Auteur Topic: De professional in de gemeente  (gelezen 883 keer)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
De professional in de gemeente
« Gepost op: december 19, 2002, 09:14:53 am »
Wat mag van een professionele kracht verwacht worden? Is hij voldoende geschoold voor zijn taak? Misschien moet hij regelmatig op opfriscursus. Wat maakt eigenlijk de pastor tot een professional?
HarmW

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2002, 03:56:34 pm »

quote:

op 19 Dec 2002 09:14:53 schreef HarmW:

Wat mag van een professionele kracht verwacht worden? Is hij voldoende geschoold voor zijn taak? Misschien moet hij regelmatig op opfriscursus. Wat maakt eigenlijk de pastor tot een professional?

Daar zeg je zo wat. Ik denk dat grootste probleem in de kerken is dat er van een professional (lees:  de predikant) teveel wordt verwacht. Te vaak moet hij een alleskunner zijn. En dat is zo iemand natuurlijk niet. Tegelijk is kritiek op de professional een tere aangelegenheid. Te vaak wordt er te laat door de  kerkenraad bijgestuurd - maar ja dat zijn dan ook amateurs. Als je mazzel hebt goeie trouwens nOn.

Of ben ik te zwartgallig :((? Zeg het maar -:(. Ik maak in ieder geval te vaak mee dat er officieel wordt gedaan alsof alles goed gaat. Als een predikant bedankt voor een beroep wordt er steevast gezegd dat men blij (maar eigenlijk :'( ??) is voor de gemeente dat hij blijft. Wat je leest van preekbesprekingen is altijd dat er een goede balans zit in de onderwerpen, de diepgang enz. En ondertussen wordt er links en rechts geshopt...

Wat een professional karakteriseert is dat hij z'n grenzen kent, openstaat voor eerlijke en opbouwende kritiek enz. Daarvoor heb je niet-professionals nodig die niet schromen zich zo op te stellen dat ze dit goed kunnen begeleiden. Dan is het ook geen schande meer maar juist :) als je naar een opfriscursus gaat of wordt gestuurd.

Ik wens iedereen alvast zinvolle en gezegende dagen toe.

Maarten
Maarten van Loon

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2002, 07:29:24 pm »

quote:

op 20 Dec 2002 15:56:34 schreef Maarten onder ander:
Daar zeg je zo wat. Ik denk dat grootste probleem in de kerken is dat er van een professional (lees:  de predikant) teveel wordt verwacht. Te vaak moet hij een alleskunner zijn. En dat is zo iemand natuurlijk niet. Tegelijk is kritiek op de professional een tere aangelegenheid. Te vaak wordt er te laat door de  kerkenraad bijgestuurd - maar ja dat zijn dan ook amateurs. Als je mazzel hebt goeie trouwens nOn.

Wie zegt eigenlijk dat een predikant een professional is op alle gebieden waar hij werkzaam is? Men gaat er wel veelvuldig van uit, maar ik denk niet dat het zo is. Ieder mens heeft bepaalde gaven gekregen en die mens gebruikt die op zijn eigen manier. Iemand kan er dingen bijleren, maar hij kan nooit in alles een professional worden.
Je moet dan dus ook niet van een dominee verwachten dat hij een professional is in alles wat hij doet. Dan kom je weer bij het duidelijk en bespreekbaar maken van taken etcetera. Dat is gewoon nodig voor een dominee om op die manier zijn eigen grenzen aan te geven. En op die manier dus ook ondersteuning te kunnen krijgen vanuit de gemeente of anderszins.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Rutger

• Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2002, 10:41:39 pm »

quote:

op 20 Dec 2002 15:56:34 schreef Maarten:
op 19 Dec 2002 09:14:53 schreef HarmW:
Wat een professional karakteriseert is dat hij z'n grenzen kent, openstaat voor eerlijke en opbouwende kritiek enz. Daarvoor heb je niet-professionals nodig die niet schromen zich zo op te stellen dat ze dit goed kunnen begeleiden. Dan is het ook geen schande meer maar juist :) als je naar een opfriscursus gaat of wordt gestuurd.

Helemaal mee eens!

Ik denk trouwens dat het goed is voor kerken om niet van één persoon alles te verwachten. Er zijn mensen die de gave hebben gekregen om goed leiding te geven aan en voor te gaan voor een grote groep mensen. Laat hen dan een eredienst leiden en de liturgische en huishoudelijke items doen (die vlotte ouderling?). Anderen zijn gezegend met de gave om een heldere en opbouwende preek te houden (dominees?). En weer anderen zijn weer erg goed in het pastorale werk in de gemeente (pastoraal werker?).
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2003, 10:59:07 am »
Waar ik op zoek ben met deze discussie is niet direct wat een dominee allemaal wel en niet moet doen. Ik zou de discussie graag beperken tot het pastoraat. Voor het pastoraat kan een gemeente professionals inhuren. Al eeuwen hebben gemeenten een predikant in dienst die zich onder andere met pastoraat bezig houdt. De laatste tijd komt ook de pastoraal werker in trek. Maar wat maakt zo iemand professioneel? Wat maakt hem anders dan een ouderling? Welke extra kwaliteiten moet hij hebben?
HarmW