Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 20298 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Gepost op: december 20, 2002, 10:39:06 pm »
In het Reformatorisch Dagblad van 19 december stond een artikel over barbezoek onder reformatorische jongeren. Dit artikel is volledig opgenomen onder de knop aanvullende informatie. Barbezoek onder christenen leidt vaak tot heftige discussies. Op de 'talklist' van de christelijk gereformeerde kerk bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met barbezoek. Ik ga nog wel eens met een vriend van mij naar de bar of pak een concertje. Ik ga zelf regelmatig naar de bioscoop met mijn vrouw. Ik begrijp al die commotie dan ook niet zo goed. Het is denk ik vooral met wat voor instelling je eigenlijk naar dit soort zaken toegaat. :|
« Laatst bewerkt op: december 20, 2002, 10:46:48 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

GKV Jongeren

• just for you
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2002, 04:18:28 pm »
Aanullend artikel: zijn we wel zo anders?
---
Jongeren

door P.A. Bergwerff

Christelijke jongeren gedragen zich als het gaat om roken, drinken, drugsgebruik en gokken niet anders dan hun niet-christelijke leeftijdgenoten. Dat is het op het eerste gezicht opzienbarende resultaat van een onderzoek van De Hoop naar het gebruik van verslavende middelen onder jongeren uit orthodoxe kringen.

Op het eerste gezicht, want geheel verrassend is deze uitkomst ook weer niet. Eerder kwam dezelfde hulpverleningsinstelling namelijk al met eendere resultaten naar buiten van een onderzoek onder jonge reformatorischen. In zekere zin was die uitslag opzienbarender, omdat het hier ging om jongeren uit een bevolkingssegment, dat maatschappelijk gezien nog steeds een meer geïsoleerde positie inneemt dan andere delen van orthodox-christelijk Nederland.

Het onderzoek dat gisteren werd gepubliceerd, betrof ook die andere - voornamelijk evangelische - delen. Het lag enigermate voor de hand dat als een geïsoleerde groep als die van de 'refo-jongeren' al zo'n hevig aangepast gedrag vertoonde, dat voor jongeren met een meer open houding naar de omringende cultuur zéker zou gelden.

Tegelijkertijd kan het toch ook wel weer enige verbazing wekken dat het hier gaat om jongeren uit dat deel van de Nederlandse christenheid dat niets van levenloos naamchristendom wil weten en wedergeboorte en een daaraan beantwoordende levensheiliging een belangrijke voorwaarde acht voor echt christen-zijn. Natuurlijk, dat wil nog niet zeggen dat alle jongeren uit zulke groeperingen per se in het door hun ouders uitgezette spoor lopen. Maar van meelevende jongeren, die de moeite nemen toogdagen als Opwekking en de EO-Jongerendag te bezoeken, zou men dat wel verwachten. En juist hen had De Hoop ondervraagd. Als het om aankomende generaties gaat vervagen kennelijk de grenzen tussen 'traditionele kerken' en evangelische groepen.

Helaas, want hoezeer men onderzoeken als de onderhavige kan relativeren (het gaat niet om notoire verslaafden, maar om experimenterende jongeren; experimenten behoren in zekere zin tot de jeugdcultuur die naar haar aard een voorbijgaande fase is; De Hoop gooit alle verslaving op één hoop, maar er is nog wel enig verschil tussen rookverslaving en xtc-gebruik bijvoorbeeld), opwekkend is het beeld dat gisteren werd gepresenteerd niet.

En dan doelen we nog niet eens zozeer op het gesignaleerde daadwerkelijke gedrag van de betrokken jongeren, want in zekere zin gaat het daarbij om een symptoom. Belangrijker is de achterliggende levenshouding en die laat zich karakteriseren door het grote gemak waarmee het christen-zijn verenigbaar wordt geacht met zaken die daar naar hun aard haaks op staan. Dan is 'het geloof' een compartiment van het leven naast en los van andere. Dan is Gods werkelijkheid een andere dan die van alledag.Daar hebben de betrokken jongeren geen patent op overigens, want hun ouders - zo wees het EO-onderzoek De boodschap en de kloof uit - zijn al evenzeer van dat hondje gebeten.

Christelijk Nederland zou er zich weer meer van bewust moeten worden dat - met een oud adagium - het leven één is. Onder een open hemel. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
© Nederlands Dagblad 10 augustus 2000
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Marnix

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2002, 07:29:05 pm »
Ik zie het probleem ook niet... Ik ga vaak naar de kroeg, praat daar met vrienden, drink een paar biertjes....  Een tip: Denk bij wat je doet: Zou Jezus er willen komen? Zou ik Jezus hier naar toe mee kunnen nemen? Ik vind van wel.

De schrijver van het artikel kan niet aangeven waarom je geen kroeg zou kunnen bezoeken. Daarom vind ik het artikel ook niet goed... als je ergens problemen mee hebt, geef dan ook aan waarom.

Ik heb zelf in de kroeg vaak gesprekken over geloof. We zijn zelfs een keer met onze dominee naar de kroeg geweest. :)

Ik zie het probleem niet.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #3 Gepost op: januari 01, 2003, 09:57:27 pm »

quote:

op 28 Dec 2002 19:29:05 schreef Marnix:
Ik zie het probleem ook niet... Ik ga vaak naar de kroeg, praat daar met vrienden, drink een paar biertjes....  Een tip: Denk bij wat je doet: Zou Jezus er willen komen? Zou ik Jezus hier naar toe mee kunnen nemen? Ik vind van wel.

De schrijver van het artikel kan niet aangeven waarom je geen kroeg zou kunnen bezoeken. Daarom vind ik het artikel ook niet goed... als je ergens problemen mee hebt, geef dan ook aan waarom.

Ik heb zelf in de kroeg vaak gesprekken over geloof. We zijn zelfs een keer met onze dominee naar de kroeg geweest. :)

Ik zie het probleem niet.

idd, het gaat volgens mij ook niet om het barbezoek zelf dat 'slecht' zou zijn, maar het gedrag van christenen in de kroeg. Dat betekend dat je niet het barbezoek ter discussie moet stellen, maar het gedrag.
Maar een echt christen zal zich toch echt niet misdragen lijkt mij...

Ik herken met name de laatste zin van Marnix plus dat onze dominee ook nog wel eens in de kroeg te vinden is, en dan echt niet beroepsmatig, maar gewoon ontspanning, zoals iedereen. Maar of je dat uitzonderlijk moet vinden?? Dominee is net zo mens als niet-dominees.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2003, 01:36:28 am »
Je kunt beter regelmatig naar een leuke kroeg in je eigen stad of dorp gaan dan als vrijgo's bij elkaar klonteren in één of andere jeugdsoos, al dan niet onder kerkelijk en ouderlijk toezicht. Spreek je nog eens een frisse heiden ;)
shoot me again, I ain't dead yet

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2003, 03:26:45 pm »
Onze kerk is gestart in een café. Na de dienst gingen we naar de andere kant en kregen we koffie aan de bar. Dat ging goed tot de kerk zo hard groeide en het café te klein werd. Hoeveel cafés zijn er in Amersfoort?  Nieuwe visie op zoutbergen.

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2003, 06:38:54 pm »
Ik vind dat het best samen kan... uitgaan en naar de kerk,
maar ik vind wel dat je er wel rekening mee moet houden als je zaterdags avond uit gaat, dat je zondag wel weer naar de kerk gaat, ik maakt het dan meestal niet al te laat, en hou ook rekening met wat ik drink.
net wat marnix al zei.... kan ik hier ook zijn als jezus weer terug zou komen.. kun je je ook verantwoorden tegenover God. ik vind dat dat ook erg belangrijk is.

greetzz..

henriette :)
live life... be happy

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #7 Gepost op: januari 06, 2003, 11:36:46 pm »
Zoals Jan W. zei:

Het ligt er aan met wat voor een instelling je een cafe of bar bezoekt!
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2003, 03:17:05 am »
Belofte maakt schuld http://forum.hadrian.net/images/bye.gif
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2003, 12:46:40 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 03:17:05 schreef Picardijn:
Belofte maakt schuld http://forum.hadrian.net/images/bye.gif
Gevonden!! *terugzwaai ;) http://forum.hadrian.net/images/bye.gif

Estate

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2003, 08:09:32 pm »

quote:

Gloeiende gloeiende, ik vraag me af wat voor'n leven de auteur van deze zin leidt...  Je draagt als christen een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar een kroeg gaan is ok (en nee, ik heb het niet over kroegen met paaldanseresjes e.d.), maar je blijft verantwoordelijk voor wat je doet. En dat heeft nix met die kroeg te maken maar geldt gewoon altijd.
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2003, 10:30:55 pm »

quote:

op 11 Jan 2003 20:09:32 schreef Estate:

Gloeiende gloeiende, ik vraag me af wat voor'n leven de auteur van deze zin leidt...  Je draagt als christen een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar een kroeg gaan is ok (en nee, ik heb het niet over kroegen met paaldanseresjes e.d.), maar je blijft verantwoordelijk voor wat je doet. En dat heeft nix met die kroeg te maken maar geldt gewoon altijd.
Whahaaa :) dat bedoelde ik te zeggen, dat is gewoon een verantwoordelijkheid die overal geldt en dus ook in de kroeg, Ik bedoelde maar te zeggen dat het feit dat je naar een kroeg gaat niks te maken heeft of je goed christen bent (whatever that may be) maar dat je gedrag  er meer toe doet.

David

• 20 jr & vrijgem.
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2003, 12:17:25 pm »
mensen die tegen barbezoek zijn, noem eens een argument waarom het niet zou kunnen/mogen?
ik kan er geen vinden!!
(b)
Leef hoe je wilt leven, maar vergeet niet dat je er ooit verantwoording van moet afleggen!

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2003, 12:32:09 pm »
De stelling van bisschop De Jong gelezen in ND van vanmorgen? Dit is naar aanleiding van zijn ervaringen om jongeren in het café op te zoeken om te evangeliserren. :) Na 12 uur met je weggaan. Maar tussen het eerste en derde pilsje is een goed gesprek mogelijk. Ik heb mensen ontmoet met wie ik nog steeds contact heb.:)

Gerard Markerink

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #14 Gepost op: januari 13, 2003, 12:34:58 pm »
Het mooie van het café is dat iedereen open is om aangesproken te worden. Binnen 5 minuten zit je op diepte en blijkt er diepe interesse voor wat jij met God hebt.