Auteur Topic: De praktijk van het avondmaal  (gelezen 4532 keer)

Not Myself

• 1 Cor 6:19b
    • Bekijk profiel
De praktijk van het avondmaal
« Gepost op: januari 04, 2003, 06:35:05 pm »
Op het forum van onze gemeente (Amersfoort-de Horsten) (www.samengemeente.nl) plaatste een broeder, die in Angola werkt, de volgende bijdrage. Welicht een aardige om dit onderwerp te starten?

quote:

Ook wordt op zaterdag voorbereiding voor het Heilig Avondmaal gehouden. De hele gemeente wordt dan verwacht en als je bezwaren hebt tegen de viering of deelname van een broeder/zuster dan kun je die daar kenbaar maken. Deze voorbereidingsdienst staat in het teken van verootmoediging en eindigt met een apél om je broeder en zuster op te roepen om het avondmaal mee te vieren.
Heije

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2003, 01:57:03 pm »
Klinkt wel leuk... verder, bij ons is de voorbereiding op het avondmaal in de dienst die 1 week voor het avondmaal is. In de tussenliggende 6 dagen kun je je dan ook nog persoonlijk voorbereiden. Op zich zou dit stukje wel een leuke afwisseling zijn, maar persoonlijk zou ik liever nadenken of en hoe we het avondmaal zelf eens wat anders kunnen vieren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Harrie H.

• stocent
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2003, 03:56:08 pm »
Ik durf de stelling in te nemen dat een groot deel van het avondmaalsformulier en daarmee een groot deel van de avondmaalspraktijk gebaseerd is op 1 Corinthiërs 11 vers 27 en verder. Deze tekst wordt door het avondmaalsformulier volledig uit zijn verband gerukt.

Graag wil ik hier wel eens over discussiëren. Omdat ik niet weet of hier op gereageerd wordt, heb ik mijn stelling nog niet verder uitgewerkt. Graag reactie!
Het is beter te zijn wie je bent, dan wat je bent.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2003, 05:30:47 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 15:56:08 schreef Harrie H.:
Ik durf de stelling in te nemen dat een groot deel van het avondmaalsformulier en daarmee een groot deel van de avondmaalspraktijk gebaseerd is op 1 Corinthiërs 11 vers 27 en verder. Deze tekst wordt door het avondmaalsformulier volledig uit zijn verband gerukt.

Graag wil ik hier wel eens over discussiëren. Omdat ik niet weet of hier op gereageerd wordt, heb ik mijn stelling nog niet verder uitgewerkt. Graag reactie!
Nou, kom maar op! ben benieuwd wat je te vertellen hebt.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2003, 09:37:10 pm »
Voor een uitwerking van wat stellingen die wel lijken op die van Harrie, zie http://www.xs4all.nl/~wvdschee/div/010514arnhem.html
shoot me again, I ain't dead yet

Harrie H.

• stocent
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2003, 11:46:07 pm »
Okee, hier komt ie dan.

Allereerst even een kort overzicht hoe het formulier in elkaar zit (p. 521 van je kerkboek zegt de dominee dan). Het begint met hoe Paulus beschrijft hoe Jezus het avondmaal ingesteld heeft. Het citaat eindigt met de woorden "want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt."
Vervolgens krijgen we het onderdeel "Zelfbeproeving", met een handleiding hoe dit dan zou moeten. Vervolgens komt "Nodiging en terugwijzing" waarbij schandelijke zondaars worden geweerd, maar we moeten ons ook niet alle moed laten ontnemen, we zijn immers bevrijd van de zonde door Gods grote genade. Hoe die genade "in zijn werk" is gegaan, wordt uitgebreid beschreven in het gedeelte "Gedachtenis van Christus". Het laatste stukje heet "Onderwijzing", waar ook weer 1 Kor. 11 wordt aangehaald, en dan wel de woorden van Jezus.

Zoals iedereen waarschijnlijk weet speelt de zelfbeproeving een grote rol in de viering van het avondmaal. Op zich heb ik niks tegen zelfbeproeving, ik denk dat het een dagelijkse praktijk moet zijn. Wel heb ik iets tegen de koppeling avondmaal en zelfbeproeving. Paulus vaart in zijn tekst namelijk uit tegen mensen die in Corinthe het vieren van het avondmaal bederven, er helemaal verkeerd mee bezig zijn. Lees de verzen 11:20 tot 22. Het corintse avondmaal lijkt meer een vreetfestijn geworden te zijn dan een "verkondiging van de dood des Heren (vs. 26). Met deze laatste woorden haalt Paulus de instellingswoorden van Jezus aan, hij plaatst ze tegenover de praktijk in Corinthe. En zijn constatering vanaf vs. 27 is dan dat het ene vloekt met het andere. Paulus verbindt er ook een consequentie aan: als het zó gaat, "eet en drink je tot je eigen oordeel"(vs. 29). En in vers 33 en 34 geeft hij dan een praktische tip, doe het zó, dan is het goed: "als je samenkomt om te eten, wacht op elkaar. Heeft iemand honger, laat hij thuis eten, opdat u niet tot uw oordeel bijeenkomt."

In mijn beleving is die hele zelfbeproeving een beetje doorgeslagen bij het avondmaal. Vooral als daar dan de toelating tot het avondmaal ook nog zo strikt aan gekoppeld is. Briefjes van je kerkenraad meenemen naar andere plaatsen, eerst belijdenis doen, het doet afbreuk aan wat Jezus met het avondmaal bedoelde toen hij zei: "doet dit tot mijn gedachtenis". (Lucas 22:19)

Gert M

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2003, 08:31:08 pm »
OK Harrie, ik zou het zo zeggen: zelfbeproeving dus met het oog op de ander.

Volgens mij speelt Paulus met z'n woorden in deze hfdd.
Lichaam onderscheiden =
1) weten wat je doet; lichaam is 'symbool' voor Christus' sterven in het menselijk lichaam
2) de gemeente kennen; zie het volgende hfd. bij Paulus, 1 Kor.12, veel leden / 1 lichaam.

Avondmaal is bedoeld als gezamenlijke maaltijd en viering. Dus moet je wel een beetje de ander kennen; weten dat er eenheid is. Kom je toch weer uit bij avondmaalsbriefjes.

Nog maar een opm over dit hfd: het 'oordeel' in 1 Kor.11:29 is niet het eeuwige oordeel of zo, maar is een concreet aanwijsbaar ingrijpen van God, zoals Paulus dat blijkbaar kan aanwijzen onder de Korintiers. Pas op dus voor het overladen van de zelfbeproeving. Bovendien is het avondmaal een teken bij het woord. Waarom dan speciaal voorbereiden? Kies maar een paar mooie andere weken uit in een jaar voor iets als voorbereiding. Advent of 40-dagentijd of zo.
wees gegroet

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 10, 2003, 10:16:29 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 20:31:08 schreef Gert M:
OK Harrie, ik zou het zo zeggen: zelfbeproeving dus met het oog op de ander.

Volgens mij speelt Paulus met z'n woorden in deze hfdd.
Lichaam onderscheiden =
1) weten wat je doet; lichaam is 'symbool' voor Christus' sterven in het menselijk lichaam
2) de gemeente kennen; zie het volgende hfd. bij Paulus, 1 Kor.12, veel leden / 1 lichaam.
ik vindt het een beetje vaag, wat wil je hiermee zeggen?

quote:

Avondmaal is bedoeld als gezamenlijke maaltijd en viering. Dus moet je wel een beetje de ander kennen; weten dat er eenheid is. Kom je toch weer uit bij avondmaalsbriefjes.

Hoezo kom je dan bij avondmaalsbriefjes??? Er is niemand die in zijn eentje aan tafel gaat, hij/zij zal altijd wel iemand kennen. En alsof je dmv een briefje iemand opeens wel kent :? En dan nog iets: iemand die het avondmaal (mee)viert weet waar hij/zij mee bezig is, anders ging hij/zij nieteens aan het avondmaal.
Het is in mijn ogen niet de taak v/d kerkeraad om te bepalen wie er wel/niet aan tafel gaat, zij kan nl. van niemand beoordelen of hij/zij wel een echte 'goede' christen is. In geval van problemen bij gemeenteleden, kan de kerkeraad wel adviseren aangaande het al dan niet meevieren, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.

Gert M

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2003, 12:32:13 am »

quote:

[/i]
Dat zelfbeproeving niet een kwestie is van spitten in je eigen ziel of zo (betekenis 1), maar vooral van rondkijken: ga ik goed om met de anderen die meevieren (betekenis 2).
wees gegroet

Harrie H.

• stocent
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2003, 01:20:09 am »

quote:

op 11 Jan 2003 00:32:13 schreef Gert M:

Dat zelfbeproeving niet een kwestie is van spitten in je eigen ziel of zo (betekenis 1), maar vooral van rondkijken: ga ik goed om met de anderen die meevieren (betekenis 2).

Betekenis 2 wordt omsloten door betekenis 1, nietwaar? Dus zal betekenis 1 altijd completer zijn.

Graag wil ik terug naar mijn stelling: de huidige avondmaalpraktijk wordt in het avondmaalsformulier gebaseerd op een uit zijn verband gerukte tekst, nl. 1 Corinthiërs 11.

Ik benadruk vooral in het avondmaalsformulier omdat ik geen tekort wil doen aan de intentie van vele avondmaalsgangers die Christus ontmoeten in het avondmaal. Maar: als bovenstaande stelling juist is, lijkt mij herziening van het kerkelijke "avondmaalsbeleid" noodzakelijk.
Am i wrong?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2003, 12:19:35 pm »

quote:

op 11 Jan 2003 01:20:09 schreef Harrie H.:
op 11 Jan 2003 00:32:13 schreef Gert M:
Am i wrong?

I dont think so, maar ik vraag me af waar je dat briefjes-gedoe op baseerd, aangezien er wordt verwezen naar punt 2 als zijnde een argument, en je zegt zelf dat dat omsloten wordt door punt 1, dus het valt binnen de discussie ;)
Ben erg benieuwd eerlijk gezegd waar dat op gebaseerd is, of zal ik daarvoor een nieuw topic openen?

Edit: dat (briefjes-gedoe) was jij niet maar Gert M zag ik net.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2003, 10:58:58 pm »
De kerkenraad heeft tot opdracht om toe te zien op leer en leven van gemeenteleden.
Gaan ze in de fout en wensen ze zich niet te bekeren, dan moet de kerkenraad ze van het avondmaal onthouden.

Het is een heilig feestmaal en door zondaars die zich niet willen bekeren toe te laten wordt de tafel ontheiligd.
Zoals ook in de brief aan Cor. wordt beschreven.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt het is ieders eigen verantwoordelijkheid, maar daar is niet alles mee gezegd.

Dus vandaar dat er ook met briefjes wordt gewerkt om te voorkomen dat een br. of zr. elders avondmaal viert terwijl hij/zij in zonde leeft.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 12, 2003, 01:18:14 pm »
Alsof een kerkeraad de wandel van elk gemeentelid kent, je kunt iemand nog zo goed kennen, maar je weet waarschijnlijk ook dat er een hop mensen in de kerk zitten die niet alles tegen hun ouderling zeggen.

Daarbij komt dat als iemand echt zo ver is dat een kerkeraad de medeling krijgt dat hij/zij zich niet wil bekeren dat die persoon in kwestie toch al niet echt veel met het avondmaal op zal hebben, dus dan zal hij/zij toch niet aangaan.

En zijn wij niet allemaal zondaars die  terug blijven vallen op onze zonden? Waarom is Christus dan gestorven, als we daar nu al geen aanspraak op kunnen maken?

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 12, 2003, 08:45:07 pm »
Daar heb je gelijk in, maar toch, kunne we beter de hele kerkenraad afschaffen niet dan!!
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

David

• 20 jr & vrijgem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 12, 2003, 09:48:43 pm »
In mijn gemeente word een zondag voordat het avondmaal wordt gevierd gezegd dat er aandacht besteed zal worden aan het avondmaal van de komende week dit is echter niet meer dan 2 zinnen in een preek, vinden jullie niet dat dat meer zou moeten?
Leef hoe je wilt leven, maar vergeet niet dat je er ooit verantwoording van moet afleggen!