Auteur Topic: Bijbel en koran (islam)  (gelezen 6745 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Gepost op: november 08, 2003, 12:36:37 pm »
op 08 Nov 2003 00:29:41 schreef wardaaaa in Gemengde verkering:
Vrede zij met jullie,

ik wil jullie iets mededelen en dat is in alle respect om de laatste geopenbaarde boek van God te lezen, genaamde de Koran.

Moslims geloven in allen profeten van Adam tot en met Mohammed (vrede zij met hen ( inclusief Jezus de zoon van Maria)).

Hoe kunnen jullie in de grootheid van de Schepper twijfelen en zeggen dat hij door een mens (Maria) geschapen is en dat Hij (God de Verhevene) door de mensen aan het kruis gedood is. Dat is toch onredelijk en ieder weldenkens mens zegt dat diep in zijn eigen dat dat niet kan.

Moslims geloven ook in de Engelen (incl. Gabriel) en de boeken (alle boeken die goed naar de profeten gestuurd heeft dus ook de bijbel, maar niet de hedendaagse bijbel, want daar is zo in geknoeid door mensen handen, maar we geloven in de oorspronkelijke) en we geloven in de profeten. Mohammed vrede zij met hem was de laatste profeet die gestuurd was naar de mensheid.

Jezus kan nooit de laatste profeet geweest zijn, want hij zij '..... maar wanneer hij komt de geest der waarheid.......' en zijn nog tientallen verwijzingen naar de geliefde profeet Mohammed vrede zij met hen.

Ik raad jullie eerst aan om de Koran te lezen en dan een reactie geven en niet gelijk, vooroordelen toezenden.

Ik wens jullie veel leiding van God de God van de profeten en mensheid van alles wat hier op de aarde en de hemelen zich bevindt.

Stukje uit de Koran: "O mens!Wat bedriegt je omtrent je Heer de Nobele, Die je schiep, harmonieus vormde en evenwicht gaf en je die vorm gegeven heeft, die Hij wilde.
[Prediker 7:29]

ikkie

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2003, 01:02:41 pm »

quote:

op 08 Nov 2003 12:36:37 schreef Marloes:
op 08 Nov 2003 00:29:41 schreef wardaaaa in Gemengde verkering:

Jezus kan nooit de laatste profeet geweest zijn, want hij zij '..... maar wanneer hij komt de geest der waarheid.......' en zijn nog tientallen verwijzingen naar de geliefde profeet Mohammed vrede zij met hen.

Jezus had het hier over de Geest van God. Er zou geen profeet meer komen. In de Hebreeenbrief staat dat God eertijds gesproken heeft door de profeten, en in het laatst der dagen door Zijn Zoon.

Jezus heeft na Zijn verheerlijking de Geest der Waarheid gestuurd, de Geest van God, Die zal ons leiden in de volle Waarheid.

wardaaaa

• Ibrahim
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2003, 06:30:20 pm »
Om te weten wie de heilige geest is moeten we kijken naar Johannes 14:16: "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen andere Trooster geven".

Johannes14:26: "Maar de trooster de heilige geest welkende vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat ik u gezegd heb.

Als dit de heilige geest is ( de trooster dus), dan onstaat de vraag: "
Was er in de tijd van Profeet Jezus  geen heilige geest, waarom bad Profeet  Jezus om de heilige geest?

De Christelijke leer onderwijst dat de heilige geest vanaf de geboorte van Profeet  Jezus aldoor  bij hem aanwezig was. Hij kan het dus nit zijn! Wat wordt dan bedoeld met "andere"? Als Christenen in 1 heilige geest geloven dan spreken deze teksten de Christelijke leer tegen. Volgens deze tekst moeten zij dan in twee heilige geesten geloven.

Naar mijn mening doelt Profeet Jezus hiermee op een andere Profeet, want in de Griekse Bijbel betekent het woord 'Periclytos' de 'prijzenswaardige'.

Als in de bovenstaande teksten toch de Heilige Geest wordt bedoeld, dan klopt het ook niet met het Griese woord voor 'geest'. Want het Griekse woord voor geest is 'pneuma'en dit lijkt niet op het woord wat gebuikt wordt in de Griekse Bijbel. Profeet Jezus heeft het woordt Fhericlit gezegd. Komt oorspronkelijk uit het Aramees, de taal die Profeet Jezus gesproken heeft. en Fhericlit betekent de prijzenswaardigen. En in het Arabisch betekent dat Ahmed, 1 van de namen van de Profeet Mohammed.

Qoraan 5:75: De Messias, de zoon van Maria was slechts een boodschappen; voorzeker, alles boodschappers voor hem zijn heengegaan. En zijn moeder was een waarheidsleivende vrouw. Zij plachten beide voedsel tot zich te neme. Zie, hoe Wij (god) de tekenen voor hen (de mensen) verduidelijken, en zie, hoe zij zich afwende.
Ibrahim

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2003, 07:10:05 pm »

quote:

op 08 Nov 2003 18:30:20 schreef wardaaaa:
Om te weten wie de heilige geest is moeten we kijken naar Johannes 14:16: "En ik zal de Vader bidden, en Hij zal u enen andere Trooster geven".

Johannes14:26: "Maar de trooster de heilige geest welkende vader zenden zal in mijnen naam, die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat ik u gezegd heb.

Als dit de heilige geest is ( de trooster dus), dan onstaat de vraag: "
Was er in de tijd van Profeet Jezus  geen heilige geest, waarom bad Profeet  Jezus om de heilige geest?

De Christelijke leer onderwijst dat de heilige geest vanaf de geboorte van Profeet  Jezus aldoor  bij hem aanwezig was. Hij kan het dus nit zijn! Wat wordt dan bedoeld met "andere"? Als Christenen in 1 heilige geest geloven dan spreken deze teksten de Christelijke leer tegen. Volgens deze tekst moeten zij dan in twee heilige geesten geloven.

Naar mijn mening doelt Profeet Jezus hiermee op een andere Profeet, want in de Griekse Bijbel betekent het woord 'Periclytos' de 'prijzenswaardige'.

Als in de bovenstaande teksten toch de Heilige Geest wordt bedoeld, dan klopt het ook niet met het Griese woord voor 'geest'. Want het Griekse woord voor geest is 'pneuma'en dit lijkt niet op het woord wat gebuikt wordt in de Griekse Bijbel. Profeet Jezus heeft het woordt Fhericlit gezegd. Komt oorspronkelijk uit het Aramees, de taal die Profeet Jezus gesproken heeft. en Fhericlit betekent de prijzenswaardigen. En in het Arabisch betekent dat Ahmed, 1 van de namen van de Profeet Mohammed.

Qoraan 5:75: De Messias, de zoon van Maria was slechts een boodschappen; voorzeker, alles boodschappers voor hem zijn heengegaan. En zijn moeder was een waarheidsleivende vrouw. Zij plachten beide voedsel tot zich te neme. Zie, hoe Wij (god) de tekenen voor hen (de mensen) verduidelijken, en zie, hoe zij zich afwende.
Nee, de Heilige Geest kwam op Jezus later pas, toen Hij gedoopt werd door Johannes de dooper toen kwam er een duif naar beneden wat de Heilige Geest is. Daarna werd Hij verzocht in de woestijn. En met Pinksteren was de uitstorting van de Heilige Geest voor de mensen, daar doelde Jezus op dat de Heilige Geest zou komen als plaatsvervanger van Hem. Jezus zegt ook in Johannes volegens mij 15 of mischien ook 14 dat je om de Heilige Geest mag vragen en dat Hij dan zal komen. En Jezus is wel geboren door de Heilige Geest is wat anders dan dat Hij er al de hele tijd was.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

vaneccles

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2003, 07:18:01 pm »
Mag ik vragen wat het doel is van deze topic?
Een vergelijking?
Een dialoog tussen het christendom en de islam?En met wat voor doel?Wat zouden
de resultaten moeten zijn?Meer begrip?Een 'vreedzame co-existentie'?
Of,uiteindelijk,wederzijdse zending?
Persoonlijke interesse?Vaag,allemaal.

Het wordt wel lastig,aangezien beide kampen beweren de enige God te kennen...
Een schietschijf voor atheisten van allerlei pluimage.
Even een voorzetje:"Had Mohammed niet een 'Roomse oom'?"

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2003, 10:26:08 pm »

quote:

op 08 Nov 2003 18:30:20 schreef wardaaaa:

Welke Griekse Bijbel? In de mijne staat gewoon Pneuma, wat Geest betekent.

De Heilige Geest was wel bij Jezus, maar Hij had niet Jezus vervangen op aarde, dat is weer heel wat anders.

Vraagje terug: wat voor waarde heeft het te zeggen dat jullie in "de orginele Bijbel" geloven? Is die er dan? En wat zou die moeten zeggen?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Koen Kolkman

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2003, 10:44:35 pm »
Marloes of Wardaa: Je gelooft de profeten?

Jesaja 9:6  (9:5) Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Jesaja 7:14  Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL heten.

Nu, Jezus is geboren uit de MAAGD Maria en zijn naam is IMMANUEL en zal VADER DER EEUWIGHEID heten.

Waar is in de Koran de profetieen vervuld waarvan Jesaja 9:6 en 7:14 geproken wordt?

wardaaaa

• Ibrahim
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2003, 11:00:35 pm »
om te reageren op de laatste reactie:
wij (moslims) geloven in de boeken die naar alle profeten gestuurd zijn (vrede zij met hen), wij geloven ook in de Bijbel,zoals staat in de Koran 3:3 "Hij (God) heeft u (Mohammed) het Boek (de Koran) met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk en Hij heeft de Koran geopenbaard".

Er zijn nog talloze andere verzen in de koran die verwijzen naar de boeken van de vroegere profeten.

Okay, waarom geloven wij niet in deze bijbel, omdat het een feit is dat er mee geknoeid is, zelf hooggeleerde Bijbelgeleerden geven op de vraag of de Bijbel Gods woord is: "Bijvoorbeeld Dr. W.Graham Scroggie van het "Moody Bible Instituur"in Chicago, een van de meest prestigieuze Christelijke Evangelische missie ter wereld, geeft als antwoord: "Ja, de Bijbel is menselijk, alhoewel sommigen, vanuit een ijver die niet overeenstemt met kennis (dus uit onwetendheid), dit hebben ontkend. Deze boeken (de bijbel) zijn door de gedachten van mensen gegaan, zijn in mensentaal geschreven, zijn opgeschreven door mensenhanden, en herbergen in hun stijl de menselijke kenmerken".

Dus wij geloven in de oorspronkelijke Bijbel, maar die van hedendaags.
De Koran is het enig overgebleven boek dat door God (de Verhevene) is beschermt en je vindt daar de verhalen van de profeten (zoals Jezus, Mozes, David, etc.).

Ik begrijp niet dat jullie (waar jullie ook niets aan kunnen doen, omdat jullie zo opgegroeid zijn) God zo verkleinen om te zeggen dat Hij (de Almachtige) door een mens (Maria ) geschapen is en dat Hij ( de Barmhartige) door de mens aan het kruis gedood is, dat kan toch niet.

Koran 2:255: God! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem.Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet, Hij is de Verhevene, de Grote".
Ibrahim

cyber

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2003, 11:11:35 pm »

quote:

Ik begrijp niet dat jullie (waar jullie ook niets aan kunnen doen, omdat jullie zo opgegroeid zijn) God zo verkleinen om te zeggen dat Hij (de Almachtige) door een mens (Maria ) geschapen is en dat Hij ( de Barmhartige) door de mens aan het kruis gedood is, dat kan toch niet.

Ik reageer op jou woorden die ik dik gedrukt weergeef

Eerlijk gezegd vind ik dit een non-argument, en denigrerend.
Want, ik neem aan, dat jij met de koran bent opgegroeid
dus dan kan ik hetzelfde van jou zeggen

wardaaaa

• Ibrahim
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2003, 11:20:18 pm »
Reactie op Koen Kolkman:

Deuteronomuim 18:18 "Een profeet zal ik voor hen verwekken uit het midden van hun broeder, aan u (Mozes) gelijk; en Ik zal inderdaad Mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal stellig tot hen spreken alles wat Ik hem gebieden zal".

De voorspelling indit ver gaat over een wetgevende profeet zoals Mozes dat was. Een profeet die geen nieuwe wet brengt, heeft de taak een reeds bestaande wet uit te leggen en neader toe te lichten. Zo'n profeet wordt in functie gesteld, of zoals Jezus zegt"...om te vervullen (Mattheus 5:17-18).

De profeten die tussen Mozes en Jezus verschenen, konde ovenals Jezus (omdat hij ook een Israeliet was) geen aanspraak makenop deze profetie. Het volk waarnaar het woord 'hun' verwijst, is het volk van Israel. Dus de profeet, zoals Mozes, moet uit het midden van 'hun'broeders verschijnen.

Wie zijn hun broeders? Profeet Abraham kreeg twee zonen: Ismael en Izaak. uit Ismael zijn de Arabieren voortgekomen en uit Izaak de Israelieten. Uit de 2 broers zijn twee volkeren ontstaan. Dit houdt in dat de Arabieren en de Israelieten broeders zijn. Met hen woord 'hun'wordt verwezen naar de Arabieren.. De profetie in Deut. 18:18 gaat dan ook vover niemand anders dan profeet Mohammen (vzmh). Mohammed is ook de enige die te vergelijken is met profeet Mozes (vzmh): Koran 73:15: Waarlijk, Wij (god) hebben tot u een boodschapper gezonden, die getuige is, gelijk Wij een boodschappen tot Farao zonden (dus gelijk Mozes).

Plus Jezus kwam niet zoal Mozes met een wet, lees Mattheus 5:17 maar.

Plus Deuteronnmium 18:20 vermeldt dat een valse profeet gedood zal worden.
Aangezien Mohammed (vzmh) geen goddelijke straf heeft gekregen in de vorm van de dood, is zijn profeetschap niet vals.

Een ander bewijs:
Jesaja 29:12: of men geeft het boek aan een die niet kan lezen, zeggende lees toch dit en hij zegt: ik kan niet lezen".

Het is bekend dat Mohammed (vzmh)zijn eerste openbarich ontving in de grot "Al Hira. In de grot sprak de engel Gabriel tegen Mohsmmed (vzmh) en zei: Lees, en Mohammed antwoorde: "ik kan niet lezen. (Sahih Boecharie)
Ibrahim

cyber

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2003, 11:46:21 pm »

quote:

Plus Deuteronnmium 18:20 vermeldt dat een valse profeet gedood zal worden.
Aangezien Mohammed (vzmh) geen goddelijke straf heeft gekregen in de vorm van de dood, is zijn profeetschap niet vals.

Een ander bewijs:
Jesaja 29:12: of men geeft het boek aan een die niet kan lezen, zeggende lees toch dit en hij zegt: ik kan niet lezen".

Het is bekend dat Mohammed (vzmh)zijn eerste openbarich ontving in de grot "Al Hira. In de grot sprak de engel Gabriel tegen Mohsmmed (vzmh) en zei: Lees, en Mohammed antwoorde: "ik kan niet lezen. (Sahih Boecharie)

God zei; over het eten van de boom
"Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven".
Zoals wij weten is Adam niet ter plekke gestorven, maar
heeft nog vele jaren geleefd.

Er is een geestelijke dood en een lichamelijke dood

Wat jij als bewijs tekst  uit Jesaja 29 aanhaalt
is wel erg uit zijn verband gerukt, en over het niet kunnen
lezen slaat meer op het hebben van een geest van diepe slaap

Verder heeft Mohammed zijn openbaring gekregen van een engel
wat haaks staat over wat Paulus zei in de Galatenbrief
" Indien iemand u een ander evangelie predikt,
afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt"

Marloes

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2003, 11:48:12 pm »
Mij ontbreekt de tijd zelf uitgebreid te reageren, maar op http://www.answeringislam.org/Dutch/index.htm kun je hier wel meer informatie over vinden.
[Prediker 7:29]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #12 Gepost op: november 09, 2003, 12:08:38 pm »

quote:

op 08 Nov 2003 23:00:35 schreef wardaaaa:
Okay, waarom geloven wij niet in deze bijbel, omdat het een feit is dat er mee geknoeid is, zelf hooggeleerde Bijbelgeleerden geven op de vraag of de Bijbel Gods woord is: "Bijvoorbeeld Dr. W.Graham Scroggie van het "Moody Bible Instituur"in Chicago, een van de meest prestigieuze Christelijke Evangelische missie ter wereld, geeft als antwoord: "Ja, de Bijbel is menselijk, alhoewel sommigen, vanuit een ijver die niet overeenstemt met kennis (dus uit onwetendheid), dit hebben ontkend. Deze boeken (de bijbel) zijn door de gedachten van mensen gegaan, zijn in mensentaal geschreven, zijn opgeschreven door mensenhanden, en herbergen in hun stijl de menselijke kenmerken".

Dus wij geloven in de oorspronkelijke Bijbel, maar die van hedendaags.
De Koran is het enig overgebleven boek dat door God (de Verhevene) is beschermt en je vindt daar de verhalen van de profeten (zoals Jezus, Mozes, David, etc.).

Ja, natuurlijk is het door mensen opgeschreven en zitten er menselijke elementen in. Toch is het doorademd van de Geest en is het daarom niet minder bruikbaar. Ik denk dat Dr. Grahm Scroggie dit zeker met mij eens is.

De historiciteit van de dood én opstanding van Jezus steekt namelijk heel erg goed in elkaar, er zijn hierover vele, vele bronnen, meer dan welke andere geschiedenis in de klassieke oudheid dan ook. Ook uit niet-christelijke bronnen, het is dus zeker geen "doorgestoken kaart".

Hoe komt de Koran er dan bij, dat Jezus helemaal niet begraven en opgestaan zou zijn? Hoe durft het alle bronnen tegen te spreken die er uit die tijd zijn? What the heck waren die discipelen dan aan het doen, toen ze de wereld erop uit trokken om te vertellen dat Jezus uit de dood was opgestaan? Waarom haalt Paulus het in zijn hoofd te zeggen dat 500 mensen Jezus hebben gezien na zijn dood?

Dat is niet een kleine misvatting, dat is een zeer essentiëel verschil. Hier gaat het niet om inspiratie, de mensen waren er zélf bij toen het gebeurde! Het hele Christendom draait om deze gebeurtenissen, het maakt totaal "no-sense" zonder die kruisdood en opstanding. Bovendien is het dus nog historisch gezien zeer betrouwbaar ook.

quote:

God is niet geschapen door Maria, maar Maria werd "overschaduwd" door de Heilige Geest. God zélf daalde neder naar de aarde. Zijn eigen vrije keus.

Ja, ik weet dat het voor een Moslim een raadsel is dat Christenen geloven dat Jezus, nota bene God zelf, zich zou laten kruisigen door een mens. God is toch immers machtig! Allah is machtig! Allah is krachtig! Hoe vaak horen we dat niet uit de hoek van de Islam?

Maar weet je wat nou wérkelijke macht is?

Als je moederziel alleen aan een kruis hangt, door je Vader verlaten, door de mensen bespuugt, schreeuwend van de pijn, je toch maar één woord zou hoeven te spreken en miljoenen engelen zouden je bevrijden... maar je roept die engelen niet!

In plaats van die macht te gebruiken, geef je jezelf als offer, uit liefde, opdat de mensen gered worden. Dát is macht!

God is machtig. God is krachtig! Want in Zijn zwakheid toont Hij ons Zijn kracht.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

vaneccles

• Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #13 Gepost op: november 09, 2003, 02:29:13 pm »
Kunst.
Ik kan ook een bewerking maken van de grondteksten van de bijbel en daar aan-
dachtspunten van mezelf in leggen,of zelfs de heleboel verdraaien.Moet ik er nog
wel even een cursusje Grieks en Latijn doorheen jassen,maar allez.
Wat mij verwart,is de vraag welke teksten uit de Torah en de evangelien nu be-
antwoorden aan het gedachtegoed van mohammed,want,welbeschouwd,als ik de
Koran beschouw als het uiteindelijke waarachtige spreken van God dan kan  de
bijbel die ik in mijn bezit heb wel bij het oud papier.
Vertel eens,Wardaa,hoe zit dat met Gods belofte aan Abraham,voor wie geldt
(gold) die:Izaak,of Ismael?Dat is niet alleen de belangrijkste kwestie tussen het
joodse volk en de arabische wereld,het gaat tevens over de vraag wiens God (als-
of je hier van bezit kunt spreken..) hier de leugenaar is,en dus de duivel.

Kort geleden heb ik een verkorte versie van de koran aangeschaft,en het dient ge-
zegd:prachtige woorden.
Zet ik ze tegenover de torah,of:het oude testament,en het evangelie,of:het nieuwe
testament,dan blijken het leugens.

Nog een vraagje:waarom liet God er pak'm beet zes eeuwen overheen gaan voor de 'dwalingen' van de christenen rechtgezet werden,in de vorm van Zijn woorden
aan Mohammed?
Nog een vraagje:klopt het dat de arabieren in vroeger tijden (af-)godinnen ver-
eerden die 'de dochters van Allah' genoemd werden?
Nog een:klopt het dat Mohammed in zijn familie (met name zijn oom) personen
had die het Katholicisme aanhingen?
Als laatste:Wist je dat Mohammeds legers gefinancierd werden met gelden van het
Vaticaan (vergelijk met de recentelijke strijd van Saddam,de Mujahedin en hun
financiers het Romeinse Amerika)?Of doe je dit af,wat ik me kan indenken,als vuige propaganda?

regards,Van.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
Bijbel en koran (islam)
« Reactie #14 Gepost op: november 09, 2003, 10:00:26 pm »

quote:

op 09 Nov 2003 14:29:13 schreef vaneccles:
Nog een vraagje:klopt het dat de arabieren in vroeger tijden (af-)godinnen ver-
eerden die 'de dochters van Allah' genoemd werden?

Mijn naam is weliswaar niet Wardaa, maar toch ter beantwoording van je vraag; Het is niet onwaarschijnlijk: het woord''Allah"betekent in het Arabisch God en in de tijd van voor het monotheïsme van Mohammed kan men inh Arabië best wel dochters van God hebben aanbeden.

quote:

Nog een:klopt het dat Mohammed in zijn familie (met name zijn oom) personen had die het Katholicisme aanhingen?

Ze waren zeker geen aanhangers van het katholicisme (overigens om welk katholicisme gaat het?), maar in de tijd van  Mohammed waren er wel Christenen op het Arabisch schiereiland. Deze waren uit het Byzantijnse Rijk verdreven omdat zij geen orthodoxe leer verkondigden. Deze christenen ontkenden dat God mens was geworden in Jezus en verwierpen de Drievuldigheid van God.

Toen Mohammed zijn spirituele zoektocht naar de waarheid begon, heeft hij ook met deze groepen christenen gesproken en hun bezwaren tegen de drievuldigheid en menswording van God in zijn profetieën overgenomen.

quote:

Als laatste:Wist je dat Mohammeds legers gefinancierd werden met gelden van het Vaticaan (vergelijk met de recentelijke strijd van Saddam,de Mujahedin en hun financiers het Romeinse Amerika)?Of doe je dit af,wat ik me kan indenken,als vuige propaganda?
Het Vaticaan? Die bestond nog niet in de tijd van Mohammed, lat staan dat ze financieel in staat waren geweest om legers te financieren. De leiding van de Katholieke kerk zat toen nog in Constantinopel. 'k zou bovendien willen weten waar je deze bewering vandaan hebt, want het lijkt mij in eerste instantie idd. vuige propaganda toe.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2003, 10:28:35 pm door Lutheraansch »
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.