Auteur Topic: jouw visie over Hemel en Hel  (gelezen 6672 keer)

reller

  • Berichten: 366
  • ..oOo..
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Gepost op: juli 17, 2003, 03:52:39 pm »
Ik ben toch wel benieuwd hoe (verschillend) mensen denken over de Hemel en de Hel. Denk jij dat ze bestaan en zo ja; zou het dan een feitelijke plaats (ergens in het universum bijv. de zon) zijn of ...?

joris

  • Berichten: 265
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2003, 03:57:53 pm »

quote:

op 17 Jul 2003 15:52:39 schreef reller:
Ik ben toch wel benieuwd hoe (verschillend) mensen denken over de Hemel en de Hel. Denk jij dat ze bestaan en zo ja; zou het dan een feitelijke plaats (ergens in het universum bijv. de zon) zijn of ...?

De Hel is een menselijke metafoor voor de plek waar God niet is.
de hemel is een goddelijke metafoor voor de plek waar God woont en alles volmaakt is.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

reller

  • Berichten: 366
  • ..oOo..
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2003, 04:00:16 pm »

quote:

op 17 Jul 2003 15:57:53 schreef joris:
[...]


De Hel is een menselijke metafoor voor de plek waar God niet is.
de hemel is een goddelijke metafoor voor de plek waar God woont en alles volmaakt is.


dus volgens jou kan de hemel aarde zijn en de hel dus ook?


edit: typo
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2003, 04:16:46 pm door reller »

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2003, 04:08:18 pm »
In het begin schiep God de hemel en de aarde.
De hemel is dus vanaf het begin aanwezig. Tegelijk met de aarde.

Genesis 28:12, hier is Jakob die een droom heeft van een ladder die de "opperste aan den hemel raakte".

Tja, en zo zie ik meer teksten en dan vraag ik me soms af, wanneer de lucht boven ons bedoeld wordt en de "hemel".
Meestal kan je het in de context van de tekst wel zien.
Het is in ieder geval een plek waar geen levende kan komen, wel iemand die overlijdt.

Nu de hel:

Heel duidelijk vindt ik Job 11:8
"Zij is als de hoogten der hemelen, wat kunt gij doen? Dieper dan de hel, wat kunt gij weten?"

Omdat ik mijn antwoorden uit de Bijbel haal en het als Gods Woord zie, haal ik deze teksten aan. En dan is het de hoogten van de hemel en de diepsten van de hel.
Waar de hel is?? Ik weet het niet, misschien inderdaad in het diepste van de aarde? Dat zou ik niet zo vreemd vinden want daar moet het ook heeeeeeeeeel heet zijn en aangezien de hel erg bekend staat om zijn hitte  ;).

Valt me wel op dat de hemel als hoog wordt aangesteld en de hel als diep.
Net als een humeur in de hoogte kan schieten en omlaag kan gaan.
Hoog is dus ook in onze taal vaak positief terwijl laag, diep (bijv. in de put zitten) als negatief wordt bespiegeld.

greetz,

 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

joris

  • Berichten: 265
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2003, 04:08:24 pm »

quote:

op 17 Jul 2003 16:00:16 schreef reller:
[...]


dus olgens jou kan de hemel aarde zijn en de hel dus ook?
euh, ja denk ik wel. Ik geloof ook in de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Als JEzus terug komt, komt de hemel op aarde. Maar ik vind het eeuwige leven interessanter, en dat is volgens mij begonnen als je ene wedergeboren christen bent.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2003, 06:55:19 pm »

quote:

op 17 Jul 2003 16:08:24 schreef joris:
[...]


euh, ja denk ik wel. Ik geloof ook in de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Als JEzus terug komt, komt de hemel op aarde. Maar ik vind het eeuwige leven interessanter, en dat is volgens mij begonnen als je ene wedergeboren christen bent.
Ik denk niet dat het eeuwige leven begint als je wedergeboren bent. Figuurlijk wel, maar het eeuwige leven begint pas als Jezus terug op de aarde is gekomen.

Lord Darth Vader

  • Berichten: 66
  • www.faq-online.nl
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2003, 10:50:20 pm »
De dood heeft alleen vat op mijn lichaam. Mijn geest en ziel zullen blijven leven door de Here Jezus.

Verder denk ik dat de Hemel weldegelijk een 'fysieke plaats' is. Wellicht in een dimensie die wij niet 1-2-3 kunnen waarnemen.

De hel is de plaats waar God niet is. Daar is het geween en het tandengeknars.
[Als je niet in God of een andere bovennatuurlijke macht gelooft, is determinisme het enige alternatief

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #7 Gepost op: juli 17, 2003, 11:24:12 pm »

quote:

op 17 Jul 2003 18:55:19 schreef jfwolf:
[...]


Ik denk niet dat het eeuwige leven begint als je wedergeboren bent. Figuurlijk wel, maar het eeuwige leven begint pas als Jezus terug op de aarde is gekomen.
"Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen..."

kan dus hier al beginnen. Lijkt me.

Verder ben ik ermee opgehouden om me iets bij hemel of hel voor te stellen. Het moet volgens mij van totaal andere orde zijn dan de dingen die we kennen. Voorlopig lopen we hier op deze aarde rond. Laten we hier onze verantwoordlijkheid nemen, dan zien we te zijner tijd wel hoe het met de hemel zit.

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2003, 08:49:50 am »
Ik heb ook niet echt een voorstelling bij hemel of hel.

Een gedachte ontleend aan H.Berkhof (in: Christelijk geloof):
We geloven dat God van de mensen houdt, dus van deze God kan ik het me niet voorstellen dat de hel voor eeuwig is. Waarom zou er daar niet een soort 2e kans zijn?
as blunt as Ockham's razor

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2003, 10:28:16 am »

quote:

op 18 Jul 2003 08:49:50 schreef gesp:
Ik heb ook niet echt een voorstelling bij hemel of hel.

Een gedachte ontleend aan H.Berkhof (in: Christelijk geloof):
We geloven dat God van de mensen houdt, dus van deze God kan ik het me niet voorstellen dat de hel voor eeuwig is. Waarom zou er daar niet een soort 2e kans zijn?


Op zich een mooie gedachte.........maar wie zegt mij dan dat we nu niet bezig zijn met deze 2e kans als je begrijpt wat ik bedoel..... ;)
Wie weet had ik dan een vorig leven en heeft God al deze mensen hiernaar toe gestuurd op deze aarde om weer een kans te krijgen om voor Hem te leven. En is nu de Hel wel voor eeuwig........?? Ha, leuk idee voor een boek, kan ik zo een heel verhaal om heen bedenken :).

greetz,
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

reller

  • Berichten: 366
  • ..oOo..
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2003, 11:10:18 am »

quote:

op 18 Jul 2003 10:28:16 schreef marijma:
[...]

Op zich een mooie gedachte.........maar wie zegt mij dan dat we nu niet bezig zijn met deze 2e kans als je begrijpt wat ik bedoel..... ;)
Wie weet had ik dan een vorig leven en heeft God al deze mensen hiernaar toe gestuurd op deze aarde om weer een kans te krijgen om voor Hem te leven. En is nu de Hel wel voor eeuwig........?? Ha, leuk idee voor een boek, kan ik zo een heel verhaal om heen bedenken :).

greetz,
 :)


zit wel iets in!
maar stel dat het zo is: wat heb je aan een hel/hemel als je niet weet dat je er bent?

Jan Hova

  • Berichten: 216
  • het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2003, 02:00:45 pm »
waarom vraag je het niet aan een hellemonder die komen er vandaan  j/k

ik zou het niet weten als er iets is

natuurlijk hoop je het maar zonder tastbaar bewijs is er weinig om in te geloven

toch?...

en kom niet met die belgische huilende maria
dat is geen bewijs!!!
je krijgt wat je verdient

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2003, 03:07:24 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 11:10:18 schreef reller:
[...]


zit wel iets in!
maar stel dat het zo is: wat heb je aan een hel/hemel als je niet weet dat je er bent?


Nou kijk, even duidelijk vooropgesteld dat ik hierin niet geloof maar vind het wel leuk om er verder over na te denken 8)7
Eeeeeeh, dan zou ik denken dat deze aarde de 2e kans zou zijn om te kiezen voor God. Dit zou dan een soort van hel zijn, met al die oorlogen en ellende. God zou kijken of je toch nu voor Hem zou kiezen en wat je van deze nieuwe kans maakt.
Maarre........dan heb je dus universums die parallel tegenoverelkaar staan anders klopt het niet |:(
Dan heeft het juist geen zin om te weten dat je in die hel zit, in die 2e kans ,want dan maakt je niet oprecht een keuze als je het van te voren weet.
Was het Jezus niet die zei, Zalig zijn zij die niet zien maar wel geloven.

Of had jij een andere draai aan dit verhaal gevonden????

greetz,
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2003, 04:52:51 pm »

quote:

op 18 Jul 2003 14:00:45 schreef Jan Hova:
waarom vraag je het niet aan een hellemonder die komen er vandaan  j/k

ik zou het niet weten als er iets is

natuurlijk hoop je het maar zonder tastbaar bewijs is er weinig om in te geloven

toch?...

en kom niet met die belgische huilende maria
dat is geen bewijs!!!
Ben je boos ofzo? waardoor komt het? zou graag willen weten  ;).
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Detonite

  • Berichten: 30
  • Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #14 Gepost op: juli 20, 2003, 12:45:44 am »
Hemel en Hel, beide lijken me het menselijke dingen.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar vanuit mijn
oogpunt gezien is het zo klaar als een klontje...

Als je een goed mens bent, en je sterft, kom je in de hemel.
Als je een slecht mens bent, en je sterft, kom je in de hel.

De hemel is een plek waar geen pijn is, geen verdriet,
geen negatieve dingen whatsoever.

De hel daarentegen is een plek van "Fire and brimstone", vuur,
pijn, lijden, en dat ook nog eens voor eeuwig. Niet bepaald prettig.

Van kinds af aan zijn er vergelijkbare dingen :

Ben je lief, je krijgt een snoepje. Ben je stout, je krijgt straf.

De hel is voor mij het typische opgeheven vingertje, pijn en lijden voor
eewig, wanneer je je niet aan de regels houdt.
De hemel is die fantastische plek waar alles mooi, pijs en vree is.
Twee zo menselijke uitersten.

Voor mij alleen maar meer overtuiging dat religie van mensen
afkomstig is.

Zomaar mijn visie...

Groeten,

Detonite
We mock what we don't understand

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #15 Gepost op: juli 20, 2003, 08:32:57 am »

quote:



Als je een goed mens bent, en je sterft, kom je in de hemel.
Als je een slecht mens bent, en je sterft, kom je in de hel.


Ben je lief, je krijgt een snoepje. Ben je stout, je krijgt straf.


Graag wil ik hierop even reageren.  Als je kijkt naar de natuur van de mens, heb je alleen maar zondige mensen. Dus iedereen zou naar de hel moeten gaan.
Maar door de genade van God worden  er mensen bekeerd, en daarom gaan die mensen naar de hemel. Omdat God goed voor ze was en NIEt omdat ze zelf goed zijn.

skeptic

  • Berichten: 175
  • Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #16 Gepost op: juli 20, 2003, 10:23:35 am »

quote:

op 18 Jul 2003 08:49:50 schreef gesp:
Ik heb ook niet echt een voorstelling bij hemel of hel.

Een gedachte ontleend aan H.Berkhof (in: Christelijk geloof):
We geloven dat God van de mensen houdt, dus van deze God kan ik het me niet voorstellen dat de hel voor eeuwig is. Waarom zou er daar niet een soort 2e kans zijn?
Als je er nu eens van uit gaat dat de aarde de hel is en er ook nog reincarnatie zou bestaan, dan kom je al een heel eind.

skeptic

  • Berichten: 175
  • Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #17 Gepost op: juli 20, 2003, 10:29:41 am »

quote:

op 18 Jul 2003 15:07:24 schreef marijma:
[...]


Nou kijk, even duidelijk vooropgesteld dat ik hierin niet geloof maar vind het wel leuk om er verder over na te denken 8)7
Eeeeeeh, dan zou ik denken dat deze aarde de 2e kans zou zijn om te kiezen voor God. Dit zou dan een soort van hel zijn, met al die oorlogen en ellende. God zou kijken of je toch nu voor Hem zou kiezen en wat je van deze nieuwe kans maakt.
Maarre........dan heb je dus universums die parallel tegenoverelkaar staan anders klopt het niet |:(
Dan heeft het juist geen zin om te weten dat je in die hel zit, in die 2e kans ,want dan maakt je niet oprecht een keuze als je het van te voren weet.
Was het Jezus niet die zei, Zalig zijn zij die niet zien maar wel geloven.

Of had jij een andere draai aan dit verhaal gevonden????

greetz,
 :)


Misschien is het al je 10e kans , weet jij veel?

Jezus zei ook zoiets als: wordt volmaakt gelijk uw vader in de hemel volmaakt is.
Daarmee kom je al een heel eind.

Detonite

  • Berichten: 30
  • Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #18 Gepost op: juli 20, 2003, 10:38:56 am »

quote:

op 20 Jul 2003 08:32:57 schreef jfwolf:
[...]

Als je kijkt naar de natuur van de mens, heb je alleen maar zondige mensen. Dus iedereen zou naar de hel moeten gaan.


Het kan zijn dat ik dit niet goed begrijp, maar volgens jou worden dus
alle mensen per definitie zondig geboren? Ikzelf kan hier wat slecht bij,
aangezien het me sterk lijkt dat een kind van 2 dagen zonden begaat.

Maar misschien interpreteer ik het verkeerd... care to enlighten?

Detonite
We mock what we don't understand

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #19 Gepost op: juli 20, 2003, 10:55:48 am »

quote:

op 20 Jul 2003 10:38:56 schreef Detonite:
[...]


Het kan zijn dat ik dit niet goed begrijp, maar volgens jou worden dus
alle mensen per definitie zondig geboren? Ikzelf kan hier wat slecht bij,
aangezien het me sterk lijkt dat een kind van 2 dagen zonden begaat.

Maar misschien interpreteer ik het verkeerd... care to enlighten?

Detonite
zonde he dat ik hier zo weinig schrijf  ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #20 Gepost op: juli 20, 2003, 11:01:09 am »

quote:

op 20 Jul 2003 00:45:44 schreef Detonite:
Hemel en Hel, beide lijken me het menselijke dingen.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar vanuit mijn
oogpunt gezien is het zo klaar als een klontje...

Als je een goed mens bent, en je sterft, kom je in de hemel.
Als je een slecht mens bent, en je sterft, kom je in de hel.

De hemel is een plek waar geen pijn is, geen verdriet,
geen negatieve dingen whatsoever.

De hel daarentegen is een plek van "Fire and brimstone", vuur,
pijn, lijden, en dat ook nog eens voor eeuwig. Niet bepaald prettig.

Van kinds af aan zijn er vergelijkbare dingen :

Ben je lief, je krijgt een snoepje. Ben je stout, je krijgt straf.

De hel is voor mij het typische opgeheven vingertje, pijn en lijden voor
eewig, wanneer je je niet aan de regels houdt.
De hemel is die fantastische plek waar alles mooi, pijs en vree is.
Twee zo menselijke uitersten.

Voor mij alleen maar meer overtuiging dat religie van mensen
afkomstig is.

Zomaar mijn visie...

Groeten,

Detonite
als goed mens kan je ook in de hel komen, en als slecht mens in de hemel, het is aan God. Maar dan ga ik voorbij aan Jezus die gestorven is om de brug naar God te overbruggen. Hij is de weg de waarheid en het leven, naar het eeuwige leven. religie is ook van mensen afkomsitg, maar Jezus van God. meer over weten, www.onbekendegod.nl, een mooie site al zeg ik het zelf :).
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #21 Gepost op: juli 20, 2003, 01:59:29 pm »

quote:

Jezus zei ook zoiets als: wordt volmaakt gelijk uw vader in de hemel volmaakt is.

Daarmee kom je al een heel eind.


Dat staat in Mattheus 5. Lees maar eens dat hele stuk en dan zul je ontdekken dat Jezus dat aangeeft als streven maar gelijk als iets wat me nooit kunnen, daarmee laat hij zien dat omdat wij dat niet kunnen, hij dat alles voor ons heeft gedaan. Uiteindelijk zegt Jezus: Wees volmaakt zoals God volmaakt is. Dat is een opdracht... die we nooit kunnen houden.

20 Want ik zeg u, dat, indien uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die der schriftgeleerden en Farizeen, gij het Koninkrijk der hemelen niet zult ingaan.
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan en dat hij die doodslaat zal veroordeeld worden door het gericht.
22 Maar ik zeg u dat ieder die op zijn broeder toornig wordt een vonnis van het gericht heeft verdiend, en dat wie tot zijn broeder Leeghoofd! zegt voor den Groten Raad moet komen, en dat wie Dwaas! zegt het hellevuur verdient.
27 Gij hebt gehoord dat gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar ik zeg u dat ieder die met begerige ogen een vrouw aanziet reeds in zijn hart overspel met haar bedreven heeft.


Kortom.. we kunnen er naar streven maar zullen altijd in de fout gaan.. en verdienen dan de hel. Gelukkig hangt inderdaad onze redding niet van ons gedrag af maar van Jezus' gedrag. Wat wel inhoudt dat als je door Hem gered wil worden je ook mag/moet streven om te doen wat God wil... anders ligt je hart niet bij Hem.


Verder wordt er altijd gezegd, hemel en hel... ik vind dat wel jammer aangezien "hemel" zo abstract is. Wat meot je je daar bij voorstellen? Een oneindig grote witte zaal waar iengeltjes rondvliegen en op een harp spelen? :) Wij mensen zijn niet geschapen voor de hemel maar voor de aarde. Daarom vind ik de term "nieuwe aarde" zo mooi. Daar kun je je wat bij voorstellen. God schiep voor de mensen een aarde, met dieren, planten, bomen etcetera. En God was heel dichtbij. kwam op de aarde en maakte een wandeling en praatte met Adam. Dat is de hemel op aarde. En dat is mijn voorstelling van de nieuwe aarde. Op het eerste oog niet zo verschillend van wat we nu hebben.... alleen dan kun je alle verkeerde en moeilijk dingen en problemen wegdenken... en God zal er weer heel dichtbij zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Detonite

  • Berichten: 30
  • Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #22 Gepost op: juli 20, 2003, 04:27:11 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 11:01:09 schreef farao:
[...]

als goed mens kan je ook in de hel komen, en als slecht mens in de hemel, het is aan God.


Wanneer dat zo is, waarom zouden er dan regels (normen en waarden) zijn? Zoals jij het zegt gaat het als volgt :

Ik ben een slecht mens, en sterf. Ik kom bij god, en die heeft zoiets van OK, je bent dan wel slecht, maar van mij mag je naar de Hemel, en hoef je niet naar de hel.  Andersom hetzelfde.  

En jezus is dus gestorven voor onze zonden? Ik kan daar slecht bij. God, almachtig als hij is, kan zonden sowieso wel ongedaan maken, daar hoeft hij toch zeker niet zijn enige zoon voor op te offeren aan het kruis? Cinematisch gezien natuurlijk heel mooi, maar ik zie er het nut niet zo van in.

Maar ja, gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Groeten,

Detonite
We mock what we don't understand

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #23 Gepost op: juli 20, 2003, 04:58:47 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 16:27:11 schreef Detonite:
[...]


En jezus is dus gestorven voor onze zonden? Ik kan daar slecht bij. God, almachtig als hij is, kan zonden sowieso wel ongedaan maken, daar hoeft hij toch zeker niet zijn enige zoon voor op te offeren aan het kruis? Cinematisch gezien natuurlijk heel mooi, maar ik zie er het nut niet zo van in.

Maar ja, gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

Groeten,

Detonite


God kan die zonder nooit zomaar ongedaan maken, zonder zijn zoon op te offeren. Hij is naast een God van liefde een rechtvaardig God. En die God heeft in het paradijs gezegd: indien gij van deze boom eet, zult gij de dood sterven.......
Maar om ons de mogelijkheid te bieden niet de eeuwige dood in te gaan, heeft hij Zijn Zoon opgeofferd

Detonite

  • Berichten: 30
  • Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #24 Gepost op: juli 20, 2003, 06:21:41 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 16:58:47 schreef jfwolf:
God kan die zonder nooit zomaar ongedaan maken, zonder zijn zoon op te offeren.


Waarom zou god nooit zomaar die zonden ongedaan kunnen maken? Hij is toch
immers almachtig?

quote:

Hij is naast een God van liefde een rechtvaardig God.


Waarom offert een god van liefde zijn enige zoon aan het kruis op?
Uit liefde voor de mens, maar niet voor zijn eigen zoon? Was er geen
eenvoudige manier? Een hard reset zoals bij noach, of een complete nieuwe
Aarde beginnen? (Ik noem maar wat)

quote:

En die God heeft in het paradijs gezegd: indien gij van deze boom eet, zult gij de dood sterven.......


Dat is de kat op het spek binden. God is alwetend en alziend, dus wist sowieso wat er zou gebeuren. Plus dat dit betekent dat ik nadeel heb aan de actie van twee individuen die zo'n 10.000 jaar geleden de eerste zonde begingen.

quote:

Maar om ons de mogelijkheid te bieden niet de eeuwige dood in te gaan, heeft hij Zijn Zoon opgeofferd


Wederom, was dat nou echt nodig? En wat bedoel je met de eeuwige dood?

Of ik begrijp het weer verkeerd ;)

Detonite

Note : Ik probeer niemand te provoceren, maar stel slechts vragen
bij wat onlogisch op me overkomt.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2003, 06:26:09 pm door Detonite »
We mock what we don't understand

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #25 Gepost op: juli 20, 2003, 06:29:10 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 18:21:41 schreef Detonite:
[...]


Waarom zou god nooit zomaar die zonden ongedaan kunnen maken? Hij is toch
immers almachtig?

[...]


Waarom offert een god van liefde zijn enige zoon aan het kruis op?
Uit liefde voor de mens, maar niet voor zijn eigen zoon? Was er geen
eenvoudige manier? Een hard reset zoals bij noach, of een complete nieuwe
Aarde beginnen? (Ik noem maar wat)

[...]


Dat is de kat op het spek binden. God is alwetend en alziend, dus wist sowieso wat er zou gebeuren. Plus dat dit betekent dat ik nadeel heb aan de actie van twee individuen die zo'n 10.000 jaar geleden de eerste zonde begingen.

[...]


Wederom, was dat nou echt nodig? En wat bedoel je met de eeuwige dood?

Of ik begrijp het weer verkeerd ;)

Detonite

Note : Ik probeer niemand te provoceren, maar stel slechts vragen
bij wat onlogisch op me overkomt.
heb je trouwens al op die site gekeken? En ja God is ook een veranderlijke God net zoals wij mensen zijn, mischien verklaard dat dat Hij het nog niet wist, Hij wist dat het kon gebeuren maar vertrouwde de mens dat het niet gebeeurde. Maar dit was echt de enige manier om het goed te maken, alleen tot God kan een perfect mens komen, daarom is Jezus gestorven voor ons omdat Hij een perfect mens is en tevens God.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Detonite

  • Berichten: 30
  • Atheist tot in de kist
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #26 Gepost op: juli 20, 2003, 06:51:25 pm »
Ja, ik heb op de site gekeken. Vond het verder niet echt duidelijk.

quote:

op 20 Jul 2003 18:29:10 schreef farao:
[...]
Hij wist dat het kon gebeuren maar vertrouwde de mens dat het niet gebeeurde. Maar dit was echt de enige manier om het goed te maken, alleen tot God kan een perfect mens komen, daarom is Jezus gestorven voor ons omdat Hij een perfect mens is en tevens God.


Dus jij gelooft dat de schepping zo gebeurd is zoals het in de bijbel staat?

En als jezus een perfect mens en tevens god was, is god toen niet gekruisigd en
gestorven toen dat met jezus gebeurde?

Detonite
We mock what we don't understand

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #27 Gepost op: juli 20, 2003, 07:22:10 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 18:51:25 schreef Detonite:
Ja, ik heb op de site gekeken. Vond het verder niet echt duidelijk.

[...]


Dus jij gelooft dat de schepping zo gebeurd is zoals het in de bijbel staat?

En als jezus een perfect mens en tevens god was, is god toen niet gekruisigd en
gestorven toen dat met jezus gebeurde?

Detonite


in feite wel, maar toch niet en dan kom je eigenlijk op het grootste punt, de drieenigheid van God, je hebt de Vader, Jezus en de Heilige Geest ze zijn samen God maar ook weer appart, de Vader is God de Vader de Geest is de geest van God en Jezus dat is de Zoon van God. Jezus zei ook: Wie de Mij kent, kent de Vader. Wat dus betekend dat ze gelijk aan elkaar zijn laat maar zeggen. maar op die site kan je ook antwoord op je vraag krijgen, en waar je daarna nog mee zit kan je altijd nog vragen, het is een heel goede site vindt ik ;).

Groetjes Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

reller

  • Berichten: 366
  • ..oOo..
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #28 Gepost op: juli 21, 2003, 09:05:07 am »

quote:

op 20 Jul 2003 16:58:47 schreef jfwolf:
[...]

God kan die zonder nooit zomaar ongedaan maken, zonder zijn zoon op te offeren. Hij is naast een God van liefde een rechtvaardig God. En die God heeft in het paradijs gezegd: indien gij van deze boom eet, zult gij de dood sterven.......
Maar om ons de mogelijkheid te bieden niet de eeuwige dood in te gaan, heeft hij Zijn Zoon opgeofferd
god houdt er maar rare regels op na :(

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #29 Gepost op: juli 21, 2003, 08:46:47 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 18:21:41 schreef Detonite:
[...]


Waarom zou god nooit zomaar die zonden ongedaan kunnen maken? Hij is toch
immers almachtig?


Omdat God anders geen rechtvaardig God meer is die Zijn Woord houd. Hij is zonder zonde, hij liegt nooit en hij heeft gezegd dat de mens dood is als hij van die boom eet en dat is gebeurt. Als hij nu zomaar dat ongedaan zou maken, zou hij Zijn Woord niet gestand doen.
[...]


Waarom offert een god van liefde zijn enige zoon aan het kruis op?
Uit liefde voor de mens, maar niet voor zijn eigen zoon? Was er geen
eenvoudige manier? Een hard reset zoals bij noach, of een complete nieuwe
Aarde beginnen? (Ik noem maar wat)


Eenvoudiger manier...Hij heeft de mens dood verklaard na de val in het Paradijs.......dus...als de mens zou mogen overleven, moet er iemand anders in onze plaats dood gaan. En dat is Jezus.

[...]


Dat is de kat op het spek binden. God is alwetend en alziend, dus wist sowieso wat er zou gebeuren. Plus dat dit betekent dat ik nadeel heb aan de actie van twee individuen die zo'n 10.000 jaar geleden de eerste zonde begingen.


God is inderdaad alwetend, maar dat wil niet zeggen dat God dit wilde. Hij geeft de mens ook een vrije wil in bepaalde dingen.......
En inderdaad hebben wij nadeel aan de actie van 2 individuen, maar als wij er geweest waren hadden wij hetzelfde gedaan.

[...]


Wederom, was dat nou echt nodig? En wat bedoel je met de eeuwige dood?

Of ik begrijp het weer verkeerd ;)

Gewoon dood is zeg maar overleden. Eeuwige dood is voor eeuwig niet bij God, maar bij de satan in de hel, dat is de eeuwige dood.


Detonite

Note : Ik probeer niemand te provoceren, maar stel slechts vragen
bij wat onlogisch op me overkomt.

reller

  • Berichten: 366
  • ..oOo..
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #30 Gepost op: juli 22, 2003, 02:38:15 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 00:45:44 schreef Detonite:
...

Als je een goed mens bent, en je sterft, kom je in de hemel.
Als je een slecht mens bent, en je sterft, kom je in de hel.


Zomaar mijn visie...

Groeten,

Detonite
maar god vergeeft je zonden dus is er geen hel nodig?!

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #31 Gepost op: juli 22, 2003, 04:05:56 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 14:38:15 schreef reller:
[...]


maar god vergeeft je zonden dus is er geen hel nodig?!
??? niet goed gelezen zeker bovenstaande reacties  :+
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #32 Gepost op: juli 22, 2003, 09:08:52 pm »

quote:

op 20 Jul 2003 10:29:41 schreef skeptic:
[...]


Misschien is het al je 10e kans , weet jij veel?

Jezus zei ook zoiets als: wordt volmaakt gelijk uw vader in de hemel volmaakt is.
Daarmee kom je al een heel eind.


Mmmm, neem aan dat je nu doelt op reïncarnatie?

O ja en reller........een grote leugen van de Satan is dat er geen hel is, das echt heel sneeky van em want ook Satan kent ons mensen wel en onze zwakke plekken en veel mensen willen dit maar al te graag geloven. Tis een gemene grap want hierdoor worden veel mensen op het verkeerde been gezet. Maar weet je, ik ken een jongen (bij mij in de kerk) die veel de Bijbel las voor die bekeerd was, hij begreep er niet veel van...maar toen hij tot bekering kwam gingen zijn ogen open en leek het of de Bijbel speciaal voor hem geschreven was, een hele aparte ervaring. Als jij echt geinteresseerd ben waarom wij dingen geloven en hoe dit kan, dan zou je kunnen overwegen om je leven aan God te geven :) ;).....denk er maar eens over na.................en overweeg...........

greetz,
 ;)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2003, 09:17:55 pm door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Phaestus

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #33 Gepost op: juli 30, 2003, 01:13:30 pm »
IK denk dat Hemel en Hel beide verzinsels zijn van een wijs man, die heel lang geleden een mooi verhaal verzonnen heeft over God en zoon om het volk zoet te houden. Als je de kerk maar genoeg geld betaalde mog je naar de hemel. Die Christelijk leiders uit lang vervlogen tijden hadden hun zaakjes goed voor elkaar.

Dat er tegenwoordig nog belang wordt gehecht aan een geloof ik Hemel en Hel kan ik niet bevatten. Wetenschappers sturen vele honderden soorten straling de lucht en de grond in, als daar echt een hemel en een hel zouden zitten, was die toch al lang gevonden?

Vladimir

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #34 Gepost op: juli 30, 2003, 02:12:30 pm »
Een verzinsel uit de middeleeuwen, om mensen te overtuigen in god te geloven.
Als je niet gelooft, nou DAN GA JE NAAR DE HEL!
Wie wil nou eeuwig branden in de hel? En als je goedgelovig bent...

Phaestus

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #35 Gepost op: juli 30, 2003, 02:55:16 pm »
Fijn dat je mij even herhaalt.. dat is goed voor de discussie..  |:(

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #36 Gepost op: juli 30, 2003, 09:10:08 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 14:12:30 schreef Vladimir:
Een verzinsel uit de middeleeuwen, om mensen te overtuigen in god te geloven.
Als je niet gelooft, nou DAN GA JE NAAR DE HEL!
Wie wil nou eeuwig branden in de hel? En als je goedgelovig bent...


Je zou het ook anders kunnen stellen Vladimir.
De grootste en zeer sneeky leugen van de Satan is dat er geen hel bestaat. En die mensen die zo "goedgelovig"zijn om deze leugen te geloven kijken flink op hun neus als ze dood zijn. Dat is het trieste er van.............
Dat is mijn visie.

greetz :X
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

gideon

  • Berichten: 336
  • shalom!
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #37 Gepost op: juli 30, 2003, 09:10:58 pm »
volgens mij is dit onderwerp vooral populair bij mensen die de bijbel niet echt kennen....?
Zonder bijbelkennis daarover wat speculeren zet geen zoden aan de dijk; dan zijn hemel en hel iets van zoveel hoofden zoveel zinnen en niemand komt een steek verder. OF: misschien wil niemand een steek verder komen?
Dan kun je maar beter een eindje gaan fietsen.
gideon

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #38 Gepost op: juli 30, 2003, 09:16:19 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 21:10:58 schreef gideon:
volgens mij is dit onderwerp vooral populair bij mensen die de bijbel niet echt kennen....?
Zonder bijbelkennis daarover wat speculeren zet geen zoden aan de dijk; dan zijn hemel en hel iets van zoveel hoofden zoveel zinnen en niemand komt een steek verder. OF: misschien wil niemand een steek verder komen?
Dan kun je maar beter een eindje gaan fietsen.




tja........ik ken tot nu toe nog steeds geen niet-christen die wel in een hemel en hel geloofd dus dat zegt al wat..........
Ik ben blij dat ik die kennis en geloof heb gekregen van God......
Of????? is hier een nietchristen die hier WEL in geloofd, ik ben echt heel erg benieuwd !!!! ;)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

AntoniusRex

  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #39 Gepost op: juli 30, 2003, 09:49:22 pm »

quote:

op 30 Jul 2003 21:10:08 schreef marijma:

Je zou het ook anders kunnen stellen Vladimir.
De grootste en zeer sneeky leugen van de Satan is dat er geen hel bestaat. En die mensen die zo "goedgelovig"zijn om deze leugen te geloven kijken flink op hun neus als ze dood zijn. Dat is het trieste er van.............


Okee. Deze stelling en die van Vladimir zijn twee tegenpolen. Nu rest de vraag, waarom kies je voor jouw stelling en niet voor die van Vladimir?

Ik hou me persoonlijk niet bezig met wat er NA de dood allemaal gaat gebeuren, ik heb het druk genoeg met dingen terwijl ik nog leef! Ik ben ook niet bang voor de dood, dus ik voel niet de noodzaak om een entreekaartje voor de Hemel te kopen door te bidden ofzo.

Als er al een Hemel is waar "de goeden" heengaan en een Hel waar "de slechten" heengaan, dan zou ik nog steeds niet bang zijn, want ik leef een goed leven. Ik geef en neem. Ik drink mezelf wel eens klem wat anderen een zonde zouden noemen, maar de man bij de hemelpoort is vast de slechtste niet  ;)

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #40 Gepost op: juli 31, 2003, 09:37:08 am »

quote:

op 30 Jul 2003 21:49:22 schreef AntoniusRex:
[...]


Okee. Deze stelling en die van Vladimir zijn twee tegenpolen. Nu rest de vraag, waarom kies je voor jouw stelling en niet voor die van Vladimir?

Ik hou me persoonlijk niet bezig met wat er NA de dood allemaal gaat gebeuren, ik heb het druk genoeg met dingen terwijl ik nog leef! Ik ben ook niet bang voor de dood, dus ik voel niet de noodzaak om een entreekaartje voor de Hemel te kopen door te bidden ofzo.

Als er al een Hemel is waar "de goeden" heengaan en een Hel waar "de slechten" heengaan, dan zou ik nog steeds niet bang zijn, want ik leef een goed leven. Ik geef en neem. Ik drink mezelf wel eens klem wat anderen een zonde zouden noemen, maar de man bij de hemelpoort is vast de slechtste niet  ;)


Hoe weet jij of God ook vindt dat jij een goed leven leidt???????????????????????

greetz,
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Vladimir

  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #41 Gepost op: juli 31, 2003, 11:53:11 am »

quote:

op 30 Jul 2003 21:10:08 schreef marijma:
[...]


Je zou het ook anders kunnen stellen Vladimir.
De grootste en zeer sneeky leugen van de Satan is dat er geen hel bestaat. En die mensen die zo "goedgelovig"zijn om deze leugen te geloven kijken flink op hun neus als ze dood zijn. Dat is het trieste er van.............
Dat is mijn visie.

greetz :X
Ik denk dat jij nog nooit geschiedenis boeken heb gelezen. En alleen maar de bijbel heb gelezen. Ik weet zeker dat satan er later is bij gedacht.
De hel is er later bijbedacht. Weet je mevrouw waar ze het woordje "hel" vandaan hebben? Van de Noorse mythology en die kende ze nog niet toen Jesus Christus op de aarde rondliep en de apostelen nog leefden.

Hel is in de Noorse mythology de godin van de onderwereld, alleen dan op een meer positieve wijze. En Helheim is de plaats waar de doden, die niet in de oorlog zijn gestorven heengaan. Met verschillende gradaties in de plek waar de mensen heengaan.

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #42 Gepost op: juli 31, 2003, 01:33:53 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 11:53:11 schreef Vladimir:
[...]

Ik denk dat jij nog nooit geschiedenis boeken heb gelezen. En alleen maar de bijbel heb gelezen. Ik weet zeker dat satan er later is bij gedacht.
De hel is er later bijbedacht. Weet je mevrouw waar ze het woordje "hel" vandaan hebben? Van de Noorse mythology en die kende ze nog niet toen Jesus Christus op de aarde rondliep en de apostelen nog leefden.

Hel is in de Noorse mythology de godin van de onderwereld, alleen dan op een meer positieve wijze. En Helheim is de plaats waar de doden, die niet in de oorlog zijn gestorven heengaan. Met verschillende gradaties in de plek waar de mensen heengaan.


Ha, dat heb je goed gezien Vladimir. En nu is de vraag, wat was er eerder, de kip of het ei.......
Maar zo heb je wel meer van die verhalen, mythologieën (neem bijv. de Griekse of indiase) waarbij hel en hemel een functie hebben.
Maar ik zie het anders.
Dit is voor mij juist een bewijs te meer dat de Bijbel waar is. Zelfs vanuit de oudheid hadden ze ergens nog het besef wat de eerste mensen op aarde zelfs al wisten en verzonnen ze er verhalen omheen waar hun goden bij pasten en waarmee ze dergelijke dingen (omdat de wetenschap van nu nog niet bestond) mee konden verklaren.....
't Is maar hoe je het bekijkt hé

Enne, bij de weg.........geschiedenis is altijd mijn favoriete vak geweest ;) :D, duzzzzzzzzzz :P

greetz,
 :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

AntoniusRex

  • Berichten: 23
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #43 Gepost op: juli 31, 2003, 03:53:34 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 09:37:08 schreef marijma:
Hoe weet jij of God ook vindt dat jij een goed leven leidt???????????????????????

greetz,
 :)


Probeer te begrijpen dat het bestaan van een god niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Het interesseert mij niet wat god van mij vind. Ik beoordeel mijzelf aan de hand van mijn directe omgeving.

marijma

  • Berichten: 442
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #44 Gepost op: juli 31, 2003, 06:18:42 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 15:53:34 schreef AntoniusRex:
[...]


Probeer te begrijpen dat het bestaan van een god niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Het interesseert mij niet wat god van mij vind. Ik beoordeel mijzelf aan de hand van mijn directe omgeving.


Het kan God wel schelen wat jij van Hem vindt........

greetz,
 ;)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

skeptic

  • Berichten: 175
  • Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #45 Gepost op: juli 31, 2003, 07:34:07 pm »

quote:

op 22 Jul 2003 21:08:52 schreef marijma:
[...]


Mmmm, neem aan dat je nu doelt op reïncarnatie?

greetz,
 ;)
Dat zou wel een rechtvaardige oplossing kunnen zijn.

Jan Hova

  • Berichten: 216
  • het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #46 Gepost op: juli 31, 2003, 11:08:41 pm »
LOL en dan 1-dagsvlieg worden die zijn dag niet heeft
je krijgt wat je verdient

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 01, 2003, 12:08:03 am »
Reïncarnatie rechtvaardig?! Hoezo? Ik zou zeggen: uitzichtloos. Is er dan werkelijk geen manier om te ontsnappen aan de ellende van deze wereld? Zelfs zelfmoord helpt je alleen maar van de wal in de sloot... Of denk je dat het iemand lukt om zo goed te leven dat-ie alle fouten in z'n vorige leven op een gegeven moment uitgezeten heeft?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #48 Gepost op: november 25, 2003, 02:53:19 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 00:08:03 schreef Qohelet:
Reïncarnatie rechtvaardig?! Hoezo? Ik zou zeggen: uitzichtloos. Is er dan werkelijk geen manier om te ontsnappen aan de ellende van deze wereld? Zelfs zelfmoord helpt je alleen maar van de wal in de sloot... Of denk je dat het iemand lukt om zo goed te leven dat-ie alle fouten in z'n vorige leven op een gegeven moment uitgezeten heeft?
het principe van de individuele geestelijke ontwikkeling is jou waarschijnlijk vreemd? ontwikkeling ueberhaupt?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
jouw visie over Hemel en Hel
« Reactie #49 Gepost op: november 25, 2003, 02:57:00 pm »

quote:

op 01 Aug 2003 00:08:03 schreef Qohelet:
Of denk je dat het iemand lukt om zo goed te leven dat-ie alle fouten in z'n vorige leven op een gegeven moment uitgezeten heeft?
Integendeel... we zouden de schuld zelfs dagelijks groter maken...  ;)
Bombus terrestris Reginae