Auteur Topic: Wat kunnen ouderen leren van jongeren in de kerk?  (gelezen 1190 keer)

GKV Jongeren

• just for you
    • Bekijk profiel
Wat kunnen ouderen leren van jongeren in de kerk?
« Gepost op: december 21, 2002, 04:31:13 pm »
Webredactie Jongeren

jongeren@gkv.nl

Rianne

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2002, 09:33:08 pm »
Zelf heb ik weleens het idee dat ouderen het erg moeilijk vinden om om te gaan met mensen van een andere kerk.
Jongeren zijn daar wat makkelijker mee, denk ik. Als je kijkt naar Godfashion: er komen jongeren van allerlei kerken. Wij vinden dat mooi, dan zie je elkaar nog eens. Want uiteindelijk geloven we in dezelfde God... Ik weet dat dat wel erg makkelijk gezegd is, maar dat is toch een reden waarom je sommige dingen toch best samen kan doen.

En natuurlijk de geloofsbeleving. Dat vinden jongeren heel belangrijk, dat zien we niet veel in de kerk. Tenminste, niet op een bij ons aansluitende manier. Ik denk dat ouderen daarvan kunnen leren van jongeren.

Vast nog wel meer, maar daar kom ik nu even niet op...

Aan de andere kant kunnen jongeren natuurlijk ook ontzettend veel leren van ouderen!!!

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2003, 01:51:35 pm »
Van jonge mensen kun je heel veel leren. Zij zijn namelijk veel onbevangener en stellen de juiste vragen. Zij zijn bewogen, vinden mensen belangrijk, kunnen (geestelijke) voortrekkersrollen spelen daar waar ouderen machteloos zijn. Ik heb grote verwachtingen van de nieuwe generatie die aantreedt:)

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2003, 02:57:23 pm »
tja... jongeren zijn natuurlijk de toekomst! da's geen nieuws, hoop ik :)
ik denk dat jongeren aan de ouderen kunnen leren hoe ze in deze tijd kerk moeten zijn. oke, wij jongeren willen ook wel 's teveel en te snel... maar jongeren vinden het wel heel belangrijk om in de kerkdienst God te ontmoeten en om God te eren. en voor jongeren (oke, ik zal maar even alleen voor mezelf spreken), voor mij is dat toch wel op een andere manier dan voor de meeste ouderen.
ik denk dat ouderen vooral van jongeren kunnen leren hoe ze vroeger zelf ook eens waren: volop goed moed en spirit om op een juiste manier God te eren, daarbij ook kijkend naar hoe de wereld is. En dan niet alleen maar denken bij een verandering of vernieuwing: daar heb je die jeugd weer! Maar denken: Kijk, de jeugd wil God ook eren, al is dat voor ons toch anders dan we gewend zijn....

zo eerst maar 's....

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 14, 2003, 10:18:03 pm »
- Geloofsbeleving... zichtbare geloofsenthousiasme, binnen en buiten de diensten
- Voorkomen van sleur dmv vaste regels etc.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2003, 12:33:07 am »
Hoe zien jullie jezelf als je ooit oudere geworden zal zijn? Zijn jullie bang om ook te verstarren?

P.S. onder het voorbehoud van jacobus natuurlijk

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2003, 12:51:50 pm »

quote:

op 15 Jan 2003 00:33:07 schreef Pulpeet:
Hoe zien jullie jezelf als je ooit oudere geworden zal zijn? Zijn jullie bang om ook te verstarren?

P.S. onder het voorbehoud van jacobus natuurlijk
Ik ben nog maar 33 en merk nu al dat ik aan sommige dingen (en nog niet eens per se dingen die ik erg mooi vind) gehecht raak. Ik ervaar het als vreemd als ze opeens ontbreken. Ik vind dat mooi en zorgelijk tegelijkertijd ;) en ik hoop dat ik  nooit iets tot principe zal verheffen omdat ik me anders zo unheimisch voel of zo. Een ieder lette vooral niet zozeer op zijn eigen belang. Dat vraag ik van anderen, ik hoop en bid dat ik dat zelf ook kan opbrengen als het zover mag komen dat ik oudere ben geworden :)
Maarten van Loon

Ronnie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2003, 04:39:22 pm »
Ik denk ook niet dat je altijd het zo zwart wit kunt stellen dat de jeugd per definitie losser, bewegelijker, opener enz. is dan de ouderen. Bij ons in de gemeente zijn er nogal wat ouderen die juist deze eigenschappen wel hebben en jongeren die ze niet hebben.
En de vraag is of moderner, losser, bewegelijker altijd beter is, of altijd vanuit goede motivatie ontstaat. Als jongere ben ik niet altijd helemaal vrij van een beetje onverschilligheid, maar dat is persoonlijk. Anderzijds zie ik bij ouderen wel eens een stukje vermoeidheid om alweer discussies aan te gaan. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Hopelijk dat jongeren hen toch weer wat moed kunnen geven.