Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 20454 keer)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #45 Gepost op: augustus 08, 2009, 12:27:46 pm »
Wel, elle en F., ik zeg niet dat we de mensen moeten veroordelen of ontwijken, maar de grote voorbeelden,  Samson, Johannes de Doper, vele teksten in Prediker, Spreuken, Hosea leren os maar 1 les:

geen sterke drank!

Omdat het zo moeilijk is, en omdat het soms de enige bron van vreugde is voor vele mensen, waren religieuse leiders heel behoedzaam met het onderwijzen van geheelonthouding (zie bijv.  de bruiloft et Kana)

Alcohol en cigaretten stimuleren namelijk de `lagere` delen van de hersenen die te maken hebben met beheersing (of gebrek daaraan), behoeftes van het lichaam ...
Die matigheid laat meestal veel te wensen over , F., precies om die redenen.
Pas bij volmaaktheid, en de ideale wereld, dan is het is geen probleem meer!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #46 Gepost op: augustus 08, 2009, 12:38:54 pm »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 08 augustus 2009 om 12:27:
Wel, elle en F., ik zeg niet dat we de mensen moeten veroordelen of ontwijken, maar de grote voorbeelden,  Samson, Johannes de Doper, vele teksten in Prediker, Spreuken, Hosea leren os maar 1 les:

geen sterke drank!

Omdat het zo moeilijk is, en omdat het soms de enige bron van vreugde is voor vele mensen, waren religieuse leiders heel behoedzaam met het onderwijzen van geheelonthouding (zie bijv.  de bruiloft et Kana)

Alcohol en cigaretten stimuleren namelijk de `lagere` delen van de hersenen die te maken hebben met beheersing (of gebrek daaraan), behoeftes van het lichaam ...
Die matigheid laat meestal veel te wensen over , F., precies om die redenen.
Pas bij volmaaktheid, en de ideale wereld, dan is het is geen probleem meer!

Geen sterke drank... komt dat voor in de bijbel dan? Verder dan slappe wijn en slap bier kwamen ze volgens mij niet. Evengoed kun je je daar ongans aan drinken.
En lever die tekstbewijzen maar waaruit blijkt dat (sterke) drank niet kan. Simson was een nazireeer, en dronk vanwege die functie niet. Prediker komt uiteindelijk tot de conclusie dat genieten van wat God geeft, inclusief wijn, ter ere van God en dus goed is. Met losse teksten kun je een boel suggereren, maar de contekst laat van je stelling weinig over, ben ik bang.

Prima wanneer jij geheelonthouder wenst te blijven, maar het lijkt me dat de bijbel bij monde van Jezus Christus en Paulus erg duidelijk is: met wijn is niets mis, met overmaat en losbandigheid wel. Wanneer mensen geen maat weten te houden dan is dat het probleem van die mensen, niet van de wijn of het bier.
Het lijkt me ongezond omdat sommigen geen maat weten te houden het voor iedereen te verbieden. Dan kan er namelijk nog veel meer verboden gaan worden: chocolade, slagroomsoesjes, spekjes, racefietsen, vishengels, snelle auto's, TVs, internet, noem maar op. Op allerlei vlakken zijn excessen mogelijk die schadelijk zijn voor jezelf of anderen.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2009, 12:12:01 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #47 Gepost op: augustus 08, 2009, 01:25:27 pm »
Oeioei. Paulus gaat dan toch wel erg z'n boekje te buiten in 1 Tim 5 : 23...

quote:

Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij.
computerfout: een vreemde een in de byte

Thorgrem

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #48 Gepost op: augustus 08, 2009, 01:35:12 pm »
Ach ja, zolang bier niet onder zware dranken valt. :)
Overigens heb ik me in het verleden wel eens overdadig tegoed gedaan aan de licht alcoholische drank bier, ook zijn er wel mensen die alcoholvergiftiging hebben opgelopen enkel van bier.
Dus het is mij om het even wat je drinkt, lichte of zware alcoholische dranken, als je het maar met mate doet.

In een glas bier zit overigens net zoveel alcohol als in een glas whisky.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #49 Gepost op: augustus 08, 2009, 02:12:17 pm »
Onze vlijtige mannenbroeders in het klooster deden zich ook weleens te goed aan een goed glas bier, van eigen makelij nog wel! Ik sluit me bij menigeen aan dat alcohol best kan, mits met mate. Paulus waarschuwt tegen slemppartijen, maar dat is mi wel 3 stappen verder dan zo nu en dan een biertje of een glaasje wijn.

In mijn omgeving (ik ben student) worden regelmatig bierspelletjes gedaan, waarbij de verliezer van een ronde een kleine hoeveelheid bier moet drinken. Dit wil nog wel eens uitlopen op een aantal dronken of in elk geval flink aangeschoten verliezers. Ik vraag me wel eens af of zoiets op een christelijke studentenvereniging verstandig is, maar het wordt meestal weggewuifd met uitspraken als "ach, dit doen we een paar keer per jaar, moet kunnen toch?" en "we houden heus wel in de gaten of het niet te ver gaat". Ik vind het lastig om hier mee om te gaan. Ikzelf ben er geen voorstander van omdat ik zie dat mensen er tóch aangeschoten of dronken van worden. Aan de andere kant: is dat erg? Je mag toch wel eens uit de band springen, genieten van je jeugd zogezegd?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Oogje

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #50 Gepost op: augustus 08, 2009, 07:14:54 pm »
Dronkenschap lijkt mij persoonlijk bepaald geen goed idee. Je kunt dan dingen doen of zeggen waar je later spijt van hebt. Hoeveel mensen hebben wel niet in dronkenschap zonden begaan die ze nuchter nooit begaan zouden hebben? En ik weet zeker dat God je in dronkenschap begane zonden ook zal aanrekenen, want je bent namelijk niet verplicht dronken te worden. Daar kies je altijd helemaal zelf voor door meer te drinken dan goed is (tenzij je gedrogeerd wordt natuurlijk).

Dat je na twee biertjes iets losser bent is redelijk normaal, maar ook dan is het al uitkijken dat je geen verkeerde dingen doet of je verstand verliest. Het is dan ook nergens voor nodig om dronken te worden. Wat win je daar uiteindelijk mee? Een leuker feest of zo? Een lekker gevoel? Dan denk ik dat je je serieus moet afvragen waar je mee bezig bent, als je alleen op díé manier extra vrolijk kan zijn. God heeft ons nog altijd meer te bieden dan die vijf biertjes, dat zou elke christen toch wel moeten weten. Denk ik dan.

En genieten van je jeugd? Ja hoor, prima. Maar ook als jongere behoor je God toe en mag je alle vreugde en vrijheid van Hem verwachten. "Genieten van je jeugd" is mijns inziens geen excuus om dronken te worden, je vol te vreten of te buiten te gaan aan wat dan ook. Integendeel, ook als jongere zul je net als Prediker al snel merken dat de echte vreugde daar niet in te vinden is, integendeel, maar enkel in het navolgen van God. Nuchter, wel te verstaan.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #51 Gepost op: augustus 09, 2009, 12:05:10 am »
Overigens gaan alcohol drinken en cafe-bezoek niet hand in hand. Alcohol drinken kun je thuis ook, en een cafe schenkt ook koffie, cola en jus d'orange.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #52 Gepost op: augustus 09, 2009, 08:40:44 am »
Zoals ik al zei, matigheid, daar blijft het meestal niet bij - precies om de reden die ik aangaf:  alcohol en nicotine stimuleren de `lage` delen van de hersenen.
Ik kom uit een gedegen geref. gezin, maar het werd als normaal beschouwd om met de 16e bier te gaan drinken, voor jongens dan;
in vele gevallen liepen de dingen uit de hand met bepaalde opmerkingen, en schuine taal en grappen,  die beoogde `matigheid`.

F., zoals ik al zei, de meeeste religieuze leiders waren terughouden in het onderwijzen van geheelonhouding, want wat geef je de mensen ervoor in de plaats?
Daar gaat `t om;  als er geen `wedergeboorte` ervaring is, dan heeft het geen zin om zelfs maar aan geheelonthouding te denken!

Dat is wat er in de geref. kerken ontbrak - die `wedergeboorte` ervaring, wat meer uit de verder gevorderde chr. cultuur uit Amerika kwam, oa de Baptisten;  vele christenen wezen het echter af, als te ......
Dit is dus het resultaat!
Een chr. kerk die verward is omtrent alc, gebruik, en een volk eromheen dat het aanbidt ....

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #53 Gepost op: augustus 09, 2009, 10:36:32 am »

quote:

Thorgrem schreef op 08 augustus 2009 om 13:35:
In een glas bier zit overigens net zoveel alcohol als in een glas whisky.
Mits je het juiste glas gebruikt  ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #54 Gepost op: augustus 09, 2009, 10:43:37 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 09 augustus 2009 om 08:40:
Zoals ik al zei, matigheid, daar blijft het meestal niet bij
Uit de lucht gegrepen onzin. Toon het maar eens aan met statistieken. Bij alle mensen die ik ken is overdaad een uitzondering. Enkel bij alcoholisten is dat niet het geval maar dat is een minuscule minderheid tov alle mensen die alcohol drinken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #55 Gepost op: augustus 09, 2009, 12:55:04 pm »
Ik denk wel dat we de grenzen moeilijk vinden om die toe te geven. Velen hebben ook van die avonden dat ze eerlijk toe moeten geven dat ze iets te veel op hadden. Vaak is dat in combinatie met weinig slaan, lichamelijk zwaarwerk van te voren achter de rug waardoor de alcohol toch wel extra hard aankomt. Nu is dat ook regiobepalend. Bij ons in Twente drinkt men relatief veel. 8 a 15 glazen bier op een avond is gewoon.
 als vrienden onder elkaar wil je het als je een jaar of 16 a 20 bent ook niet onder doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2009, 01:04:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rkdiak

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #56 Gepost op: augustus 09, 2009, 04:16:11 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 08 augustus 2009 om 14:12:
Onze vlijtige mannenbroeders in het klooster deden zich ook weleens te goed aan een goed glas bier, van eigen makelij nog wel!
In de middeleeuwse kloosterordes was het vrij normaal om je eigen bier te brouwen. Wijn gold als luxe, water was niet hygienisch en niet langdurig te bewaren, thee nog niet ontdekt, dus was bier de voor de hand liggende keuze.
So sue me!

AndreasJ

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #57 Gepost op: augustus 09, 2009, 10:59:15 pm »
Citaat
elle schreef op 06 augustus 2009 om 20:18:
[...]

Volgens mij roept Jezus juist niet op tot een 'binnenkamergeloof'. Hij roept op tot het zijn van zoutend zout (wat kan bijten) en een lichtend licht. Alleen waarschuwd hij voor hypocrisie: hij is tegen het met je schare kinderen bij de MacDonalds laten omroepen dat je stilte wilt want je wil bidden (ik chargeer, ik weet het). God aanroepen doe je binnenskamers, maar van Hem getuigen niet.
Wij staan in de wereld, maar zijn niet van de wereld. Met welk recht trekken sommige gelovigen zich dan terug in een zuil? Ik zie het 'in de wereld staan' als een opdracht, juist omdat ik niet van deze wereld ben maar van een betere; en zo hoop dat anderen daar ook oog voor krijgen.
[/url]
Mjah, tegenwoordig is je terugtrekken in een zuil zowat een logisch gevolg als je een hoop aanbod vanuit de kwade boze wereld afslaat. Verzuiling lijkt me nu niet meer dan een filter voor de wereld dan het vroegere bolwerk rond een idealisme. Verzuiling nu lijkt meer op roeien met de riemen die je hebt. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of je als christen die rechtzinnig wil leren vandaag de dag juist meer dingen moet laten dan moet doen om een getuige te zijn.
Maar inderdaad, ik betrok een binnenkamer geloof een beetje op de verkeerde manier erbij. Dank voor het rechtszetten.

quote:

Daarbij past het, naar mijn mening, om ervaring te hebben met veel wereldse zaken en daarover kennis te hebben. Dat is iets heel anders dan 'toegeven aan de verleidingen van het vlees', waar Paulus voor waarschuwt.
Wanneer ik naar een cafe ga, dan is dat omdat vrienden dat fijn vinden. Idem voor de disco. Bioscoop, concert, theater ea bezoek ik (ook wel) voor eigen plezier.
Maar alles bij elkaar draagt, naar mijn hoop/mening, bij aan de kracht van mijn getuigenis. Wat zich beperkt tot gesprekjes met mijn collega's of een toevallige ontmoeting in trein/cafe of bij de dokter.

Maar kennis van veel wereldse zaken, hoe zie je dit dan in combinatie met alles afweet van het goeden maar niets van het kwade van dezelfde Paulus?
En naar een cafe gaan omdat vrienden dat fijn vinden, in hoeverre is dat te rijmen met een aantal teksten uit Spreuken waarin je wordt opgedragen om niet op te trekken met ongelovigen, spotters en dwazen?
Nou moet ik wel eventjes erbij zeggen, ik geef even flink wat tegengas en doe dit even helemaal op volle kracht. Het speelt af en toe wel bij mij, maar ik wil graag deze gedachtengangen van mijzelf wat vergroten om een duidelijker antwoord te krijgen. Dat je het maar weet ;)

En natuurlijk hebben we ook nog het soort café wat meespeelt, café kan tegenwoordig zitten tussen een barretje, wat tafels en als grootste sensatie mosterd bij de bitterballen, maar er zijn ook cafés waar topless geserveerd wordt bij wijze van spreken. Aan de extremere kant van het midden kan ik ergens niet geloven dat je een getuigenis afgeeft als je alles wat verwerpelijk is in de ogen van een christen(dronkenschap, grove/dubbelzinnige/ oppervlakkige praat, hoogmoed, het zoeken van een niet-christelijke zelfzuchtige liefde en vast nog wel meer) opzoekt en dit aanschouwt.

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje hard, maar als jij als grond voor je keuzes je eigen plezier en het plezier van je vrienden geeft, vraag ik me af of je cafébezoek dan niet moet baseren op het geloof en je functie als christen in deze wereld. Als we bijvoorbeeld dan maar eens de HC V&A 32 erbij pakken kan ik deze niet helemaal rijmen met voor je plezier naar een café moet gaan en daar een biertje moet gaan drinken en hopen dat je een getuigenis afgeeft. Zeker omdat in het antwoord van 32 ook het ambt profeet noemt, een ambt waarin uit de bijbel blijkt dat dit meestal een oppositie kiezen is tegen een volk wat zich dan weer eens overgaf aan oppervlakkigheden in de lijn van wat je kan vinden in een ruige kroeg of aan een afgodencultus.

En aan de andere kant van het midden richting de bitterballen-met-mosterd-kroeg geldt denk ik dat een getuigenis een stuk actiever zou moeten zijn dan passief op een toevallig gesprekje wachten. Er is natuurlijk een grens tussen tactisch het gesprek zo nu en dan gebruiken om duidelijk je christenzijn duidelijk te maken aan de hand van - niet eens wereldschokkende- dingen die je zegt en over niets anders kunnen praten. Dit betekent denk ik ook weer niet dat er geen (verwijderende) afstand zou mogen worden toegestaan of deze koste wat het kost zo klein mogelijk houden, het gaat in de eerste plaats om het getuigenis als deze wordt gebracht en niet om het te vriend houden van een ongelovig persoon. Dan balanceer je meer naar het in de wereld staan en niet meer naar het niet van deze wereld.

Vat het alsjeblieft niet te persoonlijk op, ik denk dat er dingen instaan die misschien veroordelend over kunnen komen.
'Iemands philosophie is dikwerf niet anders dan de geschiedenis van zijn hart' H. Bavinck

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #58 Gepost op: augustus 09, 2009, 11:30:06 pm »

quote:

AndreasJ schreef op 09 augustus 2009 om 22:59:

Maar kennis van veel wereldse zaken, hoe zie je dit dan in combinatie met alles afweet van het goeden maar niets van het kwade van dezelfde Paulus?
Je zin is wat krom. Wellicht dat ik wel een antwoord heb. Toen Paulus op de areopagus stond en het evangelie bracht aan wetenschappers en filosofen, begon hij met aansluiting zoeken bij hun belevingswereld: hun goden. Hij liet blijken met interesse te hebben gekeken naar al hun altaren en afgodsuitingen. Hij begint niet met veroordelen, maar bouwt verder op waar zij in geloven. Die houding heb ik als voorbeeld.
Daarnaast zegt Paulus: onderzoekt alles en behoud het goede. Om het goede te kunnen behouden, moet je dus wel eerst onderzoek doen, ook onder kwade dingen.

quote:

En naar een cafe gaan omdat vrienden dat fijn vinden, in hoeverre is dat te rijmen met een aantal teksten uit Spreuken waarin je wordt opgedragen om niet op te trekken met ongelovigen, spotters en dwazen?

Wat ik eerder aangaf: door de komst van Jezus Christus is onze positie ten opzichte van de wereld veranderd. God zette het volk Israel apart, gaf het volk eigen wetten mee. In Jezus is die wet vervuld. Nu worden wij uitgezonden naar de uiteinden der aarde om Gods Naam te verkondigen. De Israelieten hadden die evangelisatie-opdracht niet.

quote:

Nou moet ik wel eventjes erbij zeggen, ik geef even flink wat tegengas en doe dit even helemaal op volle kracht. Het speelt af en toe wel bij mij, maar ik wil graag deze gedachtengangen van mijzelf wat vergroten om een duidelijker antwoord te krijgen. Dat je het maar weet ;)
Heel goed.

quote:

En natuurlijk hebben we ook nog het soort café wat meespeelt, café kan tegenwoordig zitten tussen een barretje, wat tafels en als grootste sensatie mosterd bij de bitterballen, maar er zijn ook cafés waar topless geserveerd wordt bij wijze van spreken. (...)
Daar heb je een goed punt te pakken. Wanneer de intentie van vrienden overduidelijk niet strookt met wat God goed voor ons vindt, dan zou ik inderdaad niet (snel) op de uitnodiging in gaan. Maar dan zou ik wel heldere argumenten willen kunnen aanleveren waarom ik niet mee wil. Iets op basis van vooroordelen weigeren vind ik niet juist.
God zou Sodom en Gomorra niet hebben omgekeerd wanneer daar nog 10 rechtvaardigen leefden.

quote:

Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien een beetje hard, maar als jij als grond voor je keuzes je eigen plezier en het plezier van je vrienden geeft, vraag ik me af of je cafébezoek dan niet moet baseren op het geloof en je functie als christen in deze wereld. Als we bijvoorbeeld dan maar eens de HC V&A 32 erbij pakken kan ik deze niet helemaal rijmen met voor je plezier naar een café moet gaan (...)
Ik zie daarin geen probleem. Zie ook wat Paulus zegt in 1 kor 9: 19 Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen; 20 en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet – hoewel persoonlijk niet onder de wet – om hen, die onder de wet staan, te winnen; 21 hun, die zonder wet zijn, ben ik geworden als zonder wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen, die zonder wet zijn, te winnen. 22 Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden. 23 Alles doe ik ter wille van het evangelie, om er zelf ook deel aan te verkrijgen.
Je mag jezelf aanpassen aan anderen om zo hen te kunnen bereiken met het evangelie.

quote:

En aan de andere kant van het midden richting de bitterballen-met-mosterd-kroeg geldt denk ik dat een getuigenis een stuk actiever zou moeten zijn dan passief op een toevallig gesprekje wachten.
Het is meer dan passief op een gesprekje wachten. Ook al komt God helemaal niet aan bod in het cafe, het feit dat ik mijn vrienden respecteer/waardeer, een cafe bezoek zonder dronken te worden (ik drink vaak genoeg niet eens alcohol) en desondanks 'fundamenteel' christen ben, getuigt al op zichzelf. Niet-christenen denken namelijk vaak dat christenen zichzelf hoger achten en hen veroordelen. Dat is niet mijn taak. Dat maak ik (ook) zo duidelijk, hoop ik.

quote:

Vat het alsjeblieft niet te persoonlijk op, ik denk dat er dingen instaan die misschien veroordelend over kunnen komen.
Geenszins. Het is goed wanneer je dergelijke vragen stelt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #59 Gepost op: augustus 10, 2009, 05:28:04 am »
En dan hebben we het nog niet eens over de `voorbeeld-functie` die we als religieuze mensen hebben te vervullen ,,,

Naast het feit dat het dus geestelijk geen goed effect heeft, daar het `lage driften` stimuleert, en het geweten dempt, is het geen goed voorbeeld voor mensen die met alcohol worstelen;

daarnaast is het in deze tijd gewoonweg schaamteloos, als we weten dat op een paar uur vliegen afstand mensen een dag moeten werken voor de waarde van 1  glas bier in de kroeg, als ze al werk kunnen vinden ...

Zullen we nog `eentje` nemen, matige gebruiker???