Auteur Topic: De bijbel: Gods Woord?  (gelezen 13865 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 02, 2003, 07:14:32 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 10:55:19 schreef cyber:
[...]

Hoi Carl

Die passages staan in de bijbel en niet voor niks natuurlijk.
En waarom denk jij dat God alleen maar liefde is ??
eerlijk gezegd vind ik dit een beperkt Godsbeeld..........

Of je twijfel terecht is kun jij alleen bepalen
hetzelfde geld voor de grenzen van jou twijfel.

Maar als je alleen focust op een God die liefde is
dan kun je vele pagina's uit jou bijbel scheuren
en dan hou je denk ik een dunne bijbel over.

Maar ik begrijp nog steeds niet welke twijfel je om het hart is geslagen
en waarom deze passages jou aan het twijfelen brengen

Beste Cyber,

Ik ging uit van de stelling dat men God leert kennen vanuit Zijn Woord. De angst sloeg me om het hart, omdat het op die manier toch een God met satanische kantjes wordt. Ik betwijfel dan zeer of de bijbel van kaft tot kaft het Woord van God is, en als reactie neem ik de mij van God gegeven vrijheid om zelf te bepalen wat ik tot mijn geloofsinhoud reken.
Ik ga hiermee dus al een duidelijke stap verder dan het twijfelen alleen.

Jij zegt dat deze passages niet voor niets in de bijbel staan?
Waarom staan ze er dan in?

Ik kan alleen maar van God-Is-Liefde uitgaan, omdat dit mijn persoonlijke ervaring is.
Vaak maken we de vergissing om wanneer onze persoonlijke ervaring met God strijden met het Woord van God, onze ervaringen te veronachtzamen, terwijl het nu juist de ervaringen met Hem zijn die God ons wil schenken.
Het Woord van God dient alleen maar om 'de motor aan te draaien' en richting te geven áán het leven met Hem. Meer niet. Als blijkt dat de woorden strijden met de ervaringen moeten de woorden wijken.

Dunne bijbel?
Liever een dunne bijbel dan een lege 'ervaringsemmer'

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 02, 2003, 07:15:31 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 19:07:52 schreef Carl:
Ik weet zeker dat God van ons vraagt hierover na te denken en daar een bewust persoonlijk standpunt over in te nemen.
Waar heb je dat in de bijbel gelezen?
[Prediker 7:29]

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 02, 2003, 07:15:33 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 13:02:18 schreef Zwever:
[...]

In eerdere topics gaf je al aan niet heel de Bijbel serieus te nemen als het niet overeenkomt met jouw interpretatie van "God is liefde".

Slaat dan werkelijk de twijfel je om het hart, of hoop je alleen dat dat bij anderen gebeurt?

Wat ik hoop, is dat jij de bijbel serieus neemt, en niet slechts als iets wat je wel móet accepteren, omdat men het van je verwacht dat je dat doet.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 02, 2003, 08:19:41 pm »
Hoi Carl

quote:

Ik ging uit van de stelling dat men God leert kennen vanuit Zijn Woord.

je zegt " ik ging uit van....."
dus dat doe je nu niet meer ??

quote:

De angst sloeg me om het hart, omdat het op die manier toch een God met satanische kantjes wordt.

Had je nog nooit eerder de bijbel gelezen dan ??

quote:

Ik betwijfel dan zeer of de bijbel van kaft tot kaft het Woord van God is, en als reactie neem ik de mij van God gegeven vrijheid om zelf te bepalen wat ik tot mijn geloofsinhoud reken.

Ja dat kun je doen natuurlijk, je eigen vrijheid nemen,
maar hoe komt het toch dat jij de vrijheid die God je bied, benauwend vind??

quote:

Ik ga hiermee dus al een duidelijke stap verder dan het twijfelen alleen.

jawel maar in eerdere postings van je was me dit al opgevallen

quote:

Jij zegt dat deze passages niet voor niets in de bijbel staan?
Waarom staan ze er dan in?

De passages die jij aanhaalde staan in een bepaalde context
dus als je deze teksten uit de context haalt en deze teksten gebruikt
om zelf te gaan twijfelen, en dus niet ziet waarom ze in de bijbel staan
ja dan ga je je afvragen waarom staat dat in de bijbel.

quote:

Ik kan alleen maar van God-Is-Liefde uitgaan, omdat dit mijn persoonlijke ervaring is.

Hoe ervaar jij de God is liefde?? zo dag in dag uit

quote:

Vaak maken we de vergissing om wanneer onze persoonlijke ervaring met God strijden met het Woord van God, onze ervaringen te veronachtzamen, terwijl het nu juist de ervaringen met Hem zijn die God ons wil schenken.

Of je kunt je gaan afvragen hoe het komt dat jou ervaring
jou aan het twijfelen brengt als jij de bijbel aan het lezen brengt

quote:

Het Woord van God dient alleen maar om 'de motor aan te draaien' en richting te geven áán het leven met Hem. Meer niet. Als blijkt dat de woorden strijden met de ervaringen moeten de woorden wijken.

Het Woord in strijd met jou ervaring, ja dan kun je je ook gaan afvragen
 zit ik wel goed met mijn ervaring, is ook een optie denk ik

[quote[Dunne bijbel?
Liever een dunne bijbel dan een lege 'ervaringsemmer' [/quote]
je zou het ook zo kunnen zien
het schepsel bepaalt hoe God moet zijn

skeptic

• Ratione Dubi
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 02, 2003, 08:52:09 pm »

quote:

op 01 Oct 2003 22:14:38 schreef Yo Mozes!:
Ja en, volgens mij kan die lijst nog veel langer.
Dus je twijfel nog veel groter?
Volgens mij kun je van alles wel een lijst maken.
Wat is je punt?
Begrijp je dat echt niet? Vind jij dat dit past bij een 'liefhebbende' God?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 02, 2003, 09:28:08 pm »
Laat ik het aan de hand van een verhaal proberen te uitleggen hoe dit alles overkomt.
Neem een vader die zijn zoon opvoed. Per definitie is er liefde tussen vader en kind. Als jezelf kids hebt dan weet je wat ik bedoel. Vader stelt in zijn liefde, wijsheid en ervaring grenzen aan datgene wat zoonlief mag. Vader weet wanneer en waar het fout kan gaan maar hij laat zijn zoon daarin vrijheid om zelf te kiezen. Hij sluit hem niet op of zo. Ondanks de goede opvoeding en de liefde die de zoon ondervindt gaat hij toch over de grens. Hij overtreedt datgene wat de Vader terecht van hem mocht verwachten. Zoon toont berouw en beloofd beterschap. Uit dezelfde liefde gaat de Vader verder met hem. Maar vrij snel daarna gebeurd het weer. En weer. Uiteindelijk stelt de Vader de grens nadrukkelijker want het gaat niet goed met de zoon. Vader vermeld erbij dat overtreding een pak slaag betekent. Zoon beloofd beterschap en ziet wel in dat het vader menis is maar dat vader het liever niet doet. Toch gaat het weer fout en het gevolg is dan ook een flink pak slaag.

Vul voor de Vader God , voor de zoon het volk Israel en voor het verhaal het OT in.
Wat jij nu (in mijn visie) doet Carl is uit bovenstaand verhaal slechts de laatste regel citeren. Daarop een visie bouwen dat de vader een mepper is en zijn zoon alleen met geweld tegemoet treedt.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 02, 2003, 10:03:58 pm »

quote:

op 01 Oct 2003 21:38:34 schreef Carl:

de twijfel slaat mij om het hart, als ik onderstaande passages lees:
Het gaat er gewoon om hoe je de Bijbel leest. Kijk vooral naar de context waarin het geschreven staat. Verder nog deze opmerking: God is liefde, maar dit betekent niet: God is lief.

quote:

Gen. 22:1vv (Abraham moet Izaac offeren
1 Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2 En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.
God wil in deze tekst het geloof van Abraham op de proef stellen. Het gaat God helemaal niet om het doden van het kind. Dat gaat ook niet door, zul je merken als je verder leest. God kijkt hier of Abraham helemaal op Hem vertrouwt! Als je God wil dienen en in Hem gelooft dan geef je je onvoorwaardelijk aan Hem over. Wat Hij ook van je vraagt! Eigenlijk net als Jezus zegt in mattheus 19 vers 29: "En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven."

quote:

Ex. 4:24 (De Here probeert het kind van Mozes te doden)
24 Onderweg nu, in een nachtverblijf, kwam de HERE hem tegen en zocht hem te doden.
Lees dan de context eens! En de tekst zelf. God wil niet het kind doden, maar Mozes!!!!!  Mozes heeft Hem niet volledig gehoorzaamd. Mozes moet het kind besnijden (naar de instelling ten tijde van Abraham) en heeft dat niet gedaan. God geeft  Mozes' vrouw echter gelukkig nog een kans om het te doen. Dat moet je dan ook vermelden.

quote:

Psalm 110:5 vv (een bloeddorstige God)
5 De HERE is aan uw rechterhand.
Hij verplettert koningen ten dage van zijn toorn;
6 Hij houdt gericht onder de heidenen, hoopt lijken op,
verplettert hoofden op het wijde veld.
7 Hij drinkt onderweg uit de beek;
daarom heft hij het hoofd op.
Deze psalm gaat over de grootheid van God. Hij beschermt zijn Volk maar straft iedere tegenstander! (God is aan uw rechterhand) Wie wil er nou niet zo'n God? De tegenstanders van nu zijn veranderd, maar God is dezelfde gebleven! Hij zal onze tegenstanders verpletteren! (de heidenen, iedereen die niet in Hem gelooft en zich niet aan Hem wil onderwerpen!)

quote:

Psalm 137: 7 vv (geluk is: kleine kinderen tegen rotsen smijten)
7 Reken, o HERE, de kinderen Edoms
de dag van Jeruzalem toe;
hun die zeiden: Breekt af, breekt af,
tot op de grond ermee!
8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,
gelukkig hij, die u zal vergelden
hetgeen gij ons hebt aangedaan;
9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen
en tegen de rots verpletteren.
Hmm, lees nou de context alsjeblieft.. Deze psalm gaat over de verwoesting van Jeruzalem. Het is oorlog in Israel!! De dichter wil wraak voor wat de kinderen van Edom met de stad van God hebben gedaan! Vervolgens prijst hij degene gelukkig die die wraak zal nemen. Niet God grijpt de kinderen van de heidenen! En wie heeft het hier nou over kleine kinderen? dat lees ik niet! dochter van Babel neem je toch ook niet letterlijk? denk om de beeldspraak, die zo veelvuldig voorkomt in de psalmen! kinderen van Edom, staat er aan het begin. Dit is toch ook niet letterlijk? de kinderen van Edom leefden niet meer toen deze psalm werd gedicht. Het gaat om de geslachten van Edom, van Babel. Dat waren de vijanden van Gods Volk en de 'kinderen' die verpletterd zullen worden!! Wie wil er geen God die afrekent met Zijn en jou vijanden!

quote:

1 Cor. 7:27b (als je je vrouw verloren hebt....wat dan?)
Hebt gij geen vrouw meer? Zoek er geen.
Lees nou toch eens verder!! Vers 28: Maar ook wanneer gij trouwt, dan doet gij daarmede geen kwaad.

quote:

1 Tim 5:9 vv (wanneer ben je een echte, een goede weduwe?)
9 Als weduwe kome in aanmerking iemand niet beneden de zestig jaren, die de vrouw geweest is van één man; 10 inzake goede werken moet van haar getuigd kunnen worden, dat zij kinderen grootgebracht heeft, gastvrijheid bewezen, de voeten der heiligen gewassen, verdrukten ondersteund en alle goed werk behartigd heeft. 11 Maar wijs jonge weduwen af, want wanneer de zinnen haar van Christus aftrekken, willen zij huwen, 12 en halen een oordeel over zich, omdat zij haar eerste trouw hebben verzaakt. 13 Maar tegelijk wennen zij zich eraan de huizen rond te gaan bij gebrek aan bezigheid, en niet alleen zonder bezigheid, maar ook bezig met praatjes en al te bezig met het spreken over onbehoorlijke dingen. 14 Ik wil daarom, dat de jonge weduwen huwen, kinderen krijgen, haar huis bestieren, en niet door lasterpraat aan de tegenpartij vat op zich geven. 15 Want reeds zijn sommigen afgeweken, de satan achterna. 16 Indien een gelovige vrouw weduwen bij zich heeft, laat zij die ondersteunen, zodat de gemeente er niet door bezwaard wordt; dan kan deze de werkelijke weduwen ondersteunen.
Lees de context weer! Paulus geeft hier adviezen over hoe de gemeente de weduwen moet onderhouden! Weduwen die jonger dan 60 jaar zijn en aan andere voorwaarden voldoen die hebben weinig steun nodig. Zij kunnen altijd hertrouwen of een baan zoeken bijvoorbeeld. Maar de weduwen van ouder dan 60 jaar, dat zijn de 'echte' weduwen. Zij hebben hulp van de gemeente nodig. Paulus is hier niet anti-weduwe! Hij geeft alleen een advies over het praktisch gemeente zijn in de zorg voor weduwen!
Het gaat dus gewoon vooral om hoe je je Bijbel leest. God is een rechtvaardig God die de ongerechtigheid straft. Er is geen halve weg ten leven. Wie niet voor God is is tegen God! God eist onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en wie dat niet heeft of wil hebben die straft Hij. Dat is misschien moeilijk voor ons mensen omdat wij van nature geen heerschappij over ons kunnen dulden, denk maar aan de zondeval. De mens wilde als God zij. Het zelf voor het zeggen hebben. Nu nog. En kijk wat ervan komt! De wereld een puinhoop. Gelukkig is er een rechtvaardige God die straft, tuchtigd, en liefheeft!
Gegroet
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2003, 10:41:41 pm door Mart »

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 02, 2003, 10:38:32 pm »

quote:

Als ik nu alleen al naar Paulus' houding t.a.v. weduwen kijk, dan kan me alleen maar van het hart dat die man God kennelijk niet kende.

uhh?? die kende God niet??? hehe, lees de bijbel dan maar is goed. God zegt zelf dat Paulus een uitverkoren vat is. En misschien (waarschijnlijk) kende hij God zo goed, dat alles wat hij gezegd en gedaan heeft, voor Gods eer was. Hij heeft Jezus liefde mogen ervaren, en daardoor is hij zo veranderd. Dus wel zeker kent hij God...

En God moet helaas mensen straffen, en ja dat gebeurd met gejuich... maar JIJ mag dankbaar zijn (als jij Jezus liefde hebt aangenomen) dat dat niet met jouw gebeurd, en dat jij God mag aanbidden.

En God oordeelt alleen de mensen die wel van hem gehoord hebben maar niet geluisterd hebben... er staat zelfs in de bijbel dat God mensen die God niet kennen veroordeeld op hun daden, of ze goed leefde. Maar als jij God niet wilt aannemen, dat het dan slecht met je gesteld is.

Ja dat is de harde waarheid van de bijbel denk ik.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:02:48 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 20:19:41 schreef cyber:
Hoi Carl

[...]

je zegt " ik ging uit van....."
dus dat doe je nu niet meer ??

Niet in de zin van 'van kaft tot kaft'
De bijbel is voor mij een verzameling boeken waar soms heel inspirerend over het beleven van God gesproken wordt. Maar op weer andere plaatsen is het gewoon het woord van een mens als jij en ik uit een bepaalde cultuur, bijvoorbeeld Abraham die meent dat isaac geofferd moet worden, en paulus die meent dat er weduwen zijn die er een potje van maken.

[...]

Had je nog nooit eerder de bijbel gelezen dan ??
Natuurlijk wel, maar soms word je meer trot het ene, en soms meer tot het andere bepaald.

[...]

Ja dat kun je doen natuurlijk, je eigen vrijheid nemen,
maar hoe komt het toch dat jij de vrijheid die God je bied, benauwend vind??

Die vind ik juist niet benauwend; de vrijheid die ik neem, is de vrijheid die God me biedt.

[...]

De passages die jij aanhaalde staan in een bepaalde context
dus als je deze teksten uit de context haalt en deze teksten gebruikt
om zelf te gaan twijfelen, en dus niet ziet waarom ze in de bijbel staan
ja dan ga je je afvragen waarom staat dat in de bijbel.

Nee, dat is niet zo.
Ik kan me geen kontekst voorstellen waarin het geoorloofd is om kindertjes tegen een rots dood te slaan.
jij wel?
Dus wederom mijn vraag: wat moet zo'n passage toch in het Woord van God?

[...]

Hoe ervaar jij de God is liefde?? zo dag in dag uit

Goede vraag. Ik maak daar binnenkort een apart topic over. Tot nu toe wil ik volstaan met het vertellen dat iedere keer dat ik 'naar mijn binnenkamer ga' ik bijna tril van vreugde, want ik weet dat daar iets woont wat onuitsprekelijk Liefdevol is. Iets wat vergelijkbaar is met het slot van Psalm 16.

[...]

Of je kunt je gaan afvragen hoe het komt dat jou ervaring
jou aan het twijfelen brengt als jij de bijbel aan het lezen brengt

Daar heb ik eigenlijk weinig behoefte aan.
Als ik zie dat mijn ervaring me toont als een wezen dat van grote Schoonheid is gemaakt, stralend, en van nature verlangend om liefde te geven, dan houd ik aan dieervaring vast en heb ik geen reden om mezelf te zien als een verdorven wezen wat wel het goede wil doen, maar uiteindelijk slechts kwaad doet.
Wel kun je dan nog eens serieus de bijbel naslaan, en dan tot je grote schrik passages tegen komen zoals ik die beschreef, en die ik ervaar als zeer vervan onze Vader vandaan.
Nou vind ik dat niet erg als sommige mensen de Waarheid ervaren als iets kwaadaardigs. maar het wordt wel erg als zij aan zlke waarheden vasthouden als het onfeilbaar Woord van God. Door de bijbel onfeilbaar te verklaren heb je jezelf als gelovige wel erg weinig speelruimte gegeven.

[...]

Het Woord in strijd met jou ervaring, ja dan kun je je ook gaan afvragen
 zit ik wel goed met mijn ervaring, is ook een optie denk ik

Is inderdaad een optie.
Echter de (bijbel)woorden geven de ervaringen van anderen weer.  Wij staan daarmee op een zeer verantwoordelijke positie.
We zijn goed bezig als we vinden dat anderen ervaringen hebben gehad die voor hen in hun tijd zeer waardevol waren, zelfs zo waardevol dat ze ze hebben opgeschreven.
De ervaringen van anderen na proberen te doen in de hoop dat ze ook onze ervaringen worden is echter een diepe vorm van verraad aan onszelf. Immers: in plaats van je open te stellen voor ervaringen met de Levende God, stel je je open voor menselijke ervaringen van een ander.
Je had zelf ervaringen kunnen hebben, maar je kiest voor die van een ander.

[quote[Dunne bijbel?
Liever een dunne bijbel dan een lege 'ervaringsemmer'

je zou het ook zo kunnen zien
het schepsel bepaalt hoe God moet zijn

Als je me zo begrijpt, begrijp je me verkeerd.
Een schepsel mag VRIJ zijn in zijn band met de Levende God. Hij is vrij om los van welke traditie ook, zelf een band met zijn Schepper te laten ontstaan.
En reken maar dat de Schepper, de Creativiteit zelf, daar nu juist op zit te wachten.
Het is niet toevallig dat alle grote (levens)kunstenaars hameren op je eigen vrijehid; het maken van bewuste keuzes.
Zo is het in het leven met God ook.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:07:42 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 21:28:08 schreef Zijnkind:
Laat ik het aan de hand van een verhaal proberen te uitleggen hoe dit alles overkomt.
Neem een vader die zijn zoon opvoed. Per definitie is er liefde tussen vader en kind. Als jezelf kids hebt dan weet je wat ik bedoel. Vader stelt in zijn liefde, wijsheid en ervaring grenzen aan datgene wat zoonlief mag. Vader weet wanneer en waar het fout kan gaan maar hij laat zijn zoon daarin vrijheid om zelf te kiezen. Hij sluit hem niet op of zo. Ondanks de goede opvoeding en de liefde die de zoon ondervindt gaat hij toch over de grens. Hij overtreedt datgene wat de Vader terecht van hem mocht verwachten. Zoon toont berouw en beloofd beterschap. Uit dezelfde liefde gaat de Vader verder met hem. Maar vrij snel daarna gebeurd het weer. En weer. Uiteindelijk stelt de Vader de grens nadrukkelijker want het gaat niet goed met de zoon. Vader vermeld erbij dat overtreding een pak slaag betekent. Zoon beloofd beterschap en ziet wel in dat het vader menis is maar dat vader het liever niet doet. Toch gaat het weer fout en het gevolg is dan ook een flink pak slaag.

Vul voor de Vader God , voor de zoon het volk Israel en voor het verhaal het OT in.
Wat jij nu (in mijn visie) doet Carl is uit bovenstaand verhaal slechts de laatste regel citeren. Daarop een visie bouwen dat de vader een mepper is en zijn zoon alleen met geweld tegemoet treedt.

Ik begrijp wat je bedoelt.
maar is dat een reden om kinderen tegen de rots kapot te slaan?
Waar het me om gaat, is of dit woorden zijn die door de heilige Geest zijn ingegeven of niet.
Ik heb daar grote moeite mee.

Als ik God in zijn houding t.o.v. Israel in een vreemd daglicht wilde zetten had ik andere teksten genomen. Bijvoorbeeld teksten uit Jeremia. Er zijn er zat. maar dit is niet mijn punt.
Je verwijt me dus iets onterecht,

Graag wil ik van je weten, of jij de betreffende psalmwoorden goodelijk geinspireerd vindt.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:13:23 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 19:15:31 schreef Marloes:
[...]

Waar heb je dat in de bijbel gelezen?

Dat heb ik nergens in de bijbel gelezen. En tóch weet ik het zeker.

je
Carl

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:13:59 pm »

quote:

Als je me zo begrijpt, begrijp je me verkeerd.
Een schepsel mag VRIJ zijn in zijn band met de Levende God. Hij is vrij om los van welke traditie ook, zelf een band met zijn Schepper te laten ontstaan.
En reken maar dat de Schepper, de Creativiteit zelf, daar nu juist op zit te wachten.
Het is niet toevallig dat alle grote (levens)kunstenaars hameren op je eigen vrijehid; het maken van bewuste keuzes.
Zo is het in het leven met God ook.

Carl ik stelde je enkele vragen om goed te begrijpen hoe jij het ziet en ervaart
en wat levens-kunstenaars zeggen is best interessant
maar zou ik ook antwoord kunnen krijgen op mijn vragen??

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:14:16 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 23:07:42 schreef Carl:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt.
maar is dat een reden om kinderen tegen de rots kapot te slaan?
Waar het me om gaat, is of dit woorden zijn die door de heilige Geest zijn ingegeven of niet.
Ik heb daar grote moeite mee.
Het gaat er toch niet om dat God dat zou willen. Het is de psalmdichter die dat uitroept. En dat is ergens wel te begrijpen. Zijn land ligt in puin. Maar dat zegt nog niet automatisch dat zijn voorstel ook goed is.

De boodschap is hier m.i. dat je ook met zulke haatgevoelens bij God terecht kunt. Het gaat dus primair over die psalmdichter en niet over de kinderen van Babel. Gods reaktie staat er niet bij. Dus je kunt niet zonder meer concluderen dat Hij het ermee eens zou zijn. Het is in ieder geval beter dat die psalmdichter zich met al zijn emoties tot God wendt, dan dat hij zijn voorstel daadwerkelijk uit zou gaan voeren.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:25:53 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 22:03:58 schreef _Mart_:
[...]

Het gaat er gewoon om hoe je de Bijbel leest. Kijk vooral naar de context waarin het geschreven staat. Verder nog deze opmerking: God is liefde, maar dit betekent niet: God is lief.
[...]

God wil in deze tekst het geloof van Abraham op de proef stellen. Het gaat God helemaal niet om het doden van het kind. Dat gaat ook niet door, zul je merken als je verder leest. God kijkt hier of Abraham helemaal op Hem vertrouwt! Als je God wil dienen en in Hem gelooft dan geef je je onvoorwaardelijk aan Hem over. Wat Hij ook van je vraagt! Eigenlijk net als Jezus zegt in mattheus 19 vers 29: "En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven."

Het is onmenselijk wat Abraham, ook eeb vader, hier door moest maken.
Zo stel je iemand niet op de proef, als je een vriend bent.

[...]

Lees dan de context eens! En de tekst zelf. God wil niet het kind doden, maar Mozes!!!!!  Mozes heeft Hem niet volledig gehoorzaamd. Mozes moet het kind besnijden (naar de instelling ten tijde van Abraham) en heeft dat niet gedaan. God geeft  Mozes' vrouw echter gelukkig nog een kans om het te doen. Dat moet je dan ook vermelden.

Je hebt gelijk. Ik had gedacht dat in de tekst Mozes' zoon werd bedoeld, maar waarschijnlijk is Mozes hier zelf het slachtoffer.
opverigens was toen (nog voor de uittocht) de besnijdenis nog niet als wet gegeven, dus het is en blijft wel degelijk een nogal agressieve god die hier ten tonele wordt gevoerd.
Niet voor niets moet Sippora zich wezenloos geschrokken zijn.

[...]

Deze psalm gaat over de grootheid van God. Hij beschermt zijn Volk maar straft iedere tegenstander! (God is aan uw rechterhand) Wie wil er nou niet zo'n God? De tegenstanders van nu zijn veranderd, maar God is dezelfde gebleven! Hij zal onze tegenstanders verpletteren! (de heidenen, iedereen die niet in Hem gelooft en zich niet aan Hem wil onderwerpen!)

Liever niet Mart.
Ik wil niet een God die straft. Ik wil een God die vergeeft. Ik heb zelf ervaren hoeveel meer gezondwording er in vergiffenis zit dan in kracht.
Het aardige is, dat ik ook wéét dat God niet straft, maar vergeeft.
Het zijn de mensen die straffen, en heel vaak vooral zichzelf.
Ook het vergeven van jezelf is soms heel erg nodig, wil je gezond worden.
Dus: ik wil niet zo'n God uit dit psalmgedeelte. Ik wil een vergevend God, en van Hem leren hoe ik af kan zien van straf, en kan vergeven.
[...]

Hmm, lees nou de context alsjeblieft.. Deze psalm gaat over de verwoesting van Jeruzalem. Het is oorlog in Israel!! De dichter wil wraak voor wat de kinderen van Edom met de stad van God hebben gedaan! Vervolgens prijst hij degene gelukkig die die wraak zal nemen. Niet God grijpt de kinderen van de heidenen! En wie heeft het hier nou over kleine kinderen? dat lees ik niet! dochter van Babel neem je toch ook niet letterlijk? denk om de beeldspraak, die zo veelvuldig voorkomt in de psalmen! kinderen van Edom, staat er aan het begin. Dit is toch ook niet letterlijk? de kinderen van Edom leefden niet meer toen deze psalm werd gedicht. Het gaat om de geslachten van Edom, van Babel. Dat waren de vijanden van Gods Volk en de 'kinderen' die verpletterd zullen worden!! Wie wil er geen God die afrekent met Zijn en jou vijanden!

In deze psalm spreekt het verlangen van de psalmdichter naar een bevrijder die op die manier wraak neemt. Met die bevrijder wordt m.i. op God gehoopt.

[...]

Lees nou toch eens verder!! Vers 28: Maar ook wanneer gij trouwt, dan doet gij daarmede geen kwaad.

Het gaat mij om de vraag of deze woorden door Gods Geest geinspireerd zijn.
Ik vind wat Paulus hier schrijft niet verder komen dan het nivo van borrelpraat, en in vers 28 gaat nog even verder zo door.
Mijn vraag is niet naar het juist of onjuist, mijn vraag is naar de mate van volheid van de H. Geest in deze verzen.

[...]

Lees de context weer! Paulus geeft hier adviezen over hoe de gemeente de weduwen moet onderhouden! Weduwen die jonger dan 60 jaar zijn en aan andere voorwaarden voldoen die hebben weinig steun nodig. Zij kunnen altijd hertrouwen of een baan zoeken bijvoorbeeld. Maar de weduwen van ouder dan 60 jaar, dat zijn de 'echte' weduwen. Zij hebben hulp van de gemeente nodig. Paulus is hier niet anti-weduwe! Hij geeft alleen een advies over het praktisch gemeente zijn in de zorg voor weduwen!
Het gaat dus gewoon vooral om hoe je je Bijbel leest. God is een rechtvaardig God die de ongerechtigheid straft. Er is geen halve weg ten leven. Wie niet voor God is is tegen God! God eist onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en wie dat niet heeft of wil hebben die straft Hij. Dat is misschien moeilijk voor ons mensen omdat wij van nature geen heerschappij over ons kunnen dulden, denk maar aan de zondeval. De mens wilde als God zij. Het zelf voor het zeggen hebben. Nu nog. En kijk wat ervan komt! De wereld een puinhoop. Gelukkig is er een rechtvaardige God die straft, tuchtigd, en liefheeft!

beste Mart,
wat haal je hier toch allemaal bij? tot zelfs de zondeval aan toe!
beperk het tot wat Paulus schrijft, en wat ik gewoon een een heel eenvoudige menselijke opvatting uit de 1e eeuw vind.
In deze tijd kunnen deze opvattingen niet meer. Het is m.i. niet erg om dat gewoon toe te geven. Dit is m.i. een passage die geheel niets met de H. Geest van doen heeft.
(ken jij een weduwe die onlangs nog de voeten van een gelovige heeft gewassen?)

je
Carl
Gegroet

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 02, 2003, 11:31:44 pm »

quote:

op 02 Oct 2003 23:25:53 schreef Carl:
opverigens was toen (nog voor de uittocht) de besnijdenis nog niet als wet gegeven, dus het is en blijft wel degelijk een nogal agressieve god die hier ten tonele wordt gevoerd. Niet voor niets moet Sippora zich wezenloos geschrokken zijn.

De besnijdenis is al aan Abraham geboden, en dat was ruim vóór Mozes.

Genesis 17:
910 Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; 11 gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u. 12 Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: zowel wie in uw huis geboren is, als wie van enige vreemdeling voor geld is gekocht, doch niet van uw nageslacht is. 13 Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond. 14 En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.
[Prediker 7:29]