Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 20296 keer)

AndreasJ

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #30 Gepost op: augustus 06, 2009, 06:42:59 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 14:26:
Volgens mij zit er een behoorlijke correlatie tussen beschermen/afschermen en lauwheid. Een kerk vol lauwe christenen kan geen lichtend licht of zoutend zout zijn, imho.
Jezus kwam voor zieke zondaars, niet voor gezonde heiligen. Naar analogie daarvan denk ik dat barbezoek beslist plaats moet vinden. Al kun je je afvragen of dat vanuit een gemeente georganiseerd zou moeten worden. Christen ben je altijd, dus gaat er altijd een getuigenis van je uit. Ook wanneer je niet gericht met evangelisatie bezig bent.

Edit: ik bedoel eigenlijk dat ik het niet juist vind om je op te sluiten in je eigen zuil, omdat dat een goed getuigenis in de weg staat.
Neemt niet weg dat het vast verstandiger voor sommige lieden is om niet naar het cafe te gaan, maar dat lijkt me eerder uitzondering dan goede regel.

Ik weet het niet, het lijkt me nogal plat om barbezoek te vergelijken met Jezus die inderdaad de zondaars opzoekt. Het getuigt in mijn ogen van gebrek aan nederigheid, wie zichzelf kent moet toch zeker wel erkennen dat in tegenstelling tot de doelgerichtheid en de bekering afdwingende aanwezigheid van Jezus de gemiddelde cafébezoeker een hele andere missie heeft? Dat Jezus door de satan werd verzoekt in de woestijn is voor ons als christenen toch geen aanleiding om de satan ook op te zoeken en om verleidingen te vragen? Dat vind ik nogal hoogmoedig. Dit doet me een beetje denken aan opmerkingen dat je best een concert van een satanische band kan bezoeken zodat je lekker kan getuigen met daar staan. Zo'n onlogische gedachtengang, en zo oneerlijk tegenover jezelf.

En hoe valt je getuigenis in een café blijkbaar onbewust uitstralen te rijmen met het binnenkamer geloof waartoe Jezus oproept?

Zomaar wat mij te binnenschiet, geen persoonlijke aanval hoor...
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 06:45:13 pm door AndreasJ »
'Iemands philosophie is dikwerf niet anders dan de geschiedenis van zijn hart' H. Bavinck

ruben1989

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #31 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:06:32 pm »
het verbieden van zaken als barbezoek en de betuttelende toon van veel christelijke ouders richting hun kinderen is, in ieder geval in mijn omgeving, DE oorzaak dat iedereen bij de kerk weg loopt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #32 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:18:26 pm »

quote:

AndreasJ schreef op 06 augustus 2009 om 18:42:
[...]
En hoe valt je getuigenis in een café blijkbaar onbewust uitstralen te rijmen met het binnenkamer geloof waartoe Jezus oproept?

Volgens mij roept Jezus juist niet op tot een 'binnenkamergeloof'. Hij roept op tot het zijn van zoutend zout (wat kan bijten) en een lichtend licht. Alleen waarschuwd hij voor hypocrisie: hij is tegen het met je schare kinderen bij de MacDonalds laten omroepen dat je stilte wilt want je wil bidden (ik chargeer, ik weet het). God aanroepen doe je binnenskamers, maar van Hem getuigen niet.
Wij staan in de wereld, maar zijn niet van de wereld. Met welk recht trekken sommige gelovigen zich dan terug in een zuil? Ik zie het 'in de wereld staan' als een opdracht, juist omdat ik niet van deze wereld ben maar van een betere; en zo hoop dat anderen daar ook oog voor krijgen.

Daarbij past het, naar mijn mening, om ervaring te hebben met veel wereldse zaken en daarover kennis te hebben. Dat is iets heel anders dan 'toegeven aan de verleidingen van het vlees', waar Paulus voor waarschuwt.
Wanneer ik naar een cafe ga, dan is dat omdat vrienden dat fijn vinden. Idem voor de disco. Bioscoop, concert, theater ea bezoek ik (ook wel) voor eigen plezier.
Maar alles bij elkaar draagt, naar mijn hoop/mening, bij aan de kracht van mijn getuigenis. Wat zich beperkt tot gesprekjes met mijn collega's of een toevallige ontmoeting in trein/cafe of bij de dokter.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 08:22:04 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #33 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:22:01 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:18:
[...]

Volgens mij roept Jezus juist niet op tot een 'binnenkamergeloof'. Hij roept op tot het zijn van zoutend zout (wat kan bijten) en een lichtend licht. Alleen waarschuwd hij voor hypocrisie: hij is tegen het met je schare kinderen bij de MacDonalds laten omroepen dat je stilte wilt want je wil bidden (ik chargeer, ik weet het). God zoeken doe je binnenskamers, maar van Hem getuigen niet.
Wij staan in de wereld, maar zijn niet van de wereld. Met welk recht trekken sommige gelovigen zich dan terug in een zuil? Ik zie het 'in de wereld staan' als een opdracht, juist omdat ik niet van deze wereld ben maar van een betere en zo hoop dat anderen daar ook oog voor krijgen.

Daarbij past het, naar mijn mening, om ervaring te hebben met veel wereldse zaken en daarover kennis te hebben. Dat is iets heel anders dan 'toegeven aan de verleidingen van het vlees', waar Paulus voor waarschuwd.
Wanneer ik naar een cafe ga, dan is dat omdat vrienden dat fijn vinden. Idem voor de disco. Bioscoop, concert, theater ea bezoek ik (ook wel) voor eigen plezier.
Maar alles bij elkaar draagt, naar mijn hoop/mening, bij aan de kracht van mijn getuigenis. Wat zich beperkt tot gesprekjes met mijn collega's of een toevallige ontmoeting in trein/cafe of bij de dokter.
Maar evenzeer kan het mijden van bioscopen, cafe's, theater's en tv een krachtig getuigenis zijn en leiden tot gesprekken.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #34 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:23:05 pm »
Kan. Maar in mijn omgeving wekt het eerder bevreemding op en wordt de afstand te groot voor een goed gesprek.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #35 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:33:09 pm »
Tegelijk snap ik dat van beide kanten het vooroordeel bestaat dat een open, geengageerde houding tav de wereld (en wetenschap) niet samen kan gaan met een 'fundamentalistisch' christelijk geloof.
Bij christenen is een dergelijke open houding vaak nog taboe, of roept het verontrusting of veroordeling op. Maar juist die wereldse collega's etc vinden die combi fascinerend. En dan denk ik aan Jezus keuze, beschreven in matt 9:

quote:

toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en zondaars? 12 Hij hoorde het en zei: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. 13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.
Maar kroegbezoek om een stuk in je kraag te zuipen of mooie wijven te kijken, daar kan ik ook niet zoveel mee. Uiteindelijk komt het neer op de intentie achter je doen en laten.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #36 Gepost op: augustus 06, 2009, 08:43:51 pm »

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:
Tegelijk snap ik dat van beide kanten het vooroordeel bestaat dat een open, geengageerde houding tav de wereld (en wetenschap) niet samen kan gaan met een 'fundamentalistisch' christelijk geloof.

Zonder die beledigende term kom je een stuk aangenamer over. En het is sterk de vraag of dat oordeel een vooroordeel is. Een vraag waar het antwoord sterk afhangt van wat je verstaat onder christelijk geloof en onder leven zoals God dat van ons verlangt.

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:Bij christenen is een dergelijke open houding vaak nog taboe, of roept het verontrusting of veroordeling op.

Terecht wellicht?

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:Maar juist die wereldse collega's etc vinden die combi fascinerend.

De combinatie christelijk en satanische death-metal waarschijnlijk ook. Of de combinatie van een Hummer en GroenLinks stemmen.

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:En dan denk ik aan Jezus keuze, beschreven in matt 9:
[...]

Ik zie de connectie niet zo.

quote:

elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:33:Maar kroegbezoek om een stuk in je kraag te zuipen of mooie wijven te kijken, daar kan ik ook niet zoveel mee. Uiteindelijk komt het neer op de intentie achter je doen en laten.
Natuurlijk niet, in veel gevallen wellicht wel, maar er is nog altijd een objectieve grens. Dronken worden voor de Heer is nog steeds dronkenschap en fout.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #37 Gepost op: augustus 06, 2009, 09:12:30 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 06 augustus 2009 om 20:43:

Zonder die beledigende term kom je een stuk aangenamer over. En het is sterk de vraag of dat oordeel een vooroordeel is. Een vraag waar het antwoord sterk afhangt van wat je verstaat onder christelijk geloof en onder leven zoals God dat van ons verlangt
Welke term vind je beledigend? Fundamentalistishc? Christus is mijn fundament, daar schaam ik mij niet voor.

quote:

Terecht wellicht?
Nee.

quote:

De combinatie christelijk en satanische death-metal waarschijnlijk ook. Of de combinatie van een Hummer en GroenLinks stemmen.
Tuurlijk. Die zijn zeldzamer, maar zijn ook stof tot gesprek. Laat zo'n GL-er dan nog maar getuigen, die discussie hoop ik mee te maken. 8)

quote:

Ik zie de connectie niet zo.
Da's knap. Vrij vertaald: zij die in de kerk zitten, weten al hoe het zit. Zij die buiten zijn niet, dus daar zal ik mijn energie in steken. En hopelijk wordt dat gezegend. Iig zie ik dat als mijn opdracht.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2009, 09:12:52 pm door elle »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #38 Gepost op: augustus 07, 2009, 01:26:19 am »
Nu geloof ik niet dat zij die in de kerk zitten het wel weten hoe het zit, dat valt in de praktijk nogal vies tegen. Maar los daarvan heb ik zelf in mijn leven wel voor een dergenlijke keuze gestaan. Ik ken iemand die bekeerde en radicaal brak met discobezoek. Twee vrienden van hem bekeerden vervolgens daardoor ook en gingen met hem mee. Ik vroeg me op een gegeven moment af of dat met mijn leven ook de bedoeling was, wat betekende dat ik het wel in andere kerken moest zoeken, omdat onze gemeente niet iets voor mijn leeftijdgenoten aanbood zoals daar. Moest ik mijn vrienden die ik heb vaarwel zeggen en allemaal christenjongeren opzoeken in kerken vol christenjongeren of net als de jongeren van mijn gemeente elkaar gewoon ontmoeten in het uitgaansleven en bij elkaar thuis? Ik heb ontdenkt dat je als christen sterk in je schoenen moet staan en je grenzen moet kennen. Je hoeft niet straalbezopen thuis te komen, niet meer op te hebben dan na een gezellige bruiloft. Een stuk beheersing is voldoende en je kan dan gewoon met je vrienden als die zich ook beheersen een gezellige avond in een cafe hebben.

Zelfbeheerzing is de formule. Je gematigd opstellen. Dan zie je ook dat je niet de enige bent. En mijn vrienden komen dan ook wel eens (vooral op de fiets op de terugweg) wel eens met diepzinnige en religieuze gespreksonderwerpen aanzetten. Ik geloof dat je prima als christen uit kan, maar dat je wel een sterke ruggengraad moet kweken. En Jezus had dat ook op de Bruiloft in Kana. Wijn genoeg, hij zorgde zelfs voor de beste wijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2009, 01:27:40 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #39 Gepost op: augustus 07, 2009, 03:29:01 am »
Bottom line:   Door de hele bijbel heen wordt het als ideaal gesteld om geen `sterke drank` te nemen.
Het gaan naar disco`s en Bars is hetzelfde als het volk Israel nauwe sociale banden aanknopen met de Canaanieten - wel. we weten wat ervan is gekomen ...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #40 Gepost op: augustus 07, 2009, 08:41:00 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 07 augustus 2009 om 03:29:
Bottom line:   Door de hele bijbel heen wordt het als ideaal gesteld om geen `sterke drank` te nemen.
Het gaan naar disco`s en Bars is hetzelfde als het volk Israel nauwe sociale banden aanknopen met de Canaanieten - wel. we weten wat ervan is gekomen ...

Wat een flauwekul. De Israelieten hadden van God de opdracht gekregen om de Kanaanieten een kopje kleiner te maken. Wij hebben de opdracht om alle volken tot discipelen van Jezus te maken.
Als we weten wat Israel overkwam omdat zij ongehoorzaam waren -'t was toch best een gruwelijke opdracht-, waarom zouden wij met een zoveel makkelijker opdracht ook ongehoorzaam zijn?
Kom alsjeblieft niet ook in GL aan met dergelijke drog-argumenten.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #41 Gepost op: augustus 07, 2009, 08:44:58 am »
Harmoniezoeker, bedoel je helemaal geen alcoho? Of waar leg je de grens tussen wel en niet sterke drank?
Wat je wel door de hele bijbel ziet, is gematigdheid. Dus alcohol mag wel, maar je mag je niet bezatten. Losbandigheid wordt afgewezen, dus als je door de drank te los wordt, moet je minder drinken.
Ook mag je van mij "het gaan naar disco's en bars = Israël en nauwe sociale banden aanknopen met de Kanaänieten" nog wel even onderbouwen, want zo vanzelfsprekend is die link niet
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2009, 09:11:55 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

rkdiak

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #42 Gepost op: augustus 07, 2009, 09:33:28 am »
De overgang van Israël naar de Kerk is de overgang van absolute exclusiviteit naar absolute inclusiviteit. Zo moeilijk als het voor Israël was zich afgescheiden te houden van de volken, zo moeilijk vinden sommige christenen of moonies het om niet sektarisch te worden.
So sue me!

Oogje

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #43 Gepost op: augustus 07, 2009, 10:01:14 am »

quote:

ruben1989 schreef op 06 augustus 2009 om 20:06:
het verbieden van zaken als barbezoek en de betuttelende toon van veel christelijke ouders richting hun kinderen is, in ieder geval in mijn omgeving, DE oorzaak dat iedereen bij de kerk weg loopt.

Ik vraag me zelf af of dat écht de reden is. De eerste christenen gingen niet naar de spelen of het theater, als acteur werd je zelfs de doop geweigerd als je niet snel ander werk zocht en verder gingen ze zich al helemaal niet te buiten aan grote eetpartijen en drankfeesten. Toch groeide het christendom fors, waren christenen zelfs bereid voor hun geloof te sterven.

Ik denk daarom dat er andere redenen ten grondslag liggen aan het gegeven dat veel mensen niet meer naar de kerk gaan, namelijk de secularisering van de samenleving. En daar helpt geen vrijbriefje of verbod voor het café bij, maar enkel een doorleefd geloof dat je aan je kinderen kunt meegeven. Ze zullen zelf dan wel ontdekken waarom je beter niet of gewoon wel naar het café kunt gaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #44 Gepost op: augustus 08, 2009, 12:07:49 pm »
Wat RK-diak zegt lijkt het soms bij moderne kerken ook wel op. Ze hebben eigen doordeweekse activiteiten, een eigen uitgaansgelegenheid in de kerk op de zaterdag gekoppeld aan een viering en dan een enorme zondagse vulling van eredienst, samen eten etc.. Mensen kunnen het als heerlijk ervaren, maar aan de andere kant wordt je zo druk met de kerk dat je de buiten je kerk weinig tijd aan contacten over hebt. Nu verschild het per kerk hoe gebonden je aan zo iets zit, maar ik krijg wel eens het idee dat bepaalde groepen zich zo afsluiten van de buitenwereld.
Een nieuwe start is een nieuw begin