Auteur Topic: Lord of the Rings discussie deel II  (gelezen 37271 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Lord of the Rings discussie deel II
« Reactie #15 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:10:00 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:05:46 schreef Elsje:
Dus ik mag niet voor mezelf beoordelen of ik de film (of het boek) wel of niet lees aan de hand van wat anderen me vertellen of aan de hand van een trailer op tv? Dat is voor mij juist de manier om iets te beoordelen.

Heb jij ook wel eens heroine gebruikt? Of heb je daar gewoon geen oordeel over?
Lees je ook geen donald ducks? daar komen ook heksen en tovenaars en dergelijke in voor.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:11:09 pm »
die verhaaltjes sla ik over! De rest vind ik wel leuk!

Het gaat hier trouwens helemaal niet om mijn mening, maar over wat de bijbel er van zegt. Natuurlijk interpreteert iedereen dit op een bepaalde (eigen manier). Ik denk alleen dat je het niet altijd op zo'n manier kan interpreteren dat het voor jou (in het algemeen) het beste uitkomt.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:12:53 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:11:09 schreef Elsje:
die verhaaltjes sla ik over! De rest vind ik wel leuk!

Maar waar is je afkeer op gebasseerd dan? Niet op de bijbel. ZElfs een man als C.S.Lewis gebruikte ze in Narnia. Een boek dat notabene zelfs bij evangelisatie gebruikt kan worden...

God verbied toverij, geen verhalen erover.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:15:38 pm »
Satan gebruikt ook de bijbel om uit te citeren en om er zijn voordeel mee te halen, zegt mij dus nog steeds weinig!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:19:11 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 17:47:30 schreef Elsje:
In de bijbel worden zulk soort occulte zaken duidelijk verboden. Dan ga ik er toch niet smakelijk met een bak popcorn naar zitten kijken!!!!!

Trollen en elfjes niet, die komen er niet in voor. Verder gebruik jij 'toveren' anders dan ik lijkt het.
Wist je dat er in de bijbel een verhaal staat over pratende bomen en struiken?
[Prediker 7:29]

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:20:20 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:05:46 schreef Elsje:
Dus ik mag niet voor mezelf beoordelen of ik de film (of het boek) wel of niet lees aan de hand van wat anderen me vertellen of aan de hand van een trailer op tv? Dat is voor mij juist de manier om iets te beoordelen.

Heb jij ook wel eens heroine gebruikt? Of heb je daar gewoon geen oordeel over?

Appels en peren.

Heroine is gewoon slecht omdat de gevolgen nogal duidelijk zijn. Bij een boek/film niet. Ik wil eerst weten wat de achtergrond van een schijver is voordat ik iets veroordeel.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:27:02 pm »
Elsje, volgens onderstaande link zou je 'Het geheim van de ring' eens moeten lezen.

quote:

Beide schrijvers én de uitgever (in een voorwoord) realiseren zich terdege wat Tolkien heeft gezegd. Het is slechts hun bedoeling aan te geven dat er overduidelijke parallellen zijn tussen wat de Bijbel vertelt over zaken als goed en kwaad, diepe verlangens, roepingsbesef, wijze raad, verborgen moed, ongezonde krachten en verleidelijke stemmen, en wat er van dat alles terugkomt in de fictieve wereld van Tolkien.

Met de uiteindelijke vraag: is Tolkiens wereld wel zo fictief? Immers, zij weerspiegelt de denkbeelden van Tolkien als overtuigd christen. Daarmee weerspiegelt zij als vanzelf (en misschien verklaart dat wel de aantrekkingskracht) de dagelijkse realiteit van zonde en strijd, die christenen vanuit de Schrift herkennen en die anderen misschien in de praktijk ervaren. Bruner en Ware: "Tolkien was een verhaal aan het vertellen, en niet een boodschap aan het verkondigen. Zijn christelijke wereldbeeld kwam vanzelf daarin naar boven.” Het was volgens hen "het sterke christelijke geloof van de schrijver dat zijn verbeelding inspireerde.”
Bron: http://home.planet.nl/~sl...ng/boekbruner73743141.htm
[Prediker 7:29]

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:32:13 pm »
dat herione slecht is weet je doordat anderen je dat vertellen! Toch?

Appels en peren, nee gewoon een vergelijking!

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:34:18 pm »
Marloes,

Pratende bomen en struiken in de bijbel heeft NIKS met zwarte magie te maken, en tovenaars naar mijn weten wel!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:34:47 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:15:38 schreef Elsje:
Satan gebruikt ook de bijbel om uit te citeren en om er zijn voordeel mee te halen, zegt mij dus nog steeds weinig!

Ik denk dat jij eens heel goed bij je zelf te rade moet gaan of je zulke harde beweringen mag maken. Onderzoek eerst voor je iemand impliciet veroordeelt.
C.S.Lewis zomaar afdoen als een nobody in dienst van satan is echt heel gevaarlijk.
Dat jij niks wil lezen van tovenaars, trollen en elfen is jouw zaak. Maar je kunt vanuit de bijbel dit niet staven. Zeker als grote mensen binnen de christelijke wereld een totaal ander geluid laten horen moet je goed overwegen wat je zegt voordat je zomaar tot een veroordeling komt.

Dat heroine slecht is, is gewoon een medisch feit. Jij beweert dat een boek slecht is omdat er tovenaars in voorkomen.... Dan zou de bijbel ook slecht zijn. Daar komen ook tovenaars in voor.
Pinkeltjefan

Elsje

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:37:51 pm »
IEDEREEN:

Zoals ik al eerder zei is het niet mijn bedoeling een discussie uit lokken, maar daar draait het nu toch op uit.

Ik wil hier dan ook mee kappen, want het blijft heen en weer gepraat.

Ik heb mijn mening en jullie hebben jullie mening. Ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te vormen aan de hand van wat de bijbel er over zegt. Staat er niets over in de bijbel, dan volg ik mijn gevoel, of wat anderen erover zeggen.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik het niet leuk vind dat er op zo'n manier gereageerd wordt op iets wat ik zeg. Niet verwacht van christenen onder elkaar.....

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:40:33 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:37:51 schreef Elsje:
IEDEREEN:

Zoals ik al eerder zei is het niet mijn bedoeling een discussie uit lokken, maar daar draait het nu toch op uit.

Ik wil hier dan ook mee kappen, want het blijft heen en weer gepraat.

Ik heb mijn mening en jullie hebben jullie mening. Ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te vormen aan de hand van wat de bijbel er over zegt. Staat er niets over in de bijbel, dan volg ik mijn gevoel, of wat anderen erover zeggen.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik het niet leuk vind dat er op zo'n manier gereageerd wordt op iets wat ik zeg. Niet verwacht van christenen onder elkaar.....

Juist van met elkaar praten wordt je wijzer. Je leert zo van elkaar over wat je in de bijbel leest. Alleen vanuit je eigen kader denken kom je geen stap verder. Juist vanuit het praten over verschillende meningen kun je je zelf wijzer maken.

Wij wijzen je juist op wat andere mensen, theologen en dergelijke, over deze zaak zeggen. Dus ik snap je punt niet helemaal.
Pinkeltjefan

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:42:36 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:37:51 schreef Elsje:

Ik probeer mijn mening zoveel mogelijk te vormen aan de hand van wat de bijbel er over zegt. Staat er niets over in de bijbel, dan volg ik mijn gevoel, of wat anderen erover zeggen.

Dat doe ik ook dus ik kijk er wel naar. ;)

*TIMSTAR*

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 08, 2003, 06:55:45 pm »
DAN HIER EEN CITAAT UIT DE BIJBEL:

deutronomium 18:9:

Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Here, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wiggelaar, uitlegger van voorteken, OF TOVERNAAR. Geen bezweerder, NIEMAND DIE DE GEEST VAN EEN DODE OF EEN WAARZEGGENDE GEEST ONDERVRAAGT OF DIE DE DODE RAADPLEEGT. Want ieder die deze dingen doet, is de Here een gruwel, en terwille van deze gruwelen drijft de Here, uw God, hen voor u weg.

Ik snap daarom niet dat er ook maar 1 persoon is in dit forum die Elsje wil aanvallen met zeer achterlijke reply's die zeggen dat het meest occulte verhaal (zowel film als boek) onschuldig zou zijn.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 08, 2003, 07:01:04 pm »

quote:

op 08 Oct 2003 18:55:45 schreef *TIMSTAR*:

Ik snap daarom niet dat er ook maar 1 persoon is in dit forum die Elsje wil aanvallen met zeer achterlijke reply's die zeggen dat het meest occulte verhaal (zowel film als boek) onschuldig zou zijn.
Misschien omdat het boek/film gewoon GOED is, maar helaas is het moeilijk om te discusseren met mensen die oogkleppen op hebben.  |:(