Auteur Topic: Voor ieder een lied  (gelezen 1222 keer)

Henk

• Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Gepost op: december 23, 2002, 09:36:11 pm »
Het gbeurde ongeveer tien jaar geleden. Goede vrienden van mij hadden drie kinderen waarvan twee met een forse verstandelijke handicap. Zij volgden speciaal onderwijs. Ze konden niet naar een gereformeerde school; ze leerden wel liedjes, maar psalmen konden ze er niet in krijgen.

Ze gingen mee naar de kerk. Na de dienst reageerden ze met: Pap, er was al weer geen lied dat ik mee kon zingen.
Die laatste zin komt bijna elke week wel een keer bij me boven. Hij heeft mijn denkwijze fors bepaald.
Welk lied? In elk geval moet er voor ieder kerklid minstens één lied zijn per dienst dat hij of zij mee kan zingen. Dat mag een psalm zijn, ook een ander lied. Als het maar een lied 'voor de Heer' is. Het mag soms best moeilijk zijn, er moeten ook heel eenvoudige liederen bij zijn.

Wat is een goed lied? Deze vraag zou ik graag willen vervangen door "Voor iedere kerkganger minstens één lied per dienst!

Rutger

• Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2002, 10:06:42 pm »
Een erg aangrijpend voorbeeld. Schrijnend ook. Maar: eigenlijk is het voorbeeld niet eens zo uitzonderlijk. Het gaat namelijk voor een deel ook op voor kinderen! Hoewel kleine kinderen vaak redelijk tot goed in staat zijn psalmen, gezangen en koralen te leren, weten ze vaak slecht waar het over gaat. Dit is volgens mij niet erg, maar een lied als "In de schaduw van Uw vleugels" is bekend bij en begrijpelijk voor veel kinderen...
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

Marnix

• Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2002, 07:38:22 pm »
Vind ik een goed idee. Onze kerk is vaak zo gericht op een bepaalde groep mensen en de jongeren/kinderen dreigen in een al vrij ouderwets vormgegeven dienst die weinig aansprekend voor ze is een beetje buiten de boot te vallen. met die groep meot meer rekening worden gehouden. Ik vind het zelf een goed idee om 's ochtends een "gewone kerkdienst"  zoals nu te houden en 's middags een laagdrempelige dienst te houden waarin de vormgeving voor kinderen en jongeren wat aansprekender is, waarin ze liederen kunnen zingen die ze begrijpen en zelf ook goed kunnen en waarin de boodschap op een voor kinderen duidelijker manier wordt verteld.

Laten we de kinderen niet vergeten, want ze moeten juist ons grote voorbeeld zijn. Zegt Jezus immers niet dat ons geloof moet zijn als dat van een kind? En zegt hij niet: Laat de kinderen tot mij komen niemand mag ze hinderen. (mooi kinderlied trouwens). Laten we de kinderen dan ook niet door te moeilijke diensten en onbegrijpbare liederen hinderen om met plezier naar de kerk te gaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Kenneth van der Zalm

• Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2003, 07:31:40 am »
Helemaal mee eens! Voor elk wat wils, iedereen moet zich thuis kunnen voelen en een ervaring kunnen hebben die als prettig wordt beleerd. En hierbij dienen we vooral toekomstgericht te zijn, veel meer dan te blijven hangen in het verleden. 2 diensten is wellicht een goed idee,  maar waarom niet gewoon de bestaande dienst eens wat opfleuren door het aantrekkelijker te maken voor jongeren en kinderen? Volgens mij moeten nl. de diensten niet veranderen, de ménsen moeten veranderen....

nijntje

• Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2003, 02:02:46 pm »
weet je wat ik nu zo vreemd vind? Dat een heleboel mensen, incl. mijzelf, graag meer betrokkenheid willen bij het zingen van liederen, ter ere van GOD. Dus ook liederen die de kids begrijpen.
Maar waarom zitten ze op de synode dan in oudbollige boeken te zoeken? En zijn er wel een paar 'moderne' liederen 'ter beproeving' maar mogen die alleen in hele speciale diensten worden gezongen, of voor de handdruk?
Zou God het niet heel fijn vinden als iedereen volop lof voor Hem zingt?

Geurt

• Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2003, 02:58:38 pm »
Het zingen van psalmen is een deel van de identiteit van de Gereformeerde Kerken. Gezangen zijn altijd verdacht geweest. Die hoorden bij Hervormd en vrijzinnig. Als nu opnieuw ruimte wordt verlangd voor het nieuw-testamentische lied tast dat de Gereformeerde identiteit aan en voelt men hier en daar nog steeds de onrust die door vorige geslachten is doorgegeven. Te hopen is dat meer het besef doorbreekt dat met het zingen van gezangen en andere liederen het bestaan van de gereformeerden niet staat of valt. Dat daarentegen de toekomst van de kerk afhangt van het antwoord op de vraag of men naar binnen gekeerd wil blijven leven dan wel de vensters wil openen naar buiten en de eigen cultuur daardoor wil laten beïnvloeden. Het gaat immers niet om de cultuur van een kerkgenootschap, het gaat om de zaak van Christus.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Voor ieder een lied
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2003, 09:59:29 am »
Elly en Rikkert hebben heel veel bijbelteksten letterlijk op muziek gezet. Het hiervoor genoemde 'Onder de schaduw van uw vleugels' wordt veel duidelijker als dit couplet ervoor wordt gezongen:
Ik zag een kuikentje
dat bij zijn moeder zat
onder haar vleugels
waar het veilig was
tegen regen
tegen zonneschijn
Heer, zo wil ik bij U zijn.

Dat snapte ik wel toen ik een klein meisje was, ik kon het me zelfs levendig voorstellen en vond het een supermooi beeld.

Bijbelteksten op muziek zijn een geniale uitvinding, ook voor volwassenen, omdat je die dingen dan veeeeeeeeel beter kunt onthouden en ze komen weer op in je hoofd op momenten dat je het moeilijk hebt en even zo'n mooie tekst nodig hebt.

Ik weet dat sommige vrijgemaakte kerkgangers huiverig zijn voor niet-psalmen, maar een bijbeltekst op muziek kan toch niet fout zijn :)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal