Auteur Topic: Catherine  (gelezen 2009 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Catherine
« Gepost op: december 29, 2002, 02:53:51 pm »
Wat? Het is nu zondagmiddag 29 dec. en ik kom hier voor het eerst op dit forum. Tot mijn grote verbazing ontdek ik dat er nog geen enkele discussie over het programma Catherine plaatsvindt, terwijl dit toch een programma is dat tot denken aanzet. Ik moet zeggen dat ik het een erg goed en origineel programma vindt. Vindt het erg mooi om te zien wat die ontmoetingen met christenen met Catherine doet. Wel ontbeert het programma enige structuur en is het spijtig dat de Bijbel zo weinig opengaat. Je ziet wat er gebeurt als de Bijbel opgengaat (bisschop Wiertz die moet huilen). Wat vind iedereen er verder van?

Zzzimone

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2002, 03:21:34 pm »
Ik heb twee afleveringen gezien van 'Catherine zoekt God' en eigenlijk vind ik het best tof wat er gebeurt.
Want ze word wel geconfronteerd met God, of ze nu wil of niet. Ze zegt dan ook een paar x: ik wil zélf grip op mn leven hebben! En dat is ook wat veel christenen willen! Tenminste... ik wel.
Dus, ik snap haar wel en snap ook dat het christendom heel vaag over kan komen.
(Ze las bijv iets van een briefje voor: 'Jezus red je leven...') Natuurlijk heel onwerkelijk voor haar als je niet in die wereld zit, zeg maar.

Maar ff over die bijbel die haast niet open ging. Das misschien al TE veel van t goede (klinkt oneerbiedig) maar volgens mij ging t haar om de gesprekken met mensen die christen zijn, hoe dat beleven ertoe zijn gekomen.
Als daar ook nog een 'bijbelstudie'bij kwam... zou ze door de bomen t bos niet meer zien.. denk ik...

Kvond t wel tof om te volgen, dus!:)

bert bloem

• Psalm 25:14
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #2 Gepost op: december 29, 2002, 07:26:10 pm »
Een origineel programma. Je kunt heel goed zien hoe de postmoderne mens reageert (Catherine). Het vraagt fijngevoeligheid om daar zorgvuldig op te reageren. Dit programma zet mij aan het denken om het evangelie in deze tijd beter te communiceren. Goed dat je aandacht vraagt voor dit programma.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2002, 12:54:21 pm door bert bloem »
met vriendelijke groeten,

Bert

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #3 Gepost op: december 29, 2002, 07:32:36 pm »
Misschien geeft het inderdaad wel een van de punten aan waar wij als kerken mee zitten: Kerktaal. Een buitenstaander begrijpt vaak niet waar we het over hebben. En dat terwijl de Bijbel oorspronkelijk in de taal voor het volk geschreven is.

Overigens: Inderdaad een heel mooi, goed programma, wat erg aanspreekt.
| Ps. 8:5,6 |

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2002, 11:29:09 pm »
Ook ik heb twee afleveringen gezien. Die met Andries Knevel en die met Yvette Lont. Vond die met Yvette het meest natuurlijke. Voor mij is vooral duidelijk geworden dat je als christen gewoon christen moet zijn. Wat Yvette deed sprak mij zeer aan. Bij Andries had ik nog wel eens kromme tenen. Dan dacht ik "kom op man, laat je hart spreken, toon je kwetsbaarheid" daarmee bereik je niet-christenen pas echt. Dat Catherine door dit programma bekeerd zal worden geloof ik niet. Geloven is uiteindelijk een relatie aangaan met Christus en hoeveel christenen hebben daar geen moeite mee? En een relatie moet groeien, dat is er niet zomaar, laten we dat vooral ook maar aan Catherine vertellen. Ik heb me dan ook zeer gestoord aan de opmerking van de regiseur die na de opnamen tegen Catherine vertelde "geloof je het nu nog niet". Geloven kunnen we niet opdringen en dat moeten we ook maar niet doen.  Uiteindelijk is geloof een genade van God en daar kunnen we alleen maar om bidden. Daarom bid ik voor Catherine dat ze het geloof mag ontvangen en dat ze dan ontdekt dat je als christen juist gewoon jezelf mag zijn.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2002, 12:39:52 pm »
Ik denk niet dat het er in het programma zo zeer om gaat dat Catherine bekeerd wordt. En ik denk ook niet, dat mocht dat gebeuren ze dat openlijk voor de camera verteld. En dat hoeft ook niet.
Natuurlijk bid ik ook dat zij het geloof mag vinden, het geloof gun ik aan iedereen. God houdt van iedereen, ook van haar! Maar daar draait het nu niet om.

Wat mij persoonlijk in elke aflevering weer treft (en ik heb ze allemaal op een na gezien) is hoe zeer wij christenen in een eigen wereldje zitten. Een buitenstaander komt kijken, maar begrijpt de (in onze ogen) simpelste termen niet. Of zoals het in de aflevering met Andries Knevel gezegd werd: de kerk moet "Catherine-Keyl-iseren". Of te wel: duidelijk zijn, duidelijk aanbieden aan de mensen die het Christelijk geloof niet kennen, wat zij geloven, wat Jezus voor hen gedaan heeft en wat God doet voor hen. Dat God ook van hen houdt.
Een duidelijke les hieruit is dus wel dat we een stuk duidelijker naar buiten toe moeten worden.

Iets anders wat mij elke keer weer treft is dat we best over de kerkmuren heen (moeten) kunnen kijken. Het deed ook mij wat, toen bisschop Wiertz bij het lezen van Psalm 139 emotioneel werd. Okee, hij had er zijn persoonlijke redenen voor, maar het gaf aan hoe rijk de Bijbel is. Twee tot drieduizend jaar oud en nog altijd verrassend actueel! En dan ben ik het lang niet in alles met bisschop Wiertz eens, maar hij gaf op dat moment wel een mooie, duidelijk inhoudelijke boodschap over het christendom. En ook met Yvette Lont had ik dat. Iemand van de straat, die zo duidelijk, open en eerlijk over geloof spreekt. Ook met haar ben ik het op de details niet altijd eens, maar wat een getuigenis gaf zij daar! En ook Catherine had dat heel goed in de gaten.

Daarnaast vind ik het ook elke keer weer mooi dat je bij zo'n programma over de basiswaarden van het geloof moet nadenken. Back to basic, waar draait het geloof nu werkelijk om, wat heb ik er aan in mijn leven?

Dan kunnen we het dus wel hebben over de mensen in het programma, mooier vind ik het te hebben over de inhoudelijke boodschap!

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2002, 05:18:35 pm »
Wat mij opvalt is in de eerste plaats dat vrijwel niemand weet wat hij/zij kernachtig kan formuleren als Catherine vraagt wat dat geloof nu inhoudt. In onze gemeente trainen wij de mensen daar op. Dat gebeurt via Evangelisatie Explosie. Zie www.kerkmaastricht.nl

Gisteren sprak ik een passant uit onze stad na de kerkdienst. Zij heeft het programma met Yvette ook gezien. De kerkdienst waarbij mensen neervielen leverde bij haar negatieve herinneringen op aan charismatische gemeenten die zij had bezocht. Met name het idee dat een voorganger macht over je krijgt, terwijl zij na een lange zoektocht naar zichzelf zich eindelijk gevonden heeft. De dwang deed haar afgrijzen. Zij heeft plannen vaker bij ons in de dienst te komen. Niet om het zingen in allerlei varianten, maar om de uitleg van de bijbel. "Dat vind ik toch heel mooi dat dat hier gebeurt". (zij is min of meer RK)

Joost

• Ken Hem in al uw wegen, dan za
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2002, 09:05:15 pm »
Ik heb ook een paar afleveringen gezien en vond het erg goed, alleen in het gesprek met Yvette Lont gingen ze naar die pinkstergemeente. Wat ik heel eng vond is dat vallen in de Geest, nadat er voor die mensen gebeden was. Wat krijgen die mensen dan? Dat vraag ik me af, weet iemand daar een antwoord op?
Hartelijke Groeten en Gods zegen.
Joost de Wit
Lid GKV Lelystad

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2002, 10:14:51 pm »
Ik ben het wel met Gerard M. eens. Hoe meer ik met 'ongelovige' mensen omga hoe meer ik heb geleerd om in eenvoudige bewoordingen over het geloof te spreken. Vakjargon vermijden dus. Tegelijkertijd merk ik wel dat ik als christen ook nog tegen allerlei vooroordelen moet vechten, die zich vooral in de "een christen mag dit niet...." sfeer voltrekken. Dat maakt het er niet makkelijker op. Dat ik dus bij Andries met enigszins "kromme tenen zat" had dan ook te maken met het feit dat hij toch ook weer terugviel op 'vakjargon'. Wat betreft de uitzending met Yvette Lont. Tja ik weet niet zo goed wat ik met die neervallende mensen moet. Op mij komt het ook wel wat 'bedreigend' over. Maar goed ik heb er helemaal geen verstand van wat daar gebeurd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2002, 11:42:33 pm »
Ik heb op één aflevering na alle afleveringen gezien. En ik vond het een erg mooie serie. Erg mooi om te zien hoe Catherine zelf veranderde. Hoe ze bepaalde dingen ging inzien die ze eerst niet zag/ wilde zien. Dat viel me echt op.
Wat ik erg mooi vond was hoe ze reageerde op het liedje wat Herman Boon voor haar zong, hoe ze geraakt was door de tekst, ja zelfs zo dat ze het te kwaad kreeg voor de camera; iets wat ze telkens wilde voorkomen. Dat deed mij echt goed. Ik hoop en bid dat dit voor haar ook een vervolg mag krijgen.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

ds. Wouters

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2002, 11:53:34 pm »
Wist je dat je op de website van de EO alle zes afleveringen van Catherine kunt bekijken? Zie hiervoor: http://www.eo.nl/home/html/mijnGeloof.jsp

Dan nog een reactie nav de uitzending met Andries Knevel:
Catherine vroeg op een gegeven moment door over Jezus kruisdood: "waarom moest Hij sterven aan een kruis?" Andries Knevel zegt dan: "om te sterven voor onze zonden". Nou geloof ik dat zelf ook, en tegelijk denk ik: dit is niet het antwoord op de vraag van Catherine. Zij vraagt hier m.i. niet naar het effect van de kruisdood maar naar de aanleiding voor de kruisdood. Catherine vraagt "kon God dat met die zonden dan niet anders oplossen?" Dit is een hele sterke vraag van Catherine. Ze doet er alles aan om de redelijkheid van de christelijke boodschap in te zien maar moet hier wel struikelen. En hoe komt dat? M.i. omdat de informatie die Andries haar op dit moment biedt geen antwoord is op haar echte vraag. Om daar wel antwoord op te geven ontkom je er m.i. niet aan om - wellicht verspreid over een langere tijd - duidelijke informatie te verschaffen over Gods gerechtigheidseis waaraan moest worden voldaan.

Haak nou niet meteen af door te zeggen dat dit woord te moeilijk is. Veel waardevolle dingen kun je niet in 1 hapklare brok (Catharina Keijlisering) opdienen. Het lukt je ook niet in twee volzinnen om mij uit leggen hoe mijn twee-cilinder luchtgekoelde V-motor werkt...

Jezus' kruisdood is de oplossing van een probleem dat God heeft met onze zonden. En de vraag is: waarom heeft God een probleem met onze zonden en wat heeft dat met Jezus' kruisdood te maken? Laten we niet doen alsof je dat even snel en easy kunt duiden, want volgens mij is dat onmogelijk
« Laatst bewerkt op: december 31, 2002, 12:16:17 am door ds. Wouters »
If Satan reminds you of your past, remind him of his future

bert bloem

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #11 Gepost op: december 31, 2002, 12:48:55 pm »
Gewoon de bijbel lezen lijkt me ook een goede reactie. Bijvoorbeeld 1 Johannes 4 over de liefde. De Heilige Geest werkt door Woord. Dat is een wonder. Maar Bijbellezen en bidden is wel de belangrijkste sleutel om God te leren kennen.
Want de geschriften vertellen van Jezus! Joh. 5:39. En Jezus zegt zelf: 'Wie mij ziet, ziet de Vader!"
Catherine ergert zich aan Jezus: omat Hij zo dichtbij gekomen is als mens????
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2003, 06:48:36 pm door bert bloem »

Bert

bert bloem

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #12 Gepost op: december 31, 2002, 12:54:04 pm »
ff op de verkeerde toets gedrukt:sorry
« Laatst bewerkt op: december 31, 2002, 01:16:36 pm door bert bloem »

Bert

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #13 Gepost op: december 31, 2002, 04:23:24 pm »
Catherine Keyl scoort bij de EO

van onze redactie media

HILVERSUM - Catherine Keyl trekt bij de Evangelische Omroep meer kijkers dan bij de TROS. Gemiddeld 620.000 mensen bekeken de eerste vijf afleveringen van Catherine zoekt God. De laatste twaalf afleveringen van het TROS-praatprogramma Keyl - nog meer prime time geprogrammeerd dan het EO-programma - trokken gemiddeld 450.000 kijkers.

De zesde en laatste ontmoeting tussen de presentatrice en een christen was gisteravond te zien. De EO is tevreden. ,,Het is toch een heel inhoudelijk programma'', zegt directeur Henk Hagoort. De EO noemt Catherine zoekt God, net als De verandering en Helpdesk live, een verkondigend programma. Gemiddeld halen die tussen de 150.000 en 200.000 kijkers, aldus Hagoort. Overigens worden die programma's later op de avond uitgezonden dan Catherine zoekt God. Wel op hetzelfde tijdstip te zien is Het Elfde Uur. ,,Een goede Elfde Uur zit net onder de 620.000'', zegt Hagoort.

Na elke uitzending kreeg de afdeling nazorg van de EO gemiddeld tweehonderd telefoontjes. Dat is vergelijkbaar met andere verkondigende programma's. ,,Naar aanleiding van de aflevering met bisschop Wiertz wilden sommige mensen doorpraten over psalm 139. Of men vertelde niet meer in een kerk te komen, maar het geloof toch nog niet helemaal te kunnen loslaten.''

Zoekers

Tweehonderd reacties lijkt weinig voor een programma dat zo duidelijk de zoekers aanspreekt. Hagoort noemt het aantal echter ,,redelijk''. Kijkers worden ook niet expliciet opgeroepen om de telefoon te pakken, zoals in Helpdesk live en De verandering wel gebeurt. Bij Catherine zoekt God verschijnt alleen een telefoonnummer in beeld.

In eerste instantie kreeg de EO vooral vanuit de eigen achterban veel kritiek op het plan een serie met Catherine Keyl te maken. Inmiddels zijn de reacties van EO-leden overwegend positief, aldus Hagoort. Enkele kijkers vonden de uitleg van het evangelie in de programma's te summier en kondigden aan zelf een uitgebreide uitleg te geven in een brief aan Catherine Keyl. Op de internetsite van de EO (www.eo.nl) komen veel bemoedigingen voor de presentatrice binnen.

© Nederlands Dagblad 12/31/2002

red media

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #14 Gepost op: december 31, 2002, 05:25:00 pm »
Persoonlijk bericht van Catherine op de reacties op dit forum.

De redactie media had Catherine ook attent gemaakt op de reacties op dit forum. Hierna treffen jullie de reactie van Catherine aan:

Hartelijk bedankt voor het reageren!
Door de grote hoeveelheid reacties kan ik jammergenoeg niet persoonlijk je mail beantwoorden. Ik ben onder de indruk van wat mijn serie 'Catherine zoekt God' teweeg heeft gebracht. Dank je wel voor het meeleven en je persoonlijke reactie!

Vriendelijke groet,
Catherine Keyl
Met vriendelijke groet,

redactie media