Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 20447 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #60 Gepost op: augustus 10, 2009, 09:14:15 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 augustus 2009 om 05:28:
En dan hebben we het nog niet eens over de `voorbeeld-functie` die we als religieuze mensen hebben te vervullen ,,,

Naast het feit dat het dus geestelijk geen goed effect heeft, daar het `lage driften` stimuleert, en het geweten dempt, is het geen goed voorbeeld voor mensen die met alcohol worstelen;

daarnaast is het in deze tijd gewoonweg schaamteloos, als we weten dat op een paar uur vliegen afstand mensen een dag moeten werken voor de waarde van 1  glas bier in de kroeg, als ze al werk kunnen vinden ...

Zullen we nog `eentje` nemen, matige gebruiker???
Jezus veranderde zelf water in wijn tijdens een feest. Nu snap ik ook wel dat hij daarmee niet speciaal het drinken van wijn aan het promoten was, maar hij veranderde in elk geval geen wijn in water.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #61 Gepost op: augustus 10, 2009, 09:46:19 am »
Er zijn nog wel meer zaken die 'de lage driften stimuleren'. Horen we seks en vuur etc dan ook maar afschaffen? En wat te denken van Jezus die wijn dronk? Paulus die wijn adviseert? Maar waarom zou alcohol per definitie 'de lage driften stimuleren'? 'Lage driften', wat zijn dat, hoe herken je die?

Ik zou het bovendien erg prettig vinden wanneer je ophoudt met suggestief stellen dat ieder die een of twee alcholische consumpties nuttigt direct geen maat meer weet te houden en er dus maar een fles of 2 achteraan gooit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #62 Gepost op: augustus 10, 2009, 09:56:35 am »

quote:

daarnaast is het in deze tijd gewoonweg schaamteloos, als we weten dat op een paar uur vliegen afstand mensen een dag moeten werken voor de waarde van 1  glas bier in de kroeg, als ze al werk kunnen vinden ...

Weer zo'n kul argument. Hoe schud je ze toch uit de mouw?
Ik neem overigens aan dat jij in een hutje op de hei woont? En wat moet jij met een computer? Ga je diep schamen. Voor de prijs van die computer van jou kun je een hele Afrikaanse stam een jaar lang te eten geven, en dan hebben we het nog geen eens over het stroomverbruik van je computer. Voor de prijs van jouw pc kunnen er in Afrika meer dan 6 aangeschaft worden om dienst te doen voor een hele school.

Ga je diep schamen en doe ons een plezier en doe alle luxe uit je huis (zoals TV, PC, bankstel, al het drinken dat geen kraanwater is enz enz) of gebruik zulke kul argumenten niet meer.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2009, 09:57:13 am door Thorgrem »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #63 Gepost op: augustus 10, 2009, 10:19:28 am »
Thorgem, ik weet al lang dat je liever niet graag je levensstijl, en mogelijk je `wijntje` op z`n tijd ...
Zo kul is mijn argument niet trouwens niet - een computer is een `instrument` om mensen uit hun geestelijke `slaap` te halen voor de wereld vergaat.  Een bankstel is voor de ontvangst van gasten.
Met drank kan ik ook wat eenvoudiger - `MAAR` we hadden het hier over alcohol wat duur is en etc. etc.

ell, ik weet nu wel dat je ook liever je alcoholische versnaperingen niet zo maar opgeeft

Mellon, Jezus wist wel dat het een moeilijk punt was (zie ook deze discussie!)

Mellon

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #64 Gepost op: augustus 10, 2009, 11:02:09 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 augustus 2009 om 10:19:

Mellon, Jezus wist wel dat het een moeilijk punt was (zie ook deze discussie!)
:+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #65 Gepost op: augustus 10, 2009, 11:11:17 am »

AndreasJ

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #66 Gepost op: augustus 10, 2009, 11:50:21 pm »
@elle, ik ga der eens overna denken. voldoende input, ja. Bedankt :)
'Iemands philosophie is dikwerf niet anders dan de geschiedenis van zijn hart' H. Bavinck

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #67 Gepost op: augustus 12, 2009, 05:01:56 am »
I love you all .... se you maybe next year!!!

God bless

Oogje

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #68 Gepost op: augustus 12, 2009, 10:44:47 am »
Ook nog een mooie spreuk van Benedictus over het kloosterleven:

Gedraag je in de kapel zoals in de recreatie, dus ontspannen, en gedraag je in de recreatie zoals in de kapel, dus waardig.

Vervang kapel door kerk en recreatie door kroeg en je hebt ook een mooie wijsheid voor buiten de kloostermuren.

Ik hoorde iemand hier echter opperen dat je ervaring zou moeten opdoen met "het wereldse" om er van te weten. Maar er zijn door de eeuwen heen al zoveel geloofshelden geweest die daarmee ervaring hadden en op angstwekkend precieze wijze hebben omschreven wat voor uitwerking dat op hun geest had, dat je zelf niet meer het wiel hoeft uit te vinden. Leer ook van andere mensen, zou ik zo zeggen.

Zo hoef ik ook geen rattengif te slikken om te weten dat het gevaarlijk is. Hoef ik niet van een brug te springen om te weten dat ik daarmee mijn rug op het water kan breken. Zo hoef ik niet dronken of stoned te raken om te weten dat ik daarmee mijn bewustzijn verdoof en mijn hersenen verniel. En zo wil ik ook niet zondigen, omdat ik weet dat dat enkel leegte en onrust oplevert.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2009, 10:44:58 am door Oogje »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #69 Gepost op: augustus 12, 2009, 11:04:20 am »
Soit... Maar ik heb het niet over zelf gaan zondigen om anderen te bereiken. Wanneer je oprecht denkt dat alcohol drinken in zichzelf zondig is, dan moet je dat idd niet doen. Maar mag je daarom anderen veroordelen? Volgens mij niet (zie de analogie in 1 kor 8:1-11).

Maar kun je anderen uitleggen dat cafe of disco-bezoek fout is, wanneer je er nooit bent geweest? En als een disco fout is, zijn dan meteen alle mensen die daar heen gaan ook fout?
Kun je altijd stellen dat mensen geen alcohol ea mogen nuttigen wanneer het op enkele personen (jezelf bijvoorbeeld) een verkeerd effect heeft?

Natuurlijk zijn er altijd al wijze mensen geweest die hun slechte ervaringen met wereldse verlokkingen hebben opgeschreven, zodat anderen er van kunnen leren. Dat zal (sommige) christenen inderdaad kunnen overtuigen.
Maar overtuigt het ook de niet-christen wanneer een christen aankomt met een waarschuwing, gebaseerd op een stoffig getuigenis van iemand die al tientallen jaren dood is?

Wat betekent het voor jou dat Paulus -hoewel hij belijdend christen was- voor de Grieken een Griek, voor de Joden een Jood en voor de zwakken zwak geworden is, om althans een enkeling te kunnen redden voor het evangelie?

Oogje

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #70 Gepost op: augustus 12, 2009, 02:05:42 pm »
Sjaloom elle,

quote:

Soit... Maar ik heb het niet over zelf gaan zondigen om anderen te bereiken. Wanneer je oprecht denkt dat alcohol drinken in zichzelf zondig is, dan moet je dat idd niet doen.
Oké. Het kan zijn dat ik je post verkeerd gelezen heb hoor, dus als dat zo is, zie dit dan maar als nuancering. :)

quote:

Maar mag je daarom anderen veroordelen? Volgens mij niet (zie de analogie in 1 kor 8:1-11).
Veroordelen niet. Maar met waarschuwen is natuurlijk nooit iets verkeerd.

quote:

Maar kun je anderen uitleggen dat cafe of disco-bezoek fout is, wanneer je er nooit bent geweest?
Veronderstellende dat het inderdaad fout is: ja, dat kan. Zo kan ik mensen ook prima uitleggen dat het bezoek aan een bordeel fout is, zonder dat ik er ooit ben geweest. Nu vergelijk ik de disco niet met een bordeel, maar het gaat om het idee: als je weet wat er gebeurt, kun je ook weten of het verkeerd is of niet.

quote:

En als een disco fout is, zijn dan meteen alle mensen die daar heen gaan ook fout?
Nee hoor. Maar als een disco inderdaad geen goede plek is om te zijn, dan kun je hoogstends constanteren dat die mensen, zeg maar, niet zo slim bezig zijn.

quote:

Kun je altijd stellen dat mensen geen alcohol ea mogen nuttigen wanneer het op enkele personen (jezelf bijvoorbeeld) een verkeerd effect heeft?
Nee. Maar je kunt wel altijd stellen dat dronkenschap verkeerd is, omdat daarvoor genoeg duidelijke redenen aan te voeren zijn.

quote:

Natuurlijk zijn er altijd al wijze mensen geweest die hun slechte ervaringen met wereldse verlokkingen hebben opgeschreven, zodat anderen er van kunnen leren. Dat zal (sommige) christenen inderdaad kunnen overtuigen.
Maar overtuigt het ook de niet-christen wanneer een christen aankomt met een waarschuwing, gebaseerd op een stoffig getuigenis van iemand die al tientallen jaren dood is?
Ligt eraan of hij zelf de ernst ook in ziet en of de christen hem kan overtuigen met goede argumenten naast het getuigenis. Dat kan, omdat Gods geboden altijd beredeneerbaar zijn: je kunt nagaan waarom God zus en zo gebied, je kunt inzien waarom zijn geboden écht goed voor de mens zijn.

Mensen zijn best bereid ook naar oude getuigenissen te luisteren. Sterker nog: mensen die met een nieuw idee komen willen dat altijd juist graag onderbouwen met zogenoemde authentieke getuigenissen. Of het nu om new age, wicca of iets aardser als democratie gaat, men haalt graag vermeende voorvaderen bij die uiteindelijk de levensbeschouwing gesticht zouden hebben.

quote:

Wat betekent het voor jou dat Paulus -hoewel hij belijdend christen was- voor de Grieken een Griek, voor de Joden een Jood en voor de zwakken zwak geworden is, om althans een enkeling te kunnen redden voor het evangelie?
Dat hij redeneerde en sprak zoals een Griek, gebruik makend van hun bronnen en redeneerde en sprak zoals een Jood, gebruikmakend van de Torah. En dat hij zich aan de etiquêtte uit die culturen hield, zich dus aan de normen hield zolang dezen niet in tegenspraak waren met het christelijk geloof.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #71 Gepost op: augustus 23, 2009, 07:56:43 pm »
Hoe herkenbaar: http://www.dumpert.nl/med...dia_van_dronkenschap.html

De 5 stadia van dronkenschap volgens Larry Miller.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #72 Gepost op: augustus 23, 2009, 08:13:14 pm »

quote:

En dan hebben we het nog niet eens over de `voorbeeld-functie` die we als religieuze mensen hebben te vervullen ,,,

Naast het feit dat het dus geestelijk geen goed effect heeft, daar het `lage driften` stimuleert, en het geweten dempt, is het geen goed voorbeeld voor mensen die met alcohol worstelen;

Zullen we nog `eentje` nemen, matige gebruiker???
in de hemel is geen bier daarom drinken we het hier....

small brother

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #73 Gepost op: januari 06, 2011, 09:37:42 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 12 augustus 2009 om 05:01:
I love you all .... se you maybe next year!!!
God bless

quote:

grondig christelijk schreef op 23 augustus 2009 om 20:13:
[...]
in de hemel is geen bier daarom drinken we het hier.... :+

De hemel biedt geen gevaar, maar uitsluitend hemels plezier;
daarom bewijzen wij onze liefde niet pas daar,
maar reeds hier..

quote:

Mee eens.

quote:

..daarnaast is het geen goed voorbeeld voor mensen die met alcohol worstelen;
Mee eens; de val of zwakte van de één, brengt ook een norm en een taak voor het leven van de ander.

quote:

...het feit dat het dus geestelijk geen goed effect heeft, daar het `lage driften` stimuleert, en het geweten dempt...
Geheel oneens. Het hart wordt openbaar en het geweten versterkt.  

Je "bezondigen" aan alcohol geeft voorrang aan de zwakten in het vlees, maar dat komt volgens mij eerder doordat je in sterkte een normatief oordeel hebt dat alcohol verwerpelijk is. Grijp je dan naar de fles, dan heeft de zwakte bij voorbaat gewonnen. Op dezelfde manier is voor wie zich bewust wil bezondigen, alcohol een probaat middel tot vluchten van de normatieve realiteit.

MAAR, los van allerlei indirecte reeds in het geweten voorgebakken effecten, bewerkt alcohol een losser worden van het hart. Dat betekent dat wie in het hart gewetensvol is, of liefdevol, of vriendschappelijk, of hartelijk, dat met alcohol ook zal voelen en eerder zal uiten. En wie in het hart gewetenloos is, of liefdeloos, of onvriendelijk, of hatelijk, die zal met alcohol dat ook voelen en eerder uiten. Maar je moet redelijk wat drinken om niet andere effecten zelf op te roepen met het zelfcorrigerend mechanisme van 'wie je wilt zijn'.

Alcohol associëren met "lage driften" is denk ik daarom terecht in bepaalde goddeloze omgevingen en persoonlijke contexten, maar in zijn algemeenheid onjuist. Alcohol verlaagt de normatieve zelfregulering, en wat in het hart is komt vrijer naar boven..
En daarnaast is de bijbelse boodschap van matigheid, en een toonbeeld zijn van het lichaam van Christus een oproep om het vlees geen ruimte te geven om de geest de overheersen. Want de Geest is niet gekoppeld aan het vlees, maar aan het hart dat zich heeft gekoppeld en overgegeven aan God.

Maar dat is niet het eindstation. Want God houdt van de ziel die niet alleen verstandelijk is gekoppeld aan Zijn Geest, maar dat ook het hart in het vlees van het vlees heeft gewonnen en doen branden voor de Geest.
Want de Geest verliest alle werking zonder een overgave aan God van het vleselijke hart. Daardoor minder verstandelijk en minder perfect en soms hollen en soms stilstaan en vaak vallen. Maar wel altijd vanuit een vuur en ijver voor God.
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2011, 01:33:43 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #74 Gepost op: januari 06, 2011, 02:13:37 pm »
@ Small Brother, luister goed naar het volgende vers:

Rom 5,20
Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Door de wet vermeerderde de zonde waardoor de genade overvloedig is geweest. Kortom, het is een afgehandeld hoofdstuk zoals een gebeurtenis die geweest is. Daarom zei Johannes over Jezus toen hij hem zag ook zie, het lam wat de zonde uit de wereld wegneemt (Joh 1,29) en iets wat weggenomen is is toch niet langer aanwezig? Daarom zei Jezus ook voordat hij de geest gaf 'het is volbracht' (Joh 19,30) en wat nu volbracht is is afgehandeld!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'