Auteur Topic: De bijbel: Gods Woord?  (gelezen 13931 keer)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #225 Gepost op: december 16, 2003, 04:08:06 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 15:53:11 schreef NewMillennium:
[...]

‘Ieder godsdienstig systeem dat ook maar iets bevat waar een kind door geschokt raakt, kan niet op waarheid berusten.’ (Thomas Paine)

Juist omdat ik geloof als een kind moet ik niets meer hebben van het christelijk geloof waar het bloed van af druipt en waar op vele bladzijden een 'Vader' wordt afgeschilderd die zulke karaktertrekken vertoont dat het voor mij de allergrootste verschrikking zou zijn Hem tot Vader te hebben.

Zou ik toch nog maar eens de bijbel lezen hehe :P kijk maar naar Jezus!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: december 16, 2003, 04:22:11 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 16:08:06 schreef farao:
Zou ik toch nog maar eens de bijbel lezen hehe :P kijk maar naar Jezus!!!
Selectief bijbellezen kan iedereen.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: december 16, 2003, 04:26:42 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 16:22:11 schreef Koerok:

Dat is niet selectief, dat is zoals de Bijbel bedoeld is.
De Bijbel gaat om Jezus en wat Hij heeft gedaan en wat het Hem gekost heeft om ons te redden. De rest is commentaar.
Bombus terrestris Reginae

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: december 16, 2003, 04:29:06 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 16:22:11 schreef Koerok:
[...]

Dat klopt hehe maar selectief lezen ook als je begrijpt wat ik bedoel ;)

edit amen Bee :) en weet je het ligt er denk ook aan hoe je de bijbel ziet vanuit een liefdevolle God of een toornig God, Zijn liefde spreekt boven alles, wees blij dat er vergeving mogenlijk is :D!!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: december 16, 2003, 04:31:46 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 16:26:42 schreef Bumblebee:
Dat is niet selectief, dat is zoals de Bijbel bedoeld is.
En dat weet jij? :?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: december 16, 2003, 04:36:37 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 15:18:22 schreef creatie:
[...]

NewMillennium (een verwijzing naar je nieuwe geloof: New Age?), zou je op de volgende (of enkele van de volgende) vragen een antwoord willen geven:

- Heb je nooit bij iemand gezien dat de Heilige Geest aan het werk was in die persoon?
- Heb je nooit God's leiding in je leven ervaren?
- Heb je nooit wonderen meegemaakt in Jezus' naam?
- Heb je nooit levens van mensen zien veranderen nadat ze een keuze hadden gemaakt voor Jezus?
- Heb je wel eens persoonlijk tot God gebeden?
- Als je denkt dat de Bijbel niet het onfeilbare Woord van God is, denk je dan niet dat de god waar jij nu in gelooft helemaal geen interesse meer heeft in de mensheid? Aangezien de Bijbel het meest gelezen/verkochte boek ter wereld is laat jouw god dan bewust miljarden mensen misleiden.
- Denk je dat er bij de meer dan 2 miljard christelijke mensen (ja, het christelijke geloof is het grootste geloof op aarde) allemaal een steekje los zit waardoor ze geloven?

Je kunt hier natuurlijk allemaal tegenvragen op bedenken, maar reageer eens eerlijk op bovenstaande vragen alsjeblieft.
Lees ook eens de artikelen op www.answersingenesis.org
Misschien raak je er dan weer van overtuigd dat de Bijbel het onfeilbare Woord van God is.

Beste creatie, ik hoop dat je het je in kunt denken dat ik een warm geloof had. Ik werd als tiener bekeerd, ik had me volledig overgegeven aan de Heer, mijn geloof betekende letterlijk alles voor me. Ik heb dus mijzelf (en vele anderen) zien veranderen toen ze tot geloof kwamen.

Dus, ja, ik kan het me indenken dat 2 miljard mensen zichzelf bewust misleiden. Maar waarom zou ik het misleiden noemen? Wanneer iemand verliefd wordt, en in die kracht ophoud met geweld/depressiviteit/roken/ whatever, dan is dat geen misleiding. Zo misleiden we ons ook niet wanneer we een film bekijken waarin vanalles gebeurt wat niet waar is, maar genieten we er juist van.

Maar over jouw argumenten gesproken: Je kan jóuw God vragen waarom Hij de andere 4 miljard niet kan bereiken met het juiste geloof. Heb je er ooit wel eens bij stilgestaan dat het God nooit gelukt is zelfs maar de meerderheid van de mensheid met Hem bekend te maken (als je redeneert vanuit de christelijke optiek)? Denk je echt dat 1 miljard moslims allemaal een steekje loshebben? En denk je echt dat de 1 miljard hindoes en boeddhisten zichzelf misleiden? Heb jij wel opgemerkt wat er met Gandhi gebeurde toen hij zich overgaf aan zijn God? Zou jouw Heilige Geest er iets aan toegevoegd kunnen hebben? En heb je nooit opgemerkt hoeveel atheïsten er om je heen lopen met net zulke mooie gedachten en ethische overtuigingen als de Heilige Geest aan jouw geeft?  Of werkt de Heilige Geest tioch maar het liefst zoals in Richteren of zoals in de 80-jarige oorlog in samenwerking met de barbaarse geuzen? Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom Nietzsche wrang opmerkte dat Jezus de eerste maar ook meteen de laatste christen was?

Denk na, dan zie je dat WIJ mensen de waarheid over God verzinnen. God heeft zich niet geopenbaard in een 'unieke godsdienst genaamd christendom'. Integendeel, de semitische godsdiensten hebben de grootste zonde van de mensheid begaan door zich arrogant op te stellen en de solidariteit van de mensheid op te heffen. Zij hebben de mensheid opgedeeld in zij die erbij horen en zij die verloren gaan. Een zieliger wereldbeeld is niet voor te stellen in de wereld van vandaag.

De ware Schepper van ons universum heeft geen bloedoffers nodig en komt met deze boodschap: Hebt elkander lief en vertrouw erop dat iedereen gered wordt. En niemand hoeft in verhalen te geloven. Verhalen kunnen je op weg helpen, maar denk je nu echt dat je eeuwigheid er van afhangt of je in een slecht overgeleverd verhaal van 2000 jaar geleden gelooft of niet? Wordt wakker, leef het leven van 2003. Word je bewust van alle kennis die de mensheid in duizenden jaren opgebouwd heeft en eer God ermee.

God straft niet, God gooit niet af en toe met de dobbelsteen om te besluiten of Hij iemand weer beter maakt of dit keer toch maar niet. Hij zet mensen in de woestijn niet af en toe een glaasje water voor en laat anderen gewoon omkomen zonder hulp. Mensen die in wonderen geloven leven in een benauwde wereld. Dezelfde wereld waarin beangstigde inboorlingen leven en allerlei mensen die zich bezighouden met het bovennatuurlijke. Waarom zou ik me moeten interesseren in 'wonderen in Jezus' naam'? Als God een betere wereld gehad zou willen hebben dan had Hij het geschapen. Als God wil dat ik ziek word, dan laat ik Hem gewoon doen wat Hij wil. Dát is pas geloof en vertrouwen. Mensen die in wonderen geloven, geloven in een God die voor het merendeel een mislukte schepping heeft gemaakt, maar af en toe (om een grillige reden) een spelletje speelt met mensen en ze een appeltje voor de dorst geeft. Een kinderachtiger en schadelijker geloof is niet voor te stellen.  

Of ik Gods leiding ervaar? Ja, natuurlijk, op elk moment van mijn leven leef ik het leven dat God wil. Iets anders is niet eens mogelijk. Een vreemde gedachte te denken dat God een tegenstander kan hebben. Je God moet dan wel héél klein zijn.

Of ik wel eens persoonlijk tot God gebeden heb? Je bedoelt wellicht te zeggen 'tot een persoonlijk God' gebeden heb? Ja, natuurlijk, maar 'bidden' zoals jij het bedoeld is naief. Bidden is iets waar je nooit mee kan ophouden. Wanneer je het opvat zoals in het christelijk geloof, dan gedraag je je als een kind om de schoorsteenmantel tijdens de sinterklaasweken. Als de kleine mens God bidt om dit of dat (dat hij toch alstublieft door dit examen mag komen, dat God hem maar uit zijn financiële nood moge helpen, dat de rechtvaardige oorlog maar gewonnen moge worden, dat Annelies toch maar een studentenkamer mag vinden) gedraagt de moderne gelovige zich op precies dezelfde manier als de toverdokter, regenmaker en shaman van vroegere primitieve tijden. De wereldbeschouwing van de meeste gelovigen is nog steeds een kinderlijke wereldbeschouwing, omdat zij modern denken niet toelaat en niet toestaat conclusies te trekken uit het moderne weten. Een veel dieper geloof is:  ‘niet mijn wil, maar Uw wil geschiede’, want op deze manier laten we zien bewust te zijn van onze nederige plaats in het geheel, en het leven te aanvaarden zoals het is, zoals het komt.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 05:05:35 pm door NewMillennium »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: december 16, 2003, 05:01:34 pm »
Dan moet je ook niet denken dat bij die 2 miljard christenen wel een steekje los zit :|

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: december 16, 2003, 05:07:27 pm »
Zou het niet, gezien de inhoud van een aantal posts op dit forum, wenselijk zijn dat de GKV-forum moderators zich eens gaan bezinnen op het doel van dit forum?
Ik kan me in ieder geval niet aan de indruk onttrekken dat 2 Johannes vers 10 en 11 hier van toepassing is.
Daar staat: "Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken".
Op dit forum krijgen mensen de kans om de meest vreselijke dingen te schrijven waarmee zij heel de christelijke leer willen onderuithalen.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: december 16, 2003, 05:10:18 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:01:34 schreef Pulpeet:
Dan moet je ook niet denken dat bij die 2 miljard christenen wel een steekje los zit :|

Jij begrijpt het nog steeds niet. De enige gezonde conclusie die je uit deze fenomenen kunt trekken is deze:

Religie is een spel, ons fantaseren over de grenzen heen van ons denkvermogen.

Het heeft niets met 'een steekje los' te maken, maar met aan de ene kant ons vermogen tot denken en aan de andere kant de beperktheid van ons denkvermogen.

Het spel raakt het fundament van ons bestaan –ons gehele bestaan berust op denkvermogen- en is daarom zo moeilijk te doorbreken of aan de kaak te stellen. We voelen ons in ons innerlijk verplicht de godsdienst niet als een spel, maar als werkelijkheid aan te duiden. We voelen ons als mensen verplicht ons denkvermogen tot aan het uiterste te rekken om de raadsels op te lossen. Zo zijn de godsdiensten vol van mythen, pogingen om met een eenvoudig beeld bij benadering het wezen der wereld te karakteriseren (zoals het ontstaan van de wereld als een kunstwerk door de hand van een schepper, de wereld te zien als een strijdtoneel tussen twee tegengestelde machten, of een oerschuld te vinden als reden voor het lijden). En van die mythen maken wij vervolgens dogma’s. Dogma’s zijn ten diepste onmogelijk klinkende dingen (verhalen, redeneringen) waarin je móet geloven. En dat lukt ons niet omdat ze logisch en onvermijdelijk zijn, omdat we er in wíllen geloven. Dogma’s voldoen aan de behoefte tot een gemakkelijk te begrijpen synthese van de wereld en het leven te komen. Zo hebben wij in de godsdienst te maken met teugelloze fantasie en soms met een onvergeeflijke vereenvoudiging van de werkelijheid, met als onderwerp de meest diepzinnige en moeilijkste aspekten van het leven. Het resultaat is veelal platvloersheid. Als illustratie zou ik kunnen noemen het christelijke dogma dat hemel en hel afhankelijk is van de vraag of iemand de juiste theologie bezit (oftewel of iemand gelooft in een verhaal/overlevering).

De wortel van dit spel zijn de psychische problemen die voortvloeien uit de angst voor het bestaan en de vervreemding van onszelf. Satan, de Boze, is geen objektief religieus gegeven. De duivel, engelen en demonen zijn slechts beelden in de menselijke ziel, het resultaat van ons niet kunnen begrijpen van de totaliteit van al het bestaande. De strijd tussen God en de Satan is de kinderlijke voorstelling, de concretisering van onze innerlijke drama’s; drama’s die bij sommigen (Johannes op Patmos, de ufo contactpersoon?) zelfs psychoses genoemd kunnen worden. (psychose = staat van bewustzijn waarbij het contact met de werkelijkheid verstoord is geraakt). Zo is ook verlossing geen objectief gegeven. Ten hoogste ‘voelen’ wij verlossing als een moment waarop onze angst doorbroken wordt, of later een sleurgevoel van ‘het zit wel goed met mij’, of zelfs: ‘ik onderschrijf de formule tot het verkrijgen van verlossing’.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: december 16, 2003, 05:13:53 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:10:18 schreef NewMillennium:
[...]

Jij begrijpt het nog steeds niet.

Je bedoelt dat jouw mentale representatie van mij dat niet begrijpt.

Ik ben in sommige opzichten met je eens. Maar ik vind dat je in ieder geval alle godsdiensten in hun eigen waarde moet laten. Overal is wel wat op af te dingen.

/edit formulering wat aangepast
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 05:40:26 pm door Pulpeet »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: december 16, 2003, 05:14:26 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:07:27 schreef Justin:
Zou het niet, gezien de inhoud van een aantal posts op dit forum, wenselijk zijn dat de GKV-forum moderators zich eens gaan bezinnen op het doel van dit forum?
Ik kan me in ieder geval niet aan de indruk onttrekken dat 2 Johannes vers 10 en 11 hier van toepassing is.
Daar staat: "Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken".
Op dit forum krijgen mensen de kans om de meest vreselijke dingen te schrijven waarmee zij heel de christelijke leer willen onderuithalen.
Wordt op dit moment aan gewerkt :)

creatie

• Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: december 16, 2003, 05:17:45 pm »
NewMillennium: vind je het niet wonderbaarlijk dat er zo veel profetieën uit de Bijbel zijn uitgekomen en nog steeds uitkomen?
Zie bijvoorbeeld: http://www.harpazo.net/101/List.html

quote:

De ware Schepper van ons universum heeft geen bloedoffers nodig en komt met deze boodschap: Hebt elkander lief en vertrouw erop dat iedereen gered wordt. En niemand hoeft in verhalen te geloven. Verhalen kunnen je op weg helpen, maar denk je nu echt dat je eeuwigheid er van afhangt of je in een slecht overgeleverd verhaal van 2000 jaar geleden gelooft of niet? Wordt wakker, leef het leven van 2003. Word je bewust van alle kennis die de mensheid in duizenden jaren opgebouwd heeft en eer God ermee.

Hoe kom je aan deze wijsheid NewMillennium? Wat weet jij wel wat ruim 2 miljard christenen niet weten?

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: december 16, 2003, 05:20:54 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:07:27 schreef Justin:

Zo heeft de kerk alle eeuwen door gedaan. Wanneer het te moeilijk wordt en andersdenkenden voor kritiek zorgen die niet weerlegbaar is dan moet je ze excommuniceren, op de brandstapel zetten, of zelf maar weglopen en maar  weer een nieuwe kerk oprichten.

Snap je niet dat het hier niet gaat om 'boze werken'? Ik breng slechts ideeën naar voren en kom op voor de liefde. Dit heeft totaal niets met boze werken te maken. Ik kom met argumenten die het christelijk geloof beschuldigen van 'boze werken'. Waarom moet je dan boos zo iemand de mond snoeren? Is het niet eenvoudig de onschuld van het christelijk geloof aan te tonen? Stijgt het christelijk geloof ethisch niet huizen hoog uit boven alle goddeloze andere denkbeelden?

Wil je aantonen dat ik gelijk heb wanneer ik zeg dat christenen verblind zijn en zich als slaven onder een ideologisch juk opstellen en niet voor discussie vatbaar zijn?

Gaat het jou meer om het gelijkhebben van het geloof dan om het begrijpen van de werkelijkheid van het bestaan waarin we leven?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: december 16, 2003, 05:25:24 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:10:18 schreef NewMillennium:
[...]

..............

Religie is een spel, ons fantaseren over de grenzen heen van ons denkvermogen.

..............

Het gaat om Een Persoon. In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen. Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
NM, realiseer je je dat je maar één leven hebt en dat je in dit leven de keuze maakt voor de eeuwigheid?

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: december 16, 2003, 05:43:56 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:13:53 schreef Pulpeet:
[...]

Je bedoelt dat jouw mentale representatie van mij dat niet begrijpt.

Ik ben in een aantal opzichten met je eens. Maar ik vind dat je alle godsdiensten in hun waarde moet laten. Overal is wel wat op af te dingen.

/edit formulering wat aangepast

Het spijt me als ik het niet beter uit kan leggen, maar in mijn reaktie probeer ik juist te laten zien dat er aan niemand een steekje los zit, en alle godsdiensten en zienswijzen 'logisch' uit het menselijk bestaan voortkomen. Niemand heeft de waarheid in pacht, en in bijna alle zienswijzen zitten wel delen van waarde.

Waar ik alleen op wil wijzen is dat we ons nooit onvoorwaardelijk aan één ideologie moeten overleveren. Er is geen 'unieke en onfeilbare waarheid' waarin geloofd moet worden.  En sommige opvattingen zijn schadelijk voor een mens. Inderdaad, overal is wel wat op af te dingen. Ook op mijn leven. Als je daar op wijst, laat je mensen en godsdiensten dan niet in hun waarde?