Auteur Topic: jouw visie over Hemel en Hel  (gelezen 5839 keer)

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #45 Gepost op: juli 31, 2003, 07:34:07 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 21:08:52 schreef marijma:
[...]

Mmmm, neem aan dat je nu doelt op reïncarnatie?

greetz,
 ;)
Dat zou wel een rechtvaardige oplossing kunnen zijn.

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 31, 2003, 11:08:41 pm »
LOL en dan 1-dagsvlieg worden die zijn dag niet heeft
je krijgt wat je verdient

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 01, 2003, 12:08:03 am »
Reïncarnatie rechtvaardig?! Hoezo? Ik zou zeggen: uitzichtloos. Is er dan werkelijk geen manier om te ontsnappen aan de ellende van deze wereld? Zelfs zelfmoord helpt je alleen maar van de wal in de sloot... Of denk je dat het iemand lukt om zo goed te leven dat-ie alle fouten in z'n vorige leven op een gegeven moment uitgezeten heeft?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 25, 2003, 02:53:19 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 00:08:03 schreef Qohelet:
Reïncarnatie rechtvaardig?! Hoezo? Ik zou zeggen: uitzichtloos. Is er dan werkelijk geen manier om te ontsnappen aan de ellende van deze wereld? Zelfs zelfmoord helpt je alleen maar van de wal in de sloot... Of denk je dat het iemand lukt om zo goed te leven dat-ie alle fouten in z'n vorige leven op een gegeven moment uitgezeten heeft?
het principe van de individuele geestelijke ontwikkeling is jou waarschijnlijk vreemd? ontwikkeling ueberhaupt?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 25, 2003, 02:57:00 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 00:08:03 schreef Qohelet:
Of denk je dat het iemand lukt om zo goed te leven dat-ie alle fouten in z'n vorige leven op een gegeven moment uitgezeten heeft?
Integendeel... we zouden de schuld zelfs dagelijks groter maken...  ;)
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: november 25, 2003, 03:00:38 pm »

quote:

op 25 Nov 2003 14:57:00 schreef Bumblebee:
[...]

Integendeel... we zouden de schuld zelfs dagelijks groter maken...  ;)

arme schepsels toch, wat kunnen ze er dan nog aan doen, dat ze zo geschapen zijn?

foutje bedankt.... 8)7

12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft,
de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere
nog dan deze, want Ik ga tot de Vader;
J o h a n n e s 1 4

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 25, 2003, 08:05:54 pm »
Over reincarnatie is al een ander topic: Christendom en reincarnatie

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 26, 2003, 12:11:17 am »
Mijn visie is dat de nieuwe aarde hemels gaat worden :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 26, 2003, 12:37:34 am »
hel-
in lichaamsloze toestand zonder organen om je wensen te bevredigen, beleef je hetzelfde als een drugsverslaafde die moet afkicken, ontwenningsverschijnselen,
want de begeerten zitten niet alleen maar in het lichaam, maar ook in de ziel,
deze ziel moet gereinigd worden (katharsis) want kan immers het hemels gebied niet betreden met deze lagere onoverwonnen begeerten,
daarom ook wel vagevuur genoemd, een brandende dorst ervaren bijv.
dat duurt zo lang totdat je afgekickt bent(;-),
het helpt dus als je tijdens je leven al aan de omvorming van je driftleven werkt,
hel is onderste region van de hemel, Paulus spreekt bijv. al over 3e hemel,
maar eerst oord der loutering doormaken

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 26, 2003, 03:12:32 pm »
Er staat in de gelofosbelijdenis dat Jezus in de hel is geweest. Daar lees ik niet veel over teurg in de bijbel. Wel lees ik dat Hij door God verlaten was. Dat is de hel... een plek zonder God. Het verschil tussen nu en dan is denk ik dat de mensen nu nog niet zien maar dan wel wat ze missen.... Alles.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 26, 2003, 03:32:50 pm »

quote:

op 26 Nov 2003 15:12:32 schreef Marnix:
Er staat in de gelofosbelijdenis dat Jezus in de hel is geweest. Daar lees ik niet veel over teurg in de bijbel. Wel lees ik dat Hij door God verlaten was. Dat is de hel... een plek zonder God. Het verschil tussen nu en dan is denk ik dat de mensen nu nog niet zien maar dan wel wat ze missen.... Alles.
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=987&pageID=1
toch staat hier wel eea

bijv.

40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de
buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des
mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en
drie nachten.
M a t t e ü s 1 2

18 en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik
ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de
sleutels van de dood en het dodenrijk.
O p e n b a r i n g 1

Martin

• knowledge is weakness
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 07, 2004, 11:45:58 am »

quote:

op 26 Nov 2003 00:37:34 schreef cheese:
hel-
in lichaamsloze toestand zonder organen om je wensen te bevredigen, beleef je hetzelfde als een drugsverslaafde die moet afkicken, ontwenningsverschijnselen,
want de begeerten zitten niet alleen maar in het lichaam, maar ook in de ziel,
deze ziel moet gereinigd worden (katharsis) want kan immers het hemels gebied niet betreden met deze lagere onoverwonnen begeerten,
daarom ook wel vagevuur genoemd, een brandende dorst ervaren bijv.
dat duurt zo lang totdat je afgekickt bent(;-),
het helpt dus als je tijdens je leven al aan de omvorming van je driftleven werkt,
hel is onderste region van de hemel, Paulus spreekt bijv. al over 3e hemel,
maar eerst oord der loutering doormaken

hmm waar heb je deze vrijzinnige theologie vandaan?
Als Paulus spreekt over een derde hemel dan bedoelt hij de woning van God.
(1e hemel is de blauwe lucht, wolken en zon, 2e hemel de zwarte nacht met sterren en de 3e de onzichtbare hemel waar God zijn woning heeft)

zie ook: http://www.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/
tot in den derden hemel;
 Dat is, in de woonplaats der engelen en heiligen zielen, die hij 2 Cor. 12:4 het paradijs noemt, bij gelijkenis genomen van het aardse paradijs. Zie Luk. 23:43; Openb. 2:7. De oorzaak waarom dit de derde hemel genaamd wordt, is omdat de lucht de eerste hemel gerekend wordt, de zichtbare hemelen, waar de sterren in zijn, de tweede, en de hemel boven al de hemelen de derde. Zie 1 Kon. 8:27.  

Wat teksten ter illustratie over hemel en hel:

Wie zich aan de Zoon toevertrouwt, heeft eeuwig leven. Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het eeuwige leven niet ontvangen. Integendeel, de straf van God blijft op hem. (joh 3:36)

Het is zoals Ik zeg: Wie naar mijn woorden luistert en gelooft in Hem Die Mij gestuurd heeft, heeft eeuwig leven. Zo iemand wordt niet veroordeeld, maar is overgeplaatst uit de dood in het leven. Geloof Mij: Er komt een tijd dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen. Die tijd is er nu al. Wie naar de Zoon van God luisteren, zullen leven. (joh 5:24,25)

Wie zijn broeder haat, heeft hem in zijn hart eigenlijk al vermoord. En u weet dat er in het hart van een moordenaar geen plaats is voor het eeuwige leven van God. (1 joh 3:15)

En velen die al dood en begraven zijn, zullen opstaan. Sommigen zullen eeuwig leven ontvangen, anderen zullen afgewezen worden en eeuwige schande ondervinden. (Daniel 12:2)

Al die teksten wijzen op het nu al beginnen van dat eeuwige leven, of dat nu de hemel of de hel is. De aarde is naar deze teksten een soort van voorportaal naar de hemel of hel. Welke keuzes je maakt bepalen je destinatie, je bestemming. Jezus noemt ons doden, tenzij we luisteren naar Zijn stem en daardoor leven ontvangen. Het luisteren naar Hem impliceerd dus onze ingang in de hemel. En dat is voor iedereen weggelegd als je maar wilt luisteren.

Wat ikzelf een erg interessant boek vond over dit onderwerp was: De grote scheiding van C.S. Lewis

Conclusie is dat God niet een boeman is die mensen beloond of straft, maar de mensheid zelf die de keus maakt en het over zichzelf afroept. Waarom zou God dan tegen jou keus ingaan? Je kiest er zelf toch voor? Free will, people! ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. | Douglas Adams

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 07, 2004, 02:40:47 pm »
goeie, martin!  :)

ik stap nu in, en geef commentaar op de gepasseerde onderwerpen (niet omdat ik het Weet maar vanwege interesse)

Cheese: Paulus' derde hemel, daar stel ik me dat deel van de hele schepping voor,  wat bij Gods Koninkrijk hoort. 2e is dat deel van de schepping wat geestelijke wezens buiten Gods koninkrijk betreft, en de 1e de fysieke schepping

Vladimir valt over grammatica? Gehenna bestond toch al een paar duizend jaar? misschien is daar later een andere naam voor gekomen, nou en :? Het is als ik het me goed herinner (klinkt alsof ik er bij was :+) een soort vuilstortplaats buiten Jeruzalem. In Johannes 15:6 vergelijkt Jezus het met wat ze vroeger gewend waren in de landbouw: naar de vuilstortplaats...

op www.vrijechristenen.nl vond ik een theorie over  dit onderwerp, waarbij ze beweren dat het idee van hel is, dat je uit het boek des levens uitgewist wordt; een tweede dood. Staat ook zo in de bijbel, maar ze beweren dat je dan ophoudt te bestaan.

het commentaar van Pheastus vind ik een beetje eenvoudig. dat sommige figuren uit de kerkgeschiedenis iets hebben misbruikt bewijst toch niks? net zo min als dat we God of Zijn woning niet hebben gevonden met de radio...

het bestaan van een hel klinkt een beetje grof idd, en Lucas 13:22-30 helpt ook niet erg met de Troost.

Maar in je bijbel, in Johannes 11:25 staat dat Jezus zegt: "Ik ben de opstanding en het leven; wie in mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven."
>> in de grondtkest staat er :"Ik ben de opstanding en het leven; wie in mij gelooft, ook al is hij gestorven , zal leven." "ook al is hij gestorven" staat dus op een andere plaats..
Ik krijg dan de indruk dat je een reële keuze moet maken, of dat nu in dit leven is of wanneer je je lichaam hebt verlaten. Het gaat dan om de keuze, niet om de regels.

hoe de hemel dan is? mensen die visioenen hebben gezien hebben het oa over een troonzaal met vliegende engelen. Op aarde heb je ook troonzalen, maar ik zie de aarde niet als 1 grote troonzaal.
Ik heb het idee dat er ook ontwikkeling mogelijk is in de hemel; je kennis (ook relationeel) van God vergroten; steeds dichterbij Hem komen.
Ook steeds verder van hem vandaan... dat moet een hel (sorry gehenna) zijn!
Dat zie je toch ook op aarde? het begint met een moord en eindigt met op zondag niet meer naar de kerk gaan :+
sexuele perversiteiten bijvoorbeeld hebben de neiging zich te ontwikkelen. (theorie! theorie! :o niet uit ervaring!) van bloote dames tot barely legal etc etc tot je het genot er uit moet SLAAN Stel je voor dat dat tot in eeuwigheid doorgaat! :r

hemel is een paradijs, hel een emmm Liberia van 2 maanden geleden en erger.
(interessant: Liberia betekent toch vrijheid? je ziet wat er gebeurt als mensen vrij zijn van contact met God...)