Auteur Topic: De invulling van een dienst.  (gelezen 1380 keer)

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Gepost op: januari 02, 2003, 10:07:29 pm »
Wat de discussie over Godfashion  http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=99 in ieder geval laat zien is dat er een zeker behoefte is aan een een andere invulling van de dienst. Op dit 'topic' een discussie over de invulling van de dienst in het algemeen, op het topic "De tweede dienst" een discussie over de invulling van de tweede dienst.

Is het moeilijk om een eerste dienst qua invulling een andere vorm te geven? Ik denk het niet, laat ik eens een voorzet geven.

Om te beginnen zou het goed zijn als alle kerken een beamer en een pc aanschaffen. Boven de preekstoel kan dan een 'groot scherm' komen te hangen waarop dan de liturgie kan worden afgebeeld. Het moet toch mogelijk zijn om via 'internet' de nodige powerpointpresentaties van de te zingen liederen en de te lezen formulieren te downloaden.

Een kwartier voor aanvang van de  dienst begint kan een 'gospelbandje' of een 'koor' een aantal liederen ten gehoor brengen.

De rest van de liturgie tot aan de preek kan wat mij betreft hetzelfde blijven. Wel kunnen de verschillende liederen afhankelijk van het karakter begeleid worden door gitaar, piano of orgel.

Voor de preek begint, kan er eerst een stuk drama opgevoerd of een stukje video vertoond worden dat aansluit op het thema van de preek. Dat vraagt natuurlijk wel actieve begeleiding van gemeenteleden want de predikant kan natuurlijk ook niet alles in zijn eentje.

De dienst van de gebeden en de schriftlezing  kan door diverse gemeenteleden worden gedaan.

Wanneer gecollecteerd wordt legt een gemeentelid uit waarvoor de collecte is, eventueel kan hij of zij zijn verhaal laten ondersteunen met videobeelden.

Tijdens de collecte kan het 'bandje' of het koor een lied ten gehore brengen.

Moeilijk? Ik denk het niet. Kan het? Waarom niet? Komt het voor? Wie wel eens in Frankrijk naar de kerk is geweest ziet dat sommige zaken daar ook gewoon kunnen. Maar ook in America brengen artiesten als Michael W Smith en Rebecca St. James gewoon hun repertoire ten gehore tijdens een dienst.

Tot slot, in iedere kerk zou een zaaltje moeten zijn waarin mensen zich min of meer anoniem zouden moeten kunnen ophouden. Waar ze gewoon op de grond kunnen gaan zitten of staan leunen tegen een muur. En laten er 'goed herkenbare' pastors aanwezig zijn om mensen die vragen hebben direct te kunnen ondersteunen. Want wees eerlijk als je al die keurig net gekleede mensen ziet ook bij bij de verwelkomers dan loop je toch liever een straatje om dan dat je je in de kerk laat zien. Vandaar een zaaltje waar je zo in en uit kan lopen, maar wel zicht (videobeeld) van de kerk.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mart|inactief

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2003, 01:18:08 pm »
Multimedia in de kerk? Geef mij maar stilte, devotie, de mogelijkheid om te mediteren of na te denken over het Woord.

Nee, het is niet moeilijk om in lijn met de ons omringende cultuur met moderne technieken de dienst op te vrolijken. Jezelf bepalen bij de ontmoeting met God, de Allerhoogste, dat is wel moeilijk.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2003, 04:56:15 pm »
Een scherm waarop de te zingen liedteksten afgebeeld worden lijkt me wel voordelen hebben. Nu is het zo dat iedereen heel individualistisch in z'n eigen boekje zit te kijken. Met zo'n scherm krijgt het zingen een wat meer gemeenschappelijk karakter.

De ruimte moet er wel geschikt voor zijn. Ik bezoek nu een oude kerk, en ik moet er niet aan denken dat in die ruimte zo'n scherm komt te hangen. Lijkt me esthetisch niet verantwoord.

We moeten niet zo bang zijn voor nieuwe technieken. We maken ook gebruik van de boekdrukkunst, en dat was in de vijftiende eeuw ook een hypermoderne techniek. Voor alles geldt dat het met wijsheid moet toegepast worden

nijntje

  • Berichten: 84
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2003, 01:24:09 pm »
Jan W: ik ben het helemaal met je eens. Mail jij het ff naar de synode? ;)

Rianne

  • Berichten: 356
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2003, 09:35:40 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 16:56:15 schreef Pulpeet:
Een scherm waarop de te zingen liedteksten afgebeeld worden lijkt me wel voordelen hebben. Nu is het zo dat iedereen heel individualistisch in z'n eigen boekje zit te kijken. Met zo'n scherm krijgt het zingen een wat meer gemeenschappelijk karakter.

Helemaal mee eens!!
Ik vind het altijd mooi als we zo'n dienst hebben met een groot scherm. Alle psalmboekjes weg, iedereen kijkt naar het scherm en zingt mee. Beter dan allemaal hoofden weggedoken naar beneden...
Meteen af en toe een leuke powerpoint bij de preek, voor de mensen die wat meer visueel ingesteld zijn...

Lalage

  • Berichten: 498
  • Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2003, 09:55:13 pm »
Goed idee! Maar als ik kijk naar hoe de vrijgemaakte kerkdiensten nu gaan... zie ik dat nog niet snel gebeuren. In de kerk waar ik lid van ben (SoW) wordt wel heel veel geexperimenteerd met verschillende liturgische vormen. Zo hebben we diensten voor jongeren met veel visuele aspecten en vieringen met veel tijd voor stilte en meditatie.
Voorstel voor een begin van verandering: bouw in de dienst der gebeden een stukje in voor stil gebed. Heel simpel, zodat iedereen zelf even kan bidden. In het begin is het wat onwennig, maar naarmate je vaker stil bent, krijg je er steeds meer behoefte aan. Je zult zien dat je al snel vindt dat de stilte niet lang genoeg duurt.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Picardijn

  • Berichten: 5024
  • Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2003, 02:30:55 am »
We zouden ook gewoon niet meer naar de kerk hoeven gaan en we downloaden de preek voor de week.
Dan kunnen we er wat muziek bijzoeken, koffie drinken.

Dan houden we extra tijd over om in groepjes yoga te doen en wat theaters af te lopen. Gezamelijk naar de bioscoop gaan en dan na afloop in een kroegje wat napraten.

De predikant houdt wat meer tijd over om bloemetjes rond te brengen.

Zie het wel zitten de kerk van 2010.

Uitbreiding van de votum.

En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Rianne

  • Berichten: 356
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2003, 11:50:29 am »
Fantastisch joh!
Jij hebt écht goede ideeën...

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2003, 12:08:54 pm »
Leuk dat je zo goed meediscussieerd picardijn.

Ik zou zelf iets van mime of drama in de diensten wel heel mooi vinden. Op zo'n manier kun je mensen direct bij de kerkdienst betrekken en in onze visueel ingestelde cultuur kan het veel mensen ook aanspreken.

En over dat We zingen en we springen en we zijn zo blij gesproken:

Ik zou ontzettend blij zijn als dat iets meer in de kerk zou gebeuren. Nu is het: We zijn zo blij, maar dat is niet aan ons te merken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Rianne

  • Berichten: 356
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2003, 12:21:21 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 02:30:55 schreef Picardijn:
En we zingen en we springen en we zijn zo blij

Zou wel mooi zijn he!
Als we eens een stukje van onze blijdschap zouden laten zien... :o

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De invulling van een dienst.
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2003, 03:46:24 pm »

quote:

op 27 Jan 2003 12:08:54 schreef Marnix:
Ik zou ontzettend blij zijn als dat iets meer in de kerk zou gebeuren. Nu is het: We zijn zo blij, maar dat is niet aan ons te merken.


Is dat zo?
Ik ben lang niet altijd blij.
Meestal niet zelfs.
Waarom moeten we altijd blij doen in de kerk. Wat in de kerk gebeurt gaat toch over het echte leven. En dat is wat mij betreft meestal niet blij.
Ik kom naar de kerk voor troost.