Auteur Topic: Wel of Geen Groene Stroom?  (gelezen 681 keer)

Johan V.

• Bekijk profiel
Wel of Geen Groene Stroom?
« Gepost op: juni 07, 2003, 02:17:17 pm »
De Energiebedrijven proberen nu alles op alles te zetten om klanten te winnen voor zogenaamde groene stroom doordat de markt is vrijgegeven en men dus niet meer aan de lokale vergunninghouder is gebonden.

Aan de ene kant raadt de consumentenbond af om nu al een beslissing daar in te nemen, maar ik merk dat heel veel mensen al helemaal niet over willen stappen.

Hebben jullie redenen om niet iets voor het mileu te doen, terwijl het niets extra's hoeft te kosten?
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2003, 05:42:10 pm »
"Groene stroom" is natuurlijk hartstikke mooi, maar aan de andere kant: Het hele land volproppen met windmolens is natuurlijk ook niet echt millieuvriendelijk.

Stel dat heel nederland vandaag besluit om groene stroom te gebruiken waar willen ze dat dan weg halen ?

En hoe groen is groene stroom nou eigenlijk ?

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2003, 06:01:08 pm »
Tja, daar zeg je me wel wat. Ik zou ook niet graag zien dat we bijvoorbeeld de hele Waddenzee volzetten met windmolens.

En hoe groen is groene stroom?

Volgens mij zijn er 2 vormen:
- Natuurstroom; 100% groene stroom van wind, zon of waterenergie.
- Groenestroom: Dit bestaat over het algemeen uit 5 tot 20% natuurstroom en 80 to 95% biomassa.

Deze laastste mag helaas ook wettelijk als groene energie verkocht worden en veel energiebedrijven vertellen er niet bij dat ze deze variant leveren.
Biomassa is energie die opgewekt is uit vuilverbranding of mestgisting en wordt vaak uit oost-Duitsland of Polen geimporteerd.
Hier geeft de overheid trouwens ook geen subsidie meer op.

Aan de andere kant stelt de overheid zich de komende 10 jaar nog wel garant voor de 100% Nederlands opgewekte natuurstroom.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2003, 04:04:36 pm »
quote:
Hebben jullie redenen om niet iets voor het mileu te doen, terwijl het niets extra's hoeft te kosten?

typisch nederlands...
"Als het gratis is wil ik wel iets voor het milieu doen."

Gaat het niet  eerder om een keuze voor duurzaamheid die je maakt?
Ik doe niet meer mee.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2003, 09:36:54 pm »
quote:
op 07 Jun 2003 14:17:17 schreef Johan V.:
De Energiebedrijven proberen nu alles op alles te zetten om klanten te winnen voor zogenaamde groene stroom doordat de markt is vrijgegeven en men dus niet meer aan de lokale vergunninghouder is gebonden.

De voornaamste reden dat energiebedrijven graag willen dat wij groene stroom afnemen is dat ze daar minder belasting (ecotax) over hoeven betalen. Het grootste deel van die groene stroom bestaat idd uit het verbranden van biomassa zoals (sloop)hout, geperst stro etc. Dus niet uit duurzame energiebronnen zoals zon-, wind- en waterenergie.

Ik zelf voel er niets voor om mijn energiebedrijf extra te spekken maar ik wacht rustig op de liberalisering van de energiemarkt per 1-1-2004 en zoek dan de goedkoopste aanbieder uit.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2003, 02:28:10 am »
Ik zou het niet doen... door de toenemende concurrentie krijg je steeds meer aanbiedingen.... het vastzitten aan een contract heeft ook zo zijn nadelen.

Johan heeft gelijk... Je hebt natuurstroom en groene stroom. Als je echt iets voor eht mileu wil doen, neem dan natuurstroom, dat is 10% duurder maar echt milieuvriendelijk... Groenestroom wordt voor zo'n 80% opgewekt uit biomassa, kortom het verbranden van natuurlijk afval, o.a. bomen. Er worden dan wel weer nieuwe bomen geplant.... die bomen hebben dan heel veel CO2 uit de lucht gehaald en zijn op die manier mileuvriendelijk bezig geweest... en daarna worden de omen verbrand... kortom, CO2 wordt uit de lucht gehaald en weer teruggegeven en dat gaat constant zo door. Altijd beter co2 in de lucht brengen maar het er niet weer uit laten halen.... Ik heb trouwens bij Nuon gewerkt dus weet er wel wat van...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Logical

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2003, 06:37:11 pm »
Groene stroom wordt uiteraard aanbevolen vanwege de milieu vriendelijkheid...
Maar helpt het ook echt ? Is het niet zo dat het buitenland vele malen meer schadelijke stoffen uitstoot dan Nederland ?
Stel dat het budget dat Nederland aan milieu besteet 1 % verbetering levert, hoeveel procent verbetering zou dat dan wel niet in het buitenland bewerkstelligen met hetzelfde budget ?

Is het niet hypocriet dure stroom aan te bevelen maar zelf de ontwikkeling van waterstof auto's tegen te gaan omdat anders de econie instort vanwege de olie die niet meer afgenomen wordt ?
Inmiddels is het al mogelijk auto's op stroom, lucht en waterstof te laten rijden !!!

Mensen, windmolens zijn mijns inziens geen oplossing, maar enkel geldklopperij !

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 14, 2003, 09:21:40 pm »
Groene stroom, stroom waar de CO2 uitstoot geminimaliseerd is. Maar hoe meet je dat...een windmolen produceren, instandhouden en opruimen kost CO2, zelfde geld voor een waterkrachcentrale.

Per kilowattuur peproduceerde energie ben je een X aantal gram CO2 aan het opwekken. Dat is voor windenergie 10 tot 40 gram, waterkracht centrale's 16 gram, zonne-energie 100 tot 250 gram, biomassa 30 tot 100 gram, fossiele brandstoffen 600 tot 1200 gram. Voor kernenergie is dat 9 gram CO2 uitstoot per kilowattuur elektriciteit en dus de millieuvriendelijkste.

Bij dit verhaal kijken we dus alleen naar het verhaal CO2 uitstoot, voor de rest zijn er ook nog andere factoren die meetellen. Uitstoot van andere stoffen
Zie eens hoeveel land er in China word opgeofferd om een waterkrachtcentrale te bouwen.
Men is bezig met een proef om in australie een nieuw soort zonne energie centrale op te bouwen, die heeft de vorm van een cirkel met een straal van 7km en een hoogte van teminste een kilometer, dat voor 50MW energie. (Zelfde orde van groote als een vliegtuigmotor)
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2003, 07:21:03 pm »
kernfusie daar ben ik voor
je krijgt wat je verdient

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 19, 2003, 12:09:07 am »
quote:
op 18 Jul 2003 19:21:03 schreef Jan Hova:
kernfusie daar ben ik voor

Kun je al elke dag van genieten
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 19, 2003, 12:12:51 am »
yep dat doet onze zon

je krijgt wat je verdient

Quallekop

• Voor het geval dat ik het verg
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2003, 12:01:57 pm »
Overal zie je windmolens staan, nog even en Nederland vliegt de lucht in of althans hoger. Dan hebben we geen last meer van het water... Straks hebben we geen wind meer over omdat de energie wordt afgevangen door die windmolens. Zijn het wel windmolens? Misschien zijn het wel grote ventilatoren! 't Vreemde is wel dat bij zulke molens altijd veel wind staat... Dat doet mijn ventilator thuis ook... En dat kost stroom!

Enfin, Groene Stroom vind ik nogal een relatief begrio, als het al een begrip is. In hoeverre is de garantie dat het grone stroom is 100%? Hoe valt dat te controleren? Nee, niet een of andere rijksinstantie die het kan controleren want we weten intussen hoe de Belastingdienst creatief kan om gaan met sofinummers, asielzoekers en kippen vangen. De vraag is, hoe kan de consument het zelf controleren?!

Blazend,
Q.
Ik wil nu wel eens dat de fiets van mijn Opa wordt vergoed! En dat die radio, het was notabene een Grunndig ook nog, weer netjes bij ons wordt afgeleverd!