Auteur Topic: Tour de France verliest zijn charme*  (gelezen 869 keer)

beloki

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Gepost op: juli 18, 2003, 01:12:05 pm »
Ik ben een groot liefhebber van wielrennen en kijk graag naar de tour. Zeker de bergetappes zijn geweldig, het klassement volgen, radio tour de france luisteren, dat is mijn zomergevoel!

Echter door het grote ongeluk van mijn favoriet Beloki ben ik vraagtekens gaan zetten bij de tour. Kan je als christen nog naar zo'n wedstrijd kijken, waar het gaat om geld, eer, aanzien, misschien wel ten koste van alles?

Welke belangen staan er eingelijk op het spel, gaat het om de eer en de gele trui halen ten koste van alles, ja zelfs over lijken. Beloki had nog veel mazzel, met 70km tegen het asfalt. Sinds kort is de helm verplicht voor alle wedstrijden, voorheen reden de renners zonder helm, dan was het zeker anders voor Beloki uitgevallen. Daarnaast heeft de tour in het verleden al slachtoffers gevraagd. Wie volgt?

Jan Hova

  • Berichten: 216
  • het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2003, 02:39:39 pm »
het draait allemaal om geld en als je daar verandering in wilt brengen dan kan je net zo goed de sport afschaffen.

elk mens is hebzuchtig en wil altijd meer.
tuurlijk is het niet normaal wat ze allemaal verdienen maar toch....

Zou jij kijken na een stelletje losers die een heuveltje nog niet opkomen

voor wat hoort wat
je krijgt wat je verdient

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2003, 02:33:24 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 13:12:05 schreef beloki:
Echter door het grote ongeluk van mijn favoriet Beloki ben ik vraagtekens gaan zetten bij de tour. Kan je als christen nog naar zo'n wedstrijd kijken, waar het gaat om geld, eer, aanzien, misschien wel ten koste van alles?
Beetje vreemde reden om opeens vraagtekens bij de Tour te plaatsen. Er zijn in het verleden veel zwaardere valpartijen geweest, bijvoorbeeld de dodelijke buiteling van Casartelli in 1995. Valpartijen horen bij de risico van het vak, maar echt kwalijk vind ik pas de dopingpraktijken. Doping wordt al sinds mensenheugenis gebruikt in de Tour, om tot steeds betere prestaties te kunnen komen en de immense inspanningen te kunnen volhouden. Net als bijvoorbeeld het voetbal, wordt het wielrennen steeds meer opgeslokt door de commercie. Daardoor hebben die sporten een beetje hun charme verloren, hoewel ik me afvraag wat er op tegen is om er als christen naar te kijken. We leven nu eenmaal in een kapitalistische maatschappij.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2003, 02:41:50 pm »
Ik sluit me helemaal aan bij Pleun zijn verhaal.

Ondanks de oprukkende commercie in de Tour/wielrennen blijf ik een liefhebber van deze sport. Ik heb het een paar keer live gezien.
Ik baal nog steeds dat Beloki is gevallen. Hij was zo goed bezig  :'(
Nu is er een kopgroep waarin drie Nederlanders zitten.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2003, 05:27:00 pm »
Knaven heb net gewonnen vondt het een erg mooie rit!!!!  ;), nah ja laatste 25 km dan gezien maar was erg goed gereden.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

golf

  • Berichten: 20
  • als het golft dan golft het go
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2003, 08:32:41 pm »

quote:

op 24 Jul 2003 17:27:00 schreef farao:
Knaven heb net gewonnen vondt het een erg mooie rit!!!!  ;), nah ja laatste 25 km dan gezien maar was erg goed gereden.
YES genieten, deze keer geweldige strijd!!!!

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #6 Gepost op: juli 24, 2003, 09:23:39 pm »

quote:

op 24 Jul 2003 14:33:24 schreef Pleun:
[...]


Beetje vreemde reden om opeens vraagtekens bij de Tour te plaatsen. Er zijn in het verleden veel zwaardere valpartijen geweest, bijvoorbeeld de dodelijke buiteling van Casartelli in 1995. Valpartijen horen bij de risico van het vak, maar echt kwalijk vind ik pas de dopingpraktijken. Doping wordt al sinds mensenheugenis gebruikt in de Tour, om tot steeds betere prestaties te kunnen komen en de immense inspanningen te kunnen volhouden. Net als bijvoorbeeld het voetbal, wordt het wielrennen steeds meer opgeslokt door de commercie. Daardoor hebben die sporten een beetje hun charme verloren, hoewel ik me afvraag wat er op tegen is om er als christen naar te kijken. We leven nu eenmaal in een kapitalistische maatschappij.


Ik snap de reden voor deze vraagtekens inderdaad ook niet. Ik ben zelf ook een gigantische liefhebben van de Tour de France, het is voor mij HET sportevenement van het jaar. En die commercie......ja dat wordt wel steeds erger....maar ik blijf genieten van de sportieve prestatie. En zolang je geniet van een sportieve prestatie, is het mijns inziens geen probleem om van een Tour de France te genieten. Ik kan mij wel voorstellen dat sommigen problemen hebben met het koersen op zondag.......
Maar voor mij, ik geniet er met volle teugen van......

Joesoef

  • Berichten: 7743
  • Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2003, 11:29:17 pm »
Je kan er van genieten, maar je kan je ook afvragen wie er nu nog op eigen kracht rijdt zonder allemaal troep te gebruiken.. Is het nog wel zo'n prestatie als dat het vroeger was om de tour uit te rijden ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Jan Hova

  • Berichten: 216
  • het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2003, 12:53:34 am »

quote:

op 24 Jul 2003 23:29:17 schreef Joesoef:
Je kan er van genieten, maar je kan je ook afvragen wie er nu nog op eigen kracht rijdt zonder allemaal troep te gebruiken.. Is het nog wel zo'n prestatie als dat het vroeger was om de tour uit te rijden ?


aan de ene kant wel en aan de andere kant niet

de gemiddelde snelheid is toegenomen,maar ja de wegen zijn verbeterd en natuurlijk ook de fietsen..
medische begeleiding kende men vroeger niet en een band plakken moest je zelf doen.
maar dat waren bakkers en kruideniers,die zagen het als een uuuh hobby,
maar die wel 300km fietsten en's nachts binnenkwamen.

tegenwoordig ligt het allemaal dichter bij elkaar en het is meer een spel geworden met tactische zetten die bepalend zijn voor de koers.

ik vind het de meest zware tak van sport die er is.
en ook nog een van de mooiste maar je moet er van houden.
je krijgt wat je verdient

Tave

  • Berichten: 3067
  • schaap
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2003, 03:52:13 pm »
90 % van die renners slikt verboden middelen volgens mij, alleen net genoeg dat ze net niet bij de limiet in de buurt komen.

Maar goed, ik vind het ook leuk om naar te kijken. Ik hoop toch dat Ullrich em nog pakt.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #10 Gepost op: juli 26, 2003, 05:23:10 pm »

quote:

op 25 Jul 2003 15:52:13 schreef Tave:
90 % van die renners slikt verboden middelen volgens mij, alleen net genoeg dat ze net niet bij de limiet in de buurt komen.

Maar goed, ik vind het ook leuk om naar te kijken. Ik hoop toch dat Ullrich em nog pakt.
Helaas.............jouw hoop is vandaag geen waarheid geworden...........

Tave

  • Berichten: 3067
  • schaap
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2003, 12:18:27 pm »

quote:

op 26 Jul 2003 17:23:10 schreef jfwolf:
[...]


Helaas.............jouw hoop is vandaag geen waarheid geworden...........
Ja, wel jammer dat die nog onderuit ging. Maar goed, ik vond dat Armstrong dit jaar toch een stuk minder spectaculair gewonnen heeft, dat is aan een kant jammer, aan de andere kant spannend. Misschien dat volgend jaar Leipheimer eens kan laten zien waarom die voor Rabobank rijdt.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2003, 03:28:02 pm »

quote:

op 27 Jul 2003 12:18:27 schreef Tave:
[...]


Ja, wel jammer dat die nog onderuit ging. Maar goed, ik vond dat Armstrong dit jaar toch een stuk minder spectaculair gewonnen heeft, dat is aan een kant jammer, aan de andere kant spannend. Misschien dat volgend jaar Leipheimer eens kan laten zien waarom die voor Rabobank rijdt.


Inderdaad jammer..........was anders nog heel spannend geweest vandaag.
Maar Armstrong was minder dan de jaren er voor. Dat belooft dus weer meer spanning in de Tour van de komende jaren. Dan zullen er wel anderen op het toneel verschijnen.  Misschien Leipheimer......... ik las ook al ergens dat Rabobank geinteresseerd zou zijn in Mayo.............

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Tour de France verliest zijn charme*
« Reactie #13 Gepost op: juli 30, 2003, 10:46:45 am »
Dit jaar heb ik de Tour voornamelijk gevolgd via de krant. Heb af en toe flarden opgevangen van het Tourjournaal op de late avond. Leuk programma, maar ik erger me steeds meer aan de overdreven one-man-show van Mart Smeets. Ik denk dat ie er zelf allang geen zin meer in heeft (hij doet de Tour al 30 jaar), maar dat ie het op deze manier nog een beetje dragelijk probeert te maken voor zichzelf. Van mij mag ie met een grote haak van het scherm getrokken worden, net als in de Donald Duck.

Volgend jaar zal de Tour spannend worden. Nog nooit heeft een renner 6 keer de Tour gewonnen en het zou dus best eens kunnen dat Armstrong eindelijk eens verslagen wordt. Heb respect voor deze sportman, maar types als hij en Indurain maken het er niet leuker op.

Tevens blijf ik hopen op een revival van het Nederlandse wielrennen. Zal er voorlopig wel niet inzitten. Waar is de tijd gebleven dat er 25 Nederlandse deelnemers waren en er vele etappes werden gewonnen? De laatste Hollander in het geel is ook alweer bijna 15 jaar geleden. Erik Breukink won in 1989 de proloog en heeft 'm een dag mogen dragen.

Vroeger was het toch echt leuker. De commercie en de vreselijk tactische manier van koersen (al die massasprints zijn oersaai als er geen Nederlands kanon is) zijn een drama.

Moest t ff kwijt.  ;)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun