Auteur Topic: helderziendheid, help!  (gelezen 10657 keer)

T.E Lawrence

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Gepost op: oktober 14, 2003, 09:17:43 am »
hallo,

kheb 'n vriendin die helderziend is. en we vragen ons af wat we er mee moeten, ze weet bijvoorbeeld van te voren dta er binnenkort een geliefde gaat overlijden, hoort ze zo'n galmende stem, '13 oktober gaat een geliefde heen, '
ja dat klinkt een beetje typisch, maar t's echt waar, en zij maar bidden enzo, maar hoe meer ze bid, hoe meer ze hoort., ze heeft een heel bijzonder dichte relatie met God, en ik geloof dat iemand die intensief bid, dat daar de satan nie tussen kan komen, maar als deze helderziendheid van GOd is, wat moet zij er mee? waarom wil God dat, ik bedoel, ze heeft dystrofie, als jullie dat wat zegt, het komt er op neer, dat ze dagelijks heel veel pijn heeft en zich nie kan bewegen,
die hele ziekte neemt ze net zo op als Job, daarom heeft ze ook zo'n goede geloofsband, maar hoe kijkt de kerk tegen helderziendheid aan? kan iemand ons helpen, ons door verwijzen met iemand die er verstand van heeft, want die vriendin (knoem haar nu voor het gemak ff Maria) vindt dat niet leuk dat ze steeds al die stemmen hoort enzo,
bv.d Lawrence,

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2003, 09:45:22 am »
Hmmm dat is echt heel lastig. Als ik de bijbel goed lees staat er dat je geen toekomst mag voorspellen. Dat is denk ik het belangrijkste. Vanuit dat oogpunt kan ik gewoon niet geloven dat het van God afkomstig is.

Nu terug naar wat je schrijft. Ik ken iemand die het heel sterk had en persoonlijk heb ik het in zeer lichte vorm. Wat die ander en ik ermee doen? Negeren.... gewoon negeren. Als je ermee bezig gaat wordt het steeds sterker. Gewoon blijven bidden of Hij het weg wil nemen, en praten met de predikant/voorganger van je gemeente....
Maar ga er alsjeblieft niks met de voorspellingen zelf doen. Ik zie vanuit de bijbel namelijk geen aanknopingspunten om dat te doen.

Eentje dan, als je weet dat iemand gaat overlijden die God niet kent, of vaarwel heeft gezet kun je natuurlijk nog wel extra met zo iemand bezig gaan, maar ook dan moet je niet vertellen wat je weet over het overlijden.... Gewoon evangeliseren.

Ook heel veel sterkte voor jou en je vriendin voor die dystrofie.
Pinkeltjefan

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2003, 12:16:12 pm »

quote:

op 14 Oct 2003 09:17:43 schreef T.E Lawrence:
hallo,

kheb 'n vriendin die helderziend is. en we vragen ons af wat we er mee moeten, ze weet bijvoorbeeld van te voren dta er binnenkort een geliefde gaat overlijden, hoort ze zo'n galmende stem, '13 oktober gaat een geliefde heen, '
ja dat klinkt een beetje typisch, maar t's echt waar, en zij maar bidden enzo, maar hoe meer ze bid, hoe meer ze hoort., ze heeft een heel bijzonder dichte relatie met God, en ik geloof dat iemand die intensief bid, dat daar de satan nie tussen kan komen, maar als deze helderziendheid van GOd is, wat moet zij er mee? waarom wil God dat, ik bedoel, ze heeft dystrofie, als jullie dat wat zegt, het komt er op neer, dat ze dagelijks heel veel pijn heeft en zich nie kan bewegen,
die hele ziekte neemt ze net zo op als Job, daarom heeft ze ook zo'n goede geloofsband, maar hoe kijkt de kerk tegen helderziendheid aan? kan iemand ons helpen, ons door verwijzen met iemand die er verstand van heeft, want die vriendin (knoem haar nu voor het gemak ff Maria) vindt dat niet leuk dat ze steeds al die stemmen hoort enzo,
bv.d Lawrence,

helder zien (of horen?) op zich is geen probleem,
het wordt een probleem als de helderziende (horende) zelf niet kan onderscheiden of de bron van deze helderziendheid (horendheid) juist is of niet, want dan blijkt dat dat zien (horen) toch niet zo helder is,
maar een kriterium kan zijn als dit vermogen ervoor zorgt dat de liefde in de wereld vermeerderd, dan is er niets mis mee en dat is dan tevens ook de bedoeling van zo'n gave

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=342
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2003, 12:27:04 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2003, 12:25:41 pm »

quote:

hallo,

kheb 'n vriendin die helderziend is. ,

Overgenomen van stichting Promise.

Tegenwoordig is het praktiseren van paranormale "gaven" de meest voorkomende vorm van "moderne" toverij. Vandaag de dag wordt nog steeds door duizenden psychologen en psychiaters de theorie aan de man gebracht dat er in de ziel een onbeperkt potentieel ligt opgeslagen aan krachten en mogelijkheden. In het verlengde hiervan ligt de psychologie van Jung (een overtuigd occultist), die spreekt van het onderbewuste, het collectieve bewuste, etc. Een mensbeeld dat we nergens in de Bijbel tegenkomen. We moeten ons niet afstemmen op onze eigen mogelijkheden en krachten in onszelf. Jezus zegt:
"Heb geloof in God." (o.a. Mark.11:22)
Paranormale krachten zijn niet een uiting van iets wat al in de mens leeft, maar een zuiver demonische manifestatie. Satan wil de mens laten denken dat deze kracht uit zijn eigen ziel, geest of onderbewuste komt, dus van binnen een persoon. Als Adam, de eerste mens, paranormale krachten zou hebben gehad voor dat hij in zonde viel, zou Jezus, de tweede Adam, die zonder zonde was, zeker dit soort krachten ten toon gespreid hebben. Hij heeft echter telkens gezegd dat Hij de wonderen niet deed, maar het Zijn Vader was, Die het deed door Hem. (Joh.5:30)

Als gelovigen nu hebben we juist afstand gedaan van het psuche leven (onze oude gevallen natuur). De Bijbel zegt ons duidelijk dat we dit leven moeten doden, in plaats van het te ontwikkelen door de demonische wereld.(Joh.12:24, Matt.16:24-25) De enige bovennatuurlijke gaven, die wij ten toon mogen spreiden, zijn de gaven van de Geest. Niet bewerkt door een kracht in de mens, maar doordat de wedergeboren mens deel heeft gekregen van de goddelijke natuur (2Petr.1:4) en de Heilige Geest ontvangen heeft, die de genadegaven een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil (1Kor.12:11)

Als je spreekt over paranormale gaven is de mens te zien als een doorgeefluik van satan of van God. Een andere mogelijkheid is er niet. In 1Kor.12:7 wordt het doen van wonderen ook een openbaring van de Geest genoemd.

Satan, de grote imitator van God, "geeft" mensen ook gaven van genezing en krachten. Hoe moet je nu vanuit de Bijbel onderscheid maken tussen wonderen van God of van satan.?
We noemen enige Bijbelse criteria ter onderscheiding.

Wonderen en gaven van God:
Alleen bij wedergeboren mensen (die deel aan de goddelijke natuur hebben), die de Heilige Geest ontvangen hebben en een tweede restrictie: die op dat moment in staat zijn door de Heilige Geest gebruikt te worden.(geen vleselijk leven, bewuste zonden etc.)(1Kor.12:7, Rom.12;6)
Tot opbouw van de gemeente en verheerlijking van Jezus Christus. Dus niet voor commerciÎle doeleinden, beroepsgenezers of tot eer van zichzelf. (Rom.12:3-6, 1Kor.12:7+20)
De wonderen en de gaven kunnen niet altijd geclaimd worden door de mens, zoals bij occultisten, die zelf beschikken wanneer ze een gave gebruiken, b.v. op een spreekuur. 1Kor.12:11 zegt dat de mens niet daarover kan beschikken, maar de Heilige Geest gelijk Hij wil. De Heilige Geest beschikt over het tijdstip.
Gaven van God zijn in tegenstelling tot gaven van de satan niet vermoeibaar voor een mens. Een occultist moet zich altijd "opladen" met occulte dingen, zoals een magnetiseur die yoga of spiritisme of drugs gebruikt als oplaadmiddel. Na de pinkstertoespraak van Petrus kwamen 3000 mensen tot bekering.(Hand.2:41)
Wonderen, b.v. gaven van genezing, gebeuren altijd volledig en volkomen. God kent geen half werk. Bovendien zien we dat het accent ligt op geestelijke heling en wedergeboorte, en niet altijd op lichamelijke genezing.
Occulte "gaven" (paranormaal) zijn in vele gevallen overerfelijk en overdraagbaar, b.v. van vader op zoon of via voorgeslachten. Ook dit is niet Bijbels, gezien punt 1 + 3.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2003, 12:27:16 pm »
Het is geen leuke boodschap, maar ik wil het jullie toch niet onthouden.

Tenslotte dient ook opgemerkt te worden dat wedergeboren gelovigen occult belast kunnen zijn en occulte gaven kunnen hebben. De Heilige Geest verbindt zich aan onze geest (Rom.8:15-16) De boze geest bindt zich aan ons vlees en onze ziel. (Gal.3:1, 2Tim.2:26, 1Tim.5:15, Ef.4:27, 1Petr.5:8, 1Joh.4:1-6, 1Kor. 10:20, 2Kor.11:3-4)(een andere geest ontvangt)
Satans belofte aan Eva, dat zij als God kon worden,zou niet meer dan een holle frase zijn geweest als ze reeds over goddelijke krachten beschikte.Voor en na de zondeval van de mensheid is de mens beperkt in de mogelijkheden van zijn natuur. Toverij is proberen die geschapen grenzen te willen doorbreken (terwijl dit niet kan). Het gevolg van deze zondige wilsintentie is dat men een speelbal wordt voor demonische machten. Deze willen dat de vrucht van de zonde, de totale verstoring van de scheppingsnatuur van de mens, nog meer in de mens werkt.
Het is een bekend gegeven dat toverkrachten meer "vrij" komen, als de mens nog meer scheiding maakt tussen lichaam, ziel en geest.(b.v. door te vluchten uit het lichaam, uittredingen, zelfkastijding, ascese enz..) En dat is precies in tegenstelling met het scheppingsdoel, nl. eenheid en harmonie in relatie met God. De mens wordt zo een medium voor de invloed van de boze en laat zo de geweldige mogelijkheden die God op geestelijk terrein geboden heeft in Christus liggen. Door geloof, uit genade (Ef.2:8 - behouden zijn is een gave van God door het geloof, niet uit onszelf, net zoals alle gaven, anders is het geen gave) kan de mens nu deel krijgen aan de goddelijke natuur (2 Petr.1:4) en zo door de Heilige Geest deel hebben aan de geestesgaven.
Waarbij opgemerkt dient te worden dat de Heilige Geest van een totaal andere rangorde en natuur is dan alle andere geesten. Dit omdat andere geesten(engelen) Bijbels gezien scheppingen zijn, begrenst door de natuur van hun schepping door de Heilige Geest. De Heilige Geest wordt niet begrenst als bij schepselen, omdat de Heilige Geest een goddelijke natuur heeft, die onbegrensd is. We zien b.v. ook dat vele wonderen door Mozes gedaan, niet door de tovenaars van Egypte nagedaan kunnen worden. B.v. de derde plaag.(Ex.8:18) De mens nu heeft door het evangelie van Christus de mogelijkheid niet te zondigen (Rom.8:13) en wedergeboren te worden en onlosmakelijk verbonden te worden met de Heilige Geest in onze geest.(Rom.8:15-16)
De Bijbel waarschuwt dat in het laatst der tijden bedrieglijke wonderen en tekenen de komst van de antichrist vergezellen. Deze wil de mensen de indruk geven God te zijn, maar krijgt daardoor steeds meer grip op de zielen van de mensen. In Open.18:23 wordt de toekomstige wereld getypeerd als het oude Babylon, waarvan gezegd wordt dat God het zal vernietigen:-want uw kooplieden waren de machthebbers der aarde, want door uw toverij werden alle volkeren verleid. Of zoals in het Oude Testament gezegd wordt over het oude Babel, wat een beeld is van het toekomstige wereldrijk Babel in
Jes.47:9-11: "Ondanks uw vele toverijen en zeer krachtige bezweringen overvalt u een verderf, dat gij niet vermoogt te verzoenen."
Het lot van de tovenaars is, als ze zich niet bekeren, de poel die brandt van vuur en zwavel. Openb. 21:8, 9:20, 16:13, 13:11-13) Laten we deze tijd onderkennen zoals de Here Jezus onszelf zegt in Lukas 12:55: "laten we ons dan bewust zijn hoe we ons van de afgoden tot God bekeerd hebben, om de levende en waarachtige God te dienen en uit de hemelen Zijn Zoon te verwachten. (1Thess.1:9-10)
G. Feller
1989  Stichting Promise

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2003, 12:36:43 pm »
Het is een bemoedigende boodschap, ik wil het jullie niet onthouden.

Joh.10: 34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw
wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft,
de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere
nog dan deze
, want Ik ga tot de Vader;
J o h a n n e s 1 4
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2003, 01:33:49 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2003, 04:14:43 pm »

quote:

hallo,

bv.d Lawrence,
Draagt ze de hele wapenrusting Gods:? Ef 6
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2003, 04:27:41 pm »

quote:

op 14 Oct 2003 12:36:43 schreef cheese:
Het is een bemoedigende boodschap, ik wil het jullie niet onthouden.

Joh.10: 34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw
wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

12 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft,
de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere
nog dan deze
, want Ik ga tot de Vader;
J o h a n n e s 1 4
Is goed, als Handelingen 1 tot en met 28 ook werkt in jouw leven, dan mag je je uitstrekken naar Handelingen 29.

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2003, 04:37:56 pm »

quote:

hallo,

ja dat klinkt een beetje typisch, maar t's echt waar, en zij maar bidden enzo, maar hoe meer ze bid, hoe meer ze hoort., ze heeft een heel bijzonder dichte relatie met God, en ik geloof dat iemand die intensief bid, dat daar de satan nie tussen kan komen, maar als deze helderziendheid van GOd is, wat moet zij er mee?
Annie Berents - Karkdijk schreef het boekje:
En nu...
pak aan!

De geestelijke wapenrusting
ISBN 90-5798-021-5
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2003, 04:49:52 pm »

quote:

hallo,

kan iemand ons helpen, ons door verwijzen met iemand die er verstand van heeft, ,

Komt jouw vriendin zondags in een gemeente waar de gaven van de Geest kunnen/mogen functioneren? Zij zal dan een bijbelse toetsing kunnen toestaan. Als het een occulte geest is, dan zal die zich absoluut niet willen onderwerpen aan het daar aanwezige leiderschap.
Occulte geesten kenmerken zich door "het in geen gemeente te kunnen vinden"
Profetie kenmerkt zich door "vermaning, bemoediging,en opbouw zijn.
Het voorspellen van sterven en andere dramatische gebeurtenissen, hoort niet bij de Heilige Geest.

Marnix

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2003, 05:36:03 pm »
Moeilijk onderwerp. Een vriendin van me heeft ook vreemde dingen meegemaakt, geesten gezien en zo... maar gelooft wel in God... blijkbaar kunnen dit soort dingen soms wel samengaan... Als je als helderziende bekeerd zou worden... zou je dan opeens niet meer helderziend zijn? Let trouwens op, occultisme is iets anders dan helderziendheid... bij occultisme zoek jij geesten op..... bij helderziendheid zoals in dit geval zoeken ze jou op...
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2003, 06:03:58 pm »

quote:

op 14 Oct 2003 17:36:03 schreef Marnix:
maar gelooft wel in God...

De duivel gelooft ook in God.

En als je bezocht wordt door de duivel en hij jou bepaalde gaven geeft, dan is er toch iemand nodig die die geesten kan onderscheiden.

Dat is ook een gave van de Geest, het onderscheiden van geesten.

T.E Lawrence

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2003, 06:09:29 pm »
hallo,

bedankt allemaal voor jullie reactie,
ik zelf denk niet zoals wilhelmina denkt dat het alleen uit de duivel is, God die geeft ook gaven, 'gaven van genezing, spreken in tongen, profeteren.'
ik vind het niet goed om alles bovenmenselijk meteen naar de duivel toe te schuiven,
weet je, ze ziet niet alleen ellendige dingen zoals overlijden enzo, maar net zo goed positieve dingen en leuke dingen die staan te gebeuren,
maar goed,
ga door, ik luister met belangstelling,

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2003, 06:12:28 pm »

quote:

op 14 Oct 2003 18:09:29 schreef T.E Lawrence:
hallo,

bedankt allemaal voor jullie reactie,
ik zelf denk niet zoals wilhelmina denkt dat het alleen uit de duivel is, God die geeft ook gaven, 'gaven van genezing, spreken in tongen, profeteren.'
ik vind het niet goed om alles bovenmenselijk meteen naar de duivel toe te schuiven,
weet je, ze ziet niet alleen ellendige dingen zoals overlijden enzo, maar net zo goed positieve dingen en leuke dingen die staan te gebeuren,
maar goed,
ga door, ik luister met belangstelling,

Ja, God geeft ook gaven, maar die moeten wél onder leiderschap functioneren.

En denk erom, de duivel is de aap van God.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2003, 06:15:34 pm »
@Marnix, zoals gezegd... ik heb er ook een klein beetje last van. Maar ik weet ook dat het niet van God afkomstig KAN zijn. Hij gaat niet aan de ene kant iets glashard verbieden en vervolgens het aan zijn kinderen geven. En als het niet van Hem komt is het dus van de duivel. Zo simpel zie ik het, ik zie geen enkele bijbelse onderbouwing waardoor helderziendheid opeens toegestaan zou worden.

Ik ben slechthorend, komt ook niet van God... ik ben licht helderziend, doe ik niks mee en negeer het tenallentijde. God wil niet dat ik daar gebruik van maak, dan moet ik niet wijzer dan Hem willen zijn.
Pinkeltjefan