Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 20297 keer)

toppie

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2003, 05:21:40 pm »
Ik denk dat hier iets heel belangrijks over het hoofd wordt gezien.

Mag dit wel, mag dat wel?

Hou je werkelijk van Jezus? Dan zal dat je motivatie zijn om de plekken waar je heen gaat even onder de loep te nemen.

Ik zal de laatste zijn die een bar of cafe veroordeeldt. in de plaats waar ik woon hebben we na 2 jaar van voorbereiding een jongerencafe geopend. Hier hebben we zeer fijne gesprekken,drinken een biertje en genieten van dit alles.

Genieten mag: verheugt u jongeling in uw jongelingjaren, maar vergeet niet dat u voor dit alles rekenschap af moet leggen in de dagen van uw ouderdom.
Eef

j@f@

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #16 Gepost op: augustus 04, 2009, 02:15:41 pm »
Ik heb je reaktie een aantal jaren op me laten inwerken en ik moet zeggen dat ik het er mee eens ben!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #17 Gepost op: augustus 05, 2009, 01:44:09 pm »
Ik heb er geen enkel probleem mee om naar de kroeg te gaan. En als ik daar ben heerlijk te genieten van de drank en van de mensen om me heen. En nee, over geloof praat ik zelden/nooit in de kroeg.

Met dit mooie weer is een terrasje overigens ook zeer aan te raden.

Mellon

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #18 Gepost op: augustus 05, 2009, 02:01:07 pm »

quote:

toppie schreef op 18 januari 2003 om 17:21:

Genieten mag: verheugt u jongeling in uw jongelingjaren, maar vergeet niet dat u voor dit alles rekenschap af moet leggen in de dagen van uw ouderdom.

Over deze tekst werd laatst bij ons gepreekt. Interessant detail: het Hebreeuws schijnt geen voegwoorden te kennen op dezelfde manier als het Nederlands. Het woordje "maar" is een nevenschikkend voegwoord dat een duidelijke tegenstelling aangeeft: geniet als je jong bent, maar wee je gebeente wanneer je oud bent, dan komt de afrekening.

In het Hebreeuws zou er dus staan: "Verheugt u jongeling in uw jongelingsjaren. vergeet niet dat u voor dit alles rekenschap af moet leggen in de dagen van uw ouderdom."

Nu kun je de eerste zin lezen als opdracht: Geniet! Later moet je rekenschap afleggen en kun je dan zeggen dat je hebt genoten?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #19 Gepost op: augustus 05, 2009, 02:26:56 pm »

quote:

Mellon schreef op 05 augustus 2009 om 14:01:
Nu kun je de eerste zin lezen als opdracht: Geniet! Later moet je rekenschap afleggen en kun je dan zeggen dat je hebt genoten?

Dat lijkt me een prima christelijke grondhouding.
Barbezoek vind ik minder leuk dan met vrienden op de bank te hangen met kaas en port. Maar sommige vrienden gaan liever naar een cafe, dus ga ik ook mee (kaasstengels als substituut).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #20 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:03:23 pm »

quote:

dsWim schreef op 04 januari 2003 om 01:36:
Je kunt beter regelmatig naar een leuke kroeg in je eigen stad of dorp gaan dan als vrijgo's bij elkaar klonteren in één of andere jeugdsoos, al dan niet onder kerkelijk en ouderlijk toezicht. Spreek je nog eens een frisse heiden ;)

En jongeren uit andere gemeentes. Christenen van verschillende kerken kennen elkaar bij ons in ieder geval amper, behalve die genen die elkaar bijvoorbeeld op school, sport of muziekvereniging en in de bar ontmoeten.

Zelf moet ik wel kwijt dat het bierdrinkcultuur bij mij wel vraagtekens oproepst. Ik ben zelf tienerleider en sprak laatst een andere tienerleider die helemaal straalbezopen was en mijn broertje kwam na te veel hebben gedronken met bonte en blauwe ogen thuis door dat hij voorover zijn fiets met zijn hoofd tegen een stoeptegel is gevlogen.  We moeten wel bewust de grenzen aangeven denk ik. Ik dacht er vaak nog onderuit te komen, maar belande zelf ook eens onderweg boven op een auto en ging met een vervormde fiets weer naar huis.

Ook wat discobezoek betreft.  Hoeveel jongeren komen na het late stappen niet meer in de kerk, vinden een nietchristelijke partner en verlaten dan de kerk voor goed?  Het is een gevecht om je geloof te bewaren in de jonge jaren en als christen uit te kunnen gaan tussen al die verleidingen van populariteit en grensverleggingen. En wat te bedenken wat er in vakanties als in Calella (Costa Brava) en Renesse gebeurt. Uitgaan is denk ik goed voor vriendschappen, maar je moet wel sterk ik je geloof staan.

Ik heb wel eens serieus overwogen of ik nog wel eens met mijn vrienden een disco moest gaan bezoeken of de jongerenavonden van de pinkstergemeente zou gaan bezoeken, maar een christelijke jongerenspreker adviseerde me om met mijn vrienden mee te gaan,  "want (zei hij) als het licht de duisternis verlaat, hoe duister zal het er wel niet zijn."
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2009, 03:16:29 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #21 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:15:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 augustus 2009 om 15:03:

(...) Hoeveel jongeren komen na het late stappen niet meer in de kerk, vinden een nietchristelijke partner en verlaten dan de kerk voor goed?  Het is een gevecht om je geloof te bewaren in de jonge jaren en als christen uit te kunnen gaan tussen al die verleidingen van populariteit en grensverleggingen. En wat te bedenken wat er in vakanties als in Calella (Costa Brava) en Renesse gebeurt. Uitgaan kan en zelf goed voor vriendschappen, maar je moet wel sterk ik je geloof staan.
Vraag is of het wel 'goed' met hen zou aflopen als je het uitgaan zou verbieden. Volgens mij niet.

quote:

Ik heb wel een serieus overwogen of ik nog wel eens met mijn vrienden een disco moest gaan bezoeken of de jongerenavonden van de pinkstergemeente zou gaan bezoeken, maar een christelijke jongerenspreker adviseerde me om met mijn vrienden mee te gaan,  "want (zei hij) als het licht de duisternis verlaat, hoe duister zal het er wel niet zijn."
Dat lijkt me een wijze uitspraak. (Dat is ook een van de redenen dat ik tegen kerkscheuringen ben.)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:17:24 pm »
Ben ik helemaal met je eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #23 Gepost op: augustus 05, 2009, 03:29:00 pm »

quote:

Estate schreef op 11 januari 2003 om 20:09:
[...]

Gloeiende gloeiende, ik vraag me af wat voor'n leven de auteur van deze zin leidt...  Je draagt als christen een bepaalde verantwoordelijkheid. Naar een kroeg gaan is ok (en nee, ik heb het niet over kroegen met paaldanseresjes e.d.), maar je blijft verantwoordelijk voor wat je doet. En dat heeft nix met die kroeg te maken maar geldt gewoon altijd.

Juist omdat ik vanaf mijn zestiende elke weekend wel in een cafe en af en toe nog (voorheen enkel weekend) in een disco heb ik wel gezien dat er veel christenjongeren dan juist hun band met de kerk aan het verliezen zijn en zich door een niet christelijke partner die ze er vinden van de kerk weg getrokken worden. Ik zelf heb toen me af gevraagt in hoever je als christenen helemaal in mee kan gaan.

Wat dat betreft zie ik ook nogal een verschil in leeftijden en plekken. Als 16 tot 22 jarige hobbelde ik vooral in disco's met leeftijdgenoten rond met Trancemuziek en vond ik het er soms best moeilijk om er mezelf te zijn. Daarna hing ik vooral in de plaatselijke kroeg rond en was er meer ruimte voor gezellige gesprekken, en hoe meer ik praat hoe minder ik drink :)
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 02:25:46 am door gaitema »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #24 Gepost op: augustus 05, 2009, 05:11:42 pm »

quote:

elle schreef op 05 augustus 2009 om 15:15:
[...]
Vraag is of het wel 'goed' met hen zou aflopen als je het uitgaan zou verbieden. Volgens mij niet.

Wellicht beter.

quote:

elle schreef op 05 augustus 2009 om 15:15:[...]
Dat lijkt me een wijze uitspraak. (Dat is ook een van de redenen dat ik tegen kerkscheuringen ben.)
Niemand is voor kerkscheuringen.
Laat uw ja een ja zijn.

ruben1989

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #25 Gepost op: augustus 05, 2009, 09:04:59 pm »

quote:

Niemand is voor kerkscheuringen.
zonder kerkscheuringen had jij je toch echt niet restless reformed genoemd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #26 Gepost op: augustus 06, 2009, 12:19:59 am »

quote:

Je bent dus voor het geheel afschermen?
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 12:20:18 am door gaitema »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #27 Gepost op: augustus 06, 2009, 02:14:06 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 05 augustus 2009 om 21:04:
[...]
zonder kerkscheuringen had jij je toch echt niet restless reformed genoemd.

Dat klopt, mr 'voor' een kerkscheuring zijn impliceert, naar mijn gevoel, alsof iemand er blij mee is. Dat is eigenlijk nooit het geval en niemand scheurt een kerk omdat het zo leuk is, vaak gaat dat met een hoop pijn en moeite te paart.

quote:

gaitema schreef op 06 augustus 2009 om 00:19:
[...]
Je bent dus voor het geheel afschermen?
Nee, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige jongeren beter is om ze af te schermen voor zoiets als kroegbezoek bijvoorbeeld omdat ze sterk beïnvloedbaar zijn, geen maat kunnen houden oid. Voor anderen zal het inderdaad niet uitmaken, maar te doen alsof dat per definitie voor iedereen het geval is gaat mij te ver.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #28 Gepost op: augustus 06, 2009, 02:26:53 pm »
Volgens mij zit er een behoorlijke correlatie tussen beschermen/afschermen en lauwheid. Een kerk vol lauwe christenen kan geen lichtend licht of zoutend zout zijn, imho.
Jezus kwam voor zieke zondaars, niet voor gezonde heiligen. Naar analogie daarvan denk ik dat barbezoek beslist plaats moet vinden. Al kun je je afvragen of dat vanuit een gemeente georganiseerd zou moeten worden. Christen ben je altijd, dus gaat er altijd een getuigenis van je uit. Ook wanneer je niet gericht met evangelisatie bezig bent.

Edit: ik bedoel eigenlijk dat ik het niet juist vind om je op te sluiten in je eigen zuil, omdat dat een goed getuigenis in de weg staat.
Neemt niet weg dat het vast verstandiger voor sommige lieden is om niet naar het cafe te gaan, maar dat lijkt me eerder uitzondering dan goede regel.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 03:19:59 pm door elle »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #29 Gepost op: augustus 06, 2009, 05:55:04 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 06 augustus 2009 om 14:14:

Nee, maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommige jongeren beter is om ze af te schermen voor zoiets als kroegbezoek bijvoorbeeld omdat ze sterk beïnvloedbaar zijn, geen maat kunnen houden oid. Voor anderen zal het inderdaad niet uitmaken, maar te doen alsof dat per definitie voor iedereen het geval is gaat mij te ver.
Ik begrijp het.