Auteur Topic: Vrijheid  (gelezen 2976 keer)

GKV Jongeren

  • Berichten: 22
  • just for you
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Gepost op: december 16, 2002, 11:23:16 pm »
Wat mag jij van je ouders? Mag je 's avonds alleen over straat, of moet je dan worden opgehaald? Mag je (veel) bier drinken? Mag je tot 's nachts 3 uur de stad in, of moet je per sé om half 12 binnen zijn?

Hoe groot is jou vrijheid, en hoe groot zou die moeten zijn?
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Joost

  • Berichten: 10
  • Ken Hem in al uw wegen, dan za
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2002, 08:06:17 pm »

quote:

op 16 Dec 2002 23:23:16 schreef webredactie Jongeren:
Wat mag jij van je ouders? Mag je 's avonds alleen over straat, of moet je dan worden opgehaald? Mag je (veel) bier drinken? Mag je tot 's nachts 3 uur de stad in, of moet je per sé om half 12 binnen zijn?

Hoe groot is jou vrijheid, en hoe groot zou die moeten zijn?
Ik vind wel dat ik wel een grote vrijheid heb. Zaterdagavond superlaat thuiskomen zal niet zo heel vaak voorkomen, meestal zorg ik ervoor dat ik rond 1.00-1.30 thuis ben. Ik wil dat zelf ook want ik wil de volgende morgen wel weer fris in de kerk zitten. Maar perse om 23.30 thuis zijn hoeft echt niet.
Hartelijke Groeten en Gods zegen.
Joost de Wit
Lid GKV Lelystad

Rutger

  • Berichten: 17
  • Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2002, 11:11:01 pm »

quote:

op 16 Dec 2002 23:23:16 schreef webredactie Jongeren:
Mag je 's avonds alleen over straat, of moet je dan worden opgehaald?


Heeft dit wel zoveel met vrijheid te maken? Meer met veiligheid...

Maar goed, ik vind de grens van 0.00 uur op zaterdagavond niet echt bepalend. Wanneer ouders die grens stellen om er voor te zorgen dat hun kind de volgende ochtend fris in de kerk zit, dan vind ik het een goede grens. Ik denk echter niet dat exact om 0.00 uur de rustdag begint.
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

Huk

  • Berichten: 119
  • May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2002, 11:22:53 pm »
Ik had vroeger een vriendin die ook gelovig is opgevoed (of dat gereformeerd is weet ik niet). Haar ouders zeiden gewoon: "Het maakt niet uit hoe laat je thuis komt, als je morgen maar fris en vrolijk in de kerk zit".

Als je dan gaat stappen en komt om 4:00 uur thuis dan trek je het gewoon niet om zondag ochtend vroeg weer in de kerk te zitten. Dus na een paar keer kom je gewoon op tijd thuis.
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Marjan

  • Berichten: 2
  • je moet niet altijd moeilijk d
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2002, 08:20:24 pm »

quote:

op 23 Dec 2002 23:22:53 schreef Huk:
Ik had vroeger een vriendin die ook gelovig is opgevoed (of dat gereformeerd is weet ik niet). Haar ouders zeiden gewoon: "Het maakt niet uit hoe laat je thuis komt, als je morgen maar fris en vrolijk in de kerk zit".

Als je dan gaat stappen en komt om 4:00 uur thuis dan trek je het gewoon niet om zondag ochtend vroeg weer in de kerk te zitten. Dus na een paar keer kom je gewoon op tijd thuis.
Ik ben (wordt)  christelijk opgevoed, en mijn ouders zeggen precies etzelfde ;)
prettige feestdagen

Pieter

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2003, 08:30:10 pm »
Een leuk onderwerp, maar weinig reacties.
Het is al zo vaak besproken.

Wat mij opvalt is dat het altijd laat gezellig schijnt te worden. Nu, wij hebben het vroeger in de avond ook al gezellig. Daar is geen drank voor nodig. Je ziet zelfs mensen (ook bobs) die niet drinken en heel gezellig zijn.
Doen we niet snel met onze cultuur mee? Vooral niet voor 00.30 uit willen gaan. Da's not done. Hangen we liever tot 0.00 uur verveeld rond?
KOm nu, hou je zelf niet voor de gek!
 En is het altijd zo leuk midden in de nacht op straat?

Begin gewoon zo vroeg mogelijk, dan heb je destemeer aan je avond en zijn je ouders ook rustig! Dat vroeg thuis moeten zijn is ook bezorgdheid....

Tot gauw!
Met vriendelijke groeten,
Pieter

henriette

  • Berichten: 15
  • live life
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2003, 09:01:09 pm »
Ik heb er eerder voor moeten vechten om op zaterdagavond uit te mogen, en toen het eindelijk mocht..... stond mijn moeder om 12 uur voor het cafe om me op te halen..... dit vond ik toen eerst echt belachelijk.. maar goed.. wij wonen buitenaf, dus ik moest wel opgehaald worden, en mijn  moeder zei altijd jij wil het wel laat maken.. maar ik ga niet midden in de nacht nog ergens vandaag halen.
maar later vond ik het ook helemaal niet erg om om 12 uur weg te gaan. ik had altijd een leuke avond daar met vrienden.
maar goed.. nu ik zelf een rijbewijs heb en met de auto ga, wordt het al gemakkelijk wat later. maar zelf wil ik nu ook dat als ik zondagsopchtends in de kerk zit, ook nog wat van de preek mee krijg, eerder zat ik daar dan met een slaap kop van... jho.. twas gezellig gisteravond.
maar naar mate je ouder wordt... des te wijzer je wordt. :)

greetz henriette :)
live life... be happy

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2003, 10:46:29 am »
Mijn ouders hebben me altijd veel vertrouwen gegeven. En dat geef ik ook aan mijn kinderen. Al die thuiskomtijden ik heb er niet zoveel mee op. Ook ik ging vroeger naar feestjes op zaterdagavond die om 23.00 uur begonnen en tot 4.30 uur duurden. En zondags zat ik gewoon in de kerk. Volgens mij zijn heel veel ouders overbezorgd. Dat komt volgens mij omdat ze niet goed met het begrip vertrouwen om kunnen gaan.

Geen regels. Zeker wel. Maar bespreek die en leg ze niet op. Op termijn lost dat namelijk niets op. Nogmaals het gaat om vertrouwen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2003, 02:37:36 am »
Mijn ouders hadden me wel meer en eerder de vrijheid mogen geven om een schoolkeuze te maken. Tot de bassisschool is het goed dat ze die keuze voor mij maakten.
 Maar om nu gelijk daaraan een vrijgemaakte middelbare school te koppelen is gewoon grote onzin. Men wil daar een bepaalde geestelijk doctrine opleggen die veel mensen graag meenemen.
Men wordt belemmerd in het vrije zicht op een leeftijd dat men keuze's moet maken. Als men in de kerk voldoende opvang heeft door middel van terdege cathese onderwijs en inhoudelijke bijbelstudieverenigingen is daar niets mis mee.

Het gevolg word nu duidelijk zichtbaar dat er heel veel automaatjes zitten in de kerk, die weigeren om na te denken maar die wel een oordeel klaar hebben.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

nitpicker

  • Berichten: 368
  • uNF
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2003, 07:19:18 pm »
Gegeh. ik zou dat niet zien als doctrine.. maar wel als een goede leerweg.. ik heb op de middelbare school heeeeel veel geleerd over geloven en onze kerk en kerken in het algemeen...

al weet ik niet of dat vrijgemaakte wereldje nou zo goed is.. je praat verder minder over het geloof.. althans.. dat is mijn ervaring.. op een niet christelijke school (nu bv op de Haagse Hogeschool) praat je dr wel over.. kom je dr voor uit...

Dus dr zijn voors en tegens...

henriette

  • Berichten: 15
  • live life
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2003, 07:57:09 pm »
Ik ben zelf eerst ook naar een greformeerde middelbare school geweest, maar ik heb er nu echt bewust voor gekozen om naar een openbare school te gaan.
later... al je een baan hebt of zo... dan kom je ook zulke mensen tegen... ik vind het heel belangerijk.. je kan zoveel vanelkaar leren, en dat je niet christelijke vrienden hebt, wil niet zeggen dat ze geen waarden en normen hebben ( hebben we het balkenende praatje weer ! ghe ghe ) ik vind het juist belangrijk om niet altihjd maar in het 'zelfde kringentje' te blijven.
maar goed.. die keus is natuurlijk voor iedereen weer anders.

greetz henriette :)
live life... be happy

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2003, 08:13:37 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 19:19:18 schreef nitpicker:
Gegeh. ik zou dat niet zien als doctrine.. maar wel als een goede leerweg.. ik heb op de middelbare school heeeeel veel geleerd over geloven en onze kerk en kerken in het algemeen...

al weet ik niet of dat vrijgemaakte wereldje nou zo goed is.. je praat verder minder over het geloof.. althans.. dat is mijn ervaring.. op een niet christelijke school (nu bv op de Haagse Hogeschool) praat je dr wel over.. kom je dr voor uit...

Dus dr zijn voors en tegens...

Ik ben zelf voorstander van het gaan naar een christelijke basisschool, maar niet voor het gaan naar een gereformeerde middelbare school.
Kinderen op de basisschool zijn erg beïnvloedbaar en die kans moet je op de basisschool aangrijpen om hen de basis van het christelijk geloof bij te brengen en om te voorkomen dat ze al op jonge leeftijd een 'hekel' zouden krijgen hiervan. Als ze ouder worden moet je ze IMHO steeds meer vrijheid gaan geven en daar hoort ook de vrije keus voor een middelbare school bij. Toch zal ik ze dan aanraden om niet naar een gereformeerde middelbare school te gaan. Maar dat heeft veel te maken met hoe ik mijn tijd daar heb doorgemaakt. Ik vond er niet veel aan, geloofsopvoeding had men niet echt van gehoord en deed men niet veel meer aan dan de standaard dingen, gesprekken over het geloof waren er ook niet. Volgens mij kwam dit doordat je allemaal van dezelfde kerk bent en er binnen die kerk een soort van cultuur heerst van: we zijn allemaal vrijgemaakt -> dus gered; waardoor er dus weinig gesprek is. Dat wil ik voorkomen voor mijn kinderen en daarom zal ik ze het advies geven om naar een christelijke/openbare school te gaan.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

nitpicker

  • Berichten: 368
  • uNF
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #12 Gepost op: januari 10, 2003, 01:24:39 am »

quote:

... een christelijke basisschool, ... gereformeerde middelbare school.


Wat is daar het verschil? Bedoel je dezelfde of zit er wat achter?

Ik heb zelf hele goede leraren gehad om mijn geref. mid. school. En daar ben ik erg blij mee en dankbaar voor. Maar kan me jouw reactie ook goed voorstellen, als je dat niet hebt.. is dat beschermde wereldje ook een wereldje waar alles gewoon wordt.. Je ziet dan niet goed in dat je als christen enorm bevoorrecht bent!!!

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #13 Gepost op: januari 10, 2003, 01:03:17 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 01:24:39 schreef nitpicker:
[..]
Wat is daar het verschil? Bedoel je dezelfde of zit er wat achter?

Ik heb zelf hele goede leraren gehad om mijn geref. mid. school. En daar ben ik erg blij mee en dankbaar voor. Maar kan me jouw reactie ook goed voorstellen, als je dat niet hebt.. is dat beschermde wereldje ook een wereldje waar alles gewoon wordt.. Je ziet dan niet goed in dat je als christen enorm bevoorrecht bent!!!
Ik schrijf expres dit op. Omdat ik absoluut niet van gereformeerde scholen houdt: te sterke groepsvorming, kliekjesgedrag en weinig denkvrijheid enzo. Daarom zeg ik kies voor de basisschool een goede christelijke school (dit zou eventueel een gereformeerde kunnen zijn, maar liever niet) uit waarbij er voldoende gelet wordt op wie Jezus is en wat Hij doet en kies als middelbare school geen gereformeerde uit omdat je dan juist -als je zelf gaat denken en doen- weer beperkt wordt in je denken. Ik was liever naar een christelijke of openbare middelbare school gegaan. Vandaar.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

nitpicker

  • Berichten: 368
  • uNF
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #14 Gepost op: januari 10, 2003, 05:01:27 pm »
dus dr zat wat achter.. had ik het goed begrepen :P

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #15 Gepost op: januari 10, 2003, 06:09:19 pm »
De openbare scholen worden door de overheid gefinacieerd en bestuurd. De christelijke scholen die worden bestuurd door een verenigingen waar ouders docentenen andere belangstellende deel van uitmaken. Het is dus een warm bestuur.
Er zijn ook neutrale scholen die niet openbaar, niet christelijk zijn maar wel een eigen bestuur hebben. Daar ben ik geweest er werd niets gedaan met godsdienst, niet negatief, niet positief. Vloeken werd er streng aangepakt al was daartoe helemaal geen behoefte om het te doen. De mensen werden meer in hun totale waarde gelaten.
Daarbij ben ik naar een christelijke school geweest met een algemene inslag, hier was veel meer sprake van godsdienst onderwijs en dan merk je gelijk op dat er tegen gestreden moet worden door de jongeren. Dat ze zich af willen zetten tegen de indentiteit.
Na de bassisschool was ik direct doorgestroomd naar het gereformeerde onderwijs. Dit was door de leerlingen hoofdzakelijk afzetten tegen de indentiteit. Een veel strenger beleid en een mening opleggerij. Je vergeet daar dat je zelf niet weet wat denken is over bepaalde standpunten. Je leert alleen maar standpunten verdedigen en word een bepaalde doctrine opgelegd in je denken en beslissingen.

Zo is het bijvoorbeeld taboe om iets anders dan de CU te ondersteunen.

Nu probeert men al de schade die aangericht is te herstellen door gebruik te maken van "Geestelijke vernieuwing"
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #16 Gepost op: januari 10, 2003, 08:14:50 pm »
Ik lees veel over de plaats van de greformeerde scholen, ikzelf heb er helaas ook op gezeten, ik denk dat dat niet alleen iets is van de scholen (die vaak van origine vrijgemaakt zijn), maar van de hele vrijgemaakte traditie, tevens komt daar blijkbaar de drang bij dat men alles in regels en besluiten wil vastleggen, terwijl veel dingen juist flexibel moeten zijn, niet alleen de verschillen per gemeente, maar ook de veranderingen die ontstaan in de loop der tijd.
En je ziet dat er wel vrijheid voor kerken/gemeenten aanwezig is, maar de vrijgemaakte kerken zijn bang om hetgeen de synode voorschrijft en adviseert los te laten en er net iets anders mee om te gaan dan geadviseerd, dat is iets wat ik erg jammer vindt, aangezien dat juist zoiets is wat de jeugd vaak in negatieve zin vormt en terughoudenheid creeerd om zelf na te (gaan) denken.

geek

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #17 Gepost op: januari 12, 2003, 10:02:04 pm »
hmm ik hoor alleen maar negatieve dingen over gereformeerde scholen. heb ik het dan zo goed getroffen?? ik heb op een gereformeerde basisschool en een gereformeerde middelbare school gezeten en ik vonddat allebei erg goede scholen waar ik veel heb geleerd over God en over omgaan met God. Er wordt wel gezegd dat je op de basisschoolleeftijd vatbaar bent voor verkeerde invloeden, maar juist ook op de middelbare school ben je hier nog heel erg vatbaar voor. natuurlijk kun je dan zelf wel beter nadenken en relativeren etc. maar ook op een gereformeerde school kun je wel verder kijken dan alleen het gereformeerde wereldje hoor! ik vind in ieder geval dat ik op de middelbare school een goede basis heb gekregen om verder te groeien in geloof.

Peturrr

  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #18 Gepost op: januari 12, 2003, 11:03:12 pm »
Ikzelf zit in het laatste jaar vwo op een geref. vrijg. scholengemeenschap. Ik ervaar het juist als erg prettig dat ik hier met medechristenen op school zit. Verder natuurlijk de godsdienstlessen, we hebben heel veel kerkgeschiedenis gehad en dat is denk ik best wel waardevol.
Of je geïndoctrineerd word? Er is mij eerlijk gezegd nog nooit iets opgedrongen waarmee ik het niet eens ben. Juist hier is er de mogelijkheid om met je medeleerlingen en de leraar te discussiëren over dingen uit het geloof. Dat ervaar ik als heel waardevol. Maar goed, ik zal het heus niet afkeuren als jij naar een on-christelijke school gaat... maar ik denk zeker dat er wel een gevaar in zit omdat je meer negatief beïnvloed kan worden. Dan is wat dat betreft een geref. vrijg. school lekker veilig natuurlijk, maar juist als puber word je erg gemakkelijk beïnvloedt. En misschien heb jij daar geen last van, da's mooi, maar anderen wel en die kunnen zo'n beschermd schooltje soms juist wel heel goed gebruiken als springplank naar de wereld.

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2003, 10:30:26 am »
Je komt straks van school af, dan ga je of verder studeren of je gaat het leerlingwezen in. Of wat men tegenwoordig dan ook voor een vervolg er aan geeft. Dan kom je er achter dat het leven meer is dan alleen vrijgemaakt gereformeerden.
Dan kom jij er achter dat de wereld meer klaar voor jou is dan jij klaar voor de wereld.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #20 Gepost op: januari 14, 2003, 12:33:04 am »

quote:

op 13 Jan 2003 10:30:26 schreef Picardijn:
Je komt straks van school af, dan ga je of verder studeren of je gaat het leerlingwezen in. Of wat men tegenwoordig dan ook voor een vervolg er aan geeft. Dan kom je er achter dat het leven meer is dan alleen vrijgemaakt gereformeerden.
Dan kom jij er achter dat de wereld meer klaar voor jou is dan jij klaar voor de wereld.

En uit ervaring weet ik dat vooral dat laatste best beroerd is, ze weten meer dan je je kunt voorstellen en je wordt met je eigen argumenten om je oren geslagen, terwijl ik toch best mn woordje klaar heb.
Het vervelende aan Vrijgem. onderwijs is dat je slechts een kant van de zaak te zien krijgt, een heel goed voorbeeld is bijv. de openbrief-kwestie, toen ik het verhaal van de NGK op www.ngk.nl las ging er een boek voor me open, dat was heel wat anders dan wat mij altijd is voorgehouden. En ik moet zeggen dat ik dat soort dingen een kwalijke zaaak vindt.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2003, 05:13:46 pm door Laurens »

Redactie GKV Forum

  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Vrijheid
« Reactie #21 Gepost op: januari 14, 2003, 11:22:14 pm »
Beste mensen als je over vrijgemaakt onderwijs wilt doordiscussiëren doe het dan op deze linkhttp://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=222.

Deze topic gaat over vrijheid! Best een ruim begrip, maar zo langzamerhand zijn er drie topics waar je over vrijgemaakt onderwijs kunt discussiëren. Die zijn nu gekanaliseerd in een topic.
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum