quote:
op 16 Mar 2003 23:37:14 schreef Qohelet:
Voor alle duidelijkheid, Cheese: ik zeg niet dat Jezus de geïncarneerde Geest was, maar het vlees geworden Woord; het Woord was God Zelf. Ik verwacht nog steeds argumenten waarom die incarnatie pas zo laat in Jezus' leven zou hebben plaatsgevonden.
Ch; God is geest (zie elders in ander topic) en er wordt ook gesproken over de tempel die het lichaam is, waarin de geest wonen kan. Dus het Woord of de Logos is ook Geest. Deze tempel kan afgebroken worden en door de geest in 3 dagen weer opgebouwd worden (opstandingstempel/lichaam). Dus de Geest of het Woord, is niet hetzelfde als de tempel, maar bewoner van die tempel/lichaam.
Dus vleesgeworden woord is niet te verstaan alsof vlees en woord een geworden zijn, maar er in incarneert (in het vlees komt).
Dat twee evangeliën pas beginnen met Jezus' publieke optreden is geen sterk argument; het werkt nog eerder andersom: als twee evangeliën wél beginnen met Jezus' geboorte (en uitgebreid ook, in Matteüs en Lukas!), moet ook dat hoofdstuk uit Jezus' leven heel belangrijk zijn.
Ch; is het natuurlijk ook, het is een voorbereiding op iets groots, namelijk het worden van de Christofoor. Daarom ook al die geslachtslijnen, die zelfs tot Adam terugvoeren om aan te tonen hoe belangrijk de menselijke lijn was waaruit uiteindelijk de Messias zou voortkomen. Maar het betreft de menselijke voorbereiding. En de andere 2 de Goddelijke vervulling van die voorbereiding.
Matteüs laat bovendien zien, hoe ook toen al de ene profetie na de ander vervuld werd. Zoals bijvoorbeeld: "Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen" -- zou dit nu echt slaan op Jezus die alleen nog maar een kleine Jehoshua'tje was?
Ch; het kleine Jezusje is een woordkeus van jou. Voor mij is dat het grootste dat op aarde gebeurd is. Er wordt ook zowel van mensenzoon en godszoon gesproken omdat het beide waar was. God moest zich immers wilde de mensen Hem kennen zodanig openbaren, dat dat ook mogelijk was, dus in een echt mens.
Anders had God zich ook wel direkt kunnen visualiseren, Hij heeft immers de macht om zich aan de mens direkt kenbaar te maken.
52 En Jezus nam toe in wijsheid en grootte en genade
bij God en mensen.
L u c a s 2
was hij vanaf het begin God geweest, was hij ook niet zo omschreven, want God was al wijs en hoefde niet te groeien.
Het is juist Johannes, die de incarnatie in het vlees zo duidelijk beschrijft en niets zegt over de geboorte 30 jaar geleden.
Jezus als 12-jarige nam echter toe bij God en mensen. Er staat duidelijk niet, God nam toe bij God.
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder
ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aan-schouwd,
een heerlijkheid als van de eniggeborene
des Vaders, vol van genade en waarheid.