Auteur Topic: SGP en staat voor de rechter gedaagd  (gelezen 1939 keer)

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Gepost op: november 13, 2003, 07:55:03 pm »

quote:

Vandaag is de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) voor de rechter gedaagd door het Clara Wichmann Instituut. Ook de Nederlandse staat is gedagvaard. Reden is dat de SGP vrouwen zou discrimineren en dat de Nederlandse staat dit toestaat.

Het Clara Wichmann Instituut wil met de rechtszaak een principiële uitspraak krijgen over het uitsluiten van vrouwen als volwaardig lid door de SGP. Het instituut wordt in de rechtszaak gesteund door negen maatschappelijke organisaties. Volgens het instituut moet er nu maar eens duidelijk worden welke Grondwet in Nederland meer waarde heeft, artikel één of artikel zes, dat vrijheid van godsdienst behelst.

Al in 2001 kreeg Nederland van de Verenigde Naties te horen dat het uitsluiten van vrouwen door een politieke partij in strijd is met het VN-vrouwenverdrag. Het kabinet wilde daar verder geen consequenties aan verbinden. Volgens het Clara Wichmann Instituut gedoogt de staat op deze manier de vrouwendiscriminatie en ,,werkt hij er zelfs actief aan mee door partijsubsidies te verstrekken''.

Het proces kan, als alle beroepsmogelijkheden benut worden, zeker drie jaar duren. Het Clara Wichmann Instituut heeft al laten weten desnoods tot het internationale Gerechtshof te zullen doorprocederen.

Het is bij de SGP statutair verboden voor vrouwen om lid te worden. Wél is het mogelijk het buitengewoon lidmaatschap te krijgen; meedoen aan stemmingen en het bekleden van bestuursfuncties blijft echter uitgesloten. De partij baseert haar standpunt op de bijbel, waarin zou staan dat de man het hoofd van de vrouw is.

In het NOS-Journaal liet SGP-partijvoorzitter Kolijn weten onaangenaam verrast te zijn toen vandaag twee gerechtsdeurwaarders de aanklacht kwamen afleveren.
Bron: FOK!

Wat denkt u allen hiervan? Ik vind het allemaal nogal overdreven eigenlijk. Nederland is een vrij land (naja, we doen zoveel mogelijk alsof :X) en iedereen heeft het recht om zelf partijen te beginnen als men dat zou willen? Waarom doet men dat dan niet? Dat Clara Wichmann Instituut is trouwens volgens mij gewoon een stel doorgeschoten feministen... :|
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Auke

  • Berichten: 284
  • ergo...
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2003, 08:09:39 pm »
Ben het wel met je eens, beetje overdreven allemaal. Als de mensen van dat instituut nu lid wilden worden van de SGP, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling...
| Ps. 8:5,6 |


Buitoni

  • Berichten: 126
  • Dallas Casa Buitoni
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2003, 08:19:19 pm »
Ze gaan toch ook geen heren-society club aanklagen omdat die geen vrouwen toelaten ?  8)7
De melba toast van Buitoni is 's werelds knapperigste toast. Het wordt namelijk gemaakt van de beste kwaliteit tarwe en bereid volgens een uniek procede.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2003, 08:54:14 pm »
Ik vraag me af hoeveel vrouwen er überhaupt bestuurslid zouden willen zijn binnen de SGP...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2003, 09:11:41 pm »
Volgende stap is dat heren en dames toiletten, kleedruimtes, kleding en fietsen  vervangen worden door universele alternatieven?

Als ze moeite hebben met een partij wordt je toch gewoon lid van een andere? Het is niet zo dat de democratie nu in gevaar is met ik weet niet hoeveel andere partijen dan de SGP. Het achterliggende idee is ongetwijfeld dat de rechter moet uitspreken dat artikel 1 v/d grondwet altijd voor vrijheid van Godsdienst gaat.

quote:

Van de site van het CWI: Het Clara Wichmann Instituut, het landelijk expertisecentrum voor vrouw en recht, zal morgen (dinsdag 21 oktober) een petitie aanbieden aan de Tweede Kamer voor het behoud van dit instituut. Het ministerie van Justitie wil geen subsidie meer verlenen. Dit betekent het einde van het Clara Wichmann Instituut (CLWI), mogelijk al per 1 augustus 2004.
Zou dat de reden zijn dat ze nu opeens met deze actie komen? Om aandacht te krijgen? Of omdat het misschien de laatste kans is?
« Laatst bewerkt op: november 13, 2003, 09:16:58 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Scotfan

  • Berichten: 90
  • De natuur staat boven mij.
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2003, 11:11:34 pm »

quote:

op 13 Nov 2003 20:19:19 schreef Buitoni:
Ze gaan toch ook geen heren-society club aanklagen omdat die geen vrouwen toelaten ?  8)7


Nu heeft dit ook geen bestuurlijke functie!.
De SGP is een landelijke partij dat via de Staten-Generaal een landelijke bestuursfunctie heeft dat een besluit vormt over alles wat in het land moet gebeuren.
Dat gaat mannen én vrouwen aan. Dus ze moeten op de zelfde wijze ook recht hebben om daarover inspraak te hebben.

Uiteindelijk is het een strijd tussen twee rechten vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Wat weegt zwaarder.

Hier volgen enkele grondrechten.

Grondwet Nederland: Grondrechten

  Artikel 1.Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

  Artikel 4. Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.

  Artikel 6. lid 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Buitoni

  • Berichten: 126
  • Dallas Casa Buitoni
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2003, 12:42:31 am »
Je denk toch echt niet dat er een rechter is die daar zijn vingers aan wil branden ?
De melba toast van Buitoni is 's werelds knapperigste toast. Het wordt namelijk gemaakt van de beste kwaliteit tarwe en bereid volgens een uniek procede.

Sli

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2003, 08:45:28 am »

quote:

op 13 Nov 2003 20:19:19 schreef Buitoni:
Ze gaan toch ook geen heren-society club aanklagen omdat die geen vrouwen toelaten ?  8)7


Herinner jij je toevallig nog die zaak omtrent de Rotary-club?
Moeten ook al sinds een paar jaar vrouwen aannemen als lid.
Ik denk dat de gerechterlijke macht niet echt wakker ligt of zij de vingers brandt, het is immers een onpartijdige groep, ontdaan van geloof of politiek.

Trouwens, wat is er mis met vrouwen toelaten als lid?
"Man als hoofd van de vrouw" is toch zoo.......1850.....

Scholasticus

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2003, 08:54:45 am »

quote:

op 14 Nov 2003 08:45:28 schreef Sli:
"Man als hoofd van de vrouw" is toch zoo.......1850.....
Ene Paulus heeft het daar ook wel eens over (1 Cor. 11:3; Ef. 5:23). Dat is weliswaar nog iets langer geleden dan 1850, maar toch voor sommige christenen wel maatgevend ...

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2003, 10:01:39 am »

quote:

op 13 Nov 2003 23:11:34 schreef Scotfan:
.

  Artikel 4. Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.
Dan worden die vrouwen die zo nodig willen toch lid van een andere partij (christenunie bijvoorbeeld) Bovendien heb ik nog niet veel vrouwen gezien binnende SGP die er veel problemen mee hebben.

Overigens is er de laatste tijd binnen de SGP wel een verschuiving in denkbeelden over het vrouwenstandpunt te zien, op den duur zal het er vanzelf wel van komen dat vrouwen worden toegelaten als volwaardig lid, tis alleen even de vraag of die duur door de rechter bepaalt wordt of dat het vanzelf zn gangetje nmag gaan..

AW

  • Berichten: 838
  • Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2003, 11:41:53 pm »
Ten eerste wil ik opmerken dat je een dicussiefout maakt als je stelt dat in een inhoudelijke discussie formele regels de inhoud uitmaken. M.a.w.: je kunt niet met het argument aankomen als de vraag gesteld wordt of het inhoudelijk gezien een must is om geen vrouwen actief of passief stemrecht te geven binnen de S.G.P., met uitspraken over 'zoek dan maar een andere partij'.

Je kunt op die manier geen inhoudelijke discussie voeren, omdat het om de inhoud gaat, waar de regels afgeleiden van zijn.

Inhoudelijk gezien ben ik het eens met de actie om de S.G.P. voor de rechter te dagen.
De S.G.P. is een politieke partij en geen herensocieteit. Derhalve mag zij van haar leden verwachten dat deze instemmen met de grondslag van de partij, en dat zijn de drie formulieren.
Wanneer de S.G.P. een andere, uitgebreidere grondslag zou kiezen, zoals 'vrouwen zijn volgens de Geloofsbelijdenis van Staphorst 2003 niet bekwaam tot het stemmen over politieke onderwerpen en derhalve uitgesloten van politieke besluitvorming', ben ik minder stellig over mijn uitspraak.

Ik zie echter in het licht van Schrift en Belijdenis geen reden om vrouwen in politieke partijen te weren.
En gezien ik behoor tot de A.R.P.-stroming, en dus voor soevereiniteit in eigen kring sta, zie ik de politieke partij niet als de kerk.
Ps. 111:10

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #11 Gepost op: november 15, 2003, 11:03:26 am »

quote:

op 14 Nov 2003 23:41:53 schreef Wiering:
Ten eerste wil ik opmerken dat je een dicussiefout maakt als je stelt dat in een inhoudelijke discussie formele regels de inhoud uitmaken. M.a.w.: je kunt niet met het argument aankomen als de vraag gesteld wordt of het inhoudelijk gezien een must is om geen vrouwen actief of passief stemrecht te geven binnen de S.G.P., met uitspraken over 'zoek dan maar een andere partij'.
Natuurlijk kan dat wel. Deze vrouwen van de SGP hebben namelijk wel actief kiesrecht en dat wordt ook gewoon geaccepteerd. ALs je de discussie inhoudelijk wilt houden zul je moeten kijken naar de beweegredenen van de SGP. Daar heeft het al dan niet stemmen op een andere partij veel mee te maken. Het punt is nu dat veel van deze vrouwen namelijk níet op een andere partij stemmen, omdat ze zich in andere standpunten van deze partijen niet kunnen vinden. Je zult dus m.i. als christen meer moeten kijken naar: Wat zegt de Bijbel hierover, dan naar: Wat zegt de hedendaagse maatschappij hierover.

quote:


Inhoudelijk gezien ben ik het eens met de actie om de S.G.P. voor de rechter te dagen.
De S.G.P. is een politieke partij en geen herensocieteit. Derhalve mag zij van haar leden verwachten dat deze instemmen met de grondslag van de partij, en dat zijn de drie formulieren.
Wanneer de S.G.P. een andere, uitgebreidere grondslag zou kiezen, zoals 'vrouwen zijn volgens de Geloofsbelijdenis van Staphorst 2003 niet bekwaam tot het stemmen over politieke onderwerpen en derhalve uitgesloten van politieke besluitvorming', ben ik minder stellig over mijn uitspraak.

Het probleem is nu juist echter dat de SGP zich júist op Schrift en Belijdenis beroept bij uitspraken over de vrouwenkwestie. Elke negatieve (rechterlijke) uitspraak zal dan ook door de SGP als tégen de Bijbel opgevat worden.

M.i. komt de kwestie die speelt meer overeen met een andersoortige kwestie: Heeft een politieke partij het recht om bepaalde groepen mensen uit te sluiten van actief kiesrecht, gelet op het anti-discriminatie artikel uit de grondwet. En dan kom je al een eind verder, want dát recht heeft een partij. De SGP en Christenunie laten bijvoorbeeld ook geen moslims toe als lid.

quote:


Ik zie echter in het licht van Schrift en Belijdenis geen reden om vrouwen in politieke partijen te weren.
En gezien ik behoor tot de A.R.P.-stroming, en dus voor soevereiniteit in eigen kring sta, zie ik de politieke partij niet als de kerk.
Het gaat er in deze dan ook niet om wat jíj vindt, maar wat de SGP vindt en of dat strijdig is met de grondwet.

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #12 Gepost op: november 15, 2003, 11:21:08 am »
Er zijn 3 grondrechten in het geding

1 de vrijheid van Godsdienst (eventueel in samenhang met de vrijheid van meningsuiting)
2 de vrijheid van vereniging
3 het gelijkheidsbeginsel

Het punt is nu dat de eisers geen belanghebbende zijn. Ik vraag me dus af of de rechter tot een inhoudelijke beoordeling van de zaak komen.

Maar afgezien daarvan worden vrouwen niet daadwerkelijk gediscrimineerd in mijn ogen. Het staat ze vrij om een gelijkende partij op te richten met vrouwenkiesrecht en dergelijke.
Je moet zeker bij politieke verenigingen heel erg oppassen om morele waarden op te leggen. Het is een democratisch recht om regels te mogen willen veranderen. Als je morele waarden gaat opleggen aan een politieke vereniging dam je dat recht in. Zeker als die standpunten ook nog eens gedekt worden door een godsdienstige achtergrond.

Het zelfde zie je met de gereformeerde scholen en het weren van actief homosexuelen als docent, maar ook ongehuwd samenwoners. Op zich is dat een aantasting van het gelijkheidsbeginsel, maar het wordt afgedekt door de Godsdienstvrijheid en de vrijheid van onderwijs. (Die gericht is op de schoolbesturen, en niet zoals velen (zelfs in politiek den Haag) schijnen te denken op de ouders.)
Pinkeltjefan

ArnoKret

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #13 Gepost op: november 15, 2003, 01:38:53 pm »

quote:

Het is een democratisch recht om regels te mogen willen veranderen
Dan moet dit lijkt mij, denkende aan de democratische beginselen, via de democratische weg eerst goedgekeurd worden.

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #14 Gepost op: november 15, 2003, 02:01:10 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 13:38:53 schreef ArnoKret:
[...]


Dan moet dit lijkt mij, denkende aan de democratische beginselen, via de democratische weg eerst goedgekeurd worden.
daarom staat er ook "mogen willen" veranderen.

Je moet die veranderingen wel kenbaar mogen maken. De grondrechten werken sowieso overheid-burger en niet (of in elk geval nauwelijks) burger - burger. Dat heeft tot gevolg dat de eisers in dit proces zich moeten richten op de  algemene wet gelijke behandeling en de wet gelijke behandeling mannen en vrouwen. De rechter zal (als deel van de overheid zijnde) in zijn vonnis wel de grondwet in acht moeten nemen en dus ook de vrijheid van vereniging, godsdiens en vrijheid van meningsuiting mee moeten nemen.

Als de  rechter deze eis aanneemt zal het ook gedaan moeten zijn met het apart zwemmen van moslimvrouwen in het zwembad, om maar een voorbeeld te noemen. De rechter al dus mijns inziens hier ook zeker niet in meegaan omdat de consequenties te groot zijn, en er op dit moment geen belanghebbenden bij het proces betrokken zijn.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2003, 02:08:08 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #15 Gepost op: november 15, 2003, 02:10:06 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 14:01:10 schreef Alfredt:
De rechter al dus mijns inziens hier ook zeker niet in meegaan omdat de consequenties te groot zijn, en er op dit moment geen belanghebbenden bij het proces betrokken zijn.
http://www.clara-wichmann...processen/020901_sgp.html

citaat:

Ook zijn wij op zoek naar vrouwen met een SGP- of soortgelijke achtergrond, die lid zouden willen worden van deze partij. Wij zoeken strijdbare vrouwen, die zich opwerpen om in deze rechtszaak de individuele rechtzoekenden te worden. Wij zijn al in gesprek met een aantal vrouwen hierover, maar meer vrouwen zijn welkom.

dit stamt al van een jaar geleden..
zouden ze dan toch geen vrouwen gevonden hebben die zo ver willen gaan?

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #16 Gepost op: november 15, 2003, 02:39:39 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 14:10:06 schreef _Mart_:
dit stamt al van een jaar geleden..
zouden ze dan toch geen vrouwen gevonden hebben die zo ver willen gaan?
Dat klopt, ze zijn geruime tijd bezig geweest met dames te zoeken. Maar die hebben zich of niet gemeld of teruggetrokken.... (Er zijn geruchten dat er een of meer dames geweest zijn die zich hebben teruggetrokken onder druk van de kerkenraad.... Maar of dat waar is, en op welke manier die druk dan wel uitgeoefend zou zijn is mij niet bekend.)
Pinkeltjefan

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #17 Gepost op: november 15, 2003, 02:41:29 pm »
Hier een stukje uit de Elsevier, ik ben geen fan van dat blad (ook niet van de SGP) maar was het wel eens met dit stuk.

Onzinnige dagvaarding

Vrouwenorganisaties dagen de SGP voor de rechter omdat de partij vrouwen het lidmaatschap ontzegt. Ze kunnen hun subsidiegeld beter besteden

Arendo Joustra

Het gaat blijkbaar goed met de vrouwenemancipatie in Nederland. Want tien organisaties die zich richten op vrouwenemancipatie en mensenrechten maken zich op voor een jarenlang en kostbaar juridisch proces tegen een minuscuul bijverschijnsel in de politiek, namelijk de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), die, o schande, vrouwen het lidmaatschap ontzegt.

Gisteren hebben ze de SGP en de Nederlandse staat gedagvaard wegens discriminatie van vrouwen. Dat is heel erg overdreven. De SGP bezet slechts 2 van de 150 zetels in de Tweede Kamer, heeft nauwelijks invloed en doet niemand kwaad. Dus waar maken die organisaties onder aanvoering van het Clara Wichmann Instituut zich druk om? Kunnen ze hun subsidiegeld niet beter besteden aan het emanciperen van de moslimvrouwen in Nederland?

Ook om principiële redenen moet bezwaar worden gemaakt tegen de aanklacht. Een politieke partij richt zich per definitie op het veranderen van het bestaande. Dus waarom zou de SGP niet mogen pleiten voor een achtergestelde positie van vrouwen? En waarom mag zo'n partij haar opvattingen in eigen kring niet in praktijk brengen? Niemand is genoodzaakt lid te worden van de SGP, laat staan op die partij te stemmen. En niemand belet conservatief calvinistische vrouwen een eigen partij op te richten.

Het Clara Wichmann Instituut wil dat de rechter zich uitspreekt over de vraag welk grondwetartikel meer waarde heeft, het artikel tegen discriminatie of de godsdienstvrijheid. Maar eigenlijk heeft de rechter voldoende aan het artikel dat de vrijheid van vereniging regelt. Het mogen verdedigen van dwaze of zelfs abjecte opvattingen, hoort bij de democratische rechten van politieke partijen.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #18 Gepost op: november 15, 2003, 02:43:07 pm »
Heel mooi stuk, en het legt precies de essentie van het geheel bloot.
Pinkeltjefan

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #19 Gepost op: november 15, 2003, 02:49:17 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 14:41:29 schreef Santaarnpaal:
 dwaze of zelfs abjecte opvattingen, hoort bij de democratische rechten van politieke partijen.


Kzou het nou niet direct abject noemen. Het principe wat er achter het vrouwenstandpunt zit bij de SGP komt rechtstreeks uit de Bijbel. Daar kan ik me ook best in vinden. Hoe de SGP dit principe echter uitwerkt vind ik niet goed.

Aan de andere kant vind ik de Christenunie wat dit standpunt betreft weer teveel doorgeschoten naar de tegenovergestelde kant. (per se een vrouw in de tweede kamer willen, zelfs als daar de nodige ervaring voor moet wijken)

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #20 Gepost op: november 15, 2003, 10:15:31 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 14:49:17 schreef _Mart_:
[...]


Aan de andere kant vind ik de Christenunie wat dit standpunt betreft weer teveel doorgeschoten naar de tegenovergestelde kant. (per se een vrouw in de tweede kamer willen, zelfs als daar de nodige ervaring voor moet wijken)



Niet mee eens...deze mevrouw is met voorkeurstemmen gekozen, ze stond lager dan de "ervaring". Het  lijkt me  politiek en democratisch zeer correct om diegene in de kamer te zetten die  ook gekozen is.

even weer on topic:

ALs de SGP gedwongen wordt vrouwen toe te laten zal dat ook betekenen dat de vrouwen die nu uit principe niet stemmen dan misschien wel gaan stemmen waardoor de SGP veel groter wordt........Wie het laatst lacht ?

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #21 Gepost op: november 16, 2003, 09:12:06 am »

quote:

op 15 Nov 2003 22:15:31 schreef Doarseveld:
even weer on topic:

ALs de SGP gedwongen wordt vrouwen toe te laten zal dat ook betekenen dat de vrouwen die nu uit principe niet stemmen dan misschien wel gaan stemmen waardoor de SGP veel groter wordt........Wie het laatst lacht ?

Wie niet stemt uit principe zal dat principe niet verliezen omdat een of andere rechter vindt dat de partij open moet zijn neem ik aan.
Daarnaast is het in die kring redelijk gebruikelijk dat de mannen voor hun vrouw stemmen bij volmacht.
Pinkeltjefan

AW

  • Berichten: 838
  • Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #22 Gepost op: november 16, 2003, 01:34:32 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 11:03:26 schreef _Mart_:
[...]


Natuurlijk kan dat wel. Deze vrouwen van de SGP hebben namelijk wel actief kiesrecht en dat wordt ook gewoon geaccepteerd. ALs je de discussie inhoudelijk wilt houden zul je moeten kijken naar de beweegredenen van de SGP. Daar heeft het al dan niet stemmen op een andere partij veel mee te maken. Het punt is nu dat veel van deze vrouwen namelijk níet op een andere partij stemmen, omdat ze zich in andere standpunten van deze partijen niet kunnen vinden. Je zult dus m.i. als christen meer moeten kijken naar: Wat zegt de Bijbel hierover, dan naar: Wat zegt de hedendaagse maatschappij hierover.

[...]

Ja goed je snapt mijn punt. Het gaat inderdaad om de beweegredenen, bedankt voor de herhaling.

Het probleem is nu juist echter dat de SGP zich júist op Schrift en Belijdenis beroept bij uitspraken over de vrouwenkwestie. Elke negatieve (rechterlijke) uitspraak zal dan ook door de SGP als tégen de Bijbel opgevat worden.

OK en dan wordt ik nu strict juridisch. Een partij heeft statuten. Die statuten zijn in het geval van de S.G.P. op de Schrift en de Belijdenis gericht. Maar ze zijn niet hetzelfde! De inhoudelijke beweegredenen, daar gaat deze discussie om. Het heeft dus geen zin om je te gaan bezig houden met wat er in de statuten van de S.G.P. staat, ja logisch, iedereen kan wel statuten over van alles opstellen. Statuten zijn niets meer dat de huishoudelijke regels binnen een partij. En de S.G.P. kan opvatten wat ze wil, maar in de bijbel staat nergens dat vrouwen niet in een politieke partij passief kiesrecht mogen hebben, noch in de belijdenis. De rechter zal dat denk ik ook niet als verdediging accepteren: ook in dit geval geldt trouwens 'iedere ketter zijn eigen letter'.


M.i. komt de kwestie die speelt meer overeen met een andersoortige kwestie: Heeft een politieke partij het recht om bepaalde groepen mensen uit te sluiten van actief kiesrecht, gelet op het anti-discriminatie artikel uit de grondwet. En dan kom je al een eind verder, want dát recht heeft een partij. De SGP en Christenunie laten bijvoorbeeld ook geen moslims toe als lid.

Die twee dingen liggen niet op hetzelfde niveau. Een vraag: zijn de vrouwen van de S.G.P. in jouw ogen Christenen? M.a.w.: de antithese ligt in dit geval bij de vraag of je Gereformeerd Christen bent en de 6 belijdenissen onderschrijft, en niet bij de vraag of je man of vrouw bent. In die zin is het wel te billijken dat je niet-Christenen uitsluit van lidmaatschap, omdat de HOOFDzaak, DE zaak waarom die partij er is, nl. het verdedigen van het Gereformeerd gedachtegoed in de Staat, tegelijkertijd de maatstaf harer leden is. De partij is er niet voor opgericht om een Man-vrouw beweging te vormen o.i.d. Is de S.G.P. nu een omgekeerde Dolle Mina of een Gereformeerd-Christelijke partij? Waar ligt de maatstaf voor haar leden?

[...]


Het gaat er in deze dan ook niet om wat jíj vindt, maar wat de SGP vindt en of dat strijdig is met de grondwet.
Het gaat er in dezen om wat ik vind, aangezien dit een openbaar forum op internet is waar ik mijn mening mag geven. Ik ben het, vanwege de Belijdenis en de Schrift, niet eens met de S.G.P. en denk dus dat die dwalen. Zoals de theoloog Van Ruler al eens zijn: ketterijen komen net zo hard voor aan de vrijzinnige als aan de 'zware' kant voor. Jezus verbiedt duidelijk onze eigen, onbijbelse Thora te gaan verzinnen. Heeft de S.G.P. ook al regels voor hoeveel afwassen er gedraaid mogen worden op Zondag? Of hoeveel stroom je mag verbruiken?
Ps. 111:10

AW

  • Berichten: 838
  • Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #23 Gepost op: november 16, 2003, 01:36:18 pm »

quote:

op 15 Nov 2003 14:43:07 schreef Alfredt:
Heel mooi stuk, en het legt precies de essentie van het geheel bloot.
De essentie vormt dus klaarblijkelijk de statuten van de S.G.P. en het aantal zetels dat ze hebben? Inderdaad een goed stuk  :?
Ps. 111:10

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #24 Gepost op: november 16, 2003, 02:39:20 pm »
Wiering, het gaat er juridisch gezien helemaal niet om of het waar is wat de SGP vindt. Dat is totaal niet van belang.
Het feit is dat zij geloven dat de bijbel dat leert, en dat ze dit vanuit de bijbel kunnen beargumenteren. Dat is dus essentieel voor het beoep op de vrijheid van Godsdienst. Dat beroep gaat verder dan alleen binnen de kerk. De rechter zal ook kijken of dat beroep binnen een politieke partij geldingskracht heeft.

Als je zegt dat de beweegredenen geen element zijn sla je de plank geheel mis. Dat is juist een van de kernelementen in deze zaak. Als die beweegredenen puur vanuit godsdienstige overtuiging is, zal de rechter daar rekening mee moeten houden. Het gaat er dan om wat er precies in de statuten staat en hoe men binnen die kerken denkt.

Jij past een moreel oordeel toe op de SGP, dat is juridisch totaal niet interessant.
Je hebt het erover dat dit een openbaar forum is en dat je dus je meningmag geven. Dat klopt, maar de vraag is niet of de SGP open voor vrouwen moet zijn, maar of de partij hiertoe gedwongen moet worden door de overheid.
Deze twee vragen hebben niks met elkaar te maken.

En de essentie van het elsevierartikel is dat een politieke partij (i.c. een vereniging) op moreel wettelijke gronden aangeklaagt wordt terwijl de partij juist deze elementen wenst te veranderen, iets wat ook in wetten verankerd is.
Een ander deel van de essentie van het artikel is is dat er geen direct benadeelden zijn. Er is niemand vanuit de SGPachterban die dit via de rechter wil uitvechten. Dus wordt er een probleem gezocht dat er klaarblijkelijk niet is....


(Voor de duidelijkheid, het draait puur om de statuten hoor.... Ik weet niet waarje het vandaan haalt dat die in deze zaak niet van belang zijn. De rechter zal (mits hij aan een inhoudelijke behandeling toekomt, iets wat ik waag te betwijfelen gezien de aard van het Nederlandse recht) dan juist kijken wat er precies in de statuten staat en hoe deze tot stand gekomen zijn. En aan de hand daarvan oordelen of dit een gerechtvaardigd onderscheid tussen mannen en vrouwen is.)
Pinkeltjefan

AW

  • Berichten: 838
  • Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #25 Gepost op: november 16, 2003, 06:25:42 pm »
quote:
op 16 Nov 2003 14:39:20 schreef Alfredt:
Wiering, het gaat er juridisch gezien helemaal niet om of het waar is wat de SGP vindt. Dat is totaal niet van belang.

OK. Voor de duidelijkheid: je schrijft hier dat het juridisch gezien niet interessant is wat de S.G.P. leert 'waar of niet is'. Qua vaagheid lijk je het C.D.A. wel.
Het feit is dat zij geloven dat de bijbel dat leert, en dat ze dit vanuit de bijbel kunnen beargumenteren.

Dat is leuk, maar je kan vanuit de bijbel wel alles beredeneren. Je kunt ook beredeneren dat je in Nederland mensen moet stenigen, binnen je partij, op grond van de bijbel. De rechter mag volgens jou dus niet gaan exegetiseren, neem ik toch aan, dus het beroep van de S.G.P. op de bijbel alleen zal de rechter al niet accepteren. De belijdenis gaat dat inderdaad de bijbelse boodschap contextueren, maar zelfs op die grond kun je niet pleiten voor vrouwen die geen passief kiesrecht mogen hebben.
Dat is dus essentieel voor het beoep op de vrijheid van Godsdienst. Dat beroep gaat verder dan alleen binnen de kerk. De rechter zal ook kijken of dat beroep binnen een politieke partij geldingskracht heeft.

Als je zegt dat de beweegredenen geen element zijn sla je de plank geheel mis.

Ik probeer juist aan te geven dat het daar om gaat. Beter lezen is misschien een handige tip.
Dat is juist een van de kernelementen in deze zaak. Als die beweegredenen puur vanuit godsdienstige overtuiging is, zal de rechter daar rekening mee moeten houden.

Ook weer C.D.A.-taal. In welke zin moet de rechter daar rekening mee houden? In de zin dat er daarom geen vrouwen toegelaten worden? Hoe kan de V.U. dan volgens jou juridisch gezien niet toestaan dat er vrouwen met bhurkas rondlopen? Ook dit is weer een kwestie waar de soevereiniteit ligt bij politieke partijen.
Het gaat er dan om wat er precies in de statuten staat en hoe men binnen die kerken denkt.

'En hoe men binnen die kerken denkt'. Waarom moet dat er toch weer bij? De S.G.P. ís geen kerk. Het spijt me dat ik zo antirevolutionair denk, maar ik heb toch echt een scheiding tussen kerk en staat en zie zowel de de partij als de kerk als afgescheiden entiteiten. Jij misschien niet, maar besef dan wel dat je Kuypers s.i.e.k. totaal onderuit haalt. Dit is juist de lakmoesproef van dat begrip!

Jij past een moreel oordeel toe op de SGP, dat is juridisch totaal niet interessant.

OK, maar hoe moet de rechter daar 'dan wel rekening mee houden'. M.a.w. het is dus juist wel van belang.
Je hebt het erover dat dit een openbaar forum is en dat je dus je meningmag geven. Dat klopt, maar de vraag is niet of de SGP open voor vrouwen moet zijn, maar of de partij hiertoe gedwongen moet worden door de overheid.

Ja goed en dat is dus ín deze topic een lastig iets: ik heb namelijk een inhoudelijk verhaal over de S.G.P., en heb dat ook meerdere malen aangegeven. Daarnaast is de overheid de uitvoerder van de wet, dus zal zij inderdaad moeten toezien op naleving daarvan. Nogmaals, de S.G.P. is geen mannenclub, maar een politieke partij.
Deze twee vragen hebben niks met elkaar te maken.

Ze hebben toch wel enigzins verband lijkt me. Ik ben het met je eens dat je ze kunt scheiden, voor de duidelijkheid a. het morele, inhoudelijke oordeel over het S.G.P.-standpunt (in hoeverre dat zo is is trouwens een lastige zaak), en b. de uitvoerende taak van de overheid, maar dat ze natuurlijk wel íets met elkaar te maken hebben, in deze casus. Dat ze niets met elkaar te maken hebben getuigt van een stelligheid waar ik niet voor in durf te staan.

En de essentie van het elsevierartikel is dat een politieke partij (i.c. een vereniging) op moreel wettelijke gronden aangeklaagt wordt terwijl de partij juist deze elementen wenst te veranderen, iets wat ook in wetten verankerd is.

Een ander iets is, dat, zolang dat doel nog niet bereikt is, zij niet tegen die wet mag handelen. M.a.w.: het is volkomen gerechtvaardigd dat er tegen Troelstra is ingegrepen toen hij de staatsgreep wilde plegen, ook al had hij gelijk of niet: zolang jouw streven nog niet verankert is in de wet, heb je je te houden aan die wet, en doe je dat niet, dan kan je juridische stappen veranderen.

Een ander deel van de essentie van het artikel is is dat er geen direct benadeelden zijn. Er is niemand vanuit de SGPachterban die dit via de rechter wil uitvechten. Dus wordt er een probleem gezocht dat er klaarblijkelijk niet is....

Dat beweer je nu wel, maar je weet niet of dat zo is. Je weet dat er een aantal jaren geleden een S.G.P.-vrouw wilde beginnen met een proces, maar er op het laatste moment mee is gestopt. Ik vrees dat dit komt door pure godsdienstwaanzinnige indoctrinatie, en jij misschien niet, maar los daarvan: je kunt dit niet onderbouwen, net zo min als ik het tegendeel, en daarom is het geen geldig argument in deze discussie.


(Voor de duidelijkheid, het draait puur om de statuten hoor.... Ik weet niet waarje het vandaan haalt dat die in deze zaak niet van belang zijn. De rechter zal (mits hij aan een inhoudelijke behandeling toekomt, iets wat ik waag te betwijfelen gezien de aard van het Nederlandse recht) dan juist kijken wat er precies in de statuten staat en hoe deze tot stand gekomen zijn. En aan de hand daarvan oordelen of dit een gerechtvaardigd onderscheid tussen mannen en vrouwen is.)

            


Wat een onzin. Alsof de rechter gaat kijken of er n.a.v. de statuten een aanleiding is om vrouwen te weigeren! De rechter controleert of het Néderlands récht uitgevoerd wordt, en niet dat van de S.G.P. doelstellingen. Theoretisch: stel je voor dat ik een partij opricht die doelbewust eigendommen van Belgen gaat vernietigen, omdat ik vind dat het volgens mijn "Vaderlands Manifest" geen goede jongens zijn. Moet de rechter dat zijn, of mijn maatstaf "Het V.M." gaan toepassen? Toch niet de mijne, vrees ik..[/b]

Even trouwens voor de goede juridische orde: de rechter mag niet n.a.v. de grondwet gaan oordelen. Daar is de Hoge Raad voor. De rechter mag slechts (en dat kan je geloven of niet) het Nederlands recht, en dat is de toepassing van onze grondwet, besluiten nemen.
Ps. 111:10

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #26 Gepost op: november 16, 2003, 07:07:17 pm »
Citaat
op 16 Nov 2003 18:25:42 schreef Wiering:
[...]
Wat een onzin. Alsof de rechter gaat kijken of er n.a.v. de statuten een aanleiding is om vrouwen te weigeren! De rechter controleert of het Néderlands récht uitgevoerd wordt, en niet dat van de S.G.P. doelstellingen. Theoretisch: stel je voor dat ik een partij opricht die doelbewust eigendommen van Belgen gaat vernietigen, omdat ik vind dat het volgens mijn "Vaderlands Manifest" geen goede jongens zijn. Moet de rechter dat zijn, of mijn maatstaf "Het V.M." gaan toepassen? Toch niet de mijne, vrees ik..[/b]

Kan je een algemeen bekend godsdienstig boek als de Bijbel gelijkstellen aan een 'Vaderlands Manifest'?

AW

  • Berichten: 838
  • Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #27 Gepost op: november 16, 2003, 07:24:34 pm »
Ik ben het met je eens dat daar een verschil tussen zit, en ook de rechter zal dit wel enigzins laten meewegen.
Maar theoretisch mag de rechter zich noch door de Qran, noch door de bijbel de wet voor laten schrijven.

Daarnaast gaat de rechter waarschijnlijk ook kijken hoe andere Christenen diezelfde Bijbel interpreteren. Zo hebben zowel het C.D.A. als de C.U. een andere interpretatie, en is de S.G.P. variant dus slechts een variant.
Ps. 111:10

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #28 Gepost op: november 16, 2003, 08:25:13 pm »
quote:
op 16 Nov 2003 19:24:34 schreef Wiering:
Ik ben het met je eens dat daar een verschil tussen zit, en ook de rechter zal dit wel enigzins laten meewegen.
Maar theoretisch mag de rechter zich noch door de Qran, noch door de bijbel de wet voor laten schrijven.

Daarnaast gaat de rechter waarschijnlijk ook kijken hoe andere Christenen diezelfde Bijbel interpreteren. Zo hebben zowel het C.D.A. als de C.U. een andere interpretatie, en is de S.G.P. variant dus slechts een variant.

            

Nou dat zou wat moois worden. Gelukkig werkt dat niet zo. Dat zou dus betekenen dat mijn godsdienstvrijheid afhankelijk is van wat de grootste gemene deler vindt....

Nee de rechter kijkt alleen of mijn mening ook gedragen wordt door een aanmerkelijke groep, en of deze vrijheid in het rechtsverkeer gerechtvaardigd is. Dus wie zijn de benadeelden, en is hun benadeling onevenredig met de beoogde vrijheid.
Pinkeltjefan

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #29 Gepost op: november 16, 2003, 08:25:50 pm »
De rechter kijkt inderdaad niet of de interpretatie van de bijbel door de SGP waar is. De rechter kijkt hooguit of de interpretatie gedragen wordt door de achterban van de SGP, en dus een godsdienstige grondslag heeft.

De rechter zal kijken inhoeverre een bepaalde theologische zaak gerespecteerd kan worden. Dat zal in een zaak zonder daadwerkelijke slachtoffers dus anders liggen als dat wanneer er slachtoffers bij vallen.
De rechter zal proberen de Godsdienstvrijheid zoveel als in de maatschappij getollereerd kan worden ook daadwerkelijk te tollereren. (Zie voor jurisprudentie bijvoorbeeld de diverse 'homoarresten')

quote:
'En hoe men binnen die kerken denkt'. Waarom moet dat er toch weer bij? De S.G.P. ís geen kerk. Het spijt me dat ik zo antirevolutionair denk, maar ik heb toch echt een scheiding tussen kerk en staat en zie zowel de de partij als de kerk als afgescheiden entiteiten. Jij misschien niet, maar besef dan wel dat je Kuypers s.i.e.k. totaal onderuit haalt. Dit is juist de lakmoesproef van dat begrip!

            
Wat de rechter doet is kijken of wat er geleerd wordt ook echt binnen die achterban geleerd wordt. De scheiding tussen kerk en staat heeft hier niks mee te maken, dat houdt alleen in dat de overheid zich niet mag bemoeien met de inhoudelijke kant van de kerken, behoudens wettelijke regelingen.

Jij, en velen denken met jou, dat de SGP tegen het recht in gaat. Dat is iets wat nog steeds moet worden vastgesteld en kan dus niet zo hard beweerd worden. Als je de betreffende wetten leest zie je dat er in die wetten ontsnappingsartikelen staan. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van termen als "gerechtvaardigd afwijken". De rechter moet dat dus nog vast stellen of de SGP deze ruimte wel of niet heeft.

quote:
Wat een onzin. Alsof de rechter gaat kijken of er n.a.v. de statuten een aanleiding is om vrouwen te weigeren! De rechter controleert of het Néderlands récht uitgevoerd wordt, en niet dat van de S.G.P. doelstellingen.

            

Neen de rechter kijkt of de SGP doelstellingen binnen de nederlandse maatschappij mogen. Daarmee rekening houdend met de godsdienstvrijheid, het recht op vereniging en de gelijke behandeling.
Welke daarin voorrang heeft is helemaal niet duidelijk. Maar je kan zeker niet stellen dat de SGP zich niet aan de wet houdt, en anders zou ik graag een precies wetsartikel willen zien. (kijk voor de wetteksten op www.wetten.nl en zoek voor de relevante teksten op de term "gelijke" in de titel)

quote:
Even trouwens voor de goede juridische orde: de rechter mag niet n.a.v. de grondwet gaan oordelen. Daar is de Hoge Raad voor. De rechter mag slechts (en dat kan je geloven of niet) het Nederlands recht, en dat is de toepassing van onze grondwet, besluiten nemen.

            

Hoe kom je aan die kolder? Ik denk dat je ooit gehoord hebt van artikel 120 van de grondwetmaar niet precies weet wat dat inhoudt

Artikel 120 van de Grondwet zegt dat wetten niet door de rechter (en dus ook niet door de Hoge Raad) getoetst mogen worden op grondwettigheid. Dit gaat alleen om wetten die uitgevaardigd zijn door de Staten Generaal. De zogenaamde formele wetten. Alle andere regelgeving (van gemeentelijke verordening tot AMVB mogen dus getoets worden aan de grondwet.) Overigens mogen formele wetten wel getoets worden aan verdragen.
De Hoge Raad is dus geen grondwetrechter, maar slechts een cassatierechter (en enkele zeer zeldzame andere zaken met betrekking tot strafrechterlijke verantwoordelijkheid van de koning en regering.)
/einde  college staatsrecht

quote:
Theoretisch: stel je voor dat ik een partij opricht die doelbewust eigendommen van Belgen gaat vernietigen, omdat ik vind dat het volgens mijn "Vaderlands Manifest" geen goede jongens zijn.

            
de HR (of de belastingrechter dat ben ik even kwijt) heeft net deze week een arrest gewezen waarin gesteld wordt dat niet de zelfproclamtie genoeg is om erkend te worden als kerk. (scientolygie zaak ivm verijstelling van giften)
quote:
Dat beweer je nu wel, maar je weet niet of dat zo is. Je weet dat er een aantal jaren geleden een S.G.P.-vrouw wilde beginnen met een proces, maar er op het laatste moment mee is gestopt. Ik vrees dat dit komt door pure godsdienstwaanzinnige indoctrinatie, en jij misschien niet, maar los daarvan: je kunt dit niet onderbouwen, net zo min als ik het tegendeel, en daarom is het geen geldig argument in deze discussie.

            
Het is in Nederland zo dat je belanghebbende moet zijn om een zaak aan te kunnen spannen. Dus is het wel van belang. Inderdaad in het verleden is er bijna een rechtzaak geweest door iemand die belanghebbende was, nu is dat echter niet zo. Vandaar mijn stelling dat ik niet verwacht dat de rechter deze zaak ontvankelijk gaat verklaren. Lijkt me gezien de jurisprudentie niet echt een gewaagde uitspraak eerlijk gezegd.... ik ken geen zaken die op een dergelijke grondslag wel ontvankelijk verklaard zijn. Maar als jij die kent, of een procesregel waarop deze zaak kan staan dan zie ik die graag.
Pinkeltjefan

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
SGP en staat voor de rechter gedaagd
« Reactie #30 Gepost op: november 16, 2003, 08:54:22 pm »
en nog een kleine aanvulling. De rechter kijkt per zaak. Dat houdt in dat er een belangenafweging gehouden wordt. Het belang van de eiser versus het belang van de gedaagde. (Bij strafrecht ligt dat uiteraard anders, maar dat heeft niks met de onderhavige zaak te maken.)

Ik heb genoeg gezegd over het probleem met de eiser als belanghebbende lijkt me. Mocht er om de een of andere reden door de rechter aangenomen worden dat de eiser ontvankelijk is (belanghebbende) gaat hij de zaak inhoudelijk bekijken.

Hierbij kijkt hij naar de teksten die door de eiser zijn aangedragen (Ik neem aan dat dit de verdragstekst is (weet niet uit mijn hoofd welke, maar dit zal wel op het internet te vinden zijn) de Algemene wet gelijke behandeling en de wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen.
Echter hij zal ook kijken of de SGP statuten gezien de vrijheid van vereniging, en de vrijheid van godsdienst (ja jouw interpretatie over godsdienstvrijheid is niet in overeenstemming met de staatsrechterlijke leer hierover.... mocht je hier meer duidelijkheid over willen kan ik dat wel proberen duidelijk te maken in een volgede post) een belang zijn dat tegen de belangen van de eiser opwegen.
De rechter kijkt dus niet naar belangen van vrouwen in het algemeen. Tenzij dat het belang is van de eiser. Het is dus geen directe toetsing van de statutaire ledeneis, maar indirect op basis van de eis van de eiser in deze zaak.

Ik hoop dat dat punt nu iets duidelijker is. De comissie gelijke behandeling mag wat verder gaan dan de rechter en ook het principe zelf beoordelen. Vorig jaar heeft de commisie zichzelf echter niet bevoegd verklaard (de niet ontvankelijkheid uitgesproken) omdat de comissie vond dat dit door de democratie moest worden opgelost. Verder is een nadeel van de comissie ook dat het geen bindende uitspraken kan doen....

(mijn excuses dat ik hier drie posts voor gebruikt heb...)
Pinkeltjefan