Auteur Topic: Moderne media: duivels?  (gelezen 8932 keer)

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Gepost op: oktober 18, 2003, 11:10:03 am »
Naar aanleiding van een artikel in het nd van 18 oktober over een discussie over mediagebruik onder reformatiorische jongeren:

(zie bijlage bij dit topic) http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=20693
citaat:

Uiteindelijk staat er dan toch een meisje op: ,,Ik geef het toe: ik kijk wel eens een film. Bijvoorbeeld Charlie Chaplin, of de christelijke film Tranen over Johannesburg. Daar is toch niets mis mee?''

Vreugenhil reageert fel. ,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ík niet, maar dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade.'' Vreugdenhil verheft zijn stem en buigt zich voorover. ,,Ik kan niet lachen om mensen die liggen te gillen in de hel. Jij soms wel?''

Ik moest hier toch wel even van schrikken. Hoe durft die man te oordelen over iemand die hij niet kent?

Nog een citaat:

,,Geloof jij dat je voor God kunt staan als je Radio 538 hebt geluisterd? Als hij ten overstaan van miljarden jouw levensboek opent en het stap voor stap met je doorneemt?'', stelt ouderling W. Visser de jongeren een retorische vraag. ,,Voor ons allen is bekering nodig. Ook voor jou die alle zonden ver van je houdt, jij die niets herkende van de filmbeelden die aan het begin van de avond werden vertoond. Ieder mens heeft bekering nodig. Altijd weer.''

Ik ben wel benieuwd hoe er op dit forum over de hele kwestie binnen de strengere broeders en zusters in het geloof (ger.gem, ger bond) gedacht wordt.

Hebben ze niet een beetje gelijk? Veel nieuwe films/muziek/tijdschriften zijn niet bepaald christelijk. Niet meer naar radio 538 luisteren?

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2003, 01:42:27 pm »
Als ik een film niet kijk, doe ik dat uit mijn relatie met Jezus, niet omdat iemand in de hel zou zitten.

Wat verschrikkelijk om dat artikel te lezen, telkens weer wordt er geschermd met de hel. Titanic is erg omdat er mensen overlijden waarvan vele naar de hel gaan, is de (impliciete) boodschap. Wat stom!

Dan kun je de Bijbel beter ook niet lezen, daarin sterven ook ongelovigen. Zucht.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2003, 02:10:55 pm »
Sorry maar dit is wel heel erg dramatisch vind ik. Wat een stuk tekst man over zoiets! En wat een felheid bij die sprekers. Waarom?  :X Even wat quoten en ik moet er even wat over kwijt...

quote:

In het voorstelrondje verzwijgt Jan van den Bosch kundig dat hij verantwoordelijk is voor de wekelijkse uitzendingen van Hour of Power op RTL 5, met de Amerikaanse tv-dominee Robert Schuller. Wel mag hij desgevraagd vertellen dat hij tegenwoordig de EO-Jongerendag ,,nooit meer zou willen presenteren''. ,,Het is daar te uitbundig en er is te weinig aandacht voor de boodschap. In mijn tijd was dat wel anders. Toen bleef iedereen nog op zijn stoel zitten en mocht Henk Binnendijk nog een uur lang spreken.''


O dus je mag niet meer uitbundig zijn voor je God? Je moet maar stil blijven zitten en luisteren naar wat bijvoorbeeld een Henk Binnendijk heeft te vertellen en je mag zelf niet belijden en blij zijn voor je Heer? Sorry hoor maar als je naar Henk Binnendijk moet gaan luisteren een uur lang  :o

quote:

,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ík niet, maar dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade.''


Is deze man God zelf? :X Hij velt dus eigenlijk een oordeel over  de persoon die Charly Chaplin speelde.

quote:

Het meisje stamelt nog: ,,Na wat u gezegd heeft kan ik in ieder geval niet meer lachen om Charlie Chaplin, dan denk ik elke keer: hel!'', en ze gaat weer zitten.


Brainwashed.. weer een zieltje gewonnen.

quote:

,,Doet het je dan helemaal niks als je ziet dat wordt nagespeeld dat er 1500 mensen omkomen en met de eeuwigheid te maken krijgen?'', mengt gespreksleider Van Dijkhuizen zich - niet voor het eerst - in de discussie. De jongen schrikt van de felle reactie en gaat weer zitten.
Waarom leest die gast die hier titanic loopt af te zeiken dan nog de bijbel? Doet het hem niks dat heel het land kanaan werd uitgemoord?
Live vanuit de luie stoel

Aquila

  • Berichten: 107
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2003, 02:46:57 pm »
Ik werd erg verdrietig van dit artikel, zeker omdat het laat zien hoezeer de rechterflank van de reformatorische kerken verstrikt zijn in hun eigen traditie.

Allereerst dit: ik vind het goed dat er aandacht wordt gevraagd voor het feit dat de duivel alle mogelijkheden aangrijpt om ons in verleiding te brengen, en dat hij daarbij ook zeker radio, TV, films etc. niet zal overslaan. Ik denk dat het goed is dat we ons bewust zijn van de geestelijke strijd die we moeten voeren en dat we de zaken die niet tot eer van God zijn zoveel mogelijk vermijden. Kritisch kijken dus naar de TV en films, en ook kritisch luisteren naar muziek. Dat lijkt me helemaal niet verkeerd.

Toch denk ik dat je niet moet doorslaan in wereldmijding. Alles op deze wereld dankt zijn bestaan aan God en kan tot zijn eer worden gebruikt, dus ook TV, films, muziek etc. Met je ogen open(!) mag je genieten van alles wat God je geeft.
Daarnaast is het zo dat alles wat je hier op aarde doet, op een of andere manier is aangetast door de zonde, en wat je ook doet, het is voldoende om je in de hel te laten belanden. Maar juist daarvoor kwam Jezus, om je te verlossen en weer helemaal in Gods werkelijkheid te plaatsen. Alles wat je doet, het wordt perfect gemaakt door het bloed van Jezus!
Dus als er staat: ,,Geloof jij dat je voor God kunt staan als je Radio 538 hebt geluisterd? Als hij ten overstaan van miljarden jouw levensboek opent en het stap voor stap met je doorneemt?'', stelt ouderling W. Visser de jongeren een retorische vraag. ,,Voor ons allen is bekering nodig. Ook voor jou die alle zonden ver van je houdt, jij die niets herkende van de filmbeelden die aan het begin van de avond werden vertoond. Ieder mens heeft bekering nodig. Altijd weer.''  dan word ik verdrietig en denk ik: "Ieder mens heeft Jezus nodig, altijd weer!"
Dat is de kern van mijn geloof. Ik geloof dat als ik voor God sta, dat mijn boek alleen maar rode pagina's kent, doordrenkt van het bloed van Christus, alles wat er eerst geschreven stond is verdwenen.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 18, 2003, 03:34:34 pm »
Ik heb het gelezen maar ik krijg spontaan last van kromme tenen van sommige uitspraken. Het is net of ik een krantenartikel lees van 75 jaar terug.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2003, 04:15:45 pm »

quote:

op 18 Oct 2003 15:34:34 schreef Santaarnpaal:
Ik heb het gelezen maar ik krijg spontaan last van kromme tenen van sommige uitspraken. Het is net of ik een krantenartikel lees van 75 jaar terug.
:D http://frontpage.fok.nl/i/s/thumbsup.gif
Live vanuit de luie stoel

emmy

  • Berichten: 147
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2003, 05:16:30 pm »
Voor de duidelijkheid, ook dit is in het artikel te lezen:

quote:

Een ander meisje zegt wel eens mee te gaan met christelijke groepsvakanties. ,,Mij valt op dat, hoe strenger jongeren zijn opgevoed, hoe meer ze zuipen en andere rare dingen doen. Het gaat toch niet alleen om of je video's kijkt of niet?''

Vreugdenhil stemt daarmee in. ,,Alleen als je een kind van God bent, kun je het belang van leefregels begrijpen. Als je dat niet bent, val dan vanavond nog op je knieën voor Jezus. Kerken die zeggen dat je eerst je zonden moet onderzoeken, zijn vreselijk. Val vanavond nog op de knieën voor Hem, Hij staat al aan de deur.''


Maar ik schrik ook van de heftigheid van de sprekers..
Volgens mij is het heel makkelijk om dit direct te veroordelen, maar het gaat wel ver. Toch moet je je wel afvragen; is dit een te harde manier van spreken of gewoon een harde 'nodige' boodschap?
Vergeet niet dat iedereen in een andere denkwereld zit en dat je sommige dingen van een andere gewoon niet begrijpt omdat je zelf net zo goed aan in je eigen wereldje vast zit..

Ik heb weer iets om over na te denken..
Onderzoek alles..

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2003, 05:38:02 pm »
Twee weken geleden las ik al in het Reformatorisch Dagblad dat reformatorische jongeren stevig meedoen aan het gebruik van moderne media. Opvallend vond ik wel dat men kennelijk nogal verrast was over de uitkomsten van de enquete die onder reformatorische jongeren was gehouden. Kennelijk had men 'iets' anders verwacht. Maar wie zijn oor goed te luister legt in de reformatorische kring wist al dat eea al lang gemeengoed was. Onlangs sprak ik nog een ouder die mij vertelde dat op reformatorische scholen het uitwisselen van video's  en dvd's gemeengoed is. Ook het internetgebruik is fors en het is natuurlijk een teken aan de wand dat het RD zijn eigen gefilterd rd-net maar niet van de grond kreeg. Kennelijk is er meer aan de hand. Wat mij vooral opvalt is dat er flink gedreigd wordt met de hel. Bovendien dat er mensen zijn die een 'goddelijke' kennis bezitten over hen die gered zijn en hen die verloren zijn. Veel meer nog valt mij op in deze kring dat mensen bang zijn. Bang voor de dominee, bang voor de leiders. In de weeromstuit hiervan gaat men de confrontatie niet aan met de kerkelijke leiders maar vaart men zijn eigen koers.
Wat er vooral bij het RD en de kerkelijke leiders aan schort is een goede interpretatie van dat wat geboden wordt in de moderne media. Men steekt ook niet dieper dan dat men het afkeurt. Het feit dat juist de moderne media bij uitstek misschien onze 'verloren' staat laten zien en zodoende een spiegel zijn voor het feit dat wij in zonde geboren en ontvangen zijn wordt ten enemale miskent.
Wie de Titanic kijkt bijvoorbeeld ziet natuurlijk meer dan 1500 man die naar de hel gaan. De film laat ook iets zien van onvoorwaardelijke liefde. Liefde door de dood heen. De film laat ook zien dat je leven zomaar afgelopen kan zijn dat het dus niet zinnig is om zonder God te leven. De film laat ook zien hoe mensen toen en nu elkaar indelen in hokjes en niet bereid zijn om elkaar als het eropaan komt te helpen. "Eigen stand eerst". De film is mi ook een spiegel voor christenen, hoe vaak dweilen wij niet ons eigen pleintje schoon" en vergeten we verder te kijken.  Wat dat betreft passen degene die de woorden 'hel en verdoemenis' prima bij de film. Het is te hopen dat de mensen die deze woorden spreken ook zien dat zij eveneens voor 100% afhankelijk zijn van Gods genade en dat geen zelfkennis of zondekennis of dreigement met hel en verdoemenis aan helpt. Alleen Christus redt en ook op de Titanic zullen er geweest zijn die zich dat ten diepste hebben gerealiseerd.

Verantwoord media-gebruik houdt niet in dat je vlucht omdat je bang bent voor de hel. Alsof ik hier op aarde leef om alleen maar te ontkomen aan de hel. Verantwoord mediagebruik houdt wel in dat je vlucht naar God, dat je met Hem datgene bespreekt wat je hebt beluisterd, dat je aangeeft wat je trof, dat je ook samen met Hem onderzoekt op waarvan je je moet bekeren maar ook hoe je de ander tegemoet kan komen om richting Christus te wijzen. Verantwoord mediagebruik houdt ook in dat God dank voor de dingen die wel goed zijn. Verantwoord mediagebruik kan ook alleen maar bij een open bijbel. Teveel wordt echter vergeten dat niet de 'media' verkeerd zijn maar ons eigen hart. Ons eigen hart trekt ons bij God vandaan, te denken dat het niet gebruiken van de media ons dan tegen 'zonde' bewaart is kortzichtig. Veel eer geeft misschien de scherpe woorden die gesproken worden over 'hel en verdoemenis' wel meer aan dat de valkuil van de zonde voor een ieder aanwezig is. Onbarmhartigheid is ook een zonde.

Het RD start met een eigen Platform over mediagebruik.

Ook op de site een heel dossier over jongeren en media.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

bela

  • Berichten: 220
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 18, 2003, 07:47:19 pm »
Ik dacht vanmorgen al bij het lezen van de krant er zal op het forum ook wel weer het e.e.a. staan.
Ik kan me voorstellen dat er gezegd wordt wat ouderwets en past bij "de ger. gem groep" . Maar aan de andere kant ben ik van mening dat er in de vrijgemaakte kerk ook wel lichtzinnig met allerlei media wordt omgegaan met het argument er zit een knop op dat toestel. Alles goed en waar maar wij zijn wel zondige mensen en niet geneigd tot enig goed. Soms likt het wel dat wij dat vergeten.
Radio 538 is m.i. bocht, grof en godslasterlijk. en natuurlijk geld dat lang niet weer voor ieder programma en dat geeft dan weer een vrijbrief om die zender de hele dag aan te hebben staan.
Bij mijn pubers is dat steeds weer pint van discussie of het nou kan of niet en in hoeverre zijn we al wereldgelijkvormig( lekker ouderwetse term)
 :)

bela

  • Berichten: 220
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 18, 2003, 07:50:24 pm »
oh ja , wat ik nog jammer vond aan het artikel dat het zo badinerend van toon is. :r

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 18, 2003, 08:09:03 pm »

quote:

op 18 Oct 2003 19:47:19 schreef bela:
Maar aan de andere kant ben ik van mening dat er in de vrijgemaakte kerk ook wel lichtzinnig met allerlei media wordt omgegaan

Helemaal mee eens. Het feit dat media bestaan geeft nog geen vrijbrief. Verantwoord omgaan met media vraagt onderzoek en daar ontbreekt het nog wel eens aan. Wij consumeren vooral en laten het stellen van vragen maar achterwege. Er is trouwens ook een enorme kennisachterstand over cultuur en media bij de vrijgemaakten.

quote:


Bij mijn pubers is dat steeds weer pint van discussie of het nou kan of niet en in hoeverre zijn we al wereldgelijkvormig( lekker ouderwetse term)
 :)
Al heel goed dat je erover discussieert met je kinderen. De meeste ouders komen zover niet eens. Die hebben geen eens zin om zich er in te verdiepen en laten hun kinderen dan maar.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 18, 2003, 09:39:39 pm »
Ik ben ook erg geschrokken van het artikel. Vooral het voortdurende dreigen met de hel is erg vreselijk en het niet of slechts sporadisch wijzen op genade en vergeving bij Jezus is echt verdrietig.
Van twee opmerkingen schrok ik in het bijzonder. Ten eerste deze: ,,Geloof jij dat je voor God kunt staan als je Radio 538 hebt geluisterd? Als hij ten overstaan van miljarden jouw levensboek opent en het stap voor stap met je doorneemt?'' Het is absoluut onbijbels (volgens mij) om te stellen dat God bij het laatste oordeel bij ieder persoonlijk een levensboek opent en dan stap voor stap je alle zonden en overtredingen nog eens fijntjes onder je neus wrijft. Als je God om Jezus' wil om vergeving hebt gevraagd, vergeeft Hij je genadig en zodra Hij je je zonden vergeeft worden ze uit je levensboek gescheurd. Ze zijn er dan niet meer. Geen spoor van dit soort genade te horen. Zelfs niet uit een mond van een Jan van den Bosch, die ook wat rare opmerkingen over de Jongerendag plaatste. Ik vraag me werkelijk af, of deze man niet een rare 'rol' speelde op deze bijeenkomst.

Ook van de opmerking dat je ook maar beter niet naar gospelmuziek kan luisteren, omdat dat een opstapje zou zijn om te gaan luisteren naar wereldse muziek. Pure nonsens. Ik kan me er vreselijk kwaad over maken dat mensen jongeren uit angst weghouden bij christelijke en geloofsopbouwende alternatieven voor slechte muziek. Angst is volgens mij nog steeds een slechte raadgever en van Jezus hoeven we niet in een strak keurslijf te leven. De opmerking erachteraan dat 'veel gospelmuziek ook niet aan te horen is', mag geen reden zijn om mensen te verbieden er naar te luisteren. Puur kwestie van smaak. :( |:( ;(

Ampliatus

  • Berichten: 168
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 19, 2003, 12:45:11 am »
De tijdens deze RD-bijeenkomst gebruikte redeneringen ken ik inmiddels wel. We zien in het verslag natuurlijk ook wel wat subjectieve inkleuringen door het ND.
Maar laten we daar allemaal eens langs heen zien.
Ook mijn kinderen (en ik soms ook zo rondom het journaal) zien aardig wat films en dergelijke op de TV.
We zien er veel - nagespeelde, gefantaseerde - geweldplegingen al of niet met veel details.  We zien een breed scala aan overspelvarianten.  Vloeken, schunnigheden, driehoeksrelaties, "gedurfde opmerkingen"....

We toleren al heel wat van deze beelden en geluiden in onze huiskamer.
terwijl er heel veel, heeeeeeeeel veel gezien wordt en gehoord wordt wat pertinent onze huisgenoten ook door onszelf wordt verboden.
Dat zo zijnde, weten we weer wat "dagelijkse bekering' inhoudt.
Ook es een keertje met je kinderen over praten, want wíj als ouderen mogen misschien nog wel opgegroeid zijn in een "genormeerd kader" een historie van "vroeger",  maar onze kinderen hebben dat "oude, oudewetse" kader niet.
Die zien op de TV cs ontzettend veel passeren....
Wie brengt hen de normen bij?  Wat vinden we inmiddels gewoon en wat niet?

Ik kan lachen om elke komische film, heb ook de nodige video's.
Persoonlijk zou ik niet op het idee gekomen zijn Chaplin in de hel te denken...
Maar dat gevoel heb ik wel eens gehad bij recente slagvelden.
Dan denk ik: wat een gemiste kansen om hen het evangelie te brengen.
Voor hen is het te laat, te laat...

Dat doet je - alles bij elkaar - zowel TV, film als geschiedenis, ten volle beseffen dat je weliswaar leeft in een door God geschapen wereld, maar ook leer je bij dit alles: er is een wereldbrand, een strijd aan de gang. Generatie volgt op generatie met alle ellende die elke generatie weer meemaakt.  Maar intussen worden er wél kinderen gered van de Dood.  De Here God is bezig met kerkvergaderend werk. Totdat het getal vol is.  Een massale reddingsactie door God.  Als we dat mogen beseffen dwars door alle "spanning en sensatie" van de films heen en allerlei andere afleidingen, dan denk ik zeker, dat we ons steeds minder zullen laten afleiden door plat vermaak en zinloze zondenshow-op-de-filmset en oins steeds meer zullen richten op God.   Maar: dat is een proces; en rijping, een groei in je (geestelijk) leven.  Vroeg of laat komt je prioriteit dan anders te liggen.

En dan zullen we misschien - als we wat meer secundair gaan reageren - ook wat meer begrip opbrengen voor deze soms ogenschijnlijk absurd klinkende woorden van Refo's die in het ND door Grefo's worden geciteerd...

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 19, 2003, 11:54:03 am »

quote:

op 19 Oct 2003 00:45:11 schreef Ampliatus:
meer begrip opbrengen voor deze soms ogenschijnlijk absurd klinkende woorden van Refo's die in het ND door Grefo's worden geciteerd...
Dat Refo's hier geciteerd worden door Grefo's is het probleem niet. Ze zullen heust geen onwaarheden gaan publiceren. Maar wat die Refo's (laten we even hokjes maken..) zeggen vind ik heeeeeeeeeel erg ver gaan hoor. Die gast die dat zei over Chaplin moet eens goed beseffen wat ie daar zegt! Hij veroordeelt hem eigenlijk gewoon... :|
Live vanuit de luie stoel

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 19, 2003, 08:14:44 pm »
Verplaatst: 'Leefstijl en relaties' -> 'TV, radio, internet en boeken'.
[Prediker 7:29]

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 24, 2003, 04:57:51 pm »
[Prediker 7:29]

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2003, 05:28:37 pm »

quote:


Ook op de site van de Gereformeerde Kerken
vrijgemaakt
(http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1613)
was er een discussie. „Ik ben wel benieuwd
hoe er op dit forum over de hele kwestie
binnen de strengere broeders en zusters
in het geloof (ger. gem., ger. bond)
gedacht wordt. Hebben ze niet een beetje
gelijk? Veel nieuwe
films/muziek/tijdschriften zijn niet
bepaald christelijk. Niet meer naar
Radio 538 luisteren?” opent Mart de
discussie.

Does vindt de uitspraken tijdens het
RD-debat „heel erg dramatisch.” „Wat een
stuk tekst over zoiets. En wat een felheid
bij die sprekers. Waarom?”
Live vanuit de luie stoel

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 24, 2003, 05:52:41 pm »

quote:

op 24 Oct 2003 16:57:51 schreef Marloes:
TIP:

RD: Er is een driedeling bij de reformatorische jeugd -> mét citaten van dit forum!

RD: Reacties op RD-jongerendebatavonden
Daar word ik net zo goed niet vrolijker van. Opmerkelijke zaken zijn dat ipv dat Vreugdenhil rechtstreeks op God's troon is gaan zitten blijkt hij Jezus te hebben laten buikspreken (om vervolgens te zeggen hij niet mag oordelen). Verder wordt  er gewezen op de opvoeding door anti-autoritaire baby-boomers waar terecht wel wat vraagtekens bij te zetten zijn. Voor de rest zijn de zorgen van het RD publiek niet zoveel anders dan die van het ND publiek. Als ze nu wat minder hel en verdoemenis preken en gewoon de handen uit de mouwen te steken, kunnen we toch nog nuttig samenwerken.

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 30, 2003, 11:49:28 pm »
1 Timotheus 4
1 Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, 2 door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, 3 het huwelijk verbieden en het genot van spijzen, welke God toch geschapen heeft om met dankzegging te worden gebruikt door de gelovigen, die tot erkentenis der waarheid gekomen zijn. 4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt: 5 want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed.

Maar de vraag die dan rijst is deze:

Gebruiken/aanvaarden wij de moderne media met dankzegging?
Moeten we ons dan niet verre houden van alle slechte programma's die er op tv zijn?

Als ik zo eens rondkijk op dit forum in de topics over films en muziek..
In de top 15 van favoriete films.. Veel geweldfilms, goddeloze films, bijvoorbeeld pulp fiction, the godfather, daar kan je toch niet echt blij van worden? TV-programmaas die ook niet echt tot eer van God zijn.. mtv/tmf (meer kleren uit dan aan in de meeste clips, sexueel getinte clips)

Waar is onze levensheiliging? We leven toch niet voor onszelf?

edit:zie ook topic:http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1685
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2003, 10:56:29 am door Mart »

xgnoom

  • Berichten: 592
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #19 Gepost op: december 08, 2003, 09:09:17 pm »
Vorige week toevallig het dossier 'Jongeren en Media' van het RD tegengekomen op de website.

Journalistiek broddelwerk, van het ND, omdat ze alleen maar een aantal uitspraken er uit pikken, maar ook van het RD. Het onderzoek is natuurlijk wel nuttig, naar daar houdt het wel mee op.

De (vele) artikelen in het RD komen eigenlijk op hetzelfde neer: van ouders en kerk mag 'het' niet, maar de jeugd doet 'het' gewoon. De kerk roept moord en brand maar staat machteloos. Wat het RD wel siert is dat iedereen - ook de jeugd - aan het woord komt.

Veel verder dan zeggen dat het fout is komt het RD niet. Over de vraag waarom wordt verder niet ingegaan. Ook enige nuance en kennis van zaken, zoals je dat van journalisten mag verwachten, ontbreekt in de bespreking van moderne media, hun eigen vakgebied nog wel. Het moralisme van de kant van de journalisten is overvloedig, ietsje te voor een krant, vind ik.

Dat is jammer, want het is wel een belangwekkend onderwerp. Maar van deze insteek wordt niemand wijzer. De jongeren nemen de mening van het RD en ook de kerk nu niet serieus. Zij zeggen toch nee, dus aan hen hoef je niet om raad te vragen. Zo zetten ze zichzelf buitenspel.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

pchooft

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #20 Gepost op: december 08, 2003, 10:13:24 pm »

quote:

op 19 Oct 2003 00:45:11 schreef Ampliatus:
[...]
En dan zullen we misschien - als we wat meer secundair gaan reageren - ook wat meer begrip opbrengen voor deze soms ogenschijnlijk absurd klinkende woorden van Refo's die in het ND door Grefo's worden geciteerd...


Even ter nuancering: de vader van de auteur is -als ik de goede persoon voor me heb- een bondsdominee. Of hij zelf ook belijdend lid is van die kerk weet ik niet (denk van wel, maar weet het niet zeker).
In ieder geval moet het bovenstaande citaat dus aangepast worden. Dan blijft natuurlijk nog maar de vraag of bonders refo's zijn of niet...  O-)

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #21 Gepost op: mei 24, 2009, 09:01:46 pm »

quote:

wat een gemiste kansen om hen het evangelie te brengen.
Voor hen is het te laat, te laat...
waarom is het voor deze mensen te laat, heb je wanneer je jezelf in hebt gelaten met seks, vloeken en andere ''verschrikkelijke'' dingen de garantie dat je in de hel komt en geen kans op vergeving.. flauw

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #22 Gepost op: mei 24, 2009, 09:43:15 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 24 mei 2009 om 21:01:
[...]

waarom is het voor deze mensen te laat, heb je wanneer je jezelf in hebt gelaten met seks, vloeken en andere ''verschrikkelijke'' dingen de garantie dat je in de hel komt en geen kans op vergeving.. flauw
Nee hoor, dat heet gevolg en oorzaak.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #23 Gepost op: mei 24, 2009, 09:53:00 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 24 mei 2009 om 21:01:
[...]

waarom is het voor deze mensen te laat, heb je wanneer je jezelf in hebt gelaten met seks, vloeken en andere ''verschrikkelijke'' dingen de garantie dat je in de hel komt en geen kans op vergeving.. flauw
Volgens mij is er altijd kans op vergeving als het berouw maar oprecht is.

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #24 Gepost op: mei 24, 2009, 10:29:53 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 24 mei 2009 om 21:43:
[...]

Nee hoor, dat heet gevolg en oorzaak.
alleen daarom kan ik me al niet bekeren tot het christendom, ik vind god niet aardig.

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #25 Gepost op: mei 24, 2009, 10:33:11 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 24 mei 2009 om 22:29:
[...]


alleen daarom kan ik me al niet bekeren tot het christendom, ik vind god niet aardig.
Dat is ook helemaal niet nodig. Ik vind God evenmin aardig.
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Moderne media: duivels?
« Reactie #26 Gepost op: mei 25, 2009, 12:34:24 am »
Modbreak:
Niet echt nuttig om hiervoor een 6 jaar oud topic omhoog te schoppen. Dicht.