Auteur Topic: Zondag of sabbat  (gelezen 26594 keer)

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #60 Gepost op: februari 20, 2013, 04:24:18 pm »

quote:

elle schreef op 20 februari 2013 om 16:12:
[...]
Kijk! Op de valreep nog een nieuw argument gehoord. Dank!
Haha altijd welkom! d:)b  Ik ben altijd blij als ik dingen mag mededelen die de Heilige Geest mij op het hart heeft gedrukt.
Sola scriptura!

HarryK

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #61 Gepost op: februari 20, 2013, 07:24:29 pm »

quote:

b1007 schreef op 20 februari 2013 om 15:13:
Merk ook op dat Joden de sabbath moesten heiligen. Niet God. Dat betekent dat de enige reden dat de sabbath heilig werd is omdat de Joden het heiligden.

Dit is niet juist.

In de tien geboden staat (vertaling NBG 51):
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

De zevende dag is de sabbat van de HERE.
Dat is hier ELKE zevende dag, want het gaat hier over de sabbatdagen van de Joden. Gij zult zes dagen arbeiden en daarna is de zevende dag de sabbat van de Here.

Zie bijvoorbeeld al in Ex. 16:22-23 (nog voordat het volk de 10 geboden had):
"En het geschiedde op de zesde dag, dat zij dubbel brood verzamelden, twee gomers voor een; en al de oversten der vergadering kwamen en verkondigden het aan Mozes.
Hij dan zeide tot hen: Dit is het, wat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en kookt, wat gij koken zoudt; en al wat over blijft, legt het weg voor u in bewaring tot de morgen."

En dan Exodus 31:13-14
"... spreek tot de Israëlieten: maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heilig.
Gij zult de sabbat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, zal zeker ter dood gebracht worden, want ieder die daarop werk verricht, zal uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten."

En zo zijn er meer teksten die dit aangeven:
Het volk moet de sabbatten onderhouden als teken tussen God en het volk, want de sabbat is iets heiligs voor u. De Joden moeten niet de sabbat heiligen "zodat" de sabbat helig is, maar om er zo voor te zorgen dat ze de sabbat niet "ontheiligen".
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

nicodemus

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #62 Gepost op: februari 20, 2013, 08:54:22 pm »
B1007 schreef:

quote:

Maar God heiligt niet ELKE zevende dag. (...)

Kijk eens aan, b 1007 is onze nieuwe Rabbi, even kijken wat de Bijbel nu zegt en de Heilige Geest -de Trooster- in harmonie daarmee aantoont:

1.Wat deed God op de zevende dag toen Hij de schepping van de hemel en de aarde had beëindigd?

quote:

Genesis 2:1, 2: "Alzo werden voltooid de hemel en de aarde en al hun heer.Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had."
2. Welke twee dingen deed God met de zevende dag?

quote:

Genesis 2:3: "En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht."
Wanneer God iets zegent, verzekert Hij het voortbestaan ervan.

3. Waarom maakte God de zevende dag bijzonder?

quote:

Genesis 2:3: "En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht."
4. Rustte de Schepper omdat Hij moe was?

quote:

Jesaja 40:28: "Weet gij het niet, hebt gij het niet gehoord? Een eeuwig God is de HERE, Schepper van de einden der aarde. Hij wordt noch moede noch mat, zijn verstand is niet te doorgronden
Nu moet men de 7e dag niet verwarren met de zondag als de 7e dag, want dat is de  naam van een Informatieprogramma op TV "één" van de Belgische TV.
(Zoiets als" Buitenhof" op Ned 1)
De zondag is NOOIT de 7e dag geweest, volgens Bijbelse gegevens en voorbeeld in Christus! Bovendien, àls de zondag de Zevende dag zou zijn geweest, dan zou de gehele kruisiging en opstanding niet van joodse origine geweest kunnen zijn; niet vanuit Hemelse feiten maar zeker ook niet vanuit OT én NT oogpunt, en Jakob zou nooit een -Geestelijke- 'strijd hoeven aan te zijn gegaan. De Bijbel zou één onwaarheid zijn (geweest) Iemand die dus de zondag als een 7e dag aanmerkt of de zondag als dé 7e dag, maakt van de Bijbel een boek der dwazen! En een dwaasheid is het voor zij die NIET geloven in een opgestane Heer, die in het vlees gekomen is (geweest)

Hartelijk gegroet
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2013, 08:55:56 pm door nicodemus »

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #63 Gepost op: februari 21, 2013, 12:01:37 am »

quote:

HarryK schreef op 20 februari 2013 om 19:24:
[...]

Dit is niet juist.

In de tien geboden staat (vertaling NBG 51):
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

De zevende dag is de sabbat van de HERE.
Dat is hier ELKE zevende dag, want het gaat hier over de sabbatdagen van de Joden. Gij zult zes dagen arbeiden en daarna is de zevende dag de sabbat van de Here.

Zie bijvoorbeeld al in Ex. 16:22-23 (nog voordat het volk de 10 geboden had):
"En het geschiedde op de zesde dag, dat zij dubbel brood verzamelden, twee gomers voor een; en al de oversten der vergadering kwamen en verkondigden het aan Mozes.
Hij dan zeide tot hen: Dit is het, wat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en kookt, wat gij koken zoudt; en al wat over blijft, legt het weg voor u in bewaring tot de morgen."

En dan Exodus 31:13-14
"... spreek tot de Israëlieten: maar mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heilig.
Gij zult de sabbat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, zal zeker ter dood gebracht worden, want ieder die daarop werk verricht, zal uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten."

En zo zijn er meer teksten die dit aangeven:
Het volk moet de sabbatten onderhouden als teken tussen God en het volk, want de sabbat is iets heiligs voor u. De Joden moeten niet de sabbat heiligen "zodat" de sabbat helig is, maar om er zo voor te zorgen dat ze de sabbat niet "ontheiligen".

Het was elke zevende dag sabbath sinds de wet was gegeven aan Mozes, daarin heb je gelijk. Echter God heiligde alleen de zevende dag aan het begin van de schepping en niet elke zevende dag. Gods sprak zijn zegen uit over zijn schepping en rustte van al zijn werken, dat wil zegggen, hij stopte met scheppen.

Met betrekking tot heiliging. De sabbath was heilig voor de Joden omdat God het volk van Israel uit Egypte had bevrijd en de sabbath daarvan een merkteken was. Als de Joden de sabbath onderhielden was dit een teken van hun dat ze God aanbaden, de schepper van hemel en aarde en dat ze Gods autoriteit accepteerden.
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #64 Gepost op: februari 21, 2013, 12:08:29 am »

quote:

nicodemus schreef op 20 februari 2013 om 20:54:
B1007 schreef:

[...]

Kijk eens aan, b 1007 is onze nieuwe Rabbi, even kijken wat de Bijbel nu zegt en de Heilige Geest -de Trooster- in harmonie daarmee aantoont:

1.Wat deed God op de zevende dag toen Hij de schepping van de hemel en de aarde had beëindigd?

[...]

2. Welke twee dingen deed God met de zevende dag?

[...]

Wanneer God iets zegent, verzekert Hij het voortbestaan ervan.

3. Waarom maakte God de zevende dag bijzonder?

[...]

4. Rustte de Schepper omdat Hij moe was?

[...]

Nu moet men de 7e dag niet verwarren met de zondag als de 7e dag, want dat is de  naam van een Informatieprogramma op TV "één" van de Belgische TV.
(Zoiets als" Buitenhof" op Ned 1)
De zondag is NOOIT de 7e dag geweest, volgens Bijbelse gegevens en voorbeeld in Christus! Bovendien, àls de zondag de Zevende dag zou zijn geweest, dan zou de gehele kruisiging en opstanding niet van joodse origine geweest kunnen zijn; niet vanuit Hemelse feiten maar zeker ook niet vanuit OT én NT oogpunt, en Jakob zou nooit een -Geestelijke- 'strijd hoeven aan te zijn gegaan. De Bijbel zou één onwaarheid zijn (geweest) Iemand die dus de zondag als een 7e dag aanmerkt of de zondag als dé 7e dag, maakt van de Bijbel een boek der dwazen! En een dwaasheid is het voor zij die NIET geloven in een opgestane Heer, die in het vlees gekomen is (geweest)

Hartelijk gegroet

Ik ben gewend aan dergelijke denigrerende reacties van mensen die de waarheid niet kunnen aanvaarden. Het zij je vergeven broeder ;) .

God zegende de zevende dag, dat betekent dat er sinds die dag sprake was van een voortdurende rust en zegen. Echter door de zondeval werd de zegen verruild voor een vloek.

Je hebt gelijk dat de zevende dag de sabbath was. Echter leert de bijbel  in het Nieuwe Testament dat de sabbath een schaduw was (lees ceremoniele wet en geen morele wet) en dat het niet uitmaakt welke dag je voor God opzij zet. Je zou zelfs maandagsdiensten kunnen houden, of woensdag. Zolang je het maar voor de here doet.

Je redding zit niet in een dag, je redding zit in geloof in Jezus. Als je verwacht dat je op basis van je eigen werken in de  hemel komt, dan denk ik dat je van een koude douche thuis komt bij het eindoordeel. Ik hoop dat je mijn vorige berichten nog eens goed leest. Als je wilt kan ik je links geven naar Engelse websites waar een en ander helder wordt uitgelegd. :-)
Sola scriptura!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #65 Gepost op: februari 21, 2013, 12:54:49 pm »
b1007:
in het oude testament werd het joodse sabbatsviering gekoppeld aan de belofte van de komst van een rijk van vrede, waarin het volk gereinigd zal worden van hun zonden en dode beenderen weer levend worden. Het 1000 jarige vredesrijk dus.
Op pinksteren kregen wij het voorproefje daarvan mee.

Een uitleg van de 7 daagse scheppingsweek is ook dat de zevende scheppingsdag nog moet komen, omdat ook volgens de woorden van Jezus God nooit gestopt is met werken en niet gerust heeft van zijn scheppingswerken. Maar de gedachte dat God met de zevende scheppingsdacht de rust bracht vind ik ook wel een mooie. Echter heeft dat wel direct tot gevolg dat we moeten aannemen dat God een wereld dat in duisternis lag pas na 6 dagen in het volle Licht bracht.
Dat klopt dan ook wel weer, want in het begin was de aarde woest en ledig. De duisternis lag op de oervloed en Gods Geest zweefde over de wateren. Toen zei God: "er zei Licht! en er was Licht!"

God greep dus in in de duisternis die er was.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2013, 12:55:40 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

HarryK

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #66 Gepost op: februari 21, 2013, 04:26:41 pm »

quote:

b1007 schreef op 21 februari 2013 om 00:01:
Het was elke zevende dag sabbath sinds de wet was gegeven aan Mozes, daarin heb je gelijk. Echter God heiligde alleen de zevende dag aan het begin van de schepping en niet elke zevende dag. Gods sprak zijn zegen uit over zijn schepping en rustte van al zijn werken, dat wil zegggen, hij stopte met scheppen.

Met betrekking tot heiliging. De sabbath was heilig voor de Joden omdat God het volk van Israel uit Egypte had bevrijd en de sabbath daarvan een merkteken was. Als de Joden de sabbath onderhielden was dit een teken van hun dat ze God aanbaden, de schepper van hemel en aarde en dat ze Gods autoriteit accepteerden.

Mijn punt was dat jij schreef:
"Merk ook op dat Joden de sabbath moesten heiligen. Niet God. Dat betekent dat de enige reden dat de sabbath heilig werd is omdat de Joden het heiligden."
En dat klopt niet.
Er wordt steeds gezegd dat de Joden de sabbat niet mogen ontheiligen (zie bijv. Ex. 31:14-15). Die is dus al geheiligd door God. De redenen die jij noemt, geven aan waarom God de sabbat heeft geheiligd.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

nicodemus

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #67 Gepost op: februari 21, 2013, 04:36:36 pm »
Hallo b 1007,

Dank voor je reactie, je schreef:

quote:

Ik ben gewend aan dergelijke denigrerende reacties van mensen die de waarheid niet kunnen aanvaarden. Het zij je vergeven broeder.

Je pretendeert de 'waarheid' te bezitten, dus mijn opmerking, waar je op doelt  is dus niet geheel onterecht, want je verkondigt NIET de waarheid, nochtans is de Waarheid in Christus. Dus mijn  opmerking is terecht; "Gij zijt geen Leraar Israëls"
(Zie Johannes 3, dan zul je begrijpen wat ik bedoel)

Je schreef ook nog dit:

quote:

God zegende de zevende dag, dat betekent dat er sinds die dag sprake was van een voortdurende rust en zegen. Echter door de zondeval werd de zegen verruild voor een vloek.

Het is niet sinds, of alleen  dié dag, welke de 'rust en zegen of vrede' die we alleen in Christus kunnen ontvangen, maar de GEHELE wet!

Want wat zegt  Jezus in Openbaringen, aangaande hen die de wet voortdurend overtreden:
Openbaring 14:11

quote:

En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

Elke andere wet of 'rust' dag aanbidden is in feite dus een wetsovertreding en brengt de mens naar een andere God, niet naar het Lam ,maar naar een Beest!

Dus b 1007, je kunt de zondag onderhouden wat je wilt, je eert het GEZAG van een Kerk, niet de essentie van Verlossing door een Hemelse Geest!

Je blijft de wet OVERTREDEN en hebt dus ook GEEN deel aan het Hemels Koninkrijk omdat je dat NIET ZIET en ook NIET BINNEN kunt gaan; zie Johannes 3.

En je kunt ook zien dat Jezus (het Lam) zelf zegt in Openbaringen dat je -dan- het Beest aanbidt. Nu, een Beest is geen Lam! Begrijp je?

Je voorbereiding is niet gebaseerd op het Hemels Jeruzalem, niet gebaseerd op juist datgene watv je moet (aan-) leren: Naar de gewoonte OP de Sabbat van het 4e gebod, wekelijks de Heer bezoeken, want dan is Hij in Geest bij hen. de here heeft geen andere dag 'van rust' ingesteld om met Hem te zijn. Jezus is het ubnieke voorbeeld, baseer je dus niet op iets anders, ook niet op een andere vrouw(!)

Verder beweer je nog:

quote:

Je hebt gelijk dat de zevende dag de sabbath was. Echter leert de bijbel in het Nieuwe Testament dat de sabbath een schaduw was (lees ceremoniele wet en geen morele wet) en dat het niet uitmaakt welke dag je voor God opzij zet. Je zou zelfs maandagsdiensten kunnen houden, of woensdag. Zolang je het maar voor de here doet.

ONZIN b 1007 je haalt (de) ceremoniële wetten met de morele wetten door elkaar. De Sabbat van het 4e gebod was er al VOOR dat er maar één Jood was.
Let wel de 10 geboden zijn de grondwettelijke bepalingen van Gods Rijk.

Ceremoniële wetten zijn van een andere orde, dan de morele wetgeving die voor ALLE mensen geldig zijn. Een altoos duren verbond! NERGENS zegt de Bijbel iets anders! De ceremoniël wetten zijn door Jezus opgeheven, nadat Hij zelf het ultieme offer was en opgestaan is uit de slaap!

Je schreef ook nog:

quote:

Je redding zit niet in een dag, je redding zit in geloof in Jezus. Als je verwacht dat je op basis van je eigen werken in de hemel komt, dan denk ik dat je van een koude douche thuis komt bij het eindoordeel. Ik hoop dat je mijn vorige berichten nog eens goed leest. Als je wilt kan ik je links geven naar Engelse websites waar een en ander helder wordt uitgelegd

Je spreekt en onwaarheid én een waarheid uit! Lekker dubbel, dat is manier waarop de Satan werkt; Bijbelse waarheid met een vleugje leugen tot een (nieuwe-) waarheid maken.

Je redding zit hem juist wél in die ene dag, als 4e gebod van het geheel.
Je hebt mijn vorige posting dus niet gelzen of half, maar vooral Geestelijk niet verstaan, en zeker niet op grond van de profetie zelf.

Want als we die wekelijkse Sabbat 'overlopen', dan vallen we verder over de gehele wet! kijk maar wat de Bijbel daarover zegt:

Bevestiging dat ALLE geboden als een altoos verbond gelden:

quote:

Matteüs 5:17-19 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Je beweringen doen je dus de das om. Niet ik val onder dat oordeel, dit aangaande, JIJ valt onder het oordeel omdat je het Verbond ontkent, dat niet veranderd is, ook niet sinds de periode van het NT
Als ik het je verder ga uitleggen, dan valt jouw gehele bewering als een kaartenhuis in elkaar, maar eerst die even oplossen!

Sorry beste b 1007, je predikt hier ONZIN! Laat ik duidelijk zijn, daar gaat het om!

Er is geen voortdurende rust in deze wereld, dan alleen in Christus:

Enkele vindplaatsen van het woord rust in het nieuwe testament:

Mattheüs 11:28
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Mattheüs 11:29
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

Mattheüs 12:43
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.

Lukas 11:24
Wanneer de onreine geest van den mens uitgevaren is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust; en die niet vindende, zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, daar ik uitgevaren ben.

Johannes 11:13
Doch Jezus had gesproken van zijn dood; maar zij meenden, dat Hij sprak van de rust des slaaps.

NOOT: De mens ligt dus in zijn graf en gaat dus -ook- niet "nzzr de hemel" na zijn overlijden en "kijkt ooki niet neer" op ons. Even ter verduidelijking!

Hebreeën 4:6
Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

Hebreeën 4:8
Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.

Hebreeën 4:9
Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.

NOOT: Onder het voorbehoudt van de wet, want anders kan het niet Gods volk zijn. Gave der profetie kan alleen zijn in het Getuigenis van Christus. En Christus heeft ons geen andere 'rustdag' gegeven dan de Sabbat van het 4e gebod.
Het is de mens geweest die meende, een andere dag van aanbidding te moeten leggen op Christus, maar dat is dus geen geldige en legale rustdag.

Want de zondag beeld GEZAG van de wereld uit (over alle mensen).

Kijk maar wat de Allerhoogste God zélf over 'rust' zegt:

Hebreeën 4:10
Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.

Nu, lees dan eens wat de consequentie is van het verbreken van de gebodentafel met andere wetten en geboden, die van mensen zijn; feitelijk tot een  'andere vrouw' gaan behoren(de Hoer van Babylon)

Hebreeën 4:11
Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

1 Petrus 4:14
 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.

En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

Ik hoop dat je gaat leren inzien, dat het ontkennen en het verdoezelen van de werkelijke rustdag voor 'het volk van God' (en dus niet alleen voor de Joden van een natuurlijke origine) tot niets leidt dan alleen maar verwijdering van de daadwerkelijke zaken waar het om gaat: Volg de Inburgeringscursus van het Hemels Jeruzalem van het Rijk dat NIET van deze wereld is.

Over de OVERANDERLIJKE SABBAT van het 4e gebod in de Hemel geopenbaard:

Gods wet heilig en onveranderlijk    

quote:

En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel.” (Openbaring 11:19). De ark van Gods verbond staat in het heilige der heiligen, de tweede afdeling van het heiligdom. Bij de dienst in het heiligdom op aarde, dat „een voorafschaduw en afbeelding van de hemelse dingen” was, werd dit tweede deel alleen op de Grote Verzoendag geopend om het heiligdom te „reinigen”.

De aankondiging dat de tempel Gods open ging en de ark van zijn verbond zichtbaar werd, wijst dus op het opengaan van het heilige der heiligen in de hemel in 1843/44, toen Christus daar binnenging om het verzoeningswerk af te sluiten, tegelijkertijd het einde van de 2300 avonden en morgens, waar Daniël op wees. De gelovigen die hun Hogepriester volgden toen Hij zijn dienst in het heilige der heiligen aanving, zagen de ark van zijn verbond. Nadat zij zich in het onderwerp van het heiligdom hadden verdiept, kwamen ze tot het inzicht dat Christus met een andere dienst was begonnen. Ze zagen Hem voor Gods ark waar Hij met zijn eigen bloed pleitte voor zondaren.

In de ark van de tabernakel op aarde waren er twee stenen tafelen waarop de geboden van Gods wet waren geschreven. De ark was slechts een bewaarplaats voor de tafelen der wet en ontleende zijn waarde en heiligheid aan de aanwezigheid van Gods geboden. Toen de tempel Gods in de hemel open ging, werd de ark van zijn verbond zichtbaar. In het heilige der heiligen van het hemelse heiligdom wordt Gods wet, die door God zelf op de Sinaï werd uitgesproken bij donderslagen en bliksemstralen en met zijn eigen vinger in de stenen tafelen werd gegrift, ook in een ark bewaard.

De wet in de tempel Gods is het model, en de geboden die in de stenen tafelen zijn gegrift en door Mozes in zijn vijf boeken zijn opgetekend, zijn een authentiek afschrift. Zij die dit belangrijk punt begrepen, kwamen tot het inzicht dat Gods wet heilig en onveranderlijk is.

Zij begrepen de betekenis van Christus’ woorden beter dan ooit tevoren: „Voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet” (Matteüs 5:18).

Daar Gods wet een openbaring is van zijn wil en de uitdrukking van zijn karakter, moet zij eeuwig blijven bestaan als een getrouwe getuige in de hemel”. Geen enkel gebod is ingetrokken, geen jota of tittel is veranderd. De dichter van de psalmen zegt: „Voor eeuwig, o HERE, houdt uw woord stand in de hemelen”. „Betrouwbaar zijn al zijn bevelen, vastgesteld voor immer en altoos” (Psalm 119:89; 111:7,8).

Het vierde gebod is het hart van de Tien Geboden: „Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die” (Exodus 20:8-11).
NOOT: Weet je b 1007 wat zegenen en heiligen betekent, in de ogen van de Allerhoogste god?

quote:

Gods Geest beïnvloedt degenen die zijn Woord onderzochten. Ze kwamen tot de vaststelling dat zij dit gebod hadden overtreden zonder dat ze het hadden beseft, omdat ze de rustdag die de Schepper had ingesteld niet heiligden. Ze gingen na waarom men eigenlijk de eerste dag van de week vierde in plaats van de dag die God had geheiligd.
LET NU OP:
In de Bijbel konden ze geen enkel bewijs vinden voor de afschaffing van het vierde gebod of voor de verandering van de sabbat
Met je beweringen b 1007 ben je een slachter een beenhouwer, je snijdt het hart (eerst) uit het centrum van de geboden, je haalt de spil uit de as van het wiel, wagenmaker.
Geen van beiden getuigen van vakmanschap, dus!

Nu, mensen proberen dat al eeuwen, en nog vinden zij het bewijs van een verandering niet, of ze fantaseren er maar op los, om hun gelijk toch te kunnen halen. Rome niet op (de) mensen, maar op Jezus!

Hartelijke groet

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #68 Gepost op: februari 21, 2013, 07:25:39 pm »

quote:

HarryK schreef op 21 februari 2013 om 16:26:
[...]

Mijn punt was dat jij schreef:
"Merk ook op dat Joden de sabbath moesten heiligen. Niet God. Dat betekent dat de enige reden dat de sabbath heilig werd is omdat de Joden het heiligden."
En dat klopt niet.
Er wordt steeds gezegd dat de Joden de sabbat niet mogen ontheiligen (zie bijv. Ex. 31:14-15). Die is dus al geheiligd door God. De redenen die jij noemt, geven aan waarom God de sabbat heeft geheiligd.
Ik snap je punt. Ik moet toegeven dat ik het zelf ook wel een beetje lastig vind hoor. God riep aan de ene kant op de sabbath te heiligen en aan de andere kant waarschuwde hij ze ervoor dat ze de sabbath niet moesten ontheiligen. Wat maakte de sabbath heilig? Ik denk wat de sabbath heilig maakte is dat het een merkteken was tussen God en het volk van Israel. Wellicht zoeken we beiden teveel achter het "heilige" aspect van deze dag.
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #69 Gepost op: februari 21, 2013, 07:44:01 pm »

quote:

nicodemus schreef op 21 februari 2013 om 16:36:
Hallo b 1007,

Dank voor je reactie, je schreef:

[...]

Je pretendeert de 'waarheid' te bezitten, dus mijn opmerking, waar je op doelt  is dus niet geheel onterecht, want je verkondigt NIET de waarheid, nochtans is de Waarheid in Christus. Dus mijn  opmerking is terecht; "Gij zijt geen Leraar Israëls"
(Zie Johannes 3, dan zul je begrijpen wat ik bedoel)

Je schreef ook nog dit:

[...]

Het is niet sinds, of alleen  dié dag, welke de 'rust en zegen of vrede' die we alleen in Christus kunnen ontvangen, maar de GEHELE wet!

Want wat zegt  Jezus in Openbaringen, aangaande hen die de wet voortdurend overtreden:

[...]
Elke andere wet of 'rust' dag aanbidden is in feite dus een wetsovertreding en brengt de mens naar een andere God, niet naar het Lam ,maar naar een Beest!

Dus b 1007, je kunt de zondag onderhouden wat je wilt, je eert het GEZAG van een Kerk, niet de essentie van Verlossing door een Hemelse Geest!

Je blijft de wet OVERTREDEN en hebt dus ook GEEN deel aan het Hemels Koninkrijk omdat je dat NIET ZIET en ook NIET BINNEN kunt gaan; zie Johannes 3.

En je kunt ook zien dat Jezus (het Lam) zelf zegt in Openbaringen dat je -dan- het Beest aanbidt. Nu, een Beest is geen Lam! Begrijp je?

Je voorbereiding is niet gebaseerd op het Hemels Jeruzalem, niet gebaseerd op juist datgene watv je moet (aan-) leren: Naar de gewoonte OP de Sabbat van het 4e gebod, wekelijks de Heer bezoeken, want dan is Hij in Geest bij hen. de here heeft geen andere dag 'van rust' ingesteld om met Hem te zijn. Jezus is het ubnieke voorbeeld, baseer je dus niet op iets anders, ook niet op een andere vrouw(!)

Verder beweer je nog:

[...]

ONZIN b 1007 je haalt (de) ceremoniële wetten met de morele wetten door elkaar. De Sabbat van het 4e gebod was er al VOOR dat er maar één Jood was.
Let wel de 10 geboden zijn de grondwettelijke bepalingen van Gods Rijk.

Ceremoniële wetten zijn van een andere orde, dan de morele wetgeving die voor ALLE mensen geldig zijn. Een altoos duren verbond! NERGENS zegt de Bijbel iets anders! De ceremoniël wetten zijn door Jezus opgeheven, nadat Hij zelf het ultieme offer was en opgestaan is uit de slaap!

Je schreef ook nog:

[...]

Je spreekt en onwaarheid én een waarheid uit! Lekker dubbel, dat is manier waarop de Satan werkt; Bijbelse waarheid met een vleugje leugen tot een (nieuwe-) waarheid maken.

Je redding zit hem juist wél in die ene dag, als 4e gebod van het geheel.
Je hebt mijn vorige posting dus niet gelzen of half, maar vooral Geestelijk niet verstaan, en zeker niet op grond van de profetie zelf.

Want als we die wekelijkse Sabbat 'overlopen', dan vallen we verder over de gehele wet! kijk maar wat de Bijbel daarover zegt:

Bevestiging dat ALLE geboden als een altoos verbond gelden:

[...]

Je beweringen doen je dus de das om. Niet ik val onder dat oordeel, dit aangaande, JIJ valt onder het oordeel omdat je het Verbond ontkent, dat niet veranderd is, ook niet sinds de periode van het NT
Als ik het je verder ga uitleggen, dan valt jouw gehele bewering als een kaartenhuis in elkaar, maar eerst die even oplossen!

Sorry beste b 1007, je predikt hier ONZIN! Laat ik duidelijk zijn, daar gaat het om!

Er is geen voortdurende rust in deze wereld, dan alleen in Christus:

Enkele vindplaatsen van het woord rust in het nieuwe testament:

Mattheüs 11:28
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Mattheüs 11:29
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

Mattheüs 12:43
En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.

Lukas 11:24
Wanneer de onreine geest van den mens uitgevaren is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust; en die niet vindende, zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, daar ik uitgevaren ben.

Johannes 11:13
Doch Jezus had gesproken van zijn dood; maar zij meenden, dat Hij sprak van de rust des slaaps.

NOOT: De mens ligt dus in zijn graf en gaat dus -ook- niet "nzzr de hemel" na zijn overlijden en "kijkt ooki niet neer" op ons. Even ter verduidelijking!

Hebreeën 4:6
Dewijl dan blijft, dat sommigen in dezelve rust ingaan, en degenen, dien het Evangelie eerst verkondigd was, niet ingegaan zijn vanwege de ongehoorzaamheid,

Hebreeën 4:8
Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.

Hebreeën 4:9
Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.

NOOT: Onder het voorbehoudt van de wet, want anders kan het niet Gods volk zijn. Gave der profetie kan alleen zijn in het Getuigenis van Christus. En Christus heeft ons geen andere 'rustdag' gegeven dan de Sabbat van het 4e gebod.
Het is de mens geweest die meende, een andere dag van aanbidding te moeten leggen op Christus, maar dat is dus geen geldige en legale rustdag.

Want de zondag beeld GEZAG van de wereld uit (over alle mensen).

Kijk maar wat de Allerhoogste God zélf over 'rust' zegt:

Hebreeën 4:10
Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.

Nu, lees dan eens wat de consequentie is van het verbreken van de gebodentafel met andere wetten en geboden, die van mensen zijn; feitelijk tot een  'andere vrouw' gaan behoren(de Hoer van Babylon)

Hebreeën 4:11
Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

1 Petrus 4:14
 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.

Ik hoop dat je gaat leren inzien, dat het ontkennen en het verdoezelen van de werkelijke rustdag voor 'het volk van God' (en dus niet alleen voor de Joden van een natuurlijke origine) tot niets leidt dan alleen maar verwijdering van de daadwerkelijke zaken waar het om gaat: Volg de Inburgeringscursus van het Hemels Jeruzalem van het Rijk dat NIET van deze wereld is.

Over de OVERANDERLIJKE SABBAT van het 4e gebod in de Hemel geopenbaard:

Gods wet heilig en onveranderlijk    

[...]

NOOT: Weet je b 1007 wat zegenen en heiligen betekent, in de ogen van de Allerhoogste god?

[...]

LET NU OP:
In de Bijbel konden ze geen enkel bewijs vinden voor de afschaffing van het vierde gebod of voor de verandering van de sabbat
Met je beweringen b 1007 ben je een slachter een beenhouwer, je snijdt het hart (eerst) uit het centrum van de geboden, je haalt de spil uit de as van het wiel, wagenmaker.
Geen van beiden getuigen van vakmanschap, dus!

Nu, mensen proberen dat al eeuwen, en nog vinden zij het bewijs van een verandering niet, of ze fantaseren er maar op los, om hun gelijk toch te kunnen halen. Rome niet op (de) mensen, maar op Jezus!

Hartelijke groet

Beste,

Ik ben bang dat je niet wil luisteren, waarschijnlijk bang dat de ZDA constructie die jij voor waar aanneemt als een kaartenhuis inelkaar stort.

1 Toon mij eens aan in de bijbel dat de sabbath werd gevierd voor de tijd van Mozes?

2. De bijbel kent geen onderscheid tussen ceremoniele en morele wetten. Dit is bedacht door de ZDA kerk om hun valse leer te kunnen verkondigen. Voor de Joden was er slechts 1 wet, en die was aan het kruis genageld.

3. Je zegt letterlijk dat ik niet de hemel kan binnengaan omdat ik niet de sabbath heilig.  :w Hoe rijm je dit standpunt met de leer dat redding plaats vindt door geloof alleen?

4. Op basis waarvan concludeer je dat de sabbath een morele wet was?

5. Het merkteken van het beest is op de rechterhand of het voorhoofd, dit wordt in het oude testament geassocieerd met het houden van de wet:

"6Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. 7Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. 8Draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. 9"

Merk ook op dat dit beest zegt dat niemand kan kopen of verkopen dan wie het merkteken van het beest heeft. Wat houdt dit kopen en verkopen in? Jezus zegt tegen de laatste gemeente in openbaringen, dat symbool staat voor de tegenwoordige tijd:

15Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.

Nou als je de merkteken van het beest vergelijkt met deze uitspraak wordt duidelijk dat het hier gaat om twee groepen mensen:

1. De eerste groep mensen vertrouwt op Jezus rechtvaardigheid
2. De tweede groep mensen vertrouwt op hun eigen rechtvaardigheid (onder andere door de sabbath te heiligen).

In de laatste fase van de wereld zal dus het ware evangelie verdeeldheid brengen. Zij die de rechtvaardigheid van Jezus "kopen" en zij die de rechtvaardigheid van de wereld "kopen". Kortom de tijden van de reformatie zullen herleven.

In het nieuwe verbond is Jezus de sabbatsrust voor christenen. Verder quote je de bijbel uit de context. Wanneer Jezus in Matteus b.v. praat over het vervullen van de wet, gaat het erom dat Jezus de gehele wet vervult omdat die anders voor altijd zou blijven staan en tegen ons getuigen. Jezus nagelde de gehele Joodse wet aan het kruis.

Verder maken je argumenten absoluut geen indruk. Je moet beseffen dat ik de beste bronnen, allemaal in het Engels, heb bestudeerd, waaronder het manifesto van Desmond Ford, de evaluatie van de ZDA kerk door Dr. Walter Martin etc.

Openbaringen is symbolisch geschreven. Als het praat over de ark des verbonds praat het over Jezus. Merk ook op dat de andere attributen van het Joodse heiligdom genoemd worden en dat deze ook niet letterlijk te nemen zijn. Waarom zou je het bij de ark dan wel doen? ;)
Sola scriptura!

learsi

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #70 Gepost op: februari 22, 2013, 11:29:58 am »
De sabbath is als een verbondsteken tussen G-d en het volk israel en niet tussen G-d en de Christenen. De Sabbath is dus voor de Joden en niet voor Christenen. De ZDA tracht in extreme mate als valse leer alles van de Joden af te nemen en op zichzelf te betrekken alsof zij zelf het geestelijk israel zijn. Dus ook de Sabbat nemen deze sekteleden de Joden af.

Het is met ZDA, net als met JG en RK, hetzelfde liedje.

Er is de bijbelse waarheid, daaromheen tracht de satan steeds valse leer te brengen die ons net naast de bijbelse waarheid zal brengen. Soms akelig dichtbij de waarheid, zoals de RK, of iets verder ervan af zoals JG en ZDA.

Maar ook extreem ervan af zoals de afgoderij islam of zelfs geheel tegenovergesteld tot satanisme in het meest extreme geval.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 11:32:50 am door learsi »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #71 Gepost op: februari 22, 2013, 11:42:30 am »
http://randalrauser.com/wp-content/uploads/2013/01/Finally-getting-the-Bible-right.jpg

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #72 Gepost op: februari 22, 2013, 12:39:53 pm »

quote:

learsi schreef op 22 februari 2013 om 11:29:
De sabbath is als een verbondsteken tussen G-d en het volk israel en niet tussen G-d en de Christenen. De Sabbath is dus voor de Joden en niet voor Christenen. De ZDA tracht in extreme mate als valse leer alles van de Joden af te nemen en op zichzelf te betrekken alsof zij zelf het geestelijk israel zijn. Dus ook de Sabbat nemen deze sekteleden de Joden af.

Het is met ZDA, net als met JG en RK, hetzelfde liedje.

Er is de bijbelse waarheid, daaromheen tracht de satan steeds valse leer te brengen die ons net naast de bijbelse waarheid zal brengen. Soms akelig dichtbij de waarheid, zoals de RK, of iets verder ervan af zoals JG en ZDA.

Maar ook extreem ervan af zoals de afgoderij islam of zelfs geheel tegenovergesteld tot satanisme in het meest extreme geval.
Precies, zo is het! Alleen het verschil tussen bijvoorbeeld Jehova Getuigen en de ZDA kerk is dat laatstgenoemde zich ook voordoet als een engel des lichts, en dat ze een profetes hebben die meer dan 600 boeken schreef waarin prachtige uitspraken vermengd werden met giftige doctrines. Het is echt een zeer geloofwaardige val als je niet goed snapt hoe het ware evangelie inelkaar steekt. Jezus zei dat in de eindtijd de misleiding zo subtiel en overtuigend was dat ware het mogelijk zelfs de uitverkorenen misleid zouden kunnen worden.
Sola scriptura!

b1007

• Sola scriptura!
    • Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #73 Gepost op: februari 22, 2013, 12:40:43 pm »

quote:

Het wordt al een stuk makkelijker als we een onderscheid maken in kerken die het ware evangelie aanhangen en kerken die het valse evangelie aanhangen. ;)  Dan heb je maar 2 soorten kerken.
Sola scriptura!

nicodemus

• Bekijk profiel
Zondag of sabbat
« Reactie #74 Gepost op: februari 22, 2013, 12:41:55 pm »
Hallo b1007,

Het valt me op dat je feitelijk meer vragen hebt, dan dat je vragen beantwoord!

Je schreef o.a:

quote:

1 Toon mij eens aan in de bijbel dat de sabbath werd gevierd voor de tijd van Mozes?

Antwoord=bewijs

Een korte uitleg over de Sabbat van het 4e gebod

quote:

Jezus zei: "de Sabbat is gemaakt." Het is één van die dingen die gemaakt werden. Het had een maker nodig. Wie was het dan die de Sabbat van het 4e gebod,  maakte?
Efeze 3:9: … De Allerhoogste God, welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus.

Het Evangelie van Johannes begint als volgt:

quote:

Johannes 1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God… 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen… 14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd
Dus b 1007, het Woord was er al voordat Mozes de wet op stenen tafelen aan 'het volk' voorhield, en dat zij Geestelijk invulling hadden moeten geven aan........de wereld! Helaas begrepen zij die invulling niet en maakten er wetten geboden van "in het vlees"  naar het vlees. Gevolg was dat men er nog eens "bijwetten" aan toevoegden, zodat de wet van de Allerhoogste God onuitvoerbaar en vooral "een juk" werd een last. Merk ook op dat Mozes, met het ontvangen van de Stenen tafelen van de berg Horeb/in de Sinai, wist dat de Thora/gebodentafel al bestonden! Want anders had Hij ze niet alleen op Stenen Tafelen kunnen ontvangen "uit de Geest Gods". De wet/Thora was/is een Geestelijke kwestie, want de Allerhoogste God IS immers Geest en de Allerhoogste God en Zijn Zoon Jezus, zijn er altijd geweest. Vandaar dat ook Jezus door "de Geest van de Allerhoogste God" alleen kan spreken.

Johannes 14

quote:

1 Wees niet ongerust, maar vertrouw op God en op mij.....  3 Wanneer ik een plaats voor jullie gereedgemaakt heb, kom ik terug. Dan zal ik jullie met me meenemen, en dan zullen jullie zijn waar ik ben. 4 Jullie kennen de weg naar waar ik heen ga.’..... 6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. 7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt......
NOOT: vers 13 Zie je b1007 dat een Getuigenis van dat wat Jezus ons leert en voordoet ook voor 'het volk van God' van belang is. Wij zijn immers "Ziojn Getuigens" en daarom ontvangt dan ook alleen maar God volk de GAVE der profetie! (nu niet naar de ZDA of mij wijzen, maar naar de Schrift en Jezus.........verloochem Hem nog niet eens hé)

quote:

15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.

Zo kun je dus, aan deze Bijbelse weergaven zeker weten, dat de geboden ALTIJD hebben bestaan, al zal het alleen maar zijn voor de 'werelden' die wij nog niet kennen, maar die wel onze getuigen zijn.

Waarom gaan mensen verloren?

Wat zegt Jezus tegen Nicodemus, als deze man, rijk en voor naam, als lide van het Sanhedrin:

quote:

Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek?
Nu, b1007, iik heb je duidelijk aangetoond dat dus de geboden en dus de Sabbat van het 4e gebod er al waren VOORDAT Mozes ze nog eens, ter herhaling aan het volk voorhield. Niet voor niets kwamen ze regelrecht van de Allerhoogste Geest= God zelf. En nog begrepen de Joden het niet, aangaande de Geestelijke aspecten van geloven, waar hetv dus om draait. Ook Jezus werkt door diè Heilige Geest, als waar vanuit wij -ook- een Getuigenis kunnen zijn en (daardoor) de Gave der profetie ontvangen zullen.

Begrijp je b1007, je spreekt wartaal over Bijbelse zaken, kent de chronologische lijn der profetie niet, maar volgt warhoofden na, die "ergens op een engelse site" iets verkondigen, wat pertinent onjuist is.

Over de Gave der profetie:

Bijbelstudiemateriaal - Geest der profetie

Citaat
Eén van de gaven van de Geest is profetie. Deze gave is een kenmerk van de gemeente der overigen (van alle tijden dus ook bij de eerste Christengemeente, als Overblijfsel vanuit het OT)
Profetie is een belangrijke gave van de Geest die God geeft om zijn kerk te leiden. Hij heeft beloofd profeten te blijven sturen tot het einde der tijden, in het bijzonder de geest der profetie tot zijn overblijfsel.

* God zendt profeten om ons zijn bedoelingen te openbaren. Amos 3:7.

*De gave der profetie zal bestaan totdat de kerk volledige rijpheid en eenheid heeft bereikt. Efeziërs 4:11-13.

*De Geest brengt vertroosting, leiding en berisping. Johannes 16:7-14.

*Er zullen in de laatste dagen profeten zijn. JoëI2:28,29.

*Gods overblijfsel heeft de geest der profetie. Openbaring 12:17; 19:10.

[] In bijbelse tijden schreven niet alle profeten boeken die in de Bijbel zijn opgenomen. Sommigen schreven boeken of gaven boodschappen door die geen deel van de Bijbel werden. 2 Samuël 7:3-11 ; Lucas 2:36; 1 Kronieken 29 :29; 2 Kronieken 9:29.

* Gods profeten belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. 1 Johannes 4:13.

*Vervulling is ook een toets van de profetische gave. Jeremia 28:9.

*Gods profeten ontvangen gezichten en dromen.. Numeri 12:6;Handelingen2:14-21.

*Een ware profeet is niet in tegenspraak met Gods openbaring door de profeten en zijn Zoon Jezus Christus in het verleden, dus ook niet met de Thora/wet. Hebreeën 1 :1-3;Jesaja8:20; Lucas 24:2527.

NOOT: Mensen die de Allerhoogste God tot Zijn Overblijfselen kan rekenen, onderhouden de geboden én dus de Sabbat van het 4e gebod uit LIEFDE voor hun Heer, NIET om zich gered te weten of om "een wit voetje" te halen en op grond van (eigen) werken verlost te kunnen worden. Dat proberen alleen gelovigen die het Gezag 'van de Kerk' stellen boven de Allerhoogste God.

*Ware profeten worden gekend aan de goede vruchten die hun boodschap voortbrengen. Matt 7:15-20. /1 Tessalonicenzen 5:20,21; 2 Kronieken 20:20.

Wat zegt Jezus nu, als we de verkondiging van het Evangelie verzaken, voor eigen gewin of om ons "eigen gelijk" te halen op eigengerechtigde Bijbelinvulling:

Openbaring 22

quote:

6 Toen zei hij tegen mij: ‘Wat hier gezegd is, is betrouwbaar en waar. De Heer, de God die profeten bezielt, heeft zijn engel gestuurd om aan zijn dienaren te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet.’
 7 ‘Ik kom spoedig!’ Gelukkig is wie zich houdt aan de profetie van dit boek.
8 Ik, Johannes, was het die deze dingen hoorde en zag. En toen ik alles gehoord en gezien had, wierp ik me neer aan de voeten van de engel die me deze dingen liet zien, om hem te aanbidden. 9 Maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben een dienaar zoals jij en je medeprofeten, en zoals degenen die zich houden aan wat er in dit boek staat. Je moet God aanbidden.’ 10 Verder zei hij tegen me: ‘Houd de profetie van dit boek niet geheim, want de tijd is nabij. 11 Wie onheil aanricht zal nog meer onheil aanrichten, en wie onrein is zal nog onreiner worden. Wie goeddoet zal nog meer goeddoen, en wie heilig is zal nog heiliger worden.’
 12 ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
 16 ‘Ik, Jezus, heb mijn engel gestuurd om jullie deze dingen bekend te maken voor de gemeenten. Ik ben de telg van David, zijn nakomeling, de stralende morgenster.’ 17 De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.
 20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ Amen. Kom, Heer Jezus! 21 De genade van onze Heer Jezus zij met u allen

Je schreef ook nog b1007:

quote:

15Ik weet wat u doet, hoe u niet koud bent en niet warm. Was u maar koud of warm! 16Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen. 17U zegt dat u rijk bent, dat u alles hebt wat u wilt en niets meer nodig hebt. U beseft niet hoe ongelukkig u bent, hoe armzalig, berooid, blind en naakt. 18Daarom raad ik u aan: koop van mij goud dat in het vuur gelouterd is, en u zult rijk zijn; witte kleren om u te kleden en uw naaktheid te bedekken, zodat u zich niet meer hoeft te schamen; zalf voor uw ogen, zodat u weer kunt zien.
Nou als je de merkteken van het beest vergelijkt met deze uitspraak wordt duidelijk dat het hier gaat om twee groepen mensen:

1. De eerste groep mensen vertrouwt op Jezus rechtvaardigheid
2. De tweede groep mensen vertrouwt op hun eigen rechtvaardigheid (onder andere door de sabbath te heiligen).

Ik zie dat verband niet b1007, er is trouwens helemaal geen verband tussen de door jou aangehaalde tekst uit Openbaring 3 en je verwijzing naar de twee groepen. Er bestaat helemaal geen relatie hoe dan ook tussen jouw beweringen, op welke manier je het ook bekijkt. Het is een wirwar van samenraapsels, die nergens op slaan. Sorry dat ik sat zo moet weer geven b1007.
Als het anders was, dan had ik je dat ook gezegd!

Openbaring 1, 2 en 3 geven de 7 brieven weer, die Johannes ontvangt van Christus, de werkelijke auteur van Openbaringen. De verzen 15-18 handelen over de Lauwe  kerk, de gemeente van Laodicea. Het gaat in feite over Gods volk in de tijd van het (eind-) oordeel. Inderdaad, over Gods volk in de tijd van de Grote Verzoendag over ALLE mensen van nu en het verleden. Volgens Daniël is Christus namelijk nu in het Hemelse Heilige der heiligen om te bemiddelen en (te laten) oordelen; te beginnen bij God volk; Laodicea (Laos=volk dikee=oordeel)
De essentie van Openbaring 3 luidt:

-Christus= de Amen (het zij zo;  einde van de genadetijd in zicht)
-Christus= de trouwe en (enige) waarachtige getuige
-Christus= als de Schepper (namens) Zijn Vader

Dus ook hier, in de profetie die bij de Schepping al vast lag, is het Christus die in ALLES ons voorbeeld was, ook tijdens de OT tijdsspanne.

De ontknoping  van de heils- enwereldgeschiedenis dat op handen is.

Je zegt dan :

quote:

In de laatste fase van de wereld zal dus het ware evangelie verdeeldheid brengen. Zij die de rechtvaardigheid van Jezus "kopen" en zij die de rechtvaardigheid van de wereld "kopen". Kortom de tijden van de reformatie zullen herleven.

Er zit een zekere kern van juistheid in die bewering, maar de essentie klopt niet, helaas kost het té veel ruimte om het helemaal "recht te zetten" en wordt het een "off-topic" kwestie. Ander keertje dus!

Je zegt nog:

quote:

In het nieuwe verbond is Jezus de sabbatsrust voor christenen. Verder quote je de bijbel uit de context. Wanneer Jezus in Matteus b.v. praat over het vervullen van de wet, gaat het erom dat Jezus de gehele wet vervult omdat die anders voor altijd zou blijven staan en tegen ons getuigen. Jezus nagelde de gehele Joodse wet aan het kruis.

ONZIN b 1007,  zoals ik heb aangetoont. Als de decaloog een eeuwige inzetting is, dan is de Sabbat van het 4e gebod nog even zeer een active bezigheid als een geestelijke. Als Jezus naar "zijn gewoonte" op de wekelijkse Sabbat naar de Synagoghe ging, dan volgen gelivgebn die zeggen "in Hem" te zijn en ook Zijn getuigenis te zijn, op de Sabbat van het 4e gebod naar de kerk. NERGENS staat in de Bijbel dat Jezus de geboden aan het kruis nagelde. Ceremoniële wetten werden aan het Kruis genageld, omdat ze "in Christus" vervuld waren, Hij was immers het ultieme geofferde Lam geworden, en daarom scheurde het voorhang in het (Hemelse-) Heilige der Heiligen.

Tenslotte schreef je nog:

quote:

Openbaringen is symbolisch geschreven. Als het praat over de ark des verbonds praat het over Jezus. Merk ook op dat de andere attributen van het Joodse heiligdom genoemd worden en dat deze ook niet letterlijk te nemen zijn. Waarom zou je het bij de ark dan wel doen?

Nu b1007 ook hier geeft je aan, de Bijbel en vooral Openbaringen slecht te verstaan als het gaat om Getuigenis en Gave der profetie. Inderdaad beiden in Christus te vinden. Want heden, nu en vandaag, is de "symboliek" zo visueel en letterlijk hoorbaar en zichtbaar in de wereld, dat Jezus lmet recht kan zeggen, zoals Hij dat ook deed, terwijl HIJ temidden van 'hen was': HORENDE DOOF EN ZIENDE BLIND. En in die (geestelijke) situatie ben jij dus nu ook!!

Johannes 3 kan tonen:
Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek?

Ik hoop van harte b1007; dat je begrijpt waarover ik gesproken heb! Dat je leert inzien dat Engelse sites of gelijk uit welke taal, zelfs vanuit een Bijbel, onverstaanbaar blijken als we er met een onbekerd hart, een niet wedergeboren hart naar kijken en lezen.

Jezus zegt duidelijk dat Zijn volk "door gebrek aan kennis" verloren zal gaan!
De essentie ligt in  het onderhouden van de Thora/Wet in Geestelijke zin, want Jezus zegt:

Over de mensen die zeggen dat de geboden niet meer nodig zijn te onderhouden

Mattheüs 5:19
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbinden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Om het eeuwige leven te kunnen leren beërven:

Mattheüs 19:17
 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden

Jezus als voorbeeld van het onderhouden van de wetten en geboden

Mattheüs 28:19
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb

En waaraan hangt die gehele wetgeving, die Jezus noemt in Mattheus 28

Mattheus 22

36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Dus beste b1007 hier toont Jezus ons het feit dat we de Allerhoogste God én Hem, niet lief (kunnen) hebben als we de mensen leren de geboden én de Sabbat van het 4e gebod (bewust te) overtreden.

Hartelijke groet
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2013, 12:46:15 pm door nicodemus »