Auteur Topic: Barbezoek  (gelezen 20295 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #75 Gepost op: januari 21, 2011, 12:49:08 am »
doet me denken aan een warrige discussie met radicale charismatische christenen. die beweerden dat je niets meer hoeft te doen, omdat Jezus alles al gedaan heeft.

Ik kan die gedachte niet begrijpen. God heeft het volbracht, al het goede wat moest gebeuren is gedaan, dus we hoeven niets meer te doen.

Het is volgens mij vanuit de logica: Jezus wist toen al wat Hij in jou zal doen aan goede dingen en daarom heeft hij het volbracht, maar dan nog steeds snap ik er geen biet van en klinkt het als te moeilijk denken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

ann

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #76 Gepost op: januari 24, 2011, 12:59:24 pm »
Wanneer heb je je naaste niet meer lief en/of God niet meer lief als je in een  bar of disco bent?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #77 Gepost op: januari 24, 2011, 01:46:55 pm »

quote:

ann schreef op 24 januari 2011 om 12:59:
Wanneer heb je je naaste niet meer lief en/of God niet meer lief als je in een  bar of disco bent?
Ik denk als eigen genot in de bar of drank belangrijker wordt dan God of het welzijn van de naasten. Maar liefhebben of niet liefhebben lijkt mij persoonlijk niet locatie gebonden.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

ann

• Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #78 Gepost op: januari 24, 2011, 01:58:45 pm »
Da's nog eens een mooi  antwoord op de vraag of je wel of niet naar een bar moet gaan ;-)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #79 Gepost op: januari 24, 2011, 03:56:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 januari 2011 om 00:49:
doet me denken aan een warrige discussie met radicale charismatische christenen. die beweerden dat je niets meer hoeft te doen, omdat Jezus alles al gedaan heeft.

Ik kan die gedachte niet begrijpen. God heeft het volbracht, al het goede wat moest gebeuren is gedaan, dus we hoeven niets meer te doen.

Het is volgens mij vanuit de logica: Jezus wist toen al wat Hij in jou zal doen aan goede dingen en daarom heeft hij het volbracht, maar dan nog steeds snap ik er geen biet van en klinkt het als te moeilijk denken.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat God de schrift heeft volbracht, maar dat betekent niet dat onze goede daden niet gewaardeerd worden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Barbezoek
« Reactie #80 Gepost op: januari 24, 2011, 04:56:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 januari 2011 om 00:49:

Toevallig gisteren een 'preek' over gehad. 't Idee is [parafrase preek]:
* Christus heeft de wet (thora) vervuld
* Wij zijn dood voor de wet (thora)
* Christus geeft ons een nieuwe wet, die Hij in onze harten schrijft
* De Geest laat ons uit genade naar deze wet leven
* Wij kunnen uit onszelf niets goed doen, alles is genade [/preek]

Dat kun je interpreteren als: nu kan ik op mijn lauweren rusten, en alles wat ik doe is toch al goed en de Geest doet de rest. Maar dat is te kort door de bocht. Er is ook nog zoiets als 'aan de vruchten herkent men de boom'. Het leven door de Geest uit zich namelijk in allerlei goede dingen (zie galaten 5:22 bijv). De wet van het nieuwe verbond is namelijk niet anders dan die van het oude verbond: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Wanneer je die vrucht niet bij jezelf terug ziet, wordt je leven dus nog niet erg door de Geest geleid. En dus is het geraden werk te maken van het Christus dienen.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2011, 04:57:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]