Auteur Topic: De praktijk van het avondmaal  (gelezen 4533 keer)

Rene

• Bekijk profiel
De praktijk van het avondmaal
« Reactie #30 Gepost op: februari 17, 2003, 01:54:34 am »
Ik heb een aantal keren in de baptistenkerk avonmaal gevierd.
In de dienst wordt er dan gevraagd of je mee wil doen en zo ja dan vertel je iets over jezelf.
Ben je gelovig en bij wat voor kerk je hoort en wat Jezus voor jou betekent en je vertelt ook of je aan mag in je eigen gemeente.
Als je hiervan openlijk getuigt mag je aangaan, prachtig toch?
RR

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 17, 2003, 11:33:15 am »
En wat zeg je als ze vragen of jij dan niet ook lid wil worden van hun gemeente? Dat lijkt me dan ook een heel logische reactie.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 17, 2003, 11:37:46 am »

quote:

Als je hiervan openlijk getuigt mag je aangaan, prachtig toch?
Inderdaad prachtig! Een maaltijd (zeker in de Oosterse cultuur) betekent hartelijkheid, je bent hier meer dan welkom.

jean

• Geloofd zij de HEERE voor eeuw
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 20, 2003, 01:58:41 pm »
Wilhelmina schreef:

quote:

Denk je dat God mensen selekteert door naar hun leer te kijken, of denk je dat God het hart aanziet?

Ja Wilhelmina,
Hiermee sla je volgens mij de spijker op z'n kop. Dit is een punt dat in de GKV altijd een hele sterke rol gespeeld heeft. We kregen preken over ons heen zonder dat het ons ook werkelijke raakte. Als je bij je verloofde was, en je had een keer je briefje niet bij je, dan mocht je niet aan het avondmaal aangaan.
Onlangs nog, toen mijn dochter, die een half jaartje daarvoor was verhuisd naar een andere gemeente, een weekend bij ons was, belde zij de dominee op hoe ze dat dan moest doen. Er werd haar gewoon gezegd: 'ja je moet iemand uit de andere kerk naar mij laten bellen om me te verzekeren dat je belijdend lid bent'. Terwijl ze 1,5 jaar daarvoor bij hem belijdenis had gedaan, en minstens elke maand wel een keertje in onze gemeente kwam. Toen is er iets bij mij geknapt. Nu zie ik de dominee ook steeds achter de tafel staan (we hebben een lopende viering) terwijl de diakenen het brood en de wijn overhandigen. Hij staat daar gewoon te controleren of ieder die aangaat wel gerechtigd is. In plaats van er een feest van te maken, verwordt deze viering tot een administratief correct ritueel. Het speelt steeds door 'm'n hoofd dat dit gebeurd is.

Daarom ben ik ook langzamerhand tot de overtuiging gekomen, dat een vrijere avondmaalsviering niet zondig, maar gewenst is.
Ik denk dan aan de gelijkenis van Jezus dat een bruidegom gasten voor zijn bruiloftsmaal uitnodigt. Die komen niet opdagen. Vervolgens laat hij van alle hoeken en straten zwervers, bedelaars, hoeren en ander uitschot van de maatschappij komen.
Daarom is gastvrijheid (liefde) mijns inziens een belangrijker issue dan een geldig toegangsbewijs (lidmaatschap) zonder meer van de plaatselijke kerk. Wel moet degene die aangaat dit zelf uit volle overtuiging willen.

Groet,

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 20, 2003, 05:38:53 pm »
bedankt Jean

Je hebt mijn hart geraakt, ik weet er alles van, geloof me, en ik voel helemaal met je mee! Zorg dat de maaltijd des Heren altijd een feest is, Jezus stierf namelijk voor onze zonden, en als iemand dan een ander uitsluit, begrijpt hij er zelf nog helemaal niets van. Dan is het nét of Hij voor niets is gestorven.
Ik hoop dat je dochter hierin niet God de schuld geeft, maar ziet dat hier onvolkomen mensen aan het werk waren. God is een God van liefde, Halleluja.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 25, 2003, 12:34:41 am »
Ik zou ook graag lid zijn van meerdere kerken maar ja dat mag niet....
We moeten er voor uitkijken dat de regels die we zelf bedenken belangrijker worden dan ons geloof en dat is precies wat er gebeurd in de gkv.
RR

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 25, 2003, 12:48:37 am »
Ik heb al diverse keren avondmaal gevierd in Frankrijk. Ook bij kerken die 'gelieerd' zijn met de GKV, nooit een briefje nodig gehad. Zou ook niet nodig moeten zijn. Een ieder beproeve zichzelf zegt Paulus ergens. De dominee of wie dan ook hoeft die zelfbeproeving niet over te nemen (alleen voor zichzelf).

Avondmaal vieren is feest. Ofwel ik hoop al die mensen later weer tegen te komen in de hemel samen met Christus. Christus zal later ook niet naar mijn briefje vragen ofwel?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 25, 2003, 01:44:58 pm »
Beste JanW

A     M      E       N

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 25, 2003, 03:01:05 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 00:48:37 schreef Jan W:
...Een ieder beproeve zichzelf zegt Paulus ergens. De dominee of wie dan ook hoeft die zelfbeproeving niet over te nemen (alleen voor zichzelf).
Hoe moet ik dan  Hebreeen 13,17 lezen?
Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.......

Waar blijft onze verantwoordelijkheid, onze liefde voor elkaar? (zie ook Hebr. 10:19-31)
zie ook:

quote:

op 12 Feb 2003 15:24:50 schreef Qohelet:
Terug naar het toelatingsbeleid:
......
-- wat is de verhouding tussen de eigen verantwoordelijkheid van degene die aangaat en de verantwoordelijkheid van de gemeente en kerkenraad?

quote:

Avondmaal vieren is feest. Ofwel ik hoop al die mensen later weer tegen te komen in de hemel samen met Christus......[/i]
Ik ook!
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 26, 2003, 01:08:31 am »

quote:

op 25 Feb 2003 00:48:37 schreef Jan W:
Ik heb al diverse keren avondmaal gevierd in Frankrijk. Ook bij kerken die 'gelieerd' zijn met de GKV, nooit een briefje nodig gehad. Zou ook niet nodig moeten zijn. Een ieder beproeve zichzelf zegt Paulus ergens. De dominee of wie dan ook hoeft die zelfbeproeving niet over te nemen (alleen voor zichzelf).

Avondmaal vieren is feest. Ofwel ik hoop al die mensen later weer tegen te komen in de hemel samen met Christus. Christus zal later ook niet naar mijn briefje vragen ofwel?
En zo is dat!
RR

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 26, 2003, 08:17:34 am »
Amen, ook mee eens. Waar blijven nu de voorstanders van het "briefje?"
Trouwens ik denk dat ik daar echt wel met de GKV ers aan dezelfde tafel mag hoor. Zou de Heer dan toch andere maatstaven hanteren als de GKVers hier op aarde? Of ziet de ware kerk er in de hemel er toch anders uit als hier op aarde?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 26, 2003, 07:30:01 pm »
Is het eerlijk om de kerken hier en nu (met hun moeilijke verantwoordelijkheid om te onderscheiden en heilig te houden) op zo'n manier te vergelijken met Gods heerlijke toekomst?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 26, 2003, 08:54:18 pm »

quote:

met hun moeilijke verantwoordelijkheid om te onderscheiden en heilig te houden
Volgens mij was, en is het: "Ieder beproeve zichzelf"