, 12:59:54 am »
Ionneke;

Waarom heb jij eigenlijk God nodig?

quote:

op 04 Jun 2003 23:39:23 schreef Michael:
[...]

Mijn grote probleem hiermee, is dat het "geloven in Jezus" vervolgens de voorwaarde is. Oftewel, God heeft genade genoeg voor iedereen, maar wil het pas geven als je gelooft in de boodschap van Jezus. Dat is toch een hele vreemde voorwaarde voor een God van onvoorwaardelijke liefde en rechtvaardigheid? Komt alles er dus op neer of je in staat ben een verhaal in vertrouwen aan te nemen?

Dat is niet de God van de Bijbel volgens mij. Zoals ik al opmerkte schrijft Paulus in onder meer de brief aan de Romeinen dat we allemaal schuldig staan. We hebben allemaal tegen God gekozen. En dat moet eerst goed gemaakt worden. Want een zondig, onvolmaakt onheilig mens kan niet bestaan in de nabijheid van de volmaakte heilige God.
Als je de Bijbel goed leest, dan lees je dat NIEMAND dat ooit zelf kan doen. Nooit kun je volmaakt afbetalen. Dus je blijft schulidg staan. En daar is dan Jezus. Dat is Gods ongelovelijk grote liefde dat Hij ZELF de oplossing geeft: Ik geef je Mijn Zoon, geloof dat HIJ alleen wel volmaakt kan betalen voor jouw. Voor iedereen. Genade is er in overvloed, en genoeg voor iedereen, JIJ moet het alleen wel aannemen!

Als je de loterij wint, en je krijgt 10 miljoen, dan heb je genoeg geld... tenminste, alleen als je het wel afhaalt. Als je je prijs niet ophaalt dan blijft je met lege handen achter. Het is er wel, in overvloed, maar het blijft onbenut.

Michael

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #34 Gepost op: juni 07, 2003, 06:37:00 pm »

quote:

op 05 Jun 2003 23:33:00 schreef Johan V.:Maar God is niet alleen Liefde. God is toch geen sulletje. Die alles maar vergeeft.

Inderdaad Johan. Survival of the fittest. Vergeef je naaste en je bent een sulletje, maar als je ze gewoon keihard terugstraft is dat je gerechtigheid. Zo gaat God met ons om en dat is het voorbeeld dat we moeten volgen ja.

Dus om te zorgen dat we hem geen sulletje vinden stuurt hij maar een stapel van zijn geliefde schepselen naar de hel? Aan wie moet Hij zich verantwoorden? Alleen aan zichzelf toch?

Als God van ons vraagt om onze naaste te vergeven, dan zegt Hij toch ook niet dat we dat pas hoeven te doen als ze geloven dat je hen gaat vergeven?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Michael

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #35 Gepost op: juni 07, 2003, 06:41:14 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 18:37:00 schreef Michael:
[...]

Inderdaad Johan. Survival of the fittest. Vergeef je naaste en je bent een sulletje, maar als je ze gewoon keihard terugstraft is dat je gerechtigheid. Zo gaat God met ons om en dat is het voorbeeld dat we moeten volgen ja.

Dus om te zorgen dat we hem geen sulletje vinden stuurt hij maar een stapel van zijn geliefde schepselen naar de hel? Aan wie moet Hij zich verantwoorden? Alleen aan zichzelf toch?

Als God van ons vraagt om onze naaste te vergeven, dan zegt Hij toch ook niet dat we dat pas hoeven te doen als ze geloven dat je hen gaat vergeven?
moderator, sorry, dit bericht kan weg. perongeluk gequote ipv geedit

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #36 Gepost op: juni 07, 2003, 11:17:15 pm »
Op zich houd ik er niet van om zonder meer met tekstsmijterij te beginnen, maar toch even een aanzet in dit geval:

Joh 3,16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Joh 3,36
Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Joh 5,24
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Joh 5,39
Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Joh 6,47
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven.

Joh 6,54
Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Joh 6,68
Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven;

Joh 10,28
en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven.

Joh 12,50
En Ik weet, dat zijn gebod eeuwig leven is. Wat Ik dan spreek, spreek Ik zó, als de Vader Mij gezegd heeft.

Joh 17,2
gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken.

Gal 6,8
Want wie op (de akker van) zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op (de akker van) de Geest zaait, zal uit de Geest eeuwig leven oogsten.

1 Joh 3,15
Een ieder, die zijn broeder haat, is een mensenmoorder en gij weet, dat geen mensenmoorder eeuwig leven blijvend in zich heeft.

1 Joh 5,11
En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon.

1 Joh 5,13
Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt.

Sorry, maar in de Bijbel kan ik er niet onderuit dat mensen die niet tot God door Jezus komen, en uitsluitend door Hem, niet aan het oordeel ontkomen.

Michael

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #37 Gepost op: juni 08, 2003, 11:11:37 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 23:17:15 schreef Johan V.:
Op zich houd ik er niet van om zonder meer met tekstsmijterij te beginnen, maar toch even een aanzet in dit geval:
[...]
Sorry, maar in de Bijbel kan ik er niet onderuit dat mensen die niet tot God door Jezus komen, en uitsluitend door Hem, niet aan het oordeel ontkomen.

Beste Johan

Bedankt voor de teksten, het is in ieder geval duidelijk wat daar staat ja.
Toch zou ik graag nog van je in je eigen woorden horen waarom God een "sulletje" zou zijn als Hij gewoon iedereen zou vergeven vanwege het offer van zijn zoon.

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #38 Gepost op: juni 09, 2003, 09:36:57 am »
De Genade is er wel voor iedereen,
maar je moet het wel aanpakken.
Als je het niet aanpakt door naar Jezus te gaan zul je het ook niet krijgen.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #39 Gepost op: juni 09, 2003, 04:28:51 pm »

quote:

op 09 Jun 2003 09:36:57 schreef Johan V.:
De Genade is er wel voor iedereen,
maar je moet het wel aanpakken.
Als je het niet aanpakt door naar Jezus te gaan zul je het ook niet krijgen.

Genade is er NIET voor iedereen. Als specifieke onvergeeflijke zonde wil ik de zonde tegen de Heilige Geest noemen, dus dat iedereen die vervalt.
Het is ook niet een kwestie van aanpakken, dus dat hij klaar staat en dat als jij zegt, geef maar, dat je gelooft. Bij het geloven komt wel meer kijken, dan alleen aanpakking, ellende, verlossing en dankbaarheid. Daarnaast staat er in de bijbel, velen die menen in te gaan, zullen buitengeworden worden, dus velen die geloven dat ze geloven, en geloven dus niet. Het stellig en zeker kennen van God ontbreekt.
En aanpakken, dat geloof ik ook niet. Je zult met je zonden bij God moeten komen, omdat je geen uitkomst meer ziet. En dan is het Genade van God als hij je vergeeft. En dat is een actie, enkel en alleen vanuit de kant van God. Dus wij zijn niet alleen actief, zoals jij stelt, maar het begint bij God.

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #40 Gepost op: juni 10, 2003, 12:25:18 am »
Ben ik met je eens. De Genade begint bij God,
maar dat laat onverlet dat wij niet werkeloos blijven toekijken.
We moeten het wel aanpakken.

Maar goed, dit is m.i. een non discussie, want volgens mij hebben we dezelfde mening en dat is dat niet iedereen Gods genade en liefde zal ontvangen, tenzij je gelooft in Jezus Christus en die gekruisigd.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #41 Gepost op: juni 10, 2003, 07:59:44 am »

quote:

op 10 Jun 2003 00:25:18 schreef Johan V.:
Ben ik met je eens. De Genade begint bij God,
maar dat laat onverlet dat wij niet werkeloos blijven toekijken.
We moeten het wel aanpakken.

Maar goed, dit is m.i. een non discussie, want volgens mij hebben we dezelfde mening en dat is dat niet iedereen Gods genade en liefde zal ontvangen, tenzij je gelooft in Jezus Christus en die gekruisigd.
Wij hebben wat dit betreft dezelfde mening :)

Michael

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #42 Gepost op: juni 10, 2003, 08:56:30 am »

quote:

op 10 Jun 2003 00:25:18 schreef Johan V.:

God kiest dus voor mensen die geloven en geen goed leven leiden en niet voor mensen die goed leven (relatief, dat kan best) maar niet een bepaald verhaal geloven.
Nu zeg je natuurlijk dat als je echt gelooft, je leven ook vanzelf goed wordt en dat is ook wel vaak zo. Maar sommige mensen kunnen, hoewel ze geloven het gewoon niet helpen dat ze toegeven aan de enorme drang om bepaalde verkeerde dingen te doen, zelfs al is het moord of verkrachting, telkens opnieuw. Daarmee worden ze dan wel behouden, maar Gandhi, omdat hij niet in Jezus geloofde niet? Ik blijf geloof een erg vreemd argument voor behoud vinden. Wat is die onvoorwaardelijke liefde dan? Of is geloof soms geen voorwaarde?!?

Johan V.

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #43 Gepost op: juni 10, 2003, 11:29:32 am »

quote:

op 10 Jun 2003 08:56:30 schreef Michael:
[...]

God kiest dus voor mensen die geloven en geen goed leven leiden en niet voor mensen die goed leven (relatief, dat kan best) maar niet een bepaald verhaal geloven.
God kiest voor mensen die geloven dat zij het niet goed doen en geloven dat zij het zelf niet kunnen oplossen en daarvoor bij God moeten zijn.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #44 Gepost op: juni 10, 2003, 11:39:44 am »

quote:

op 10 Jun 2003 11:29:32 schreef Johan V.:
[...]

God kiest voor mensen die geloven dat zij het niet goed doen en geloven dat zij het zelf niet kunnen oplossen en daarvoor bij God moeten zijn.

Hij kiest inderdaad voor mensen die geloven dat zij het niet goed doen en daarvoor op hun knieen bij God komen.
En goede werken is geen basis voor geloof, het is wel een gevolg van.
Daarnaast heeft God van te voren gekozen, maar dan komen we weer bij de Uitverkiezing terecht.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #45 Gepost op: juni 10, 2003, 08:45:24 pm »

quote:

op 07 Jun 2003 00:59:54 schreef Johan V.:
Ionneke;

Waarom heb jij eigenlijk God nodig?

[...]

Er zijn twee soorten gelovigen. De gelovigen die leven als afhankelijke kinderen en die God nodig hebben om te kunnen overleven. Zij zijn de gelovigen waarover de bijbel spreekt dat zij het geestelijk voedsel als melk in zich opnemen. Vast voedsel kunnen zij nog niet verdragen.
De ander soort gelovigen zijn tot inzicht gekomen dat zij niet meer hoeven te twijfelen aan het feit dat God bestaat. Het is een innerlijk weten geworden. Deze gelovigen zijn niet door theologische studie's zover gekomen maar door ervaringen in hun leven. Deze gelovigen zijn de volwassen kinderen van God. Zij leven in vrijheid en (kunnen) hun verantwoordelijkheid dragen. Zij hebben God ook nodig maar niet meer op een afhankelijke manier.
Vergelijk het met het leven. Als kind heb je je ouders nodig maar als je éénmaal volwassen bent geworden dan draag je je eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Je blijft van je ouders houden maar niet meer op een afhankelijke wijze.

God wil dat iedere gelovige geestelijk groeit. Geestelijk groeien doe je door jezelf onder de loep te nemen. Eerst kreeg je melk (de basiskennis) en éénmaal geestelijk volwassen eet je het geestelijke vaste spijs.

Ik reken me tot een volwassen gelovige. Ik herken ook de gelovige die nog van melk leeft. Dat komt omdat ik zelf ook ooit deze melk heb gehad.
In de bijbel staat ook dat een gelovige die van geestelijke melk leeft de volwassen gelovige niet kan verstaan.
Het inzicht wat je als volwassen gelovige ontvangt is niet te vergelijke met een theologische studie. Het vaste spijs is heel iets anders.

Dus: heb ik God nodig?
Ja, ik heb God nodig maar op een andere wijze dan baby-gelovigen.

En over "nodig"'gesproken: Mensen in Auschwitz hadden God nodig en waar was hij? Waar is Gos in deze wereld vol lijden en oorlogen?
Waar is God wanneer je geconfronteerd wordt als mens met pijn en verdriet?

Wij hebben God niet nodig maar "de mens"  die Gods liefde in zich door laat schijnen hebben we nodig. God werkt  door mensen heen. En als wij niet voor elkaar klaar (blijven) staan en met elkaar in Gods liefde dan is het onze eigen schuld dat we roepen: God ik heb U nodig.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #46 Gepost op: juni 10, 2003, 09:13:59 pm »

quote:

op 10 Jun 2003 20:45:24 schreef lonneke:
[...]

Zij hebben God ook nodig maar niet meer op een afhankelijke manier.

Als je een waar geloof hebt, ook al is het een heel sterk geloof, heb je God iedere minuut van je leven nodig op ene afhankelijke manier. Als je niet geheel afhankelijk bent van God, heb je geen waar geloof.

quote:

Dus: heb ik God nodig?
Ja, ik heb God nodig maar op een andere wijze dan baby-gelovigen.

Ik neem graag aan dat jij God nodig hebt, maat op precies dezelfde manier als een andere gelove. In afhankelijkheid van en in biddend opzien tot de God des levens. Ik krijg het gevoel een beetje dat jij wilt vertellen dat jij niet het eenvoudige, het simpele meer nodig hebt, maar dat jij iets verder bent dan een ander.  En om te praten over baby-gelovigen, vind ik net iets te vergaan.

quote:

Waar is God wanneer je geconfronteerd wordt als mens met pijn en verdriet?
En als wij niet voor elkaar klaar (blijven) staan en met elkaar in Gods liefde dan is het onze eigen schuld dat we roepen: God ik heb U nodig.
Ook als blijven we voor elkaar klaar staan, dan is het nog noodzakelijk dat wij roepen: God ik heb U nodig. De kennis van het slechte IK is noodzakelijk voor waarachtige bekering en dan volgt vanzelf de roep: God ik heb u nodig!!!

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #47 Gepost op: juni 10, 2003, 09:16:17 pm »

quote:

op 06 Jun 2003 15:08:11 schreef jfwolf:
[...]

Gods liefde al een hard werken aan jezelf.........ben ik het helaas weer niet mee eens. Gods liefde is een zaak die wij door genade van God krijgen. En daar komt niets van ons aan te pas.  Maar indien wij met Gods liefde in aanraking komen, wordt ons leven er wel door beinvloedt.

Gods liefde ontvangen en strijden met je eigen ego, met je eigen zwakheden, met  je onwetenheid, met je verslavingen. Genoeg om op te noemen. Met Gods liefde die je ontvangt ben je nog niet van jezelf verlost. We zouden dan namelijk volmaakt zijn.

lonneke

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #48 Gepost op: juni 10, 2003, 09:25:58 pm »

quote:

op 10 Jun 2003 21:13:59 schreef jfwolf:
[...]

Als je een waar geloof hebt, ook al is het een heel sterk geloof, heb je God iedere minuut van je leven nodig op ene afhankelijke manier. Als je niet geheel afhankelijk bent van God, heb je geen waar geloof.

L; Een kind loopt aan de hand van zijn ouder, afhankelijk. Als zij ouder en volwassen is geworden is zij niet  meer afhankelijk maar draagt zij haar verantwoordelijkheid en vrijheid.

[...]

Ik neem graag aan dat jij God nodig hebt, maat op precies dezelfde manier als een andere gelove. In afhankelijkheid van en in biddend opzien tot de God des levens. Ik krijg het gevoel een beetje dat jij wilt vertellen dat jij niet het eenvoudige, het simpele meer nodig hebt, maar dat jij iets verder bent dan een ander.  En om te praten over baby-gelovigen, vind ik net iets te vergaan.

L; Je kunt het in de bijbel lezen. Ik heb het niet over het simpele, je kunt je  hele leven lang hebben gestudeerd en toch nog niet tot de waarheid zijn gekomen. Ook kun je gereformeerd zijn opgevoed en niet tot volwassenheid in geloof zijn gekomen. Een mooi boekje over dit onderwerp is "Geestelijke groei" van  W.J Ouweneel. Hij beschrijft het als een rups die een vlinder wordt.

[...]

Ook als blijven we voor elkaar klaar staan, dan is het nog noodzakelijk dat wij roepen: God ik heb U nodig. De kennis van het slechte IK is noodzakelijk voor waarachtige bekering en dan volgt vanzelf de roep: God ik heb u nodig!!!

L; Het is werken aan jezelf en het zaad wat wordt gestrooid in je hart op te nemen en niet alleen in je denken.

j@f@

• Bekijk profiel
Hemels Strafrecht
« Reactie #49 Gepost op: juni 10, 2003, 09:42:34 pm »
L; Een kind loopt aan de hand van zijn ouder, afhankelijk. Als zij ouder en volwassen is geworden is zij niet meer afhankelijk maar draagt zij haar verantwoordelijkheid en vrijheid.

JFW: Als kind van God blijf je afhankelijk van God, want ook als 'ouder' kind maak je misstappen, want zolang je op de aarde bent, ook al ben je  bekeerd, ben je geneigd tot het doen van alle kwaad, want je blijft een zondig mens. En als kind van God heb je natuurlijk je verantwoordelijkheid en je vrijheid, binnen de regels van God. Maar die verantwoordelijkheid wordt nog steeds beschaamd, omdat je mens bent en daarom moet je altijd afhankelijk zijn van God. Want zodra je denkt dat je het zelf wel af kunt........gaat het verkeerd.

L; Het is werken aan jezelf en het zaad wat wordt gestrooid in je hart op te nemen en niet alleen in je denken.  

JFW: Het is wel werken aan jezelf, maar wel in een manier die God wil. Je kunt het namelijk niet vanuit jezelf, Daar heb je God voor nodig. En hij zal ook het zaad dat gestrooid wordt vruchtbaar moeten maken in je leven, want zelf ben je niet in staat, om het op te nemen, als GOd het niet wil.