Auteur Topic: Vrijheid  (gelezen 2588 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #15 Gepost op: januari 10, 2003, 06:09:19 pm »
De openbare scholen worden door de overheid gefinacieerd en bestuurd. De christelijke scholen die worden bestuurd door een verenigingen waar ouders docentenen andere belangstellende deel van uitmaken. Het is dus een warm bestuur.
Er zijn ook neutrale scholen die niet openbaar, niet christelijk zijn maar wel een eigen bestuur hebben. Daar ben ik geweest er werd niets gedaan met godsdienst, niet negatief, niet positief. Vloeken werd er streng aangepakt al was daartoe helemaal geen behoefte om het te doen. De mensen werden meer in hun totale waarde gelaten.
Daarbij ben ik naar een christelijke school geweest met een algemene inslag, hier was veel meer sprake van godsdienst onderwijs en dan merk je gelijk op dat er tegen gestreden moet worden door de jongeren. Dat ze zich af willen zetten tegen de indentiteit.
Na de bassisschool was ik direct doorgestroomd naar het gereformeerde onderwijs. Dit was door de leerlingen hoofdzakelijk afzetten tegen de indentiteit. Een veel strenger beleid en een mening opleggerij. Je vergeet daar dat je zelf niet weet wat denken is over bepaalde standpunten. Je leert alleen maar standpunten verdedigen en word een bepaalde doctrine opgelegd in je denken en beslissingen.

Zo is het bijvoorbeeld taboe om iets anders dan de CU te ondersteunen.

Nu probeert men al de schade die aangericht is te herstellen door gebruik te maken van "Geestelijke vernieuwing"
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #16 Gepost op: januari 10, 2003, 08:14:50 pm »
Ik lees veel over de plaats van de greformeerde scholen, ikzelf heb er helaas ook op gezeten, ik denk dat dat niet alleen iets is van de scholen (die vaak van origine vrijgemaakt zijn), maar van de hele vrijgemaakte traditie, tevens komt daar blijkbaar de drang bij dat men alles in regels en besluiten wil vastleggen, terwijl veel dingen juist flexibel moeten zijn, niet alleen de verschillen per gemeente, maar ook de veranderingen die ontstaan in de loop der tijd.
En je ziet dat er wel vrijheid voor kerken/gemeenten aanwezig is, maar de vrijgemaakte kerken zijn bang om hetgeen de synode voorschrijft en adviseert los te laten en er net iets anders mee om te gaan dan geadviseerd, dat is iets wat ik erg jammer vindt, aangezien dat juist zoiets is wat de jeugd vaak in negatieve zin vormt en terughoudenheid creeerd om zelf na te (gaan) denken.

geek

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #17 Gepost op: januari 12, 2003, 10:02:04 pm »
hmm ik hoor alleen maar negatieve dingen over gereformeerde scholen. heb ik het dan zo goed getroffen?? ik heb op een gereformeerde basisschool en een gereformeerde middelbare school gezeten en ik vonddat allebei erg goede scholen waar ik veel heb geleerd over God en over omgaan met God. Er wordt wel gezegd dat je op de basisschoolleeftijd vatbaar bent voor verkeerde invloeden, maar juist ook op de middelbare school ben je hier nog heel erg vatbaar voor. natuurlijk kun je dan zelf wel beter nadenken en relativeren etc. maar ook op een gereformeerde school kun je wel verder kijken dan alleen het gereformeerde wereldje hoor! ik vind in ieder geval dat ik op de middelbare school een goede basis heb gekregen om verder te groeien in geloof.

Peturrr

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #18 Gepost op: januari 12, 2003, 11:03:12 pm »
Ikzelf zit in het laatste jaar vwo op een geref. vrijg. scholengemeenschap. Ik ervaar het juist als erg prettig dat ik hier met medechristenen op school zit. Verder natuurlijk de godsdienstlessen, we hebben heel veel kerkgeschiedenis gehad en dat is denk ik best wel waardevol.
Of je geïndoctrineerd word? Er is mij eerlijk gezegd nog nooit iets opgedrongen waarmee ik het niet eens ben. Juist hier is er de mogelijkheid om met je medeleerlingen en de leraar te discussiëren over dingen uit het geloof. Dat ervaar ik als heel waardevol. Maar goed, ik zal het heus niet afkeuren als jij naar een on-christelijke school gaat... maar ik denk zeker dat er wel een gevaar in zit omdat je meer negatief beïnvloed kan worden. Dan is wat dat betreft een geref. vrijg. school lekker veilig natuurlijk, maar juist als puber word je erg gemakkelijk beïnvloedt. En misschien heb jij daar geen last van, da's mooi, maar anderen wel en die kunnen zo'n beschermd schooltje soms juist wel heel goed gebruiken als springplank naar de wereld.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2003, 10:30:26 am »
Je komt straks van school af, dan ga je of verder studeren of je gaat het leerlingwezen in. Of wat men tegenwoordig dan ook voor een vervolg er aan geeft. Dan kom je er achter dat het leven meer is dan alleen vrijgemaakt gereformeerden.
Dan kom jij er achter dat de wereld meer klaar voor jou is dan jij klaar voor de wereld.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #20 Gepost op: januari 14, 2003, 12:33:04 am »

quote:

op 13 Jan 2003 10:30:26 schreef Picardijn:
Je komt straks van school af, dan ga je of verder studeren of je gaat het leerlingwezen in. Of wat men tegenwoordig dan ook voor een vervolg er aan geeft. Dan kom je er achter dat het leven meer is dan alleen vrijgemaakt gereformeerden.
Dan kom jij er achter dat de wereld meer klaar voor jou is dan jij klaar voor de wereld.

En uit ervaring weet ik dat vooral dat laatste best beroerd is, ze weten meer dan je je kunt voorstellen en je wordt met je eigen argumenten om je oren geslagen, terwijl ik toch best mn woordje klaar heb.
Het vervelende aan Vrijgem. onderwijs is dat je slechts een kant van de zaak te zien krijgt, een heel goed voorbeeld is bijv. de openbrief-kwestie, toen ik het verhaal van de NGK op www.ngk.nl las ging er een boek voor me open, dat was heel wat anders dan wat mij altijd is voorgehouden. En ik moet zeggen dat ik dat soort dingen een kwalijke zaaak vindt.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2003, 05:13:46 pm door Laurens »

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #21 Gepost op: januari 14, 2003, 11:22:14 pm »
Beste mensen als je over vrijgemaakt onderwijs wilt doordiscussiëren doe het dan op deze linkhttp://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=222.

Deze topic gaat over vrijheid! Best een ruim begrip, maar zo langzamerhand zijn er drie topics waar je over vrijgemaakt onderwijs kunt discussiëren. Die zijn nu gekanaliseerd in een topic.
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum