Wilhelmina schreef:
quote:
Denk je dat God mensen selekteert door naar hun leer te kijken, of denk je dat God het hart aanziet?
Ja Wilhelmina,
Hiermee sla je volgens mij de spijker op z'n kop. Dit is een punt dat in de GKV altijd een hele sterke rol gespeeld heeft. We kregen preken over ons heen zonder dat het ons ook werkelijke raakte. Als je bij je verloofde was, en je had een keer je briefje niet bij je, dan mocht je niet aan het avondmaal aangaan.
Onlangs nog, toen mijn dochter, die een half jaartje daarvoor was verhuisd naar een andere gemeente, een weekend bij ons was, belde zij de dominee op hoe ze dat dan moest doen. Er werd haar gewoon gezegd: 'ja je moet iemand uit de andere kerk naar mij laten bellen om me te verzekeren dat je belijdend lid bent'. Terwijl ze 1,5 jaar daarvoor bij hem belijdenis had gedaan, en minstens elke maand wel een keertje in onze gemeente kwam. Toen is er iets bij mij geknapt. Nu zie ik de dominee ook steeds achter de tafel staan (we hebben een lopende viering) terwijl de diakenen het brood en de wijn overhandigen. Hij staat daar gewoon te controleren of ieder die aangaat wel gerechtigd is. In plaats van er een feest van te maken, verwordt deze viering tot een administratief correct ritueel. Het speelt steeds door 'm'n hoofd dat dit gebeurd is.
Daarom ben ik ook langzamerhand tot de overtuiging gekomen, dat een vrijere avondmaalsviering niet zondig, maar gewenst is.
Ik denk dan aan de gelijkenis van Jezus dat een bruidegom gasten voor zijn bruiloftsmaal uitnodigt. Die komen niet opdagen. Vervolgens laat hij van alle hoeken en straten zwervers, bedelaars, hoeren en ander uitschot van de maatschappij komen.
Daarom is gastvrijheid (liefde) mijns inziens een belangrijker issue dan een geldig toegangsbewijs (lidmaatschap) zonder meer van de plaatselijke kerk. Wel moet degene die aangaat dit zelf uit volle overtuiging willen.
Groet,