Auteur Topic: Kerkdiensten voor gehandicapten enzo.  (gelezen 1784 keer)

GKV Jongeren

• just for you
    • Bekijk profiel
Kerkdiensten voor gehandicapten enzo.
« Gepost op: december 16, 2002, 11:14:46 pm »
Regelmatig zijn er kerkdiensten voor Jongeren (en ouderen) met een handicap. Vaak voor gehandicapten of voor doven. Zijn het er wel genoeg? Of zouden er meer aparte diensten moeten komen, voor meer groepen? Of moeten de speciale diensten juist worden afgeschaft? Wat vind jij?

stelling:

Er zijn te weinig kerkdiensten voor gehandicapten
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Rutger

• Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2002, 11:06:24 pm »
De reguliere kerkdiensten zijn te weinig gericht op gehandicapten!
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 24, 2002, 10:40:50 pm »
Onze kerkdiensten zijn erg hoogdrempelig. Niet alleen voor gehandicapten, maar ook voor kinderen en ongelovige jongeren moeilijk te begrijpen. Ik ben zelf voorstander van een hoogdrempelige morgendienst en een veel laagdrempeliger middagdienst, waarin kinderen en gehandicapten ook echt in de dienst worden betrokken, eveentueel met een keyboard ipv orgel en een andere vormgeving die voor kinderen aansprekend en duidelijk is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 26, 2002, 09:07:54 pm »
Hee Marnix, jij ook hier !? Ik kom ook maar eens een kijkje nemen...

Het lijkt mij een leuk idee, om één dienst per zondag laagdrempelig te houden. Maar of dat de middagdienst moet zijn, weet ik niet, want s middags komen juist de kinderen vaak niet, tenminste de jongste kinderen. Maar s morgens zouden de mensen die normaal niet naar de kerk gaan waarschijnlijk weer niet komen.

Maar het idee is erg goed, het hoeft dan niet persé elke zondag, maar eens per maand, of eens per twee weken. Wel een vast ritme in elk geval, zodat andere mensen daar ook vanaf weten. Enne... daar mag dan ook best wat 'reclame' voor gemaakt worden.:((

Zzzimone

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2002, 07:53:28 pm »
Hee beste GF mensjes ;)
Ik ben t wel met Marnix eens: smorgens een 'normale'dienst en smiddags wat meer aangepast.
Vaak zijn de diensten voor gehandicapten zo kinderlijk en komen er ook veel joge kinderen (met hun ouders) op af.
Dan weer niet voor de doelgroep, nl: gehandicapten!
Ik denk wel dat je in de gemeente eerst moet kijken óf en hoeveel gehandicapten er zijn... of dat samen met andere gemeentes organiseren (dat gebeurt ook wel)

Hmm..eigenlijk ben ikt eens met de stelling dat er te weinig diensten zijn!

(ps... ik zie als ik mn mening tiep de andere berichten niet..das wel jammer...:'(

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 28, 2002, 01:22:59 pm »
Hallo dames ;)

Ik ben het daar dus ook mee eens, maar ik denk dat diensten voor gehandicapten heel goed met diensten voor kinderen te combineren is. We hebben we eens een dienst voor kinderen en mijn broertje (14 jaar, geestelijk gehandicapt) vindt die diensten geweldig.... en we hebben ook wel eens diensten voor gehandicapten en je ziet dat die diensten de kinderen in de kerk ook meer aanspreken. Dus dat kan best gecombineerd worden... en moet vind ik inderdaad veel vaker kunnen, wat mij betreft elke 2 week of zelfs elke week. Elke doelgroep moet voldoende aandacht krijgen, niet alleen de volwassenen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 06, 2003, 10:12:00 pm »
Ik ben het niet eens met de stelling.

Kinderen, gehandicapten, jeugd, ouderen, ze horen allemaal in één eredienst 'bediend' te worden. Een aparte eredienst voor doelgroepen doet afbreuk aan het feit, dat we als gemeente van Christus één lichaam zijn.

De uitdaging is natuurlijk: hoe betrek je IEDEREEN in de eredienst. Hierover wordt in veel kerken nagedacht. Kijk maar eens op de site van het GVI: www.gvizwolle.nl

Laten we niet onze eigen behoeften projecteren op kinderen en gehandicapten!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2003, 08:29:22 pm »
Tja... je kunt natuurlijk wel in plaats van een extra dienst voor deze groep een aanvullende dienst hebben, net als dat Godfashion een extra voor de jeugd is. Aan de andere kant moeten gehandicapten, en kinderen & jongeren over zoiezo meer in de kerkdiensten betrokken worden en moeten ze oko begrijpen wat ze zingen en horen. Dat kan door naast psalmen ook eens opwekking, E&R, en andere begrijpelijke dingen te dingen, het liefst nog gecombineerd met een oko wat aansprekender soort muziek.

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2003, 01:30:32 pm »
Ik geef, als niet-grefo, maar eens een heel andere zwieper in deze discussie. Ik ga met mijn kids naar een Ger. Bondsgemeente, waar veel aandacht is voor de kinderen. Het nivo is regelmatig op "de kinderen" afgestemd. Probleem is wel, dat "het gemiddelde kind" niet bestaat, en dat er pakweg, ergens op de leeftijd van 3 jaar of daaromtrent gemikt wordt. Mijn kinderen (9 en 12) vinden dat afschuwelijk: voorspelbare vragen, simplistische oplossingen, kinderlijke liedjes. Ze zijn trouwens ook nog eens hoogbegaafd en nemen daardoor ook geen genoegen met te makkelijke antwoorden. Ik denk dat er ook onder de volwassenen wel zitten die zich te pletter vervelen in de kerk. Waaronder ikzelf.
Zou er met deze groep mensen ook eens rekening gehouden moeten worden? Of vinden jullie dat ze zich maar moeten aanpassen enzo?

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2003, 04:42:44 pm »
In Boedapest ben ik naar de Scottish Church geweest. Daar werd aan het begin eerst aan de kinderen uitgelegd waar de preek over ging. Vervolgens gingen zij een werkje maken. Vervolgens werd aan de gemeente nog een stuk verdieping/verbreding geboden dmv een preek. Ik vond dat een erg prettige manier om meer mensen bij een dienst te betrekken.
Afgelopen zondag was ik bij een gehandicaptendienst. Best een mooie dienst. Het ging over de 12jarige Jezus in de tempel. Helaas kwam de voorganger niet veel verder dan dat verhaal uitvoerig vertellen. En dat vind ik jammer. Je kunt toch ook op een makkelijk niveau er wat meer een preek van maken? Hebben gehandicapten en kinderen ook niet gewoon recht op uitleg en verbreding van een bijbelverhaal?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2003, 06:01:57 pm »
Vind ik wel. Je moet wel de boodschap die er in zit eruit halen en dat op een begrijpelijk manier brengen.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2003, 08:02:21 pm »

quote:

op 17 Jan 2003 13:30:32 schreef Emma:
Probleem is wel, dat "het gemiddelde kind" niet bestaat, en dat er pakweg, ergens op de leeftijd van 3 jaar of daaromtrent gemikt wordt. Mijn kinderen (9 en 12) vinden dat afschuwelijk: voorspelbare vragen, simplistische oplossingen, kinderlijke liedjes. Ze zijn trouwens ook nog eens hoogbegaafd en nemen daardoor ook geen genoegen met te makkelijke antwoorden. Ik denk dat er ook onder de volwassenen wel zitten die zich te pletter vervelen in de kerk. Waaronder ikzelf.
Zou er met deze groep mensen ook eens rekening gehouden moeten worden? Of vinden jullie dat ze zich maar moeten aanpassen enzo?

Misschien kun je hier beter een nieuw topic voor openen?
Is op zich wel een interessant onderwerp.
Voor zover ik weet zijn er voor (vrijgemaakte) hoogbegaafde(n/kinderen) alleen wat initiatieven via http://www.choochem.nl/ciekerk.php en is er een hoogbegaafdencatechisatie in Hardenberg, eens per maand ofzo http://www.xs4all.nl/~taalbr/talent.html#_Tussen_geloof_en.
[Prediker 7:29]