Auteur Topic: De bijbel: Gods Woord?  (gelezen 14007 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Gepost op: oktober 01, 2003, 09:38:34 pm »
Dag allemaal,

de twijfel slaat mij om het hart, als ik onderstaande passages lees:

Gen. 22:1vv (Abraham moet Izaac offeren
1 Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2 En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.

Ex. 4:24 (De Here probeert het kind van Mozes te doden)
24 Onderweg nu, in een nachtverblijf, kwam de HERE hem tegen en zocht hem te doden.

Psalm 110:5 vv (een bloeddorstige God)
5 De HERE is aan uw rechterhand.
Hij verplettert koningen ten dage van zijn toorn;
6 Hij houdt gericht onder de heidenen, hoopt lijken op,
verplettert hoofden op het wijde veld.
7 Hij drinkt onderweg uit de beek;
daarom heft hij het hoofd op.

Psalm 137: 7 vv (geluk is: kleine kinderen tegen rotsen smijten)
7 Reken, o HERE, de kinderen Edoms
de dag van Jeruzalem toe;
hun die zeiden: Breekt af, breekt af,
tot op de grond ermee!
8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,
gelukkig hij, die u zal vergelden
hetgeen gij ons hebt aangedaan;
9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen
en tegen de rots verpletteren.

1 Cor. 7:27b (als je je vrouw verloren hebt....wat dan?)
Hebt gij geen vrouw meer? Zoek er geen.

1 Tim 5:9 vv (wanneer ben je een echte, een goede weduwe?)
9 Als weduwe kome in aanmerking iemand niet beneden de zestig jaren, die de vrouw geweest is van één man; 10 inzake goede werken moet van haar getuigd kunnen worden, dat zij kinderen grootgebracht heeft, gastvrijheid bewezen, de voeten der heiligen gewassen, verdrukten ondersteund en alle goed werk behartigd heeft. 11 Maar wijs jonge weduwen af, want wanneer de zinnen haar van Christus aftrekken, willen zij huwen, 12 en halen een oordeel over zich, omdat zij haar eerste trouw hebben verzaakt. 13 Maar tegelijk wennen zij zich eraan de huizen rond te gaan bij gebrek aan bezigheid, en niet alleen zonder bezigheid, maar ook bezig met praatjes en al te bezig met het spreken over onbehoorlijke dingen. 14 Ik wil daarom, dat de jonge weduwen huwen, kinderen krijgen, haar huis bestieren, en niet door lasterpraat aan de tegenpartij vat op zich geven. 15 Want reeds zijn sommigen afgeweken, de satan achterna. 16 Indien een gelovige vrouw weduwen bij zich heeft, laat zij die ondersteunen, zodat de gemeente er niet door bezwaard wordt; dan kan deze de werkelijke weduwen ondersteunen.

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Yo Mozes!

• ________________________
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2003, 10:14:38 pm »
Ja en, volgens mij kan die lijst nog veel langer.
Dus je twijfel nog veel groter?
Volgens mij kun je van alles wel een lijst maken.
Wat is je punt?
God bless!

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2003, 11:03:45 pm »
Is mijn punt zo onduidelijk?

Mensen die zeggen dat God gekend wordt uit de bijbel, drijven mi. de spot met Hem.
Zie mijn onderschrift; God is liefde; wie liefheeft is uit God geboren. Wie niet liefheeft, is niet uit God geboren en kent God niet. Just that.
Als ik nu alleen al naar Paulus' houding t.a.v. weduwen kijk, dan kan me alleen maar van het hart dat die man God kennelijk niet kende.

En dan heb ik het nog niet eens over de andere passages. Kijk nou toch eens wat je als christen wordt geacht te erkennen als het onfeilbare Woord van God.....

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 01, 2003, 11:09:04 pm »

quote:

op 01 Oct 2003 23:03:45 schreef Carl:
Is mijn punt zo onduidelijk?

Mensen die zeggen dat God gekend wordt uit de bijbel, drijven mi. de spot met Hem.
Zie mijn onderschrift; God is liefde; wie liefheeft is uit God geboren. Wie niet liefheeft, is niet uit God geboren en kent God niet. Just that.
Als ik nu alleen al naar Paulus' houding t.a.v. weduwen kijk, dan kan me alleen maar van het hart dat die man God kennelijk niet kende.

En dan heb ik het nog niet eens over de andere passages. Kijk nou toch eens wat je als christen wordt geacht te erkennen als het onfeilbare Woord van God.....

je
Carl

Ik voldoe anders wel aan die passages over ie weduwen, toch een veilig gevoel.
 :9
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 01, 2003, 11:41:33 pm »
Als de Bijbel niet het onfeilbare Woord van God is wat is het dan wel?
Het woord van een mens? Je hoeft alleen maar naar de ellende in de Wereld te kijken, dan zie je dat een woord van een mens een leugen is. Onze ministers en presidenten zeggen van alles maar hun woord heeft weinig waarheid in zich.

Jij neemt schriftgedeelten waarin God oordeelt. En de onrechtvaardigen vergeldt naar hun werken. Maar dan moet je ook de schrifgedeelten nemen, waarin God de mensen(de onrechtvaardigen) waarschuwt indien zij zich niet tot bekering komen. God die alle harten kent en een ieder oordeeld naar zijn werken. Wat is daar dan mis mee? Trouwens, wie is God dat hij aan zijn schepsel moet vragen wat hij ermee moet doen?

Hoewel jij kijkt naar het oordeel en betwijfeld of het wel God is die daar spreekt en handeld. Wat is dan rechtvaardigheid in jouw ogen? kijk liever naar de beloften die door de kruisiging van Jezus Christus tot stand is gekomen. De beloften die God geeft aan de gelovigen. Het eeuwige leven met de Vader. God is soeverein in zijn handelen. God is een God van liefde. Hierin dat hij zelf mens werd en zijn oordeel die op de mens lag op zich heeft genomen in de Zoon, Jezus Christus, en zij die geloven in zijn Woord gezaligd worden. Maar voor alle ongelovigen die zijn woord niet geloven zullen geoordeeld worden.

God die het einde vanaf  het begin kende. Heeft zijn woord gegeven opdat wij een keuze zouden kunnen maken. geloven of niet geloven. En welk mens kan zeggen dat wanneer hij het Woord Gods(bijbel) in twijfel trekt ook daarmee niet de souvereiniteit en de rechtvaardigheid van God betwijfeld? Of heb jij de hemel en de aarde geschapen? Heb jij de wijsheid zo breed als het heelal?

Het in twijfel trekken van Gods Woord is het domste wat een mens kan doen.  Je kunt het maar beter geloven want, "hemel en aarde zal vergaan maar mijn Woord niet" Zo spreekt de Here.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2003, 11:47:22 pm »

quote:

op 01 Oct 2003 23:41:33 schreef Koen Kolkman:
Het woord van een mens? Je hoeft alleen maar naar de ellende in de Wereld te kijken, dan zie je dat een woord van een mens een leugen is. Onze ministers en presidenten zeggen van alles maar hun woord heeft weinig waarheid in zich.

Jij neemt schriftgedeelten waarin God oordeelt. En de onrechtvaardigen vergeldt naar hun werken.
Noem jij Abraham, Mozes, weduwen onrechtvaardigen?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 02, 2003, 12:08:22 am »

quote:

op 01 Oct 2003 23:47:22 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Noem jij Abraham, Mozes, weduwen onrechtvaardigen?

Dat zegt ie toch ook niet?

Zelf denk ik dat deze passages toch even helemaal moet lezen want  dan weet je pas waarover het gaat, Psalmen zijn door mensen geschreven en vaak zal ook hun kijk en hun gevoelens in zo'n pslam staan wat verklaard waarom soms zo over God. Oh ja en dat met die Weduwen?, Soms draaft Paulus wel eens door maar let op waar hij naar kijkt, niet eerst naar de naaste maar eerst naar de wil van God en dat zouden meer mensen moeten doen. De Wil van God volgen en niet die van je zelf.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 02, 2003, 12:09:52 am »

quote:

Dag allemaal,

Hallo Carl

Deze passages die jij aanhaalt staan al heel lang in eke bijbel
had je ze nog niet eerder gelezen dan ??

En welke twijfel slaat je om het hart??
twijfel je nu aan Gods liefde?? of heb je een andere gedachte hierbij ??

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 02, 2003, 12:43:14 am »

quote:

op 01 Oct 2003 23:41:33 schreef Koen Kolkman:

Jij neemt schriftgedeelten waarin God oordeelt. En de onrechtvaardigen vergeldt naar hun werken. Maar dan moet je ook de schrifgedeelten nemen, waarin God de mensen(de onrechtvaardigen) waarschuwt indien zij zich niet tot bekering komen. God die alle harten kent en een ieder oordeeld naar zijn werken. Wat is daar dan mis mee? Trouwens, wie is God dat hij aan zijn schepsel moet vragen wat hij ermee moet doen?

Hoewel jij kijkt naar het oordeel en betwijfeld of het wel God is die daar spreekt en handeld. Wat is dan rechtvaardigheid in jouw ogen? kijk liever naar de beloften die door de kruisiging van Jezus Christus tot stand is gekomen. De beloften die God geeft aan de gelovigen. Het eeuwige leven met de Vader. God is soeverein in zijn handelen. God is een God van liefde. Hierin dat hij zelf mens werd en zijn oordeel die op de mens lag op zich heeft genomen in de Zoon, Jezus Christus, en zij die geloven in zijn Woord gezaligd worden. Maar voor alle ongelovigen die zijn woord niet geloven zullen geoordeeld worden.

God die het einde vanaf  het begin kende. Heeft zijn woord gegeven opdat wij een keuze zouden kunnen maken. geloven of niet geloven. En welk mens kan zeggen dat wanneer hij het Woord Gods(bijbel) in twijfel trekt ook daarmee niet de souvereiniteit en de rechtvaardigheid van God betwijfeld? Of heb jij de hemel en de aarde geschapen? Heb jij de wijsheid zo breed als het heelal?

Het in twijfel trekken van Gods Woord is het domste wat een mens kan doen.  Je kunt het maar beter geloven want, "hemel en aarde zal vergaan maar mijn Woord niet" Zo spreekt de Here.

Tja....nu moeten we alleen nog maar te weten zien te komen waarom men zo'n passage als bv over het kindertjes tegen de rots smijten 'woord van God' noemt.
Is dat nu rechtvaardigheid?

Maar vanwaar eigenlijk die jobschrijver-achtige arrogantie in de vragenstellerij waarmee je mij ter verantwoording roept? Nee, natuurlijk heb ik de hemel en de aarde niet geschapen. maar is dat dan een belemmering voor mij om mijn Vader te herkennen als ik Hem tegenkom, en duidelijk te zijn over teksten die een vor mij onherkenbaar wezen neerzetten?

Laten we duidelijk zijn: dit is niet de God die zich aan mij openbaart als mijn Vader.

Of is het wel de jouwe?

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 02, 2003, 12:45:03 am »

quote:

op 02 Oct 2003 00:09:52 schreef cyber:
[...]

Hallo Carl

Deze passages die jij aanhaalt staan al heel lang in eke bijbel
had je ze nog niet eerder gelezen dan ??

En welke twijfel slaat je om het hart??
twijfel je nu aan Gods liefde?? of heb je een andere gedachte hierbij ??

Hoi Cyber,

Ik twijfel niet aan Gods liefde, in tegendeel!
Waar ik wel aan twijfel, is of al deze passages 'Woord van God' genoemd mogen worden.
En als mijn twijfel daaraan terecht is, ..... waar liggen dan de grenzen van mijn twijfel?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 02, 2003, 12:56:58 am »

quote:

op 02 Oct 2003 00:43:14 schreef Carl:
[...]

Tja....nu moeten we alleen nog maar te weten zien te komen waarom men zo'n passage als bv over het kindertjes tegen de rots smijten 'woord van God' noemt.
Is dat nu rechtvaardigheid?
Volgens mij moeten we er juist achter zien te komen waarom zo'n passage in het 'woord van God' staat.

quote:

Of is het wel de jouwe?
Dat is wel een zinnige vraag, ja.

Het heeft te maken met onze godsbeelden. Blijkbaar accepteer jij die 'onaangename' kanten van God niet in jouw godsbeeld en wijs je daarom bepaalde gedeelten uit de bijbel af. Terwijl iemand die bij voorbaat de gehele bijbel accepteert als openbaring van God, die kant van God wel accepteert, omdat het nu eenmaal in de bijbel ter sprake komt. In het tweede geval (waar ik me ook toe reken), is de (best moeilijke) vervolgvraag wat we hiervan over God kunnen leren.

En, inderdaad, waarom zou alles wat God doet voor ons acceptabel moeten zijn? Wie bepaalt de normen? Ik vind Koens opmerkingen niet arrogant. Wij bepalen toch niet waar God zich aan moet houden?
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2003, 01:53:26 am door Pulpeet »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 02, 2003, 10:55:19 am »

quote:

op 02 Oct 2003 00:45:03 schreef Carl:
[...]

Hoi Cyber,

Ik twijfel niet aan Gods liefde, in tegendeel!
Waar ik wel aan twijfel, is of al deze passages 'Woord van God' genoemd mogen worden.
En als mijn twijfel daaraan terecht is, ..... waar liggen dan de grenzen van mijn twijfel?

Hoi Carl

Die passages staan in de bijbel en niet voor niks natuurlijk.
En waarom denk jij dat God alleen maar liefde is ??
eerlijk gezegd vind ik dit een beperkt Godsbeeld..........

Of je twijfel terecht is kun jij alleen bepalen
hetzelfde geld voor de grenzen van jou twijfel.

Maar als je alleen focust op een God die liefde is
dan kun je vele pagina's uit jou bijbel scheuren
en dan hou je denk ik een dunne bijbel over.

Maar ik begrijp nog steeds niet welke twijfel je om het hart is geslagen
en waarom deze passages jou aan het twijfelen brengen

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 02, 2003, 01:02:18 pm »

quote:

op 01 Oct 2003 21:38:34 schreef Carl:

In eerdere topics gaf je al aan niet heel de Bijbel serieus te nemen als het niet overeenkomt met jouw interpretatie van "God is liefde".

Slaat dan werkelijk de twijfel je om het hart, of hoop je alleen dat dat bij anderen gebeurt?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 02, 2003, 07:02:19 pm »

quote:

op 01 Oct 2003 23:09:04 schreef Mientje:
[...]

Ik voldoe anders wel aan die passages over ie weduwen, toch een veilig gevoel.
 :9

Wanneer heb jij voor het laatst de voeten van een heilige gewassen?

je
Carl (big smile)

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 02, 2003, 07:07:52 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 00:56:58 schreef Pulpeet:
[...]

Volgens mij moeten we er juist achter zien te komen waarom zo'n passage in het 'woord van God' staat.[...]

Dat is wel een zinnige vraag, ja.

Het heeft te maken met onze godsbeelden. Blijkbaar accepteer jij die 'onaangename' kanten van God niet in jouw godsbeeld en wijs je daarom bepaalde gedeelten uit de bijbel af. Terwijl iemand die bij voorbaat de gehele bijbel accepteert als openbaring van God, die kant van God wel accepteert, omdat het nu eenmaal in de bijbel ter sprake komt. In het tweede geval (waar ik me ook toe reken), is de (best moeilijke) vervolgvraag wat we hiervan over God kunnen leren.

En, inderdaad, waarom zou alles wat God doet voor ons acceptabel moeten zijn? Wie bepaalt de normen? Ik vind Koens opmerkingen niet arrogant. Wij bepalen toch niet waar God zich aan moet houden?

Tja die passage staat nu eenmaal in wat men het Woord van God noemt. Het heeft je geen zin af te vragen wat we ermee aan moeten.
Mijn vraag blijft of iets dergelijks wel Woord van God is.
Ik ken God als Pure Onvoorwaardelijke Liefde, en zeker niet als kindermoordenaar.

Dat is dus meteen ook de reden waarom ik de onacceptabele kanten van God-volgens-de-bijbel niet accepteer. Kennelijk had men in een bepaalde tijd in een bepaalde cultuur met een bepaalde priesterkaste af en toe behoefte aan zoiets.
Ik vind niet dat men alleen daarom ons kan verplichten daar 'ja' en 'amen' op te zeggen.

Nog een stapje verder;
Ik weet zeker dat God van ons vraagt hierover na te denken en daar een bewust persoonlijk standpunt over in te nemen.

je
Carl