Auteur Topic: Spreken in tongen  (gelezen 31178 keer)

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #50 Gepost op: december 12, 2003, 02:59:35 pm »

quote:

op 12 Dec 2003 09:08:04 schreef Baldur:
Els schreef dit:

@@Ze wisten precies dat de heidenen op dat moment God verheerlijkten.@@

Hier had ik het over Handelingen 10.

Wat jij schrijft over het bidden in tongen: het is geen brabbeltaal, maar een bidden van mijn geest tot God. Daarom kan het je ook stichten.
In combinatie met de gave van vertolking kan het ook de gemeente stichten. Persoonlijk heb ik dat nog nooit meegemaakt in een samenkomst.
We hebben het hier over gaven die de Geest geeft aan wie Hij wil. Vergeet niet dat je te doen hebt met een heilig God, Baldur.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #51 Gepost op: december 12, 2003, 03:27:13 pm »
Dan wil ik dit nog aanvullen:

Als het een gewone "vreemde" taal zou zijn, waarom moet een ander dat dan uitleggen ? En waarom is dat uitleggen dan als Gave van de Geest uitgelegd in 1 Cor. 12 ? Tenzij het toch tongen waren.

En waarom zou Paulus als hij alleen was liever in een "vreemde" taal bidden ?
Je bidt toch het liefst in je eigen taal ? Tenzij het toch tongen waren.

....Derhalve moet hij die in een "vreemde taal" spreekt, bidden dat hij het moge uitleggen....
Waarom daar voor bidden ? je kunt het toch altijd vertalen ? Tenzij het toch tongen waren.

...Want wanneer ik bid in een "vreemde taal", bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar.....
Waarom blijft mijn verstand onvruchtbaar ? Je weet toch wat je bidt, tenzij het toch tongen waren.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #52 Gepost op: december 15, 2003, 09:23:10 am »
Beste Els,

God, de Heilige Vader spreekt nooit in een brabbeltaal. Er is NIEMAND bevoorrecht noch volmaakt, zolang Jezus niet is wedergekeerd. Laat ik een voorbeeld geven van 'in tongen spreken' en dat wat God bedoelt en Jezus ons in voor ging.

De Zedelijkheid van de Profetieën werd, ondanks de aanwezigheid van de Messias in hun midden, niet begrepen door de (meeste) Joden van het Oude Testament. Toch wees Jezus hen op de Profetieën, omdat Hij zelf de profetie was.

Laat ik nu voor jou Els en voor MIENTJE eens UITLEGGEN wat in tongen spreken feitelijk is. Ik neem daarvoor 2 voorbeelden. Het eerste voorbeeld is dat wat Daniël hoort van Nebukadnessar en wat Daniël daarop antwoord.

Het tweede voorbeeld zal zijn de hardleersheid alsmede doofheid en blindheid van de Christenen van vandaag.

Zowel Nebukadnessar verstond de tong (  de wijze waarop en/of taal) niet waarop de Hemelse Verlosser tot Hem sprak in beelden/dromen.

En de meeste Christenen van vandaag maken dezelfde fout, door de geboden van God, in Jezus getoond en opgeroepen opnieuw te aanvarden in de laatste momenten van de genadetijd, in deze wereld.

Ook veel Christengemeenten VERSTAAN de tong (wijze waarop en/of taal) van de Hemelse Vader niet, onbdanks dat Hij de laatste oproepen om UIT te gaan van het grote Babylon, ettelijke malen in de Schrift neer heeft gepend. Men blijft vast houden aan VERKEERDE TONGEN zoals inderdaad Paulus aangeeft in 1 Corinthiërs!

Nebukadnessar:

We gaan naar Daniël  1:1-10

Daniël 1
1   Drie jaar na de troonsbestijging van koning Jojakim van Juda, voerde koning Nebukadnezar van Babel een aanval uit op Jeruzalem en de HERE schonk hem de overwinning op Jojakim.
2   Bij zijn terugkeer naar Babel nam Nebukadnezar uit de tempel van God een deel van de heilige voorwerpen mee. Hij zette deze in de schatkamer van de tempel van zijn eigen god in het land Sinear.
3-4   Toen liet hij Aspenaz bij zich komen. Deze was hoofd van de hofhouding. Hij kreeg de opdracht enkele Joodse jongemannen naar Babel te halen. Zij moesten behoren tot de koninklijke familie en de adel van Juda. Aspenaz moest hun les geven in de taal en de wetenschap van de Chaldeeën. (a) "Zoek de sterkste, gezondste en mooiste jongens uit", zei de koning. "Zij moeten een grote belezenheid, een uitgebreide kennis en een scherp verstand bezitten. Kortom, het moeten jongens zijn, geschikt om in het paleis dienst te doen."
5   De koning stelde een dieet op van het beste voedsel en de beste wijn uit de koninklijke keuken. Drie jaar lang moesten zij de opleiding volgen en daarna zouden zij bij hem in dienst komen.
6   Onder de uitgekozen jongemannen bevonden zich ook vier jongens uit Juda: Daniël, Hananja, Misaël en Azarja.
7   Aspenaz gaf hun echter Babylonische namen: Daniël werd Beltsazar genoemd; Hananja kreeg de naam Sadrach; Misaël noemde hij Mesach en Azarja werd Abednego.
8   Daniël nam zich voor niets te gebruiken van het eten en de wijn, die zij van de koning kregen. (B) Hij vroeg Aspenaz of hij in plaats daarvan ander voedsel mocht eten.
9   God zorgde ervoor dat deze man aan de wens van Daniël tegemoet kwam.
10   Hij zei echter wel: "Ik ben bang dat je mager en bleek zult worden in vergelijking met de andere jongens van jouw leeftijd. En als de koning, die zelf het dieet heeft vastgesteld dat ziet, krijg ik problemen."

We zien hier dat Nebukadnessar Jeruzalem kon bezetten en de schatten ervan meenemen naar zijn Paleizen. We zien ook dat Gode Here hem -zelfs- de overwinning schonk! We zien ook dat nebukadnessar de heilige voorwerpen die de Hemelse Schepper moesten behagen (de Joden volgden een religie na en geen Gods-dienst) en in zijn heioige Tempel zette, om de god van de SInnear te aanbidden.

Hier zien we dus en mooi voorbeeld dat er maar één -waarachtige God is_ en dat alle andere Goden Afgoden zijn: zoals Allah er ook één is! (nadenken!)
ZOals we kunnen lezen stuurde de Hemelse Vader ook een aantal Joodse jongemannen mee. God kende hun hart en wist dat ze uitermate geschikt waren om Zijn dienstwerk te volmaken.
Dat Daniël in een andere tong sprak, was duidelijk. Hij vroeg de Babyloniërs om het eten volgens de spijswetten van de Joden samen te stellen (Leviticus 11). Dat was ongehoord want je ging natuurlijk niet een zo'n belangrijke en invloedrijke Koning lastig vallen met futiliteiten als spijsweten. De vleespotten van het Babylonische rijk waren goedgevuld en rijk aan diverse spijzen. Toch waren ze ONREIN. Ook in dat opzicht sprak Daniël dus in een andere taal. Ook de volgelingen van Jezus dienen zich nu nog aan een gezonde voedingssamenstelling te hoduen; geen varkensvlees, geen schaaldieren en weinig vlees (zie ook Leviticus 11). maar de meeste Christenen verstaan ook 'die tong' niet en eten wat hen de pot schaft. Ook in dat opzicht zijn ze geen voorbeeld van Christus. Roken en alcohol wordt nergens aangemoedigd als Jezus spreekt over het feit dat ons lichaam een Tempel van de Heilige Geest dient te zijn.

Daniël was dus  een voorbeeld van Jezus, in dit aspect van zijn dienstwerk. Hij deinsde niet terug voor de almacht van Nebukadnessar.

Nebukadnessar 'vertaalde' voor Nebukadnessar dus het feit dat onze Hemelse Vader andere (spijs-) wetten hanteert. De "tong die Nebukadnessar en de hofhouding niet kunnen verstaan, vertaalt Daniël, zonder gebrabbel en onduidelijk taal, voor deze mensen, die God ook lief heeft. Hiermee is Daniël een DUIDELIJK alles behalve angstaanjagende vertegenwoodiger van de Hemelse Vader. Ondanks dat Daniël en zijn lotgenoten andere wetten naleven. Ze zijn een VOORBEELD en maken indruk! Lees voor jullie zelf maar eens Daniël 1: 10-21. De indruk die ze achter lieten was: Niemand kon gelijk zijn aan Daniël en zijn vrienden. Hemelse wetten, stijgen boven aardse uit, zonder ONDUIDELIJKE of MYSTIEKE vertalingen.

We gaan in de volgende posting naar Nebukadnessar en zijn Beeld
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 11:05:18 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #53 Gepost op: december 15, 2003, 10:00:37 am »
Nebukadnessar heeft een droom over een Beeld, hij begrijpt het niet, hij verstaat de 'tong' (taal of aanwijzing) niet waarin die droom tot hem komt. Zijn raadgevers weten evenmin wat die droom voorsteld. Ook zij verstaan de wetten en Gods profetie niet. DAARVOOR heeft God MENSEN die dat voor Nebukadnessar kunnen vertalen. NIET in een BRABBELTAAL die vertaalt kan worden naar wat men er zelf van maakt. Men kan er naar hartelust op los fantaseren, neen Daniël zegt Nebukadnessar precies wat hij heeft gedroomd en wat  (bijv.) het Hoofd van dat Beeld betekent. Dat Gouden hoofd is het Rijk (Babylon/stadstaat later Rijk) waar Nebukanessar Koning over is. Nebukadnessar doet een reële poging om de Hemelse God van Daniël alle eer te geven. Zonder angstaanjagende brabbelbox en een zondige vertaler, laat Daniël, zelf door de HEILIGE GEEST geleidt, ZIEN en HOREN wat Nebukadnessar heeft gedroomd en wat de consequentie daarvan is. Wij weten nu dat de voeten van dat Beeld, de huidge situatie in de wereld is, vermengde Leem en IJzer massa's een onhoudbare en wankele wereld, die elk moment het Beeld zal doen wankelen en omvallen. Jezus (de Rots) zal het Beeld doen omvallen en verbrijzelen en het stof ervan zal wegwaaien in de vergetelheid. Zonder gebrabbel en onduidelijke vertaleing leg ik u uit wat Daniël vertelt en Openbaringen ons heenwijst.

Het volk dat de tong van de Hemelse Schepper verstaat en in verstaanbare taal bekend moet maken (Profetie) met de Bijjbel als leiddraad en de Heilige Geest als VErmaner, Trooster en Leraar, is het fundament dat we vinden in Openbaring 12:17 van dat volk dat Overblijft!
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 11:06:02 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #54 Gepost op: december 15, 2003, 10:06:21 am »
Beste Mientje,

De Pinkstergemeente is mij geen verantwoording schuldig. Ik VRAAG hen ook daar niet om. Ik vraag hen alleen wat de dopeling moet leren en weten, kennen en doorgronden, om gedoopt te worden, zoals Jezus ons voordoet en leert. Ik mag, als belangstellende weten wat Dopen inhoudt. Als de Pinkstergmeente dat niet wil of kan, dan blijft zij wat haar Gods-dienst betreft in gebreke en is het niets anders dan een religie. Zonder nu te spreken over elke individuele relatie die mensen met Jezus hebben, door de Heilige Geest. Gods-dienst is iets geheel anders dan religie. Men zal verantwoording aan de Here af moeten leggen, God waarschuwt dat de Schriftgeleerden -ook van deze tijd- de mensen zullen misleiden. Zij zullen de grootste verantwoording af moeten leggen, m.b.t. hun ambt en verantwoording naar de leden en de mensen die in deze duistere wereld God de Vader zoeken.
Daarom mogen we dankbaar zijn dat Jezus ZELF de slot scene speelt in Openbaringen, Hij maakt een einde aan de wereldse geschiedsachrijving en dat waarin zij zich wentelt. Jezus vervult de profetie tot op het laatsts. Satan krijgt geen kans het Koninkrijk der hemelen binnen te komen of het naar zich toe te trekken.

Satan zal zich wel een Rijk oprichten dat veel op het Hemelse Goidsarijk zal gaan lijken. Alleen zal dat rijk van Satan een dwangmatige samenleving, gebaseerd op dwang en uniformiteit m.b.t. de werken en de beloning.
Het Merkteken zal daar even centraal staan als het Zegel dat in het hemels Koninkrijk centraal zal staan. Maar de liefde en de vrijheid m.b.t. de wijze waarop het leven in die Grote Hemelse Stad de verloetsn met elkaar en de bewoners van de hemelse gewesten om zullen gaan; zijn als een verschil tussen dag en nacht, als deze wereld in al haar duisternis en zelfvernietiging, uiteindelijk ten onder is gegaan en zich de bokken hebben gelaafd, die nu samen met de overwinnaars juichen, dat Saddam Houssein gevangen genomen is, alsof het hun eigen (strijd-) toneel is, waarop zij voor de decors van s'werelds speelveld, een mens van zijn gegeven rol, niet meer is dan een puppet on a string in de handen van Satan, de Overste van deze wereld en de bedenker en Koning van de One World Order, zoals Openbaring 13 ons zo overduidelijk leert.

Gaat daarom uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen (Openbaring 14:1-15)
« Laatst bewerkt op: december 15, 2003, 12:21:36 pm door Baldur »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #55 Gepost op: december 15, 2003, 10:11:15 am »

quote:

op 15 Dec 2003 10:06:21 schreef Baldur:
Ik vraag hen alleen wat de dopeling moet leren en weten, kennen en doorgronden, om gedoopt te worden, zoals Jezus ons voordoet en leert.

Je hoeft helemaal niets te weten, kennen en doorgronden om gedoopt te worden.
Je hoeft alleen maar te geloven dat Jezus de Zoon van God is. De kamerling uit Morenland had daar ook geen 70 lessen voor nodig alleen een simpele verkondiging van Jezus Christus.

Handelingen 8:36-38
En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.

Eerlijk gezegd vind ik het knap arrogant om te denken dát je het kunt doorgronden.
Bombus terrestris Reginae

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #56 Gepost op: december 15, 2003, 10:51:33 am »
Beste Bumblebee,

Je gaf dit aan:

Je hoeft helemaal niets te weten, kennen en doorgronden om gedoopt te worden.
Je hoeft alleen maar te geloven dat Jezus de Zoon van God is. De kamerling uit Morenland had daar ook geen 70 lessen voor nodig alleen een simpele verkondiging van Jezus Christus.

Handelingen 8:36-38
En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.

Ik vind het knap dat je mij dit aanwijst. Inderdaad geweldig! De Kamerling liet zich ZOMAAR DOPEN.

Wel, Bumblebee, je vergist je en je arrogantie om dat zo maar te geloven, stijgt boven dit uit:

Handelingen

De Handelingen der Apostelen is het VERVOLG van het EVANGELIE van Lucas.

Okay, en wat hield het Evangelie van Lucas in, Bumblebee?

Lucas maakte Jezus bekend aan -alle- mensen als de toekomstige Verlosser. Jezus maakt bekend wat er allemaal alzo om Hem gaande is. ZO werd dus het "Evangelie aan de armen ontvangen" Het Lucas evangelie GETUIGT van Jezus. Hieraan gaf de Kamerling GEHOOR! Het kreeg dus LES, en WIST WAAROM hij zich liet dopen! De mensen, die door LUCAS geleerd werd, waren BLIJDE mensen.

Lucas: Geboorte en kinderjaren van Johannes de Doper en Jezus
Lucas: hewt optreden van Johannes de Doper
Lucas: Jezus' eerste dienstwerk in Galilea
Lucas: ZIjn laatste week in en bij Jeruzalem
Lucas: De opstanding, verschijning en Hemelvaart van Jezus

Wat lezen we nu verder van LUCAS, beste Bumblebee:

In Handelingen beschrijft dezelfde auteur (Lucas) de geschiedenis van de UITBREIDING (verder dus) van het Christelijk geloof.

Welnu Bumblebee, laat ik nu hetzelfde stukje Bijbeltekst hanteren waarbij ik vanaf vers 26 begin, en wat lezen we daar??

Handelingen 8:26-40

26   Filippus ging ook de stad uit, want een engel van God had tegen hem gezegd: "Zorg ervoor dat u vanmiddag op de weg van Jeruzalem naar Gaza bent; dat is een eenzame weg."
27   Toen Filippus op die weg liep, zag hij een wagen voor zich uit rijden. In die wagen zat een voorname Ethiopiër. (A) Hij was minister van financiën in de regering van koningin Candace van Ethiopië. De man was in Jeruzalem geweest om God te aanbidden en
28   keerde nu naar zijn land terug. Onderweg zat hij hardop te lezen uit het boek van de profeet Jesaja.
29   De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen."
30   Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja.
31   "Begrijpt u wat u leest?" vroeg hij aan de man in de wagen. "Eerlijk gezegd, begrijp ik er niet veel van", antwoordde de man. "Er staat ook geen uitleg bij!" En hij vroeg Filippus bij hem in de wagen te komen zitten.
32   In het gedeelte dat de Ethiopiër aan het lezen was, zei de profeet Jesaja: "Hij was als een schaap, dat voor de slacht weggebracht werd. Hij deed zijn mond niet open, zoals een lam stil is terwijl het geschoren wordt.
33   Hij werd vernederd en zijn recht werd hem ontnomen. Wie zal over zijn nageslacht vertellen? Zijn leven is immers van de aarde weggenomen." (B)
34   De Ethiopiër vroeg aan Filippus: "Heeft Jesaja het hier over zichzelf of over iemand anders?"
35   Filippus antwoordde dat Jesaja over de Christus sprak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen.
36   Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk", zei de Ethiopiër, "daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?"
37   Filippus antwoordde: "Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen." Hij zei daarop: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is."
38   Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem.
39   Toen zij uit het water kwamen, nam de Geest van de Here Filippus weg. De Ethiopiër zag dat hij weg was. Hij reisde verder met een hart vol blijdschap.
40   Filippus ontdekte dat hij in Asdod was. Vandaar ging hij naar het noorden en kwam tenslotte in Caesarea. Onderweg sprak hij in alle plaatsen over Jezus Christus.

Ten eerste:

29   De Heilige Geest zei tegen Filippus: "Haal die wagen in en blijf ernaast lopen."
30   Filippus zette de pas erin en toen hij bij de wagen kwam, hoorde hij iemand hardop lezen. Het was uit het boek Jesaja.

Wie zei wat tegen Filippus? Juist de HEILIGE GEEST. We zien dus dat de Heilige Geest bezig was de Doop voor te bereiden van deze Ethiopiër. Want de Heilige Geest WIST wat de Ethiopiër hard GELEERD en op grond van DIE KENNIS, gereed was om gedoopt te worden.

Want we weten van Lucas dat het Schriftwoord allom GELEERD WERD aan alle mensen (dus ook de Ethiopiër/ Kamerling)

Wat lezen we nog meer in dit stukje Bijbeltekst, Bumblebee?

Okay de Ethiopiër zegt dat hij niet begrijpt wat Jesaja te vertellen heeft, hij is een profeet en brengt een profetische boodschap, die alleen aan de hand ven het Schriftwoord (Tora) te begrijpen is, door de Heilige Geest.

De boodschap van Jesaja, was bestemd voor hen die teruggekeerd waren van Babel naar Jeruzalem (Openbaring 14: Gaat uit van het grote Babylon opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. Bedoeld wordt dat -ook wij- terug moeten keren naar het (Geestelijke) Jeruzalem de stad die op ons wacht)

Natuurlijk begreep deze kamerling geen jota van die profetieën, wie wel tegenwoordig!

DAAROM leidde de HEILIGE GEEST in Handelingen 8 alles. Een VOORBEELD voor ons!

Filippus vertelde (als man van een profetisch volk = vergelijk Openbaring 12:17 voor ons) dat Christus centraal staat van alle profetie en -dus ook de wetten en het Schriftwoord: vers 35 en ook 36.

De Ethiopiër /Kamerling wist -nog- niet precies wie of wat de profetie nu werkelijk was. Hij dacht de profeet te moeten volgen maar zei er, direct achteraan: of iemand anders?. Hij worstelde met dezelfde vraag als het volk Israël van toen en nu. Maar de Heilige Geest "zag" zijn oprechtheid, die door de Satan werd verduisterd. Satan wilde helemaal niet dat de Kamerling zou worden gedoopt.

DOORDAT of OMDAT de Heilige Geest de Ethiopiër (de spaderegen) dat ene zetje gaf m.b.t. het begrip van Jezus, die centraal staat in het hele Evangelie, wist de Erhiopiër nu zeker dat hij Christus moest navolgen, wilde hij gered zijn. De kennis voor hem was "volledig" ook hij als Kamerling kon het dienstwerk aanvangen, de Gods-dienst had voor hem datgene gebracht dat van hem een trouwe discipel kon maken. Wat staat er dus in Handelingen 8:26-40, gewoon dat hij door Filippus en de heilige Geest werd ONDERWEZEN! net zoals de Kamerling al eerder had gedaan, gehoord en aanvaard in Jeruzalem.

Ken je Bijbel Bumblebee, en niet te gauw mensen als zijnde arrogant betiitelen. want in al het gebrek dat wij hebben aan de kennis van het Schriftwoord en / of de Profetie, noemt Satan ons al gauw arrogant, als we met kop en schouders boven  zijn (wereldse-) profetie uitsteken. Zuke opmerkingen Bunblebee, zeggen mij niets, maar vertellen mij meer over de schrijver er van, m.b.t Gods Schriftwoord.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2003, 11:00:24 am door Baldur »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #57 Gepost op: december 15, 2003, 11:03:49 am »
Baldur schreef in een eerder bericht :

Ik heb de churchboard van een Pinkstergemeente aangeschreven, om te vragen welke Bijbelstudies vooraf gaan, aan de Doop en in welke toestand men de Dopeling moet leren kennen, als deze Jezus wil ontmoeten. Tot op heden heb ik geen antwoord gehad. Dan kan men ook niet, want ik heb aangegeven wat een Dopeling moet weten en in welke toestand iemand moet zijn.

Waarom vroeg je het dan als je het al wist  8)7

Vandaar dat je geen antwoord kreeg, je was uit op "dwaze en onverstandige strijdvragen "En daar zij wisten vlg. 2Tim. 2 : 23 dat zij twisten teweegbrengen, hebben zij niet geantwoord.

Volkomen bijbels.

Vandaar dat voor mij de discussie ook gesloten is.

Weet hoe Jezus zulke mensen noemt ? Lees Matth 23 maar eens.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2003, 11:12:46 am door Mientje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #58 Gepost op: december 15, 2003, 11:15:52 am »
Baldur, op zo'n toon discussieer ik niet met iemand.

Het spijt me als ik je heb gekwetst door te zeggen dat het arrogant is, te denken dat je alles kunt doorgronden.
Dat was niet tegen jou als persoon gericht, ik bedoelde dat wij als mensen te klein zijn om God te doorgronden. Dat zal je nooit lukken en het is dwaas om dit te verwachten en te eisen voordat iemand gedoopt mag worden.

Ik vind dat uit het verhaal van de kamerling uiteindelijk duidelijk blijkt: iedereen die gelooft dat Jezus de Zoon van God is, en bij Hem wil horen, mag worden gedoopt. Daarna volgt het beter leren kennen van Christus en Zijn wil.
zoals Jezus zelf zei:

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Dus: volgeling maken (= tot Jezus brengen) -> geloven
Dan dopen,
dan onderwijzen. (kerkgang, gemeente, Bijbelkring etc.)

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #59 Gepost op: december 15, 2003, 11:35:35 am »
Beste Bumblebee,

Je schreef dit:

Dat was niet tegen jou als persoon gericht, ik bedoelde dat wij als mensen te klein zijn om God te doorgronden. Dat zal je nooit lukken en het is dwaas om dit te verwachten en te eisen voordat iemand gedoopt mag worden.

Ik vind dat uit het verhaal van de kamerling uiteindelijk duidelijk blijkt: iedereen die gelooft dat Jezus de Zoon van God is, en bij Hem wil horen, mag worden gedoopt. Daarna volgt het beter leren kennen van Christus en Zijn wil.
zoals Jezus zelf zei:

Ik ben het met je eens dat we Gods plannen nooit kunnen doorgronden. Daarom ziet Hij ons ook niet (zo) heilig aan als Hijzelf is. Dit verhaal van de Kamerling, geeft weer een aan, dat we niet alles moeten geloven, dat ons ogenschijnlijk bij Jezus brengt. Jezus LEERDE voordat Hij het dienstwerk BEGON eerst wat Zijn Vader Hem eerst leerde. Zo werd Jezus eerst opgenomen in de synagoghe, (en dus NIET gedoopt) en leerde van Zijn Hemelse Vader, dat Jezus DIRECT in praktijk bracht. ZO GROEIDE Hij naar de Doop toe en Zijn (voorbeeld-) dienstwerk toe, dat Hij op 30 jarige leeftijd, werkelijk begon. Voordat Jezus dus de Doop, door onderdompeling onderging, WIST Hij wie Zijn Vader was. Dus het noemne van Jezus' naam of het laten dopen op grond van alleen Zijn naam, is ONBIJBELS. Dat is tenslotte ook wat de geschiedenis van de  Kamerling, ons leert.
Er staat nergens dat de Kamerling zich liet dopen omdat hij slechts op de naam van Jezus zich liet dopen. Er staat, nogmaals, dat deze Ethiopiër, door de Heilige Geest geleerd werd, dat God de Vader wist en zag, dat deze man al reeds van Hem had gehoord in Jeruzalem maar dat hij nog twijfelde en een 'spaderegen' nodig had.

De wereld heeft zich een Beeld van Jezus gemaakt, in plaats van Jezus zelf na te volgen. Wie Jezus kent, volgt Hem na. De arrogantie van de mensen ligt juist in het NIET navolgen van Jezus in de wet en de geboden, maar veeleerder in het handhaven en navolgen van menselijke wetten en een menselijk beeld van Jezus, dat is nu juist waar Jezus steeds op wijst (zie Johannes 8: Twistgesprek met de Joden en Nicodemus Joh 3). Als Bush of Blair ropen dat er vrede komt en dat God hen steund in de strijd tegen (de mens) rterroristen, dan liegen ze en maken van Jezus een charletan. Wamt Jezus leert ons nergens dat WIJ mensen moeten doden en dat wij rechten ontlenen kunnen aan Zijn oordeel. Daarom vermoed ik ook, vanuit Bijbles-profetische perspectief, dat al de aanslagen die er zijn geweest, gewoon uit dezelfde kokers komen dan de 'redding' en de 'overwinningen'. Want hoe toevallig is het dat bij de aanslag op de Twintowers, video-camera's op diverse plekken, schijnbaar al gereed stonden om de (aangekondigde) aanslagen te verslaan! Waarom was er geen brandplek te zien, op de weg waar de auto had gestaan die in Oklahoma een gebouw (ex-plodeerde in plaats van (im-) plodeerde. Juist, omdat de springstoffen IN het gebouw waren aangebracht en niet  op de auto waren geladen. Waarom vond een sporende FBI-agent een copmpleet nieuwe en gave bumper enkele honderden meters verderop terug, alsof deze zo vanuit het magazijn kwam.

De 'aanslag' kosstte wel tientallen mensen het leven en de FBI inclusief de administration van de USA hadden een reden om acties en omstandigheden aan te passen, in de strijd tegen het "terrorisme". De vriend Saddam Houssein, waar Rumsfels en Chenay in 1983 zo vriendschappelijk en joviaal in Bagdad elkaar de hand mee schudde en Saddam de wensen, voor zichzelf, maar ook de USA prachtig invulling ging (gezien op de Duitse TV- oktober 2003).

Geen wonder, dat de Amerikaanse regering het er op zal aansturen, een geregiseerde veroordeling en berechting van Saddam Houssein voorbereiden, zoals Netwerk liet doorschemeren. In een verkeerde onrechtvaardige tong, maar genoeg voor deze wereld.

Satan speelt zijn rol uit, de Beesten van Openbaring, zijn vrienden geworden! Ze werken samen om de mensen door angst en misleiding naar éénheid te leiden, éénheid door angst en bedrog. Jezus strijdt ook, Hij wijst ons opo het Rijk dat hij in éénheid van Liefde wil oprichten, zonder geweld en zonder kracht.

Over menselijke inzettingen:

Hebreeën 10
1   De Joodse wet gaf maar een versluierd beeld van de geweldige dingen, die Christus voor ons zou doen. Jaar in jaar uit werden telkens weer dezelfde offers gebracht, maar toch konden de mensen onder dat oude verbond daardoor niet gered worden.
2   Als dat wel had gekund, zou één offer genoeg zijn geweest; dan zouden de gelovigen eens en voor altijd gereinigd zijn en zouden zij geen besef van schuld meer hebben.

2 Kronieken 36
15   Steeds weer stuurde de HERE, de God van hun voorouders, profeten om hen te waarschuwen, want het lot van Zijn volk en van Zijn tempel liet Hem niet onberoerd.
16   Maar het volk bespotte deze boodschappers van God en sloeg hun waarschuwingen in de wind. Zij staken net zolang de draak met de profeten tot de HERE Zijn toorn niet langer kon inhouden en er geen hoop meer was op herstel.
17   De HERE stuurde daarom de koning van Babel op hen af, die hun jongemannen doodde en hen zelfs tot in de tempel achtervolgde. Hij kende geen medelijden en doodde zelfs de jonge meisjes en de oude mannen. De HERE gebruikte de koning van Babel om hen volledig weg te vagen.

Spreekt Jezus een onduidelijke taal tot ons of is Hij onduidelijk in Zijn voorbeeld? Neen, als er wordt gebrabbelt over Zijn Verlossende Woord en karakter, dan zegt Jezus:

Jesaja 8:20
"Vergelijk de woorden van deze waarzeggers met het woord van God!" zegt Hij. "Als hun boodschappen van de Mijne verschillen, komt dat doordat Ik hen niet heb gestuurd; want er is geen licht of waarheid in hun binnenste.

Hier leert Jezus dus dat de tongen die we spreken namens Jezus (zoals Hij hier dus ZELF aan ons leert) verstaanbaar moeten zijn, maar vervolgens Vertaalt moeten worden als mensen de essentie er van niet begrijpen. En daar is nu dus de BIJBEL voor! Ook, waarzeggers of onduidelijke verkondigers moeten getoetst worden aan de Bijbel. Ik zou heel graag eens door zo'n tongenspreker, in zijn brabbelbox vertaalt willen horen, wat de profetie van Daniël is, of de profetie van de 3 engelenboodschappen in de Bijbel. Want immers "zij" spreken direct met de Hemelse Vader? Kijken of deze dan "onwaarheden" verkondigt in de Bijbel!

Mijn kennis deelde mij mede dat de Bijbel, NAUWELIJKS ter sprake komt, en er veel wordt gezonden (opwekkings-liederen) maar zeer weinig uit de Bijbel. Zij merkt nu, sinds zij in een kerkgemeente komt op Sabat, dat daar de BIBEL geleerd wordt en dat de Heilige Geest die woorden voor haar omzet in ervaringen met Jezus, zonodig vraagt ze aan mede-broeders en zusters om raad of een zekere weg. Gods volk moet een profetisch volk zijn, geen volk dat in een kaboutertaal spreekt, als wij onmondige schepselen (kinderen) zijn.

Zelf ga ik op Sabbat in België naar een Sabbatvierende kerkgemeente!

en daarom;

Johannes 18
35   "Ik ben geen Jood!" zei Pilatus. "U bent hier gebracht door de priesters van Uw eigen volk. Waarom weet ik niet. Wat hebt U gedaan?"
36   Jezus antwoordde: "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Als dat zo was, zouden mijn lijfwachten met geweld hebben verhinderd dat Ik in de handen van de Joden was gevallen. Nee, mijn koninkrijk is niet van deze wereld."
37   "Bent U dan toch een koning?" vroeg Pilatus. "U gebruikt zelf het woord koning", was Jezus' antwoord. "Inderdaad, Ik ben een koning. Ik ben geboren en in de wereld gekomen om de waarheid bekend te maken. Ieder die de waarheid liefheeft, luistert naar wat Ik zeg."

Dank voor je verontschuldiging, maar ik zie deze niet gericht aan mij persoonlijk. Zie het in relatie die je, zeer wel degelijk, zo nauw met Jezus wilt hebben en de Heilige Geest. Het is net als bij de Kamerling; leer Hem kennen en volg Hem (dan) na!

Psalmen 119
34   Maak mij verstandig, want dan kan ik Uw wet houden zoals U wilt. Met mijn hele hart wil ik mij aan Uw wet houden.
35   Laat mi
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 10:00:47 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #60 Gepost op: december 15, 2003, 12:58:48 pm »
Mientje,

@@Waarom vroeg je het dan als je het al wist@

Tevergeefs heb ik je geprobeerd te leren van wat ik van Jezus heb  gehoord, omdat Hij het van de Vader heeft gehoord. Tevergeefs probeer je mij te hangen en te vermoordden (geestelijk) je past notabene hiertoe een totaal verkeerd Hoofdstuk toe. Mattheus 23 gaat juist over hen die de wetten en de geboden aan hun laars lappen, zij die het VERKEERDE leren aan de mensen, degenene die zich met de Koningen en belanghebbende van deze aarde bezig houden en hen navolgen. Je bent er het evenbeeld van MIENTJE. Menende Jezus na te volgen, volg je de Koningen van deze wereld na. Hoe treffend geef je daar een voorbeeld van. Mij het Evangelie leren is één ding. Maar mij het VERKEERDE voorhouden is een ander ding. Ik zeg je; hou mij het verkeerde niet voor. Want in hoeverre ben of kun je nu een voorbeeld zijn voor anderen, als je mijn postings ophangt aan dit. Veeleerder zijn al mijn postings een bewijs der dingen die hier in Hoofdstuk Matt 23 staan. Een goed verstaander zal dat zien en beamen. Je maakt jezelf belachelijk MIENTJE. Sorry dat ik dat moet zeggen. Zoek een beter hoofdstuk uit, om mij van mijn geloof af te brengen of Jezus in discrediet! (ongewild en niet gemeend; dat geloof ik)
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 08:28:40 am door Baldur »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #61 Gepost op: december 18, 2003, 04:16:53 pm »
Beste lezers,

In een geloofsbelijdenis van een kerkgemeente kwam ik deze overweging tegen voor hen die voor de Doop staan:

Door intense studie van het Schriftwoord, door de Heilige Geest SPREEKT GOD direct tot ons en ontvangen wij licht en kracht, door ons gebed verenigd met Jezus. Daardoor verenigen wij ook oze ziel (bloed) met God de Vader.Deze zijn alleen door de hemelverordeneerde middelen om de overwinning te behalen in de strijd tegen de zonde en voor de ontwikkeling van ons Christelijk karakter (groei in Jezus, gerechtigheid) Psalm 19: 8 en 9 / Psalm 119 /Psalm 130 / Joh. 6:63 en 17:17 en 1 Petrus 2:2 alsmede 1 Thes. 5:17 en Lucas 18:& maar ook Psalm 55:18 en tot slot Jesaja 50:4.

We hebben dus voor de vertaling van Gods Woord alleen de Heilige Geest nodig die er voor ons allemaal is. We hebbe geen brabbeltaal nodig van zondige mensen en een vertaling door derden is even overbodig. Want de brabbeltaal van menselijke tongen is niets abders dan hetgebrul van Satans engelen en demonen!

Openbaring 18
1   Daarna zag ik een andere engel uit de hemel naar beneden komen. Hij had grote macht en de aarde werd door zijn glans verlicht.
2   Hij had een enorme stem en riep: "Gevallen! De grote stad Babylon is gevallen! Zij is een woonplaats geworden voor demonen en een gevangenis voor alle boze geesten. Binnen haar muren wonen alle vieze en lelijke vogels.
3   Want alle volken hebben van de wijn van haar woeste ontucht gedronken. De koningen van de aarde hebben ontucht met haar gepleegd en de zakenmensen van over de hele wereld zijn rijk geworden door haar grote welvaart."

Zo duidelijk is God:

Genesis 1
3   Toen zei God: "Laat er licht zijn." En toen was er licht.
4   Het beviel God en Hij maakte een duidelijke scheiding tussen het licht en het donker.
5   Het licht noemde Hij 'dag' en het donker 'nacht'. Het werd avond en het werd weer morgen: de eerste dag.

Het moet dus DUIDELIJK zijn voor elke zoekende ziel, wat God bedoelt, stel je voor je bent in de woestijn en er is geen tongen-vertaler:

Genesis 21
20-21    God zegende de jongen, die in de woestijn van Paran opgroeide en een uitstekende boogschutter werd. Zijn moeder regelde later voor hem een huwelijk met een Egyptisch meisje.
22   In diezelfde tijd brachten koning Abimélech en zijn opperbevelhebber Pichol Abraham een bezoek. De koning opende het gesprek en zei: "Het is duidelijk dat God u overal mee helpt;
23   daarom wil ik graag dat u mij belooft nooit samen te spannen tegen mij of mijn opvolgers, maar altijd op goede voet te zullen blijven met mijn land. Ik heb u immers ook goed behandeld. Kunt u mij dat bij de naam van God zweren?"

God is zelfs voor de Farao duidelijk:

Genesis 41
37   Farao en zijn adviseurs zagen wel wat in Jozefs voorstellen. Zij bespraken wie de leiding moest krijgen over die enorme onderneming.
38   Toen zei Farao: "Wie kan dat beter doen dan Jozef? Hij is een man, die duidelijk vervuld is met de Geest van God."
39   Toen wendde Farao zich tot Jozef en zei: "Aangezien God u de betekenis van de dromen heeft ingegeven, bent u de meest wijze man in het land!

En we zien ook dqt de Heilige Gest hier DUIEDEKLIJK is voor een elk die betrokken is bij dit voorval.

Blijkbaar is Gods volk hardleers ondanks de brabbelvertaling van de vertalers:

2 Koningen 17
11   Bovendien verbrandden zij reukwerk voor de goden van dezelfde volken, die de HERE uit het land had verjaagd toen de Israëlieten er binnenkwamen. De Israëlieten hadden vele goddeloze dingen gedaan en daarom was de HERE beledigd en was Zijn toorn opgewekt.
12   Ja, zij aanbaden afgoden, ondanks de duidelijke en herhaalde waarschuwingen van de HERE.
13   Steeds weer had de HERE profeten gestuurd om zowel Israël als Juda te waarschuwen dat zij zich moesten bekeren van hun zonden. Hij had hun gezegd dat zij de geboden die Hij hun voorouders had gegeven en door deze profeten in herinnering had gebracht, moesten gehoorzamen.

God laat aan duidelijheid niets te wensen over!

Zonder woorden:

Psalmen 119
129   Alles wat U hebt gezegd, is geweldig en heerlijk. Daarom onthoud ik alles wat ik van U hoor.
130   Door te luisteren naar Uw woord, komt er licht en duidelijkheid in mijn leven. Zelfs onverstandige mensen ontwikkelen inzicht.
131   Ik smacht van verlangen naar alles wat U gebiedt.

Is God hier onduidelijk, is er een vertaler nodig, neen:

Jesaja 8
1   De HERE gaf mij opnieuw een boodschap: "Maak een groot schrijfbord en schrijf daarop in duidelijk leesbaar schrift: De vijanden zullen spoedig zijn vernietigd." (A)
2   Ik vroeg de priester Uria en Zacharia, de zoon van Jeberechja, die beiden bekend stonden als eerlijke mannen, toe te kijken terwijl ik het opschreef, zodat zij konden getuigen dat ik het had opgeschreven.

Direct een telefoonlijn met God de Vader:

Jesaja 48
15   Maar Ik zeg het. Ik heb hem geroepen; Ik heb hem dit laten doen en zal hem daarbij helpen.
16   Kom dichterbij en luister goed. Ik heb u altijd duidelijk verteld wat zou gaan gebeuren, zodat u het allemaal goed kon begrijpen. En nu heeft de HERE God door Zijn Geest mij deze boodschap voor u gegeven:
17   De HERE, uw verlosser, de Heilige van Israël, zegt: Ik ben de HERE, uw God, Die u voor uw eigen bestwil straft en Die u de paden wijst waarlangs u moet lopen.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2003, 04:30:55 pm door Baldur »

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #62 Gepost op: december 18, 2003, 05:09:12 pm »
Blijft staan dat tongen en vertolking van tongen gaven zijn die de Heilige Geest geeft aan wie Hij wil.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #63 Gepost op: december 23, 2003, 02:56:55 pm »
Hieronder heb je een site waarop een artikel staat over de noodzaak van het toetsen van spreken in tongen. Het is van iemand die er ervaring mee heeft opgedaan, en dus niet een buitenstaander die niet weet waar hij over praat.

In ieder geval lijkt het mij heel belangrijk - en ook bijbels - om het ook bij jezelf te toetsen als je zelf in tongen spreekt. (Ook als je denkt dat het bij jezelf wel goed zit - de duivel doet zich nl. voor als een engel des lichts en dat wil zeggen dat dingen die niet goed zouden zijn, bedriegelijk echt kunnen lijken)

http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/toetstong.htm
« Laatst bewerkt op: december 23, 2003, 03:07:38 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #64 Gepost op: december 23, 2003, 03:07:22 pm »
Boeiend stuk,maar ik kan niet zo goed terugvinden HOE je dan je eigen tongen moet toetsen, als je ze zelf niet verstaat en je er volledig van overtuigd bent dat je God looft?

Kun je van alle tongen vragen om in duidelijke taal te spreken en zullen ze dat dan ook altijd doen?

Bedankt trouwens voor het duidelijke stuk over Uitverkiezing in het andere topic!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #65 Gepost op: december 23, 2003, 03:12:24 pm »
Ik heb het stuk gelezen, en wat mij opviel was : Het eindigt met : Beproeft de tongen.

Dat wil zeggen dát ze bestaan, en dat ze beproefd moeten worden ben ik het volkomen mee eens.

Er zal gerust wel veel kaf onder het koren zitten, maar daarom moet je het kind niet met het badwater weggooien .

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #66 Gepost op: december 23, 2003, 03:13:51 pm »

quote:

door Bumblebee op 23 Dec 2003 15:07    
Boeiend stuk,maar ik kan niet zo goed terugvinden HOE je dan je eigen tongen moet toetsen, als je ze zelf niet verstaat en je er volledig van overtuigd bent dat je God looft?

Kun je van alle tongen vragen om in duidelijke taal te spreken en zullen ze dat dan ook altijd doen?

Ik zal even op zoek gaan naar info hierover want daar heb ik laatst ook wel iets over gelezen.... (Als je wist wat ik eigenlijk moet doen - de meer aardse taken zo als opruimen, strijken, afwassen, maar gelukkig dat Martha ook niet altijd druk mocht zijn met deze dingen)
En bedankt voor je waardering over het stukje over uitverkiezing. Ik hoop dat je er wat aan hebt maar het vergt even een omschakeling van denken om te begrijpen wat er mee bedoeld wordt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #67 Gepost op: december 23, 2003, 03:48:17 pm »

quote:

Citaat  APGeelhoed
Voorbeelden van spreken in tongen uit demonische bron

Demonische oorsprong is geen louter theoretische mogelijkheid
In het pastoraat zijn we verschillende van dit soort gevallen tegengekomen. Een vrouw uit onze gemeente is opgegroeid in een pinkstergemeente, waar zij op twaalfjarige leeftijd bewust de Here Jezus als haar verlosser heeft aangenomen. In haar gemeente werd getrouw het bijbelse evangelie verkondigd. Zo rond haar achtiende jaar ging ze, door de prediking, nadenken over de (onbijbelse) pinksterversie van de doop met de Geest .
Ze bad wat ze moest doen? Daarop kreeg ze drie nachten een droom waarin ze zichzelf naar voren zag gaan in de samenkomst in haar gemeente voor handoplegging en gebed om de doop met de Geest, waarna ze zichzelf in tongen zag spreken. Na de derde keer dezelfde droom te hebben gehad dacht ze: "Dit moet van de Heer zijn." Niet beseffend dat ook boze geesten zulke dromen kunnen geven, en niet beseffend dat ze in de bijbel had moeten kijken of deze voorstelling van de doop met de Geest wel juist is. Daarop is ze in de dienst naar voren gegaan voor het ontvangen van de doop in de Geest (via handoplegging en gebed). En inderdaad sprak ze in tongen. Enkele jaren later is ze getrouwd en via haar huwelijk is ze in de baptistengemeente terechtgekomen. Ze had in die jaren regelmatig nachtmerries, waarin een demonische persoon haar achtervolgde. De nachtmerries waren zo hevig dat haar man het merkte en haar wakker moest maken. Als ze dan samen baden kalmeerde ze weer. Na het ontvangen van de gave van het spreken in tongen maakte ze ook mee dat een macht haar hand bewoog als ze schreef, waardoor ze een boodschap doorkreeg. (In occulte kringen staat dit bekend als “automatisch schrift”) Enkele jaren geleden hield Rob Matzken een spreekbeurt in onze gemeente. In zijn lezing wees hij er op dat tongentaal van demonische oorsprong kan zijn. De vrouw sprak hem daar na afloop van de samenkomst op aan. Ze vertelde hem dat ze in tongen sprak. Matzken stelde haar voor om de zaak aan de Heer voor te leggen. "Heer wilt U laten zien uit welke bron mijn spreken in tongen komt?" Ze hebben samen gebeden en die nacht kreeg de vrouw weer een droom. Deze keer verscheen er in een droom een persoon die zijn naam aan haar bekend maakte. De volgende morgen vertelde ze het aan haar man. Samen met de voorganger kwamen ze tot de conclusie dat dit niet klopte. In de naam van de Here Jezus hebben ze de demon bevolen om te vertrekken. De boze geest is vertrokken met als bijkomend gevolg dat ze geen nachtmerries meer had en niet meer in tongen sprak.

Een ander voorbeeld is wat een zuster uit onze gemeente beleefde. Zij raakte occult gebonden nadat een "gebedsvrouw" over haar in tongen had gebeden. Dat gebeurde in een bijeenkomst van de interkerkelijke charismatische "Woman Aglow" vrouwenbeweging. De zuster werd in die samenkomst misleid door een profetie die de gebedsvrouw in haar lezing uitsprak. De gebedsvrouw zei: "De Heer zegt me dat er hier iemand is die door moeilijke tijden heengaat, maar de Heer zegt: Ik ben met je." Dat is natuurlijk een schot voor open doel, want in elke samenkomst zijn er wel enkele aanwezigen die het moeilijk hebben. Maar de zuster uit onze gemeente had het op dat moment moeilijk en ze dacht dat die "profetie" voor haar was bestemd. Na afloop zocht ze de spreekster op. Ze vertelde over de profetie en dat die voor haar was bedoeld. Ook vertelde ze iets van haar strijd. Daarop stelde de "gebedsvrouw" voor om met haar te bidden. Daar ging ze mee akkoord Terwijl de gebedsvrouw bad legde ze haar hand op de schouder van de zuster (handoplegging!!) en na enige tijd schakelde ze in het gebed over op tongentaal (zonder een vertaling te geven). Diezelfde nacht deden zich in het huis van deze zuster allerlei occulte verschijnselen voor (geluiden, geestverschijningen, ze werd zelfs fysiek lastiggevallen door de geestverschijningen) er viel geregeld een verschrikkelijk angst op haar. Ze heeft hulp gezocht bij de leiding van onze gemeente. Na een voorbereiding in gebed hebben enkele broeders haar bezocht. Ze heeft tegenover de Here beleden dat ze zich de handen op had laten leggen en over zich in tongen had laten bidden. De broeders hebben daarna in de naam van Jezus de machten bevolen om haar niet meer lastig te vallen. De occulte verschijnselen verdwenen vanaf dat moment. Wat deze gebedsvrouw al tongensprekend overdroeg was niet een zegen van de Heilige Geest, maar een binding van demonen.

Een asielzoeker uit Afrika vertelde een tijd terug een van onze toenmalige oudsten dat in een grote pinkstergemeente in Rotterdam hij een van de aanwezigen, die in tongen sprak, verschrikkelijk lastertaal in een hem bekende Afrikaanse taal had horen uitspreken. Terwijl de aanwezige christenen en de persoon die in tongen sprak dachten dat de Heilige Geest aan het woord was.

Een rondreizende evangelist die ik reeds vele jaren ken vertelde me het volgende verhaal over zichzelf. Hij was opgegroeid in een volslagen heidense omgeving. Op zeventienjarige leeftijd was hij tot geloof gekomen door contact met een baptist. Die had hem het evangelie goed uitgelegd. Hij had hem ook geleerd om systematisch de gehele bijbel door te lezen. Vlak daarna verhuisde de broeder die hem tot de Heer had geleid. Na enige tijd kwam hij pinksterchristenen tegen die hem vroegen of hij de Heilige Geest al had ontvangen en of hij al was gedoopt met de Geest. Hij kende zijn bijbel niet en als enthousiast jong christen wilde hij alles ontvangen wat je kon ontvangen. Dus is hem de handen opgelegd en na enige aanmoediging sprak hij in tongen. Enkele jaren gingen voorbij. Doordat hij systematisch zijn bijbel bleef lezen kreeg hij steeds meer vragen bij de pinksterleer over de doop in de geest. Uiteindelijk heeft hij die leer, op grond van zijn inzicht in de bijbel, verworpen en na gebed kwam hij tot de conclusie dan zijn spreken in tongen slechts "gibberisch", d.w.z. gebrabbel, was geweest. In die tijd studeerde hij aan een theologische hogeschool. Toen hij dit verhaal aan zijn vriend, die medestudent was, vertelde schrok deze. Hij zei: "Maar ik spreek ook in tongen." Deze vriend is daarop naar zijn kamer gegaan en heeft gebeden: "Heer ik ga in tongen spreken. Laat U mij deze keer verstaan wat ik bid." De Heer verhoorde dit gebed en het bleken godslasteringen te zijn.

Dit zijn geen verhalen "van horen zeggen". Ik ken de mensen persoonlijk en er zijn vele getuigen die de waarheid kunnen bevestigen. Ook anderen kunnen dit soort verhalen vertellen. We moeten rekening houden met de mogelijkheid van een andere bron dan de Heilige Geest.

De noodzaak van toetsen

De bijbel zegt: "toetst alles" (1 Thess. 5:21). Dus moeten we ook geestesgaven, zoals het spreken in tongen, toetsen. Er staat in 1 Johannes 4:1 dat we de geesten moeten beproeven of ze uit God zijn. Het gaat hier om de geesten die in valse profeten werken, maar hetzelfde moet zeker ook met de geest achter tongenspreken gedaan worden.

Hoe toetsen?

Hoe kun je onderscheiden uit welke bron het spreken in tongen afkomstig is?

Gebed

Denk aan het voorbeeld van de vrouw uit onze gemeente (Zie 10.8.2.). Zij vroeg samen met br. Matzken of de Heer haar wilde laten zien uit welke bron haar spreken in tongen afkomstig was. Of denk aan het voorbeeld van de theologiestudent die aan de Heer vroeg of hij mocht verstaan wat hij zei, als hij in een andere tong sprak.

Je kunt zelf bidden of samen met een of meerdere volwassen christenen.

einde citaat apgeelhoed

Wat ik zelf hier nog bij op wil merken is het feit dat ik alle pinkster- en charismatische broeders en zusters liefheb, maar wel mag aangeven wat ik belangrijk vindt om in de bijbel na te gaan hoe bepaalde dingen bedoeld zijn.
Uit ervaring weet ik wat het is om gezegd te krijgen dat ik maar eens na moest gaan denken of ik de Heilige Geest wel had omdat ik niet
« Laatst bewerkt op: december 23, 2003, 04:11:11 pm door Priscilla en Aquila »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #68 Gepost op: december 23, 2003, 05:15:07 pm »
Beste  Priscilla en Aquila,

Ik ben onder de indruk van jullie posting aangaande het `in tongen spreken´NERGENS vind ik dus een POSITIEF aspect terug en is het voor mij duidelijk; het Schriftwoord is zonder alleen de Bijbel niet -altijd-te begrijpen. God maakt bekend dat delen van Gods plannen alleen door de kennis der prfoetie, bekend kunnen zijn aan de gemeente. Die Rest wordt omschreven in Openbaring 12:17. VOor miuj is er in de gehele Bijbel nergens, maar ook m.b.t. de gave der Profetie iets in een gebrabbelde taal tot mij gekomen, toch spreek en verkondig ik al meer dan 23 jaar het Eeuwig Evangelie. Ik heb nog nooit in een brabbeltaal hoeven te spreken, toch zijn er evangelisten geweest ( van de Mormonen en GVK) die na een gesprek over het Schriftwoord, op mijn profetische kennis, hun inzichten m.b.t. tot hun Verkondiging aan alle taal , stam en natie, moesten bijstellen, naar hun zeggen Enkelen heb ik jaren later op de Sabbat van de Heer, teruggezien en waren zij in staat om Gods tong te verstaan en te brengen aan hun vormalige kerkgemeente, zonder daarbij onduidelijk, oneerlijk of eigenzinnig te zijn. Gods tong is alleen maar te verstaan, door de kennis van het Schriftwoord in het licht van de Profetie te leren zien. Anders is er ruimte voor Satan om de profetie van zijn Rijk, door gebrabbel aan de mensen te leren en hen hiermee te veslinden, nu het nog kan!

Hiermee ben ik het uiteraard volledig mee eens; daarin kunnen we Jezus navolgen; toch zei Hij hen onomwonden de Waarheid, ook al meenden zij het goed!
« Laatst bewerkt op: december 23, 2003, 11:45:15 pm door Baldur »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #69 Gepost op: december 26, 2003, 11:42:10 pm »

quote:

door Mientje op 23 Dec 2003 15:12   quote  
Ik heb het stuk gelezen, en wat mij opviel was : Het eindigt met : Beproeft de tongen.

Dat wil zeggen dát ze bestaan, en dat ze beproefd moeten worden ben ik het volkomen mee eens.

Er zal gerust wel veel kaf onder het koren zitten, maar daarom moet je het kind niet met het badwater weggooien .

Beste Mientje,
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of je het in tongen spreken zelf ook wel eens hebt beproefd. En zo ja, deed je dat dan op een van de bovengenoemde manieren?
Of nog weer anders.

En wat bedoel je met 'het kind met het badwater weggooien?

dingo

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #70 Gepost op: december 27, 2003, 12:08:39 am »

quote:

op 23 Dec 2003 17:15:07 schreef Baldur:
[.......]
 Ik heb nog nooit in een brabbeltaal hoeven te spreken, toch zijn er evangelisten geweest ( van de Mormonen en GVK) die na een gesprek over het Schriftwoord, op mijn profetische kennis, hun inzichten m.b.t. tot hun Verkondiging aan alle taal , stam en natie, moesten bijstellen, naar hun zeggen
[.......]
Kun je aangeven waar die "profetische kennis" van jou uit bestaat? Tot nu toe zie ik alleen grote lappen tekst die ook nog voor een groot deel bestaan uit willekeurig bij elkaar geraapte bijbelteksten. Die bovendien ook nog op mij overkomen als de geschreven variant van het gebrabbel dat door anderen als tongentaal wordt gepresenteerd.

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #71 Gepost op: december 27, 2003, 07:24:45 am »

quote:

op 23 Dec 2003 17:15:07 schreef Baldur:
 het Schriftwoord is zonder alleen de Bijbel niet -altijd-te begrijpen. God maakt bekend dat delen van Gods plannen alleen door de kennis der prfoetie, bekend kunnen zijn aan de gemeente.

Bedoel je dat de bijbel niet compleet is en aangevuld wordt met profetie?

quote:

Ik heb nog nooit in een brabbeltaal hoeven te spreken, toch zijn er evangelisten geweest ( van de Mormonen en GVK) die na een gesprek over het Schriftwoord, op mijn profetische kennis, hun inzichten m.b.t. tot hun Verkondiging aan alle taal , stam en natie, moesten bijstellen, naar hun zeggen Enkelen heb ik jaren later op de Sabbat van de Heer, teruggezien en waren zij in staat om Gods tong te verstaan en te brengen aan hun vormalige kerkgemeente, zonder daarbij onduidelijk, oneerlijk of eigenzinnig te zijn. Gods tong is alleen maar te verstaan, door de kennis van het Schriftwoord in het licht van de Profetie te leren zien. Anders is er ruimte voor Satan om de profetie van zijn Rijk, door gebrabbel aan de mensen te leren en hen hiermee te veslinden, nu het nog kan!
Begrijp ik het goed dat tongentaal van Satan is en dat jij Gods tong bent?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #72 Gepost op: december 27, 2003, 09:53:56 am »
Ik heb nog nooit in een brabbeltaal hoeven te spreken, toch zijn er evangelisten geweest ( van de Mormonen en GVK) die na een gesprek over het Schriftwoord, op mijn profetische kennis, hun inzichten m.b.t. tot hun Verkondiging aan alle taal , stam en natie, moesten bijstellen, naar hun zeggen Enkelen heb ik jaren later op de Sabbat van de Heer, teruggezien en waren zij in staat om Gods tong te verstaan en te brengen aan hun vormalige kerkgemeente
=====================================
Paulus predikte nooit het evangelie waar het fundament al gelegd was !

Ik steld er mijn eer in het te verkondigen, doch zo, dat ik niet optrad, waar de naam van Christus reeds genoemd was, om niet op een anders fundament te bouwen............Rom. 15 : 20

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #73 Gepost op: december 27, 2003, 04:59:27 pm »

quote:

op 27 Dec 2003 07:24:45 schreef els:
[...]

Begrijp ik het goed dat tongentaal van Satan is en dat jij Gods tong bent?

Ik denk dat je het door hebt. ;) Al die miljoenen geestvervulde, tongensprekende evangelische christenen op de wereld, worden geinspireerd door satan, voeg daar nog eens al die miljoenen aan toe die werkeleijk bezet zijn door duistere machten, en een groot deel van de wereldbevolking die onder het juk leven van satan.

Gelukkig blijven zo nog een paar mensen over die het echt snappen. :?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2003, 10:46:06 pm door Wilhelmina »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #74 Gepost op: december 27, 2003, 10:33:27 pm »
Er is ook nog zoiets als zelfsuggestie.

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #75 Gepost op: december 28, 2003, 09:07:58 am »

quote:

op 27 Dec 2003 22:33:27 schreef Priscilla en Aquila:
Er is ook nog zoiets als zelfsuggestie.
Geelhoed had het niet over zelfsuggestie maar over door demonen geïnspireerde tongentaal. In 90! procent van de door hem onderzochte 'gevallen'.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #76 Gepost op: december 28, 2003, 10:52:48 am »

quote:

op 28 Dec 2003 09:07:58 schreef els:
[...]

Geelhoed had het niet over zelfsuggestie maar over door demonen geïnspireerde tongentaal. In 90! procent van de door hem onderzochte 'gevallen'.
Volgens mij meer dan 90%. Maar wat is de rest? Echte tongentaal? Of suggestie, mensen brabbelen wat en denken dan in tongen te bidden. Ik ga voor het laatste.

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #77 Gepost op: december 28, 2003, 11:13:27 am »

quote:

op 28 Dec 2003 10:52:48 schreef Priscilla en Aquila:
[...]
Volgens mij meer dan 90%. Maar wat is de rest? Echte tongentaal? Of suggestie, mensen brabbelen wat en denken dan in tongen te bidden. Ik ga voor het laatste.
Even voor de duidelijkheid: Het ging over 90 procent van de mensen die om hulp vroegen. Zelf kom ik al jaren in een pinkstergemeente, maar er wordt zelden hardop in tongen gesproken. Ook verkondigen ze bij ons niet dat je tongentaal moet hebben. Dat gaat ook lijnrecht in tegen de bijbel, waar staat: spreken soms allen in tongen?
Toch is het een gave van de Geest, Die geeft aan wie Hij wil.
Volgens mij is het bedoeld voor je eigen gebedstijd. En in combinatie met de gave van vertolking is het voor in de samenkomst.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #78 Gepost op: december 28, 2003, 01:30:21 pm »

quote:

op 28 Dec 2003 09:07:58 schreef els:
[...]

Welja, nog liever in demonen geloven die tongentaal produceren, dan de eer aan God geven.

Hoeveel heeft hij er "onderzocht", wat voor maatstaven heeft hij gebruikt, welke kennis heeft hijzelf van tongentaal, en heeft hij onderscheiding van geesten ontvangen, en waar kan ik dat onderzoek lezen??

5 vragen, die ik graag even beantwoord zou willen hebben.

Of zullen we maar gewoon lezen wat erover in de bijbel staat?

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #79 Gepost op: december 28, 2003, 02:30:13 pm »

quote:

op 28 Dec 2003 13:30:21 schreef Wilhelmina:
[...]

Welja, nog liever in demonen geloven die tongentaal produceren, dan de eer aan God geven.

Hoeveel heeft hij er "onderzocht", wat voor maatstaven heeft hij gebruikt, welke kennis heeft hijzelf van tongentaal, en heeft hij onderscheiding van geesten ontvangen, en waar kan ik dat onderzoek lezen??

5 vragen, die ik graag even beantwoord zou willen hebben.

Het is duidelijk dat ik niet altijd kort van stof kan zijn. Ik heb op Baldur en op Aquilla en Priscilla gereageerd.
Mijn eigen 'mening' is dat tongentaal een gebedstaal is. En daarom gebruik ik het in mijn eigen gebedstijd. In de samenkomst wordt bij ons in de gebedstijd ook wel gezamenlijk in tongen gebeden en gezongen. Maar nooit komt het voor zoals hier wel gesuggereerd wordt, dat we elkaar hardop bestoken met tongentaal. De prediking is in gewoon nederlands en ook het allergrootste gedeelte van de gebeden is in onze eigen taal.

Wat het onderzoek van Geelhoed en Mc. Crew betreft: zie hierboven in een bijdrage van Aquilla en Priscilla.

Marloes

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #80 Gepost op: december 28, 2003, 02:33:02 pm »
Geelhoed en tongentaal: oa www.solcon.nl/apgeelhoed/wordbest/watis.doc; zoek met conbtrol-F op 'tongentaal'.
Ook: pag 19+20 van users.skynet.be/fa390968/_In_3_Golven.doc.
Het getal 90% wordt ook genoemd in http://www.horst-koch.de/download/tongues.pdf[engels], pag 5/6.
[Prediker 7:29]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #81 Gepost op: december 28, 2003, 02:56:53 pm »

quote:

op 28 Dec 2003 14:33:02 schreef Marloes:
Geelhoed en tongentaal: oa www.solcon.nl/apgeelhoed/wordbest/watis.doc; zoek met conbtrol-F op 'tongentaal'.
Ook: pag 19+20 van users.skynet.be/fa390968/_In_3_Golven.doc.
Het getal 90% wordt ook genoemd in http://www.horst-koch.de/download/tongues.pdf[engels], pag 5/6.

Wat weten jullie van Geelhoed ? Wie is die man ? Het lijkt voor jullie wel een heilige die onderscheiding van geesten heeft gekregen. Zouden jullie zijn site niet naast de bijbel kunnen leggen, net als het boek van Mormon of de wachttoren ?

Zou Geelhoed niet eens getoetst moeten worden ?

Laten wij de bijbel maar beter als richtlijn aanhouden !

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #82 Gepost op: december 28, 2003, 03:48:17 pm »

quote:

op 28 Dec 2003 14:56:53 schreef Mientje:
[...]

Wat weten jullie van Geelhoed ? Wie is die man ? Het lijkt voor jullie wel een heilige die onderscheiding van geesten heeft gekregen. Zouden jullie zijn site niet naast de bijbel kunnen leggen, net als het boek van Mormon of de wachttoren ?

Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb werkelijk nog nooit van die man gehoord. En ik heb zat gelezen.
Er zijn ook mensen die beweren te kunnen bewijzen dat God niet bestaat, dus natuurlijk zijn er ook mensen die menen te kunnen bewijzen dat de taal van de Heilige Geest niet bestaat. Ik verbaas me hier niet over.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #83 Gepost op: december 29, 2003, 04:38:17 pm »
Een paar dagen geleden schreef ik deze reactie aan Mientje:

quote:

door Priscilla en Aquila op 26 Dec 2003 23:42  
quote:
 door Mientje op 23 Dec 2003 15:12 quote

Beste Mientje,
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of je het in tongen spreken zelf ook wel eens hebt beproefd. En zo ja, deed je dat dan op een van de bovengenoemde manieren?
Of nog weer anders.

En wat bedoel je met 'het kind met het badwater weggooien?

Alweer: Beste Mientje, het enige wat ik op dit topic heb willen doen, is een aspect over tongentaal aanhalen, namelijk het toetsen van tongentaal. Het viel mij namelijk op dat dat nog niet gebeurd was na drie pagina’s discussie. Persoonlijk heb ik nl. helemaal niet zoveel behoefte mij in deze discussie te mengen. Maar het toetsen van tongentaal is namelijk iets wat ik als opdracht uit de Bijbel haal, bij voorkeur haal ik mijn ‘mening’ daaruit. Niet van Geelhoed of iemand anders.

Het artikel van Mc.Crew is uit 1974. Ik denk dat dat jaartal meer in de buurt ligt bij de tijd dat wij ons in dit onderwerp verdiepten. (Mede n.a.v. wat ik heb geschreven als persoonlijke noot na het stuk van AP Geelhoed, wat ik opzocht na een vraag van Bumblebee  

quote:

door Priscilla en Aquila op 23 Dec 2003 15:48 : Wat ik zelf hier nog bij op wil merken is het feit dat ik alle pinkster- en charismatische broeders en zusters liefheb, maar wel mag aangeven wat ik belangrijk vindt om in de bijbel na te gaan hoe bepaalde dingen bedoeld zijn.
Uit ervaring weet ik wat het is om gezegd te krijgen dat ik maar eens na moest gaan denken of ik de Heilige Geest wel had omdat ik niet in tongen sprak……En dat was de ‘jeugdoudste’ van de gemeente waar we toen naar toe gingen (dus niet zomaar een toevallig langslopend iemand) Desondanks zijn er ook vele broeders en zusters die in tongen spreken die die vraag nooit hebben gesteld. Om maar duidelijk te maken dat we nooit iedereen over een kam kunnen scheren
Het artikel van Mc.Crew vond ik in die zin verbazend en de moeite van het noemen waard omdat dat iemand van de praktijk is, die weet waar hij over praat en die zelf niet verwacht had dat het percentage van verkeerde oorsprong v. tongentaal op 90% lag, van de gevallen die hij onderzocht had.

Als je zegt dat je liever vanuit de Bijbel praat: Bij dezen nog een keer de vraag die ik je al eerder stelde en waar ik serieuze belangstelling voor heb omdat het namelijk voor mij de bijbelse manier is om ‘tongen’ wel of niet te accepteren.
Als niemand van degenen die zelf in tongen spreken geen behoefte hebben om op die vraag te reageren, bevestig je het eventuele bestaande vooroordeel bij veel mensen dat het dus een kwestie is van: ‘Als het werkt, is het sowieso goed, en is toetsen niet nodig’.

quote:

Mientje op 28 Dec 2003 14:56

Ik heb het gevoel dat als je geen antwoord kunt/wilt geven, je dan niet ter zake doende persoonlijke opmerkingen gaat plaatsen. Iemand op dezelfde lijn zetten als Mormonen of Jehova’s getuigen vind ik niet getuigen van…..ik weet niet hoe ik dit moet zeggen. Als je nu nog de catechismus noemde….  
Geelhoed is net zo’n heilige als jij er een bent, want ik ben er van overtuigd dat jij en hij allebei behoren tot de ‘gemeenschap der heiligen’. En de gave van onderscheiding der geesten is een gave die we in deze tijd heel hard nodig hebben, zowel, jij als ik, als Geelhoed.

De leden van het lichaam zijn aan elkaar gegeven om elkaar te dienen. Dat houdt ook in elkaar waarschuwen om de geesten te beproeven.
Net zoals de gave van tongen niet aan ieder wordt gegeven, wordt ook de gave van onderscheiding van geesten niet aan ieder gegeven. Het is dan volkomen  Bijbels dat je deze gave, als je die hebt, aanwendt om andere gelovigen te dienen.
Deze gelovigen zijn op hun beurt weer geroepen om dat wat Geelhoed ons meedeeelt te toetsen.

Dus bij dezen:”Ga toetsen wat Geelhoed zegt, ga dus ook je eventuele eigen tongentaal toetsen, dan doe je wat de Heer van ons allen vraagt.’
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 06:08:28 pm door Priscilla en Aquila »

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #84 Gepost op: december 29, 2003, 05:11:58 pm »
Beste Mensen,

Ik heb een interessantr stuk gevonden aangaande "het spreken in tongen". Ik heb al gezehd en aangetoodn dat het spreken in tongen, zoals onder andere de Pinkstergemeente leert, waanzin is. In België heb ik met diverse mensen gesproken van de Pinkstergemeenten aldaar en die zeggen dat ook zij er achter zijn dat de brabbeltaal en de inzet van een vertaler evenzo onzonnig zijn. Door een envoudige test heb ik zowel de brabbelaars al de zogenaamde "vertaler" voor schut gezet. Namelijk; ik heb hen gevraagd om mij de Profetie te verkondigen van Openbaringen. Welk een fantasia achtig toneelspel ik toe te zien kreeg, sloeg werkelijk alles. Na ebig speurwerk vond ik deze engelstalige site mbtb het spreken in tongen. Het was exact datgene wat ikzelf heb ervaren en geleerd; alles heeft te maken met de gaven des Geestes die elk van ons heeft meegekregen. Zonde is niet in Jezus geloven en welf dat is mij aangetoond.

De taken van de Heilige Geest zijn namelijk niet dieaelfde als voor de gelovigen. En daar zit de kneep. Geen mens is in staat om de werking van de Heioige Geest te vertalen. Immers de Heilige Geest werkt aan ieders hart persoonlijk. De Heioige Geest moet ons dus PERSOONLIJK overtuigen en niet een of de mens.  De Heilige Geest moet de wereld overtuigen dat de Satan uit zijn machtspositie ie gezet en niet dat de mens (als gelovige) daartoe in staat is. God spreekt door Jezus toto ons in ZIjn voorbeeld, de Heilige Geest houdt voor ons dat beeld in stand, zolang wij dat voorbeeld navolgen; de wet en de geboden, de gave der Profetie; daar waar Jezus zelf het middelpunt van is. Wij dienen die boodschap net zo over te brengen, in DUIDELIJKE en KLARE TAAL en niet in een onduidelijke taal.

Is it true that if you don't speak in tongues, you aren't a Christian?  I have this friend who tell me I'm not because I don't have the I don't speak in tongues, I was just wondering.

The answer is no!  A Christian is one who believes in Jesus Christ and follows His commandments as the Bible says.  John 3:16 "For God so loved the world that He gave His only begotten Son, that whoever believes in Him should not perish but have everlasting life."  John 17:3 "and this eternal life, that they may know you, the only true God and Jesus Christ whom You have sent." John 6:47 "Most assuredly, I say to you he who believes in Me has everlasting life."  1 John 3:24 "Now he who keeps His commandments abides in Him, and He is him…"

The Bible says that God give everyone different spiritual gifts.  1 Cor. 12:4-6 "There are diversities of gifts, but the same Spirit.  There are differences of ministries, but the same Lord.  And there are diversities of activities, but it is the same God who works all in all."  Spiritual gifts are given to us to serve God and each other so we can work together in unity as verse 7 says "But the manifestation of the Spirit is give to each one for the profit of all.   Though spiritual gifts are different but they are useful and all should glorify God in unity as in Rom 12:4-5 says "For as we have many members in one body, but all the m embers do not have the same function, so we being many are one body in Christ, and individually members of one another."

Since everyone is different and is unit God give different spiritual gifts to different people. 1 Cor. 12:8-11 "for to one is given the word of wisdom through the Spirit, to another the word of knowledge through the same Spirit, to another faith by the same Spirit, to another gifts of healings by the same Spirit, to another the working of miracles, to another prophecy, to another discerning of spirits, to another different kinds of tongues, to another the interpretation of tongues.  But one and the same Spirit works all these things, distributing to each one individually as He wills.

Ephesians 4:11-13 says, "And He Himself gave some to be apostles, some prophets, some evangelists, and some pastors and teachers, for the equipping of the saints for the work of ministry, for the edifying of the body of Christ, till we all come to the unity of the faith and of the knowledge of the Son of God, to a perfect man, to the measure of the stature of the fullness of Christ.

It is unbiblical to say a Christian, who does not have the gift of speaking in tongue is not a Christian.  Nowhere in the Bible is recorded that every Christian has to speak in tongue.  Do not be disappointed nor discourage if you do not receive the gift of speaking in tongue.  The Bible teaches, in fact, that not all Christians will receive the gift of tongues.   If you read carefully

1 Cor.12: 7-11 you will notice among the nine spiritual gifts, of which tongues and the interpretation of tongues, are listed last.  Therefore, you should not feel bad because of what your friend said to you.  Share with your friend what I e-mail you so that your Christian friend would not continue to tell other Christians that they are not Christians if they cannot speak in tongue.  God does not require us to speak in tongues.

Please note that the Bible refer to speaking in tongues in several locations.  In the book of Mark 16:17 "And these signs will follow those who believe:  In My name they will cast out demons, they will speak with new tongues."  This is part of the Great Commission Christ gave His disciples, charging them with the task of taking the gospel message to the whole world.

In Acts 2:1-13; 10:44-48; 19:6 please read about the actual bestowal of the gift of tongues at Pentecost and shortly thereafter with great result.

1 Cor.12 & 14 please read these chapters.  Paul addresses his remarks to a church that had begun to misuse this special gift of tongues.  Many spoke false tongues to show that they have the gift of tongues.  The gift of tongues must be understood and interpreted and edify the Church as 1 Cor 14:26-28 "How is it then, brethren?  Whenever you come together, each of you has a psalm, has a teaching, has a tongue, has a revelation, has an interpretation.  Let all things be done for edification.  If anyone speaks in a tongue, let there be two or at the lost three, each in turn, and let on interpret.  But if there is no interpreter, let him keep silent in church and let him speak to himself and to God.

Paulus spreekt er dus niet over dat de personen in 1 Kor. 12 t/m 14 in tongen met God spraken, maar dat zij hun kennis begonen te MISBRUIKEN en daarom een ONVERSTAANBARE taal hadden bedacht, zodat ZIJZELF het middelpunt van de aandacht werden en NIET JEZUS. Een MEESTERSTUK van Satan.
Overigens ik heb nog steeds geen bericht terug van de Pinkstergemeente mbt mijn vragen over de Doop. IK hoef dat ook niet te verwachten zo zeiden de leden van de Pinkstergemeente in België mij, want deze kerk heeft GEEN antwoord daarop. Geen wonder, daar waar Paulus overspreekt, de ONJUISTE weergave van het in tongen kunnen spreken, wordt HEDEN TEN DAGE nog steeds in praktijk gebracht, op grond van een brabbeltaal en mensemlijke vertaler i.p.v. de Heilige Geest die  aan ieders hart persoonlijk. En zo is het in tongen spreken zoals dat door een enkele Christengemeente wordt voorgesteld op die grond, het werk van Satan!

Since everyone is different and is unit God give different spiritual gifts to different people. 1 Cor. 12:8-11 "for to one is given the word of wisdom through the Spirit, to another the word of knowledge through the same Spirit, to another faith by the same Spirit, to another gifts of healings by the same Spirit, to another the working of miracles, to another prophecy, to another discerning of spirits, to another different kinds of tongues, to another the interpretation of tongues. But one and the same Spirit works all these things, distributing to each one individually as He wills.

Dit is dus spreken in tongen; Gaven van onderwijzing, gaven van spreken, gaven van het uitleggen van Profetieën, gaven van het uitleggen of doen van wonderen, die overigens in een duidelijke structuur voor een ieder
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 05:30:55 pm door Baldur »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #85 Gepost op: december 29, 2003, 05:39:34 pm »

quote:

door Wilhelmina op 28 Dec 2003 13:30

Dat doe ik ook  Wilhelmina, en wel eerst, daarna lees je wel eens wat van een ander en dat toets je dan zoals de Bereeers in Handelingen 17. Op dit topic heb jij ook een artikel staan waar uitgelegd wordt wat tongentaal inhoudt. Je gebruikt dus zelf ook wel eens kennis van anderen over een bepaald onderwerp naast de Bijbel. Terzijde, wat ik vreemd vind, dat het woord ‘geestelijk’ plotseling ‘tong’ betekent, dat staat er niet- dan zouden wij de hele dienst in tongen zingen, ons boekje heet ‘geestelijke liederen’........
Kennis naast de Bijbel gebruiken is dus niet raar. Waar heb je anders ‘leraren’ voor nodig? Wat me wel opvalt, is als het bij iemand wordt uitgelegd op een andere manier dan jezelf het vindt, dat je dan zegt: ‘Zullen we maar in de Bijbel lezen wat erover staat’. Of op een ander topic:”Zullen we de Bijbel maar uit het raam gooien”. (Dit viel me toen namelijk al op, vandaar dat ik het noem).
Hiermee suggereer je dat die ander de Bijbel er niet op na slaat, of de mening van een ander belangrijker vindt dan de bijbelse boodschap over het onderwerp.

Maar we zijn er om elkaar te dienen. Zo kwam ik een paar weken geleden op dit forum terecht na bij ‘zoeken’ op internet ‘Jan Zijlstra’ intypte. Zoals jij gelovigen wil dienen om voor hem te waarschuwen uit eigen ervaring, zo doen anderen dit ook met andere ervaringen die ze ergens mee hebben opgedaan…..
Ik heb me niet afgevraagd of je ‘de boel zat te belazeren’met je verhaal omdat als iemand oprecht ergens voor wil waarschuwen, ik dit niet in twijfel wil trekken. Kortom, ik geloof je omdat ik er indirect ook ervaring mee heb. Lees hiervoor mijn bericht op het topic Jan Zijlstra. Ik vind niet dat na zo’n duidelijk verhaal ik daar ook nog naar toe zou moeten om te gaan uitzoeken of het allemaal klopt wat je zegt.
Ik geniet juist van je onderschriftje: Jesus inside

quote:

door Wilhelmina op 28 Dec 2003 15:48
Er zijn ook mensen die beweren te kunnen bewijzen dat God niet bestaat, dus natuurlijk zijn er ook mensen die menen te kunnen bewijzen dat de taal van de Heilige Geest niet bestaat. Ik verbaas me hier niet over.
Dit vind ik ook weer niet zo’n bijzonder goede vergelijking. Als je met de taal van de Heilige Geest “tongen” bedoeld, ik zou niet willen beweren dat ik het met je eens ben dat dat op die manier zoals jij dat noemt bestaat. Hiermee zeg je gelovigen die dat niet zo zien, op een lijn te zetten met mensen die niet in God geloven?
In ieder geval lijkt het zo. Waarom zou wat de Heilige Geest tot mij te zeggen heeft in een ‘vreemde’ taal moeten?  Voor ‘vreemde taal’ wordt trouwens in de Bijbel altijd hetzelfde woord gebruikt als voor ‘tong’, nl. ‘glossa. Je zou dus alle teksten met “tongen” ook kunnen vertalen met het woord ‘talen’.

Door internet word je wel bekend, volgens mij verwijst Geelhoed op z’n site naar jou i.v.m. Jan Zijlstra. Hij is een bekeerde ‘hippie’ en is Baptist, dat is wat ik er van weet.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 06:11:10 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #86 Gepost op: december 29, 2003, 06:05:12 pm »
Baldur, wij editen vaak een quote om schrijffouten eruit te halen, je moet toch wat aan je 'glossa' gaan doen.....

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #87 Gepost op: december 29, 2003, 06:29:50 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 18:05:12 schreef Priscilla en Aquila:
Baldur, wij editen vaak een quote om schrijffouten eruit te halen, je moet toch wat aan je 'glossa' gaan doen.....

Baldur schreef :
Wij dienen die boodschap net zo over te brengen, in DUIDELIJKE en KLARE TAAL en niet in een onduidelijke taal 8)7

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #88 Gepost op: december 29, 2003, 09:21:28 pm »
Geelhoed schreef over de evangelischen :

De zwakte van het onderwijs in evangelische kringen

De grote lijnen van de bijbelse leer moeten systematisch worden onderwezen op de bijbelstudies en in de prediking. In de evangelische wereld wordt dit bijna nooit gedaan. De onderwerpen worden in de prediking soms wel aangeraakt maar zelden grondig behandeld. Je hoort heel weinig een prediking waarin een belangrijk onderdeel van de leer systematisch wordt behandeld. De prediking en het onderwijs in evangelische kringen zijn vaak overwegend stichtelijk. Een typisch voorbeeld vond ik in het gemeenteblaadje van een vrije evangelische gemeente. Er stond een aankondiging in dat er dat seizoen weer bijbelstudie zou worden gegeven.......

Als Geelhoed geen verschil ziet tussen Evangelischen en de Vrije evangelische gemeente, hoe moet ik dan waarde hechten aan zijn beoordeling van tongen.

Trouwens, als je zijn hele site leest, blijven er niet veel over die door de beugel kunnen, en denk ik dat hij alleen in de hemel komt.

Marloes

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #89 Gepost op: december 29, 2003, 09:35:04 pm »
Volgens mij gebruikt hij het woord 'evangelischen' zoals vrijwel elke niet-evangelische christen doet: als verzamelnaam voor alles wat niet 'traditional evangelical' is.
Lijkt me niet iets om hem op te veroordelen. Er zijn zoveel evangelische gemeenten en sekten; wel handig om dan een verzamelterm te gebruiken (kenmerk vooral: het charismatische element).

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #90 Gepost op: december 29, 2003, 10:03:05 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 21:35:04 schreef Marloes:
Volgens mij gebruikt hij het woord 'evangelischen' zoals vrijwel elke niet-evangelische christen doet: als verzamelnaam voor alles wat niet 'traditional evangelical' is.
Lijkt me niet iets om hem op te veroordelen. Er zijn zoveel evangelische gemeenten en sekten; wel handig om dan een verzamelterm te gebruiken (kenmerk vooral: het charismatische element).

Juist het laatste wat je schrijft"het charismatische element" heeft de Vrije Evangelische gemeente niets mee uit te staan. Zij staan totaal los van alles wat evangelisch of pinkstergemeente is.
Het is inderdaad voor een niet ingewijde verwarrend, maar een man als Geelhoed die zoveel evangelisten durft te veroordelen als satanisch, en dan niet eens dit verschil in leer weet, neem ik het wel kwalijk.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #91 Gepost op: december 29, 2003, 10:43:34 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 17:39:34 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Door internet word je wel bekend, volgens mij verwijst Geelhoed op z’n site naar jou i.v.m. Jan Zijlstra.
Help me eens op weg, ik heb het niet kunnen vinden?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #92 Gepost op: december 29, 2003, 11:04:51 pm »

quote:

door Mientje op 29 Dec 2003 21:21  
Geelhoed schreef over de evangelischen :
…. De prediking en het onderwijs in evangelische kringen zijn vaak overwegend stichtelijk. Een typisch voorbeeld vond ik in het gemeenteblaadje van een vrije evangelische gemeente. Er stond een aankondiging in dat er dat seizoen weer bijbelstudie zou worden gegeven.......

Als Geelhoed geen verschil ziet tussen Evangelischen en de Vrije evangelische gemeente, hoe moet ik dan waarde hechten aan zijn beoordeling van tongen.  
Trouwens, als je zijn hele site leest, blijven er niet veel over die door de beugel kunnen, en denk ik dat hij alleen in de hemel komt.

Misschien is het handig om iets meer van Geelhoed te citeren dan jij hebt gedaan (zodat het niet net lijkt of hij het vreemd vindt dat ze bijbelstudie doen)

Citaat Geelhoed
De prediking en het onderwijs in evangelische kringen zijn vaak overwegend stichtelijk. Een typisch voorbeeld vond ik in het gemeenteblaadje van een vrije evangelische gemeente. Er stond een aankondiging in dat er dat seizoen weer bijbelstudie zou worden gegeven. Het onderwerp dat zou worden behandeld was "de wonderen van de Here Jezus in het Johannesevangelie." Dit is werkelijk onbegrijpelijk. Dat was het geestelijk voedsel wat de gemeenteleden daar werd aangeboden (Zie Johannes 20:30,31)…… Dat zal best stichtelijk zijn en het geestelijk leven opbouwen, maar het rust de mensen niet toe in de zin van Efeze 4:11-14.
Paulus spreekt er over dat hij te Efeze "al de raad Gods" had verkondigd (Hand 20:27). Hij had dus een bepaald onderwijsprogramma en dat programma had hij in Efeze blijkbaar afgewerkt. Hij noemt dat hier: “al de raad Gods", dat wil zeggen de volledige raad Gods.
Einde citaat

Bedankt Marloes, ik zie dat je dezelfde opmerking gemaakt heb als ik van plan was. En verder kan een evangelische gemeente, ook een evangelische groep in een bepaalde plaats zijn. Er staat namelijk niet ‘devrije evangelische gemeente’ ook wel bekend onder de afkorting VEG.

De intentie van het stukje is dat er  in evangelische kringen minder systematisch aan bijbelstudie wordt gedaan dan bv. bij de (reformatorische) kerken die nog elke zondagmiddag besteden aan een catechismus-preek, zodat ze aan ‘ elk’ onderwerp toekomen.
Je ziet dat het toch vaak een kwestie is van goed lezen, en nogmaals: “toets dan de tongen omdat dat in de bijbel staat en niet omdat Geelhoed het vindt.”                            Ik denk niet dat je in zo korte tijd zijn site hebt gelezen, daar heb je wel een paar avonden voor nodig. (Tenzij je er zo overheen vliegt dat de helft je ontgaat)

Ik ben trouwens blij dat wij er niet over gaan, wie er in de hemel komt……Het enige wat onze verantwoordelijkheid is: het evangelie brengen, en we moeten toetsen wat er tot ons komt,  en dat is tegenwoordig heel wat. Verder mag je beoordelen die ‘binnen’(1 Cor.5) zijn. Zoals in Efeze 4 staat heeft de Heer o.a. herders en leraars gegeven (vs.11)…ter opbouwing van het lichaam van Christus (vs.12)…Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neer en heen en weer geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer…(vs.14)
Als Geelhoed daar een bijdrage aan kan leveren door een heleboel info te verzamelen over onderwerpen (waar je vrij in bent om wel of niet wat mee te doen) vind ik dat een goede zaak.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2003, 09:51:13 am door Priscilla en Aquila »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #93 Gepost op: december 29, 2003, 11:29:34 pm »
Ben ik nou zo onduidelijk of zijn jullie nou zo dom ?

Het gaat mij helemaal niet over die bijbelstudie, maar over het feit dat Geelhoed de Vrij Evangelische Gemeente onder de Evangelische gemeenten schaart, terwijl ze er niets mee van doen hebben.

Er zit  zo.n hemelsbreed verschil tussen deze twee richtingen.

Het is bijna hetzelfde als dat ik zou zeggen Geref. Vrijgemaakt is hetzelfde als de vrijzinnigen, een verzamelnaam.

Daar doelde ik op en helemaal niet op die bijbelstudie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #94 Gepost op: december 29, 2003, 11:57:13 pm »
Beste Mientje,
Geelhoed heeft het over een vrije evangelische gemeente en niet over de vrije evangelische gemeente. Het is dus niet superduidelijk.
Het kan zijn dat hij een gewone vrije evangelische groep of kring bedoeld.

Weet je wat, je kunt het hem vragen. Ik weet zeker dat hij serieus op je vraag in zal gaan. Als je tenminste niet op de manier begint waarmee je nu je quote weer opent.
Daar heb ik echt een beetje moeite mee. In ieder geval straalt het geen liefde uit en dat vind ik geen getuigenis. De vrucht van de Geest is toch ook liefde. Dat hoofdstuk staat zo mooi tussen de hoofdstukken over de Geestesgaven in 1 Corinthe 13........
« Laatst bewerkt op: december 30, 2003, 12:02:43 am door Priscilla en Aquila »

Marloes

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #95 Gepost op: december 30, 2003, 12:01:40 am »

quote:

op 29 Dec 2003 21:21:28 schreef Mientje:

Stel dat hij hier een fout voorbeeld heeft gegeven, dan betekent dat toch niet dat alles wat hij ooit geschreven heeft waardeloos is?
Als jij 1x in je leven iets verkeerd zegt, hoef ik je dan nooit meer serieus te nemen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #96 Gepost op: december 30, 2003, 12:10:48 am »

quote:

op 29 Dec 2003 22:43:34 schreef Wilhelmina:
[...]

Help me eens op weg, ik heb het niet kunnen vinden?
sorry niet op de Geelhoedsite, maar via een zoekactie in Google is de link te vinden die 'cyber' al had gepost op 20 okt.

Els

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #97 Gepost op: december 30, 2003, 08:14:10 am »

quote:

op 29 Dec 2003 17:11:58 schreef Baldur:
Beste Mensen,

Ik heb een interessantr stuk gevonden aangaande "het spreken in tongen". Ik heb al gezehd en aangetoodn dat het spreken in tongen, zoals onder andere de Pinkstergemeente leert, waanzin is.
Waar heb je het over? Hoe heb je het aangetoond?

quote:

In België heb ik met diverse mensen gesproken van de Pinkstergemeenten aldaar en die zeggen dat ook zij er achter zijn dat de brabbeltaal en de inzet van een vertaler evenzo onzonnig zijn.
Is onzonnig een vlaams woord of een brabbelwoord? Wat betekent dat?

quote:

Door een envoudige test heb ik zowel de brabbelaars al de zogenaamde "vertaler" voor schut gezet.
Als je een dienstknecht van God bent, zet je mensen toch niet voor schut?

quote:

Namelijk; ik heb hen gevraagd om mij de Profetie te verkondigen van Openbaringen. Welk een fantasia achtig toneelspel ik toe te zien kreeg, sloeg werkelijk alles.
Zou je dat even nader willen uitleggen?

Marnix

• Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #98 Gepost op: december 30, 2003, 11:00:09 am »
Ik kan geen bijbelteksten tegen tongentaal vinden... alleen menselijke onderzoeken die hebben aangetoond dat.

Ik ken die menselijke onderzoeken wel... hebben die ook niet aangetoond dat de wereld zoveel miljoen/miljard jaar oud is, dat God niet bestaat en ga zo maar door?

Kom eens met bijbelteksten dat tongentaal niet van God komt... dat het door mensen zelf is verzonnen... of erger nog, dat het van demonen zou komen....

Of ehm... zijn we er een beetje bang voor omdat het onbekend is voor ons en gaan we daarom die dingen maar veroordelen, hoewel de bijbel dat niet doet?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Spreken in tongen
« Reactie #99 Gepost op: december 30, 2003, 11:42:54 am »

quote:

op 29 Dec 2003 23:57:13 schreef Priscilla en Aquila:
Beste Mientje,
Geelhoed heeft het over een vrije evangelische gemeente en niet over de vrije evangelische gemeente. Het is dus niet superduidelijk.
Het kan zijn dat hij een gewone vrije evangelische groep of kring bedoeld.

Weet je wat, je kunt het hem vragen. Ik weet zeker dat hij serieus op je vraag in zal gaan. Als je tenminste niet op de manier begint waarmee je nu je quote weer opent.
Daar heb ik echt een beetje moeite mee. In ieder geval straalt het geen liefde uit en dat vind ik geen getuigenis. De vrucht van de Geest is toch ook liefde. Dat hoofdstuk staat zo mooi tussen de hoofdstukken over de Geestesgaven in 1 Corinthe 13........

Priscilla en aquola,
het was echt niet mijn bedoeling om liefdeloos over te komen, maar ik vroeg mij écht af of ik nou zo onduidelijk had geschreven, ik had de hoofdwoorden zelfs vet gezet.
En dat hij schrijft over een vrij evangelische gemeente, hij had het over een evt maandblad en dat komt nooit van de Vr. evang. gem. maar ik zal het hem inderdaad vragen.
het is echt niet zo verwonderlijk, want ik sprak laatst nog een dominee die het verschil niet wist.
Maar ik zeg nogmaals, een man met zoveel kritiek, moet dat verschil weten.