Auteur Topic: Wat is onderling pastoraat?  (gelezen 777 keer)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Wat is onderling pastoraat?
« Gepost op: december 19, 2002, 09:13:24 am »
Wat is eigenlijk onderling pastoraat? Is een koffievisite onderling pastoraat (als het ook over de kerk gaat)? Een kaartje sturen misschien? Of is onderling pastoraat het opzoeken van eenzame mensen? Het kan zijn dat er meer nodig is om een gesprek pastoraat te noemen, bijvoorbeeld dat er uit de Bijbel gelezen wordt, dat er gebeden wordt met mensen. Doet u dat wel eens als u met mensen in gesprek bent?
HarmW

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2003, 03:43:02 pm »
Pastoraat is omzien naar elkaar, dat hoeft echt niet belast te worden met praten over de kerk, samen bidden of bijbelgedeelten aanhalen.
Als gelovigen mag je er wel uit zien als een roos, maar je mag er ook naar ruiken.
Stel je voor je hebt een roos en die ruikt naar een varkenstal. Of je ziet een varkenstal maar je ruikt een roos.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

armand

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2003, 01:17:58 pm »
Als ik het moeilijk heb, dan ga ik naar mijn vrienden. We praten, we denken, we zijn stil, we bidden. Hezelfde als ik me helemaal goed voel. We praten, we lachen, we denken, zijn stil, we prijzen de Heer. Is dit pastoraat? Ik noem dit vriendschap. Doordat ik gezegend ben met goede vrienden waarin we veel voor elkaar kunnen betekenen, loop ik niet zo snel naar een pastor.
Nu een ideaalplaatje: als iedereen naar elkaar omziet (in de gemeente), iedereen zich thuisvoelt, genoeg sociale contacten heeft etc., is pastoraat dan niet overbodig geworden? Of noemen we dat dan allemaal pastoraat? Ik zou de volgende stelling willen neerzetten: pastoraat en vriendschap: een vals onderscheid.
bless you

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2003, 02:04:09 am »
Pastoraat is samenleven in een gemeente als broer en zus.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.