Auteur Topic: Catherine  (gelezen 2008 keer)

Berend

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #15 Gepost op: januari 01, 2003, 10:54:59 pm »
Een algemene reactie op het onderwerp. Tegenwoordig zijn er steeds minder ongelovigen die een voorstelling van betekenis hebben bij het Christelijk geloof. De feedback die ongelovigen geven is daardoor ongetwijfeld anders zijn dan 25 jaar geleden.
Wat je terug krijgt kan bot en confronterend zijn. Het is daarmee een uitdaging om de kern van het Evangelie en de betekenis ervan voor de mens onomwonden onder de aandacht te brengen. De programmaserie heeft dit wel aangetoond.

Voorstellingen bepalen het gedrag ...

Joost

• Ken Hem in al uw wegen, dan za
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #16 Gepost op: januari 02, 2003, 05:28:39 pm »
Er staat vandaag een artikel in over  Catherine in het ND, wat vinden jullie van dit artikel, ik vond het wel een goed artikel.
Hartelijke Groeten en Gods zegen.
Joost de Wit
Lid GKV Lelystad

bert bloem

• Psalm 25:14
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #17 Gepost op: januari 02, 2003, 06:58:27 pm »
Jammer dat het ND zelf niet met een mening komt. Even rondbellen is wel erg gemakkelijk
met vriendelijke groeten,

Bert

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #18 Gepost op: januari 02, 2003, 07:58:53 pm »
Een bericht op pagina 2 kan nooit een ND-mening bevatten... Het is een van de hoofdregels (zo niet DE hoofdregel) in de journalistiek dat een 'gewoon' nieuws- of achtergrondartikel GEEN mening bevat. Zo'n mening kan het ND wel geven in een opinie-artikel (in het geval van het ND op pag. 7). Het zou opzich aardig zijn als er nog zo'n soort artikel verschijnt...

P.S. zo'n artikel schrijven is echt veel meer dan 'een rondje bellen' hoor... Graag niet zo denigrerend over het journalistieke vak...

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #19 Gepost op: januari 02, 2003, 10:19:51 pm »
Nee ik denk ook dat het ND zeker werk heeft gemaakt van haar rondje langs de predikanten. Het staat natuurlijk iedereen vrij om een bijdrage voor de opiniepagina van het ND te schrijven.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

terp

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #20 Gepost op: januari 03, 2003, 02:10:09 pm »
Vond de uitzendingen ook erg goed, vooral dit met Knevel, lekker met
bijde benen op de grond.
7x70x

Not Myself

• 1 Cor 6:19b
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #21 Gepost op: januari 03, 2003, 02:18:01 pm »

quote:

op 02 Jan 2003 17:28:39 schreef Joost:
Er staat vandaag een artikel in over  Catherine in het ND, wat vinden jullie van dit artikel, ik vond het wel een goed artikel.

Technisch gezien was het inderdaad een goed artikel. Het laat duidelijk zien dat een aantal mensen het niet echt begrepen hebben.

Daarnaast is het triest. Triest dat zo gesproken wordt (door de geintervieuwden) over hetgeen deze confrontatie uitwerkt bij iemand die totaal vreemd staat tegenover God, geloof en christenen. Denken we met z'n allen nu werkelijk dat een verhandeling over zonde, verzoening, de drie-eenheid, mensen enthousiast maakt? Het blijkt dat door aansluiting te zoeken (bewust of onbewust) bij de belevingswereld van de ander er juist wel raakvlakken zijn. De theorie komt later wel. In dit geval ziet de ander get geloof uit de werken en de emotie die het oproept. Als Catherine zegt dat het dwaasheid is dat 1 voor velen sterft en ze dat punt dus in de kern begrijpt hoeft dat in elk geval niet meer uitgelegd te worden. is dit ook niet de kern van het Christelijk geloof?
Als Visser zegt: Zonder God heb je geen echt leven dan begrijpen we wat hij bedoeld, omdat we er mee vertrouwd zijn. De eerste vraag van Catherine zal dan zijn: Oh ja, waarom dan? Om vervolgens in een dogmatische en theoretische verhandeling terecht te komen die hij in het artikel nu net veroordeeld en in het programma veroordeeld.
Hoe zien je collega's dat je Christen bent, hoe je buren? Toch door wat je doet en je laat zien. Is dat het ook niet waar Catherine zo door geraakt is? Christus wil door jou heen werken en zo iets laten zien van zijn grootheid aan anderen. Daar worden mensen door geraakt. De rest volgt dan wel.
Heije

Amo Draijer

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #22 Gepost op: januari 04, 2003, 01:16:01 am »
Ook in onze gemeente is op nieuwjaarsdag voor alle (bekende en onbekende) zoekers gebeden. Ik heb alle afleveringen mogen zien. Wat mij het meest opviel, was dat mijn verwachtingspatroon van de 'grootste' (vergeef me het woord) christenen de grootste deuk heeft opgelopen. Ik noem geen namen, maar ben wel bevestigd in het gelijk van Stefan Paas ("Jezus als Heer in een plat land" ) , wanneer hij aangeeft dat het 't belangrijkste in evangelisatie is dat we ons het vermogen moeten aanleren tot de leefwereld van onze landgenoten door te dringen, voordat we hen van het heil van Christus kunnen vertellen.

Wie maakt er bij deze EO-video van € 19,95 een goede schriftelijke evangelisatie (zelfstudie) cursus? Iets voor Ton de Ruiter? Niet iedereen kan tenslotte even een 6-daagse cursus in Maastricht volgen...
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2003, 10:47:27 am door Amo Draijer »

wegraping

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #23 Gepost op: januari 05, 2003, 02:36:08 pm »
Ja erg leuk:'(

bert bloem

• Psalm 25:14
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #24 Gepost op: januari 05, 2003, 07:04:14 pm »
Citaat
op 02 Jan 2003 19:58:53 schreef Mezzamorpheus:
Een bericht op pagina 2 kan nooit een ND-mening bevatten... Het is een van de hoofdregels (zo niet DE hoofdregel) in de journalistiek dat een 'gewoon' nieuws- of achtergrondartikel GEEN mening bevat.

En toch vind ik het een gemiste kans: iedereen spreekt  en preekt erover. Het ND had toch kunnen verwijzen naar de opiniepaginie, waar commentaar te vinden is op de reacties van anderen. Het zogenaamde neutraal registreren is trouwens een stijl die mij niet bevalt.

Waar komt die hoofdregel dat een achtergrondartikel geen mening bevat vandaan? De selectie van het nieuws en de schikking van de reacties maken het ook mogelijk om tussen de regels door toch de mening van de krant te zien. De kleur van het verhaal verraadt de mening van de journalist. Waarom niet gewoon duidelijk een mening publiceren.

Ik vond de serie trouwens  indrukwekkend. Vooral omdat je ziet hoe de postmoderne mens denkt en voelt. Hier ligt een uitdaging om daar goed om in te spelen. Jammer dat Catherine afknapt op Jezus, want Jezus is de sleutel om de Vader te leren kennen.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2003, 08:15:39 am door bert bloem »
met vriendelijke groeten,

Bert

Joke

• Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #25 Gepost op: januari 05, 2003, 07:37:40 pm »
Ik heb jammer genoeg alleen maar de aflevering met Herman Boon Gezien, Maar ik vond het echt een geweldig programma om naar te kijken. Van mij mogen wel er wel meer van zulke programma's komen.
Je mag er zijn!

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
Catherine
« Reactie #26 Gepost op: januari 10, 2003, 11:34:58 pm »
Ik vind het zo cool dat er zo'n programma is !!!
en dan kunnen mensen wel zeggen en schrijven in de krant dat mensen het zich aan trekken omdat ze zo emotioneel kan zijn... maar wie zou dat niet zijn ????
als je als niet christen je verdiept in het geloof, als zo iemand als Herman Boon zo cool en gevoelig liedje voor je schijft! en dan hoor je ook nog dat ze niet tot bekering is gekomen.. nee.. dat zou wel een erg mooi einde zijn voor zo'n programma. net een sprookje voor met een happy end !! te mooi om waar te zijn.
als ik in haar schoenen had gestaan, en ik zou wel tot bekering zijn gekomen, dan zou ik dat zowiezo al niet als einde van de serie voor uit komen... dat lijkt mij echt te mooi om waar te zijn !!
van mij mogen er echt meer van zulke realitie programma's op tv komen.
t is echt de moeite waard, en je kan er een hoop van leren vind ik.

greetzz henriette :)
live life... be happy