Auteur Topic: helderziendheid, help!  (gelezen 10654 keer)

fruitbat

• Just say NO to religion!!
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #30 Gepost op: oktober 15, 2003, 01:37:40 am »

quote:

op 14 Oct 2003 22:07:57 schreef Alfredt:
T.E Lawrence, ik snap niet dat je het hebt over beschuldigingen en zo. Ik schrijf notabene dat ik het zelf ook heb. Dat de mens last heeft van de gevolgen van de zondeval maakt hem nog niet door de duivel bezeten.
Iemand die aan helderziendheid leidt (ja zo zie ik dat wel vanuit de bijbel ja) is geen slecht mens hoor. Anders zou iemand die griep heeft ook een slecht mens zijn. Dat neemt niet weg dat je als je simpelweg naar de bijbel kijkt. (Dat moet de belangrijkste bron zijn.) Je moet zeggen dat je het niet mag toepassen.

Dus niks beschuldigen, niks bezetenheid.... gewoon een gevolg van de zondeval. En duidelijke regels over hoe er mee om te gaan.
Ook als je bid kun je griep hebben.... vergeet dat niet :)

/enneh Wilhelmina is juist op dit forum iemand die gelooft in de hedendaagse gaven van de Geest. Dus wat dat betreft denk ik dat je haar berichten in een iets ander licht moet lezen :)

Gewoon een kwestie van neger-en.. als ik moet beschrijven wat ik vanuit mijn ooghoeken waarneem... het beste is de duivel geen voet te geven... als je het juist erkent geef je hem de mogelijkheid om zich uit te leven.

En de duivel zal je altijd pakken waar je zwak bent!!! :|
No desire to the flesh-pots, they are less than nothing and I go forward to the mark!

Scholasticus

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #31 Gepost op: oktober 15, 2003, 08:52:52 am »

quote:

op 14 Oct 2003 23:36:46 schreef Wilhelmina:
[...]

Nee dat meisje moet in ieder geval bereid zijn zich mét haar gaven, onder geestelijk leiderschap te stellen.
Er zijn namelijk veel mensen die menen bepaalde gaven van God te hebben gekregen, maar niemand in hun leven toelaten om dat te toetsen.
Dat kan duiden op rebellie, en dat is een zonde die veelal aanegstuurd wordt door geesten die niet uit God zijn.

Ik merk namelijk bij de topic-starter, dat hij aanvankelijk om hulp vraagt, maar die eigenlijk niet uit de bijbel wenst. Meteen ook begint te roepen dat ik er geen verstand van heb.
En dat is, althans voor mij een veeg teken.

Nog een keer de vraag: hoe zit het met dat geestelijk leiderschap? In de gemeente gaat het toch om het gezag van Gods Woord? Dan moet je vanuit de bijbel een richting kunnen vinden voor het omgaan met een gave (?) als helderziendheid.
Zoals jij schrijft lijkt het alsof er naast de bijbel een autoritaire leidersfiguur in de gemeente is die overal over mag oordelen. Volgens mij geen christelijk patroon.
Je zou ook kunnen denken aan het gevaar van manipulatie. Zie http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1288
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 08:58:21 am door Scholasticus »

Marloes

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #32 Gepost op: oktober 15, 2003, 09:07:00 am »

quote:

op 14 Oct 2003 09:17:43 schreef T.E Lawrence:
hoort ze zo'n galmende stem, (..) maar hoe kijkt de kerk tegen helderziendheid aan?
NB dit valt in de parapsychologie onder 'helderhorend' (stemmen van zgn 'gidsen' die iets aan je doorgeven), niet onder 'helderziend' (dat is beelden zien). In ekl geval is het niet iets dat uit jezelf komt, maar van buitenaf.
Kijk eens op www.occultenlicht.nl, misschien kunnen zij verder helpen?
[Prediker 7:29]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #33 Gepost op: oktober 15, 2003, 10:02:03 am »

quote:

op 15 Oct 2003 09:07:00 schreef Marloes:
[...]

NB dit valt in de parapsychologie onder 'helderhorend' (stemmen van zgn 'gidsen' die iets aan je doorgeven), niet onder 'helderziend' (dat is beelden zien). In ekl geval is het niet iets dat uit jezelf komt, maar van buitenaf.
Kijk eens op www.occultenlicht.nl, misschien kunnen zij verder helpen?
daar kun je oa lezen Fantasie en sprookjes – houd afstand!, dus liefhebbers van Lewis en Narnia opgelet houdt uw kinderen verre van deze verschrikkingen :( :? :z O-) 8)7
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

T.E Lawrence

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #34 Gepost op: oktober 15, 2003, 10:16:59 am »
hey, Wilhelmina
ik heb weinig behoefte aan een duel tussen jou en mij, maar ik wou ff dit zeggen, jij zegt dat ik pas tevreden bent, als jullie naar mijn mondje praten, en dat ik niet naar de bijbel wil luisteren,
hey wil, dat klopt nie, het komt hier op neer, dat ik niet geloof dat elk stukje bovenmenselijkheid van de satan is, en dat jij dat wel gelooft, ik wil graag naar de bijbel horen, maaer ik heb niet het idee dat jij dat doet, tot nu toe komen jullie niet verder dan wat ik zelf heb bedacht, snap je,
ik heb graag hulp uit de bijbel, maar dan wel uit de bijbel en niet jouw visie v an de bijbel, en dan kom jij aanzetten met bijbelteksten van :'kies heden wie gij dienen zult.' ja ho es ff, hoezo een tekst uit zijn verband rukken, zij dient toch die helderziendheid niet, ze gaat er juist mee naar God toe en vraagt wat ze er mee moet, ik kan ook wel met bijbelteksten smijten, 'uw zonen en dochters zullen profeteren en de jongelingen zullen gezichten zien..' Hand 2: 17,
ik bedoel dat vind ik nie fair, zo kun je nie met de bijbel omgaan, ik bedoel dan kan ik ook zeggen dat er in de bijbel staat 'er is geen God.'
ik heb een beetje het idee dat ik jou behoorlijk heb gekwetst, zo reageer je tenminste, jammer met man geen kwaad met kwaad vergelden, maar je hebt ons ook diep gekwetst,

okee, nu weer ff plenair,
wat vinden jullie dan van Samuel, die zijn boodschappen krijgt, en visioenen, worst zelf herhaaldelijk 'ziener' genoemd,
de genezingen die Paulus doet, ook vrij bovenmenselijk,
en veel meer dingen, wat vinden jullie?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #35 Gepost op: oktober 15, 2003, 10:17:26 am »

quote:

op 15 Oct 2003 08:52:52 schreef Scholasticus:
[...]

Nog een keer de vraag: hoe zit het met dat geestelijk leiderschap? In de gemeente gaat het toch om het gezag van Gods Woord? Dan moet je vanuit de bijbel een richting kunnen vinden voor het omgaan met een gave (?) als helderziendheid.
Zoals jij schrijft lijkt het alsof er naast de bijbel een autoritaire leidersfiguur in de gemeente is die overal over mag oordelen. Volgens mij geen christelijk patroon.
Je zou ook kunnen denken aan het gevaar van manipulatie. Zie http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1288

Je draaft ongelofelijk door. Had de GKV niet de tucht hoog in het vaandel.
Wat bedoel je nu, dat alle gemeenteleden maar kunnen doen, en dat alles in de Naam van de Heer?
Is het niet zo dat onze leiders waken over onze zielen, en in dit geval ook over de zielen die het slachtoffer zouden kunnen worden van de waarzeggende geesten die zich in een gemeente manifesteren? Dát is pas manipulatie, de zonde der tovenarij, zoals de bijbel dat noemt. Mensen via een woord van God proberen te manipuleren.

1 Corinthe 14:29  Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen.

Lijkt me duidelijk. Blijkbaar is het nodig dat profeten op hun echtheid getoetst worden. Niks geen manipulatie, maar bescherming van argeloze slachtoffers.

Er worden veel te veel "profetien"uitgesproken vlak voor het vertrek, zogenaamd op de parkeerplaatsen. Die hebben terecht de naam "parkeerplaatsprofetieen".
Altijd zo'n persoon meenemen naar een geestelijk betrouwbaar persoon om zijn "Woord van de Heer" te laten toetsen. Haakt hij op dat moment af, dan zegt dat genoeg.
Het is heel verstandig en zeer bijbels om woorden van de Heer te laten toetsen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #36 Gepost op: oktober 15, 2003, 10:20:22 am »

quote:

op 15 Oct 2003 10:16:59 schreef T.E Lawrence:
, het komt hier op neer, dat ik niet geloof dat elk stukje bovenmenselijkheid van de satan is,
Ik ook niet, blijkbaar heb je wat moeite met begrijpend lezen.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #37 Gepost op: oktober 15, 2003, 10:48:09 am »

quote:

Altijd zo'n persoon meenemen naar een geestelijk betrouwbaar persoon om zijn "Woord van de Heer" te laten toetsen. Haakt hij op dat moment af, dan zegt dat genoeg.
Het is heel verstandig en zeer bijbels om woorden van de Heer te laten toetsen.

wat zijn de kriteria om een geestelijk betrouwbaar persoon te zijn?
in bovengenoemde zin dus, dat ze het onderscheidingsvermogen zouden hebben om bepaalde (geestelijke) dingen te kunnen beoordelen, worden deze mensen verkozen, apostolistische successie?

en in de herhaling:
Wilhelmina, de menselijke geestelijk leider die je noemt, hoe komt deze aan zijn ambt? wie toetst hem?
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2003, 11:53:38 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #38 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:40:05 am »
Hallo mensen,

Een behoorlijk uiteengezette reactie van mijn kant. Ik vraag me heel ernstig af waar we nu mee bezig zijn… Waar is de liefde voor een naaste, ligt die alleen in het aanreiken van beschuldigingen? (Enkele uitzonderingen daargelaten.) Want net als Lawrence zie ik inderdaad veel - soms indirecte - beschuldigingen. Wat ik als - trachtend niet te (ver)oordelende - lezer hier steeds weer bemerk, is afkeuring, en zelfs aanvallen richting Lawrence zelf.
Wilhelmina > Ik vermoed dat vooral jij, als je diep en eerlijk in je hart kijkt, wel ziet wat ik bedoel. Je bent gewoon oneerlijk bezig, vanuit nijd reagerende, en dat brengt valse, stekelige reacties teweeg. Je merkte zelfs iets op over Lawrence zijn woede. Zijn boosheid geeft jou te denken? Op wat voor manier dan als ik dit vragen mag? Deze opmerking komt op mij als bijzonder negatief over, zeker gezien in het licht van wat je daarna schrijft. Wat ik er - naar mijn bescheiden mening - uit opmaak, is dat deze jongen gewoonweg om dat meisje geeft, het erg vindt dat zij er mee zit, is dat verkeerd?
Lawrence > Ik hoop niet dat je je ongemakkelijk voelt omdat ik nu misschien voor jou aan het spreken ben, terwijl je prima zelf je mond kunt roeren en zeggen waar het op staat,
Iedereen > maar ik reageer zuiver en alleen vanwege het feit dat ik het bewonderenswaardig vind dat iemand op deze manier hulp durft te vragen voor een vriendin, en ik het alleen maar schandalig kan noemen dat er op een dergelijke manier geantwoord wordt!

Mijn uitgangspunt bij het geven van een mening over een bepaald onderwerp/persoon, is LIEFDE. Natuurlijk is het zo dat - op Bijbelse gronden - verkeerd bevonden dingen gezegd moeten worden, maar doe dat dan vanuit een liefdevolle positie, verplaats je in deze persoon en kies je woorden met zorg. Doe je dat niet, dan zijn de gevolgen vaak nog veel erger dan het oorspronkelijke kwaad! Kun je het niet, hou dan dus liever je mond!! Ik heb helaas met eigen ogen moeten zien - en erkennen - hoe dat gaan kan.
Waar is onze liefde gebleven, zijn wij nu niet net als de farizeeërs, schriftgeleerden en andere mensen die zomaar hard hun oordeel uitspraken? Kom nu a.u.b. niet aanzetten met 'zachte heelmeesters…', want Jezus' aanpak was er één van Liefde, en moet HIJ niet ons voorbeeld wezen? Hij veroordeelde een prostituee niet door haar te stenigen, wel gaf Hij hen Zijn boodschap, maar kan iemand mij een tekstverwijzing aanreiken waarin Jezus kwaad werd op iemand? Ik heb het uiteraard niet over de gebeurtenissen in de tempel, waarbij Jezus de handelaren verjoeg. Mensen, oordeel nu eens niet direct keihard, denk na voor je wat zegt…

Dan over de verwarring tussen helderziendheid/waarzeggerij/occultisme. Dingen horen of zien - helderziendheid dus - is iets heel anders dan de toekomst voorspellen - waarzeggerij dus -. Het wordt vaak over één kam geschoren maar dat is niet terecht! Helderziendheid is het waarnemen van gebeurtenissen of voorwerpen buiten de 'normale', bekende zintuigen om. Waarzeggerij daarentegen is de 'kunst' van het voorspellen van de toekomst. Als je oppervlakkig leest is dat hetzelfde, maar toekomstvoorspelling kan op ieder moment worden gedaan, terwijl helderziendheid plotseling en heel willekeurig optreedt. Oké, als je een stem hoort met een datum is dat wel heel concreet, maar voorspelt die vriendin dan ook de toekomst? Ze krijgt het toch alleen maar te horen???
Het bedrijven van waarzeggerij is inderdaad een gruwel in Gods ogen, maar ik kan nou niet bepaald er uit opmaken dat dit meisje dat doet. Doet zij actief aan waarzeggerij, voorspelt ze dingen aan andere mensen, dan is het een ander verhaal en is ze natuurlijk uitermate verkeerd bezig. Maar die indruk is mij niet toegedaan.

Voor de mensen onder ons die alles nog beschouwen als één en dezelfde zaak, een heel korte samenvatting over de verschillen:
- Helderziendheid: hiermee bedoelt men het waarnemen van gebeurtenissen of voorwerpen buiten de 'normale', bekende zintuigen om. Dus: iets 'voelen', 'zien', 'horen, maar dan niet op de normale manier zoals iedereen dat ziet, maar bijv. in de vorm van een soort droom, visioen, kortom: BEELDEN. Horen valt hier overigens ook onder omdat beelden vaak samengaan met geluiden/stemmen.
- Waarzeggerij: dit is de 'kunst' van het voorspellen van de toekomst. Men weet dus heel zeker dat iets gaat gebeuren, op een bepaald tijdstip, met wie/wat, etc. Men bedrijft waarzeggerij, dat wil zeggen: het is iets wat je doet, vertelt aan mensen om je heen, of gebruikt voor andere - commerciële - doeleinden.
- Paranormaal: dit betekent dat het betrekking heeft op iets wat men niet met de gewone, bekende zintuigen kan waarnemen. Een ander woord is bovennatuurlijk, dit omdat het dus niet gaat om zintuigen die ieder mens heeft en waarvan bekend is hoe ze werken, wat ze kunnen waarnemen, etc..
- Occultisme: ook wel de 'leer van het occultisme', dit is iets esoterisch, alleen voor ingewijden te 'begrijpen', alleen zij weten wat te doen. Iemand kan geen occultisme bedrijven zonder kennis.
- Toverij/tovenarij: de toepassing van toverkunst, het gebruiken van zwarte magie, hekserij, etc. Hierbij gebruikt men ook spreuken, bezweringen, etc.

Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen en discussiéren maar dit is even een uiterst beknopte samenvatting, zonder overigens mijn eigen mening er doorheen te gooien.

Hoe om te gaan. Negeren vind ik erg makkelijk uitgesproken, natuurlijk is het de kern, maar wat als je geconfronteerd wordt met zulke scherpe ervaringen, kun je dat dan zo één-twee-drie? Heeft niemand een iets praktischer verwijzing over het omgaan met wat je overkomt? Nou is die site van Marloes niet direct geschikt - in mijn ogen is het meer een site over kinderen en het occulte - maar het is in ieder geval een poging.
Ik vraag mij af wat er gestaan zou hebben als reactie, wanneer Lawrence een vriendin had met de gave van genezing - of hoe je het ook zou willen benoemen -. Als er dan werd gevraagd naar hoe je met zoiets verder moet hadden er vast tientallen positieve reacties gestaan, maar wat mij belangrijker lijkt: verwijzingen naar mensen, instellingen, etc. die hier ervaring mee hadden. Waarom dan nu alleen maar 'negeren'? Niet dat ik het weet, maar als jullie het dan ook niet weten moet je in mijn ogen niet met zoiets simpels aan komen zetten. Ik kom er toch ook eerlijk voor uit dat ik geen idee heb waar zij terecht zou kunnen?
Tevens lijkt mij zeer duidelijk dat zij er al voor bidt, ik geloof juist dat dat de kern is van deze vraag: ze bidt ervoor - ertegen dus, of in iets andere bewoordingen: ze bidt of het weggenomen mag worden - maar toch blijft het. Waarom dan weer zeggen: 'bid dat het weggenomen mag worden'? Volgens mij hebben andere mensen hier moeite met begrijpend lezen!

Nog even een opmerking aanhalen:

quote:

op 14 Oct 2003 23:18:43 schreef Wilhelmina:
[...]
Het spijt me voor jou, maar als haar God niet verenigbaar is met een geestelijk leiderschap in een gemeente, moet je je vragen over welke God jij het hebt.

Wilhelmina toch! Jij met je - zo je het voor doet komen - uitmuntende kennis over wat de waarheid is, komt hier aanzetten met een vraag over WELKE GOD?? Ik dacht toch echt dat wij allen hier geloven in het bestaan van één God, de ware Almachtige? Bedoel je dat de God van het meisje een afgod zou zijn? Wat is dit voor idiote vraag? Daar zou ik wel eens een antwoord op willen.

Ik kan hier nog uren over doorgaan, maar aangezien er nu al eindeloos naar elkaar wordt uitgehaald, lijkt het me beter het hierbij te houden. Iedereen is een andere mening toegedaan over dit onderwerp. Iedereen heeft zijn of haar ideeën over hoe iets zou moeten gaan. En dus krijg je onmin…Laten we daar voor oppassen!

Lawrence, veel wijsheid gewenst in jullie zoektocht, ik zal voor jullie bidden. En één ding nog: ik weet niet waar je alles wat je nodig hebt kunt vinden - maar ik weet wel waar je die niet kun
“You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, with all your strength, and with all your mind -- and your neighbor as yourself.”

Marnix

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #39 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:46:24 am »

quote:

op 14 Oct 2003 20:10:58 schreef Alfredt:
[...]

Maar leg eens uit dan, hoe kan iets wat overal in de bijbel verboden worden dan nu opeens van God afkomstig zijn? De bijbel is zeer duidelijk over waarzegerij/helderziendheid.

Als je kijkt naar Saul bij de waarzeger. Er zijn veel uitleggers die gewoon glashard zeggen dat Samuël daadwerkelijk werd opgeroepen. Waarzeggerij/helderziendheid hoeft niet direct negatief te zijn qua uitingsvorm om niet van God afkomstig te zijn. God verbied het gewoon, of het nu waar is, positief of zelfs handig om negatieve dingen te voorkomen.... maakt niet uit. Er staat nergens in de bijbel "waarzeggerij mag niet, tenzij je het gebruikt om God ermee te dienen." Nee, er staat dat het een Gruwel in Zijn ogen is.

Ik ben voor een brede interpretatie als die mogenlijk is, dus ben ik erg benieuwd naar je bijbelse argumenten.
De bijbel is duidelijk, occultisme is contact zoeken met geesten... maar kan er ook een goede kant in het bovennatuurlijke zijn? De bijbel is ook heel duidelijk over engelen, en hun functies, ookop aarde. De persoon waar ik het over had heeft ook een keer een engel gezien... Stelling: Kan het net als dat demonen contact met je zoeken, ook voorkomen dat engelen dit doen? Ze droomt wel eens dingen waarin ze wordt gewaarschuwd voor bepaalde dingen.... En dromen, ook voorspellende dromen hoeven toch niet occult te zijn? Uw jongeren zullen dromen dromen en ouden zullen gezichten zien staat er in Handelingen 2 dacht ik. En neem de profeten... die hebben een heleboel voorspeld.... was dat helderziendheid, waarzeggen? Nee, dat kwam van God.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Pulpeet

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #40 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:49:43 am »
Even voor iedereen hier:

Discussies als deze worden onaangenaam als je van alles over elkaar gaat zeggen in plaats van over het onderwerp.

Laten we dat dus niet meer doen.
Laat je dus ook niet verleiden om evt. beschuldigingen aan jouw adres te gaan weerleggen.

En als de sfeer niet vebetert komt er gewoon een slotje. Beter niet discussieren dan zo.

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #41 Gepost op: oktober 15, 2003, 11:56:56 am »
Hallo Marnix,

Ik denk niet dat de engelen zélf het contact leggen met de mensen, dat leid ik tenminste af uit de keren in de bijbel dat er een engel aan een mens verscheen, voor zover ik het kan bedenken werden zij steeds door God gezonden. Denk bijv. aan: Zacharias in de tempel, Maria, de engelen die de herders zagen, etc. Dat waren even wat overbekende voorbeelden, maar God stuurde zijn engelen altijd zelf.
Als iemand dus in deze tijd een engel ziet - wat ik absoluut mogelijk acht -, denk ik dat deze door God gezonden is, hetzij om die persoon te troosten, hetzij om hem bij te staan, dat weet alleen God. En de persoon die de engel ziet, ervaart waarschijnlijk wel een verandering in zich, die voelt waarschijnlijk wel warmte, liefde, troost, etc. Een engel verschijnt niet zomaar!

Mvg, Lynn
“You shall love the Lord your God with all your heart, with all your soul, with all your strength, and with all your mind -- and your neighbor as yourself.”

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #42 Gepost op: oktober 15, 2003, 12:20:48 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 10:48:09 schreef cheese:
[...]

wat zijn de kriteria om een geestelijk betrouwbaar persoon te zijn?
in bovengenoemde zin dus, dat ze het onderscheidingsvermogen zouden hebben om bepaalde (geestelijke) dingen te kunnen beoordelen, worden deze mensen verkozen, apostolistische successie?

en in de herhaling:
Wilhelmina, de menselijke geestelijk leider die je noemt, hoe komt deze aan zijn ambt? wie toetst hem?

Gewoon een voorganger of oudste of aangsteld persoon in de gemeente die een bediening onder handoplegging aanvaard heeft?
Hoe komen jullie aan de ouderlingen en diakenen?

Lynn

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #43 Gepost op: oktober 15, 2003, 12:24:07 pm »
Neem me niet kwalijk, ik had nog meer getypt maar dat verdween.

quote:

op 15 Oct 2003 11:46:24 schreef Marnix:
[...]
En dromen, ook voorspellende dromen hoeven toch niet occult te zijn? Uw jongeren zullen dromen dromen en ouden zullen gezichten zien staat er in Handelingen 2 dacht ik. En neem de profeten... die hebben een heleboel voorspeld.... was dat helderziendheid, waarzeggen? Nee, dat kwam van God.

Dromen, hoe neem je dromen waar? Is dat in feite ook niet een heel vaag gebied? Ik geloof zeker dat God tot mensen kan spreken in een droom. Als Hij het vroeger kon, waarom nu dan niet meer? Is Hij vandaag niet even machtig als toendertijd? kon Petrus wel een droom krijgen over onrein voedsel, en zouden wij nu geen dromen meer kunnen krijgen waarmee God wat te zeggen heeft tot ons? Ik weet wel zeker dat dat mogelijk is.
De profeten hebben inderdaad een heleboel voorspeld, en dat kwam van God. Maar hoe wisten ze de dingen die ze gingen zeggen? Die namen ze vaak op een 'bovennatuurlijke' manier waar, andere mensen 'zagen'/'hoorden' het niet, anders hadden de profeten niets meer hoeven te vertellen. En boennatuurlijk, dat lijkt weer op helderziendheid, dan zou je zelfs de profeten helderziend kunnen noemen, ze namen immers dingen waar die anderen niet zagen?! Maar dat is niet mijn mening, dat vind ik wel heel erg ver gaan.
Ik denk alleen wel dat het goed aansluit bij een topic als dit: zou het heel misschien niet mogelijk zijn dat bepaalde bovennatuurlijke waarnemingen - tegenwoordig alleen maar benoemd als helderziendheid - niet - in bepaalde gevallen, een vorm van - profetisme kunnen zijn?? En dat die waarnemingen dus misschien toch van God komen? Ik zeg niet altijd, ik zeg in bepaalde gevallen. Want inderdaad, daar wordt zeker over gesproken in Handelingen.....

Wilhelmina

• Bekijk profiel
helderziendheid, help!
« Reactie #44 Gepost op: oktober 15, 2003, 12:25:49 pm »

quote:

op 15 Oct 2003 11:49:43 schreef Pulpeet:
Even voor iedereen hier:

Discussies als deze worden onaangenaam als je van alles over elkaar gaat zeggen in plaats van over het onderwerp.

Laten we dat dus niet meer doen.
Laat je dus ook niet verleiden om evt. beschuldigingen aan jouw adres te gaan weerleggen.

En als de sfeer niet vebetert komt er gewoon een slotje. Beter niet discussieren dan zo.

Je hebt gelijk. Ik heb gezegd wat ik meende te moeten zeggen.
Uit de start posting dacht ik op te maken dat de bwuste persoon om hulp vroeg.
Ik meen nu te merken dat hij slechts bevestiging zoekt in datgene waar God in de bijbel meerdere malen voor waarschuwt.
Ik kan niet meer zeggen dan ik al gedaan heb, en trek me dus terug uit de discussie.